0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم
🔰قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم میکند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد
▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند
🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا میرسیم
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است
🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند
https://eitaa.com/dinefetri
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
🔰 درس حسینبنعلی علیهالصّلاةوالسّلام به امّت اسلامی این است که برای حقّ، برای عدل، برای اقامهی عدل، برای مقابلهی با ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد.
رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
🌺سوم شعبان، ولادت فرخنده مهتر جوانان بهشت، حضرت حسین بن علی (ع) و روز پاسدار مبارک و خجسته باد.
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس ششم دین فطری
🔸دنیا پیش نیاز لذت بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️درس ششم
🔰قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید بشود
🔸فرایند تولید لذت :
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پستترین نقطه ی هستی
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند
▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد
▪️چرا خدا میخواهد به آن ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند :خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه وقتی خدا بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت:درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️درس ششم
🔰قسمت دوم
🔻بلاها و سختی ها و محرومیتها برای مومن لازمة تکامل و رشد است
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بی نهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند
▪️ فقرائی که فقرشان بخاطر تنبلی نباشد
▫️بعضی از بلاها در اثر گناهان است
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمی داد تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلایی از جانب خداست
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند، که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند،یعنی بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد
🔸قانون این عالم:هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیف الایمان نبودم همین یک مقدار بلا را هم به کفار نمی دادیم
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب می کنند
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شمافرصت رشد می دهیم با ترس،جوع و گرسنگی و نقص اموال
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کرده اند برای این که ما را به رشد برسانند
🔸کادالفقر ان یکون کفرا)به چه معنا است؟
▪️مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است ؛یعنی همان طمع
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه صراء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز
▪️اسلام می گوید:تولید کنید و جامعه را از فقر دربیاورید
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هفتم دین فطری
🔸سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بی نهایت
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0701. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.37M
✳️درس هفتم
🔰قسمت اول
🔻حضرت حق ما را خلق کرده و هر لحظه از ما مراقبت میکند تا به بی نهایت برسیم : این مراقبت های الهی را سنت های الهی می نامیم
🔸این سنتها برای همه ی انسان ها است
🔸سنتها :1.هدایت 2.هشدار و انذار نسبت به انحراف
3.امداد و فرصت رشد 4.عقوبت دنیوی 5.املاء و استدراج6.درمان دربرزخ7.پالایش در جهنم
🔸سنت اول: سنت هدایت
▪️«ربی الذی اعطا کل شی خلقه ثم هدی»
🔸دو نوع هدایت داریم: عمومی و خصوصی(هدایت های پاداشی )؛ به کسانی میدهند که در راه هدایتهای عمومی گامی برداشته اند
▪️هدایتهای عمومی دو قسم است: 1) تکوینی 2)تشریعی
🔸تکوینی: خدا در ساختار خلقت ما دستگاههای هدایت کننده قرار داده است که به وسیله آن به سوی خدا هدایت شویم
🔸تشریعی: قوانینی که خدای متعال به وسیله انبیاء و ادیان آسمانی فرستاده تا ما را به وسیله آنها هدایت کند
🔸 1) هدایت تکوینی: الف) درونی ب) بیرونی
🔸الف) تکوینی درونی :I ) میل به بی نهایت II ) عقل
▪️امیال و گرایشهای درونی دو دسته است:
▫️میل به کمال مطلق (میل به همه خوبیها در حد مطلق)
▫️میل به فضائل : میل به فضائل که راه رسیدن به کمال مطلق است
🔸ب) تکوینی بیرونی: تابلوهای هدایت گری که در هستی و طبیعت وجود دارد ، آمدن بهار و ...
