eitaa logo
دین فطری - استاد عظیمی
13.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
263 ویدیو
3 فایل
کانال اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی به‌سوی بی‌نهایت و انتشار «مباحث دین فطری» آشنائی با دوره دین فطری: B2n.ir/DINEFETRII کانال محتوای آموزشی دوره دین فطری: @archive_dinefetri دوره‌های آئین همسرداری و ازدواج موفق: Dinefetri.com ادمین: @dinefetri_amozesh
مشاهده در ایتا
دانلود
0804. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10M
🔰درس هشتم ✳️قسمت چهارم 🔻یکی دیگر از محرک‌ها: ایجاد خطرها و سختی‌ها و تهدیدها توسط دشمنان 🔸این سنت همان امتحان برای انسان است 🔸امتحان وقتی است که حق و باطل مشخص است 🔻یکی دیگر از محرک‌ها :فرصت دادن به شیاطین و جنودش برای ایجاد گمراهی 🔸 حال یک امتی که از آن امتحان جان سالم به در بردند. اما یک جاهایی افتتان است؛ یعنی ؟ خدا به شیاطین و جنودش فرصت می‌دهد که گمراهی ایجاد کنند. ▪️در تبلیغات می‌کنند و و را چنان در هم می‌آمیزند که قابل تشخیص نیست. 🔸در انسان با اتکا به عقل و دینش می‌‌تواند حق و باطل را تشخیص دهد . 🔸 اما در افتتان تکیه بر عقل و دین کافی نیست، باید همراه ولی جامعه بود. 🔸 کسی بود که بوسیله آثار رسول مردم را گمراه کرد ▪️سامری‌های هر امتی لباس دین دارند. اثر رسول را دارند و بوسیله آثار رسول گمراهی ایجاد می‌کنند 🔸آخرین مرحله رشد هر ملتی عبور از این امتحانات و فتنه‌هاست. 🔸آیه 60 اسراء : خداوند به بنی امیه فرصت رشد می دهد؛ تا علت‌هایی را که آنها برای گمراهی ایجاد میکنند تأثیر ایجاد کند تا مردمی که دینشان سست و متزلزل است، در این امتحان قرار بگیرند. ▪️ اگر مردم از این فرصت استفاده می کردند به سمت امیرالمومنین(علیه السلام)میرفتند که شاخصی بود که پیامبر به آنها شناسانده،گرفتار معاویه نمی‌شدند 🔸آیه 53 نجم :مشخص می کند که در فتنه‌ها چه افرادی دچار خطا می شوند : کسانی که در قلبشان مرض است؛یعنی خدای متعال این فتنه را فرصتی قرار می‌دهد برای اینکه آنهایی که در قلبشان مرض است آن مرض مشخص شود https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس نهم دین فطری (۳قسمت) 🔸سنت عقوبتهای دنیوی ▫️سنت املاء و استدراج ▪️استاد سید هادی عظیمی https://eitaa.com/dinefetri
0901. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.14M
🔰درس نهم ✳️قسمت اول 🔻سنت عقوبت‌های دنیوی 🔸فلسفه عقوبت‌های دنیوی برای پیشگیری و تنبه است 🔸عامل این عقوبت‌ها چیست ▪️انسان در مسیر خدا حرکت می کند: این مصیبت برای ترفیع درجه است. ▪️بنده ای گناه می‌کند اما ایمان به خدا دارد: این سختی‌ها کفاره گناهان او می‌شود ▪️ که در مسیر خدا نیستند هر سختی و بلا و مصیبتی برای آنهاکیفر و عذاب است 🔸تمام این عقوبت‌ها در دنیا بخاطر این است که انسان از مسیر کمال و رشد منحرف شده است 🔸 این عقوبتها همان اثر وضعی گناه است 🔸دو دسته عقوبت است: فردی و اجتماعی 🔻عقوبت‌های فردی ▪️محرومیت از عبادت و توفیقات معنوی : بدترین نوع عقوبت فردی ▪️سختی و تنگدستی در زندگی: تنها به معنای فقر نیست بلکه این تنگدستی یعنی احساس فقر ▪️ ▫️بعضی از گناهان که موجب کوتاهی عمر است : قطع رحم، عاق والدین، ترک نیکی ▪️فراموشی : فراموشی علم مفیدی است که قبلا بلد بوده است ▪️ مستجاب نشدن دعا ▫️اصل برای ایجاد ارتباط انسان با خداست ▫️بعضی اوقات استجابت نشدن دعاها عقوبت نیست،بخاطر این است که حکمت نیست یا وقتش نیست یا خدا چیزهای دیگر بجایش می‌دهد ▪️الحاد و انکار : رفته رفته انسان را به انکار خدا می رساند ▪️بسته شدن مراکز ادراک: که به آن می گوییم زنگار یا قساوت قلب ▫️« أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»( نحل آیه ۱۰۸) ▫️ خودش مراکز ادراک خودش را بسته ولی چرا خدا می‌گوید ما این کار را کردیم؟ چون خدا این گناه را عامل قرار داده برای بسته شدن مراکز ادراک. https://eitaa.com/dinefetri
