eitaa logo
بسیج طلاب مازندران
1.2هزار دنبال‌کننده
10.3هزار عکس
3.4هزار ویدیو
469 فایل
🔰کانال سازمان بسیج اساتید ،طلاب و روحانیون 🔰محتوای تحلیلی 🔰سخنرانی 🔰مناسبتی 🔰سبک زندگی 🔰سیره شهدا 🔰بیان احکام و احادیث 🔰خبرهای مربوط به بسیج طلاب حوزه های علمیه و روحانیت 💠ارتباط با ادمین جهت انتقاد وپیشنهاد ✅ https://eitaa.com/Mohyedin14
مشاهده در ایتا
دانلود
یازهرا: ✅ 🚨 احترام به والدین (بخش اول) 🔘 آقای غلام شاه پسندی محافظ رهبر معظم انقلاب: 💠 سال ۶۷ پدر آقای خامنه‌ای مرحوم شدند الان هم توی حرم امام رضا علیه السلام دفن اند... اگر جلسه ریاست جمهوری با یک رئیس جمهور خارجی هم بود وقتی پدر ایشان وارد می شدند ، ایشان می ایستادند و با سرعت به طرف پدرشان می دویدند و حتماً دست ایشان را . تا روزی که پدرشان مرحوم شد ، من یاد ندارم یک بار آقای خامنه‌ای به پدرشان برسند و دستشان را نبوسند ، این نبود که حالا چون رئیس جمهور است و برای خودش کسی است، نه...! دیدارشان با مادرشان چون بیشتر توی منزل بود ما کمتر دیدیم ولی پدرشان را با چشم خیلی دیدیم. پدرشان می خواست از فرودگاه بیاید به ما می‌گفت بروید آنجا پدرم را بیاورید ، هم ببرید ، پیاده نیاید که اذیت می شود. بهشان بگویید گفت: من مشکل دارم ، اگه من بیایم باید ۵۰ نفر با من همراه بیایند. من ... به ریاست جمهوری که می‌رسیدیم آقای خامنه ای دم در ورودی می آمدند توی ماشین و می‌نشستند و تا کنار در ساختمان همراهی می‌کردند. دم در ساختمان هیچ کدام از ما اجازه نداشتیم که حتی یک از پدرشان را بگیریم کمک کنیم. آقای خامنه‌ای خودشان پدرشان را می‌کردند تا از ماشین پیاده شود. 📚 ماه در آینه ، ص ۱۳۱ 🆔 @sireh_agha
ه رفاقت خود را با دوستش بهم زد بخاطر این که دید ایشان موقع ورود به مسجد اول با پای چپ وارد می شود، به او گفت شما اهل مراعات مستحبات و مکروهات نیستید! در قدیم خیلی به این امور دقت داشتند و بنده یادم هست اگر کسی دنبال هم بحث می گشت اگر آن طلبه اهل نماز شب نبود کسی با او مباحثه نمی کرد. دوست خیلی موثر هست، لذا مراقب همنشینت باشید. من رمز موفقیتم دوست خوب بود از بچگی دوست های خوب انتخاب می کردم. شما هم دقت کنید. 🥀بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِین خدایا به کمک و یاری خودت این چهار دعای من را مستجاب کن، ای کسی که روشنی چشم فقراء هستی. چهار دعای استخراج شده: 🍂از کثافات گناه پاکم کن. 🍂صبر بر قضا و قدر الهی (مثل داغ اولاد) 🍂 به تقوی و پرهیزگاری موفقم کن 🍂همنشینی با نیکان 🌺شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان جواد محدثی👇 🌷فرازهای این دعا عبارت است از: «پاكى» و «پاكيزگى» مراتب چهارگانه «طهارت» شكيبايى و مقاومت و تقوا مصاحبت و دوستى با «ابرار» «پاكى» و «پاكيزگى» «اين ماه را، «رمضان» از آن گفتند كه خداوند در اين ماه، دلهاى عارفان را از غير خود بشويد، پس به مهر خود بسوزد، گاه در آتش دارد، گاه در آب، گاه تشنه، گاه غرقاب، نه غرقه را سيراب، و نه تشنه را خواب، و زبان حال ايشان گويد: در عشق تو بى سريم، سرگشته شده وز دست اميد ما، سر رشته شده مانند يكى شمع، به هنگام صبوح بگداخته و سوخته و كشته شده» چهره را با آب مى شويند و دل را با «توبه»! شستشوى با آب، «پاكيزه» مى كند، اما تقوا و دين، «پاك» مى سازد. بايد بر طهارت درون و برون، از آلودگيهاى ظاهرى و باطنى تأكيد كنيم. حتى پاكيزگى ظاهر را رمزى از طهارت قلبى و درونى قرار دهيم. به قول بعضى از عارفان، صاحبان بصيرت بدانند كه ايمان، با آباد كردن دلها و درون ها ست و سخن پيامبر كه فرموده: «طهور، نصف ايمان است»، آنست كه: آباد ساختن ظاهر با شستشو و تميز كردن با ريختن آب، نصف ايمان است، و نصف ديگر، عمارت و آبادى درون است با اعمال شايسته و اخلاق نيكو. مراتب چهارگانه «طهارت»: «مرتبه اوّل»: پاك ساختن ظاهر از آلودگى ها و كثافت ها. «مرتبه دوّم»: پاك ساختن اعضاء و جوارح و اندام از جرم ها و گناهان و معاصى. «مرتبه سوّم»: پاك ساختن قلب از رذايل اخلاقى و خصلت هاى زشت. «مرتبه چهارم»: پاك ساختن درون و راز قلبى، از هرچه كه جز خداى متعال باشد. و اين، طهارت انبياء و صدّيقين است. و دست يافتن به هر يك از اين مراحل، بسته به اين است كه انسان از مرحله قبلى گذشته باشد. طهارت دل از غير خدا، براى كسى ميسّر است كه قلبش از اخلاق ناپسند و دست و يا اندامش از گناه، و ظاهرش از آلودگيها پاك شده باشد. شكيبايى و مقاومت و تقوا حوادث، انسان هاى غير مقاوم را مى شكند و غير صابرين