دین کده
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:غفاریت خدا بهانه گناه کردن نیست.
#باورها
#حقوق
#داستانها
شماره:42
#گناه_کنیم_یا_توبه_کنیم_که_خدا_غفار_باشد؟
در کلاس نشسته بودیم, بعضی از بچه ها قبل از حضور استاد, داشتن در مورد بازی دیشب باشگاهشان صحبت میکردن.
یکی از بچه ها که تیمش باخت آورده بود,یک حرف زشتی در مورد یکی از بازیکنان از فضای مجازی نقل کرد.
یکی از طرفدارن تیم گفت:چرا تهمت می زنی؟
گفت:آخه من که نگفتم,در شبکه مجازی نوشته.
دیگری که طرفدار بود, گفت:شاید دروغ گفته اند وشایعه بوده,
پس اول تحقیق کن بعد اگر در دایره بدگوی و غیبت نباشد نقل کن تا شریک گناه آنها نباشی.
او به طعنه گفت:خواه, حالا برای ما کسی پیدا شد رفت بالای منبر.
طرفدار تیم گفت:من خوبیت را میخواستم تا شریک گناه شایعه پراکنان نشوی.
او گفت:نگاهت را به گناه کردن, تغییر بده!
طرفدارتیم گفت:متوجه نشدم یعنی چه؟
او گفت:من یک اعتقادی دارم در مورد گناه دارم, اینکه,ما باید گناه کنیم تا خدا غفار بماند.
طرفدار تیم گفت:این دیگه چه عقیده ایی است؟
او رو به من کرد وگفت:مثلا این دوستم به من گفته خدا خالق ما هست و ما مخلوق,و صفت خدا همیشه بوده و خالقیت خدا هم همیشه است و این صفت هم بودن مخلوق معنا دارد.
من هم در تکمله حرف دوستمان می گویم: این صفت غفاریت خدا هم اگر بخواهد باشد ما باید گناه کنیم.
او چون من را در بحث خود وارد کرده بود, و برای برای رفع این برداشت اشتباه گفتم:عجب آدم های گیر می آید,خدا لطف کرده برای جبران نواقص اعمال که ما انسانها با گناهان به وجود آورده ایم, مغفرتی قرار داده است که جبران کننده گناهان ما انسانها باشد.
حالا ما چرا کاری کنیم که به این مرحله برسیم که بخاطر طغیان در اعمالمان دوباره توبه کنیم
,وبه این هشدار توجه داشته باش; اینکه, مغفرت و توبه هم توفیق میخواهد و گاهی شاید در همان گناه فرصت توبه تمام شود و با این گناه از دنیا برویم.
این کار وفکر غیر عاقلانه است,واین برداشت ناصحیح است,پس برداشت صحیح از غفاریت این است که غفاریت برای جبران اشتباهات ما است نه بهانه گناه کردن.
✅ادامه ادله.....
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
#باورها
#حقوق
#توبه_چیست_وشرایط_آن
لطفا اهمیت، حقیقت، ارکان و شرایط توبه را از نگاه قرآن توضیح دهید.
پاسخ تفصیلی
مقدمه
«توبه»یکی از موضوعات مهم و اساسی است که در مکتب اسلام و همه ادیان آسمانی بدان توجه شده و درباره آن فراوان سخن رفته است. آنچه که عارفان مسلمان و دیگر صاحبنظران از جمله متکلمان پیرامون توبه سخن به میان میآورند، برگرفته از منابع دینی است. متکلمان مسلمان در آثار کلامی خود توبه را تنها بدین دلیل که مسقط عام(به طور عام عذاب را بر میدارد) عذاب و کیفر دردناک الهی است،[1] به بحث گذاشتهاند. عارفان مسلمان نیز توبه را یکی از مباحث مهم و کلیدی خویش تعبیر کرده و برای وصول به مقصد، مقدماتی را پیشبینی مینمایند که سالک الی الله باید آن منازل و مقامات را بپیماید؛ از اینرو تمام صاحب نظران علوم، اعم از فقه، تفسیر، کلام، اخلاق و عرفان از صدر اسلام تا به امروز، به تبیین زوایای مختلف آن پرداختهاند. در این گفتار جایگاه توبه در قرآن به صورت فشرده بررسی خواهد شد.
