05.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه پنجم با موضوع شرور در عالم (بخش اول.mp3
32.44M
🔰جلسه پنجم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : مسئله شر در عالم
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش اول
اگر خداوند منشأ خوبیها و مهربانیهاست، پس منشأ شر در عالم چیست؟ خدا یا غیر خدا؟
انواع شرور در عالم کدامند؟
آیا جانوران از شرور طبیعی رنج میبرند؟ به چه جرمی؟
جمعه: 1400/11/14
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
05.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه پنجم با موضوع شرور در عالم (بخش دوم.mp3
22.48M
🔰جلسه پنجم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : مسئله شر در عالم
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش دوم
جمعه: 1400/11/14
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
🔰دوستان عزیز و اعضای محترم کانال دین فطری
سلام علیکم
بناداریم انشاءالله یک دوره جدید ارائه دین فطری توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد سید هادی عظیمی را در کانال دین فطری بارگذاری کنیم.
ابتدا لازم است توضیحاتی را در خصوص این دوره خدمت شما عرض کنیم:
🔻همانطور که می دانید سلسله مباحث دین فطری شامل 26 درس است. اما در برخی اوقات به دلیل گستردگی و حجم مطالب، یک درس طی چند جلسه ارائه شده است.
🔸در جدیدترین ارائه درسهای دین فطری توسط استاد عظیمی که بهصورت مجازی برای مبلغین و فعالان فرهنگی برگزار شده است، ۲۶ درس طی ۳۴ جلسه ارائه شده است.
🔸لذا ما در نظر داریم به جهت دسترسی آسان به فایلهای جلسات ، این دوره ۳۴ جلسهای را در قالب ۲۶ درس در «کانال دین فطری» بارگزاری نماییم.
▫️هر درس به دلیل طولانی بودن زمان به چند قسمت تقسیم شده و بارگزاری میگردد.
▫️فهرست مطالب هر فایل در ذیل همان فایل قرارداده میشود. اگر شما فایل دانلود شده از کانال را با یک پلیر پخش موزیک، بشنوید، میتوانید در هنگام پخش فایل، فهرست مطالب مربوط به آن را در نرم افزار پخش تلفن همراه خود مشاهده بفرمایید.
▪️توجه به این نکته نیز ضروری است که: کلیت محتوای این دوره تفاوتی با دوره قبلی که در ۲۶ جلسه در کانال بارگزاری شده است ندارد اما امتیازاتی را نسبت به آن دارد:
۱. این دوره برای مبلغین و فعالان فرهنگی برگزار شده است و به اقتضا به سوالات نسبتا دقیق مخاطبین حاضر در جلسه هم جواب داده شده است.
۲. مباحث با توضیحات بیشتری ارائه شده و در برخی سرفصلها، سیر بحث نسبت به دورههای قبل تغییرات مختصری دارد.
۳. از این به بعدآموزشهای دین فطری مبتنی بر همین دوره برگزار خواهد شد.
امیدواریم این ارائهی جدید مورد استفاده و توجه شما قرار گیرد.
https://eitaa.com/dinefetri
🔶جلسه مقدماتی
🔰نکات این جلسه:
🔻هر انسانی در وجود خودش يک ادراكاتی دارد و يک گرايشاتی كه به دو دسته تقسيم ميشوند:
▪️دسته اول: ادراكات و گرايشات فطری و دسته دوم: ادراكات و گرايشات اكتسابی
▫️گرايشهای فطری مثل اينكه همهی ما ميل به قدرت داريم ...، اين گرايشاتی است كه خدای متعال از ابتدا در وجود هر انسانی قرار داده، جزء خمير مايه خلقت هر انسانی هست.
▫️در كنار اين گرايشات ادراكاتی هم وجود دارد كه فطری است: فرمولها و مسائلی را كه انسان خودبهخود بدون نياز به آموزش درك ميكند؛ مثل اينكه هر پديدهای علتی ميخواهد، يا مثل اينكه دو چيز نقيض در كنار هم جمع نمیشود.
