eitaa logo
دین کده
206 دنبال‌کننده
365 عکس
9 ویدیو
9 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
: امر به روزه‌داری در ماه مبارک رمضان از دستورات صریح خداوند در قرآن است که بر تمام مسلمین روزه ماه مبارک رمضان را واجب کرده است. روزه گرفتن در این ماه مبارک از وجوه اشتراکی تمام مسلمین است تا آن جا که بالاتفاق همگی آن را واجب می دانند. عمق اهمیت و ارزش روزه را می توان با توجه به آیات قرآن و احادیث اهل بیت متوجه شد؛ در سوره مبارکه بقره آیه 83 آمده است: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون»؛ ای کسانی که ایمان آوردید بر شما روزه واجب شد همان طور که بر امت‌های پیش از شما واجب شده بود؛ باشد که تقوی پیشه کنید. روزه گرفتن به غیر از آن که از واجباتی است که مورد اشاره و تصریح قرآن قرار گرفته، در احادیث اهل بیت عصمت و طهارت نيز به عنوان پایه اسلام از آن یاد شده است. روزه ماه رمضان یکی از پنج پایه اسلام امام باقر(ع) می فرماید: «اسلام بر پنج پايه استوار است: ولايت، نماز، زكات، روزه ماه رمضان و حج.» کافى،ج 2، ص21، ح 8 روزه ماه مبارک رمضان تا بدان پایه از ارزش و اهمیت در میان واجبات و طاعات خداوند قرار دارد که امام باقر(ع) از روزه به عنوان یکی از پنج پایه اسلام یاد می‌کنند. شان و اهمیت روزه ماه مبارک و خود ماه رمضان در احادیث از دامنه گسترده ای برخوردار است تا آن جا که بر طبق احادیث، ماه شعبان به عنوان مقدمه و زمینه ای برای آمادگی یافتن برای روزه ماه مبارک رمضان یاد شده است. در اهمیت حفظ انسان دربرابر خطرات آخرت: : قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله وسلم: أَلصَّوْمُ جُنَّـةٌ مِنَ النّـارِ. [الكافى، ج 4، ص 162] رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلم فرمود: روزه سـپر آتش (جهنّم) است. «يعـنى بواسـطه روزه گرفـتن، انسان از آتش جهنّم در امان خواهد بود.» ماه مبارک رمضان و روزه آن تا آن جا مسئله ای جدی و بااهمیت است که برای شخص مکلفی که بدون عذر موجه و تعمداً به روزه‌خواری بپردازد کفاره در نظر گرفته شده و این نشان از اهمیت و جایگاه روزه دارد. با توجه به حرمت ماه مبارک رمضان و ارزش فی نفسه روزه، روزه خواری و رعایت نکردن حرمت ماه مبارک رمضان و روزه داران این ماه, گناهیست بزرگ: روزه خواری در ملاء عام گناهی بزرگتر از جنبه اخلاقی و شرعی روزه نگرفتن در ماه مبارک رمضان یک گناه کبیره است، اما خوردن و آشامیدن بی ضرورت در ملاء عام بی احترامی و حرمت شکنی این ماه عزیز بوده و گناهی فراتر از یک روزه خواری ساده است. روزه خواری به معنای کم خردی است در نتیجه، روزه خواری و حرمت شکنی ماه مبارک می‌تواند معنایی بسیار زشت و قبیح داشته باشد تا آن جا که با اندکی دقت در احادیث می‌توان دانست که حتی روزه خواری به معنای بی عقلی و کم خردی معنا شده است. در اصول کافی جلد اول کتاب عقل و جهل امام معصوم روزه گرفتن را از جنود عقل معرفی می كند و در مقابل آن روزه خواری و نگرفتن روزه از جنود (سپاهیان) جهل. با توجه به احادیث ذکر شده می توان دریافت که کسانی که بدون عذر موجه روزه نمی گیرند از دیدگاه دین به نقصان و کمبود خرد مبتلا هستند. شاید برخی نگرفتن روزه را نوعی کیاست و زیرکی بدانند، اما طبق فرمایش صریح پیامبر افرادی که آخرت را به دنیای خود می فروشند افرادی بی عقل و کم خرد هستند. 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