معنای توبه
«توبه» در لغت به معنای رجوع و بازگشت از گناه است.[2] راغب آنرا رجوع از گناه به بهترین صورت معنا میکند.[3] توبه در اصطلاح عبارت است از: «رجوع از طبیعت به سوی روحانیت نفس بعد از آنکه به واسطۀ معاصی و کدورت نافرمانی، نور فطرت و روحانیت، محجوب به ظلمت و طبیعت شده است».[4]
صاحب جامع السعادات میگوید: توبه پاک کردن قلب از گناه و بازگشت از دوری به قرب و نزدیکی است.[5]
توبه در قرآن هم به معنای «رجوع انسان گناهکار»، و هم به معنای «توفیق توبه دادن از طرف خداوند به بندۀ معصیت کار» و هم به معنای «قبول و پذیرش توبه از جانب خداوند متعال»، آمده است.
در نتیجه، میتوان گفت: هر توبۀ انسان، محفوف و پیچیده شده در دو توبه الهی است؛ یکی توفیق دادن به بنده برای توبه، و دیگری پذیرفتن توبه بندگان است، و ممکن است هرسه توبه را به معنای لغوی برگشت داد؛ به این معنا که توبه از انسان، رجوع از گناه و بازگشت از معاصی است، و توبه اول از خداوند، رجوع به فضل و رحمتش به سوی بنده است و توبه دوم، رجوع به قبول آن از بنده است.[6]
در آیهای از قرآن این سه معنا کنار هم جمع شده است؛ آنجا که میفرماید: «ثُمَّ تابَ عَلَیهِم لِیَتُوبُوا إِنَّ اللهَ هُوَ التَوّابُ الرَّحِیمُ»؛[7] سپس خداوند به آنها برگشت (توفیق توبه داد) تا توبه و برگشت کنند. خداوند بسیار توبه پذیر مهربان است.
تشویق به توبه
قرآن کریم در آیات متعددی مردم را به توبه و رجوع از گناه و بازگشت به درگاه الهی تشویق و ترغیب کرده است، از جمله آیات زیر:
1.«اَلَم یَعلَمُوا أَنَّ اللهَ هُوَ یَقبَلُ التَّوبَةَ عَن عِبادِهِ وَ یَأخُذُ الصَّدَقاتِ وَ أَنَّ اللهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ»؛[8] آیا نمیدانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش میپذیرد و صدقات را میگیرد و خداوند توبه پذیر مهربان است!
2. «قُل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلیَ أَنْفُسِهِم لاتَقنَطُوا مِن رَحمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ وَ أَنِیبُوا إِلی رَبِّکُم وَ أَسلِمُوا لَهُ مِن قَبلِ أن یَأتِیَکُم العَذابُ ثُمَّ لاتُنصَرُونَ»؛[9]بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد، به درستی که خداوند بخشنده مهربان است. و به درگاه پروردگار تان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آنکه عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوی هیچکس یاری نشوید.
3. «وَ هُوَ الَّذی یَقبَلُ التَّوبةَ عَن عِبادِهِ وَ یَعفُوا عَنِ السَّیئاتِ وَ یَعلَمُ ما تَفعَلُونَ»؛[10] او (خدا) کسی است که توبه را از بندگانش میپذیرد و گناهان را میبخشد و آنچه را انجام میدهید، میداند.
نکته قابل دقت این است که در واقع، خداوند میفرماید با اینکه از تمام اسرار زندگی و رفتارهای پشت پرده شما اطلاع دارم و لحظه به لحظه اعمال شما را زیر نظر داشتهام، با این حال توبه شما را میپذیرم .
📚منبع:
[1]. ر. ک: فاضل مقداد، ارشاد الطالبین، ص ۴۳۵، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، ۱۴۰۵ق.
[2]. ابن منظور، لسان العرب، ج 1، ص 233، واژه «توب».
[3]. راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، ص 169، واژه «توب».
[4] امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص 272، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، چاپ چهل و چهارم، 1386ش.
[5]. نراقی، محمد مهدی، جامع السعادات، ج 2، ص 234، اسماعیلیان، قم، 1368ش.
[6]. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج ۱، ص ۲۸۷، واژه «توب».
[7]. توبه، 118.
[8]. همان، 104.
[9]. زمر، 53 ، 54.
[10]. شوری، 25.
🌐.منبع: اسلام کویست
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
دین کده
#باورها #حقوق #توبه_چیست_وشرایط_آن لطفا اهمیت، حقیقت، ارکان و شرایط توبه را از نگاه قرآن توضیح دهی
#باورها
#حقوق
📢ادامه مطلب..