▫️گرايشات اكتسابی، گرايشهايی كه انسان آنها را در خود بهوجود ميآورد. (فطري نبوده) مثلا ميل به دخانيات در وجود انسان فطری نيست انسان كم كم اين ميل را در خود بهوجود میآورد.
▪️معارف دين را با تكيه بر ادراكات و گرايشات فطری بیان خواهیم کرد.
https://eitaa.com/dinefetri
0. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
41.63M
🔶 جلسه مقدماتی دین فطری
🔴 استاد: سیدهادی عظیمی
🔶جلسه مقدماتی
🔰نکات این جلسه:
🔻هر انسانی در وجود خودش يک ادراكاتی دارد و يک گرايشاتی كه به دو دسته تقسيم ميشوند:
▪️دسته اول: ادراكات و گرايشات فطری و دسته دوم: ادراكات و گرايشات اكتسابی
▫️گرايشهای فطری مثل اينكه همهی ما ميل به قدرت داريم ...، اين گرايشاتی است كه خدای متعال از ابتدا در وجود هر انسانی قرار داده، جزء خمير مايه خلقت هر انسانی هست.
▫️در كنار اين گرايشات ادراكاتی هم وجود دارد كه فطری است: فرمولها و مسائلی را كه انسان خودبهخود بدون نياز به آموزش درك ميكند؛ مثل اينكه هر پديدهای علتی ميخواهد، يا مثل اينكه دو چيز نقيض در كنار هم جمع نمیشود.
▫️گرايشات اكتسابی، گرايشهايی كه انسان آنها را در خود بهوجود ميآورد. (فطري نبوده) مثلا ميل به دخانيات در وجود انسان فطری نيست انسان كم كم اين ميل را در خود بهوجود میآورد.
▪️معارف دين را با تكيه بر ادراكات و گرايشات فطری بیان خواهیم کرد.
https://eitaa.com/dinefetri
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس اول دین فطری
🔸عظمت هستی
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0101. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
17.59M
✳️درس اول
🔰قسمت اول
🔻 مسئله شناخت
شناخت را بايد از مسائل مربوط به انسان آغاز کرد
▪️مهمترين سوال برای انسان، شناخت هدف از خلقت است.
🔸وقتي از هدف از خلقت انسان سوال مي شود در واقع از دو چيز سوال ميشود:
▪️سوال اول: هدف از خلقت انسان چه بوده؟ (علت خلقت ) چرا خدا ما را آفريده؟ يعني انگيزهاش چه بوده از اينكه ما را آفريده؟
▫️برای پاسخ به این سوال باید خالق را خوب شناخت. وقتي دریافتیم كه خالق ما چه ويژگيهايي دارد با دقت در ويژگيهاي خالق ميشود به انگيزه او از خلقت انسان و خلقت ديگر موجودات پي برد.
▪️سوال دوم: غايت خلقت چیست؟ خدا ما را آفريد تا به چه غايتي برسيم خدا ما را براي چه آفريده است؟ براي چه چيزي؟
▫️غايت خلقت را چگونه ميتوانيم بشناسيم؟ با شناخت مخلوق. يعني خود انسان را بشناسيم، اینکه خداي متعال چه استعدادهايي چه اميال و گرايشهايي در وجود انسان گذاشته، با شناخت آنها به آن غايتي كه خدا براي ما قرار داده پي ببريم.
🔸راه های شناخت خالق درعلم کلام: برهان، نقل، شهود
▪️یک راه هم قرآن به ما معرفي كرده که راه شناخت فطري است(اين راه برهان است، اما برهان مبتني برفطرت،برهان مبتني بر عقل اكتسابي نيست بلکه مبتنی بر عقل فطری است)
▪️راه دقت درآيات آفاق و آيات انفس.