🔸هر انسانی میل به (خوبی ها دارد)مثلاراستگویی؛ این میل به چهار صورت در وجود ما قراردارد :دوست داریم راستگو باشیم، راستگوها را دوست داریم،دوستداریم به ما راست بگویند و به ما بگویند راستگو
▪️هیچ کدام در وجود انسان از بین نمی رود ولی دو مورد اول ممکن است در وجود انسان کاهش پیدا کند
https://eitaa.com/dinefetri
0702. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.35M
✳️درس هفتم
🔰قسمت دوم
🔻سنت دوم:انذار و هشدار
🔸انذارهایی که حضرت حق برای انسان دارد
▪️1) انذارهای عمومی:تکوینی(درونی، بیرونی)وتشریعی2)خصوصی
🔸انذارهای عمومی تکوینی
▪️درونی:دستگاه های هشدار دهنده ای که خداوند متعال در درون ما قرار داده است؛مثل وجدان یا همان نفس لوامه
▪️بیرونی: پدیده های طبیعی و یا آثار پیشینیان
▫️در همه ی این ها یک نوع انذار و هشداری نسبت به خطرات برای انسان وجود دارد،برای همین است که وقتی برخی پدیده ها اتفاق می افتد باید نماز آیات بخوانیم
🔸صدای حیوانات نیز یک هشدار است
▪️در روایات داریم :طوطی وقتی صدا می دهد مفهومش این است (کل حی میت و کل جدید بال) هر انسان زنده ای بالاخره با مرگ رو برو می شود و هر چیز جدیدی بالاخره یک روزی کهنه می شود
🔸یکی دیگر از دستگاه های هشدار دهنده:آثار امت های قبل است:قل سیرو فی الارض ثم انظروا کیف کان عاقبته المکذبین
🔸انذارهای تشریعی:مواردی که در آیات و روایات آمده است:(وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا )،(وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْيَتِيمِ ) و..
🔸انذار ها و هشدارهای خصوصی:خداوند متعال تذکرهای خصوصی به بعضی می دهد مثلا در خواب یک هشداری به او می دهد
🔸خطرهایی که در صورت انجام گناه نسبت به آن ها انذار و هشدار داده شده است
▪️خطر دور شدن انسان از خودش و از خدا
▪️ خطر نقص عضو روحی
▪️ خطر مرگ روحی که موجب عذاب در قیامت می شود
▪️خطر دگرگونی روحی که انسان روحش تغییر پیدا کند، مسخ شود
▪️خطر سقوط که دیگر امکان پالایش وجود نداشته باشد و مخلد شود(أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ)،مانند پذیرش ولایت طاغوت
https://eitaa.com/dinefetri
با بهاران روزی نو میرسد و ما همچنان چشم به راه روزگاری نو. اکنون که جهان و جهانیان مردهاند، آیا وقت آن نرسیده است که مسیحای موعود سر رسد؟ و یحی الارضَ بعد مَوتِها... .
زندگی از درون مرگ سر بر میآورد چنان که بهار از درون زمستان، و این تجدید خلقت با انقلابهایی مکرر انجام میپذیرد.
به این معنی، آفرینش و انقلاب به یک معنا رجوع دارند: «فطرت» شکافتن است، همچنان که هستهای میشکافد و نهالی از درون آن سر بر میآورد؛ فطرت شکافتن است، آنچنان كه پوست شاخهی درخت میشكافد و جوانهای سر بر میآورد. فطرت شكافتن است چنان که جوانهای میشکافد و شکوفهای از دل آن بیرون میآید.
انقلاب نیز با این شکافتن و شکفتن ملازمه دارد: پوستهای میشکافد و از درون آن نهالی شکفته میشود، شکافتن، شکفتن، و شکوفه. چنین است که عالم در خود تجدید میشود... و انسان نیز.
(از مقالات روزگاری نو، و تجدید و تجدد نوشتهی شهید سید مرتضی آوینی)
آغاز سال ۱۴۰۱ هجری شمسی مبارک باد.
اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفرَج
https://eitaa.com/dinefetri
10.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه دهم با موضوع عالم برزخ،دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان بخش اول.mp3
38.89M
🔰جلسه دهم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو :عالم برزخ، دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش اول
موضوعات:
_ چیستی عالم برزخ
_ جایگاه بهشت و جهنم برزخی در عوالم هستی
_ عذابهای برزخی چگونه است و چه نتایجی دارد؟
_ فشار قبر به چه معناست؟
_ آیا در عذابهای برزخی شفاعت وجود دارد؟
_ نقش معصومین علیهم السلام در عالم برزخ چیست؟
جمعه: 1400/12/27
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
10.(اتاق گفتگوی دین فطری جلسه دهم با موضوع عالم برزخ،دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان بخش دوم.mp3
20.79M
🔰جلسه دهم
🔸اتاق گفتگوی دین فطری
🔻موضوع گفتگو :#عالم_برزخ، دوره تکمیلی رشد در نظام تکامل انسان
استاد سید هادی عظیمی
▫️بخش دوم
موضوعات:
-آیا حیات برزخی شهدا با دیگران تفاوت دارد؟
-زمان برزخ چقدر طول میکشد و به نسبت افراد چگونه است؟
-آیا عذاب برزخ پایان دارد ؟
-اگر عذاب برزخ محدودیت داشته باشد، آیا مرحله دیگری برای ورود به قیامت وجود دارد؟
-مراتب مومنین و ائمه در عالم قیامت متفاوت است؟
-با توجه به اینکه گفته می شود معاد جسمانی است پس می توان گفت برزخ روحانی است؟
-آیا امکان بازگشت روح از برزخ به دنیا هست؟ چنانچه در بحث احضار روح مطرح میکنند؟
-آیا عمل بدون اعتقاد معنا دارد ؟
-چگونه تفکیک قائل باشیم بین فساد عمل و عقیده؟
-در برزخ شفاعت وجود ندارد ، اعمال انسان چگونه درمان میشود؟
-آیا کسی که فساد عقیده دارد مورد شفاعت قرار میگیرد؟
-خداوند می فرماید که انسان در روز قیامت متذکر میشود این موضوع با بحث برزخ چگونه قابل جمع است؟
-آیا در برزخ زندگی اجتماعی است یا فردی؟
جمعه: 1400/12/27
لینک کلاب دین فطری در کلاب هاوس:
https://www.clubhouse.com/club/%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D9%81%D8%B7%D8%B1%DB%8C
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس هشتم دین فطری (۴ قسمت)
🔸سنت سوم،سنت ایجاد فرصت رشد
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0801. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.68M
✳️درس هشتم
🔰قسمت اول
🔻سنت ایجاد فرصت رشد
🔸 از آن به سنت امداد، سنت ابتلاء و افتتان و امتحان تعبیر شده است؛دو روی یک سکه
▪️خداوند لوازم و امکانات #رشد را برای انسان مهیا کرده است
▪️كلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّكَ:ما همه را امداد میکنیم چه مومنین چه کفار،همه از اعطاء پروردگار بهره مند میشوند
🔸بخش دوم این سنت، سنت ابتلاء به سختی هاست
🔸امتحان چیزی است که حق و باطل در آن مشخص است در این حالت انسان خودش است و هوای نفسش.گاهی با اینکه می داند کاری حرام و باطل است اما آن را انجام میدهد
🔸در افتتان و فتنه ها حق و باطل مشخص نیست،به وسیله ی نیروی عقل نمی توان تشخیص داد در این حالت بدون اتصال به حجت خداوند نمی شود فتنه را تشخیص داد
🔸امکانات و وسایل رشد که خداوند به ما داده است:
▪️حیات و زندگی دنیوی و جسم مادی
▫️فلسفه اعطای این امکانات رشد است نه لذت
▫️انسان هایی که دور از معارف دین متولد می شوند مستضعفینی هستند که تکالیفشان از ما کمتر و انتظار خداوند به اندازه امکانات رشدشان می باشد
▪️#عقل و نیروی تفکر و قدرت انتخاب
▫️ انسان ها اختیار تکوینی دارند نه آزادی عمل تشریعی
▪️#غریزه
🔸 #تکامل و رشد در مخالفت با غرایز ایجاد می شود
🔸در مسیر تکامل محرک هایی در دنیا وجوددارد که موجب رشد است
▪️زیبایی ها وجاذبه های زمین
▪️مکروهات و سختیها و ناملایماتها : الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَ..