را خورد مى كند. قَدَرها و قضاها و رويدادها تحمّل و شكيبايى لازم دارد. دلى به وسعت دريا، تحمّلى به قدرت كوهها، ظرفيّتى عظيم و اراده اى نستوه لازم است، تا انسان بر «كائنات اقدار» شكيبا باشد. خدا بايد قدرت تحمّلى و توان شكيبائى و صبرى عنايت كند. و او بايد توفيق تقوا دهد، توفيق خويشتن دارى، مالك نفس بودن، «اراده» را در «اختيار» داشتن، سپرى از «خداترسى» در مقابل معصيت داشتن، خود را ضدّ گناه ساختن، ضربه ناپذير نمودن. و اين است تقوا. تقوا مرحله اى برين، از خودسازى است، لباس زيبا بر جان انسان است، جامه جان و لباس روح است. تقوا، مصونيّت در برابر گناه ايجاد مى كند، «تقوا»، به فرموده امام على عليه السلامدر نهج البلاغه، مَركبى است راهوار، كه سوار خود را آرام وارد بهشت مى كند و خطا و معصيت، اسبى سركش و مركبى چموش است كه سوار را با مغز بر زمين مى كوبد و با فشار، به جهنّم پرتاب مى كند. مصاحبت و دوستى با «ابرار» داشتن دوست، نعمتى است بزرگ، و دوستى با ابرار، نيكان و صالحان، موهبتى است بزرگتر. به فرموده امام على عليه السلام: «عاجزترين مردم، كسى است كه از دوست يابى عاجز باشد، و ناتوان تر از او، كسى است كه دوستانِ بدست آورده را از دست بدهد» دوستى با «نيكان»، انسان را به «نيكى» مى كشد و معاشرت با «صالحان» انسان را به «عمل صالح» وامى دارد. همنشينى با «متّقين»، روح «تقوا» و خداترسى را در انسان مى دمد. رفت و آمد با خوبان، آدمى را «خوب» مى كند. رفاقت با بندگان مطيع خدا، انسان را به ياد خدا مى اندازد و چه نعمتى از اين بالاتر؟! اين خير و موهبت بزرگ الهى است كه به تو دوستى صالح و همنشينى مؤمن عنايت كند كه لحظه لحظه حياتش، درس باشد و نگاهش، عبرت بياموزد و از سخنش، حكمت ببارد. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرموده است: «خداوند به هر كس كه بخواهد خيرى دهد، به او دوستى صالح و شايسته روزى مى كند، كه اگر از ياد خدا غافل شود، خدا را به يادش مى آورد. و اگر در ياد خدا باشد، در اين مسير، ياريش مى نمايد». پس، براى گريز از جاذبه دوستى هاى دنيايى، رهايى از دام رفاقت هاى مادّى، نجات از
🌷شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه ☝👇 اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِین [ 🌺از دعای مجیر غافل نشویم روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رمضان از دعای مجیر غفلت نکنیم؛ مضامین دعای مجیر انسان را به کمال می رساند؛ فکر نکنیم که دعا خواندن فقط برای ثواب است؛ دعا برای کمال انسان است. 🥀اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ 💐مومن خوش بو است 🍂خدایا مرا از کثافات و پلیدی گناه پاک کن؛ منظور از کثافات؛ چرکِ گناه و معصیت است؛ انسان اگر اهل معصیت بود، بوی بد می گیرد؛ انسان مومن خوش بو هست. جناب اویس قرن وقتی به ملاقات رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آمده بود فضای منزل رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را معطر کرده بود و این بخاطر ایمان او بود؛ (چون مادرش منتظر او بود، و پیامبر نیامد، رفت پیش مادرش، اطاعت مادر واجب و زیارت پیامبر مستحب؛ مردم باید تکلیف خودشون را بدانند. بدون اجازه مادر و پدر و یا همسر به سفرهای زیارتی نباید بروند) ماه رمضان ماه شستشوی از گناهان و بدی هاست. ماه رمضان، ماه شستشوی باطن مرحوم شیخ علی اکبر برهان؛ استاد من حدود ۶۰ یا ۶۵ سال پیش بر روی منبر می گفتند: در سابق که آب حوض ها را می کشیدند؛ چند روز بعد؛ آنها را  پر از آب می کردند و علت آن این بود که بوی تعفن حوض از بین برود. الان حال من و شما هم همین طور هست، در طول سال انواع غذا های حرام و شبهه ناک خورده ایم؛ الان، غذای پاک واقعی کم پیدا می شود؛ ما در زمانی به دنیا آمده ایم که همه چیز شبهه ناک است. ماه رمضان برای شستشوی باطنی است و باید غذای حلال بخوریم تا دعاهای ما مستجاب شود. « دنس و اقذار » یعنی کثافات و پلیدی گناه؛ چون گناه آدم را کثیف می کند چگونه زنگار قلب را از بین ببریم؟ چندی پیش در مشهد جوان از من سئوالی کرد و پرسید: اگر آهن زنگ بزند با وسایلی زنگ آن از بین می رود یا اگر لباس چرب می شود با پاک کننده پاک می شود. بعد پرسید آیا دوایی دارید که زنگار قلب را از بین ببرد؟ گفتم: سحر ها قرآن بخوان زنگ دل را از بین می برد یک صفحه دو صفحه، روایت داریم: قلب انسان زنگ می زند همان طوری که آهن زنگ می زند، پس جلاء بدهید قلبتان را بطول استغفار  و قرائت قرآن و هفتاد استغفار بعد از نماز و دیگر این که دست بر سر یتیم بکشید و دستگیری و کمک کند. 