eitaa logo
دین کده
204 دنبال‌کننده
368 عکس
16 ویدیو
10 فایل
دین شامل۴(چهار) بخش است که محوراین کانال است.که عبارتند از: ١.باورها ٢.احکام ٣.اخلاق ۴.حقوق که بصورت برهانی درقالب گفتگویی وداستانی بیان میشود کانال ما Http://Eitaa.Com/din20m
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۴-هرگز جواب رد به درخواست کسي نداد مگر آنکه براي معصيت باشد. ۵۵-پيران را بسيار اکرام مي کرد و با کودکان بسيار مهربان بود. ۵۶-غريبان را خيلي مراعات مي کرد. ۵۷-با نيکي به شروران، دل آنان را به دست مي آورد و مجذوب خود مي کرد. ۵۸-همواره متبسم بود و در عين حال خوف زيادي از خدا بردل داشت . ۵۹-چون شاد مي شد چشم ها را بر هم مي گذاشت و خيلي اظهار فرح نمي کرد. ۶۰-اکثر خنديدن آن حضرت تبسم بود و صدايش به خنده بلند نمي شد . ۶۱-مزاح مي کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمي زد. ۶۲-نام بد را تغيير مي داد و به جاي آن نام نيک مي گذاشت. ۶۳-بردباري اش همواره بر خشم او سبقت مي گرفت. ۶۴-از براي فوت دنيا ناراحت نمي شد و يا به خشم نمي آمد. ۶۵-از براي خدا آنچنان به خشم مي آمد که ديگر کسي او را نمي شناخت ۶۶-هرگز براي خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حريم حق شکسته شود. ۶۷-هيچ خصلتي نزد آن حضرت منفورتر از دروغگويي نبود. ۶۸-در حال خشنودي و نا خشنودي جز ياد حق بر زبان نداشت. ۶۹-هرگز درهم و ديناري نزد خود پس انداز نکرد . ۷۰-در خوراک و پوشاک چيزي زيادتر از خدمتکارانش نداشت. ۷۱-روي خاک مي نشست و روي خاک غذا مي خورد. ۷۲- روي زمين مي خوابيد. ۷۳-کفش و لباس را خودش وصله مي کرد. ۷۴-با دست خودش شير مي دوشيد و پاي شتر ش را خودش مي بست. ۷۵-هر مرکبي برايش مهيا بود سوار مي شد و برايش فرقي نمي کرد. ۷۶-هرجا مي رفت عبايي که داشت به عنوان زير انداز خود استفاده مي کرد. ۷۷-اکثر جامه هاي آن حضرت سفيد بود. ۷۸-چون جامه نو مي پوشيد جامه قبلي خود را به فقيري مي بخشيد. ۷۹-جامه فاخري که داشت مخصوص روز جمعه بود. ۸۰-در هنگام کفش و لباس پوشيدن هميشه از سمت راست آغاز مي کرد. ۸۱-ژوليده مو بودن را کراهت مي دانست. ۸۲-هميشه خوشبو بود و بيشترين مخارج آن حضرت براي خريدن عطر بود. ۸۳-هميشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک مي زد. ۸۴-نور چشم او در نماز بود و آسايش و آرامش خود را در نماز مي يافت. ۸۵-ايام سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه مي داشت. ۸۶-هرگز نعمتي را مذمت نکرد. ۸۷-اندک نعمت خداوند را بزرگ مي شمرد. ۸۸-هرگز از غذايي تعريف نکرد يا از غذايي بد نگفت. ۸۹-موقع غذا هرچه حاضر مي کردند ميل مي فرمود. ۹۰-در سر سفره از جلوي خود غذا تناول مي فرمود. ۹۱-بر سر غذا از همه زودتر حاضر مي شد و از همه ديرتر دست مي کشيد. ۹۲-تا گرسنه نمي شد غذا ميل نمي کرد و قبل از سير شدن منصرف مي شد. ۹۳-معده اش هيچ گاه دو غذا را در خود جمع نکرد. ۹۴-در غذا هرگز آروغ نزد. ۹۵-تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمي خورد. ۹۶-بعد از غذا دستها را مي شست و روي خود مي کشيد. ۹۷-وقت آشاميدن سه جرعه آب مي نوشيد؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله. ۹۸-از دوشيزگان پرده نشين با حياتر بود. ۹۹-چون مي خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه مي خواست. ۱۰۰-اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسيم مي کرد: بخشي براي خدا، بخشي براي خانواده و بخشي براي خودش بود و وقت خودش را نيز با مردم قسمت مي کرد. منابع: کتاب «منتهي الآمال» محدث قمي و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسي 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
