📋 مرحوم آیت الله میرزا جواد آقا تبریزی (ره):
نگویید حضرت رقیه سلام الله علیها دختر خردسالی است و طلب حوائج از او چیز نادر است.
او آنچنان مقامی دارد که علماء عظام و فقها و صاحب مراتب رساله و عالمیان باید انگشت تحیر به دندان گیرند، از عزت و جبروت و مقام او.
منکرانش بدانند انکار رقیه سلام الله علیها انکار مصائب کلی و جزئی اسراء در شامات است و منکر مصائب مخدرات و اهلبیت سیدالشهداء علیه السلام از حد تشیع #خارج شده است و #گرفتار است در قیامت و حشر.
https://eitaa.com/dinpajouhi
تحقیق درباره رقیه بنت الحسین.pdf
1.73M
مقالهای تحقیقی درباره وجود دختری به نام #رقیه در میان دختران سیدالشهداء سلام الله علیه.
https://eitaa.com/dinpajouhi
هفتم صفر و شهادت امام مجتبی(ع)
کتاب الدروس شهید اول از فقهای قرن هشتم هجری - که کتابی فقهی است نه تاریخی - شهادت امام مجتبی (ع) را برای #اولینبار هفتم صفر ذکر کرده که با تمام منابع متقدم ۷۰۰ساله، مخالف است!
♦️سرّ این اختلاف هم در این است که کاتب، «سلخ صفر» یعنی آخر صفر را به اشتباه «سابع صفر» کتابت کرده است.
همین اشتباه ساده کاتب، موجب اشتباه و مستمسک آیندگان شد که شهادت امام را بدون توجه به تمام منابع اصیل تاریخی و حدیثی، روز هفتم صفر بدانند!♦️
✔️فرق الشیعه نوبختی، المقالات والفرق سعد بن عبدالله اشعری، اصول کافی کلینی و کفایةالاثر خزّاز قمی: وفات امام حسن (ع) در #آخرصفر است.
✔️مسارالشیعة شیخ مفید، مصباح المتهجد شیخ طوسی، اعلام الوری طبرسی، مناقب ابن شهرآشوب و المستجاد علامه حلی: وفات امام (ع) #28صفر است.
https://eitaa.com/dinpajouhi
دین پژوهی
https://eitaa.com/dinpajouhi
قاسم رَسّی و کتاب تثبیت الامامة او چه ارتباطی با هفتم صفر و شهادت امام مجتبی(ع) دارد؟
قاسم رسّی فرزند ابراهیم طباطبا از نوادگان امام مجتبی(ع)، متولد ۱۶۹ قمری متوفای ۲۴۶ قمری است.
وی از جمله امامان #زیدیه به شمار می آید و از او آثاری بر جای مانده و به او منتسب است.
یکی از آثار منتشر شده در مجموعه کتب و رسائل قاسم رسی، کتابچه ای است با عنوان تثبیت الامامة که موضوع آن اصل مساله امامت و اثبات امامت علی علیه السلام است.
♦️حدود بیست سال قبل آقای صالح وردانی که اهل مصر و روزنامه نگار بوده و گویا از مذهب تسنن به تشیع تغییر مذهب داده با دیدن یک نسخه خطی از کتاب تثبیت الامامة قاسم رسّی، به زعم خود آن را تحقیق و منتشر می کند. بدون آنکه شناخت درستی از مولف و کتاب او داشته باشد.
در پایان متن این چاپ، خلاصه ای از زندگی امامان دوازده گانه شیعه در سه صفحه ضمیمه کتاب تثبیت الامامة شده است، البته با یک برگ فاصله و بدون اینکه رسما و صراحتا ادعا شده باشد که این سه صفحه جزئی از کتاب تثبیت الامامة است و صد البته روشن است که نیست!
