🔹ایجاد تفاهم و تناسب بین مفاهیم به ظاهر متضاد، کارآمدی نظری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را اثبات کرده است.🔹
💠 دکتر محمدرضا دهشیری رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه در سیونهمین نشست همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع ابعاد کارآمدی نظری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی گفت: کارآمدی نظری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از این لحاظ قابل توجه است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی این توان را دارد که بین امور به ظاهر متناقض تلفیق و تفاهم برقرار کند.
جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود ایجاد تناسب بین ضدین و به تعبیری اضربوا بعضاً رأی ببعض را توانسته انجام دهد و بعضی از امور را کنار برخی دیگر گذاشته و مفاهیم جدیدی را بیرون آورده است. مثلاً رویکرد جهان شمولی نسبی در حقوق بشر که از یکسو معتقد به کرامت ذاتی انسان است و اصول جهان شمول حقوق بشر که مبتنی بر کرامت ذاتی انسان هست را باور دارد و از طرف دیگر معتقد است باید به تنوع فرهنگی احترام گذاشته شود. یعنی در حقوق بشر، رویکرد باید زمینهمند باشد. از این لحاظ ما قائل به نسبیت در اجرای حقوق بشر در جوامع مختلف هستیم. بنابراين ما نه رویکرد جهان شمولگرایان غربی را قبول داریم که نظریات خود را به دیگران دیکته میکنند و نه رویکردی که بدون هیچ معیار و ملاکی در حقوق بشر قائل به آزادی در تفسیر حقوق بشر است.
◽️وی افزود: بنابراین این به نوعی کارآمدی نظری سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که توانسته این امر را برقرار کند و این هم البته بهخاطر توانمندی دین اسلام است که توانسته بین اصالت فرد و اصالت جامعه، بین حق و تکلیف، بین اسلام و دموکراسی و بین سنت و مدرنیته هماهنگی و نظام فکری منسجم ایجاد کند و به نوعی وحدت اصول و ارزشها در عین کثرت روشها را محقق کند.
◽️دهشیری گفت: در بحث کارآمدی نظری من سه کارآمدی عمده را بازشناسی کردهام؛ اول پیوند بین آرمانگرایی و واقعگرایی، دوم پیوند بین درونگرایی و برونگرایی و سوم پیوند بین سیاست خارجی و سیاست امنیتی.
◽️وی افزود: موضوع اول، از چالشهایی است که ما از لحاظ نظری بین آرمانگرایی و واقعگرایی داشتهایم. باید بدانیم که معنای این دو ترکیب در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، متفاوت است از آنچه در غرب مطرح شده. در غرب منظور از واقعگرایی کشمکش بر سر کسب قدرت است و آرمانگرایی نظریات خوشبینانه است که منجر به نظرات لیبرال میشود و مقررات و رژیمهای بین المللی را شامل میشود. اما در سیاست خارجی جمهوری اسلامی، منظور از آرمانگرایی نگاه تجدیدنظر طلبانه نسبت به نظم جهانی است و منظور از واقعگرایی کنار آمدن با واقعیتهای موجود در نظام بین الملل است. جمهوری اسلامی با تلفیق بین این دو، مفهموم آرمانخواهی واقعبینانه را تبیین کرده است. اولاً آرمانخواهی با آرمانگرایی فرق دارد و آرمانخواهی نگرشی فعالانه برای متناسب سازی تحقق آرمانها با زمینههای عینی است اما آرمانگرایی نگرشی محض و تمام عیار برای تحقق آرمانها است. واقعبینی نیز به معنای لحاظ واقعیتها، مثلاً کارکرد و ساختار نظام بین الملل است که باید اینها را لحاظ کنیم. درحالیکه واقعگرایی به معنای یک رویکرد منفعلانه مبتنی بر تسلیم در مقابل واقعیتها است. بنابراین جمهوری اسلامی بین آرمانخواهی و واقعبینی پیوند برقرار کرده و این پیوند به معنای روبه آرمان داشتن و واقعیتها را لحاظ کردن است. به همین خاطر سیاست خارجی جمهوری اسلامی را باید «آرمانخواهی واقعبینانه» تعبیر کرد.
