📚🔍📚🔍📚
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی
قسمت سیزدهم
📝بررسی روایات نفس زکیه
🔹درباره خاندان نفس زکیه:
👈یکسری روایات گفته اند که این فرد از خاندان قریش است. در کتاب ″الغیبة نعمانی، ص266″
👈یکسری از روایت ها گفته اند فرزند حسن است. ولی این حسن چه کسی است مشخص نیست⁉️ و ما نمی توانیم بگوییم این حسن، امام حسن مجتبی (ع) است. چون اصلا به هیچ وجه نمی شود، الان که امام حسن مجتبی زنده نیست که این فرد هم بخواهد فرزند ایشان باشد.
💭اگر هم بگوییم فرزند حسن است در روایت ها راجع به پدر نفس زکیه چیز خاصی نگفته اند. پس این روایت را هم نمی توانیم خیلی معتبر بدانیم.🚫
👈اما یکسری روایت ها گفته اند از خاندان امام حسین (ع) است.
⁉️برخی می گویند ما شنیدیم نفس زکیه، از نسل امام حسین است، شما چطور این روایت را زیر سوال می برید؟
📜خُب سند روایت را برای شما می آورم، از امام باقر «وَ النَّفْسُ الزَّكِيَّةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن (ع)». روایت کجاست؟
✍″تفسیر عیاشی، ج1، ص65″. این روایت یاد شده سندش از امام باقر (ع) مرسل است. یعنی این وسط راویان حدیث نقل نشدند. پس حدیثی که راویان حدیثش نقل نشده، چطور به این حدیث اعتبار بکنیم⁉️
📗دوما شبیه همین روایت، در
کتاب الغیبة نعمانی که از کتب معتبر ما هست در ″ص288، باب14، ح67″ آمده (شبیه همین روایت امام باقر) ولی آنجا «مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن» دیگر در روایت نیامده است.
◀️پس دو روایت شبیه هم در دو کتاب داریم؛
⬅️1- تفسیر عیاشی 2- الغیبة نعمانی.
در تفسیر عیاشی ذکر شده نفس زکیه از فرزندان امام حسین است. ولی در الغیبة نعمانی از فرزندان امام حسین (ع) ذکر نشده، حالا کدام را قبول کنیم⁉️
📚اینجا حدیث شناس ها به کتاب معتبرتر رجوع می کنند. از بین تفسیر عیاشی و الغیبة نعمانی کدام معتبر است؟ معتبرترین کتاب در عرصه مهدویت الغیبة نعمانی است. پس به الغیبة نعمانی رجوع می کنیم و در الغیبة نعمانی فرزند امام حسین بودن نفس زکیه ذکر نشده است. پس این روایت ضعیف است.❌
⚠️اینکه نفس زکیه از خاندان چه کسی است⁉️ شاید اجمالا بپذیریم که از خاندان قریش است، در همین حد. والا از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) یا امام حسین (ع) است به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
☝️اتفاقا همین محمد بن حسن بابی شد برای یک فردی به نام محمد بن عبدالله که در زمان امام صادق (ع) ادعای مهدویت کرد و می گفت من نفس زکیه هستم. که امام صادق علنا این فرد را تکذیب کرد.
💽برگرفته از فایل
حدیث شناسی مهدوی شماره ۱۳
🎤استاد عبادی
#حدیث_شناسی_مهدوی ۱۳
#بررسی_روایات_نفس_زکیه
📚🔍📚🔍📚
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی
قسمت پانزدهم
📝بررسی روایات خسف بیداء
👌خسف بیداء یکی از نشانه های ظهور آقا امام زمان (عج) است. که از دو واژه خسف و بیداء تشکیل شده است.
🔸خسف به معنای فرو رفتن است.
🔸بیداء هم به معنای بیابان است، که اینجا منظور بیابانی بین مکه و مدینه است.
✍اما منظور از اصطلاح خسف بیداء این اسـت کـه؛
🔰یکی از لشکرهای سفیانی (نه همه ی لشکر سفیانی) که قصد کشتن امام زمان را دارند، وقتی می فهمند که حضرت در مکه هستند، به قصد کشتن حضرت اول به مدینه و بعد به سمت مکه می روند. بین راه مدینه و مکه یک بیابانی است به نام بیداء، در آنجا به اذن خدا این لشکر سفیانی به زمین فرو می روند، یعنی در بیداء دچار خسف می شوند.
👈این حادثه چون اهمیت ویژه ای دارد، در برابر نشانه های ظهور به صورت مستقل ذکر شده است.
⚠️چند دلیل مهم برای اهمیت
خسف بیداء:
1⃣- در روایات از علائم حتمی ذکر شده است.