کتاب تثبیت الامامة تحقیق آقای صالح وردانی از بیروت لبنان به بازار کتاب ایران راه پیدا می کند و به دست همان جریان مصرّ بر اختصاص هفتم صفر به امام مجتبی(ع) می افتد. لذا آن سه صفحه ضمیمه کتاب را بخشی از کتاب پنداشته و وقتی می بینند در آن تاریخ شهادت امام حسن(ع) روز هفتم صفر ذکر شده، این می شود یک کشف مهم علمی و تاریخی که متنی پیدا کردیم از قرن سوم و این منبع، هم از کتاب الدروس شهید اول که در قرن هشتم، موافق ۷ صفر است و هم از همه منابعی که ۲۸ صفر را روز شهادت می دانند، قدیمی تر است!♦️
غافل از آنکه این ضمیمه هیچ ربطی به کتاب تثبیت الامامة قاسم رسّی ندارد و در نسخه های خطی متعدد این کتاب نیست و نمی تواند وجود داشته باشد چرا که:
اولا؛ قاسم رسّی یک زیدی متعصب به مذهب زیدیه است که ائمه اثناعشر را به عنوان امام به رسمیت نمی شناخته و خود او در دو کتاب دیگرش با عنوان الرد علی الرافضة و الرد علی الروافض به رد دیدگاههای شیعه امامیه پرداخته است!
ثانیا؛ قاسم رسّی متوفای سال ۲۴۶ قمری است و در زمان امامت امام دهم شیعیان ( ۲۵۴ قمری) از دنیا رفته و نمی توانسته تاریخ همه امامان تا امام دوازدهم را بیاورد!
ثالثا؛ قاسم رسّی اصولا شخصیتی فقهی و کلامی داشته و در هیچیک از آثارش وارد حوزه های تاریخی و این قبیل مسائل نشده است!
💠 اقامه عزا در ۷صفر برای امام مجتبی علیه السلام و تشکیل جلسات ذکر فضائل و مناقب آن امام مظلوم، مطلوب و مرضی خداوند متعال و اهلبیت علیهم السلام است و این نوشتار صرفا جهت توضیح اختلاف موجود در تاریخ شهادت ایشان است.💠
#هفتم_صفر
#سبط_اکبر
https://eitaa.com/dinpajouhi
🌸 جلب توجه امام زمان(عج) 🌸
حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
آقایی میگفت محضر حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف مشرّف شدم، ولی نمیدانستم اصلاً محضر چه کسی هستم!
این آقا میگفت که من ضمن صحبتهایم به ایشان عرض کردم: خیلی میل دارم یک کاری انجام دهم؛ یک عملی را انجام دهم که بدانم مورد #توجه حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف است و بدانم اگر من آن کار را انجام دهم، مورد توجه حضرت میشوم. کار خوبی باشد و مورد پسند حضرت باشد. مدام اینها را تکرار کردم.
♦️حضرت فرمود: یکی از آن کارهایی که #خیلی_مورد_توجه واقع میشود، این است که #بمحض اینکه صدای #اذان بلند شد، دعای «اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّكَ...» را بخوانی! ♦️
📚کتاب حضرت حجت(علیه السلام)، ص ۳۳۶
لینک مطالعه در سایت مرحوم آیت الله بهجت(ره):
https://bahjat.ir/fa/content/13070
🎁 این مطلب می تواند هدیه ای ارزشمند باشد از طرف شما به دوستداران امام زمان(عج)، تا مورد توجه حضرت باشند.💐
#انتشار
https://eitaa.com/dinpajouhi
به عشق حسین .pdf
735.9K
🌸 به عشق حسین (ع) 🌸
🔹 ۷۲ پیشنهاد برای گسترش جریان اربعین در خانواده، مسجد و محله
🔸 ۱۱ پیشنهاد برای زائران پیاده روی اربعین
🔸 ۲۱ پیشنهاد برای گرامیداشت اربعین در محله
🔸 ۱۴ پیشنهاد برای گرامیداشت اربعین در مسجد محله
🔸 ۱۱ پیشنهاد برای مادران، پدران و خانواده ها
🔸 ۸ پیشنهاد برای دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و معلمان
🔸 ۷ پیشنهاد برای هنرمندان و اهالی رسانه
https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اربعین
ثورة المشایه، عربی - فارسی
سید محمد حسینی
دین پژوهی
مرحوم آیتالله شیخ علی آزاد قزوینی(ره)
خاطره اربعین!