▪️اختلافات در امکانات مادی،در نحوه ی خلق و..
▪️جنگ : كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ
https://eitaa.com/dinefetri
0802. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.17M
🔰درس هشتم
✳️قسمت دوم
🔻سنت ایجاد فرصت رشد،محرکهای دنیا
🔸خدا از طرفی غرائز را به ما داده و از سویی دیگر محرکهایی در دنیا قرار داده است که این غرائز را فعال کنند
▪️با فعال شدن این غرائز، خدا به انسان امر فرموده استقامت کن، خویشتندار باش و در اثر این استقامت رشد خواهی کرد
🔸یکی دیگر از محرکها، اختلاف در امکانات مادی به نحوه خلق و نجات و تفکر و سلیقه
🔻چرا خدا همه را یکسان خلق نکرد؟ چرا همه یکجور و یک شکل نیستند؟ آیا بهتر نبود همه یکسان بودند، حسرتی برای کسی نبود؟
🔸الف)اولاً اینطور نیست که حضرت حق درباره انسانی حکم کرده باشد که مثلاً این انسان حتما باید قدکوتاه باشد یا مثلاً این چهرهاش زشت باشد یا فقیر باشد
▪️خدا در عالم ماده علل و اسبابی قرار داده که باعث این اختلافات در نحوه شکل و خلق و امکانات مادی میشود
▪️خداوند اراده کرده که همه سالم و زیبا متولد شوند، اما این پدر و مادر هستند که گاهی نادانسته یا احیاناً غفلتاً دچار اشتباهاتی میشوند
▪️جایی که نقصان بدست خود ما باشد،خدای متعال میگوید: من اراده نکرده ام خودت باعث شدی که این نقصان در تو تولید بشود
▪️جایی که دیگران باعث شدند و انسان تقصیری ندارد، اینجا هم گفته شد که خدا با دادن امتیازاتی جبران میکند
🔸علل و اسباب بصورت کلی اثر میکند مگر جایی که حضرت حق به خاطر یک حکمت و مصلحتی نمیخواهد که این اتفاق بیافتد؛ مثل آنجایی که چاقو بر گردن حضرت اسماعیل گذاشته میشود و حضرت حق خودش دخالت تکوینی میکند و جلوی بریدن چاقو را میگیرد.
▪️خداوند می گوید: این تهدیدها وکمبودها برای شما فرصت است
https://eitaa.com/dinefetri
0803. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.91M
🔰درس هشتم
✳️قسمت سوم
🔻علتهای ماورایی میتواندجلوی تأثیر علتهای مادی را بگیرند
🔸مثلاً اینکه می فرماید: «بسم الله گفتن» در انجام هرکاری
🔸علل ماورایی آثار مادی کارهایی که غفلتا و از روی نا آگاهی ضرری برای ما دارد را بی تاثیر میکند
🔻#چرا_همه_انسانها_یکسان_خلق_نشدند:
🔸ب) وهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ ...لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ » در آنچه که خدا به شما داده، میخواهد شما را مورد آزمایش قرار دهد(فرصت رشد)
▪️«لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» برای هر کسی یک دین و یک منهج و مسلک و مرامی قرار داده
▪️« وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً » اگر خدا میخواست می توانست همه شما را یک امت قرار دهد که به صورت تکوینی مجبور باشید یک دین داشته باشید
▪️ « ولكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» خدا اینگونه نظام اختیار قرار داده که هر شخص بتواند هر دینی که میخواهد بپذیرد
شما از این اختلاف استفاده کنید« فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ » دنبال آن راه درست باشید دنبال آن کار خیر باشید
▪️« إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ »در راه رسیدن به خدا ببینید کدام مسلک و مرام بهتر است، آنرا انتخاب کنید تا به آن غایتی که خدا برایتان در نظر گرفته برسید
🔸خدا تذکر میدهد،هنگام روبرو شدن با اختلافات دچار این مشکلات نشوید
▪️ ناسپاسی
▪️خود را مستقل در تأثیر یا ایجاد علل دانستن
▪️رویگردانی از خدا
▪️ یأس و ناامیدی درسختیها
▪️طغیان و سرکشی
▪️بخل و حسادت
▪️مادی نگری و انکار قیامت
▪️خودمحوری و خودخواهی
▪️عدم کنترل غرائز
▪️ لجاجت در برابر حق
▪️دنیا دوستی
و...