0902. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
11.48M
🔰درس نهم ✳️قسمت دوم 🔻دیگر عقوبت ها 🔸تسلط شیاطین و ساحران : وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِين ▪️انسان در مسیر گناه به جایی می‌رسد که فرمانبردار محض و مطیع محض شیطان میشود. ▪️بخت بستن درست است، گاهی راسا خود شیاطین گاهی توسط ساحران ▫️خداوند، فرموده کسی که از من دور شود دچار این سحرها می‌شود. اگر در قلعه حفاظتی ذکر من باشید هیچ وقت هیچ شیطانی نمی تواند به شما ضرر بزند و ماهم بضارین من احد الا باذن الله ▪️انسان با گناه کردن به این قلعه حفاظتی آسیب می زند. ▫️راه تقویت قلعه: نماز اول وقت،خواندن تعقیبات نماز ▫️صبح‌ها بعد از نمازصبح بین الطلوعین و غروب خورشید تا مغرب بهترین وقت برای ترمیم این قلعه حفاظتی است. ▪️چرا خدا اجازه تاثیر داده است؟ از سر لطفش،میگوید بخاطر شدت اشتیاق به بنده ام وقتی از من دور شود،اجازه می‌دهم تا در معرض آسیب قرار گیرد تا به آغوش من برگردد 🔸تغییر نعمت‌های الهی 🔻عقوبت‌های اجتماعی و عمومی 🔸وقتی گناهی عمومی ‌شود،بلا بر همه نازل می‌شود تا همه احساس خطر کنند و ازآن مسیر غلط برگردند ▪️خشکسالی و نباریدن باران ▪️نزول بلا و آفت‌های عمومی،آفت‌هایی در کشاورزی،افزایش فوت‌های ناگهانی، گسترش بیماری‌هایی مثل ایدز یا کرونا ▪️ تغییر سرنوشت جامعه ▫️دقت نکردن در انتخاب حاکم ▪️تسلط اشرار: إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» اینکه مترفین جامعه به امارت برسند ▪️اشاعة فحشا ▪️بیماری‌های جدید https://eitaa.com/dinefetri
0903. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
6.58M
✳️درس نهم 🔰قسمت سوم 🔻سنت املا و استدراج 🔸اگر انسان با وجود هشدارهای قبلی اصرار به حرکت درمسیر خلاف داشت آنموقع خدا از سر لطفش این بنده را رها می‌کند و راه را برای گناه کردنش باز می‌گذارد ▪️وقتی انسان دیگر منعی نمی بیند کمی طمع و حرصش نسبت به آن خطا کمتر می شود و به خودش میآید، برخی با این فرصت یک روزی به خودشان می‌آیند،مثل فضیل عیاض 🔸املاء اگر منتهی شود به تنبه، انسان نجات پیدا خواهد کرد در غیر اینصورت دچار استدراج می شود ▪️کسانی می توانند از این راه برگردند که علقه‌ای بین خود و اولیا الله داشته باشند،مثل بشر حافی،حر،فضیل عیاض. 🔸 استدراج یعنی مرگ تدریجی، آنقدر پیش می‌رود تا به مرگ تدریجی برسد،درجه درجه به سمت سقوط نزدیک می‌شود ▪️درمان این افراد تنها با شوکهای شدید قیامت است 🔸 الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم حیث لایعلمون: استدراج را برای کسانی به کار می‌برد که آیات خدا را تکذیب می‌کنند 🔸بعضی از این سنت تعبیر به مکر و کید خدا می کنند: ( اکید کیدا) یعنی من کید می‌ورزم، این به چه معنا است؟ در جای دیگر:ان الله خیرالماکرین ▪️کید خدا چیست؟ ▫️به این معناست که خدا هشدارها و موانع سر راه را برمی‌دارد و می‌گوید جلوی شما را باز می‌گذارم بروید و این افراد تصور می‌کنند راه امن است و می‌روند و اینجا فریب می‌خورند ▪️نهایت کید این است که این سقوط زمینه‌ای می‌شود برای به هوش آمدن آنها در آخرت 🔸سنت استدراج برای کسانی است که به جایی می‌رسند که حاکمیت تشریعی و حکومت دینی خدا را قبول ندارند و می‌خواهند با حکومت دینی و حاکمیت تشریعی خدا دشمنی کنند https://eitaa.com/dinefetri