شرایط و ارکان توبه
در این مقال به اختصار برخی از شرائط و ارکان توبه را براساس آیات قرآن بیان میکنیم:
الف. ارکان توبه
1. پشیمانی از گذشته: اصلیترین رکن توبه این است که توبه کننده از گذشته پشیمان باشد. این همان است که در آیات زیادی با جمله «الاّ مَن تابَ»،[13] و یا «إلاّ الذِّینَ تابُوا»،[14]بیان شده است. البته گاهی از پشیمانی به اعتراف تعبیر شده است: «وَ آخَرُونَ اعتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ»؛[15]و گروه دیگر به گناهشان اعتراف کردند.
2. تصمیم بر ترک گناه در آینده: این شرط را میتوان از این آیه استفاده کرد: «فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم .... وَ لَم یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُم یَعلَمُونَ»؛[16]پس برای گناهان خود طلب آمرزش کنند .... و برگناه اصرار نمیورزند [و دوباره آن را مرتکب نمیشوند] در حالیکه میدانند.
این شرط ازارکان توبه شمرده میشود.
ب. شرایط قبولی
1. انجام عمل صالح: این شرط در آیات متعددی مطرح شده است؛ گاه به صورت: «إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً»؛[17]مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل شایسته انجام دهد، و گاه به صورت بیان مصداق اعمال صالح، از جمله: «فَان تابُوا وَ اقامُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُم إنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛[18] پس اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است.
2. اصلاح گذشته: شرط دیگر قبولی توبه جبران و اصلاح گذشته است. «إلاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»؛[19]مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشنده مهربان است.
جبران گذشته به این است که هم حقوق مادی و معنوی مردم را ادا و هم حقوق خداوند را جبران کند.
ج. شرایط کمال توبه
در قرآن کریم برخی شرایط دیگر مطرح است که میتوان آنها را شرایط تکمیلی و کمال توبه دانست. به عنوان نمونه، به دو مورد اشاره میشود:
1. اعتصام بالله و اخلاص: در قرآن کریم میخوانیم:«إلاّ الَّذینَ تابُوا وَ اَصْلَحُوا وَ اعتَصَمُوا بِاللهِ وَ اخلَصُوا دیِنَهُم لِلهِ فَأولئِکَ مَعَ المُؤمِنینَ وَ سَوْفَ یُؤْتِ اللهُ المُؤمِنینَ أجراً عَظِیماً»؛[20] مگر آنها که توبه [و جبران و] اصلاح کنند و به [دامن لطف] خدا چنگ زنند و دین خود را برای خدا خالص کنند. آنها با مؤمنان خواهند بود و خداوند به افراد با ایمان پاداش عظیمی خواهد داد.
روشن است که چنگ زدن به لطف الهی و اخلاص ورزی در کمال توبه تأثیر دارد، نه در اصل آن.
2. توبه نصوح کردن: «یا أیُّهَا الذِّینَ آمَنُوا تُوبُوا إلی اللهِ تَوبَةً نَصُوحاً عَسی رَبُّکُمْ أنْ یُکَفِّرَ عَنکُم سَیِّئاتِکُم وَ یُدخِلَکُم جَنَّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الأنهارُ»؛[21] ای کسانی که ایمان آوردهاید! توبه کنید، توبهای خالص، امید است [با این کار] پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند.
برای توبه نصوح تفسیرهای مختلفی شده است که در مجموع میتوان گفت: توبه نصوح آن است که علاوه بر ارکان توبه و شرایط قبولی آن، شرایط کمال را نیز دارا باشد. شاهد این تفسیر آن است که در بیشتر تفسیرها شرایطی ذکر شده است که همه از شرایط کمال به حساب میآیند، نه ارکان و شرایط قبولی؛ مثلاً برخی گفتهاند: توبه نصوح آن است که واجد سه شرط باشد: ترس از اینکه پذیرفته نشود، امید به اینکه پذیرفته شود، و ادامه اطاعت خدا.[22] و یا اینکه «توبه نصوح» آن است که گناه خود را همواره در مقابل چشم خود ببینی و از آن شرمنده باشی و یا اینکه گفته شده است: «توبه نصوح» آن است که در آن سه شرط باشد: کم سخن گفتن، کم خوردن و کم خوابیدن.[23] و برخی نیز گفتهاند: توبه نصوح آن است که توأم با چشم گریان و قلبی بیزار از گناه باشد.[24]
شاهد دیگر، سخن رسول خدا(ص) است که در پاسخ به «معاذ بن جبل» از توبه نصوح فرمود: «أن یَتُوبَ التَّائبُ ثُمَّ لایَرجِعُ فی ذَنبٍ کما لایَعُودُ اللَّبَنُ إلی الضَّرعِ»؛[25] آن است که شخص توبه کننده به هیچ وجه بازگشت به گناه نکند؛ آن چنان که شیر به پستان هرگز برنمیگردد.