▫️ نشانههاي آفاقي : نشانههاي خدا در عالم پيرامون انسان(عظمت و گستردگی هستی، زیبایی عالم، نظم و مدیریت،تنوع و کثرت موجودات...)
▫️ آيات انفس نشانههاي خدا در درون انسان است. يعني آن گرايشهاي دروني انسان.
🔸ابتدا از دقت در نشانه های آفاق شروع می کنیم: اولين نشانه، عظمت و گستردگي جهان است.
https://eitaa.com/dinefetri
0102. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
21.98M
✳️درس اول
🔰قسمت دوم
🔻دقت در عظمت هستی
🔸مقايسه زمين با خورشيد كه ستاره منظومه شمسي است .
▪️خورشید يك ميليون و سيصد هزار برابر از زمین بزرگتر است.
🔸توجه به مفهوم اعداد: به وزن يك ميليون در ترازوي اقتصاد توجه نكنيم
▪️اگر بخواهیم یک میلیون نقطه روی کاغذ بگذاریم چقدر طول می کشد؟
براي گذاشتن يك ميليون نقطه ده روز برای یک انسان عادی زمان میبرد.
▫️حالا با این فهم از عدد به عظمت خورشید در برابر زمین توجه کنیم.
🔸 در كنار خورشيد ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليارد ستاره وجود دارد .
▪️اگر ما بخواهيم از يك تا يك ميليارد را بشماريم چقدر زمان لازم است؟ شمارش ما بيش از ۱۰۰ سال طول ميكشد.
▫️خورشید با این عظمت جزو ستاره های کوتوله منظومه شمسی است
🔸اين همه ستاره فقط در كهكشان راه شيري است. و كهكشان راه شيري يكي از مجموعههاي آسمان است .
▪️قطر كهكشان راه شيري از ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار سال نوري است يعني اگر بخواهيم از اين طرف كهكشان برويم آن طرف از ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار سال بايد با سرعت نور حركت بكنيم.
▪️ما در اين كهكشان در فاصله ۳۲ هزار سال نوري از مركز قرار داريم. تقريبا ۳۰ هزار سال هم تا لبة كهكشان فاصله داريم.
▪️كهكشانهايي وجود دارد كه قطرشان بيش از ۲۰۰ هزار سال نوري است. بعضي ها ۵۰۰ هزار سال نوري. و بعضي ها قطرشان ۶ ميليون سال نوري است.
▪️يكي از نزديكترين كهكشان ها در كنار كهكشان ما، كهكشان آندرومدا است که دو ميليون و پانصد هزار سال نوري از كهكشان ما فاصله دارد.
▪️كهكشانها در آسمان مثل خوشههاي انگور خوشه خوشه هستند كه به آن خوشههاي كیهانی می گویند
https://eitaa.com/dinefetri
0103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.38M
✳️درس اول
🔰قسمت سوم
🔻آيا جهان هستي به همين مقدار که از ستاره ها و کهشکان ها گفته شد ختم ميشود؟
🔸دانشمندان ميگويند آنچه را كه ما رصد كرديم و ديديم بخش كوچكي از آسمان است
🔸قرآن ميفرمايد: «انا زينا السماءالدنيا بزنية الكواكب»
▫️همه آنچه بشر کشف کرده است اينها آسمان دنياست.
▪️قرآن ميفرمايد و «بنينا فوقكم سبعا شدادا »ما هفت آسمان براي شما ايجاد كرديم« الم تر كيف خلق الله سبع سماوات طباقا» هفت آسمان طبقه طبقه
🔸از امام صادق (ع) پرسيدند آسمان دوم كجاست؟ و نسبتش با آسمان اول چيه و كجا قرار دارد؟ امام فرمودند آسمان دوم محيط بر آسمان اول است ....
▪️اين هفت آسمان و هفت زمين روي هم ميشود عالم ملك.
🔸قرآن ميفرمايد« ان الدار الاخره لحي الحيوان لو كانوا يعلمون» حقيقت هستي عالم ملكوت است
▪️عالم ملكوت: يک عالم فرازماني و فرامكاني.
