eitaa logo
دین فطری - استاد عظیمی
13.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
267 ویدیو
3 فایل
کانال اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی به‌سوی بی‌نهایت و انتشار «مباحث دین فطری» آشنائی با دوره دین فطری: B2n.ir/DINEFETRII کانال محتوای آموزشی دوره دین فطری: @archive_dinefetri دوره‌های آئین همسرداری و ازدواج موفق: Dinefetri.com ادمین: @dinefetri_amozesh
مشاهده در ایتا
دانلود
06.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه ششم با موضوع چیستی بهشت(بخش اول.mp3
51.81M
🔰جلسه ششم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : چیستی بهشت و درجات آن استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش اول بهشت چیست؟ بهشت چه نسبتی با بی‌نهایت‌خواهی انسان دارد؟ درجات بهشت کدامند؟ هر درجه بهشت مخصوص چه کسانی است؟ آیا بهشت پاداش اعمال انسان است یا تجلی حقیقت اعمال؟ آیا بالاخره همه بندگان خدا وارد بهشت می‌شوند؟ چگونه؟ چه کسانی از بهشت محروم خواهند بود؟ جمعه: 1400/11/22 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
06.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه ششم با موضوع چیستی بهشت(بخش دوم.mp3
19.75M
🔰جلسه ششم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : چیستی بهشت و درجات آن استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش دوم جمعه: 1400/11/22 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
خدا در کعبه مهمان دارد امشب حرم در سینه قرآن دارد امشب زمین خورشیدِ تابان دارد امشب محمد یک جهان جان دارد امشب درون بیت جانان دارد امشب فلک اسرار پنهان دارد امشب نوشته بر در و دیوار کعبه که امشب بخت گشته یار کعبه ولادت حضرت علی علیه السلام و روز پدر بر عموم مسلمین مبارک باد. https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس دوم دین فطری 🔸عظمت وجود بی نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0201. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.26M
✳️درس دوم دین فطری 🔰قسمت اول 🔻حکم مسلم عقل است که این هستی قطعاً با این عظمت خالق دارد اما عقل از ما می پرسد که خالق هستی کیست؟ ویژگی‌های این خالق هستی چیست؟ 🔸عقل فطری حکم به بی نهایت بودن خالق هستی میکند، ▪️حکم اول: این عالم با این عظمت که خود به خود به وجود نیامده است پس باید با نیروی برتری ایجاد شده باشد . ▪️حکم دوم : این نیروی برتر باید خودش منشاء و جود باشد . ▪️حکم سوم : اگر هستی اش، وجودش از موجود دیگری باشد ونیازمند یک منشا و مبدا دیگر باشد باید گفت که این منشا نیست. ▫️پس هستی منشایی می خواهد که نیازمند نباشد. یعنی باید بی نهایت باشد؛هیچ محودیتی نداشته باشد،این منشا بی نهایت الله است. ▫️اگر هستی آن ذاتی نباشد تسلسل رخ می دهد که محال است. 🔸این منشا بر تمام عوالم احاطه دارد: «الرحمن علی العرش استوی» «والله من ورائهم محیط» ▪️دامنه احاطه خدا از عرش تا دل هسته اتم است و از عرش به بعد دامنه احاطه حضرت حق انتها ندارد و بی نهایت است. 🔸 برای درک عظمت بی نهایت،اول باید یک جلوه فرضی در ذهن خودمان ایجاد کنیم. ▪️این عدد فرضی را اینطوری تصور کنید بگویید یک و در مقابل این یک به تعداد الکترونهای هستی صفر بگذاریم. ▫️این عدد را بارها به توان خودش کنیم ،هنوز بی نهایت نیست. 🔸خداکیست؟ همان مبدا و منشا بی نهایت وجود 🔸 با این عظمت وقتی در برابر حضرت حق می ایستیم و می گوییم الله اکبر چه معنایی میدهد؟ یعنی خدا بی نهایت بزرگ است ▪️(سبحان ربی العظیم ): پاک ومنزه است پروردگار من که معدن بی نهایت عظمت است https://eitaa.com/dinefetri
0202. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.32M