https://eitaa.com/dinefetri
0804. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10M
🔰درس هشتم
✳️قسمت چهارم
🔻یکی دیگر از محرکها: ایجاد خطرها و سختیها و تهدیدها توسط دشمنان
🔸این سنت همان امتحان برای انسان است
🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است
🔻یکی دیگر از محرکها :فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی
🔸 حال یک امتی که از آن امتحان جان سالم به در بردند. اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی ؟ خدا به شیاطین و جنودش فرصت میدهد که گمراهی ایجاد کنند.
▪️در #افتنان تبلیغات میکنند و #حق و #باطل را چنان در هم میآمیزند که قابل تشخیص نیست.
🔸در #امتحان انسان با اتکا به عقل و دینش میتواند حق و باطل را تشخیص دهد .
🔸 اما در افتتان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود.
🔸 #سامری کسی بود که بوسیله آثار رسول مردم را گمراه کرد
▪️سامریهای هر امتی لباس دین دارند. اثر رسول را دارند و بوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد میکنند
🔸آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنههاست.
🔸آیه 60 اسراء : خداوند به #شجره_ملعونه بنی امیه فرصت رشد می دهد؛ تا علتهایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند.
▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده می کردند به سمت امیرالمومنین(علیه السلام)میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده،گرفتار معاویه نمیشدند
🔸آیه 53 نجم :مشخص می کند که در فتنهها چه افرادی دچار خطا می شوند : کسانی که در قلبشان مرض است؛یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار میدهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض مشخص شود
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس نهم دین فطری (۳قسمت)
🔸سنت عقوبتهای دنیوی
▫️سنت املاء و استدراج
▪️استاد سید هادی عظیمی
https://eitaa.com/dinefetri
0901. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.14M
🔰درس نهم
✳️قسمت اول
🔻سنت عقوبتهای دنیوی
🔸فلسفه عقوبتهای دنیوی برای پیشگیری و تنبه است
🔸عامل این عقوبتها چیست
▪️انسان در مسیر خدا حرکت می کند: این مصیبت برای ترفیع درجه است.