روشن است که چنین توبهای، کمال توبه شمرده میشود، نه ارکان آن و اگر انسانی که توبه کرده دوباره همان گناه را انجام دهد و دوباره توبه کند، توبهاش پذیرفته میشود، ولی توبه کامل شمرده نمیشود. در نتیجه، نصوح بودن به هر معنایی باشد، نشانۀ کمال توبه است.
🌐.منبع: اسلام کویست
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
دین کده
#باورها #حقوق 📢ادامه مطلب.. شرایط و ارکان توبه در این مقال به اختصار برخی از شرائط و ارکان توبه را
#باورها
#حقوق
📚منبع;
[13]. مریم،60؛ فرقان، 70.
[14]. بقره، 160؛ مائده، 34.
[15]. توبه، 102.
[16]. آل عمران، 135.
[17]. فرقان، 70؛ مریم، 60.
[18]. توبه، 5.
[19]. نور، 5؛ همین مضمون در این آیات نیز آمده است: نساء، 16؛ بقره، 160؛ آل عمران، 89.
[20]. نساء، 146.
[21]. تحریم، 8.
[22] ر. ک: طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 10، ص ۴۷۸، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش.
[23] ر. ک: تفسیر نمونه، ج24، ص 291.
[24]. ر. ک: تفسیر نمونه، ج 24، ص 290 – 291؛ مجمع البیان، ج 10، ص ۴۷۷- ۴۷۸.
[25]. مجمع البیان، ج 10، ص ۴۷۷.َ
🌐.منبع: اسلام کویست
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
✅پاسخ به شبهات مبتلابه 😱⚠️در قالب رمانهای کوتاه📝، به همراه استدلال رمان📚
📝شفاعت، پارتی بازی(اعطای به ناحق) است یا اعطای به حق؟
📝چرا من پیغمبر نشدم؟
📝شیطان مأمور خدا یا مبغوض خدا؟
📝لا اکراه فی الدین یعنی چه؟
📢و......ده ها شبهه و مسائل مبتلابه در جامعه.
📢👇👇👇👇👇👇👇👇فقط دوستان:
✅بارگزاری پست،فقط روزهای فردمیشود.🌹باتشکر🌹
دین کده
http://eitaa.com/joinchat/2298347533C9f761682ff
دین کده
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:ناقص الخلقه بودن و عدالت خدا در خلقت؟
#باورها
#حقوق
#داستانها
شماره:43. #معلولیت_انسان_در_خلقتش_و_عدالت_خدا
از کوچه داشتم می گذشتم که دیدم یک نوجوان خلافکار سر کوچه ایستاده وداره یک بچه معلول ذهنی را اذیت میکند.
رفتم پیشش گفتم:پسر جان چرا داری همشهری خودت را اذیت میکنی؟
پسره گفت:دوست دارم,میخواهم سرگرم بشم.
گفتم:این شخص که اسباب بازی نیست.
گفت:اما دیوانه که هست.
گفتم:بنده ومخلوق خدا که هست.
گفت:اگر مخلوق بود چرا خدا این بلا سرش در آورده؟
گفتم:چه بلای؟
گفت:مثلا من عاقلم اما اون بی عقل.
گفتم:
اولا:عاقل به کسی می گویند که اطاعت خدا کند و کسی را اذیت نکند.
دوما:این شخص فقط از نظر ذهنی ضعیف است که درک بعضی از موضعات برایش مشکل است.
حالا ما در دنیا دانشمندان بزرگی داشتیم که قدرت درکشان، بخاطر تحصیلاتشان وتلاششان بالاتر از دیگری بوده,حالا آنها کسی را که آن علوم و درک مثل خودشان نداشتند مسخره می کردن؟
حالا اگر کسی درون بازار یا مطب دکتر یا جاهای دیگر، خودتون را مسخره کند,چه میکنی؟
او گفت:من با او فرق می کنم.
گفتم:هر دو شما که آدم هستید,فرقی بین شما نیست.
