✅ احکام مربوط به #تحلیل #سیاسی
⭕️ برگرفته از کتابچه «احکام هدایت سیاسی» بر اساس فتاوای حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)
💠سوال 8- #نقد و نقدپذیری در #اسلام چه حکمی دارد؟
💯 جواب: نقد در اسلام در زمینه گفتن نقاط مثبت افراد، #مستحب؛ ولی در زمینه گفتن نقاط ضعف در صورتی که منکر شرعی باشد، #واجب است.
#روشنگری
#احکام_سیاسی
#سیاسی_تحلیل
🌀#عکس_نوشت
بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب
🔹عدالت در صدر هدف ها
🔹عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگرند.
🔹برای اجرای شایسته عدالت و مبارزه با فساد چشم امید به شما جوان هاست و اگر کشور به جوانان مومن انقلابی دانا و کاردان سپرده شود این امید برآورده خواهد شد.
#عدالت_اجتماعی
#رهبر_معظم_انقلاب
#روشنگری
#مبارزه_با_فساد
#مبارزه_با_تبعیض
#عدالت
#سیاسی_تحلیل
🔴 سالگرد شوک بنزینی؛ سوء مدیریت محض، یا تحمیل مذاکره؟!
🔹 شعبده بازان رسانهای از کاه کوه میسازند و کوه را جلو جشم غیب میکنند! نمونه؟!
🔸 سالگرد شوک بنزینی دولت در نیمه شب 23 آبان؛ دقیقا یک سال قبل! دولت که لجبازانه کارت سوخت را حذف کرده و موجب افزایش 20میلیون لیتری مصرف و قاچاق شده بود، سهمیه بندی را احیا و بنزین را 300 درصد گران کرد!
🔹 هزینه گزاف این سوء مدیریت، هدر رفت حداق 140 هزار میلیارد تومان از بیت المال بود که می شد صرف حمایت از تولید و اشتغال شود؛ و دو هفته ناامنی و بی ثباتی و موج سواری دشمن.
🔹 جالب این که برخی حامیان دولت، به جای شرمندگی، طلبکار هم شدند که چرا نظام نگذاشته دشمن در موج سواری موفق شود(!)
🔸 تلخ این که سردبیر نشریه صدا وابسته به حزب اتحاد ملت، چند ماه بعد گفت تحمیل فشار بنزینی به مردم و تولید نارضایتی، برای هموار کردن مسیر مذاکره بوده؛ شکوری راد دبیر کل حزب هم از این که طبقات پایین به عنوان پایگاه رای اصولگرایان، از شوک بنزینی شاکی شده اند، ابراز رضایت کرد!
محمد جواد روح، سردبیر نشریه صدا، ۱۶ آذر در سرمقاله نشریه «اتحاد ملت» نوشت:
🔹 روحانی وقتی دید چیزی دستش ندارد، بنزین را گران کرد تا جامعه به شرایط اقتصادی واکنش نشان دهد؛ فشار از پایین اتفاق بیفتد تا در بالا چانه زنی کنند که مذاکره انجام شود.
🔸میگویند وزیر اطلاعات در جلسه دولت هشدار داده اگر بنزین را گران کنید، جامعه به هم می ریزد و روحانی خندیده است.
🔹 اینکه می گویند گران کردن بنزین تصمیم غیر کارشناسی و اطلاعرسانی آن هم غلط بوده؛ اتفاقاً از نظر روحانی، تصمیم هم کارشناسی بوده و هم نحوه اطلاع رسانی در واقع اطلاع نرسانی- درست بوده تا جامعه بیشتر عصبانی شود.
🔻 روحانی قمار کرد تا ببیند نتیجه اش چه می شود. اما به نظر من، مقامرهبری هم پاسخ رییسجمهور را دادند. ایشان ، مسئولیت تصمیم گرانی بنزین را پذیرفتند و مانع تشدید فشارها بر روحانی و سقوط احتمالی دولت شدند... در ماجرای بنزین؛ روحانی قمار کرد و رهبری هم ایستاد".