مرحوم #آیت_الله_شیخ_علی_آزاد_قزوینی
از اون گمنام های دوره ما بود که طبق معمول در زمان حیاتش شناخته نشد.
با وجود اینکه خودش صاحب #رساله چاپ شده بود، اما در هیات افتاء آیت الله سید محمد شاهرودی، بیت ایشان را تقویت می کرد.
مرحوم آزاد، کتاب خاطراتی دارد بسیار خواندنی!
در اونجا خاطره ای عجیب از زیارت اربعین نقل کرده که باعث ترغیب بسیاری از مردم برای سفر اربعین شد.
ایشان که از نزدیکان مرحوم آیت الله سید #محمود شاهرودی بودند ، نقل می کنند که شبی آقا مرا برای شام دعوت کرد، و از من پرسید: فردا کجا میروی؟ عرض کردم: قصد دارم پیاده به کربلا بروم. گفتند: اینقدر پیاده کربلا رفتی، آیا در بیابان چیز خاصی ندیدی؟
گفتم نه هر چه مردم میبینند یا میشنوند من هم میبینم و میشنوم.
ایشان گفتند: اگر فردا کربلا رفتی، در بین راه بیابانی ست به نام #ابوالهدمه ؛ هیچ آبی در آن وجود ندارد. در آنجا یک ساعت به غروب آفتاب، در زیر بوتههای بلند، خوب نگاه کن، ببین چه میبینی و چه میشنوی!
فردای آنروز با پسرم به سمت کربلا حرکت کردیم و به بیابان «ابوالهدمه» رسیدیم. همراهان رفتند و ما ماندیم و منتظر شدیم. نزدیک غروب ناگهان مرغهای زیادی را دیدم که از گنجشک بزرگتر بودند و از بوتهها بیرون آمدند، شنیدم این مرغها فریاد میزدند: «وای حسین کشته شد!»
دسته دیگری به زبان عربی میگفتند:
«وای حسین قد قُتِل». موقع غروب آفتاب ماجرا به پایان رسید و من با پسرم به سمت کربلا حرکت کردیم.
وقتی از کربلا برگشتم و خدمت مرحوم آیتالله شاهرودی رسیدم و جریان را گفتم ، ایشان به گریه افتادند و فرمودند صحیح است و من هم این صحنه را دیدم!
♦️دقت کنید! این جریان، خاطره یک نفر اهل علمِ صاحبِ رساله ست که برای یک مرجع شیعه هم اتفاق افتاده!
خواب ِاز سر پرخوری نیست، واقعیت بوده ا!
خلاصه اینکه ببینید برای سیدالشهداء(ع) در عالم چه خبره!!
تا #حیوانات زبان بسته، موضوع رو می فهمند و برای امام شهیدان #عزادارند، اما #بعضی از ما اونجور که باید و شاید #حق_عزاداری رو بجا نمی آریم و هنوز درست و حسابی خودمون رو خرج عزای اباعبدالله(ع) نکردیم و قصدشم نداریم!
کی میخاییم هشیار بشیم، الله اعلم!
ده ها اطلاعیه و اعلامیه عزاداری برامون میاد و می بینیم، اما ارادت ما اونقدری قوت نداره که ببردمون تا مجلس عزا..♦️
#اربعین
#آزاد_قزوینی
https://eitaa.com/dinpajouhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سری که قافلهسالار کاروان دل است..
#اربعین
https://eitaa.com/dinpajouhi
#زیارت_اربعین
✨صفوان جمّال روایت كرده است:
✍ مولایم امام صادق علیه السلام درباره زیارت #اربعین به من گفت: هنگامی كه قسمت قابل توجهی از روز برآمده، این زیارتنامه را بخوان.