🔻بین عالم ملك و عالم ملكوت هم عالم بزرخ است. عالمي براي آمادگي ورود انسان به ملكوت
🔻عالم لوح :هارد هستي است و منبع ذخيره اطلاعات مربوط به هر موجود است.
🔻عالم قلم :عمال ما مديريت ميشود و بر اساس اعمال ما رزق ما اجل ما و ديگر مسائل مربوط به ما در اين عالم تدوين ميشود و در عالم لوح ثبت ميشود.
🔻عالم كرسي :برنامه مديريت نيروهاي فيزيكي عالم ملك است . وسع كرسيه السماوات و الارض
🔻 عالم عرش : برنامه مديريت نيروهاي متافيزيكي و نيروهاي ملكوتي است ، برنامه مديريت نيروهاي ملكوتي است
🔻عالم بعد از ملكوت عالم جبروت:مقام فعل و قدرت حضرت حق
🔻 و بعد عالم لاهوت :مقام ويژگيها و صفات و اسماء
🔻بعد عالم هانوت: مقام ذات حضرت حق
https://eitaa.com/dinefetri
06.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه ششم با موضوع چیستی بهشت(بخش اول.mp3
51.81M
🔰جلسه ششم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : چیستی بهشت و درجات آن
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش اول
بهشت چیست؟
بهشت چه نسبتی با بینهایتخواهی انسان دارد؟
درجات بهشت کدامند؟
هر درجه بهشت مخصوص چه کسانی است؟
آیا بهشت پاداش اعمال انسان است یا تجلی حقیقت اعمال؟
آیا بالاخره همه بندگان خدا وارد بهشت میشوند؟ چگونه؟
چه کسانی از بهشت محروم خواهند بود؟
جمعه: 1400/11/22
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
06.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه ششم با موضوع چیستی بهشت(بخش دوم.mp3
19.75M
🔰جلسه ششم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو : چیستی بهشت و درجات آن
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش دوم
جمعه: 1400/11/22
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
خدا در کعبه مهمان دارد امشب
حرم در سینه قرآن دارد امشب
زمین خورشیدِ تابان دارد امشب
محمد یک جهان جان دارد امشب
درون بیت جانان دارد امشب
فلک اسرار پنهان دارد امشب
نوشته بر در و دیوار کعبه
که امشب بخت گشته یار کعبه
ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر بر عموم مسلمین مبارک باد.
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس دوم دین فطری
🔸عظمت وجود بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.26M
✳️درس دوم دین فطری
🔰قسمت اول
🔻حکم مسلم عقل است که این هستی قطعاً با این عظمت خالق دارد اما عقل از ما می پرسد که خالق هستی کیست؟ ویژگیهای این خالق هستی چیست؟
🔸عقل فطری حکم به بی نهایت بودن خالق هستی میکند،
▪️حکم اول: این عالم با این عظمت که خود به خود به وجود نیامده است پس باید با نیروی برتری ایجاد شده باشد .
▪️حکم دوم : این نیروی برتر باید خودش منشاء و جود باشد .
▪️حکم سوم : اگر هستی اش، وجودش از موجود دیگری باشد ونیازمند یک منشا و مبدا دیگر باشد باید گفت که این منشا نیست.
▫️پس هستی منشایی می خواهد که نیازمند نباشد. یعنی باید بی نهایت باشد؛هیچ محودیتی نداشته باشد،این منشا بی نهایت الله است.
▫️اگر هستی آن ذاتی نباشد تسلسل رخ می دهد که محال است.
🔸این منشا بر تمام عوالم احاطه دارد: «الرحمن علی العرش استوی» «والله من ورائهم محیط»
▪️دامنه احاطه خدا از عرش تا دل هسته اتم است و از عرش به بعد دامنه احاطه حضرت حق انتها ندارد و بی نهایت است.
