1_437514828.pdf
219.6K
📚مقایسه امتحان حضرت ابراهیم (ع) و امام حسین (ع) و پاداش آنها
#_تاریخ
وقایع روز دوم محرم سال ۶۱ ق
✅ پس از اینکه قافله حسيني در سرزمین کربلا فرود آمد و خيمههاي مظلوميت و شرافت خود را برافراشت، در طرف ديگر، حر بن يزيد با ياران و سپاهيان خويش نازل شد و خيمههاي دشمني و قتال با آل پيامبر صلی الله علیه و آله را برپا نمود.
✅ روزی که کاروان امام حسین علیهالسلام به کربلا رسید روز دوم محرم سال 61 هجری قمری بود. پس از این روز، کار بر آنان سخت شد و هر روز محاصره سپاه کوفه تنگ و بر تعداد سپاهیان دشمن افزوده میشد به نحوی که امام علیهالسلام جنگ را قطعی میدانست.
✅ در این روز امام علیه السلام به اهل کوفه نامه ای نوشت و آنان را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به "قیس بن مسهّر" دادند تا عازم کوفه شود. اما ستمگران پلید این سفیر امام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود:
اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَییءٍ قَدیرٌ؛
خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاهِ والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی.
---------------------------------
پی نوشت:
الارشاد، ص 416؛
منتهی الآمال، ج 1، ص 320؛
الفتوح (ابن اعثم كوفي)، ص 871
آبروے حسین به ڪهڪشان می ارزد
یڪ موے حسین بر دوجهان می ارزد
گفتم ڪہ بگو بهشٺ را قیمٺ چیسٺ
گفتا ڪہ حسین بیش ازآن می ارزد
#پاسخ_به_شبهات
#شبهات_عاشورا(٢)
❓سؤال:
آیا امام حسین (علیه السلام) با یزید و یا سپاه او مذاکره کردند؟
🖊️ پاسخ: منطق قرآن کریم در مواجهه با منکران شریعت الهی روشن است. خداوند در سوره بقره می فرماید: «قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین» (١). در جای دیگر میفرماید: «ادعوا الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظةالحسنة و جادلهم باللتی هی أحسن» (٢). طبیعی است که پیامبر اکرم(صلیالله علیه و آله و سلم) و اهل بیت ایشان بالاترین مجریان شریعت الهی هستند و طبیعی است که ابتداءً با منطق مبین و لسان نرم و استدلال کافی با مخالفان وارد بحث میشوند پس اصل قضیه جای بحث ندارد.
👈 اما چند نکته مطرح است که باید به آن دقت نمود:
✔️اول آن که لفظ مذاکره یک معنای لغوی دارد و یک معنای اصطلاحی. معنای اصطلاحی آن که در عصر حاضر مطرح است و به معنای بده و بستان سیاسی به کار میرود در آن زمان معمول نبوده است.
✔️دوم آن که بر فرض رواج چنین معنایی در صدر اسلام، باید جایگاه آن را شناخت و بایستهها در مقدمه آن را مورد توجه قرار داد. مذاکره با یزید به این معنا نبود که دو امتیاز بدهیم و چهار امتیاز بگیریم و خلاصه به نحوی مشکل حل بشود و جلوی خونریزی گرفته بشود؛ بلکه به معنای از بین رفتن تمام دین و تمام زحمات پیامبر اسلام است. مثلا امروز اگر جمهوری اسلامی بر سر چند موضوع منطقه ای و بین المللی با دشمن مذاکره میکند، اولا بر سر ارزشها این کار را انجام نمی دهد و شریعت را تحویل دشمن نمیدهد؛ تانیا از لحاظ قدرت سیاسی به یک تثبیت جهانی رسیده است و جایگاه حقوقی او در میان سایر ملل معلوم است، در حالی که سیدالشهداء حکومتی نداشتند تا از لحاظ حقوقی در جایگاه مذاکره با دشمن قرار گیرند. بماند که مذاکرات اخیر در جمهوری اسلامی نیز مورد تایید اهل خرد و عقل سلیم نبوده است و بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب تجربه ای برای ملت ایران بود.(۳)
✔️سوم آن که گفتوگوهایی که قبل و حین واقعه عاشورا در تاریخ ثبت شده است، اولا از جانب دشمن بوده است و ثانیا پاسخ امام از جنبه هشدار بوده نه درنگ و مهلت خواستن. یعنی در هر زمان که دشمن وارد شد امام پاسخ کوبنده به دشمن دادند. از باب نمونه وقتی مروان حکم که بزرگ بنیامیه بود، در مدینه به امام حسین علیه السلام پیشنهاد میکند که برای حفظ دین و دنیای خودش با یزید بیعت کند اما امام به او میفرمایند: «و علَى الاِسلام، السَّلام اِذ قَد بُلیَتِ الاُمّة بِراع مِثل یَزید» در زمانی که اسلام مبتلا به حاکم جائری همچون یزید شده است باید فاتحه اسلام را خواند و به صراحت میفرمایند: کسی چون من با فردی چون یزید بیعت نمیکند.(۴)
و یا در شب عاشورا خطاب به عمرسعد ملعون میفرمایند: «وَیحَکَ ! أما تَتَّقِی اللّهَ الَّذی إلَیهِ مَعادُکَ ؟ أتُقاتِلُنی وأنَا ابنُ مَن عَلِمتَ یا هذا؟ ذَر هؤُلاءِ القَومَ وکُن مَعی.»واى بر تو! آیا از خدایى که بازگشتت به سوى اوست، پروا نمى کنى؟ اى مرد! آیا با من مى جنگى، در حالى که مى دانى من، فرزند چه کسى هستم؟ این قوم را وا گذار و با من باش.(۵)
در تمام این پاسخها امام در موضع تقابل است نه انفعال، پس مذاکرهای به معنای امروزی در کار نبوده است.