✳️درس دوم دین فطری 🔰قسمت دوم 🔻وقتی دربارۀ ویژگی های حضرت حق می خواهیم چیزی را بگوییم، حتما باید از واژۀ بی نهایت استفاده کنیم. 🔸 خدا معدن بی نهایت حیات است، «الرحمن» معدن بی نهایت رحمت فراگیر و گسترده، «رحیم» معدن بی نهایت رحمت همیشگی 🔸سبحان ربّی الاعلی: پاک و منزّه است پروردگار من که بی نهایت بلند مرتبه است . 🔸ذات معدن بی نهایت، هستی مطلق است؛ هستی ای که هیچ قیدی را بر نمی تابد. 🔸ویژگی های وجود بینهایت ▪️«قل هو الله احد»: بگو آن معدن بی نهایت وجود، یگانه است و یکی است. ▫️یگانه است یعنی هم یکی است و هم یکپارچه است؛یعنی مرکب نیست و از اجزای مختلف تشکیل نشده است. ▪️«الله الصمد»:خدای متعال وجودی است که هیچ خلأی در او ایجاد نمی شود حتی اگر به تعداد عدد فرضی ما عالم خلق کند وبه همه وجود بدهد. ▪️«لم یلد و لم یولد» است، یعنی از بی نهایتی تولید نمی شود واز او بی نهایتی تولید نمی شود ▪️«و لم یکن له کفواً احد» : یعنی بی نهایت، نظیر و هم شأن و هم تایی ندارد. به عبارت دیگر بی نهایت دیگری وجود ندارد. ▪️ حضرت حق معدن بی نهایت همۀ ویژگی هاست. https://eitaa.com/dinefetri
0203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.54M
✳️ درس دوم دین فطری 🔰قسمت سوم 🔻برای شناخت ویژگی های حضرت حق به سراغ آیات آفاق رفتیم. دیگر جلوه های حضرت حق در جهان هستی: 🔸 زیبایی های خلقت ▪️زیبایی خدا را می توان در زیبایی های حیوانات،پرندگان، گل ها و.. مشاهده کرد. 🔸 اسرار خلقت ▪️انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب» «الذی خلق سبع سماوات بغیر عمد ترونها» ▪️مثلا اسرار خلقت حیوانات؛ دربین چهارپایان اسرارآمیزترین حیوان شتر است ▪️اسرار خلقت بدن انسان، یکی از پیچیده ترین اسرار بدن DNA است. 🔸 عجائب خلقت ▪️عجائبی که در دریاها بیش از خشکی دیده می شود، «یا من فی البحار عجائبه» ▪️عجائبی که در بدن انسان است ؛یک اینچ مربع از پوست انسان، ۱۹ میلیون سلول دارد، ۹۰ منفذ چربی دارد، دانشمندان می گویند ۶۵ متر رگ خونی. ▪️حضرت امیر(ع) فرمودند«اعجبوا لهذا الانسان، ینظر بشحم» با پی می بیند، «یسمع بعظم» با استخوان می شنود. 🔸 نظم و مدیریت ▪️خدای متعال قوانین هستی را با دقت صدو بیست رقمی بعد از اعشار تنظیم کرده است. 🔸 تنوع و کثرت نعمات ▪️تنوع در میوه ها و غذاهای گوناگون، قرآن تاکید دارد به «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ» ▪️«و أَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ» 🔸 وجود عشق و محبت بین موجودات ▪️محبت بین انسانها یک آیه و نشانه است « و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لستکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة انّ فی ذلک لآیات لقومٍ یتفکرون» https://eitaa.com/dinefetri
🔸اگر جامعه اسلامی بتواند زنان را با الگوی اسلامی تربیت کند - یعنی الگوی زهرایی، الگوی زینبی، زنان بزرگ، زنان باعظمت، زنانی که می توانند دنیا و تاریخی را تحت تأثیر خود قرار دهند - آن وقت زن به مقام شامخِ حقیقی خود نائل آمده است. 🔸 اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی ای که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسانها - چه مرد و چه زن - به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرمتر و با صفاتر خواهد شد، جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد و گره‌های زندگی آسانتر باز خواهد شد؛ یعنی زن و مرد خوشبخت خواهند شد. (مقام معظم رهبری ۱۳۷۶/۰۷/۳۰) https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس سوم دین فطری 🔸آیات انفس ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.36M