2⃣- این پدیده، نسبت به صیحه ی آسمانی پدیده ای منحصر به فرد است. صیحه ی آسمانی هم یکی از علائم حتمی است. صیحه در آسمان رخ می دهد و جنبه ی اخباری و گزارش دادن دارد. ولی خسف بیداء علنا در روی زمین است و مردم با چشم خودشان می بینند و به نوعی دخالت مستقیم خدا در حفظ جان حضرت است.
3⃣- وجه تمایز میان صیحه ی آسمانی و خسف بیداء این است از آنجایی که جنبه اطلاع رسانی دارد می تواند با تبلیغات باطل دشمن اثرش کم شود. همان طور که در روایات آمده بلافاصله یا چند وقت بعد از صیحه ی آسمانی اول که ندای حق است، ندای شیطانی از آسمان می آید.
⚠️و با آن ندای شیطانی خیلی ها گمراه می شوند. ولی این خسف واقعیتی است که علنا ما با چشم خودمان می بینیم و یک اقدام کوبنده برای دشمنان است که در حقیقت حجت را بر آنان تمام می کند.
4⃣- مهمترین ویژگی و اهمیت خسف این است که شبیه داستان اصحاب فیل است، شما در داستان اصحاب فیل و ابرهه می بینید که می خواستند کعبه را ویران کنند، و خدا چه بلایی سر آنها آورد.
❌سفیانی هم قصد دارد کسی را بکشد که در حقیقت روح کعبه است، باطن کعبه است، شخص آقا امام زمان (عج) است و به همین علت این واقعه از لحاظ اهمیت شبیه واقعه اصحاب فیل است.
💽برگرفته از فایل
حدیث شناسی مهدوی شماره ۱۴
🎤استاد عبادی
#حدیث_شناسی_مهدوی ۱۵
#بررسی_روایات_خسف_بیداء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلیخوشبحالمونه😍
همینهکه مُریدتیم آقاجان❤️💝
°
°
°
╔ ✾" ✾ "✾ ════╗
اللهماحفظقائدناالخامنهای
╚════ ✾" ✾" ✾
تمرین سربازی آقا امام زمان عج،
یعنی ،
#سربازآقاباشیم
🔴 امان از تفسیرها! امان از تحریفها!
🔹رهبر انقلاب در دیدار با مردم تبریز نکات مهمی را درباره #انتخابات_1400 مطرح کردند که ستادهای انتخاباتی و کانالهای مجازی، هرکسی از ظن خود، یک گوشه از کلام رهبری را بولد کرده و نوشته نظر رهبری رو فلانی است!
🔸یکی نوشته ببینید رهبری گفته انتخاب درست، شخصیت مناسب؛ یعنی نیازی به سخت گیری نیست بین همه یه آدم مناسب پیدا کنید!
🔹آن یکی نوشته دیدید رهبری گفته کارآمد؛ منظور رهبری فلانی است که کارآمد است.
🔸دیگری نوشته رهبری گفته علاقمند به کار؛ منظور از کار هم همین پروژههای اجرایی است. پس نظر آقا روی آقای فلانی است!
🔹خلاصه هر عزیزی گوشهای از کلام رهبری را برجسته کرده و با جمله رهبری و تصویر کاندیدای خود عکسنوشته درست کرده و منتشر میکند!
🔸دیگر متوجه نیستند که باید این شاخصها را تبیین و ترویج کنیم و از عموم جامعه بخواهیم طبق این شاخصها هر که را پسندیدند انتخاب کنند!
🔹رهبر انقلاب مثل همیشه به صراحت از جمهوریت و مشارکت حداکثری و حضور پرشور سخن گفتند. چون حضور اکثریت مردم، چشم طمع دشمنان به این سرزمین را کور میکند. بعد هم از انتخاب اصلح. حالا صحبتهایشان را یکجا ببینیم:
👇👇
◀️ وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور انقلابی خودشان را نشان بدهند، این موجب امنیت کشور می شود. این موجب پس زدن دشمنان می شود، طمع کشور را در دشمن کم می کند. انتخابات هر چه که پرشور تر هر چه که با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور، برای خود مردم بیشتر خواهد بود.
◀️ انتخابات اگر با شرکت #پرشور مردم همراه بشود و با یک #انتخاب_درست، حقیقتا یک نیروی کارآمد و باایمان و پرانگیزه و علاقمند به کار انتخاب بشود بوسیله مردم، خب این نور علی نور است و آینده کشور را تضمین خواهد کرد.
◀️ علاج دردهای مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد #انتخاب_اصلح، انتخاب #شخصیت_مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.
📚🔍📚🔍📚
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی
قسمت شانزدهم
📝بررسی روایات خسف بیداء
💠خسف بیداء هشت بار در قرآن بکار رفته است. مثلا در سوره قصص آیه [81] راجع به فرو رفتن قارون در زمین است. یا در چند مورد راجع به فرو رفتن کفار و مشرکان در روی زمین اشاره کرده؛ از جمله در سوره نحل آیه [45]، سوره اسراء آیه [68]. بعضی آیات دیگر هم هست که اهل بیت به بحث خسف آنها را تاویل کردند.