📣 نمازی مهم در روز جمعه:
📝شيخ طوسى در كتاب «مصباح المتهجد» روایت کرده است:
هر كه در روز جمعه #بعد_از_نماز_ظهر دو ركعت نماز به جاى آورد، و در هر ركعت بعد از سوره «حمد» #هفت بار «قل هو اللّه احد» بخواند و پس از نماز بگويد:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِينَا إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ.
♦️تا جمعه ديگر دچار #فتنه و #بلیه_ای نشود، و حق تعالى او را در كنار و #بهمراه محمّد صلى اللّه عليه و آله و اهل بيتش و ابراهيم عليه السّلام بگذارد.♦️
علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: اگر اين دعا را فردى كه سيّد نيست بخواند به جاى « اَبِينَا» بگويد《 اَبِيهِ 》
یعنی بعد از نماز اینطور بگوید:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتِي حَشْوُهَا الْبَرَكَةُ وَ عُمَّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَبِيه إِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلامُ.
نکته مهم اینه که اگه آدم پنج دقیقه وقت بزاره و این دو رکعت رو بخونه در این اوضاع آخرالزمانی، اولا خودشو تا جمعه بعدی از هر فتنه و بَلیّه ای #بیمه میکنه، این میشه مزد دنیاییش، ثانیا برای قیامت هم، خودشو ان شاءلله در ردیف محمد وال محمد و حضرت ابراهیم علیهم السلام قرار میده!
فقط خدا میدونه ما چه گرفتاریها و ابتلائاتی داریم و چقدر در قیامت محتاج شفاعت اهلبیت ایم!
✔️ انصافا اگر بازاری هم به این موضوع نگاه کنیم، این همه مزیّت در برابر دو رکعت نماز، ارزشش رو داره که فقط پنج دقیقه براش در کل هفته وقت بگذاریم.
https://eitaa.com/dinpajouhi
🚩 ۲۴ صفر
طلب قلم و دوات توسط پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله (حدیث قِرطاس)
روزهای آخر عمر شریف #رسول_خدا بود. مهاجرین و انصار اطراف بستر آن حضرت نشسته بودند. #پیامبر_اکرم صلّی الله علیه و آله نظری به آنان فرمود در حالی که به علم #نبوت میدید بعد از آن حضرت، فتنهها، انحرافات فکری و #تفرقه بین مسلمین که از ظلم به اهل بیت ایشان و خلیفهی بلافصل الهی علیبنابیطالب علیهالسلام پیش میآید، چه میکند. لذا برای حفظ امّت از لغزشها و هرج و مرج فرمود:
💠 «إیتوني بِدَواةٍ وَ بَیاض اَکتُب لَکُم ما لَن تَضِلّوا بَعدی اَبَداً.»
«کاغذ و دوات برای من بیاورید تا مطلبی برای شما #بنویسم که هرگز بعد از من گمراه نشوید.»
در این هنگام #عمر_بن_خطاب با کلامی که پیش از آن هرگز احدی به رسول خدا صلّی الله علیه و آله نگفته بود، جسارت کرد و گفت:
🔥 «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر، حَسبُنا کِتابَ الله!»
«همانا این مرد هذیان میگوید، کتاب خدا ما را بس است!»
با این کلام #عمر، اختلاف و سر و صدا بین اصحاب به وجود آمد. عدّهای از منافقین گفتند: «حرف،حرفِ عمر است!» عدّهی دیگر گفتند: «کاغذ و قلم بیاورید!» در این هنگام رسول خدا صلّی الله علیه و آله صورتِ مبارک از آنان برگرداند و فرمود: «از پیش من دور شوید، نزاع و سر و صدا نزد من جایز نیست!» آنان رفتند و #شیطان کار خودش را کرد و شد در امّت اسلام آنچه نباید میشد!