ساکت شد، امّا دوباره روبه من کرد وگفت: امّا نگفتی چرا خدا این طوری خلقش کرده؟
گفتم:اولاً: خدا به ما در وجود لطف کرده وما را از میان نبودن آورده و حقی نبوده که ما طلب کار خدا باشیم. , پس خدا به ما که نبودیم و میتوانست خلقمان نکند، وجود و هستی داد.
دوماً:خیلی از این اتفاقات بخاطر سهل انگاری در رعایت نکردن مسائل سلامتی از طرف پدر و مادر و دیگران هست که در سلامتی او در دوران بارداری آن مادرش نقش دارند.
و سوماً: هر کس متناسب با نعمتی به او داده خدا از او انتظار دارد وشکر نعمت را میخواهد, مثلاً من وشما که از نظر جسمی سالم هستیم فردا از ما باز خواست از نعمتهای عطا شده به ما میکنند، امّا دوستمان را خیر، حتی فردای قیامت دوست معلولمان، عوض نقص آن را هم به او می دهند.
✅ادامه ادله....
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
#چرایی_نبود_ظلم_در_آفرینش_ناقص_الخلقه
📢چرایی ظلم نبودن ناقص الخلقه بودن فرزند انسان ازجانب خدا؟
✅ اولاً:خداوند کمترین ظلمی به بندگان روا نمی دارد، زیرا خداوند هیچ گونه احتیاجی به ظلم ندارد و ساحت مقدسش از همه عیوب و نقص ها مبرا است.
🌹إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ (نساء/40)
خداوند ذره ای ظلم روا نمیدارد.
🌹إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُون( یونس/44)
خداوند هیچگونه ستمی بر مردم روا نمیدارد، بلکه خود مردم اند که به خودشان ستم میکنند.
✅دوماً:در اصل دادن وجود، خداوند متعال به هر موجودی تا آن مقدار که قابلیّت دارد افاضه ی وجود می کند. لذا از سوی خدا بخلی در کار نیست. و البته هر چه می دهد فضل و احسان است نه حقّ مخلوق. چون کسی را از خدا طلبی نیست تا اگر نداد ظالم خوانده شود. ظلم در مورد شخصی فرض دارد که دیگری بر او حقّی داشته باشد، و او آن حقّ را ندهد. و روشن است که کسی را بر خدا حقّی نیست؛ او اگر ندهد، حقّ کسی را نخورده است؛ و اگر بدهد، احسان نموده. اگر زیاد بدهد، زیاد احسان کرده و اگر کم بدهد، باز احسان نموده است. بنده اگر یک میلیون تومان به شما بدهم و پنج میلیون تومان هم به همسایه ی شما بدهم، در حقّ هر دوی شما احسان نموده ام؛ و شما نمی توانید بگویید: چرا به من کم دادی؟! بلکه اگر بخشی از آن یک میلیون را از شمابازپس گیرم باز هم منطقاً حقّ اعتراض نخواهید داشت؛ امّا در مقام عمل، ناراحت می شوید و احساس می کنید که در حقّ شما ظلمی شده است.
✅سوماً:اصل در آفرینش انسان بی عیب و نقص بودن است و اگر انسان فاقد بعضی کمالات باشد وجود او استثنایی بوده و جنبه ثانویه دارد که بر قانون خلقت وارد شده و این موضوع بیانگر این است که تمام بدی ها، نقص ها،و ناهنجاری ها از خود انسان است.
چون خداوند انسان را این طور خلق کرده است که:
الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ (سجده/7)
او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید و آفرینش انسان را از خاک آغاز کرد.
✅چهارماً:یک خبر از ناهنجاری های انسان:
از نتایج و تحقیقات علوم پزشکی بدست می آید که بخش مهمی از این نقیص ها مربوط به جهل و نادانی والدین دراین خصوص می باشد. مثل استفاده از داروهای منع شده در هنگام بارداری، تغذیه و مراقبت مادران در زمان بارداری، بیماری های والدین، ازدواج های فامیلی و... البته تاحد زیادی هم وراثتی است.