▪️بنده ای گناه میکند اما ایمان به خدا دارد: این سختیها کفاره گناهان او میشود
▪️#کفار که در مسیر خدا نیستند هر سختی و بلا و مصیبتی برای آنهاکیفر و عذاب است
🔸تمام این عقوبتها در دنیا بخاطر این است که انسان از مسیر کمال و رشد منحرف شده است
🔸 این عقوبتها همان اثر وضعی گناه است
🔸دو دسته عقوبت است: فردی و اجتماعی
🔻عقوبتهای فردی
▪️محرومیت از عبادت و توفیقات معنوی : بدترین نوع عقوبت فردی
▪️سختی و تنگدستی در زندگی: تنها به معنای فقر نیست بلکه این تنگدستی یعنی احساس فقر
▪️#کوتاهی_عمر
▫️بعضی از گناهان که موجب کوتاهی عمر است : قطع رحم، عاق والدین، ترک نیکی
▪️فراموشی : فراموشی علم مفیدی است که قبلا بلد بوده است
▪️ مستجاب نشدن دعا
▫️اصل #دعا برای ایجاد ارتباط انسان با خداست
▫️بعضی اوقات استجابت نشدن دعاها عقوبت نیست،بخاطر این است که حکمت نیست یا وقتش نیست یا خدا چیزهای دیگر بجایش میدهد
▪️الحاد و انکار :#گناه رفته رفته انسان را به انکار خدا می رساند
▪️بسته شدن مراکز ادراک: که به آن می گوییم زنگار یا قساوت قلب
▫️« أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»( نحل آیه ۱۰۸)
▫️ خودش مراکز ادراک خودش را بسته ولی چرا خدا میگوید ما این کار را کردیم؟ چون خدا این گناه را عامل قرار داده برای بسته شدن مراکز ادراک.
https://eitaa.com/dinefetri
0902. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
11.48M
🔰درس نهم
✳️قسمت دوم
🔻دیگر عقوبت ها
🔸تسلط شیاطین و ساحران : وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِين
▪️انسان در مسیر گناه به جایی میرسد که فرمانبردار محض و مطیع محض شیطان میشود.
▪️بخت بستن درست است، گاهی راسا خود شیاطین گاهی توسط ساحران
▫️خداوند، فرموده کسی که از من دور شود دچار این سحرها میشود. اگر در قلعه حفاظتی ذکر من باشید هیچ وقت هیچ شیطانی نمی تواند به شما ضرر بزند و ماهم بضارین من احد الا باذن الله
▪️انسان با گناه کردن به این قلعه حفاظتی آسیب می زند.
▫️راه تقویت قلعه: نماز اول وقت،خواندن تعقیبات نماز
▫️صبحها بعد از نمازصبح بین الطلوعین و غروب خورشید تا مغرب بهترین وقت برای ترمیم این قلعه حفاظتی است.
▪️چرا خدا اجازه تاثیر داده است؟ از سر لطفش،میگوید بخاطر شدت اشتیاق به بنده ام وقتی از من دور شود،اجازه میدهم تا در معرض آسیب قرار گیرد تا به آغوش من برگردد
🔸تغییر نعمتهای الهی
🔻عقوبتهای اجتماعی و عمومی
🔸وقتی گناهی عمومی شود،بلا بر همه نازل میشود تا همه احساس خطر کنند و ازآن مسیر غلط برگردند
▪️خشکسالی و نباریدن باران
▪️نزول بلا و آفتهای عمومی،آفتهایی در کشاورزی،افزایش فوتهای ناگهانی، گسترش بیماریهایی مثل ایدز یا کرونا
▪️ تغییر سرنوشت جامعه
▫️دقت نکردن در انتخاب حاکم
▪️تسلط اشرار: إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» اینکه مترفین جامعه به امارت برسند
▪️اشاعة فحشا
▪️بیماریهای جدید
https://eitaa.com/dinefetri
0903. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
6.58M
✳️درس نهم
🔰قسمت سوم
🔻سنت املا و استدراج
🔸اگر انسان با وجود هشدارهای قبلی اصرار به حرکت درمسیر خلاف داشت آنموقع خدا از سر لطفش این بنده را رها میکند و راه را برای گناه کردنش باز میگذارد
▪️وقتی انسان دیگر منعی نمی بیند کمی طمع و حرصش نسبت به آن خطا کمتر می شود و به خودش میآید، برخی با این فرصت یک روزی به خودشان میآیند،مثل فضیل عیاض
🔸املاء اگر منتهی شود به تنبه، انسان نجات پیدا خواهد کرد در غیر اینصورت دچار استدراج می شود
▪️کسانی می توانند از این راه برگردند که علقهای بین خود و اولیا الله داشته باشند،مثل بشر حافی،حر،فضیل عیاض.