▪️ذکر چند مطلب در این باره شایان توجّه است:
۱. این حدیث به عبارات مختلف در کتب #شیعه و اهل تسنّن نقل شده است. جملهای که عبارت جسارت آمیز را در بردارد، به صورتهای مختلف آمده است که همگی نشان دهندهی جسارت و هتک حرمتِ عمر به ساحت مقدّس پیامبر صلّی الله علیه و آله میباشد. عدّهای هم از اهل خلاف بر آن شدهاند که معنای این عبارت را به شکل دیگری نقل کنند تا شاید از وقاحتِ کلامِ گویندهی آن بکاهند، امّا این ماجرا قابل انکار نیست!
۲.جسارت و نسبت هذیان و کلام باطل دادن به اشرف مخلوقات، مخالف نصّ #قرآن کریم است. آیات زیر تنها به عنوان نمونه ذکر میشود:
🔹«وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ؛ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ» (نجم: ۳ و ۴)
«و (پیامبر) از روی هوی و هوس سخن نمیگوید؛ گفتار او چیزی جز #وحی که به او نازل میشود، نیست.»
🔹«أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُول» (نساء: ۵۹، مائده: ۹۲، نور: ۵۴، محمد: ۳۳، تغابن ۱۲، آل عمران: ۳۲ و ۱۳۲، انفال: ۱، ۲۰ و ۶۰، مجادله: ۱۳)
«خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر اطاعت نماييد.»
۳. همچنین گویندهی این کلام جسارت آمیز، شامل این آیات قرآن میشود:
🔹«وَ مَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَ يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سَاءَتْ مَصِيرًا» (نساء: ۱۱۵)
«و هر کس بعد از آنکه راه هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشت گاهی است!»
🔹«إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا» (احزاب: ۵۷)
«قطعاً کسانی که خدا و پیامبرش را آزار میرسانند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان میکند و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.»
۴. اضافه بر عبارت «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» که در کتب مختلف ذکر شده، گویندهی این کلام در زمانهای مختلف در دوران حکومت غاصبانهاش و قبل از آن، در جواب سؤال کنندگان و گاهی هم در کلام خودش، علّت انجام این کار خود را توضیح داده است. عمر روزی در زمان خلافت غاصبانهاش به #ابن_عباس گفت: «میدانی چرا آن روز مانع آوردن کاغذ و قلم شدم؟ چون میدانستم رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در آن وصیّت میخواهد خلافت و امامت بعد از خود را با علی بن ابیطالب (علیه السلام) بیان کند؛ لذا مانع آوردن کاغذ و قلم شدم!» (کشف الیقین: ص٤٧١، التحفة العسجدیة: ص١٤٤، کشف الغمة: ج٢ ص٤٧، حلیة الابرار: ج٢ ص٣٢١، بحارالانوار: ج٢٩ ص٦٣٩، ج٣٠ ص ٢٤٤، ج٣١ ص٧٥ و کتب دیگر)
📚 تقویم شیعه، ص ۶۹ تا ۷۴ (با تخلیص و توضیح)
#حدیث_قرطاس
مهار انحراف(1).pdf
1.4M
مهار انحراف، تحلیل حوادث پس از شهادت رسول خدا صلوات الله علیه و اله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحرکات کودتاچیان سقیفه در ساعات پایانی زندگی پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله
#سقیفه
https://eitaa.com/dinpajouhi
مظلومیت حسن بن علی(ع)
💠 در بین ۵ تن آل عبا(ع)، فقط بدن مطهر امام مجتبی(ع) رسما تشییع شد که به دستور #عایشه تیرباران گشت! 💠
ابن شهر آشوب مینویسد: «و رموا بالنبال جنازته حتی سل منها سبعون نبلا؛ جنازهی آن حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که #هفتاد چوبه تیر به تابوت آویخته شد.»
مناقب آل ابیطالب (علیهم السّلام)، ج۳، ص۲۰۴
https://eitaa.com/dinpajouhi
🏴 سالروز شهادت امام هشتم علیه السلام تسلیت باد.