🌐منابع ترکیبی:
📖کتاب موفقیت شناسی، تالیف محمدعلی نژادیان، (🖊سایت:باشگاه خبرنگاران جوان)
🌐سایت: بهترین سخن ها
sokhanha.ir
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
دین کده
📢📝چرا گناه پدر مادر را به پاي بچه هاشون مي نويسد و به خاطر ازدواج فاميلي يا هر چيز ديگري بچه را مريض ميکند بچه بيچاره چه گناهي کرده که به خاطر پدر مادرش بايد تا آخر عمرش از بيماري رنج ببرد. اين با عدالت خدا سازگار است؟
🔴اگر نقصها زاییده ی طبیعت باشند و کسی مقصّرنباشد. خداوند متعال شخص ناقص را به تناسبنقصش عوض خواهد داد. توجّه شود: عوض می دهد نه ثواب. بخشی از این عوض در آخرت است و برخی دیگر در دنیاست به صورت تخفیف تکلیف ؛ و زیادت ثواب ؛ به این نحو که برخی تکالیف از اینها برداشته می شود ؛ یا ثواب برخی اعمال آنها افزونتر نوشته می شود ؛ یا برخی گناهان آنها به اندازه ی دیگران جدّی گرفته نمی شود.
اگر نقصها به سبب برخی انسانها باشند ، ، در این صورت افزون بر تخفیفهای دنیوی فوق الذّکر ، اینها از عامل مقصّر نیز طلبکارند. لذا اگر در همین دنیا آن عامل مقصّر را بخشیدند اجر این بخشش را برای خود ذخیره خواهند نمود ؛ و اگر نبخشیدند در روز قیامت خداوند متعال بخشی از گناهان او را بر گردنمقصّر خواهد گذاشت ؛ و اگر با این کار توازن حاصل نشد، حسنات مقصّر را به نامه ی اعمال فرد ناقص منتقل می کند. اگر با این کار نیز توازن حاصل نگشت ، خداوند متعال از فضل خویش او را راضی می کند.
افزون بر اینها اگر فرد ناقص بر مشکلات ناشی از آن نقص صبر جمیل نمود و لب به شکایت از خداوند عادل و حکیم نگشود، اجر صابران را هم خواهد داشت ؛ و اگر افزون بر صبر ، راضی به این امر نیز بود ، اجر شاکران را هم می برد.
📢در ادامه مطلب بالا👆، به مقاله جذاب کامل این مطلب، به لینک زیر بروید👇👇👇👇
http://sokhanha.ir/wp-content/uploads/2014/07/%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%8C-%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B5-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D8%8C-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%B0%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%9F.htm
سایت بهترین سخن👆
_______________________
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
دین کده
💚💜❤💖:
✨﷽✨
👌 داستانک کوتاه:همرنگ جماعت شدن چه موقع خوبه؟
#باورها
#حقوق
#احکام
#داستانها
شماره:44
#گرخواهی_نشوی_رسوا_هم_رنگ_جماعت_شو_یا_هم_رنگ_حق_شو؟
به مناسبت روز ازدواج حضرت علی علیه السلام وحضرت زهرا سلام الله علیها نمایشگاه خانواده اسلامی را در حیاط مسجد راه اندازی کردیم و چند میز مشاوره خانواده هم درون بعضی از اتاقهای که درون مسجد طراحی کرده بودیم ,قرار دادیم ومشاوران خبره شهر که از آنها دعوت به عمل آمده بود,در پشت این میزها ودرون این اتاقها مستقر شده بودند .
آن شب از اقسام سلیقه ها در آن نمایشگاه حضور داشتند و این نمایشگاه از بعد ازظهر آن روز تا ساعت22شب و فردا هم همین ساعات برگزار می شد.
یکی از اهالی محله که مسجد نمی آمد هم آمده بود, چون من را می شناخت به طرفم آمد, وگفت:شما مسجدیان چه می کنید؟
گفتم:ببخشید,اتفاقی افتاده؟
او گفت:بله.
گفتم: ببخشید,چی شده؟
گفت: همانطور که ما به تفکرات شما احترام می گذاریم, لطفا شما هم احترام بگذارید.
گفتم:میشود بیشتر توضیح دهید؟
گفت:دخترم از موقعی که پایش به مسجد بازشده,دیگه تو مهمانی ها خوش تیپ نیست ,که باعث سرکوفت زنان خویشاوندان به مادرش شده.
گفتم: ببخشید,خوش تیپ که میگویی, منظورت مد امروزی است؟
گفت:خیلی خوشم می آید آدم خوش فهمی هستی,آره,آدم باید امروزی باشد,به قول ضرب المثل ;گر نخواهی شوی رسوا همرنگ جماعت شو.