✍️ #محمد_ایمانی
#سیاسی_تحلیل
موسس فرقه اسماعیلیه خالصه
[قسمت سوم]
این فرقه در قرن دوم هجری بعداز مرگ اسماعیل تاسیس شد و اسماعیل بن جعفر (علیهالسّلام) در واقع مؤسس فرقه اسماعیلیه نیست (اسماعیل در زمان امام صادق (علیهالسّلام) از دنیا رفت وهیچ گونه ادعای امامت هم نکرد وخود امام بعد از مرگ او جنازه فرزندش اسماعیل را در ملاء عام گذاشت تا مردم بدانند که او از دنیا رفته و امام کسی نمیباشد توضیح بیشتر در صفحات بعدی میآید.) ولی دربارهی رهبر اصلی آنان اختلاف است؛ بعضی رهبر اصلی آنان را «عبدالله بن میمون قداح (علمای رجال شیعه معتقدند که میمون و پسرش عبدالله شیعه امامی و از اصحاب امام جعفر صادق (علیهالسّلام) و ایرانی و خوزستانی بودند و به سبب مدتی اقامت در مکه معروف به مکی شدند، سپس میمون بر اثر معاشرت با ابوالخطاب به مذهب غلو گرائیده و طرفدار اسماعیل بن جعفر و پسرش محمد بن اسماعیل گردید.)» میدانند،[۹] ولی بسیاری، رهبر بزرگ و اصلی آنان را «محمد بن ابی زینب اسدی اجدع»، مشهور به «ابی الخطاب» میدانند و به همین جهت به آنان «خطابیه» نیز میگویند.[
#ایت_الله_حجت_کابلی
✨آیت الله میر علی احمد حجت کابلی حرص عجیبی به تلاوت قرآن داشت. در خانه، مسجد و هر جا که زمینه تلاوت فراهم می شد قرآن را از جیبش بیرون میآورد و تلاوت می نمود. تعداد تلاوت هایش را شمارش کردند حداقل ۱۲ هزار مرتبه قرآن را تلاوت کرده بود. به همین جهت به او لقب ((انیس القرآن)) داده بودند.
گلشن ابرارج7ص343
ایت الله محمد تقی #بافقی
✨ علی اصغر فقیهی می گوید:
من شاهد بودم ایشان اصلاً از اجناس خارجی استفاده نمی کرد. سرتا پا کرباس می پوشید. عبا، قبا و پیراهنش کرباس بود. چای ایرانی با خرما یا توت خشک می خورد. سماور حلبی و فنجان و قوری گلی _که همه ساخت قم_ بود استفاده می کرد. مطلقا ازاجناس خارجی استفاده نمی کرد. خوراکش بسیار ساده بود. نان دوغ، کشک و.....✨
گلشن ابرار ج7 ص277، 276
#دین_یاران
#پاسخ_به_شبهات
#شبهات_اعتقادی (٨)
💠💠💠💠💠
❓پرسش: آیا در پذیرش دین اسلام اجبار و الزام وجود دارد؟ مگر در قرآن نیامده است: «لا إکراه فی الدین»؟
👈پاسخ:
بله، «اسلامى كه به كفّار مىگويد: «هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»(١)، چگونه ممكن است مردم را در پذيرش اسلام، اجبار نمايد؟ طبق آیه شریفه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره اکراهی در پذیرش دین وجود ندارد، اما بلافاصله بعد از این عبارت میفرماید: «قَد تَبَیّن الرُّشدُ مِن الغَیِّ». یعنی اگرچه در پذیرش اصل دین اکراه وجود ندارد ولی راه حق و صراط مستقیم روشن است و ابهام از آن برداشته شده است. چگونه؟ با روشن کردن راه درست از راه کج و منحرف. یعنی چه؟ یعنی اگر اسلام به انسان در این زمینه اختیار داده دست او را هم در تحقیق و تفحص و کشف حقیقت باز گذاشته است.
👈بنابراین مسلّم است که «ايمان قلبى با اجبار حاصل نمىشود، بلكه با برهان، اخلاق و موعظه مىتوان در دلها نفوذ كرد، ولى اين به آن معنا نيست كه هر كس در عمل بتواند هر منكرى را انجام دهد و بگويد من آزادم و كسى حقّ ندارد مرا از راهى كه انتخاب كردهام بازدارد. قوانين جزايى اسلام همچون تعزيرات، حدود، ديات و قصاص و واجباتى همچون نهى از منكر و جهاد، نشانه آن است كه حتّى اگر كسى قلباً اعتقادى ندارد، ولى حقّ ندارد براى جامعه يك فرد موذى باشد.» (٢)
👈از طرفی دیگر خداوند متعال در آیه ٨۵ سوره آل عمران میفرماید: «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» (و هرکه جز اسلام، دینی طلب کند، هرگز از او پذیرفته نمی شود و او در آخرت از زیانکاران است.)
چگونه است که در یک آیه حرف از عدم اکراه در پذیرش میزند و در آیهای دیگر سخن از عدم قبولی هر آیینی غیر از اسلام به میان آورده و آن را مساوی با خُسران ابدی میداند؟!