علي بن مهزيار گويد: به امام جواد عليهالسلام عرض کردم: فدايت شوم، زيارت حضرت رضا عليهالسلام فضيلت بيشتري دارد يا زيارت ابا عبد الله الحسين عليهالسلام؟
فرمود: زيارت پدرم فضيلت بيشتري دارد، زيرا ابا عبد الله عليهالسلام را همهي مردم زيارت ميکنند، ولي پدرم را جز شيعيان #برگزيده (۱۲ امامی) زيارت نميکنند.
(الکافی ج4 ص 584)
https://eitaa.com/dinpajouhi
🔴 کوبیدن درب مساجد به بهانه خروج ماه صفر و تبریک ماه ربیع الاول 🔴
♦️معمولاً در آخرین روز ماه صفر بسیاری از افراد نقل میکنند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودهاند: «هر کس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد بهشت برای اوست». و به این بهانه شروع به کوبیدن درب مساجد و بقاع مقدسه می کنند و با پخش نمک و جارو زدن و کارهای من درآوردی مراسمی برای شب اول ماه ربیع رقم می زنند!
لذا به چند نکته جهت تبیین موضوع باید توجه گردد:
♦️اصل این حدیث در کتاب «علل الشرایع» نقل شده و غالب منابع دیگر نیز این حدیث را از این کتاب نقل کردهاند، اما اصل حدیث با آنچه که در میان مردم مشهور است تفاوتهای مهمی دارد:
♦️روزی پیامبر بزرگوار اسلام در مسجد قبا نشسته بودند و فرمودند: «اولین کسی که هم اکنون وارد مسجد شود مردی از اهل بهشت است». برخی از اصحاب با شنیدن این سخن از مسجد خارج شدند تا سپس بازگردند و مصداق سخن شوند. پیامبر نیز که این را فهمیدند، در حالی که آن عده از اصحاب خارج شده و سخنان پیامبر را نمی شنیدند شرط دیگری بر آن اضافه کردند و فرمودند: «جماعتی وارد میشوند و کسی که وارد شود و مرا به خروج ماه #آذار بشارت دهد او مردی از اهل بهشت است».
♦️جماعتی داخل شدند و ابوذر رحمة الله علیه هم میان آنان بود. پیامبر به آنان فرمودند: «الان در کدام ماه رومی هستیم؟» ابوذر عرض کرد: «ای رسول خدا ماه آذار تمام شد». پیامبر فرمودند: «ای ابوذر این را میدانستم اما دوست داشتم که این قوم بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه این چنین نباشی در حالی که بعد از من تو را از این شهر تبعید خواهند کرد، چرا که تو دوستدار اهل بیت من هستی و به تنهایی زندگی خواهی کرد و تنها هم خواهی مُرد و جماعتی کفن و دفن تو را انجام خواهند داد که آنان رفیقان من در بهشت خواهند بود، بهشتی که به متّقین وعده داده شده است».
📚 علل الشرایع، ج۱ ، ص۱۷۵
♦️اما نکاتی که دربارهی این حدیث باید دانست :
1⃣ این حدیث از نظر سند مشکلی ندارد و علمای شیعه آن را قبول دارند.
2⃣ در این حدیث هیچ اشارهای به ماه «صفر» نشده، بلکه در تمام احادیث مشابه فقط ماه «آذار» آمده که از ماههای رومی است و با ماههای قمری سنخیّت زمانی ندارد و ممکن است که به صورت اتفاقی در آن سال ماه «آذار» و «صفر» بر هم منطبق شده باشند.
3⃣ «آذار» ماهی است 31 روزه قبل از «نیسان» و بعد از «شباط» که تقریباً با «فروردین» برابر است.
4⃣ تنها در یک نقل از این روایت در کتاب «الرواشح السماویة فی شرح احادیث الامامیة» به جای «آذار»، «صفر» آمده که برای آن سندی ذکر نشده است.