✳️درس سوم دین فطری 🔰قسمت اول 🔻آیات انفس چیست؟ 🔸نشانه های خدا در درون ما، در جان ما، در قلب ما؛ ▪️ این نشانه ها در درون ما، دو دسته نشانه است. ▪️نشانۀ اول: تمایلات و گرایش های هر انسانی. هر انسانی، میل به حیات مطلق،قدرت مطلق،زیبایی مطلق دارد، ... همۀ خوبی ها را هر انسانی در حدّ بی نهایت می خواهد. ▫️ وقتی ما میل به بی نهایت قدرت داریم، این به این معناست که پس معدن بی نهایت قدرت وجود دارد ▪️نشانۀ دوم: ندای درونی. در زوایای قلب هر انسانی یک ندای پاکی همیشه شنیده می شود، که آن ندای پاک انسان را به سمت خودش می خواند، که از طرف خداست، ▫️خدا با هر انسانی در اعماق قلب او سخن می گوید و حرف می زند، و خودش را به همۀ انسانها در اعماق قلب انها معرفی می کند ▫️در همۀ حالات انسان این ندای درونی هست ولی در حوادث سهمگین بیشتر خودنمایی می کند. 🔸چرا یک عده خدا را انکار می کنند ▪️ممکن است یک امر بدیهی داشته باشیم و عده ای آن امر بدیهی را انکار کنند ،انکار بدیهی توسط یک عده، دلیل بر این نیست که آن بدیهی وجود ندارد 🔸آن کسانی که با وجود ندای درونی باز هم خدا را انکار می کنند نشان دهنده آن است که مانعی در سر راه رشد گرایش های فطری شان وجود داشته است ▪️بررسی چند عامل: ▫️اولین مانع رشد گرایش های فطری: دل مشغولی به عالم ماده ▫️دومین مانع: آموزش های غیر صحیح خدا شناسی ▫️مانع سوم : وجود تبلیغات مخالف دین و خدا ▫️مانع چهارم :پیروی هوای نفس و برتری جویی https://eitaa.com/dinefetri
0302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.83M
✳️ درس سوم دین فطری 🔰 قسمت دوم 🔻منشا شرور در عالم چیست؟ 🔸کل شرور عالم به دو دسته تقسیم می شوند؛ ▪️الف) شرور طبیعی (مثل زلزله ، باد ،طوفان و بیماریها ) ▪️ب) شرور تولیدی (مثل جنایت هایی که انسان ها در حق هم انجام می دهند؛دزدی، قتل و ...) ▪️همه پدیده های طبیعی برای طبیعت و بشر ، خیر است، موجب شکوفا شدن استعدادهای انسان ، بیداری از خواب غفلت ، فروکش کردن طغیان جباران و موجب قدرشناسی نعمتها می شود. 🔸 شرور تولیدی مانند جنگ ها و جنایتها، در اثر دوری انسان از خدا تولید می شود. ▪️خورشید منشا نور است زمین وقتی رویش را از خورشید برمیگرداند دچار تاریکی میشود 🔸 چرا خداوند قدرت تولید شر داده است؟ ▪️جواب: اگر خدا به انسان قدرت تولید شر نمی‌داد نظام جبر حاکم می شد. ▫️وقتی اختیار گرفته شود رشدی اتفاق نمی افتد، زیرا رشد در پرتو اختیار شکل می‌گیرد. ▪️ انسان از کاری لذت می برد که اختیارا انجام می دهد ▪️خدا تکوینا اجازه تولید شر داده اما هرگز تشریعا به ما اجازه نداده است. 🔸 گناه کسانی که به آنها ظلم شده و قربانی ظالمین شدند چیست؟ ▪️جواب: اگر (ظلم را پذیرفته باشند) پس مستحق هستند که ظالمین بر آنها جنایت کنند ▫️اگر جلوی ظالمین بایستند خداوند وعده داده است که پیروز شان می کند. 🔸 آن فردی که دچار نقص عضو شده است تکلیفش چیست؟ ▪️خداوند جبران نقص میکند: ▫️محبوب خداوند هستند، خیلی از تکالیفی که افراد سالم دارند از آنان ساقط می شود ،بالاترین درجات لذت را در آخرت دارند، به آنها مقاماتی می دهد که انسان های سالم حسرت میخورند https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس چهارم دین فطری ▫️(سه قسمت) 🔸انسان بذر بی نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
27.48M
✳️درس چهارم 🔰قسمت اول 🔻خدایی که معدن بی نهایت است چرا انسان را آفریده است؟ 🔸دو سوال در ضمن این سوال نهفته: ▪️اول: چه چیزی باعث شد که بیافریند؟ یعنی علت خلقت چیست؟ ▪️دوم:غایت خلقت چیست؟ یعنی ما را می‌خواهد به کجا برساند؟ 🔸برای پاسخ به این سوال باید انسان را شناخت ▪️ انسان را می توان از روی آرزوها و خواسته‌هایش شناخت ▫️ فطرت هر انسانی بی‌نهایت طلب است ▪️خداوند وجود بی‌نهایت خواه آفریده است تا هر چه دارد به او بدهد ،تا انسان را مثل خودش کند 🔸علت خلقت:چرا می‌خواهد هر چه که دارد به انسان بدهد؟ ▪️پرای پاسخ باید انگیزه خالق را جستجو کنیم ▫️چون مهربان است می‌خواهد هر چه دارد به ما بدهد 🔸 پس می‌توانیم انسان را این‌گونه تعریف کنیم: انسان بذر بی‌نهایت است ▪️بذر بی‌نهایت یعنی برترین و تجلی بی‌نهایت. مَثَل اعلای خداوند مهربان. یعنی این قابلیت را در آن قرار داده که مثل خود خدا بشود. 