🖍️پاسخ روشن است. وقتی در آیه ٢۵۶ سوره بقره به صراحت میفرماید شناخت هدایت از گمراهی را به انسان شناساندیم، طبیعی است انتخاب دینی غیر از اسلام و راهی غیر از صراط مستقیم با وجود دلایل روشن به دلیل دور بودن از عقلانیت، هرگز پذیرفته نخواهد شد.
👈لذا امیرالمؤمنین(علیهالسلام) در نهجالبلاغه میفرمایند: «خداوند پيامبرش را با نوری درخشان و برهانی آشکار، و راهی روشن، و کتابی هدايتگر برانگيخت... خدا او را با برهانی کامل و کافی (قرآن) و پندهای شفابخش، و دعوتی جبران کننده فرستاد. با فرستادن پيامبر(صلی الله علیه و آله) شريعت های ناشناخته را شناساند، و ريشه بدعت های راه يافته در اديان آسمانی را قطع کرد، و احکام و مقرّرات الهی را بيان فرمود. پس هر کس جز اسلام دينی را انتخاب کند، به يقين شقاوت او ثابت، و پيوند او با خدا قطع، و سقوطش سهمگين خواهد بود، و سرانجامش رنج و اندوهی بی پايان و شکنجه ای پر درد می باشد... .»(٣)
⚠️ از این قبیل تعابیر صریح و هشدار دهنده در روایات به خصوص در نهجالبلاغه شریف فراوان است که باید رجوع کرد و غافل نشد!
💠💠💠💠💠
١. تفسیر نور، ج١، ص۴٠٨.
٢. همان.
٣. نهجالبلاغه(ترجمه دشتی)، خطبه١۶١.
ویژگیها و عقاید ابوالخطاب
[قسمت چهارم]
بسیاری از بزرگان ریشه تاریخی و فکری اسماعیلیه را به ابوالخطاب باز میگردانند وی نخست از اصحاب امام جعفر صادق (علیهالسّلام) بود و به سبب سخنان غلو آمیزش امام او را لعنت کرد و از وی بیزاری جست.
شهرستانی دربارهی او چنین میگوید، ابو الخطاب امامان را نخست پیغمبر و سپس خدا میپنداشت و به الوهیت جعفر بن محمد علیهالسّلام و پدران او قائل بود و میگفت: حضرت امام صادق علیهالسّلام خدای روزگار خویش است و او آن کسی نیست که وی را حس میکنند و از وی روایت میکنند، چون از عالم بالا به این جهان نزول کرده، صورت آدمی پذیرفت.[۱۲]
نوبختی مینویسد: هنگامی که خبر سخنان غلوآمیز ابو الخطاب به عیسی بن موسی والی کوفه رسید با ایشان بجنگید و هفتاد تن از آنان را در مسجد کوفه بکشت و ابو الخطاب را گرفته به قتل رسانید و جسدش را بر دار کرد.[۱۳]
امام صادق علیهالسّلام از افکار و عقاید ابو الخطاب تبری جست واورا مورد لعن قرارداد و اصحابش را از معاشرت با او و پیروانش بر حذر داشت تا جایی که فرمود «خدارا شاهد میگیرم که او کافر و فاسق و مشرک است»[۱۴]
ابو الخطاب و پیروانش بعد از آن که از جانب امام صادق (علیهالسّلام) طرد شدند به دنبال شخص دیگری از اهل بیت یعنی اسماعیل رفتند که مورد قبول شیعیان بود و امام صادق (علیهالسّلام) و عموم شیعیان به او احترام ویژهای قائل بودند، تا او را به عنوان رهبر و امام خود قلمداد کنند. لکن خود امام بعد از مرگ اسماعیل جنازه او را به مردم نشان داد تادر آینده برای وی دعوی امامت نکنند چنانچه توضیح داده شد.
شخصیت اسماعیل بن جعفر
[قسمت پنجم]
وی فرزند امام صادق(علیهالسّلام) است که شیعیان اثنی عشری در منزلت و قداست او تردیدی ندارند. در بزرگی مقام او همین بس که وی هنگامی که به بیماری سخت مبتلا شده بود، تجویز طبیب را برای شرب خمر نپذیرفت و فرمود «انا اهل البیت لا نستشفی بالحرام»[۱۵] ما اهل بیت با حرام طلب شفاء نمیکنیم.
شیخ مفید درباره او مینویسد: اسماعیل بزرگترین پسر حضرت صادق(علیهالسّلام) بود و حضرت او را بسیار دوست میداشت و نسبت به او نیکی و محبت بیش از دیگران مینمود، گروهی از شیعه بخاطر اینکه وی، بزرگتر از پسران دیگر بود و علاقه و دوستی پدر به او بیشتر بود، گمان کردند که او پس از پدر بزرگوارش امام و جانشین او است ولی اسماعیل در زمان زنده بودن حضرت صادق(علیهالسّلام) در عریض (که نام درهای ایست در نزدیکی مدینه) از دنیا برفت، و مردم جنازهاش را بر روی دوش از آنجا تا نزد امام صادق(علیهالسّلام) آوردند و در قبرستان بقیع دفن کردند.