💐سلام دوستان عزیز: 🙏به پیشنهاد دوستان کانال احترام میگذاریم 📬📲 و در برنامه بارگذاری پست در کانال ,هفته ای سه پست گذاشته میشود. ✳️یعنی علاوه بر (یک شنبه) (وپنج شنبه,) ✍سعی میکنیم روز (سه شنبه )هم یک داستان با ادله آن بارگذاری شود. 🌹باتشکر ویژه🌹
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:نام نیکو برای فرزند شماره:39 در ایستگاه اتوبوس نشسته بودیم منتظر اتوبوس,چند نفر هم کنار ما منتظر اتوبوس بودن. یک شخصی وارد شد,یکی از منتظرین اتوبوس بلند شد با او که تازه داخل ایستگاه شه بود, احوال پرسی کرد. و بعد از حوال پرسی به او گفت: فرزندتان به دنیا آمده؟ او گفت:بله,آقا محمدم چراغ خانه ام را روشن کرد. آن طرف گفت:چرا اسم فارسی نگذاشتی؟ما که عرب نیستیم. پدر فرزند از تو جیبش چندتا اسکناس در آورد,سه تا10هزار تومانی ویک پنجاه هزار تومانی,وگفت:سهمیه ات فقط یک بار انتخابه. اون طرف گفت:عجب دست ودلباز شدی,ما باید کادو بدهیم نه شما,پس حالا که اصرار میکنی,من پنجاه تومانی را بر می دارم. وپنجاه تومانی را برداشت. پدر بچه گفت:چرا پنجاه تومان را برداشتی؟ او گفت:این انتخاب بهتر است. پدر بچه گفت:چه فرقی میکند؟هر دو پول هستند وکاغذ. او گفت:نه اینطور نیست, چون این اسکناس که می گویید کاغذ, اعتباری دارد که کاغذهای دیگر که در دستت هست,ندارند. پدر بچه گفت:ما هم انسانها از نظر ظاهر یکی هستیم,اما بخاطر اعتباری که ایجاد کرده ایم با ارزش شده ایم,اسم ها هم اینطورند. من هم اسم با ارزش ترین انسان را بر فرزندم گذاشتم,با اینکه شاید اسم های با ارزش دیگری هم وجود دارند. ما حدیث داریم که کسی فرزندی به اسم محمد داشته باشد,خیر می بیند این حدیث از امام رضا علیه السلام دیدم که نقل کرده بودند که حضرت فرمودند : خانه ای که در آن نام محمد باشد ، صبح و شام اهل آن خانه به خیر و نیکی خواهد بود.(1) پس بهترین اعتبار را هم برای خودم و فرزندم انتخاب کرده ام, و یکی از حقوقی فرزند بر گردن والدین دارد, اسم خوب گذاشتن بر فرزندش است,ومن این کار انجام داده ام. معنای با ارزشی هم دارد اسم محمد,چون محمدیعنی; (ستوده,بسیار تحسین شده) او گفت:درسته اما چرا اسم فارسی به این معنا نگذاشتی. پدر بچه گفت:ما همه فرزند حضرت آدم هستیم,اما ارزش و امتیاز ما انسانها را بر اساس نژاد نمی سنجن, بلکه بر اساس تقواست که پیش خدا ,انسان ارزش گذاری میشود. دوما اسم پیامبرمان خاتم انبیا است بهترین خلق,چه بهتر که نام او باشد که باعث برکت میشود. -------------------------------- 1 . وسائل الشیعه جلد ۱۵ صفحه ۱۲۷ 📢ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
چه اسمی برای فرزند انتخاب شود بهتر است؟ پاسخ اجمالی اسم و نام بیانگر مسمی و صاحب آن است و هر گاه اسم تلفظ می شود صاحب آن اسم به ذهن انسان می آید، بنابراین لازم است برای افراد و مواردی که اسم انتخاب می کنیم، اسم خوب انتخاب کنیم. در روایات آمده است درست ترین نام آن است که بر بندگی دلالت نماید؛ همچنین بهترین اسامی، نام پیامبران (ص) است. پاسخ تفصیلی اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوی کاشف از هویت و ماهیت هر چیزی است. اسم لفظی است که انسان با شنیدن آن بدون اختیار به معنا و صاحب آن منتقل می شود. براى همه موجودات (گیاهان، حیوانات، جمادات و.... وجود نام و اسمی که تداعی کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد. از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است. و هر یک از افراد انسان دارای شخصیت مسقلی هستند، شایسته است زیباترین و با ارزش ترین اسم ها برای او انتخاب شود. نامی که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پیامبر اسلام (ص) فرمود: "یکی از حقوق فرزند بر پدر این است که نام نیک و زیبا برای او انتخاب کند."