🥀وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ؛ خدایا مرا بر قضاء و قدرت راضی بفرما؛ 🌷ممکن است مقدر باشد کسی نزدیکانش را از دست بدهد؛ یا همسایه بد نصیب او شود … و این مسائل برای انسان دشوار است، لذا از خدا درخواست می کنیم که خدایا مرا بر تقدیر خودت (مسائل دنیوی) صابر قرار بده. « کائنات الاقدار » یعنی قضاء و قدرِ حتمی الهی؛ هر کسی در لوح محفوظ قضاء و قدری دارد و نمی داند که صلاح او در آن امر است. آنچه پیش می آید به صلاح ماست استاد ما حاج شیخ علی اکبر برهان می گفت که فرزند سه ساله ای داشتم که از دنیا رفت؛ من خیلی ناراحت بودم تا این که یک شب در خواب دیدم فرزندم بزرگ شده است و نا اهل است؛ همه می گفتند این پسر نااهل، فرزند شیخ علی اکبر برهان هست و آبروی من را برده بود؛ از خواب که بیدار شدم خدا را شکر کردم بر این پیش آمد، پس گرفتاری ها به صلاح و خیر ماست. شعر: دل بی غم در این عالم  نباشد اگر باشد بنی آدم نباشد یکی از اساتیدم می گفتند : اگر یک روز گفتی که من غصه ای ندارم، بدان که اجلت نزدیک است؛ اگر می گویی دخترانم ازدواج کرده اند و پسرانم همسر اختیار کرده اند و بدهکاری اصلا ندارم و … من اصلا غصه ای ندارم، بدان که امروز؛ فردا می میری و دنیا طوری هست که هر کسی باید یک ناراحتی در زندگی اش داشته باشد سید بن طاوس به فرزندش می گوید؛ پسرم خانه که می سازی، بگذار یک گوشه اش خرابه باشد. وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی؛ خدایا من را موفق به تقوی کن فلسفه روزه، تقوی است و تقوی به معنی این هست که اگر کسی از اعمال ما با خبر شود، طوری زندگی کرده باشیم که ناراحت نشویم و اصلا فلسفه روزه هم تقوی است « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ » این یک ماه؛ اوقات تمرین تقوی است. 🥀وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ این مورد هم دعای مهمی هست؛ «صحبة الابرار» یعنی خدایا مرا با خوبان همنشین کن. ابرار یعنی نیکان. شعر: همنشین تو از تو به باید تا تو را عقل و دین بیفزاید با بدان کم نشین که صحبت بد گر چه پاکی تو را پلید کند آفتاب بدین بزرگی را لکه ابر ناپدید کند شعر: مار بد تنها همی بر جان زند یار بد بر جان و بر  ایمان زند مراقب همنشین باشید طلبه ای بود ک
همنشين هاى بد، كه وقت را تباه مى كنند و عمر را برباد مى دهند و سرمايه را به تاراج مى برند، بايد از خداوند توفيق خواست. بايد دوستى براى مصاحبت و همنشينى برگزيد كه زندگيش، براى انسان آموزنده باشد، سخنش، سراسر پند باشد، نگاهش، عبرت آموزد، نگاه به او، انسان را به ياد خدا بيندازد، همنشينى با او، كمال انسان را بيفزايد، همنشين تو، از تو، به بايد تا تو را «عقل» و «دين» بيفزايد. ازنيكان وخوبان باشد و بتوانى به او بگويى: «خوب». اين را، اى خداى متعال، از تو مى خواهيم و از يارى تو، مدد مى جوييم. تو كه نور چشم مسكينانى و فريادرس مظلومان. اميد دلهاى اميدوارى و فروغ چشمهاى بيدار. و مگر مى توان خدا را شناخت و دوست نداشت؟ و آيا «محبّت» بى «معرفت» چه اندازه سودمند است؟ جوينده تو، همچو تو فردى بايد آزاده زهر علّت و دردى بايد 🍂منبع: سيناي نياز؛ جواد محدثي
🌺قَالَ (علیه السلام): لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ 🌷فرمود: از بخشش اندك شرم مدار كه محروم كردن، از آن كمتر است
💐شرح حکمت۶۷ 🍂بخشش كم: 🍁امام(علیه السلام) در این سخن حکیمانه اش از محروم کردن نیازمندان به هر اندازه که ممکن باشد نهى مى کند و مى فرماید: «از بخشش کم حیا مکن، زیرا محروم کردن از آن هم کمتر است»; (لاَ تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِیلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ). 🍂بسیارند کسانى که معقتدند باید بخشش به مقدار قابل ملاحظه باشد و اگر انسان توان آن را نداشت، ترک کند، در حالى که بخشش کم (توأم با عذرخواهى و ادب) حد اقل دو فایده دارد: نخست این که در بسیارى از موارد همین مقدار حل مشکلى مى کند و دیگر این که دست رد به سینه درخواست کننده زدن نوعى اهانت است و این کار جلوى اهانت را مى گیرد. اضافه بر اینها روح سخاوت را در انسان در تمام حالات پرورش مى دهد. 🌷تعبیر به «إنَّ الْحِرْمانَ أقَلُّ مِنْهُ محروم ساختن از آن کمتر است» نوعى کنایه و تشبیه است، زیرا محروم کردن قابل مقایسه با مقدار مالى که انسان مى بخشد نیست تا بگوییم این از آن کمتر است. 