🔰یکی از سوالات اساسی انسان همیشه این بوده که چه سرنوشتی در انتظار منه؟ 🔻در درس های گذشته هدف از خلقت انسان و غایت خلقت بیان شد. ▫️همچنین گفته شد که خداوند انسان رو در راه رسیدن به هدف رها نکرده و لحظه به لحظه از اون مراقبت میکنه(سنت های الهی) تا به مقصد نهایی برسه . 📣حالا در ادامه مباحث سنت های الهی قراره مباحثی در خصوص برزخ و قیامت مطرح بشه 🔸خیلی از ماها دوست داریم بدونیم بعد از مرگ چه سرنوشتی در انتظارمونه احتمالا خیلیامون بصورت پراکنده چیزهایی در مورد مرگ،شب اول قبر،برزخ و آتش جهنم شنیده باشیم اما خب شاید بخاطر بیان غیردقیق این مطالب،فکر کنیم که بعضی از این گفته‌ها با همدیگه تناقض داره ▪️مثلا شنیدیم که میگن مگه میشه خدا با این همه مهربونی بنده های خودش رو عذاب کنه یا بخاطر یک گناه آدم رو ببره جهنم؟!؟ 🤔 ▪️یا درباره‌ی شب اول قبر و اتفاقاتش، شاید برامون سوال شده باشه که خدا چه نیازی داره از ما سوال بپرسه؟! اصلا مگه خدا خودش نمیدونه ما تو زندگی چیکار کردیم که حالا میخواد از ما سوال و جواب کنه؟🤔 ▪️بعضیام هستن که فکر میکنند خدا آتشی در برزخ و جهنم برپا کرده و منتظره تا انتقام کارهای بدی که انجام دادیم رو از ما بگیره!😱 و مسائل دیگه ای که شاید با رحمت خدا و عقل ما جور در نیاد!🤯 🔸اما خب تا حالا شده به شکل درست این مسائل رو برای خودمون حل کرده باشیم؟تا هم دچار تناقض نشیم و هم بتونیم به سوالاتی که از ما میشه،جواب بدیم 🔰در درس دهم و یازدهم مطالبی درباره‌ی برزخ و قیامت ذیل مبحث سنتهای الهی گفته میشه که میتونه به سوالات ذهنی شما در مورد این مسائل جواب بده.👇 https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس دهم دین فطری (۳قسمت) 🔸سنت درمان در برزخ ▪️آیا با مرگ فرصت رشد تموم میشه؟ ▪️انسان باید چه مراحلی رو بگذرونه تا به ملکوت برسه؟ ▪️احتضار به چه صورت برای انسان اتفاق می افته؟ ▪️آیا جدا شدن روح از بدن برای همه زجر آوره؟ ▪️آیا حضرت عزرائیل فرشته ای ترسناک و خشنه؟ ▪️در شب اول قبر چه اتفاقاتی برای انسان می‌افته و چی میگذره؟ ▪️چرا در شب اول قبر از ما سوال می شه؟ ▪️معنی سوالات شب اول قبر چیه؟ ▪️آیا فشار قبر حقیقت داره؟ ▪️آیا همه‌ی انسان ها در شب اول قبر عذاب میکشن؟ ▪️چرا بعد از مرگ وارد برزخ میشیم؟ ▪️سرنوشت ما در عالم برزخ چه جوریه؟ ▪️چه کسی این سرنوشت رو برای ما رقم میزنه ؟ ▪️آیا خدایی که اینقدر مهربونه ما رو عذاب میکنه؟ ▪️عذاب برزخ و جهنم به چه معنیه؟ ▪️آیا در برزخ هنوز فرصتی برای اصلاح بدی‌ها هست؟ ▪️آیا مثل قیامت شفاعت در برزخ هم وجود داره؟ ▪️چه شرایطی برای شفاعت وجود داره؟ ▪️معاد چیه و چه ضرورتی داره؟ ▪️مراحل برپایی قیامت چیه؟ ▪️تفاوت جهنم و برزخ چیه؟ ▪️چرا جهنم آفریده شده؟ ▪️خلود در جهنم با رحمت خدا سازگاره؟ ▪️چه کسانی خالد در جهنم میشن؟ ▪️انواع عذابها در جهنم چیه؟... https://eitaa.com/dinefetri
1001. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.26M