[1] در اسلام داشتن نام و لقب نیکو یک ارزش است و می تواند در روحیه و جسم انسان اثرات مثبتی داشته باشد. از این رو شایسته است هر مسلمانی برای فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زیرا نام خوب تداعی کننده معنای خوب و نام بد تداعی کننده معانى و مفاهیم بد و نا مناسبی است که موجب هتک حرمت انسان می گردد. در تعالیم اخلاقی اسلام معیارها و ضوابطی برای نام نیک افراد انسان بیان شده است از جمله: 1. اسم باید در حد شخصیت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران های زندگی او (کودکی، نوجوانی جوانی و کهن سالی) باشد. 2. از اسامی خاص ذات باریت عالی نباشد. مثل ذات، رحمان 3. درست ترین نام آن است که بر بندگی دلالت نماید؛ مانند: عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحیم و ....[2] 4. اسامی پیامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روایت وارد شده است بهترین نام ها، اسامی پیامبران (ص) است.[3] امام صادق (ع) از پیامبر اسلام (ص) نقل می کند که فرمود: کسی که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هیچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است.[4] 4. دارای معنای زشت یا از اسامی افراد بد نام نباشد. در روایتی امام باقر (ع) از پیامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترین و بدترین اسم را چنین برمی شمرد. بهترین اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترین اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم.[5] در برخی دیگر از روایات نام های حکم، و حکیم و خالد و مالک نیز بر این نام ها افزوده شده است.[6] در بین اسامی خوب و زیبا نیز بعضی از بعض دیگر با ارزش تر و بالاتر هستند. هرکس باید سعی کند بهترین اسم را که دارای امتیازات و معیار های بیشتری است انتخاب نماید. [1]. "حق الولد على والده ان یحسن اسمه و ادبه". [2] بحارالأنوار، ج 101، ص 130. [3] بحارالأنوار، ج 101، ص 130. [4] بحارالأنوار ج : 101 ص : 130و 131. [5] حرعاملی، وسائل الشیعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامیة، چاپ پنجم، 1398ق. [6] حرعاملی، وسائلالشیعة، ج 21، ص 398، 27399. 🌐منبع:اسلام کوىست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
📡طلاعات بیشتر در این موضوع: 🌐پشت پرده نظر سنجی از,اسم فارسی باشد یا عربی؟(سایت راسخون) http://www.google.com/amp/rasekhoon.net/article/amp/show/206051/%25D9%2586%25D8%25A7%25D9%2585-%25D8%25A7%25DB%258C%25D8%25B1%25D8%25A7%25D9%2586%25DB%258C-%25DB%258C%25D8%25A7-%25D8%25B9%25D8%25B1%25D8%25A8%25DB%258C/ 🌐شایعه در مورد اسم ایرانی فرزند احمد شفیق عربستانی(سایت شایعات) http://shayeaat.ir/post/317 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏سلام:باعرض پوزش بخاطر آماده نشدن داستان واستدلال، به امید خدا تا فردا پست جدید بارگذاری می‌شود. باتشکر از صبر وحوصله شما عزیزان🌹
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:مو سر خانم بیرون زده، آزادیه یا ضایع کردن حق دیگران؟ شماره:40 با بچه های پایگاه بسیج محله مان قرار بستیم,چهارشنبه شب زیارت عاشورایی در گلزار شهدا برگزار کنیم. با دوستان به وسیله ماشین رفتیم دنبال یکی از دوستان که در محله دیگر بود. به خانه دوستمان رسیدیم,به او زنگ زدم که بیاید . پچ پچ بچه ها بلند شد,موبایل را قطع کردم. گفتم:چی شده این قدر بلند پیچ پیچ می کنید؟ یکی از بچه ها گفت:مگر وضعیت جلوی ماشین را نمی بینی؟ نگاه کردم دیدم تا چند خانمی با بدون رو سری درون ماشین نشسته اند وشالشان را دور گردن انداخته اند و چراغ درون اتاقک هم روشن هست,انگار نه انگار در خیابان هستند. یکی ازبچه ها گفت:چکار کنیم؟,برویم امر به معروف ونهی از منکر؟ تو همین بحث بود که که دوستمان رسید,سوار ماشین شد. بچه ها به او گفتند: این چه وضعیته تو محلتون؟ او گفت:شرمنده,من اینقدر با خانواده این دو دختر صحبت کرده ام که مرعات کنند وجلوی دخترشان را بگیرند,اما اصلا مگر قبول میکنند. من از ماشین در آمدم,خواستم بروم طرف ماشین. بچه ها گفتند:چه کار میخواهی کنی؟ من چیزی نگفتم و رفتم طرف ماشین. به ماشین که رسیدم,سکه ایی را از جیبم در آوردم و روی شیشه جلوی ماشین با سکه ایی که در جیب داشتم زدم. یکی از خانم ها شیشه بغل را کشید پایین و سر بیرون آورد,ذید من ریش دارم ,با لهجه تمسخر آمیز وکشیده گفت:بله برادررر جان. گفتم:سلام, لطفا پوشش داشته باشید,این طور مناسب نیست. یکی از خانم ها گفت:مناسب! مناسب را خودم می شناسم,نمی خواهم کسی برای ما مشخص کند. گفتم:مسلمانی؟ یکی از خانم ها گفت:هستم, حالا در استخدامی گزینه دین مسلمان را حتما بزن. گفتم:شوخی نمی کنم,اگر مسلمانی آیه حجاب را خدا در قرآن آورده,و مناسب را مشخص کرده من و شما مخلوقیم و تولیدی شرکت خدا,خدا در دفترچه راهنمای ما, دستور حجاب داده است. دختره گفت:اگر نخواهیم دفترچه را رعایت کنیم,چه میشود. گفتم:ماشین وجودمان خراب می شود,وآسیب می بیند. گفت:آقا به شما چی؟ ما دوست داریم,ماشینمان خراب بشود. گفتم: اگر ماشین خراب هر روز که در خرابیش بیشتر باقی بماند,علاوه بر اینکه وضعیتش بدتر می شود, دیگران را هم مورد اذیت قرار می دهد,اگر کم توجهی بشود باید اعمال قانون شود. خانمه گفت:حرف اول را آخر بزن,چرا این قدر مقدمه چینی؟بگو با زورت میخواهی گیر بیخود بدهی. گفتم:گیر بیخود نمی دهم,حکم انسانی است. گفت:چه انسانی؟انسان آزاد آفریده شده. گفتم:آزادی مطلق هیچ کس نمی تواند داشته باشد,چون جلوی آزادی دیگران را می گیرد. دختره گفت:کی گفته شما مامورید؟واعمال قانون را از کجا آوردید؟ گفتم:حکم امر به معروف ونهی از منکر را خدا داده و اگر کسی جامعه بخطر اخلاقی وروانی بیندازد وگوش نکند, حاکم برای برای دفع خطر از جامعه انسانی واسلامی اعمال قانون میکند. واین حق حاکم اسلامی را خدا به او داده است و اگر در یک کشور دین اسلام حاکم باشد,قانون اسلامی هم جاری است. دوباره دختره گفت:اگرنخواهم چی؟ گفتم:لجبازی شما مثل این است که بگویی میخواهم سوار ماشین باشیم ونه گوهینامه داشته باشم و ونه قوانین را رعایت رعایت کنم. پلیس شما را اعمال قانون میکند. اما اگر پشت فرمان نباشی ومسافر باشی, این قانون جاری نیست. در خانه مثل مسافری درون ماشین,اما همان هم یک قانون به خودش دارد زیرا شما جلوی محرمت متناسب با جایگاه او به شما خدا اجازه داده و می توانی پوشش داشته باشی,که اگرشوهرت باشد خیلی آزادی و اگر برادرت باشد درجه محرمیت کمتر میشود. چون نحوه محرمیتشان با هم از نظر درجه متفاوت است. دختره گفت:تو خانه هم فضولی می کنی؟ گفتم:میخواستم لطف کنم به شما آگاهی بدهم,اما درجامعه همه حق دارند کسی اجازه ندارد آن را آلوده کند,حالا لطف کن پوششت را درست کن. دختره گفت:عجب گیریی افتادیم. شالشان را روی سرشان انداختن و از ماشین در آمدن و رفتند منزلشون. . ✅ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