🍁امام(علیه السلام) در واقع محروم کردن را نیز نوعى بخشش بسیار کم محسوب کرده که هر بخششى از آن بیشتر است. 🍂در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «هر کار نیکى صدقه اى محسوب مى شود خواه به غنى باشد یا فقیر، بنابراین صدقه را ترک نکنید هرچند به نیمى از یک دانه خرما باشد و خود را از آتش دوزخ دور دارید هرچند به نیمى از یک دانه خرما باشد، زیرا خداوند متعال این صدقه کوچک را براى صاحبش پرورش مى دهد، همان گونه که شما بچه اسب یا بچه شتر خود را پرورش مى دهید و در روز قیامت پرورش یافته آن را به او باز مى گرداند تا جایى که بزرگ تر از کوه عظیمى خواهد بود; «کُلُّ مَعْرُوف صَدَقَةٌ إِلَى غَنِیّ أَوْ فَقِیر فَتَصَدَّقُوا وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَة وَاتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ التَّمْرَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ یُرَبِّیهَا لِصَاحِبِهَا کَمَا یُرَبِّی أَحَدُکُمْ فَلُوَّهُ أَوْ فَصِیلَهُ حَتَّى یُوَفِّیَهُ إِیَّاهَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَتَّى یَکُونَ أَعْظَمَ مِنَ الْجَبَلِ الْعَظِیمِ».(۱) 🍂در گفتار حکیمانه ۴۲۲ تعبیر دیگرى از همین موضوع مهم آمده است مى فرماید: «افْعَلُوا الْخَیْرَ وَلاَ تَحْقِرُوا مِنْهُ شَیْئاً; کار نیک را انجام دهید و هیچ مقدار از آن را کم مشمارید». 🍁مهم این است که انسان در انفاق خود، هرچند کم اخلاص داشته باشد. این خلوص نیت کم را بسیار و کوچک را بزرگ مى کند. شاهد این سخن داستانى است که در شأن نزول آیه ۷۹ سوره توبه آمده است: لشکر اسلام براى مقابله احتمالى با دشمن در جنگ تبوک آماده مى شد. پیغمبر اکرم دستور به جمع آورى کمک هاى غذایى براى سربازان اسلام داد. هرکس به اندازه توانایى خود مقدارى خرما به عنوان زکات یا تبرع به مسجد مى آورد و کسانى که امکانات بیشترى داشتند مقدار فزون ترى مى آوردند. کارگر مسلمانى به نام «ابو عقیل انصارى» که از چاه هاى اطراف مدینه آب براى منازل مى آورد و با مبلغ مختصرى که از این کار دریافت مى کرد هزینه زندگى خانواده خود را در حد پایین تأمین مى کرد نیز به فکر کمک به ارتش اسلام افتاد و چون اندوخته اى نداشت گفت: یک شب را اضافه کار مى کنم و درآمد آن را خدمت پیامبر مى آورم. محصول کار شبانه او دو من خرما بود که یک من آن را براى خانواده خود گذارد و یک من را خدمت پیامبر آورد. منافقان عیب جو هنگامى که دیدند «ابو عقیل» مشتى خرماى خشکیده در دامن ریخته خدمت پیامبر مى آورد او را به باد مسخره و استهزا گرفتند و سخن ها گفتند. آیه شریفه نازل شد، کار «ابو عقیل» را کاملاً ستود و استهزا کنندگان را به عذاب الیم الهى تهدید کرد: «(اَلَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِى الصَّدَقَتِ وَالَّذِینَ لایجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ فَیَسخَرُونَ مِنهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ); کسانى که از صدقات مومنان اطاعت کار عیبجویى مى کنند، و آنهایى را که دسترسى جز به مقدار (ناچیز) توانائیشان ندارند مسخره مى نمایند خدا آنها را مسخره مى کند (کیفر استهزا کنندگان را به آنها مى دهد) و براى آنان عذاب دردناکى است». (۲) ببخش مال و مترس از کسى که هرچه دهى جزاى آن به یکى ده ز دادگر یابى. البته گاه به هفتصد برابر و بیشتر مى رسد. پی نوشت: (۱). بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۴۱۰، ح ۱۶. (۲). توبه، آیه ۷۹ .
‏عکس از علیرضا اصغری
🔰 خون آمدن از دهان در حال روزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تا حالا شده کسی جلوتون بگه: آقا مردم خسته شدن، کی پای صندوق‌رای میره... و شما در جواب سکوت کنید؟ 🔸 راهکار مقابله با این عملیات‌روانی رو...
⚠ احمدینژاد دنبال چیست؟؟؟؟ احمدینژاد میداند که رد صلاحیت میشود. احمدینژاد میداند که امکان بازگشت به قدرت را ندارد. احمدینژاد میداند که نظام جمهوری اسلامی فعلا در حال تحمل کردن اوست و فعلا نظام در مقابل انحرافاتش صبر استراتژیک می کند. احمدینژاد همه اینها را میداند !!!! پس مأموریت احمدینژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟؟؟ ایجاد اختلاف بین بچه حزب اللهی ها و نیروهای انقلابی. همراه کردن و کشاندن خیل کثیری از عوام جامعه بسمت خود. و در نهایت ثبت نام برای ریاست جمهوری و رد صلاحیت. آنگاه ناامید کردن خیل همراهان و قهر از صندوق رأی!!!! مأموریت ویژه احمدینژاد پایین آوردن مشارکت مردمی در پای صندوق رأی است.