🔸چرا هستی را آفرید؟ آیا انسان را قبل از هستی آفرید یا بعد از هستی؟ ▪️نور انسان اولین مخلوق خدا قبل از همه مخلوقات دیگر ▪️چرا ملائکه در سوره بقره از خداوند سوال کردند؟ ▫️آن موقع زمانی بود که خدا می‌خواست جسم انسان را در زمین خلق کند. سوال در این بود که چرا راه رشدش را زمین قراردادی 🔸 ألَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ،تسخیر به این معناست که شما تسلط بر این‌ها پیدا بکنید 🔸 حدیث قدسی:تو را خلق کردم تا مثل خودم بشوی 🔸 خدایی شدن یعنی چی؟ یعنی اتصاف انسان به صفات بی‌نهایت 🔸انسان با خدادر دو صفت:ازلیت واستقلال در صفات تفاوت دارد https://eitaa.com/dinefetri
0402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
9.95M
✳️درس چهارم 🔰قسمت دوم 🔻عطای بی‌نهایتی که خدا می‌خواهد به انسان بکند چیست؟ کی وکجا این عطا را می‌کند؟ 🔸در دنیا خدا به انسان ولایت و سلطنت تکوینی می دهد. ▪️خدا اراده کرده که انسان در این دنیا ولایت تکوینی داشته باشد. همان طور که معصومین علیهم‌السلام این ولایت را دارند ▪️انسان در همین دنیا به منبع انرژی و قدرت مطلق حضرت حق متصل می شود. در طول اراده خدا انسان هر اراده‌ای کند محقق می شود ▫️شاگردان انبیا و ائمه هم این ولایت را داشته‌اند. مثل سلمان و.. 🔸ولایت تکوینی چیست؟ یعنی انسان قدرت ایجاد داشته باشد . قدرت تغییر داشته باشد. ▪️عصر ظهور، ظهور سلطنت و ولایت تکوینی انسان است ▪️در عصر ظهور این آیه برای انسان محقق می‌شود: يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُواۚ .لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ " ▫️حکومت حضرت سلیمان یک ماکت کوچکی است از حکومت حضرت بقیةالله الاعظم (ص) ▫️ولایت تکوینی در اثر تهذیب نفس و در اثراتصال با خدا ایجاد می‌شود ▫️انسان نمی‌تواند با تکنولوژی به آن برسد ▪️تنها کسانی می‌توانند در آن عصر باقی بمانند که این قابلیت را داشته باشند ▪️همه قابلیت دارند ولی باید آن را به فعلیت رسانده باشند یا مقدماتش را فراهم کرده باشند. که در آن عصر به فعلیت برسد. لذا همه ی انسان‌ها در آن عصر می توانند به این ولایت تکوینی برسند. 🔸در عصر ظهور تمام ابزارهای مادی از کار می‌افتد. به چه معنا است؟ ▪️به این معناکه کسی دیگر سوار ماشین نمی‌شود چون طی الأرض هست ، طی السماء هست https://eitaa.com/dinefetri
0403.DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
21.44M
✳️درس چهارم 🔰قسمت سوم 🔻کمال انسان در آن است که با اراده خودش به ولایت تکوینی برسد،نه بوسیله ابزارها 🔸در کنار تکنولوژی دو چیز دیگر توجه انسانها را ممکن است به خودش جلب کند؛ریاضت، ودیگری سحر. ▪️تفاوت عارف با مرتاض و ساحر در چیست؟ ▫️قدرت مرتاض و ساحر تکوینی نیست، قدرت ایجاد ندارند. قدرتشان تخریبی و محدود است ▫️مرتاض و ساحر از راههای حرام به قدرت می رسند. ▫️عارف برای رسیدن به کمال تلاش می کند. مرتاض برای رسیدن به قدرت. 🔸حضرت حق ما را آفریده برای اینکه ما را به بی نهایت برساند.دلایل دیگر این مدعا: ▪️وجود میل بی نهایت در درون انسان ▪️آیه: «انا لله و انا الیه راجعون» ما از معدن بی نهایت هستیم؛ ما بذر بی نهایتیم و به سوی بی نهایت شدن پیش می رویم. ▪️«یابن آدم انا غنی لا افتقر، اطعنی فیما امرتک اجعلت غنیاً لاتفتقر» ▪️انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون ▪️ «انا مطیع من اطاعنی»: من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند. یعنی هر چه دارم در اختیار او قرار می دهم. ▪️«انا عرضنا الامانة على السماوات و الارض و الجبال فابین ان یحملنها» ما امانت خودمان را عرضه کردیم بر آسمان و زمین و کوهها اما نپذیرفتند اما انسان پذیرفت، اینکه انسان پذیرفت به این معناست که این قابلیت را به انسان داده که بتواند به صفات الهی دست پیدا کند. ▪️ «من کان لله کان الله له» ▪️ دلیل مبتنی بر تجربه و علم : سیر خلقت جسم انسان 🔸عبادت،عرفان،شناخت و آزمایش و امتحان اهداف مقدماتی برای خلقت انسان هستند. ▪️هدف میانی رسیدن به تقوا است ▪️هدف غایی رسیدن به قرب خدا https://eitaa.com/dinefetri