هدایت شده از دین کده
📢شاید برای شما اتفاق بیفتد: 👥 سوال جامعه از دین ومذهب شما. ✅ما سعی کردیم درقالب مجموعه رمانهای کوتاه دینی درموضوعات مختلف برمحور: #باورها #احکام #اخلاق #حقوق 🔔و با بیان ادله برهانی آن موضوع، شما را ازآن دغدغه بی جوابی رها سازیم. 💐باتشکر،منتظرشما هستیم. 📢شعارما:هر یک یا دو روز یک داستانک همراه بااستدلال. #داستانها 🌐کانال ما دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
مرگ برظلم وظالم
شماره:20 روز شنبه بعد از روز قدس کلاسها بر پا شد. درون کلاس نشسته بودیم که استاد وارد کلاس شد با نگاه زهر آلودی به بچه های بسیج کرد,چون اون استاد همانی بود که دیروز در بحث شکست بدی خورده بود. نشست و با تمسخر گفت:دنیا یا مثل هیتلر و جنگ طلبه یا صلح طلبه مثل دنیا. آقایان مو به صورت چسپیده,بیاید با دنیا صلح کنید,کسی صلح طلب نباشد چه فرقی با هیتلر دارد؟ قسمتی از کلاس برای استاد سوت وکف زدن. یکی از بچه های بسیج گفت:استاد کسی با دنیا سر جنگ ندارد. استاد گفت:به گفته خودتان,قسم حضرت ابوالفضل قبول کنیم یا دم خروس را,شما دیروز رجز خوانی کردید و خجالت نمی کشند گروهی هم در دنیا تندرو پیدا کردید، همین کار شما را تکرار می کنند,آبروی برای ما بین دنیا نگذاشتید . بسیجی گفت:منظورتان روز قدس و شعار مرگ بر استکباران دنیا، آمریکا و اسراىیل است؟ استاد گفت:خودت خوب متوجه میشوی. بسیجی گفت:اگر دزد در خانه شما بیاید یا اینکه باعث اختلاف شمادر خانواده باشد یا باعث منع امکانات استفاده خودت و اطرافیانتان بشود,برای او نوشابه وکیک باز میکنید؟ بچه ها خندیدن. و ادامه داد وگفت:آمدن سرزمین اسلامی را غصب کرده اند وباعث نا امنی شده اند در کل دنیا مخصوصا کشورهای اسلامی,حالا هم فکران ما دنیا را روشن کردن تا پشت دهنی به این ناحقی بزنند,حالا ما جنگ طلبیم یا آنها که ادعای تمدن میکنند وشاید هزاران بار بیشتر هیتلرقتل عام کرده اند,مگر هیروشما و حلبچه عراق وسردشت ایران و جنایتهای که در سایه این گروه اتو کشیده وبه ظاهر صلح طلب انجام گرفته یادتان رفته؟ استاد گفت:کی شما را مامور کرده دنیا را شما با تفکرتان نجات بدهید مگر شما سوپر من هستید. بسیجی گفت:انسانیت و اسلام,شما با کدامش مشکل داری؟ استاد گفت:یعنی چه؟ بسیجی گفت:سوال پرسیدم. استاد گفت:تو درجایگاهی نیستی که من را باز خواست کنی,حالا بگو اسلام اسلام میکنی,کجا گفته مرگ بر دیگران؟من اسلام را اسلام رحمانی می شناختم که پیامبرش برای اکمال اخلاق مبعوث شده,شما دارید کینه خودتان به اسم اسلام می زنید تا پیش مردم عام مقدس نشان بدهد,ما که می دانیم شما را درجامعه رسوا میکنیم. بسیجی گفت:فروع دین را بلدی استاد؟ استاد گفت:هر بچه دبستانی می دونه این را؟ بسیجی گفت:چطور فروع دین قسمت شیشم و هفتم ودهم را فراموش کردید.؟ استاد گفت:تو که خیلی ادعای بلد بودن میکنی بگو. بسیجی گفت:امر به معروف ونهی ازمنکر، خدا بر من واجب کرد که اگر منکری در دنیا به وجود آمد، امر به مخالف منکر کنم ونهی از منکرایجاد شده کنم. اسرائیل خودش منکر استکبار جهانی است واستکبار عامل منکر. امّا تبری هم میگوید با دشمنان خدا دشمنی کن، آیا اینها در فروع دین نیستند؟ استاد باعصبانیت گفت:برو بیرون!!!!! ادامه دارد... 📢ادامه ادله...... 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
