eitaa logo
دین فطری - استاد عظیمی
12.3هزار دنبال‌کننده
947 عکس
175 ویدیو
3 فایل
کانال اطلاع‌رسانی موسسه فرهنگی به‌سوی بی‌نهایت و انتشار «مباحث دین فطری» آشنائی با دوره دین فطری: B2n.ir/DINEFETRII کانال محتوای آموزشی دوره دین فطری: @archive_dinefetri دوره‌های آئین همسرداری و ازدواج موفق: Dinefetri.com ادمین: @dinefetri_amozesh
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فتوکلیپ نوحه بوشهری به مناسبت شهادت حضرت علی علیه السلام خالق اثر:جواد اشرفیان https://eitaa.com/dinefetri
🔹 *هر انسانی را لیلة القدری هست كه در آن ناگزیر از انتخاب می‌شود... حُرْ را شب قدری این‌چنین پیش آمد... «عمر بن سعد» را نیز... من و تو را هم پیش خواهد آمد... 🌷 شهید آوینی 📗 کتاب فتح خون https://eitaa.com/dinefetri
🔰جلسات دوره دین فطری : ❇️درباره دوره: ❇️جلسه مقدماتی 🔸درس اول ▪️عظمت هستی 🔸درس دوم ▪️عظمت وجود بی نهایت 🔸درس سوم ▪️آیات انفس 🔸درس چهارم ▪️انسان بذر بی نهایت 🔸درس پنجم ▪️لذت بی نهایت 🔸درس ششم ▪️دنیا پیش نیاز لذت بی نهایت 🔸درس هفتم ▪️سنتها و امدادهای الهی برای رساندن انسان به بی نهایت 🔸درس هشتم ▪️سنت ایجاد فرصت رشد 🔸درس نهم ▪️سنت عقوبتهای دنیوی ▫️سنت املاء و استدراج 🔸درس دهم ▪️سنت درمان در برزخ 🔸درس یازدهم ▪️جهنم آخرین عامل پالایش 🔸درس دوازدهم ▪️مسیر شوم خلود و راه نجات 🔸درس سیزدهم ▪️راه اتصال به بی نهایت 🔸درس چهاردهم ▪️راهنمای رسیدن به بی نهایت 🔸درس پانزدهم ▪️وسیله حرکت به سوی بی نهایت 🔸درس شانزدهم ▪️چگونگی حرکت به سوی بی نهایت 🔸درس هفدهم ▪️موانع رسیدن به بی نهایت (شیطان) 🔸 درس هجدهم ▪️تمدن مادی و حاکمیت الهی 🔸 درس نوزدهم ▪️طاغوت‌های آشکار ▪️ https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸مناجات - یاخیر الناظرین،ببین چه حالی ام ▪️شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ▫️حاج محمود کریمی https://eitaa.com/dinefetri
🔶درس یازدهم (۳قسمت) 🔸؛ آخرین عامل پالایش و بازگرداندن انسان به سوی بینهایت ▪️ https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس یازدهم 🔰قسمت اول 🔻سنت هفتم سنت احیاء با شوک‌های شدید در قیامت و سپس پالایش در جهنم 🔸اگر فرد ایمانی در وجودش باقی مانده بود در برزخ درمان می‌شود 🔸اگر گناهان او در وجود او فساد عقیده ایجاد کردند خدا باید ابتدا او را به هوش بیاورد،آن روح ایمان به حضرت حق در وجودش دوباره احیا شود و بعد در جهنم پالایش می‌کند 🔻؟ ▪️ مقدمات:خدا انسان را آفریده تا به او لذت بی‌نهایت عطا کند، کجا باید این لذت را بدهد؟ در معاد ▪️معاد محقق می‌شود برای اینکه خدا آن عطای بی‌نهایتی را که اراده فرموده به انسان بدهد ▪️وقتی قرار است به همه لذت بی‌نهایت داده شود، مساله ی عذاب لزومش مشخص می‌شود ▫️آیا خدا باید افرادی را که ظرفیت لذت بردن را در خود ایجاد نکرده اند رها کند؟ ▪️خیر، حضرت حق باید برای اینها شرائطی را فراهم کند که با وجود اینکه خودشان را آلوده کردند و ظرفیت‌هایشان را کاهش دادند یا از بین بردند، بتوانند از آن سفره بی‌نهایت بهره‌مند شوند 🔺بنابراین لازم است جایی باشد که این آلوده‌ها پاک شوند؛ اینجا همان جهنم است 🔸 یک حمامی است برای پاک کردن آلودگی‌ها و سپس حضور در سر سفره بینهایت خدا 🔸چه اشکالی دارد همه گناهکاران بدون جهنم به بهشت بروند؟ ▪️اگر خدا گناهکاران آلوده را پاک نکند و با همان آلودگی بر سر سفره بی‌نهایتش بنشاند، بجای لذت بردن، عذاب می‌کشند 🔸غضب خدا ناشی از رحمتش هست 🔸عذاب‌های جهنم ناشی از اعمال خود انسان است ▪️خدا از بیرون چیزی را ایجاد نمی کند که ما را دهد. عذاب‌ها همه از درون است و این عذاب‌ها ناشی ازآگاهی است https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس یازدهم 🔰قسمت دوم 🔻 خدای متعال چگونه آلوده‌ها را پاک می کند تا لیاقت حضور بر سر سفرة بی‌نهایت خدا را پیدا کنند؟ 🔸اولین کاری که برای برپایی قیامت می شود، نواخته شدن صور اول است ▪️صدای بسیار بلندی است که وحشت عجیبی در همه ی انسانها ایجاد می‌کند ▪️با شنیده شدن این صور، همه انسان ها چه در دنیا و چه دربرزخ می‌میرند ▫️ دو مرگ و دو حیات داریم ▪️مرگ اول در دنیا اتفاق می‌افتد و از عالم ماده به عالم برزخ منتقل می‌شویم ▫️مرگ دیگر انتقال از عالم برزخ به عالم ملکوت است 🔸 به معنای انتقال است 🔸سپس صور دوم اتفاق می‌افتد 🔸با دمیده شدن در صور برای بار دوم قیامت برپا می‌شود؛ قیامت برپا می‌شود به چه معناست؟ ▪️با نفخ صور دوم همه احیا می‌شوند و در ملکوت در پیشگاه خداوند متعال محشور می‌شوند. ▪️زنده می‌شوند به این معنا که در آن بدن‌های ملکوتی شان قرار می‌گیرند یا ادراکشان نسبت به آن بدن ملکوتی ‌شان بیدار می‌شود و در مقابل حضرت حق همه محشور می‌شوند و حضور حضرت حق را درک می‌کنند 🔸همزمان با حشر همه انسانها، حوادث قیامت هم اتفاق می‌افتد که شوک‌های شدید حوادث قیامت است ▪️این شوکهای شدید را حضرت حق اینگونه بیان فرمودند: اذا الشمس کورت، اذاالنجوم الکدرت اذا الجبال سیرت.. 🔸این حوادثی که در قیامت اتفاق می‌افتد، شوکهای شدیدی در وجود انسانهای گنهکار و بی‌ایمان ایجاد می‌کند. وحشت می‌کنند وقتی می‌بینند همه دنیایی که به آن عشق می‌ورزیدند و دلبستگی داشتند، اینگونه نابود و تخریب شده است ▪️ این حوادث برای انسانهای مومن هیچ شوکی را ایجاد نمی کند https://eitaa.com/dinefetri
🔻ادامه درس یازدهم قسمت دوم 🔸 این شوکهای شدید برای چیست؟ برای اینکه خدای متعال آنها را به هوش بیاورد 🔸آیا نمی‌شد خداوند را آرامتر محقق کند؟ ▪️اگر این شوک ها ایجاد نشود، انسان‌هایی که مومن نبودند به هوش نمی‌آیند. مثل اینکه کسی در سرما دارد خوابش می‌برد که برایش خطرناک است، باید با سیلی او را بیدار نگه داری 🔸در مرحله بعد انسان پی به اعمال بد خودش می‌برد. به اینصورت که از یک سو مقام حضرت حق را می‌بیند و از سوی دیگر به اعمال بد خود در دنیا نگاه می‌کند. ▪️نه تنها خود عمل را، بلکه آثار اعمال را میبیند و اینکه آثار اعمال بدش در هستی چه تأثیراتی گذاشته است 🔸؟🔻🔻 ▪️آتش جهنم از بیرون نیست. از درون تولید می‌شود. (التی تطلع علی الافئده) آتش جهنم از قلب شروع می‌شود، از درون انسان ▪️ این به معنای این نیست که آتشی در بیرون نیست. این آتش جهنم از درون شروع می شود و به بیرون سرایت می‌کند. در بیرون هم شعله دارد ▫️ اما منشأ این شعله‌ها هیزم‌هایی نیست که بعضی تصور می‌کنند خدا مثلا یکجایی پر از هیزم دارد به نام جهنم که ما را در آن می‌اندازند 🔸(اتقوا النار التی وقودها الناس والحجارة ) بپرهیزید یعنی بترسید برحذر باشید از آتشی که هیزمش و آتش گیره‌اش چیست؟ خود مردم‌اند. یعنی اعمال مردم. ▫️(والحجارة) بعضی تفسیر کردند به اینکه حجاره همان سنگدلان یا قلب‌های سنگی است که آنجا وقتی پی به اعمال بد خودشان می‌برند، این آتش درونی از آن ایجاد می‌شود و به بیرون هم سرایت می کند و دیگران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. 🔸پس آتش درونی است ولی تجسم هم دارد ▪️مثلا تب یک بیماری است که در درون ما اتفاق می‌افتد. حرارتی است که از درون بدن شروع می‌شود. حال مثلا انسان زنده باشد و تبش 100 درجه باشد، چه می‌شود؟ بدن انسان شعله‌ور می‌شود 🔸تمام آیاتی که ظاهرش این است که خدا می‌فرماید ما شما را آتش‌ می‌زنیم ظاهرش این است که یک آتشی هست و انسانها در این آتش می افتند ▫️ همه اینها تعابیر کنایی است که مقصودش این است که آتشی در درون تولید می‌شود که ناشی از اعمال خود انسان است 🔸یک ملازمه حقیقی بین اعمال دنیا و عذاب آخرت وجود دارد. انسان از پیش اعمال زشتی را انجام می‌دهد که آنجا صورت ملکوتی این اعمال زشت و تاثیرش بر هستی و بر خودش را وقتی می‌بیند، آتش می گیرد. 🔸مسئله (ثواب و عقاب)هم اثر عمل ماست. و اینگونه نیست که برخی تصور کنند مزد یا جزا باشد ▪️مزد و جزایی که گاهی تعبیر می‌شود و گفته می‌شود که آن عذا‌ب‌ها جزا یا مثلا پاداش اعمال انسان است،این به معنای این است که آنها همان اثر اعمال انسان می باشد. 🔸انسان در مواجه با اثر عمل خود در وجودش یا درد تولید می شود 🔸 بنابراین وقتی پذیرفتیم که منشا عذاب ها در جهنم اعمال خود انسان است، این اعمال، جلوه‌های مختلف عذاب در انسان ایجاد می کند 🔻جلوه های عذاب در جهنم ▪️اولین جلوه عذاب در قیامت، عذاب ادراک بزرگی محضری است، محضر خداوند است ،محضری که در دنیا او را انسان کافر یا انسان غافل به هیچ می‌انگاشت. ▪️ قرار گرفتن در مقابل نور پس از عادت و لذت از تاریکی است. ▪️عذاب حسرت از دست دادن فرصت‌های طلایی دنیا ▪️عذاب ناشی از کنار رفتن نقاب‌ها؛ (یوم تبلی السرائر ) ▪️ عذاب روسیاهی و رسوایی ؛قرآن می‌فرماید (یوم القیامة ترالذین کذبوا علی الله وجوههم مسودة) آنهایی که به خدا دروغ بستند. آنهایی که مردم را گمراه کردند، آنچنان روسیاه و رسوا می شوند که این عذاب برایشان خیلی دردناک خواهد بود. ▪️عذاب احساس حقارت ؛کسانی که در دنیا خیلی تکبر داشتند، استکبار داشتند، خودشان را همیشه بالا می‌گرفتند، آن وقت آنجا یک احساس حقارت شدیدی می‌کنند. ▪️عذاب ناشی از گواهی اعضاء وجود انسان . در سوره یس می‌فرماید (الیون نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون) https://eitaa.com/dinefetri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️درس یازدهم 🔰قسمت سوم 🔸مراحل و کیفیت پالایش در بیان شد 🔸گفته شد پی بردن به خطاها و اعمال گذشته باعث می شود در درون انسان آتشی ایجاد شود 🔻 این آتش درونی جلوه های مختلفی دارد که منشاش اعمال انسان است ولی جلوه های مختلفی در بیرون تولید می کند؛ رسیدیم به جلوه نهم. 🔸جلوه نهم: تجسم گناهان ؛ انسان در جهنم اعمال خودش و حالت های درونی که در دنیا درخود ایجاد کرده بود را به شکل های مختلف می بیند ، و از آن زجر می کشد 🔹آنچه در برزخ اتفاق می افتد تجسم عمل در بیرون از وجود انسان است اما در قیامت، تجسم عمل هم در بیرون از وجود انسان است هم در درون انسان است ▪️علتش این است که در تجسم عمل باید شدیدتر باشد تا انسان تنبه اش بیشتر شود 🔸در روایات و آیات گفتند« جهنم تاریک است»؛ تاریکی جهنم ناشی از عمل انسان است، وقتی انسان در دنیا درظلمت گناه و دوری از حضرت حق باشد، این دوری در قیامت به شکل تاریکی جلوه می کند ▪️کسی که در دنیا حق را نمی بیند در آخرت نابینا محشور می شود ▪️منظور از اسارت در زنجیری که هفتاد ذرع طولش است و انسان جهنمی را به این زنجیر می کشند چیست؟ امام خمینی فرمودند:این برای آن است که هفتاد سال در اسارت نفس تجسم اسارت نفس در آنجا به شکل اسارت در زنجیر برایش جلوه می کند 🔸یکی دیگر از جلوه های عذاب،صورت حیوانات موذی است،هر عملی به یک شکلی تجسم پیدا می کند. https://eitaa.com/dinefetri