🔸 برای درک عظمت بی نهایت،اول باید یک جلوه فرضی در ذهن خودمان ایجاد کنیم.
▪️این عدد فرضی را اینطوری تصور کنید بگویید یک و در مقابل این یک به تعداد الکترونهای هستی صفر بگذاریم.
▫️این عدد را بارها به توان خودش کنیم ،هنوز بی نهایت نیست.
🔸خداکیست؟ همان مبدا و منشا بی نهایت وجود
🔸 با این عظمت وقتی در برابر حضرت حق می ایستیم و می گوییم الله اکبر چه معنایی میدهد؟ یعنی خدا بی نهایت بزرگ است
▪️(سبحان ربی العظیم ): پاک ومنزه است پروردگار من که معدن بی نهایت عظمت است
https://eitaa.com/dinefetri
0202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.32M
✳️درس دوم دین فطری
🔰قسمت دوم
🔻وقتی دربارۀ ویژگی های حضرت حق می خواهیم چیزی را بگوییم، حتما باید از واژۀ بی نهایت استفاده کنیم.
🔸 خدا معدن بی نهایت حیات است، «الرحمن» معدن بی نهایت رحمت فراگیر و گسترده، «رحیم» معدن بی نهایت رحمت همیشگی
🔸سبحان ربّی الاعلی: پاک و منزّه است پروردگار من که بی نهایت بلند مرتبه است .
🔸ذات معدن بی نهایت، هستی مطلق است؛ هستی ای که هیچ قیدی را بر نمی تابد.
🔸ویژگی های وجود بینهایت
▪️«قل هو الله احد»: بگو آن معدن بی نهایت وجود، یگانه است و یکی است.
▫️یگانه است یعنی هم یکی است و هم یکپارچه است؛یعنی مرکب نیست و از اجزای مختلف تشکیل نشده است.
▪️«الله الصمد»:خدای متعال وجودی است که هیچ خلأی در او ایجاد نمی شود حتی اگر به تعداد عدد فرضی ما عالم خلق کند وبه همه وجود بدهد.
▪️«لم یلد و لم یولد» است، یعنی از بی نهایتی تولید نمی شود واز او بی نهایتی تولید نمی شود
▪️«و لم یکن له کفواً احد» : یعنی بی نهایت، نظیر و هم شأن و هم تایی ندارد. به عبارت دیگر بی نهایت دیگری وجود ندارد.
▪️ حضرت حق معدن بی نهایت همۀ ویژگی هاست.
https://eitaa.com/dinefetri
0203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.54M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰قسمت سوم
🔻برای شناخت ویژگی های حضرت حق به سراغ آیات آفاق رفتیم.
دیگر جلوه های حضرت حق در جهان هستی:
🔸 زیبایی های خلقت
▪️زیبایی خدا را می توان در زیبایی های حیوانات،پرندگان، گل ها و.. مشاهده کرد.
🔸 اسرار خلقت
▪️انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب» «الذی خلق سبع سماوات بغیر عمد ترونها»
▪️مثلا اسرار خلقت حیوانات؛ دربین چهارپایان اسرارآمیزترین حیوان شتر است
▪️اسرار خلقت بدن انسان، یکی از پیچیده ترین اسرار بدن DNA است.
🔸 عجائب خلقت
▪️عجائبی که در دریاها بیش از خشکی دیده می شود، «یا من فی البحار عجائبه»
▪️عجائبی که در بدن انسان است ؛یک اینچ مربع از پوست انسان، ۱۹ میلیون سلول دارد، ۹۰ منفذ چربی دارد، دانشمندان می گویند ۶۵ متر رگ خونی.
▪️حضرت امیر(ع) فرمودند«اعجبوا لهذا الانسان، ینظر بشحم» با پی می بیند، «یسمع بعظم» با استخوان می شنود.
🔸 نظم و مدیریت
▪️خدای متعال قوانین هستی را با دقت صدو بیست رقمی بعد از اعشار تنظیم کرده است.