🔸 استدراج یعنی مرگ تدریجی، آنقدر پیش میرود تا به مرگ تدریجی برسد،درجه درجه به سمت سقوط نزدیک میشود
▪️درمان این افراد تنها با شوکهای شدید قیامت است
🔸 الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم حیث لایعلمون: استدراج را برای کسانی به کار میبرد که آیات خدا را تکذیب میکنند
🔸بعضی از این سنت تعبیر به مکر و کید خدا می کنند: ( اکید کیدا) یعنی من کید میورزم، این به چه معنا است؟ در جای دیگر:ان الله خیرالماکرین
▪️کید خدا چیست؟
▫️به این معناست که خدا هشدارها و موانع سر راه را برمیدارد و میگوید جلوی شما را باز میگذارم بروید و این افراد تصور میکنند راه امن است و میروند و اینجا فریب میخورند
▪️نهایت کید این است که این سقوط زمینهای میشود برای به هوش آمدن آنها در آخرت
🔸سنت استدراج برای کسانی است که به جایی میرسند که حاکمیت تشریعی و حکومت دینی خدا را قبول ندارند و میخواهند با حکومت دینی و حاکمیت تشریعی خدا دشمنی کنند
https://eitaa.com/dinefetri
🔰یکی از سوالات اساسی انسان همیشه این بوده که چه سرنوشتی در انتظار منه؟
🔻در درس های گذشته هدف از خلقت انسان و غایت خلقت بیان شد.
▫️همچنین گفته شد که خداوند انسان رو در راه رسیدن به هدف رها نکرده و لحظه به لحظه از اون مراقبت میکنه(سنت های الهی) تا به مقصد نهایی برسه .
📣حالا در ادامه مباحث سنت های الهی قراره مباحثی در خصوص برزخ و قیامت مطرح بشه
🔸خیلی از ماها دوست داریم بدونیم بعد از مرگ چه سرنوشتی در انتظارمونه
احتمالا خیلیامون بصورت پراکنده چیزهایی در مورد مرگ،شب اول قبر،برزخ و آتش جهنم شنیده باشیم اما خب شاید بخاطر بیان غیردقیق این مطالب،فکر کنیم که بعضی از این گفتهها با همدیگه تناقض داره
▪️مثلا شنیدیم که میگن مگه میشه خدا با این همه مهربونی بنده های خودش رو عذاب کنه یا بخاطر یک گناه آدم رو ببره جهنم؟!؟ 🤔
▪️یا دربارهی شب اول قبر و اتفاقاتش، شاید برامون سوال شده باشه که خدا چه نیازی داره از ما سوال بپرسه؟! اصلا مگه خدا خودش نمیدونه ما تو زندگی چیکار کردیم که حالا میخواد از ما سوال و جواب کنه؟🤔
▪️بعضیام هستن که فکر میکنند خدا آتشی در برزخ و جهنم برپا کرده و منتظره تا انتقام کارهای بدی که انجام دادیم رو از ما بگیره!😱
و مسائل دیگه ای که شاید با رحمت خدا و عقل ما جور در نیاد!🤯
🔸اما خب تا حالا شده به شکل درست این مسائل رو برای خودمون حل کرده باشیم؟تا هم دچار تناقض نشیم و هم بتونیم به سوالاتی که از ما میشه،جواب بدیم
🔰در درس دهم و یازدهم مطالبی دربارهی برزخ و قیامت ذیل مبحث سنتهای الهی گفته میشه که میتونه به سوالات ذهنی شما در مورد این مسائل جواب بده.👇
https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس دهم دین فطری (۳قسمت)
🔸سنت درمان در برزخ
▪️آیا با مرگ فرصت رشد تموم میشه؟