و روایت شده که حضرت در مرگ او بسیار بیتابی کرد و اندوه زیادی آن جناب را فرا گرفت، و دنبال تابوت او بی رداء با پای برهنه میرفت، و دستور فرمود تابوت او را پیش از دفن چند بار به زمین نهادند و هر بار حضرت میآمد و پارچه از روی صورتش برمیداشت و در روی او نگاه میکرد و مقصودش از این کار این بود که مرگ او را پیش چشم آنان که گمان امامت و جانشینی او را پس از پدر بزرگوارش داشتند مسلم کند، و شبهه آنان را در زنده بودن اسماعیل برطرف کند.
و چون اسماعیل از دنیا رفت اصحاب امام(علیهالسّلام) آنان که گمان امامت او را پس از امام صادق(علیهالسّلام) داشتند از این عقیده بازگشتند، و گروهی اندک که نه در زمره نزدیکان امام(علیهالسّلام) بودند و نه از راویان حدیث از آن بزرگوار، بلکه گروهی از مردمان دور دست و بی خبر از جریان کار امامت بودند گفتند: اسماعیل زنده است و غائب شده و روزی ظهور خواهد کرد و امام پس از پدرش او است و به این عقیده باقی ماندند.[۱۶]
در کتابهای شیعه روایاتی در ذم و مدح اسماعیل آمده است که روایات ذم بیشتر است. ولی آیتالله خویی روایات ذم را ضعیف شمرده و اسماعیل را از مردان نیک روزگار معرفی میکند.[۱۷]
بنابراین اسماعیل هیچ دستی در به وجود آوردن فرقهای به نام اسماعیلیه نداشته است بلکه این گروه خطابیه بودند که ادعا کردند امامت جعفر بن محمد(علیهالسّلام) منقطع شد و به فرزندش اسماعیل منتقل شد.
چنانکه نوبختی در بیان عقیدهی قرامطه که به شهادت نوبختی اینان گروهی از پیروان ابوالخطاب بودند چنین میگوید: آنها ادعا میکنند به اینکه وقتی پیامبر در غدیر خم علی رابه امامت نصب کرد، رسالت از او قطع شد وبه علی رسید وقول پیامبر که فرمود» من کنت مولاه فعلی مولاه» در حقیقت اعلام خروج او از رسالت و نبوت و تسلیم آن به علی بوده است..... به همین ترتیب امامت از جعفر بن محمد در زمان حیاتش قطع شد و به فرزندش اسماعیل رسید.[۱۸]
نکتهای که در اینباره ضروری است ذکر کنیم این است که منابع اسماعیلی به ارتباط اسماعیل با خطابیه تصریح میکنند و ابو حاتم -یکی از اندیشمندان بزرگ اسماعیلیه –در الزینه مینویسد که خطابیه در زمان امام صادق قائل به امامت اسماعیل بودند[۱۹] و بنا به نقل برنارد لوئیس، ام الکتاب، کتاب مقدس سری اسماعیلیان آسیای مرکزی، ابوالخطاب را موسس مذهب محسوب کرده و او را مانند سلمان فارسی به شمارآورده است.[۲۰]پیروان ابوالخطاب بعد از مرگ رئیسشان به امامت محمد بن جعفر قایل شدند.[۲۱]
بنابراین اسماعیلیه خالصه توسط ابوالخطاب و پیروانش تشکیل شد و شاکله عقاید غلو آمیز آنها به فرقه اسماعیلیه رخنه کرد. و عنایت و علاقه پدرش به او نشان از این دارد که او تابع امام صادق(علیهالسّلام) بوده و امامت او را قبول داشته است و به دنبال فرقهسازی هم نبوده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نتیجه دو صدائی واقعه ی صفین است
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#تصویری/
💯#ایالت_بیعدالت
💠موضوع: عدالت در غرب از نگاه رهبری
#عدالت_اجتماعی
#رهبر_معظم_انقلاب
#روشنگری
#سیاسی_تحلیل
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 چرا با #آمریکا #مذاکره نمیکنیم؟
🔹منطق عدم مذاکره
🔹پاسخی کوتاه ولی جامع
🔹پاسخی که بارها تجربه شده
🔹پاسخی منطقی فارغ از هوچیگری
🔹پاسخی برای اهل #انصاف و طالبان #واقعی حقیقت
#بازنشر_حداکثری
#سیاسی_تحلیل