🔸 تنوع و کثرت نعمات
▪️تنوع در میوه ها و غذاهای گوناگون، قرآن تاکید دارد به «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ»
▪️«و أَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ»
🔸 وجود عشق و محبت بین موجودات
▪️محبت بین انسانها یک آیه و نشانه است « و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لستکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة انّ فی ذلک لآیات لقومٍ یتفکرون»
https://eitaa.com/dinefetri
🔸اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند - یعنی الگوی زهرایی، الگوی زینبی، زنان بزرگ، زنان باعظمت، زنانی که می توانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند - آن وقت زن به مقام شامخِ حقیقی خود نائل آمده است.
🔸 اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی ای که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسانها - چه مرد و چه زن - به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرمتر و با صفاتر خواهد شد، جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد و گرههای زندگی آسانتر باز خواهد شد؛ یعنی زن و مرد خوشبخت خواهند شد.
(مقام معظم رهبری ۱۳۷۶/۰۷/۳۰)
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس سوم دین فطری
🔸آیات انفس
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.36M
✳️درس سوم دین فطری
🔰قسمت اول
🔻آیات انفس چیست؟
🔸نشانه های خدا در درون ما، در جان ما، در قلب ما؛
▪️ این نشانه ها در درون ما، دو دسته نشانه است.
▪️نشانۀ اول: تمایلات و گرایش های هر انسانی. هر انسانی، میل به حیات مطلق،قدرت مطلق،زیبایی مطلق دارد، ... همۀ خوبی ها را هر انسانی در حدّ بی نهایت می خواهد.
▫️ وقتی ما میل به بی نهایت قدرت داریم، این به این معناست که پس معدن بی نهایت قدرت وجود دارد
▪️نشانۀ دوم: ندای درونی.
در زوایای قلب هر انسانی یک ندای پاکی همیشه شنیده می شود، که آن ندای پاک انسان را به سمت خودش می خواند، که از طرف خداست،
▫️خدا با هر انسانی در اعماق قلب او سخن می گوید و حرف می زند، و خودش را به همۀ انسانها در اعماق قلب انها معرفی می کند
▫️در همۀ حالات انسان این ندای درونی هست ولی در حوادث سهمگین بیشتر خودنمایی می کند.
🔸چرا یک عده خدا را انکار می کنند
▪️ممکن است یک امر بدیهی داشته باشیم و عده ای آن امر بدیهی را انکار کنند ،انکار بدیهی توسط یک عده، دلیل بر این نیست که آن بدیهی وجود ندارد
🔸آن کسانی که با وجود ندای درونی باز هم خدا را انکار می کنند نشان دهنده آن است که مانعی در سر راه رشد گرایش های فطری شان وجود داشته است
▪️بررسی چند عامل:
▫️اولین مانع رشد گرایش های فطری: دل مشغولی به عالم ماده
▫️دومین مانع: آموزش های غیر صحیح خدا شناسی
▫️مانع سوم : وجود تبلیغات مخالف دین و خدا
▫️مانع چهارم :پیروی هوای نفس و برتری جویی
https://eitaa.com/dinefetri
0302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.83M
✳️ درس سوم دین فطری
🔰 قسمت دوم
🔻منشا شرور در عالم چیست؟
🔸کل شرور عالم به دو دسته تقسیم می شوند؛
▪️الف) شرور طبیعی (مثل زلزله ، باد ،طوفان و بیماریها )
▪️ب) شرور تولیدی (مثل جنایت هایی که انسان ها در حق هم انجام می دهند؛دزدی، قتل و ...)
▪️همه پدیده های طبیعی برای طبیعت و بشر ، خیر است،
موجب شکوفا شدن استعدادهای انسان ، بیداری از خواب غفلت ، فروکش کردن طغیان جباران و موجب قدرشناسی نعمتها می شود.