*⛔ گزارش یک افتضاح* *سینا زعیم‌زاده‌ درباره فایل صوتی منتشر شده از ظریف نوشت:* *🔹اول: اولین اقدام غیر حرفه ای جناب ظریف اینچنین سخن گفتن در زمان مسئولیت است. بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات‌های غربی هم تاریخ شفاهی ضبط می کنند اما نه در زمانی که امکان سو استفاده از آنها ممکن است.* *🔹این خطای اول است. البته اگر فرضمان این باشد که نهاد ریاست جمهوری و یا وزارت خارجه فایل را منتشر نکرده‌اند. یعنی فرض خوشبینانه.* *🔹دوم: فایل چگونه به ایران اینترنشنال رسیده است؟ سه راه دارد اول مرکز بررسی‌ها و حسام آشنا که مجری پروژه بوده‌اند؛دوم وزارت خارجه که فایل کامل را داشته، سوم عوامل برنامه. هر کدام از این سه حالت رخ داده باشد فاجعه است.* *🔹سوم: فرض کنیم تعمدا و خلاف میل ظریف این فایل توسط نهاد ریاست جمهوری و مرکز بررسی‌ها منتشر شده باشد نتیجه: منفجر کردن ظریف در سیاست داخلی در ازای نجات روحانی و زنده نگه داشتن سیاست خارجی به عنوان بستر اصلی انتخابات ۱۴۰۰ و بازکردن راه برای نفرات بعدی. یعنی دولت به خودی‌ها هم رحم نمی‌کند وای به حال مردم و منتقدان.* *🔹چهارم: فرض کم احتمال‌تر، انتشار توسط خود وزارت خارجه با رضایت ظریف است. در صورت صحت چنین فرضی یعنی ظریف و تیمش نه فهمی از سیاست داخلی و مناسباتش دارند و نه سیاست خارجی. در فایل صوتی نکاتی در خصوص روسیه، سعودی، ارتباط با دموکرات‌ها و...مطرح می‌شود که همین حالا هم برای کشور هزینه‌زاست.* *🔹پنجم: هرکدام از فرض‌های بالا درست باشد؛ یعنی افتضاح امنیتی در امنیتی‌ترین دولت تاریخ ایران!* *🔹ششم: غیر از فرامتن، صحبت‌های ظریف متن مهم و البته قابل مناقشه‌ای دارد که بچه عنوان یک سند تاریخی قابل بحث است، فارغ از جزئیات، روح حاکم بر بحث نگاه قابل تامل ظریف به مقوله قدرت است او فکر می‌کند یا حداقل دوست دارد اینطور به مخاطب القا کند که دیپلماسی چیزی جدا از قدرت کف میدان است جالب است که خودش در مصاحبه مثال‌هایی می‌زند که غلط بودن این فهم از مناسبات را ثابت می‌کند (مثل منتفی شدن مذاکره درباره یمن توسط سعودی‌ها) و داشتن چنین نگاهی توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی فاجعه در فاجعه است.* *🔹هفتم: نکته قابل تامل بعدی تاکید ظریف بر این ماجرا است که اساسا دولت و وزارت خارجه کاره‌ای نیستند؛ اینکه وزیر خارجه دولتی که بیش‌ترین رانت‌های سیاسی تاریخ را داشته و دستش در بسیاری از امور حداقل در فضای دیپلماسی باز بوده چنین حرفی می‌زند عجیب است اما عجیب‌تر این است که چطور یک نفر می‌تواند با چنین باوری هشت سال بر مسندی بنشیند و بعد هم اظهار تمایل کند حاضر است در دولت بعدی هم وزیر خارجه باشد!*
*عضو بنیاد باران(سید محمد خاتمی): انتشارفایل صوتی ظریف شو انتخاباتی بود* 🔹عبدالله ناصری میگوید: در جلسه ی روز جمعه ۱۴۰۰/۱/۲۷ بنیاد باران باحضور لیدرهای تشکل های اصلاحطلبان ، دکتر جواد ظریف و تعدادی از تیم رسانه ای دولت ، آقای ناطق نوری ، محمدعلی ابطحی برای این چنین کاری تصمیم گرفته شد. 🔹 در واقع او معتقد است برای دو قطبی کردن انتخابات این کار انجام شده. شاید هم حرفهایش، طراحی ثانویه برای رد گم کنی باشد. 🔹او ادامه داد: این پیشنهاد در سخنرانی آقای عطریان فر عضو کارگزاران سازندگی ارائه شد، عطریان فر در طرح خود گفت فیلم انتخابات ریاست جمهوری آقای ظریف : ۱-ساختارشکنانه نباشد ، تبعیت وحرمت رهبری حفظ شود. ۲-برای جذاب شدن فیلم ، مذاکره دقیقا" مخالف نظر حاج قاسم سلیمانی طرح شود. ۳-غیراز رهبری به چند نفر افراد مهم تیکه انداخته شود مهم نیست، باعث میشه رویش مانور شود فیلم بیشتر دیده شود. ۴-مذاکره تصمیم نظام مطرح شود. ۵-انتخاب ظریف برای وزارت خارجه خواست رهبری و عقلای نظام مطرح شود. 🔹بنا گردید ، صوت فیلم به صورت فشرده تهیه وپخش شود. 🔹صرفا" برای آنکه جنجال شود و شانتاژ ایجاد کند صوت مصاحبه برای اینتر نشنال فرستاده شد وخودمان هم اولین نفرات بودیم که ناشناس در فضای مجازی به لو رفتن فیلم یا صوت فیلم اعتراض کردیم، تا رسانه های انقلابی فریب بخورند وآنها هم اعتراض کنند. اصل فیلم وتهیه ی صوت و اعتراض همه توسط تیم رسانه ای ریاست جمهوری به سرپرستی خانم مریم باقی و شهیندخت مولاوردی و آقای قوچانی انجام شد. ♦️در آن روز جبهه ی اصلاحطلبان بر روی نامزدی دکتر ظریف ائتلاف واجماع کرد و مورد قبول دکتر ظریف واقع شد. ما تمام دوستان اصلاحطلب خود در خارج ازجمله سید محمد حسینی اینترنشنال، اکبرگنجی، آقای مهاجرانی را در جریان گذاشتیم.