✳️درس دهم 🔰قسمت اول 🔻سنت درمان در برزخ 🔸اگر انسان با وجود سنت های قبل مسیر انحراف را ادامه داد و با مرگ مواجه شد،بازهم خدا او را رها نمی کند و در برزخ شرایطی فراهم می کند تا او را درمان کند 🔸فلسفه وجود برزخ:جبران و ترمیم کاستیها و آسیبهایی که انسان در دنیا به خودش و روحش زده ▪️چون در دنیا،به حقیقت نفسمان پی نبردیم و توانایی ها و استعدادهایش را نشناختیم،اگر در ملکوت وارد شویم،نمی توانیم یک زندگی لذت بخشی داشته باشیم ▪️لذا یک عالمی باید باشد که در آن عالم روح خودمان را ببینیم و فرصت جبران تا حدی باشد تا بعد وارد ملکوت شویم 🔸چرا در این دنیا به حقیقت نفس پی نبردیم؟ ▪️زیرا در این دنیا تمام توجهمان به جسم است 🔸برزخ عالمی بین عالم ملک و ملکوت است 🔸در احکام کفن و دفن،مراد از قبر همین گور خاکی است، اما در اعتقادات یعنی برزخ 🔸 قیامت مقام پی بردن به حقیقت رب است 🔸اگر انسان در این دنیا به هردو حقیقت پی برد(حقیقت نفس و رب) آمادگی ورود به ملکوت را دارد و برزخ برای او یک دوره رشد است تا تواناییهایش بیشتر شود و لذت بیشتر ببرد 🔸اگر در دنیا به هیچکدام از اینها پی نبرده باشد،برزخ هم برای او فایده ندارد 🔸اگر در دنیا حقیقت رب، را درک کرد ولی حقیقت نفس را کمتر درک کرد،در برزخ فرصتی می شود که حقیقت نفس را دریابد 🔸برای گنهکاران برزخ دوره درمان و رفع نواقص روح میشود 🔸دو نوع آلودگی داریم،اعتقادی و عملی ▪️اگر کسی به فساد عقیده دچار شود،برزخ برایش یک دوره عذاب است،تا اینکه در قیامت با آن شوکهای شدید به هوش آید ▪️کسی که دچار فساد عمل باشد به نجات نزدیکتر است https://eitaa.com/dinefetri
1002. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.06M
✳️درس دهم 🔰قسمت دوم 🔻مراحل درمان در برزخ 🔷مرحله اول: ورود به برزخ است 🔻ورود به برزخ مقدماتی دارد 🔻احتضار؛آمادگی برای مرگ ▪️دوره احتضار دوره ای است که انسان در همان لحظات آخر،باز هم بتواند کارهایی انجام دهد 🔸مشاهدات محتضر 🔸مشاهده جایگاه برزخی خودش ▪️تا اگر خوب است خشنود شود و اگر بد است، فرصت جبران داشته باشد 🔸مشاهده ملک الموت و اعوان و انصارش ▪️برای اینکه صورت حقیقی خودمان را در آن مَلَک ببینیم 🔸مشاهده وجود حضرات معصومین علیهم السلام برای مومنین و چهره وجود مقدس حضرت علی علیه السلام برای همه انسانها ▪️برای اینکه انسان تفاوت بین خودش و آن وجود انسان کامل را ببیند ▪️وجود مقدس بقیه معصومین برای بشارت برای مومنین خواهند آمد 🔸 حضور شیاطین:تا اگر روزنه ای برای ورود به قلب انسان وجود دارد ، از آن روزنه وارد شود و ایمان انسان را سرقت کند ▪️گاهی علاقه های انسان در آن لحظه آخر دستاویز شیطان قرار می گیرد 🔸 مشاهده صورت مثالی اعمال،اولاد و اموال 🔸 سکرات و غمرات موت 🔷مرحله دوم: مرگ؛ با آن سکرات مرگ روح از بدن خارج می شود و وارد یک عالم دیگر می شود ▪️در این زمان درک بدن مثالی،اتفاق می افتد؛شکلش،شکل دنیوی بدن ما و ماهیتش ملکوتی 🔸شب اول قبر: همان لحظات اول ورود انسان به عالم برزخ است ▪️چرا تعبیر به شب میکنند:چون درکی از عالم برزخ نداشته ایم و ناگهانی با آن مواجه میشویم،یک حالت ناشناخته این عالم برای ما دارد،مانند این است که در ظلمت و تاریکی وارد جایی شده ایم 🔸فشار قبر چیست ؟ احساس درد و رنجی که انسان از مواجه شدن با صورت واقعی خودش دارد https://eitaa.com/dinefetri
1003. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
12.8M