🔸 شرور تولیدی مانند جنگ ها و جنایتها، در اثر دوری انسان از خدا تولید می شود.
▪️خورشید منشا نور است زمین وقتی رویش را از خورشید برمیگرداند دچار تاریکی میشود
🔸 چرا خداوند قدرت تولید شر داده است؟
▪️جواب: اگر خدا به انسان قدرت تولید شر نمیداد نظام جبر حاکم می شد.
▫️وقتی اختیار گرفته شود رشدی اتفاق نمی افتد، زیرا رشد در پرتو اختیار شکل میگیرد.
▪️ انسان از کاری لذت می برد که اختیارا انجام می دهد
▪️خدا تکوینا اجازه تولید شر داده اما هرگز تشریعا به ما اجازه نداده است.
🔸 گناه کسانی که به آنها ظلم شده و قربانی ظالمین شدند چیست؟
▪️جواب: اگر (ظلم را پذیرفته باشند) پس مستحق هستند که ظالمین بر آنها جنایت کنند
▫️اگر جلوی ظالمین بایستند خداوند وعده داده است که پیروز شان می کند.
🔸 آن فردی که دچار نقص عضو شده است تکلیفش چیست؟
▪️خداوند جبران نقص میکند:
▫️محبوب خداوند هستند، خیلی از تکالیفی که افراد سالم دارند از آنان ساقط می شود ،بالاترین درجات لذت را در آخرت دارند، به آنها مقاماتی می دهد که انسان های سالم حسرت میخورند
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس چهارم دین فطری
▫️(سه قسمت)
🔸انسان بذر بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
27.48M
✳️درس چهارم
🔰قسمت اول
🔻خدایی که معدن بی نهایت است چرا انسان را آفریده است؟
🔸دو سوال در ضمن این سوال نهفته:
▪️اول: چه چیزی باعث شد که بیافریند؟ یعنی علت خلقت چیست؟
▪️دوم:غایت خلقت چیست؟ یعنی ما را میخواهد به کجا برساند؟
🔸برای پاسخ به این سوال باید انسان را شناخت
▪️ انسان را می توان از روی آرزوها و خواستههایش شناخت
▫️ فطرت هر انسانی بینهایت طلب است
▪️خداوند وجود بینهایت خواه آفریده است تا هر چه دارد به او بدهد ،تا انسان را مثل خودش کند
🔸علت خلقت:چرا میخواهد هر چه که دارد به انسان بدهد؟
▪️پرای پاسخ باید انگیزه خالق را جستجو کنیم
▫️چون مهربان است میخواهد هر چه دارد به ما بدهد
🔸 پس میتوانیم انسان را اینگونه تعریف کنیم: انسان بذر بینهایت است
▪️بذر بینهایت یعنی برترین و تجلی بینهایت. مَثَل اعلای خداوند مهربان. یعنی این قابلیت را در آن قرار داده که مثل خود خدا بشود.
🔸چرا هستی را آفرید؟ آیا انسان را قبل از هستی آفرید یا بعد از هستی؟
▪️نور انسان اولین مخلوق خدا قبل از همه مخلوقات دیگر
▪️چرا ملائکه در سوره بقره از خداوند سوال کردند؟
▫️آن موقع زمانی بود که خدا میخواست جسم انسان را در زمین خلق کند. سوال در این بود که چرا راه رشدش را زمین قراردادی
🔸 ألَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ،تسخیر به این معناست که شما تسلط بر اینها پیدا بکنید
🔸 حدیث قدسی:تو را خلق کردم تا مثل خودم بشوی
🔸 خدایی شدن یعنی چی؟ یعنی اتصاف انسان به صفات بینهایت
🔸انسان با خدادر دو صفت:ازلیت واستقلال در صفات تفاوت دارد
https://eitaa.com/dinefetri
0402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
9.95M
✳️درس چهارم
🔰قسمت دوم
🔻عطای بینهایتی که خدا میخواهد به انسان بکند چیست؟ کی وکجا این عطا را میکند؟
🔸در دنیا خدا به انسان ولایت و سلطنت تکوینی می دهد.