5⃣ با اندک دقّتی در حدیث در مییابیم که موضوع این حدیث بشارت به خروج ماه نیست و فرقی نمیکند که «صفر» باشد یا «آذار»! بلکه این حدیث یکی دیگر از احادیث فضائل شیعیان اهل بیت علیهم السلام است که اتفاقاً در متن حدیث نیز پیامبر بزرگوار اسلام به این موضوع تصریح فرمودهاندکه: «ای ابوذر هدف من از این پرسش فقط این بود که مردم بدانند که تو اهل بهشت خواهی بود، چرا که تو از دوستداران اهل بیت من هستی». پس در واقع ملاک بهشتی شدن در این حدیث خروج ماه و وارد شدن بر پیامبر نیست، بلکه ملاک محبّت اهل بیت علیهم السلام است و بس.
6⃣ از آنجا که این حدیث، شامل فضائل اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است، عالمان اهل سنت طبق معمول دست به شیطنت زده و با آن به مخالف پرداختهاند و گفتهاند: «لا اصل له»، «صحت ندارد».
«احمد بن حنبل» این حدیث را جزء چهار حدیثی میداند که در بین مردم شائع هستند اما سند ندارند. (طبقات الشافعیة الکبری، عبدالوهاب ابن علی سبکی، ص۱۵۱).
«ابن جوزی» در کتاب «الموضوعات» دربارهی این حدیث چنین نوشته: «وَ یُذکَرُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ بَشَّرتُهُ بِالجَنَّةِ. قَالَ أَحمَدُ بنُ حَنبَل: لاَ أَصلَ لِهَذَا»، «گفته میشود که رسول الله صلّی الله علیه و سلّم فرمودند: هر کس مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد، او را به بهشت بشارت خواهم داد، امّا احمد بن حنبل میگوید: این حدیث صحّت ندارد»، (الموضوعات، ابن الجوزی، ج۲ ، ص۷۴).
✔️این حدیث صراحت به فضائل اهل بیت علیهم السلام و فضائل شیعیان ایشان دارد و اگر این را برای ابوذر بپذیرند، مخالفت او با عثمان را چه کنند؟ تبعید او توسط عثمان را چه کنند؟ درگیریهای او با معاویه را چه کنند؟
♦️لذا از منظر #تحقیق، با توجه به عدم دلالت حدیث به شادی از خروج ماه صفر و حوادث اوائل ماه ربیع، مخصوصا #غصب خلافت امیرالمومنین علیهالسلام و #هجوم به بیت صدیقهی کبری سلام الله علیها، شادباش و تبریک آغاز ماه ربیع، وجهی ندارد.♦️
https://eitaa.com/dinpajouhi
ثواب یک نفس از نفس های امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت
📜 امام حسن عسکری علیه السلام :
در قیامت، کسانی که در راه ولایت امیر المومنین علیه السلام به شهادت رسیدهاند، در عوض ظلمهایی که در دنیا به علت تمسک به ولایت امیر المومنین از طرف مخالفین به آنها شده، به نزد حضرت شاه ولایت امیر المومنین علیه السلام آورده میشوند و آن حضرت به آنها میگوید: «آنچه از ثواب و پاداش در برابر ستمی که به شما شده را از من بخواهید تا عطا کنم.»
آنها نیز به حضرت امیر المومنین علیه السلام میگویند: «ای برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله، فقط ثواب یک نفسکشیدن تو را در آن شبی که در جایگاه پیامبر خوابیدی تا جان او را حفظ کنی را از تو درخواست میکنیم.» امیر المومنین علیه السلام هم میپذیرد و ثواب یک نفسکشیدن در آن شب را به آنها میبخشد.
در ادامه روایت هم آمده که خداوند در عوض چنان نعمات و قصرها و جایگاهی به آنها میدهد که آنها گمان میکنند کل بهشت به آنها عطا شده است و خداوند تاکید میکند که اینها در عوض فقط یک نفس امیر المومنین در آن شب است.
📚التفسير العسکری علیه السلام، ج۱ ص۱۲۷
#لیلهالمبیت
https://eitaa.com/dinpajouhi