👌البته در روایات معتبر شیعه و حتی معتبر سنی این روایات خسف آمده است.
⚠️ نکته مهم: آن روایاتی که می گوید خسف بیداء از نشانه های ظهور است، کجاست⁉️
📜حدیث معتبری در کتاب ″الغیبة نعمانی، ص301، باب16، ح6″ داریم که؛ ابوبصیر می گوید به امام صادق (ع) گفتم زمان فرج شما و خروج قائم شما چه زمان خواهد بود؟ امام صادق می فرماید ای ابابصیر ما خاندانی هستیم که وقت تعیین نمی کنیم. آنان که وقت تعیین می کنند دروغگو هستند.❌
ای ابابصیر پیش از این امر پنج نشانه است: اولین آنها ندایی در ماه رمضان است و خروج سفیانی و خروج خراسانی و کشته شدن نفس زکیه و خسف بیداء. (البته بعضی روایات به جای خراسانی، یمانی نوشتند)
📜حدیث معتبر دیگری از امام صادق (ع) در کتاب ″کافی، ج8، ص310″ آمده، که می گویند پیش از قیام قائم پنج نشانه است؛ ندای آسمانی، سفیانی، یمانی، کشته شدن نفس زکیه، خسف بیداء.
👌پس راجع به خسف بیداء و حتمیت آن احادیث معتبری داریم و هیچ شکی هم در آن نیست که از نشانه های حتمی ظهور است.
↔️جهت حرکت سپاه خسف👇
📚یکسری از روایات می گویند لشکر سفیانی به سمت مدینه حرکت می کند و یکسری می گویند به سمت مکه. مدینه را می توان با مکه جمع کنیم، چطور؟ مثلا در مورد آن روایاتی که می گوید جهت حرکت به سمت مدینه است.
🗣می توان گفت سفیانی اول باخبر می شود که حضرت در مدینه است، به سمت مدینه لشکرکشی می کند. آقا که می فهمد سفیانی به سمت مدینه می آید به سمت مکه می روند. سفیانی به مدینه می آید در مدینه قتل و غارت فجیعی انجام می دهد و بعد می بیند که آقا نیست به سمت مکه می آید. که بین راه مدینه و مکه لشکر سفیانی به اذن خدا در زمین فرو می روند. و این رخدادی واقعا اعجاز آمیز و از معجزات خداوند متعال است برای حفظ جان حضرت.
👈البته از این واقعه در بعضی روایات دو و در بعضی روایات سه نفر زنده می مانند که یکسری خبر را به سفیانی و یکسری خبر را به امام زمان (عج) می برند که بله چنین چیزی اتفاق افتاد.
⌛️زمان خسف هم تقریبا قبل از قیام اصلی حضرت است. حضرت خُب در مدینه یک ظهوری انجام می دهند، ولی قیام اصلی حضرت در مکه هست. مثلا بعضی جاها نوشته ظهور از مکه هست منظور این است که اول امام زمان (عج) در مدینه می آید، چون در مکه که ما شیعه نداریم، شیعیان عربستان در مدینه هستند، ابتدا حضرت در مدینه رخ نمایی می کنند علنی می شوند، ولی آن قیام اصلی و آن فریادهای آسمانی خودشان را از کنار خانه خدا شروع می کنند.
💽برگرفته از فایل
حدیث شناسی مهدوی شماره ۱۴
🎤استاد عبادی
#حدیث_شناسی_مهدوی ۱۶
#بررسی_روایات_خسف_بیداء
بسم الله الرحمن الرحیم
من شنیدم که شما فصل بهاری آقا
به دل خسته ی ما صبر و قراری آقا
عمر امسال گذشت و خبری از تو نشد
هوس آمدن این جمعه نداری آقا؟
در هیاهوی شب عید، تو را گم کردیم
غافل از اینکه شما اصل بهاری آقا
وقتی سال جدید و عید در راه هست ما چند ماه قبل برنامه ریزی میکنیم
برای خرید لباس،شیرینی،میوه،آجیل و... و چه صف هایی طولانی که ساعت ها می ایستیم.