▪️خدا اراده کرده که انسان در این دنیا ولایت تکوینی داشته باشد. همان طور که معصومین علیهمالسلام این ولایت را دارند
▪️انسان در همین دنیا به منبع انرژی و قدرت مطلق حضرت حق متصل می شود. در طول اراده خدا انسان هر ارادهای کند محقق می شود
▫️شاگردان انبیا و ائمه هم این ولایت را داشتهاند. مثل سلمان و..
🔸ولایت تکوینی چیست؟ یعنی انسان قدرت ایجاد داشته باشد . قدرت تغییر داشته باشد.
▪️عصر ظهور، ظهور سلطنت و ولایت تکوینی انسان است
▪️در عصر ظهور این آیه برای انسان محقق میشود: يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُواۚ .لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ "
▫️حکومت حضرت سلیمان یک ماکت کوچکی است از حکومت حضرت بقیةالله الاعظم (ص)
▫️ولایت تکوینی در اثر تهذیب نفس و در اثراتصال با خدا ایجاد میشود
▫️انسان نمیتواند با تکنولوژی به آن برسد
▪️تنها کسانی میتوانند در آن عصر باقی بمانند که این قابلیت را داشته باشند
▪️همه قابلیت دارند ولی باید آن را به فعلیت رسانده باشند یا مقدماتش را فراهم کرده باشند. که در آن عصر به فعلیت برسد. لذا همه ی انسانها در آن عصر می توانند به این ولایت تکوینی برسند.
🔸در عصر ظهور تمام ابزارهای مادی از کار میافتد. به چه معنا است؟
▪️به این معناکه کسی دیگر سوار ماشین نمیشود چون طی الأرض هست ، طی السماء هست
https://eitaa.com/dinefetri
0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️درس چهارم
🔰قسمت سوم
🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد،نه بوسیله ابزارها
🔸در کنار تکنولوژی دو چیز دیگر توجه انسانها را ممکن است به خودش جلب کند؛ریاضت، ودیگری سحر.
▪️تفاوت عارف با مرتاض و ساحر در چیست؟
▫️قدرت مرتاض و ساحر تکوینی نیست، قدرت ایجاد ندارند. قدرتشان تخریبی و محدود است
▫️مرتاض و ساحر از راههای حرام به قدرت می رسند.
▫️عارف برای رسیدن به کمال تلاش می کند. مرتاض برای رسیدن به قدرت.
🔸حضرت حق ما را آفریده برای اینکه ما را به بی نهایت برساند.دلایل دیگر این مدعا:
▪️وجود میل بی نهایت در درون انسان
▪️آیه: «انا لله و انا الیه راجعون» ما از معدن بی نهایت هستیم؛ ما بذر بی نهایتیم و به سوی بی نهایت شدن پیش می رویم.
▪️«یابن آدم انا غنی لا افتقر، اطعنی فیما امرتک اجعلت غنیاً لاتفتقر»
▪️انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون
▪️ «انا مطیع من اطاعنی»: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه دارم در اختیار او قرار می دهم.
▪️«انا عرضنا الامانة على السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها» ما امانت خودمان را عرضه کردیم بر آسمان و زمین و کوهها اما نپذیرفتند اما انسان پذیرفت، اینکه انسان پذیرفت به این معناست که این قابلیت را به انسان داده که بتواند به صفات الهی دست پیدا کند.
▪️ «من کان لله کان الله له»
▪️ دلیل مبتنی بر تجربه و علم : سیر خلقت جسم انسان
🔸عبادت،عرفان،شناخت و آزمایش و امتحان اهداف مقدماتی برای خلقت انسان هستند.
▪️هدف میانی رسیدن به تقوا است
▪️هدف غایی رسیدن به قرب خدا
https://eitaa.com/dinefetri