امر به معروف و نهى از منکر، یکى از آموزه‌های مهم اسلامى است که عزّت، حیثیّت، شرافت و پیشرفت مسلمانان و نیز اجرای احکام، جلوگیرى از فساد و فحشا و تأمین امنیت اجتماعى، به آن وابسته است. این مهم که از آن، به عنوان واجبی کفایی[1] و یکی از فروع دین[2] یاد می‌شود مورد تأکید و سفارش آیات متعددی از قرآن کریم[3] و احادیث پیامبر(ص) [4] و ائمه(ع) [5] واقع شده و  اندیشمندان دینی نیز درباره اهمیت والای آن، مطالب فراوانی در کتاب‌های کلامی و فقهی بیان کرده‌‌اند. آنان در توضیح دو واژه «معروف» و «منکر» می‌گویند: معروف؛ در لغت به معناى شناخته شده (از ماده عرف) و منکر؛ به معناى ناشناس (از ماده انکار) است. به این ترتیب کارهاى نیک، امورى شناخته شده، و کارهاى زشت و ناپسند، امورى ناشناس معرّفى شده‌اند؛ چرا که فطرت پاک انسانى با دسته اول، آشنا و با دسته دوم، ناآشنا است.[6] [1]. « واجب کفائى؛ واجبى است که در ابتدا بر همه مکلّفان واجب است، ولی اگر بعضى، آن‌را انجام دهند، وجوب از دیگر مکلّفان ساقط می‌شود»؛ بر گرفته از نمایه 17011. [2]. ر.ک: نمایه 2378 (دسته بندی اصول و فروع دین).  [3]. «یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَر». لقمان، 17؛ «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر»؛ توبه، آیه 71. «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر»؛ آل عمران، 110. [4]. قَالَ النَّبِیُّ (ص): «إِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِیفَ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ فَقِیلَ لَهُ وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ قَالَ الَّذِی لَا یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ»؛ کلینى، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 59، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [5]. قال الباقر(ع): «.. بها (الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَر) تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ یُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ یَسْتَقِیمُ الْأَمْر..»؛ کافی، ج 5، ص 56، بَابُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَر، ح 1. [6]. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 3، ص 37، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش؛ قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، ج ‌7، ص 327 و 110، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ ششم، 1412ق. 🌐منبع:اسلام کوئست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
تبرّی، یا برائت به معنای دوری جستن از دشمنان خدا و دشمنان اولیای دین، اصطلاحی کلامی و از آموزه‌های اعتقادی و رفتاری دینی. اصل تبرّی در کنار تولّی، جایگاه ویژه و بار معنایی خاصی در مذهب شیعه دارد و یکی از آموزه‌های اساسی پیروان این مذهب به شمار می‌آید. معنای تبری تبرّی مصدر عربی، بر وزن تفعّل و از ریشة بَرَءَ و اصل آن تَبَرُّؤ است، در زبان فارسی بیشتر به صورت تبرّا به کار می‌رود. تبرّی در لغت به معنای دوری کردن از چیزی که مجاورت با آن ناپسند است، بیزاری جستن، و مانند اینها آمده است. در فارسی، «تبرّی جستن» به معنای بیزاری و دوری جستن است[۱]. ادله مشروعیت تبری از قران کریم و روایات می‌توان مشروعیت تبری را استفاده کرد: در قرآن، علاوه بر اینکه یک سوره با برائتِ خدا و پیامبرش از مشرکان آغاز شده و ازینرو «برائت» نام گرفته است، در بیست سوره (مجموعاً در ۲۷ آیه)، مادّة برائت و مشتقات آن، سی بار آمده است[۲]؛ از آن جمله است: تبرّی از شرک[۳] و همچنین اظهار برائت پیامبر اکرم(ص) از مخالفان خود و بری بودن مخالفان ایشان از آن حضرت.