خانه تکانی میکنیم و تمیزکاری انجام میدهیم
سوال)برای امام زمان چقدر انتظار کشیده ایم؟
چقدر خودمان را آماده کردیم برای آمدن امام زمان؟
اگر یک گوسفند یا مرغ یا خروسمان گم شود تا کجا می رویم دنبالش می گردیم و از چند نفر و چند خانه سراغش را میگیریم؟
چقدر دنبال امام زمان گشتیم و از چند نفر سراغش را گرفتیم؟
مرحوم علامه سیدمحمدحسن میرجهانی طباطبایی : درخواب حضرت زهرا(سلام الله علیها) را دیدم خدمت ایشان عرض کردم: احوال شما چطور است؟
بانوی دو جهان در جواب شعری [ در بیان حال خود و فرزندش امام زمان (عج) ] فرمودند:
دلی شکسته تر از من، در آن زمانه نبود
در این زمان دل فرزند من شکسته تر است
دل امام زمان از چه شکسته است؟
مرحوم حاج محمد علی فشندی تهرانی تشرفاتی به طور مکرر به محضر مقدس حضرت ولی عصر ( ارواحنا فداه) داشته اند و این تشرف در مسجد مقدس جمکران اتفاق افتاده است:
در حیاط مسجد مقدس جمکران مشغول دعا و مناجات و توسل به محضر حضرت بقیه الله (روحی فداه) بودم که ناگهان سیدی با عظمت را دیدم با خود گفتم این سید از راه رسیده و شاید تشنه باشد به طرف او رفتم و لیوان آبی که در دستم بود به ایشان دادم . . .
وقتی لیوان را به ایشان دادم از او خواستم برای فرج امام زمان (ع) دعا بفرمانید.
ایشان پس از نوشیدن آب لیوان را به من پس داده و فرمودند: شیعیان ما به اندازه آب خوردنی ما را نمی خواهند اگر بخواهند دعا میکنند و فرج ما می رسد.
تا این را فرمودند من نگاه کردم دیدم آن حضرت در کنار ما نیستند و هر چه به اطراف نگاه کردم اثری از ایشان ندیدم که ناگاه متوجه شدم امام زمان (ارواحنا فداه) را ملاقات نموده ام.
این که جشن بگیریم و شادی کنیم این ارزش قائل شدن برای امام زمان نیست
بلکه این قلب ما برای او بتپد،ما چقدر حاضریم به خاطر رضایت امام زمان کار کنیم؟
و الله به این مسلمانی خیلی از کارهای ما ضد اسلام هست.
از رفتار و اخلاق و کار و کاسبی و مجلس گرفتن و... والله خیلی مشکل داریم و حاضر نیستیم اصلاح کنیم و زیر بار حق نمی رویم
این است که دل امام زمان را خون کرده است
پسر فاطمه شرمنده اگر میبینی
کوچه آماده شده تا برسی دلها نه
🔹 نقل میکنند که #شاه_عباس وقتی میدان نقش جهان را میساخت، دم دمای غروب خودش میرفت و مزد کارگران را میداد.
کارگران هم برای دیدن شاه و هم برای گرفتن پول صف میکشیدند و خوشحال و قبراق مدتها در صف میماندند تا از دست شاه پول بگیرند.
در این میان عدهای بودند که کار نکرده بودند و روی خاک غلت میزدند و لباسهای خود را خاکی میکردند و در صف میایستادند تا بدون زحمت کشیدن حقوق دریافت کنند. وقتی نوبت به آنان میرسید، سر کارگرانِ عصبانی که کار نکردههای رند را خوب میشناختند، به پادشاه ندا میدادند و کارگران خاکمالیشده را با فحش و بد و بیراه بیرون میانداختند أمّا شاه عباس آنها را صدا میزد و به آنها نیز دستمزد میداد و میگفت:
من پادشاهم و در شأن من نیست که اینان را ناامید برگردانم!
🌹یا صاحب الزمان!
مدتهاست در بساط شما خودمان را خاکمالی کردهایم! گاهی در نیمهی شعبان،گاهی جمعهها،
گاهی در زیارت و گاهی در قنوت نماز، دعایتان کردهایم! میدانیم این کارها کار نیست
و خودمان میدانیم کاری نکردهایم ولی خوب یاد گرفتهایم خودمان را خاک مالی کنیم و در صف، منتظر بمانیم تا دستمزد دریافت کنیم.
ای پادشاه مُلک وجود! این دستهای نیازمند،
این چشمهای منتظر، این نگاههای پرتوقع،
گدای یک نگاه شمایند! یک نگاه! از همان نگاههای لطف آمیز که به کارکردههای با إخلاصتان روامیدارید!
از جنس آن نگاه هایی که جد بزرگوارتان به حر و رهبر کردند ای پسر فاطمه
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
⛔️اینجا مسجد جمکران نیست چون جمکران امروز در فهرست تحریم است این عکس مربوط صف طولانی وشلوغ برای تلکابین و سورتمه در «نمک آبرود» مازندران است .
نمی دونیم به کدوم یک از استانداران قم یا مازندران خسته نباشید بگوییم و کاپ اخلاق کرونا رو تقدیمشان کنیم
پ ن نتیجه تفکرات لیبرالی👇👇
سفر بیش از از دو میلیون مسافر به شمال کشور
🔶و جلوگیری از ورود زائرین به مسجد مقدس