توئیت معنادار دفتر رهبری پس از پخش شدن صوت ظریف
💢عبدالله ناصری عضو بنیاد باران: انتشارفایل صوتی ظریف دزدکی نبود یک شو انتخاباتی بود. 🔹🔸عبدالله ناصری میگوید: در جلسه ی روز جمعه ۱/۲۷ بنیاد باران باحضور لیدرهای تشکل های اصلاحطلبان ، دکتر جواد ظریف و تعدادی از تیم رسانه ای دولت ، آقای ناطق نوری ، محمدعلی ابطحی برای این چنین کاری تصمیم گرفته شد. ♦️این پیشنهاد در سخنرانی آقای عطریان فر عضو کارگزاران سازندگی ارائه شد ، عطریان فر در طرح خود گفت فیلم انتخابات ریاست جمهوری آقای ظریف : ۱-ساختارشکنانه نباشد ، تبعیت وحرمت رهبری حفظ شود. ۲-برای جذاب شدن فیلم ، مذاکره دقیقا" مخالف نظر حاج قاسم سلیمانی طرح شود. ۳-غیراز رهبری به چند نفر افراد مهم تیکه انداخته شود مهم نیست ، باعث میشه رویش مانور شود فیلم بیشتر دیده شود. ۴-مذاکره تصمیم نظام مطرح شود. ۵-انتخاب ظریف برای وزارت خارجه خواست رهبری و عقلای نظام مطرح شود . ♦️بنا شد این فیلم بصورتی که هنرمندان ودوستان رسانه ای خودشان تشخیص می دهند تهیه شود. ♦️این فیلم ویدئویی ۳/۵ ساعت بود ، وانتشارش با عجله ممکن نبود. ♦️لذا دوباره بنا گردید ، صوتش به صورت فشرده تهیه وپخش شود. ♦️صرفا" برای آنکه جنجال شود و شانتاژ ایجاد کند صوت مصاحبه برای اینتر نشنال فرستاده شد وخودمان هم اولین نفرات بودیم که ناشناس در فضای مجازی به لو رفتن فیلم یا صوت فیلم اعتراض کردیم، تا رسانه های انقلابی فریب بخورند وآنها هم اعتراض کنند. اصل فیلم وتهیه ی صوت و اعتراض همه توسط تیم رسانه ای ریاست جمهوری به سرپرستی خانم مریم باقی و شهیندخت مولاوردی و آقای قوچانی انجام شد. ♦️در آن روز جبهه ی اصلاحطلبان بر روی نامزدی دکتر ظریف ائتلاف واجماع کرد و مورد قبول دکتر ظریف واقع شد. ما تمام دوستان اصلاحطلب خود در خارج ازجمله سید محمد حسینی اینترنشنال ، اکبرگنجی ، آقای مهاجرانی را در جریان گذاشتیم.
🌼 بارش نعمات با سجده طولانی... 🍃 آیت الله کشمیری : یکی از حالتهای زیبای بندگی در رمضان المبارک که توصیه مؤکد نبی مکرم(ص) است سجده طولانی می باشد. 🍃 فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجده چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می بارد. حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید. •┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃
صدا ۰۱۶.m4a
7.04M
🔸برنامه جدید غربگرایان برای انتخابات با فراهم کردن هیزم فتنه جدید توسط ظریف 🗣️محمد اکبرزاده کارشناس ارشد مسائل سیاسی
💐شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان| آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه☝👇 🍂اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِین 🥀اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ  خدایا من را به لغزشها مواخذه نکن؛ 🍁آدمی گاهی دچار لغزش می شود و ایمانش از بین می رود؛ گاهی خداوند بخاطر گناهان ما به غضب می آید، اغلب مردم بخاطر گناه گرفتار سیل و زلزله و آتش سوزی و … بلایا هستند؛ ولی مردم درک درستی نسبت به این امر ندارند در قدیم معروف بود که: «چوب خدا صدا ندارد.» 🍂آثار بی توجهی به نماز اول وقت باید به مردم این توجه را داد که خیلی از این تصادفات و مرگ های ناگهانی بخاطر  گناهان اتفاق می افتد. 🌻اگر شخصی از روی بی اعتنایی نماز اول وقت نخوانده و پشت فرمان ماشین نشسته و رانندگی می کند، نماز نفرینش می کند و تصادف کرده به خاطر نفرین نماز است؛ و نماز نخوانده مرده است. اگر نماز را در وقتش بخوانید خیلی از این پیش آمد ها نمی شود. « لا تواخذنی بالعثرات » یک نماز که اول وقت نخوانی آدم را بیچاره می کتد . بخاطر اینکه در روایت وارد شده که کسی که نماز را از اول وقت به تاخیر بی اندازد ، نماز او را نفرین می کند  و خطاب به ضایع کننده نماز می گوید :« ضَیّعکَ اللهُ کَما ضَیَعتَنی » خدا ضایعت کند همانطوری مرا ضایع کردی. ولی اگر اول وقت نمازت را بخوانی نماز دعایت می کند و می گوید « حَفَظَک اللهُ کَما حَفَظتَنی » خدا حفظت کند همانطوری که مرا حفظ کردی. اگر نمازت را  اول وقت بخوانی کار و بارت هم خوب می شود؛ خدا به دل دیگران می اندازد تا کارت را انجام دهند. شعر: تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار که رحم اگر نکند مدعی خدا بکند دو نفر اختلاف دارند در دادگستری، مدعی و مدعا الیه هر کدام یک چیزی می گیوند. مدعی غصه می خورد که فردا مدعا الیه کاری بکند که قاضی بر علیه من حکم کند. شاعر به مدعی می گوید: مدعی غصه نخور تو با خدا ارتباط برقرار کن و به خدا بگو کار من را درست کن و غصه نخور که فردا چه اتفاقی می افت دو تو محکوم می شوی با اینکه حق با تو است. که اگر کسی که ادعا می کند، رحم نکند، خدا رحم می کند. 