08.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه هشتم با موضوع جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان(بخش اول.mp3
19.55M
🔰جلسه هشتم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : «جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان» استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش اول مبنای اختیار در نظام تکامل انسان چیست؟ چرا در خلقت جن و انس و ملک، وجود اختیار لحاظ شده؟ آیا انسان مطلقا مختار است؟ اختیار انسان تکوینی است یا تشریعی؟ جبر چیست و در چه حیطه‌هایی وجود دارد؟ معنای لاجبر و لاتفویض، بل امر بین الامرین چیست؟ قول به جبر در تاریخ بشر، عقیده است یا تاکتیک؟ جمعه: 1400/12/06 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
08.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه هشتم با موضوع جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان(بخش دوم.mp3
26.54M
🔰جلسه هشتم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : «جایگاه و نقش اختیار در خلقت و رشد انسان» استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش دوم جمعه: 1400/12/06 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
09.اتاق گفتگوی دین فطری جلسه نهم با موضوع ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)(بخش اول).mp3
30.71M
🔰جلسه نهم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : «ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)» استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش اول موضوعات: _ ترتیب عقلی خلقت مخلوقات _ خصوصیات اولین مخلوق از نگاه عقل _ کیست؟ _ جایگاه معصومین علیهم‌السلام در نظام خلقت _ و معنای عهد خدا با انسان و معصومین در عالم ذر _ خلقت ملائکه و عالم ملکوت _ خلقت جنیان و عالم ملک ( هفت آسمان و زمین) _ خلقت آدم ابوالبشر علیه‌السلام _ چرا زمین مهبط بشر شد؟ _ موت و برزخ چیست؟ _ قیامت و حیات جاودان ... جمعه: 1400/12/13 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
09.اتاق گفتگوی دین فطری جلسه نهم با موضوع ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)(بخش دوم).mp3
26.05M
🔰جلسه نهم 🔸اتاق گفتگوی دین فطری 🔻موضوع گفتگو : «ترتیب خلقت مخلوقات در نظام هستی( از منظر عقل و نقل)» استاد سید هادی عظیمی ▫️بخش دوم جمعه: 1400/12/13 لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C https://eitaa.com/dinefetri
🔶 درس پنجم دین فطری 🔸لذت بی‌نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم 🔰قسمت اول 🔻لذت بینهایت 🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد. 🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟ ▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند ▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم 🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا 🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند 🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم 🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت ▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه.. ▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند 🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر 🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند 🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان 🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟ ▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم. ▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند. https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم 🔰قسمت دوم 🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست 🔸نعمت‌های بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است. ▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست می‌کند ▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم می‌کند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم می‌کند ▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همه‌ی حرارت‌های منفی و همه‌ی بدی‌ها را از انسان زائل می‌کند. ▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بی‌خار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است 🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است ▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد) 🔸همه این‌ها پایین‌ترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست. 🔸جنت النعیم پایین‌ترین درجه‌ی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است 🔸بالاتر مقام رضوان است ▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل می‌رسد. لذتش از نعمت‌ها و احترام و تکریم خداوند است. 🔸مقام بالاتر مقام لقا است ▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد ▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم می‌دوزند 🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص می‌کند 🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت می‌برد 🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا می‌رسیم 🔸رسیدن به لقا آسان‌تر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل می‌کند سختی عمل برایش لذت‌ بخش است 🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند https://eitaa.com/dinefetri
🔰 درس حسین‌بن‌علی علیه‌الصّلاةوالسّلام به امّت اسلامی این است که برای حقّ، برای عدل، برای اقامه‌ی عدل، برای مقابله‌ی با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد. رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۲/۰۳/۲۲ 🌺سوم شعبان، ولادت فرخنده مهتر جوانان بهشت، حضرت حسین بن علی (ع) و روز پاسدار مبارک و خجسته باد. https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس ششم دین فطری 🔸دنیا پیش نیاز لذت بی نهایت ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️درس ششم 🔰قسمت اول 🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد 🔻اگر خدا می‌خواهد به ما لذت بی‌نهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟ 🔸جواب: برای این‌که لذت بینهایت در ما تولید بشود 🔸فرایند تولید لذت : ▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمی‌شود ▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد 🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که می‌خواهد به ما بدهد برسیم 🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پست‌ترین نقطه ی هستی ▪️وقتی انسان محدودیت‌ها را چشید به درک نامحدود می‌رسد ▪️شما می‌توانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه 🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت ▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند ▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد 🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد ▪️چرا خدا می‌خواهد به آن ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بی‌نهایت بیشتر شود. 🔸پیامبر خدا فرمودند :خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند ▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه وقتی خدا بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند 🔸بالاترین معرفت:درک کمال معشوق و لذت از آن https://eitaa.com/dinefetri