. چرا حجاب کامل زنان فقط در کشور ایران اجباری است؟ پرسش چرا حجاب به صورت پوشش کامل بدن به جز قرص صورت و مچ پا و مچ دست، فقط در کشور ایران اجباریست و در دیگر کشورهای مسلمان به این صورت نیست ؟ مگر کشورهای عربستان یا مصر یا ترکیه یا ... مسلمان نیستند؟ پاسخ اجمالی حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است. در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است . در قرآن مجید و بسیاری از روایات محدوده ی آن به این صورت بیان شده است که زن در برابر نامحرمان تنها می تواند صورت و دو کف دست خود را آشکار کند. بنا بر این تشریع و قانون مند شدن آن ربطی به حکومت ها و نظام های اسلامی و غیر اسلامی ندارد . حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، رعایت حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید، زیرا بی حجابی از محرمات الهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است. بنابراین آنچه بر عهده ی همه حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام است که متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند. پاسخ تفصیلی حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است که در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است. حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که در قرآن مجید و بسیاری از روایات، مطرح و محدوده ی آن بیان شده است. خداوند متعال در سوره ی نور در این باره می فرماید: «به زنان مؤمن بگو که چشمان خود فرو گیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینت های خود را جز آن مقدار که پیداست، آشکار نکنند و مقنعه های خود را تا گریبان فرو گذارند و زینت های خود را آشکار نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر خود و یا ... و نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده اند دانسته شود... .»[1] دراین آیه به وجوب پوشانیدن تمام زینت ها و سر و گردن در برابر نامحرمان تصریح شده است. بسیاری معتقدند که صورت و دست ها از مچ به پائین (وجه و کفین) از حکم حجاب استثنا شده اند و در آیه هم قرائنى بر این استثنا وجود دارد؛ از جمله: الف: استثنای زینت ظاهر در آیه ی فوق، خواه به معنى محل زینت باشد یا خود زینت، دلیل روشنى است بر اینکه پوشاندن صورت و کفین لازم نیست. ب: مفهوم دستور آیه ی فوق در مورد انداختن گوشه ی مقنعه [و روسری] به روى گریبان، که منظور، پوشانیدن تمام سر و گردن و سینه است و سخنى از پوشانیدن صورت در آن نیست، قرینه ی دیگرى بر این مدعا است[2]. شواهد تاریخى نیز نشان مىدهد که نقاب زدن بر صورت در صدر اسلام جنبه ی عمومى نداشته است[3]. ائمه ی طاهرین(ع) نیز در روایات زیادی، در توضیح و تفسیر این آیه ی شریفه، مقدار لازم حجاب و پوشش واجب را بیان کردهاند. فضیل یسار (یکی از یاران امام صادق (ع)) می گوید از آن حضرت سؤال کردم: آیا ذراعین (از مچ تا آرنج دست) زن، از زینتی که خداوند فرموده است نباید آن را برای غیر شوهرانشان آشکار کنند، محسوب میشود؟ حضرت فرمود: «بله و آنچه از بدن از خمار (روسری یا مقنعه) پائین تر است از زینت حساب می شود... .»[4] همچنین مسعدة بن زراره از امام صادق(ع) نقل می کند که وقتی از حضرت در باره ی زینتی که زن می تواند آشکار کند سؤال شد فرمود: «صورت و دو کف دست.»[5] البته باید به دو نکته توجه داشت: 1. از نظر اسلام، پیدا بودن صورت زن در صورتی اشکال ندارد که بدون آرایش یا همراه با آرایش های خیلی جزئی که در عرف زینت به حساب نمی آید، باشد و مفسده ای را هم به همراه نداشته باشد.[6] 📢ادامه دارد... 🌐منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