✳️درس دهم 🔰قسمت سوم 🔻مراحل درمان در برزخ 🔹بعد از مرگ درمان شروع می شود 🔸فرشتگان می آیند و به انسان کمک می کنند تا انسان بتواند خودش را خوب درمان کند . 🔸 فرشتگان نکیر و منکر از انسان سوال می کنند ▪️سوال این فرشتگان برای چیست؟ ▪️ چون نمی دانیم که در باطنمان چیست، خدای متعال برای اینکه انسان را درمان کند و تمام آلودگیها را از وجود انسان بیرون بکشد، از انسان سوال می کنند 🔸اولین سوال : من ربک ؟ خدای تو چه کسی بود،به عشق چه کسی زنده بودی ؟ ▪️کنترل روح ما در برزخ با ضمیر ناخودآگاه است ▪️ آنچه که در دل انسان عشق او بوده است، برای رضای او تلاش کرده است خودش را نشان میدهد 🔸 من قبلتک ؟ آنجا مشخص می شود قبله انسان کیست ! قبله آمال ما کجاست ▪️کعبه ، نماد تمدن الهی است، هر فردی خواهد دید که کدام تمدن را قبول داشته 🔸من امامک ؟ امام آن کسی است که خط و مشی سیاسی انسان را در دنیا مشخص می کند و انسان پیرو خط و مشی سیاسی است که او ترسیم کرده 🔸من کتابک:کدام کتاب کنار تو بوده است؟ کدام کتاب بود که خیلی آنرا دوست داشتی؟ آیا قرآن بود یا کتب دیگر 🔹مرحله بعدی تنبه و آگاهی است که فرشتگان منبه این کار را می کنند. ▪️فرشتگان رقیب و عتید ، در شانه راست و چپ هر روز اعمال ما را می نویسند و محاسبه می کنند ،در برزخ علتها و آن حوادثی را که باعث شده انسان اینگونه شود را به او یادآورمیشوند تا درمان انسان را آسان کنند ▪️طبیبانی هم داریم که به بالین انسان می آیند ▪️طبیبان ، همان ائمه علیهم السلام هستند و یا امام زاده هایی که انسان به زیارتشان رفته است،به دیدار ما می آیند https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه قسمت سوم ✳️درس دهم 🔸درمان توسط خود انسان صورت می گیرد، در برزخ ، انسان را به هوش می آورند 🔸 درمان به این شکل است : انسان باید از اعمال بد خودش ، زجر بکشد ، و شاید حضور این طبیبان باعث می شود که انسان از اعمال بد خودش ، زجر بیشتری بکشد. این تنفر باعث می شود این اعمال زشت از ما دور شوند ▪️گاهی اوقات انسان تنفر ندارد، بلکه می گوید چه اشکال دارد ، اگر این تنفر کم باشد ، انسان دیر درمان می شود یا اصلا درمان نمی شود. ▪️امام صادق فرموده اند : شیعیان مراقب خودتان باشید ، ما در برزخ نمی توانیم به فریاد شما برسیم ، در برزخ شفاعت ، نیست ▪️چرا ؟ چون شفاعت در درمان ظلم است. 🔸شفاعت مخصوص عذابهای توبیخی است 🔸انسان با هر گناه دو آسیب ایجاد می کند : یک آلودگی و بیماری روحی در خود انسان و یک شوک و فشار روانی به قلب انسانهای کامل که ائمه معصومین علیهم السلام باشند ▪️حال آن آلودگیها که در روح ما ایجاد می شود ، به وسیله عذابهای درمانی در برزخ ، درمان می شود اما آن شوک و فشار روانی که به قلب انسانهای کامل زده شد،توبیخ دارد. 🔸درمان چقدر طول می کشد ؟ بستگی به میزان تخریبی که در روحمان وارد کردیم دارد 🔸بعد از درمان دوره آموزشهای تکمیلی شروع می شود . ▪️روح انسان مومن ، به وادی السلام می رود ، انسان کافر و گنهکار به وادی برهوت 🔸 وادی السلام چیست ؟ ▪️حقیقت وادی السلام در برزخ محضر حضرت امیر المومنین است، 🔸 برزخ برای شهدا خیلی زود می گذرد و در راحتی هستند ▪️شهید، زنده است به این معنا که قدرت تصرف در عالم ملک را در همان عالم ملکوت هم دارد، زیرا ولایت تکوینی به دست آورده https://eitaa.com/dinefetri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتوکلیپ نوحه بوشهری به مناسبت شهادت حضرت علی علیه السلام خالق اثر:جواد اشرفیان https://eitaa.com/dinefetri