◽️رئیس دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه گفت: در این آرمانخواهی واقعبینانه دو اصل کلی مدنظر است؛ یکی تعادل بین آرمان و واقعیت و دوم اصل وسع و تدرج.
در مورد اصل تعادل بین آرمان و واقعیت شاهد بودیم که در دورههای مختلف گاهی آرمانخواهی بیشتر مورد توجه بوده و گاهی واقعبینی. ولی ماهیت نظری سیاست خارجی جمهوری اسلامی برقراری تعادل بین این دو بوده است. به معنای اینکه باید از یک سو به دنبال استقلال و پرهیز از وابستگی خارجی باشیم و از سوی دیگر به دنبال تحقق آرمانهای خود باشیم. باید بدانیم که آرمانخواهی در مقابل محافظهکاری است؛ به این معنا که آرمانها نباید ما را از توجه به واقعیتها غافل کند. لذا به نظر میرسد علیرغم این نوسانات در تعادل بین آرمان و واقعیت، درحال حاضر شاهد یک تعادل و توازن هوشمندانه بین این دو هستیم.
◽️ایشان افزود: در مورد اصل دوم باید گفت اعتقاد داریم نباید آرمانخواهی و واقعبینی را موازی باهم ببینیم، بلکه باید نگاه طولی بین این دو داشته باشیم. به این معنا که با تقسیم اهداف خود به هدفهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، اهداف کوتاه مدت و میان مدت را مبتنی بر واقع بینی طراحی کنیم و اهداف بلند مدت را مبتنی بر آرمان خواهی در نظر بگیریم.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamado
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💐 عید نوروز بر ملت عزیز ایران مبارک
✏️ رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: تبریک عرض میکنم به همهی ملّت عزیز ایران عید نوروز و سال جدید را که امسال با ماه مبارک رمضان و بهار دلها و بهار معنویّت همراه شده است. ۱۴۰۳/۱/۱
🌷 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🔍 متن کامل پیام👇
khl.ink/f/55687
.
📌 #نشریه_فقه_و_تخصص
با هدف انعکاس اخبار نشستها،
میزگردها، جلسات و سایر گزارشها
در عرصه پیوند بین فقه و تخصص
👈 دانلود فایل pdf:
1⃣ شهریور۴۰۲
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/654
2⃣ مهر ۴۰۲
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/659
3⃣ آبان ۴۰۲
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/671
4⃣ آذر ۴۰۲
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/674
5⃣ دی ۴۰۲
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/682
📌 شماره بهمن و اسفند ۱۴۰۲ نیز بهزودی در کانال بارگزاری خواهد شد...
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 امنیت ملی یکی از مصادیق بارز منافع ملی است...
👈 گوشهای از نشستهای علمی_تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با ارائه #دکتر_شفیعی
#کلیپهای_همایش_فقهسیاستخارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شباهت نبرد طوفان الاقصی و جنگ یوم کیپور...
👈 گوشهای از نشستهای علمی_تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با ارائه #دکتر_فردوسیپور
سفیر اسبق ایران در اردن
#کلیپهای_همایش_فقهسیاستخارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/539
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 برداشتن چنین گامهایی مهم و ضروری است...
#استاد_علیدوست
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 نگذارید حجم لغات فرنگی در زبان فارسی بیش از این بشود
✏️ رهبر انقلاب: ما از زبان فارسی داریم غفلت میکنیم. حالاها متأسّفانه هجوم زبانهای بیگانه هم زیاد شده؛ هجوم زبانهای اروپایی، غربی و بالخصوص انگلیسی زیاد شده، همینطور بیدریغ مصرف میکنند. به نظر من عکسش باید انجام بگیرد؛ بایستی معادلهای فارسی [ترویج بشود]... عجیب هم به نظر نیاید؛ یک مقداری که انسان عادت بکند، میبیند خیلی هم قشنگ است. به نظر من این کار هم بایستی انجام بگیرد... یعنی واقعاً نگذارند حجم لغات فرنگی در داخل زبان فارسی، دیگر بیش از این بشود؛ یک مقداری از این کم کنند و به زبان فارسی یک خلوصی بدهند تا یک زبانِ نابِ فارسی باشد انشاءاللّه.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار شاعران. ۱۴۰۳/۱/۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نگاهی که فقه سیاست خارجی از آن متاثر است...