🥀وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ؛ خدایا با من اقاله کن معنای اقاله: اگر شما جنسی را از جایی خریده اید، و بدون جهت می خواهید آن را پس بدهید، و جنس خریداری شده عیب و مشکلی هم ندارد که بخاطر آن بخواهید معامله را بر هم بزنید، در این موارد مستحب است که کاسب و فروشنده آن را پس بگیرد. و این پس گرفتن را اقاله گویند. در این دعا از خدا درخواست اقاله می کنیم و می گوییم ؛ خدایا تو خود دستور به اقاله داده ای ، و به فروشنده گفته ای ؛ جنسی را که فروخته ای و مشتری بدون دلیل باز گردانده است را قبول کن حال من هم از تو تقاضای اقاله دارم و از تو می خواهم که گناهانم را رایگان ببخشی ؛ به قول استاد ما : «خدایا گناهان ما را مفتکی بیامرز» . نمونه این دعا را در دعای کمیل می بینید [5] که خدایا با من اهل اقاله باش. وَ لاَ تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلاَیَا وَ الْآفَاتِ؛ خدایا ؛ من را در معرض تیر بلاء قرار مده. « غرض » به معنی « هدف و تیر » است ؛ زلزله و سیل … این ها تیر بلایا هستند، قرآن کریم می فرماید: « وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ »  یعنی هر گرفتاری برای شما پیش می آید حاصل دسترنج خودتان هست. شعر: دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر کای نور چشم من  بجز از کشته ندروی [9] هر چه کشت کنی همان را درو می کنی، « فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ » اگر دختر شوهر دادی و با عروست خوش اخلاق هستی مادر شوهر دختر تو هم با دخترت خوش اخلاقی می کند، همانطوری که تو با عروست رفتار می کنی دیگران هم با دختر تو همانطور رفتار می کنند. اگر می بینی که باغ میوه و مزرعه کشت و کار تو به آفت مبتلا شده است، شاید اهل خمس و زکات  نبوده ای! حکایت: اثر پرداختن خمس و زکات چندی پیش در یکی از شهر ها آفت آمده بود، تمام باغهای  انگور را از بین برده بود؛ به صاحب یکی از باغ ها این خبر را  دادند، ایشان گفتند: من مطمئنم که به  باغ من آسیبی نرسیده است، چون من اهل خمس و زکات هستم، وقتی که به محل رفتند دیدند که همه باغ ها از بین رفته به جز باغ این شخص. * مغازه ای که آتش نگرفت در زمان رضا شاه میدانی بود، معروف به سبزه میدان، در یکی از سال ها شب عاشوراء با تولد رضا شاه مصادف شده بود، و از طرف کلانتری دستور داده بودند که باید کسبه محل شان را چراغانی کنند و اگر اطاعت نمی کردند؛ خطرناک بود و دستگیر می کردند؛ اهل محل میدان را چراغانی کردند به جز یکی از
کاسب های سبز میدونی که امتناع کرد و فرار کرد و مدتی مخفی شده بود؛ بعد از  مدتی تمام مغازه های بازار آتش گرفت به غیر از مغازه این شخص که به احترام امام حسین ( علیه السلام ) مغازه اش را بسته بود. در قرآن آمده است که « إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ» خدا برنامه های مردم را عوض نمی کند مگر اینکه خودشان را تغییر بدهند. 🥀بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِین به عزت خودت این دعاها را در حق ما مستجاب کن ای کسی که عزت مسلمین از توست شعر: به هر ناچیز چیزی او دهد او عزیزان را عزیزی او دهد او مبادا آن که او کس را کند خوار که خوار او شدن کاریست دشوار اگر عزت دهد رو ناز می کن و گرنه چشم حسرت باز می کن 💐شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان جواد محدثی👇 🍂فرازهای این دعا عبارت است از: فاصله كرم تا عدالت خطاپوشى و عذرپذيرى خدا در تيررس بلاها و آفات فاصله كرم تا عدالت اگر بنا باشد كه خداوند به عدل رفتار كند، اگر از بندگان، به عدل، حساب بكشد، اگر انسان را طبق آنچه كرده است، مؤاخذه كند و كرم و عفوى در كار نباشد، اگر فضل خدا، دستمان را نگيرد… اوضاع، بسى وخيم است. چراكه ما، لغزشكاريم و اهل گناه. روزى به تعداد زياد نافرمانى خدا مى كنيم. اگر ما را نسبت به آنها مؤاخذه كنند، كار بسى دشوار است. آنچه مايه اميدوارى است، «فضل» خداست، و اينكه، خداوند، مهربان و بخشنده و بخشاينده است، جواد و كريم است. وگرنه بايد همه را عذاب كند، عذابى سخت. در قرآن كريم مى خوانيم: «اگر خداوند، بندگان را نسبت به ستمهايشان مؤاخذه مى كرد، هيچ جنبنده اى را روى زمين باقى نمى گذاشت، لكن تا «اجل» و فرصتى معين، آنان را تأخير مى اندازد.» باز، از قول خداى متعال بشنويم: «خداى تو، آمرزنده و مهربان است، اگر خداوند، مردم را به آنچه در اين جهان مرتكب مى شوند، مؤاخذه كند نسبت به عذاب آنان را در همين دنيا، شتاب مى ورزد، ليكن براى مردم، موعدى قرار داده كه اگر آن موعد برسد، مردم فرارگاهى نخواهد يافت» راستى، اگر بنا باشد كه خداوند، در محاسبه عمل مردم در آخرت، و نيز در همين دنيا، جود و كرم و بزرگوارى خود را كنار بنهد و با مقياس دقيق «عدل» رفتار كند، چگونه مى توان از عذاب خداوند رست؟ با اين همه گناه و نافرمانى، با اين همه نيّت هاى آلوده و رياها و تزويرها، براى خوشايند مردم كار كردن ها، شهرت طلبى ها، نام جويى ها، غرورها و تكبّرها، باطل پرستى ها، غيبت ها و سوءظن ها… واى… كه چه محشرى است!