گفتم: حال شاید این ضرب المثل درست نباشد یاشاید بد آن را فهمیده ایم؟
او گفت: این ضرب المثل مگر چه اشکالی دارد؟چه بد فهمی کرده ام؟
گفتم: ببینیم چه برداشتی میکنیم و با چه زاویه ایی به ضرب المثل نگاه کنیم.
اگر از زاوایه نادرست باشد,که در برداشت اشکال به وجود می آید.
و اگر از زوایه درست باشد,برداشت بدون اشکال است.
پس بد برداشتی یاخوش برداشتی به این زاویه برمیگردد.
اوگفت: من که از حرف های شما گیچ شدم؟
گفتم: ما نباید از زاویه نادرست به این ضرب المثل نگاه کنیم.
مثلا ,دیگران یک راه اشتباه بروند ما هم با ضرب المثل به دنبال آنها برویم.
,یعنی; برای توجیه تقلید نادرست خودمان از عمل نادرست دیگران,به این ضرب المثل تکیه کنیم.
این عاقلانه نیست که گروهی از آدم ها در اشتباه باشند, ما باید دنبال رو آنها باشیم.
سوال من این است که:
چرا ما از زاویه صحیح به ضرب المثل نگاه نکنیم؟
زیرا ; تمام عالم که شامل همه مخلوقات میشوند, شاید میلیارد ها برابر بیشتر از تعداد ما انسانها وجن ها, هستند در این راه اشتباه نیستند؟
بلکه در راه حق هستند,
پس گروه اندکی در راه ناحق هستند.
او گفت:برای خودت قاضی شدی و همه را محکوم کردی,حرف شما را قبول ندارم.
گفتم:مشاور خانواده اینجا داریم,بیا تا او را قاضی قرار بدهیم و شما مصداقی با او صحبت کن,تا اگر حرفم خطای دارد ,خودم هم متوجه شوم.
گفت:باشه.
با هم رفتیم پیش مشاوره موضوع را مطرح کردیم.
و او به مشاور گفت: دوست دارم دخترم با آرایش و جلو گری قبلیش در مهمانی ها حاضر شود,یعنی همرنگ آن جمع شود.
مشاور به او گفت:خداوند نحوی رفتار برتر را بیان کرده و حکم حجاب را هم برای پوشش مناسب بیان کرده,ملاک جمع نیست بلکه حکم متعالی وکمال آفرین خداست.
او گفت:می توانی برای ادعایی که کردی دلیل روشن بیاوری؟
مشاور گفت:آره,چون کلام خدا از قرآن در مورد نحوه پوشش مناسب هست که فرموده:
آیه نخست آیه 31 سوره نور می باشد که خدا فرموده:وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ...
و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمي] فرو بندند و پاكدامني ورزند و زيورهاي خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسري خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند...
نکته مهمی که قابل استفاده هست در این آیه چیزیکه بیانگر وجوب پوشاندن مو هست لفظ خمرهن می باشد
اما آیه دوم که آیه 59 سوره احزاب است خدا فرموده:اي پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاي خود را بر خود فروتر گيرند اين براي آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است
این بود نمونه از آیات و احکام متعالی خداوند برای پوشش مناسب.
✅ادامه ادله....
🕌دین کده🕌
╭─═ঊঈ✨✨ঊঈ═─╮
🕌 @din20m 👈عضویت
╰─═ঊঈ🍃🍃ঊঈ═─╯
دین کده
#باورها
#حقوق
#احکام
#همرنگ_جماعت_شدن_کی_خوبه_وکی_بد
خواهی نشوی رسوا هم رنگ خوبیها شو !
اگر میخواهید رستگار شوید هم رنگ عالم هستی شوید رنگی که هیچ گاه فراموش شدنی نیست و آن رنگی نیست جز رنگ خدایی :
(صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ : رنگ الهی [توحیدی را بگیرید] و چه رنگی از رنگ الهی خوشتر است؟ و ما پرستندگان اوییم.) ( البقرة : 138)
خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو شعاری است که علت بسیاری از مفاسد اخلاقی در جامعه شده و افراد با اتکا به آن مرتکب کارهایی میشوند که ارتکاب آن کارها نه در عرف جایز است و نه در شرع فقط و فقط به بهانه اینکه افراد دیگری نیز این کار اشتباه را انجام میدهند
آیات الهی را در یک تقسیم بندی میتوان به دو گروه تقسیم کرد.
آیاتی که انسانها را دعوت به هم رنگ شدن با خوبیها میداند و از طرفی دیگر آیاتی که انسان را از هم رنگ شدن با بدیها نهی میکند .