👈 گوشهای از نشستهای علمی_تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با ارائه #استاد_اسدپور
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
#کلیپهای_همایش_فقهسیاستخارجی
➖➖➖➖➖➖
➕ فهرست موضوعات همایش:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/638
➕ شیوهنامه مقالهنویسی:
🔗 eitaa.com/dinvatamadon/702
➕ نخستین ویژهنامه همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی
🔗 bayanbox.ir/view/6661608341748170321/140210.pdf
👈 جهت ارتباط با ادمین:
➕ @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
📌 سیاست خارجی متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمانهای انقلاب است...
#رهبر_انقلاب
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
چهلمین نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با موضوع:
🌱 بررسی مبانی فقهی تبدل رای آیتالله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب
با حضور استاد #ملک_زاده
استاد درس خارج حوزه علمیه قم
□ زمان: دوشنبه - دهم اردیبهشت
□ مکان: موسسه دین و تمدن
👈 جهت هماهنگی حضور در جلسه با ادمین مرتبط شوید:
🔹 @DinTamadon
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
دین و تمدن
چهلمین نشست تخصصی #همایش_فقه_سیاست_خارجی با موضوع: 🌱 بررسی مبانی فقهی تبدل رای آیتالله حکیم درباره
.
آغاز نشستهای فصل بهار
موسسه دین و تمدن
.
#هم_اکنون
نشست تخصصی
#همایش_فقه_سیاست_خارجی
با حضور استاد #ملک_زاده
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon
هدایت شده از آیتالله ملک زاده
✅ #بیان_نکته
⏮ الولایة علی الإفتاء
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 بحثی در باب ولایت فقیه، و ولایات و مناصب سهگانۀ او در بخش ولایة الافتاء مطرح است که آیا میتوان گفت «للفقیه الولایة علی الافتاء»؛ به این بیان که برای فقیه مخیّر باشد در موردی به تشخیص خود فتوا بدهد یا ندهد، اعم از اینکه استنباط کرده باشد یا خیر، یا تعمدا در آن مسأله استنباط نکند و بگوید من در این حکم جاهل هستم و تقلید یا احتیاط میکنم. آیا فقیه چنین کاری میتواند انجام دهد یا خیر؛ این مسأله در کتمان فتوا نیز وجود دارد که آیا فقیه میتواند فتوای خود را کتمان کند.
🔶 بیان فتوایی غیر از فتوای اجتهادی، توسط آیت الله العظمی سید محسن حکیم
🗓 زمان: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
🕌 مکان: قم، مؤسسه دین و تمدن
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔹زمینههای استدلالی تبدل رأی آیتالله حکیم در مورد اهل کتاب، در آرا و نظریات پیشین ایشان وجود داشته است.🔹
💠استاد محمدحسین #ملک_زاده در چهلمین نشست تخصصی همایش بینالمللی فقه سیاست خارجی با موضوع بررسی مبانی فقهی تبدل رأی آیتالله حکیم درباره تعامل با اهل کتاب با اشاره به اینکه موضوع شناسی این بحث بسیار مفصل است و فقط به معنای بین الاذهانی که وجود دارد را در نظر میگیریم و منظور ما یهود و نصارا است، گفت: در مورد اهل کتاب یک سری احکام عمومی وجود دارد که هر غیرمسلمانی میتواند داشته باشد و یک سری احکام اختصاصی. مثلاً اهل ذمه شدن و زندگی با آزادی در ذمه اسلام و حفظ جان و مال و ناموس او و عناوین از این قبیل از اختصاصات اهل کتاب است و قائلی وجود ندارد که غیر از اهل کتاب مشمول این حکم شود.
💠 موسسه دین و تمدن
➕ @DinVaTamadon