… گر حكم شود كه مست گيرند در شهر، هر آنكه هست گيرند اين است كه در نخستين خواسته امروزمان، از پروردگار خواسته ايم كه ما را به خاطر خطاها و اشتباهات و لغزشها، مؤاخذه نكند وگرنه از چنگ عذاب الهى نمى توان رستن!… كسى، دقتى فراوان داشت كه واجبات را انجام دهد و از محرّمات، پرهيز كند و پيش خود مى انديشيد كه بى گناه است، بنابراين او را از محاسبه به عدل، چه باك؟ از اين رو، در دعاى قنوتى كه داريم، به جاى جمله «أللّهُمَّ عامِلْنى بِفَضلِكَ وَلاتُعامِلْنى بِعَدلِك»، خدايا با من، به فضلت رفتار كن، نه به عدلت»، مى گفت: «خدايا!… با من به عدلت رفتار كن…» روزى خواب ديد كه محشر است و قيامت و «محاسبه» و چنان از اعمال ريز و درشتش حساب كشيدند و چنان «عدل» را مقياس قرار دادند كه در آخر حساب، جهنّمى و اهل دوزخ از آب درآمد! وحشت زده از خواب پريد و با عذرخواهى از پروردگار نسبت به آنگونه دعا و از آن غرور، مجدّداً دعاى وارده را مثل ديگران خواند، كه: «خدايا با من، با فضل و كرم خويش، رفتار و معامله كن، نه با عدالت و دادت». خطاپوشى و عذرپذيرى خدا گفتيم كه بار گناهمان سنگين است و راه، دور و دراز و توان به دوش كشيدن اين همه بار، اندك. پس، بايد از خدا خواست تا توبه ها را بپذيرد، تا بارمان سبك شود تا براى طيران، سبك بال شويم و براى ادامه راه، «اميدوار». خداوند، «تواب» و توبه پذير و خطاپوش است، عذر را قبول مى كند و تقاضاى بخشش را مى پذيرد. خداوند، اهل «عفو» و آمرزنده و مهربان است. بندگانش را دوست مى دارد و به هدايتشان علاقه مند است. اگر او نبخشايد، پس كه ببخشايد؟ اگر او براند، پس كه بپذيرد؟ اگر او رد كند، به سوى كه بايد روى آورد؟ اگر بيامرزد، چيزى از او كم نمى شود و اگر معذرت خواهى را بپذيرد، بر ما منّت نهاده است. اين است كه در خواسته دوم خود در دعاى امروز، خواسته ايم كه عذرخواهيمان را قبول كند. چون خداوند، «مقيل العثرات» و «قابلُ التّوبات» است، توبه را مى پذيرد. «مجيبُ الدّعوات» است، دعاها را اجابت مى كند. «غافرُ الخطيئات» است، خطاها و گناهان را مى بخشايد. «غفّار الذّنوب» است، گناهان را مى آمرزد. «ستارالعيوب» است عيب ها را مى پوشاند. خواسته ايم كه نسبت به گناهان، نافرمانى ها، لغزش ها و خطاهايمان، كه به پو
زش ايستاده ايم، «اقاله» داشته باشد و پوزش ما را پذيرا باشد. در تيررس بلاها و آفات گرچه بلا، براى دوستان است، ولى گاهى ظرفيّت انسان كم است و جاهلانه ناسپاسى مى كند. گرچه بلا، براى امتحان و آزمايش است، امّا شايد نتوانيم در پنجه اين گرفتاريهاى آزمايشى، صاف و سالم و پيروز، از امتحان به درآييم. آفت ها، براى پندآموزى و ضررها، براى عبرت گرفتن است، بلا، هشدارباش است و آفت، بيدارباش. گرفتارى ها، غفلت زدا و مصيبت ها، «يادآور» است، يادآور عجز و ضعف ما، و حاكميت اراده و مشيّتى بالاتر و والاتر از آنچه ما داريم، كه در كار جهان كارساز است. امّا ظرفيّت ها كم است. همه، نمى توانند از آفات و بليّات، تحليلى درست بكنند. هركس، در مقابل شدايد «صبور» نيست. بلا، گاهى انسانى را به كفر هم مى كشد، بدبين مى كند، از كوره در مى بَرَد، در هاضمه وجودى انسان نمى گنجد. حديثى از امام على عليه السلامداريم كه «بلا و گرفتارى، براى ظالم ادب است و براى مؤمن، عبرت و تجربه است و براى انبياء، درجه» امّا اگر در معرض بلاها و آماج آفات قرار گرفتيم و ظرفيت آن را نداشتيم، شايد به گناهى ديگر بيفتيم. در قرآن است كه: وقتى انسان، مورد آزمايش قرار گيرد و وفور نعمت و كرم خدايى او را فرا گيرد، مى گويد كه خدا به من اكرام كرده است، ولى وقتى دچار تنگى معيشت و روزى اندك گردد، مى گويد خداوند به من اهانت كرده و مرا خوار شمرده است. امام صادق عليه السلام فرموده است. «از پروردگارتان، عفو و عافيت مسئلت كنيد. چرا كه شما اهل بلاكشى و جزء مردان بلاء و آزمايش نيستيد. اقوامى پيش از شما بودند ـ از بنى اسرائيل ـ كه در راه ايمانشان با ارّه ها شقه مى شدند تا تسليم كفر شوند ولى دست از ايمان نمى کشيدند.» البته، دچار بلا شدن، براى پالايش انسان و پخته شدن و تصفيه مؤمن، خوب است و هر كه مقامش نزد خدا بيشتر باشد، ابتلاءاتش افزون تر است (البَلاءُ لِلوِلاءِ ـ بلا براى دوستان است) اگر با ديگرانش بود ميلى چرا جام مرا بشكست ليلى؟ ولى آماج و هدف بلاها و آفت ها قرار گرفتن، گاهى ممكن است بيش از ظرفيّت و تحمّل انسان باشد و به كفر و عناد و گمراهى و بدبينى بكشد. در پايان، با «آفات» هم آشنا شويم. از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله نقل شده است كه: آفت علم، فراموشى است، آفت خرد، سفاهت است، آفت عبادت، سستى است، آفت سخاوت، منّت است، آفت شجاعت، ستم است، آفتِ زيبايى، خودپسندى و كبر است، آفت حسب ونسب، افتخاركردن وفخر فروختن است، و آفت دين، هواپرستى است. 🍂منبع: سيناي نياز؛ جواد محدثي
🌺« الَّلهُمَّ صلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّد و عجِّل فَرَجَهُم ».🌺