خواهی نشوی رسوا هم رنگ خوبیها شو
1) (تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ إِنَّهُ کانَ حَلیماً غَفُوراً: آسمانهای هفتگانه و زمین و هر کس که در آنهاست او را تسبیح میگویند، و هیچ چیز نیست مگر اینکه در حال ستایش، تسبیح او میگوید، ولی شما تسبیح آنها را در نمییابید. به راستی که او همواره بردبار [و] آمرزنده است.( الإسراء : 44)
2)(وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قانِتُونَ: و گفتند: «خداوند فرزندی برای خود اختیار کرده است.» او منزّه است. بلکه هر چه در آسمانها و زمین است، از آنِ اوست، [و] همه فرمان پذیر اویند.)( البقرة : 116)
وقتی تمام عالم و هستی و آنچه در آسمانها و زمین است همه در حال ستایش و عبادت خداوند متعال هستند و وقتی همه هستی فرمان بر او هستند اگر میخواهی رسوای عالم و آدم نشوی باید هم رنگ جماعت شوی و این هم رنگ شدن تو هیچ سودی برای هیچ کسی ندارد مگر برای خود تو .
اما اگر هم رنگ جماعت نشوی به یقین متوجه باش که :
(وَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ غَنِیًّا حَمیدا: و آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ خداست. و ما به کسانی که پیش از شما به آنان کتاب داده شده، و [نیز] به شما سفارش کردیم که از خدا پروا کنید. و اگر کفر ورزید [چه باک؟ که] آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ خداست، و خدا بی نیاز ستوده[صفات] است.)( النساء : 131)
پس اگر میخواهی رسوای عالم نشوی و موفق و خوشبخت باشی راهی جز این نداری که هم رنگ خوبیها شوی .
خواهی نشوی رسوا هم رنگ بدیها نشو
(قُلْ لا یَسْتَوِی الْخَبیثُ وَ الطَّیِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبیثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ: بگو: «پلید و پاک یکسان نیستند، هر چند کثرت پلید[ها] تو را به شگفت آوَرَد. پس ای خردمندان، از خدا پروا کنید، باشد که رستگار شوید.( المائدة :100)
بعضی از افراد در موقع ارتکاب گناه با خود میگویند کسی به کسی نیست و ما در میان همه این گناهان و اشتباهات عددی نیستیم اما از دیدگاه قرآن کریم هرچند کثرت گناه و پلیدی در جامعه زیاد باشد شعار کسی به کسی نیست کاملاً غلط است
خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو شعاری است که علت بسیاری از مفاسد اخلاقی در جامعه شده و افراد با اتکا به آن مرتکب کارهایی میشوند که ارتکاب آن کارها نه در عرف جایز است و نه در شرع فقط و فقط به بهانه اینکه افراد دیگری نیز این کار اشتباه را انجام میدهند.
🌐منبع:تبیان
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m
دین کده
#باورها
#حقوق
#احکام
#اختصاص_یا_عدم_اختصاص_آیات_حجاب_به_زنان_مومن
آيات مربوط به حجاب(سوره نور و احزاب)خطاب به افراد مومن و زنان پيامبراست پس چرا ما همه مردم را موردخطاب آیه می دانیم؟
احكام قرآن خطاب به همه انسانها است نه فقط زنان پيامبر يا زنان مؤمن ....
احكام قرآن خطاب به همه انسانها است نه فقط زنان پيامبر يا زنان مؤمن و اگر مؤمنان مخاطب شده اند به خاطر اين است كه ايمان ضمانت اجرايي است و مؤمنان به امر و نهي قرآن بها مي دهند و خداوند مي فرمايد اگر مؤمن واقعي هستيد، بايد پوشش داشته باشد. معناي اين كلام اين نيست كه اگر مؤمن نيستيد لازم نيست، بلكه معنايش اين است كه اگر مؤمن نيستيد كه هيچ چون به معارف و احكام قرآن بي اعتنا هستيد. اما اگرمؤمن هستيد، بايد اين طور باشيد.
در جامعه هم حكومت مردم را بر دينداري مجبور نمي كند، بلكه مانع فريبايي و فتنه انگيزي با حضور اغواگرانه مي شود.
اين كه بعض افراد هم حكم لزوم پوشش را قبول نداشته باشند، منعي ندارد زيرا اقوال شاذ و غير محكم هميشه بوده و هست.
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🕌دین کده🕌
Http://Eitaa.Com/din20m
@din20m