▪️انسان باید چه مراحلی رو بگذرونه تا به ملکوت برسه؟
▪️احتضار به چه صورت برای انسان اتفاق می افته؟
▪️آیا جدا شدن روح از بدن برای همه زجر آوره؟
▪️آیا حضرت عزرائیل فرشته ای ترسناک و خشنه؟
▪️در شب اول قبر چه اتفاقاتی برای انسان میافته و چی میگذره؟
▪️چرا در شب اول قبر از ما سوال می شه؟
▪️معنی سوالات شب اول قبر چیه؟
▪️آیا فشار قبر حقیقت داره؟
▪️آیا همهی انسان ها در شب اول قبر عذاب میکشن؟
▪️چرا بعد از مرگ وارد برزخ میشیم؟
▪️سرنوشت ما در عالم برزخ چه جوریه؟
▪️چه کسی این سرنوشت رو برای ما رقم میزنه ؟
▪️آیا خدایی که اینقدر مهربونه ما رو عذاب میکنه؟
▪️عذاب برزخ و جهنم به چه معنیه؟
▪️آیا در برزخ هنوز فرصتی برای اصلاح بدیها هست؟
▪️آیا مثل قیامت شفاعت در برزخ هم وجود داره؟
▪️چه شرایطی برای شفاعت وجود داره؟
▪️معاد چیه و چه ضرورتی داره؟
▪️مراحل برپایی قیامت چیه؟
▪️تفاوت جهنم و برزخ چیه؟
▪️چرا جهنم آفریده شده؟
▪️خلود در جهنم با رحمت خدا سازگاره؟
▪️چه کسانی خالد در جهنم میشن؟
▪️انواع عذابها در جهنم چیه؟...
https://eitaa.com/dinefetri
1001. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.26M
✳️درس دهم
🔰قسمت اول
🔻سنت درمان در برزخ
🔸اگر انسان با وجود سنت های قبل مسیر انحراف را ادامه داد و با مرگ مواجه شد،بازهم خدا او را رها نمی کند و در برزخ شرایطی فراهم می کند تا او را درمان کند
🔸فلسفه وجود برزخ:جبران و ترمیم کاستیها و آسیبهایی که انسان در دنیا به خودش و روحش زده
▪️چون در دنیا،به حقیقت نفسمان پی نبردیم و توانایی ها و استعدادهایش را نشناختیم،اگر در ملکوت وارد شویم،نمی توانیم یک زندگی لذت بخشی داشته باشیم
▪️لذا یک عالمی باید باشد که در آن عالم روح خودمان را ببینیم و فرصت جبران تا حدی باشد تا بعد وارد ملکوت شویم
🔸چرا در این دنیا به حقیقت نفس پی نبردیم؟
▪️زیرا در این دنیا تمام توجهمان به جسم است
🔸برزخ عالمی بین عالم ملک و ملکوت است
🔸در احکام کفن و دفن،مراد از قبر همین گور خاکی است، اما در اعتقادات یعنی برزخ
🔸 قیامت مقام پی بردن به حقیقت رب است
🔸اگر انسان در این دنیا به هردو حقیقت پی برد(حقیقت نفس و رب) آمادگی ورود به ملکوت را دارد و برزخ برای او یک دوره رشد است تا تواناییهایش بیشتر شود و لذت بیشتر ببرد
🔸اگر در دنیا به هیچکدام از اینها پی نبرده باشد،برزخ هم برای او فایده ندارد
🔸اگر در دنیا حقیقت رب، را درک کرد ولی حقیقت نفس را کمتر درک کرد،در برزخ فرصتی می شود که حقیقت نفس را دریابد
🔸برای گنهکاران برزخ دوره درمان و رفع نواقص روح میشود
🔸دو نوع آلودگی داریم،اعتقادی و عملی
▪️اگر کسی به فساد عقیده دچار شود،برزخ برایش یک دوره عذاب است،تا اینکه در قیامت با آن شوکهای شدید به هوش آید
▪️کسی که دچار فساد عمل باشد به نجات نزدیکتر است
https://eitaa.com/dinefetri