🔹 *هر انسانی را لیلة القدری هست كه در آن ناگزیر از انتخاب می‌شود... حُرْ را شب قدری این‌چنین پیش آمد... «عمر بن سعد» را نیز... من و تو را هم پیش خواهد آمد... 🌷 شهید آوینی 📗 کتاب فتح خون https://eitaa.com/dinefetri
🔰جلسات دوره دین فطری : ❇️درباره دوره: ❇️جلسه مقدماتی 🔸درس اول ▪️عظمت هستی 🔸درس دوم ▪️عظمت وجود بی نهایت 🔸درس سوم ▪️آیات انفس 🔸درس چهارم ▪️انسان بذر بی نهایت 🔸درس پنجم ▪️لذت بی نهایت 🔸درس ششم ▪️دنیا پیش نیاز لذت بی نهایت 🔸درس هفتم ▪️سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بی نهایت 🔸درس هشتم ▪️سنت ایجاد فرصت رشد 🔸درس نهم ▪️سنت عقوبتهای دنیوی ▫️سنت املاء و استدراج 🔸درس دهم ▪️سنت درمان در برزخ 🔸درس یازدهم ▪️جهنم آخرین عامل پالایش 🔸درس دوازدهم ▪️مسیر شوم خلود و راه نجات 🔸درس سیزدهم ▪️راه اتصال به بی نهایت 🔸درس چهاردهم ▪️راهنمای رسیدن به بی نهایت 🔸درس پانزدهم ▪️وسیله حرکت به سوی بی نهایت 🔸درس شانزدهم ▪️چگونگی حرکت به سوی بی نهایت 🔸درس هفدهم ▪️موانع رسیدن به بی نهایت (شیطان) 🔸 درس هجدهم ▪️تمدن مادی و حاکمیت الهی 🔸 درس نوزدهم ▪️طاغوت‌های آشکار ▪️ https://eitaa.com/dinefetri
حاج محمود کریمی_شب بیست و هفتم رمضان 1400 - مناجات - یاخیر الناظرین،ببین چه حالی ام-1621482324.mp3
6.74M
🔸مناجات - یاخیر الناظرین،ببین چه حالی ام ▪️شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ▫️حاج محمود کریمی https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس یازدهم (۳قسمت) 🔸؛ آخرین عامل پالایش و بازگرداندن انسان به سوی بینهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri
1101. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
15.91M
✳️درس یازدهم 🔰قسمت اول 🔻سنت هفتم سنت احیاء با شوک‌های شدید در قیامت و سپس پالایش در جهنم 🔸اگر فرد ایمانی در وجودش باقی مانده بود در برزخ درمان می‌شود 🔸اگر گناهان او در وجود او فساد عقیده ایجاد کردند خدا باید ابتدا او را به هوش بیاورد،آن روح ایمان به حضرت حق در وجودش دوباره احیا شود و بعد در جهنم پالایش می‌کند 🔻؟ ▪️ مقدمات:خدا انسان را آفریده تا به او لذت بی‌نهایت عطا کند، کجا باید این لذت را بدهد؟ در معاد ▪️معاد محقق می‌شود برای اینکه خدا آن عطای بی‌نهایتی را که اراده فرموده به انسان بدهد ▪️وقتی قرار است به همه لذت بی‌نهایت داده شود، مساله ی عذاب لزومش مشخص می‌شود ▫️آیا خدا باید افرادی را که ظرفیت لذت بردن را در خود ایجاد نکرده اند رها کند؟ ▪️خیر، حضرت حق باید برای اینها شرائطی را فراهم کند که با وجود اینکه خودشان را آلوده کردند و ظرفیت‌هایشان را کاهش دادند یا از بین بردند، بتوانند از آن سفره بی‌نهایت بهره‌مند شوند 🔺بنابراین لازم است جایی باشد که این آلوده‌ها پاک شوند؛ اینجا همان جهنم است 🔸 یک حمامی است برای پاک کردن آلودگی‌ها و سپس حضور در سر سفره بینهایت خدا 🔸چه اشکالی دارد همه گناهکاران بدون جهنم به بهشت بروند؟ ▪️اگر خدا گناهکاران آلوده را پاک نکند و با همان آلودگی بر سر سفره بی‌نهایتش بنشاند، بجای لذت بردن، عذاب می‌کشند 🔸غضب خدا ناشی از رحمتش هست 🔸عذاب‌های جهنم ناشی از اعمال خود انسان است ▪️خدا از بیرون چیزی را ایجاد نمی کند که ما را دهد. عذاب‌ها همه از درون است و این عذاب‌ها ناشی ازآگاهی است https://eitaa.com/dinefetri
1102. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.87M