[۴] قرآن برائت و تبرّی را تقریبا به معنای لغوی به کار برده است و اصل مشترک در آن، مفارقت کردن از دشمنان خدا و خروج از عهد و پیمان مشرکان و کفار و منقطع شدن و گسستن از پیروان باطل است[۵]. در احادیثی از پیامبر اکرم(ص) نیز بر اهمیت تبرّی تأکید شده و ایشان برائت (البغض فی اللّهِ) را یکی از مهمترین و استوارترین رشته‌های ایمان (مِنْ اَوْثقِ عُری الایمانِ) ذکر کرده‌اند[۶]. امام صادق(ع) به وجوب برائت از مخالفان دین خدا و دوستانِ دشمنان خدا و دشمنانِ دوستان خدا تصریح کرده‌اند[۷]. همچنین در روایات، بر همراهی تولی با تبری تاکید شده است. موارد وجوب تبری فرقه‌ها و مذاهب اسلامی، با توجه به تأکید قرآن کریم و احادیث پیامبر اکرم(ص)، معتقد به تبرّی بوده و اختلافی در مفهوم کلی قرآنی و ضرورت و اهمیت آن ندارند، ولی در خصوص مصداق دشمنی خدا و نیز معیار خروج از دین اختلافاتی پیدا کرده‌اند. تا جایی که برخی از گروه‌های اسلامی، برخی دیگر از مسلمانان مانندامامیه و زیدیه را تکفیر کرده‌اند و از ایشان تبرّی می‌جستند.[۸] گذشته از این مورد نادر، در خصوص موارد وجوب تبری دیدگاه‌های ذیل وجود دارد: ۱- وجوب تبری از دشمنانِ اهل بیت پیامبر اکرم(ص)[۹] ۲- وجوب برائت از شرک و بت پرستی و رهبران شرک و گمراهی و معبودهای آنان[۱۰] در کنار این عناوین کلی، امامان شیعه مصادیق مشمول حکم تبری را برشمرده‌اند: کسانی که به عترت پیامبر(ص) ظلم کردند و حرمت ایشان را شکستند، سنّت رسول خدا را تغییر دادند، برگزیدگان اصحاب پیامبر(ص) را تبعید نمودند، اموال فقرا را بین ثروتمندان تقسیم کردند، ناکثین (پیمان شکنان جمل)، قاسطین (معاویه و طرفدارانش)، مارقین (خوارج)، تمام پیشوایان گمراهی و رهبران ستمکار، قاتل حضرت علی و همه قاتلان ائمه و اهل بیت(ع)[۱۱] از نظر شیعیان، چنان نیست که هر مسلمان غیرشیعی مصداق وجوب تبرّی باشد، بلکه نواصب و غالیان مشمول حکم وجوب تبری هستند.[۱۲] منابع 1. راغب اصفهانی؛ ابن منظور؛ صفی پوری، ذیل «برء»؛ نفیسی؛ داعی الاسلام، ذیل «تبرّا» 2. مصطفوی ؛ عبدالباقی، ذیل «برء» 3. انعام : ۱۹، ۷۸ 4. یونس : ۴۱؛ شعرا: ۲۱۶ 5. طبرسی، ج ۵، ص۳۴؛ عبدالباقی، همانجا 6. متقی، ج ۱، ص۲۵۷؛ مجلسی، ج ۶۶، ص۲۴۲ 7. ابن بابویه، ۱۴۱۲، ص۸۶ 8. بغدادی، ص۱۶، ۲۷۸، ۲۸۱ 9. ابن بابویه، ۱۴۱۲، ص۷۸-۸۱؛ لاهیجی، ص۱۵۴-۱۵۵ 10. سوره ممتحنه،آیه۴. 11. ابن بابویه، ۱۳۶۲ش، ج ۲، ص۶۰۷-۶۰۸؛ مجلسی، ج ۱۰، ص۳۵۸، ج ۶۵، ص۲۶۳ 12. رجوع کنید به ابن بابویه، ۱۴۱۲، ص۷۱-۷۶؛ طباطبائی یزدی، ج ۱، ص۶۷-۶۸؛ نراقی، ج ۱، ص۲۰۴ 🌐منبع:ویکی شیعه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با عرض سلام خدمت همه اعضای کانال دین کده واعضای خانواده آنها، انشاءالله امروز راهی کربلاهستیم ونائب زیارت همه عزیزیان هستیم. بخاطرسفرآسمانی شایدنتوانم پستی ارسال کنم، امّا سعی خود را درارسال پست داریم. باتشکر، یاحسین
سلام حرکت عاشوراییان ومنتظران,اربعین97امروز1397/8/4ساعت7:38ازنجف به سمت کربلا
نیابت خاص امام زمان واقعیت یا ساختگی