2. در مواردی که بیان می شود که پوشیدن وجه و کفین لزومی ندارد، به این معنا نیست که نگاه و نظر به آن از طرف مرد اشکالی ندارد، چون ملازمه ای بین آن دو نیست و آنچه در اینجا بدان پرداختیم مسئله ی اول است.[7] ([8]) بنا بر این تشریع و قانون مند شدن حجاب زنان و تعیین محدوده آن بر عهده شارع مقدس اسلام (خداوند متعال و پیامبر اکرم (ص)) بوده که به خوبی انجام شده است. آنچه بر عهده حکومت ها و نظام های اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام در همه زمینه ها و مخصوصا در زمینه حجاب و پوشش زنان (به خاطر تأثیر آن در سلامت اخلاقی جامعه و استحکام بنیان خانواده ها) است. حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمی‌تواند دخالت کرده و تجسس نماید، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کرد ، حکومت و حاکم می تواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید.[9] بی حجابی از محرمات ا لهی محسوب می گردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است [10] و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است، یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع می تواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی و بالخصوص بی حجابی، مجازات وضع کند.[11] متأسفانه بسیاری از دولت های اسلامی در این زمینه کوتاهی می کنند و نتیجه آن همانا گسترش فساد اخلاقی، افزایش بی رویه طلاق و... است که در جوامع اسلامی مشهود است. شما داستان غم بار اندلس سابق و اسپانیای امروز را شنیده‌اید و حرص و ولع مراکز استعماری را برای شیوع اخلاق جنسی غرب در بین مسلمین را ملاحظه میکنید! آیا اگر زنان و دخترکان زیباروی طناز به بازار جوانان پاک و اما پر از غریزه و هیجان و شهوت در آیند و متاع جمال و نمای خود را در چشم و خیال حساس آنان به حراج گذاشته و از آنان دل ربایی کنند، جلوگیری از آنان دخالت در حریم شخصی افراد است؟ مسلما دخالت حاکمیت اسلامی سالم به عنوان آمر به معروف و نگهبان سلامت اخلاق و معنویت دینی جامعه است ، البته به دور از افراط و تفریط. البته از دیر باز تاکنون در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی بحمدالله زنان مسلمان خود مدافعان واقعی و دلبسته گان حجاب ـ البته با مراتب مختلف آن ـ بوده و هستند و چنانچه در تاریخ دیده و خوانده‌اید، در مقابل کشف حجاب رضا خانی و پسرش در ایران مقاومت ها کردند و هم اینک ما هر روزه شاهد صحنه های زیبایی از مقاومت زنان مسلمان در دفاع از حجاب اسلامی حتی در کشور های غیر مسلمان مدعی آزادی هستیم که به بهانه های واهی از حضور زنان در مجامع علمی و دانشگاهی جلوگیری می کنند. [1] نور، 31، ترجمه ی آیتی. [2] توضیح: در شأن نزول این آیه گفته اند که عرب ها در آن زمان روسرى و مقنعهاى مىپوشیدند که دنباله ی آن را روى شانهها و پشت سر مىانداختند، به طورى که مقنعه پشت گوش آنها قرار مىگرفت و تنها سر و پشت گردن را مىپوشاند ولى قسمت زیر گلو و کمى از سینه که بالاى گریبان قرار داشت، نمایان بود . اسلام این وضع را اصلاح کرد و دستور داد دنبالهی مقنعه را از پشت گوش یا پشت سر جلو آورده و به روى گریبان و سینه بیندازند. نتیجه آن بود که تنها گردى صورت باقى مىماند و بقیه ی بدن پوشانده مىشد. [3] تفسیر نمونه، ج 14، صص 450 و 451. [4] «عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَیْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِنَ الزِّینَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ قَالَ: نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّینَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَیْنِ »، اصول کافی، ج 5 ، ص 521، باب یحل النظر الیه من المرأة. [5] «عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ قَالَ: سَمِعْتُ جَعْفَراً وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِینَتِهَا قَالَ: الْوَجْهَ وَ الْکَفَّیْن»، وسائل الشیعة، ج 20، حدیث شمارهی 