✳️درس یازدهم 🔰قسمت دوم 🔻 خدای متعال چگونه آلوده‌ها را پاک می کند تا لیاقت حضور بر سر سفرة بی‌نهایت خدا را پیدا کنند؟ 🔸اولین کاری که برای برپایی قیامت می شود، نواخته شدن صور اول است ▪️صدای بسیار بلندی است که وحشت عجیبی در همه ی انسانها ایجاد می‌کند ▪️با شنیده شدن این صور، همه انسان ها چه در دنیا و چه دربرزخ می‌میرند ▫️ دو مرگ و دو حیات داریم ▪️مرگ اول در دنیا اتفاق می‌افتد و از عالم ماده به عالم برزخ منتقل می‌شویم ▫️مرگ دیگر انتقال از عالم برزخ به عالم ملکوت است 🔸 به معنای انتقال است 🔸سپس صور دوم اتفاق می‌افتد 🔸با دمیده شدن در صور برای بار دوم قیامت برپا می‌شود؛ قیامت برپا می‌شود به چه معناست؟ ▪️با نفخ صور دوم همه احیا می‌شوند و در ملکوت در پیشگاه خداوند متعال محشور می‌شوند. ▪️زنده می‌شوند به این معنا که در آن بدن‌های ملکوتی شان قرار می‌گیرند یا ادراکشان نسبت به آن بدن ملکوتی ‌شان بیدار می‌شود و در مقابل حضرت حق همه محشور می‌شوند و حضور حضرت حق را درک می‌کنند 🔸همزمان با حشر همه انسانها، حوادث قیامت هم اتفاق می‌افتد که شوک‌های شدید حوادث قیامت است ▪️این شوکهای شدید را حضرت حق اینگونه بیان فرمودند: اذا الشمس کورت، اذاالنجوم الکدرت اذا الجبال سیرت.. 🔸این حوادثی که در قیامت اتفاق می‌افتد، شوکهای شدیدی در وجود انسانهای گنهکار و بی‌ایمان ایجاد می‌کند. وحشت می‌کنند وقتی می‌بینند همه دنیایی که به آن عشق می‌ورزیدند و دلبستگی داشتند، اینگونه نابود و تخریب شده است ▪️ این حوادث برای انسانهای مومن هیچ شوکی را ایجاد نمی کند https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه درس یازدهم قسمت دوم 🔸 این شوکهای شدید برای چیست؟ برای اینکه خدای متعال آنها را به هوش بیاورد 🔸آیا نمی‌شد خداوند را آرامتر محقق کند؟ ▪️اگر این شوک ها ایجاد نشود، انسان‌هایی که مومن نبودند به هوش نمی‌آیند. مثل اینکه کسی در سرما دارد خوابش می‌برد که برایش خطرناک است، باید با سیلی او را بیدار نگه داری 🔸در مرحله بعد انسان پی به اعمال بد خودش می‌برد. به اینصورت که از یک سو مقام حضرت حق را می‌بیند و از سوی دیگر به اعمال بد خود در دنیا نگاه می‌کند. ▪️نه تنها خود عمل را، بلکه آثار اعمال را میبیند و اینکه آثار اعمال بدش در هستی چه تأثیراتی گذاشته است 🔸؟🔻🔻 ▪️آتش جهنم از بیرون نیست. از درون تولید می‌شود. (التی تطلع علی الافئده) آتش جهنم از قلب شروع می‌شود، از درون انسان ▪️ این به معنای این نیست که آتشی در بیرون نیست. این آتش جهنم از درون شروع می شود و به بیرون سرایت می‌کند. در بیرون هم شعله دارد ▫️ اما منشأ این شعله‌ها هیزم‌هایی نیست که بعضی تصور می‌کنند خدا مثلا یکجایی پر از هیزم دارد به نام جهنم که ما را در آن می‌اندازند 🔸(اتقوا النار التی وقودها الناس والحجارة ) بپرهیزید یعنی بترسید برحذر باشید از آتشی که هیزمش و آتش گیره‌اش چیست؟ خود مردم‌اند. یعنی اعمال مردم. ▫️(والحجارة) بعضی تفسیر کردند به اینکه حجاره همان سنگدلان یا قلب‌های سنگی است که آنجا وقتی پی به اعمال بد خودشان می‌برند، این آتش درونی از آن ایجاد می‌شود و به بیرون هم سرایت می کند و دیگران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. 🔸پس آتش درونی است ولی تجسم هم دارد ▪️مثلا تب یک بیماری است که در درون ما اتفاق می‌افتد. حرارتی است که از درون بدن شروع می‌شود. حال مثلا انسان زنده باشد و تبش 100 درجه باشد، چه می‌شود؟ بدن انسان شعله‌ور می‌شود 🔸تمام آیاتی که ظاهرش این است که خدا می‌فرماید ما شما را آتش‌ می‌زنیم ظاهرش این است که یک آتشی هست و انسانها در این آتش می افتند ▫️ همه اینها تعابیر کنایی است که مقصودش این است که آتشی در درون تولید می‌شود که ناشی از اعمال خود انسان است 🔸یک ملازمه حقیقی بین اعمال دنیا و عذاب آخرت وجود دارد. انسان از پیش اعمال زشتی را انجام می‌دهد که آنجا صورت ملکوتی این اعمال زشت و تاثیرش بر هستی و بر خودش را وقتی می‌بیند، آتش می گیرد. 🔸مسئله (ثواب و عقاب)هم اثر عمل ماست. و اینگونه نیست که برخی تصور کنند مزد یا جزا باشد ▪️مزد و جزایی که گاهی تعبیر می‌شود و گفته می‌شود که آن عذا‌ب‌ها جزا یا مثلا پاداش اعمال انسان است،این به معنای این است که آنها همان اثر اعمال انسان می باشد. 🔸انسان در مواجه با اثر عمل خود در وجودش یا درد تولید می شود 🔸 بنابراین وقتی پذیرفتیم که منشا عذاب ها در جهنم اعمال خود انسان است، این اعمال، جلوه‌های مختلف عذاب در انسان ایجاد می کند 🔻جلوه های عذاب در جهنم ▪️اولین جلوه عذاب در قیامت، عذاب ادراک بزرگی محضری است، محضر خداوند است ،محضری که در دنیا او را انسان کافر یا انسان غافل به هیچ می‌انگاشت. ▪️ قرار گرفتن در مقابل نور پس از عادت و لذت از تاریکی است. ▪️عذاب حسرت از دست دادن فرصت‌های طلایی دنیا ▪️عذاب ناشی از کنار رفتن نقاب‌ها؛ (یوم تبلی السرائر ) ▪️ عذاب روسیاهی و رسوایی ؛قرآن می‌فرماید (یوم القیامة ترالذین کذبوا علی الله وجوههم مسودة) آنهایی که به خدا دروغ بستند. آنهایی که مردم را گمراه کردند، آنچنان روسیاه و رسوا می شوند که این عذاب برایشان خیلی دردناک خواهد بود. ▪️عذاب احساس حقارت ؛کسانی که در دنیا خیلی تکبر داشتند، استکبار داشتند، خودشان را همیشه بالا می‌گرفتند، آن وقت آنجا یک احساس حقارت شدیدی می‌کنند. ▪️عذاب ناشی از گواهی اعضاء وجود انسان . در سوره یس می‌فرماید (الیون نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون) https://eitaa.com/dinefetri
1103. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
16.76M
✳️درس یازدهم 🔰قسمت سوم 🔸مراحل و کیفیت پالایش در بیان شد 🔸گفته شد پی بردن به خطاها و اعمال گذشته باعث می شود در درون انسان آتشی ایجاد شود 🔻 این آتش درونی جلوه های مختلفی دارد که منشاش اعمال انسان است ولی جلوه های مختلفی در بیرون تولید می کند؛ رسیدیم به جلوه نهم. 🔸جلوه نهم: تجسم گناهان ؛ انسان در جهنم اعمال خودش و حالت های درونی که در دنیا درخود ایجاد کرده بود را به شکل های مختلف می بیند ، و از آن زجر می کشد 🔹آنچه در برزخ اتفاق می افتد تجسم عمل در بیرون از وجود انسان است اما در قیامت، تجسم عمل هم در بیرون از وجود انسان است هم در درون انسان است ▪️علتش این است که در تجسم عمل باید شدیدتر باشد تا انسان تنبه اش بیشتر شود 🔸در روایات و آیات گفتند« جهنم تاریک است»؛ تاریکی جهنم ناشی از عمل انسان است، وقتی انسان در دنیا درظلمت گناه و دوری از حضرت حق باشد، این دوری در قیامت به شکل تاریکی جلوه می کند ▪️کسی که در دنیا حق را نمی بیند در آخرت نابینا محشور می شود ▪️منظور از اسارت در زنجیری که هفتاد ذرع طولش است و انسان جهنمی را به این زنجیر می کشند چیست؟ امام خمینی فرمودند:این برای آن است که هفتاد سال در اسارت نفس تجسم اسارت نفس در آنجا به شکل اسارت در زنجیر برایش جلوه می کند 🔸یکی دیگر از جلوه های عذاب،صورت حیوانات موذی است،هر عملی به یک شکلی تجسم پیدا می کند. https://eitaa.com/dinefetri