25429، ص 203، باب یحل النظر الیه من المرأة بغیر التلذذ. [6] نک: استفتائات امام خمینی(ره)، ج 3، ص 256، سؤال 33و34؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص929؛ نمایهی : زن و آشکار کردن آرایش. (شرح بیشتر در زمینه ی بحث فقهى و روائى این مسئله، در مباحث نکاح در فقه آمده است). [7] برای آگاهی بیشتر، نک: مسئلهی حجاب، استاد شهید مطهری (ره) ، صص 164- 235. [8] برداشت از سؤال 403 نمایه: محدوده ی حجاب زن. [9] - ترخان، قاسم، پایگاه حوزه، سؤال شماره 5988-2. [10] العناوین الفقهیة، ج2، ص: 627، قاعدة [4] کل ما لم یرد فیه حد من الشرع فی المعاصی، ففیه التعزیر [11] ترخان، قاسم، پایگاه حوزه 5988-2. 🌐.منبع:اسلام کویست 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
✅پاسخ به شبهات در قالب رمان های کوتاه، همراه با استدلال📚 ⚠️😱شبهات ومسائل مبتلابه: 📝شفاعت، پارتی بازی(اعطای به ناحق) است یا اعطای به حق؟ 📝چرا من پیغمبر نشدم؟ 📝شیطان مأمور خدا یا مبغوض خدا؟ 📝لا اکراه فی الدین یعنی چه؟ 📢و دهها شبهه و مسائل مبتلابه در جامعه. دین کده http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
💚💜❤💖: ✨﷽✨ 👌 داستانک کوتاه:حمایت از تولید ملی، حمایت خودم هست. شماره:41 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 باخانمم رفتیم پوشاک فروشی یکی از دوستانم در بازار برای روز پدر کادوی بخریم. موقعی که به مغازه دوستمان رسیدیم,احوال پرسی گرمی کردیم. بعداز خرید کادوی روز پدر,دوستم به من گفت: یک چیزی در قالب دوستانه می خواهم بهت بگم, بدت نمی آید؟ گفتم:بگو عزیزم. گفت:من چند سال پوشاکی داشتم, تو فقط روز پدر کادو میخری,چرا تبعیض قاىل میشی؟ آخه روز مادر هم هست؟ گفتم:ما برای روز مادر هم میخریم, مگر شما در مغازه پوشاک زنانه ایرانی دارید؟ گفت:نه,همه خارجی هستند. حالا این کالای ایرانی رها کن. ببین من مغازه ام هر دو پوشاک زنانه و مردانه دارم. همه نوع رنگ و مدل. و برای راحتی خانم ها هم خانمم را در قسمت دیگر مغازه برای فروش پوشاک زنانه گذاشتم. حالا چه فرق میکند؟و چه دردی را برای من بازاری حل میکند این پوشاک وجنس ایرانی؟ گفتم:اختیار دارید,رگ حیاطی اقتصاد هر مملکتی در گرو این حمایت است ,مخصوصا کشور ما ایران. زیرا حمایت از تولید داخل, همان واکسینه کردن بدنه اقتصاد ملی در برابر آفت های بین المللی وتحریم ها است,و هم باعث پیشرفت کالای داخلی میشود. ✅ادامه ادله... 🕌دین کده🕌 ╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮ 🕌 @din20m 👈عضویت ╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
اهمیت تولید ملی از منظر قرآن کریم اهمیت تولید ملی را می توان از آیات متعددی از قرآن کریم استفاده کرد که در این مجال کوتاه به بررسی بعضی از آیات می پردازیم: 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 1. جامعه اسلامی زیر سلطه بیگانگان قرار نگیرد: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً: و خداوند هرگز بر [زیانِ ] مؤمنان، برای کافران راه [تسلّطی ] قرار نداده است.» (نسا: 141) یکی از آیاتی که می توان اهمیت تولید ملی را از آن استفاده کرد این آیه شریفه است که با صراحت تمام بیان می کند که جامعه اسلامی باید در صدد باشد که در زیر سلطه بیگانگان و دشمنان قرار نگیرد و روشن است که وابستگی اقتصا دی همان طور که امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند منشأ تمام وابستگی ها و در نتیجه قرار گرفتن در تحت سلطه بیگانگان خواهد بود: (اگر ما یک وابستگی اقتصادی داشته باشیم این موجب می شود که وابستگی سیاسی هم پیدا بکنیم، وابستگی نظامی هم پیدا بکنیم. مملکتمان باز برگردد به آن حالتی که سابق بود.) (بیانات در جمع انجمن اسلامی کارکنان وزارت صنایع و معادن:سال 1358) پس برای اینکه بیگانگان سلطه ای بر جامعه اسلامی نداشته باشند باید به مرحله ای از تولید برسیم که کلیه کالاهای مورد نیاز جامعه در کشور تولید شود و نیازی به کشورهای بیگانه برای واردات بعضی از محصولات نداشته باشیم. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 2. بسیج تمام نیروها در برابر دشمنان منطق قرآن کریم این است که هیچ گاه در برابر ظلم و ستم کوتاه نیایید و قدرت خود را برای مقابله هرچه تمام تر با آنها بسیج کنید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ. و هر چه در توان دارید از نیرو بسیج کنید.» (أنفال: 60) مقام معظم رهبری در راستای اجرایی شدن بسیج نیروها در برابر دشمنان این سال را سال تولید ملی نام گذاری کردند و صراحتاً فرمودند: (ممکن است آمریکا خطرهائی برای کشورهای دیگر ایجاد کند؛ ممکن است دیوانگی کنند. البته من همین جا بگویم؛ ما سلاح اتمی نداریم، سلاح اتمی هم نخواهیم ساخت، اما در مقابل تهاجم دشمنان - چه آمریکا و چه رژیم صهیونیستی - برای دفاع از خودمان، در همان سطحی که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد.)(بیانات در حرم رضوی در آغاز سال 91) و مسلم است که یکی از بزرگترین عوامل برای مقابله با تهدیدات دشمنان رسیدن به مرحله ای است که نیازهای جامعه اسلامی در درون کشور تولید شود و نیازی به کشورهای دیگر وجود نداشته باشد. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟 3. چشم داشتن به امکانات دیگران از عوامل انحطاط خداوند متعال در آیات الهی به این حقیقت اشاره می کند که چشم داشتن به امکانات دیگران یکی از مهمترین عوامل سقوط یک جامعه است. جامعه ای که با وجود دارا بودن امکانات و استعداد های فروان به امکانات دیگران چشم داشته باشد این جامعه نمی تواند از عزت کافی برخوردار باشد و مدام برای بهره وری از امکانات دیگران باید در برابر آنها سر تعظیم فرود بیاورد و در برابر آنها خضوع و خشوع کند. خداوند متعال در آیات الهی به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله توصیه می کند تا به امکانات دیگران چشم نداشته باشد: «وَ لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلی ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیْرٌ وَ أَبْقی. و زنهار به سوی آنچه اصنافی از ایشان را از آن برخوردار کردیم [و فقط] زیور زندگی دنیاست تا ایشان را در آن بیازماییم، دیدگان خود مدوز، و [بدان که ] روزیِ پروردگار تو بهتر و پایدارتر است.» (طه: 131) همچنین بیان می کند که در برابر امکاناتی که به دیگران داده ایم شما بر توانایی ها و امکانات خود تکیه کنید نه اینکه خود را با کشورها و شخصیت های مختلف مقایسه کنید و از کمبود های خود غمگین و ناراحت بشوید چرا که این طرز تفکر نشانه عدم رشد کافی و احساس حقارت درونی و کمبود همت می باشد. ملتی که می خواهد در برابر مستکبران دنیا با عزت و سربلندی قد علم کند به جای اینکه مدام خود را با سرمایه ها و پیشرفت های آنها مقایسه کند ، نیروی فکری و جسمانی خویش را در راه رشد و ترقی خویشتن به کار می گیرد، و به خود می گوید من چیزی از دیگران کمتر ندارم و دلیلی ندارد که نتوانم از آنها پیشرفت بیشتری کنم ، من چرا چشم به امکانات و پیشرفت های آنها که آن هم فقط در جهت مادی است و در بحران معنویت دست و پا میزنند بدوزم من خودم بهتر و بیشتر تولید می کنم.[1] پی نوشت: [1] . برگرفته از تفسیر نمونه. 🌐.منبع:پایگاه اطلاع رسانی حوزه 🕌دین کده🕌 Http://Eitaa.Com/din20m @din20m
ادله انتخاب اقتصاد مقاومتی از طرف انقلاب اسلامی ایران🇮🇷
معرفی کالاهای ایرانی🇮🇷