✔️و دیگر آن که با مطالعه کتاب شریف نهجالبلاغه و سیر حکومت سیاسی امیرالمؤمنین (علیهالسلام) درمییابیم که ایشان نیز حتی با داشتن حکومت، هرگز در موضع انفعال و امتیازدهی به دشمن قرار نمیگرفتند بلکه ادبیات ایشان با دشمن از باب هشدار و حتی تهدید بوده است،(۶) چرا که بنی امیه از اساس اهل منطق و وفای به عهد نبوده اند. چنانچه صلح امامحسن مجتبی(علیهالسلام) (که در جای خود نیاز به بحث دارد) نیز گواه تاریخی بر این امر است.
...............
١. بقره ١١١.
٢. نحل ١٢۵.
٣. ٢٣ خرداد ٩٨ و سایر سخنرانیهای معظمله.
۴. بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ٣٢۴.
۵. مقتل الحسین، ج ١، ص ٢۴۵.
۶. رجوع شود به نامههای امام به معاویه در نهجالبلاغه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه چیست؟
✔استاد پناهیان
#کلیپ
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
#تفسیر_قرآن
🔺إِنَّ الَّذِینَ لَا یَرْجُونَ لَقَآءَنَا وَرَضُواْ بِالْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ ءَایَتِنَا غَفِلُونَ
أُوْلَئِکَ مَأْوَیهُمُ النَّارُ بِمَا کَانُواْ یَکْسِبُونَ
آیه ۷ و ۸ یونس
🔻ترجمه
قطعاً آنان که به دیدار ما (و دریافت نعمتهاى اخروى) امید ندارند و (تنها) به زندگى دنیادل خوش کردهاند و به آن آرام گرفته وتکیه مىکنند و نیز کسانى که از نشانههاى (قدرت) ما غافلند.
آنان به خاطر آنچه که عمل مىکردند، جایگاهشان آتش است.
🔸رسول خدا فرمود: «مَن اَحبّ لقاء اللَّه احبّ اللَّهُ لقائه»، هر کس دیدار #خدا را دوست بدارد، خداوند نیز ملاقات با او را دوست دارد. و در آیه آخر سوره کهف مى خوانیم: «فمن کان یرجو لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً» معتقدان به #قیامت و دیدار پروردگار، باید عمل #صالح انجام دهند.
🔸پیام ها
۱- امید و یأس، در اصلاح و افساد انسان، نقش مؤثّرى دارد. «لایرجون لقاءنا»
۲- انسان، هر چه بیشتر از قیامت غافل و مأیوس شود، دنیاگراتر مى شود. پس معتقدان به قیامت نباید دنیاگرا باشند. «لایرجون لقاءنا ورضوا بالحیوة الدنیا»
۳- اطمینان واقعى تنها با یاد خداست و دنیا، آرامبخش کاذب آن هم براى غافلان است. «اطمأنّوا بها... غافلون»
۴- عوامل دوزخى شدن عبارت است از:
الف: انکار معاد و پاداش هاى اخروى. «لایرجون لقاءنا»
ب: راضى شدن به دنیاى زودگذر. «رضوا بالحیوة الدنیا»
ج: غفلت از آیات الهى. «هم عن آیاتنا غافلون»
د: عملکرد ناپسند. «بما کانوا یکسبون»
۵ - جهنّم، دستآورد خود انسان است. «بما کانوا یکسبون»
#کانال_دین_یاران 👇👇👇👇👇
http://www.dinyaran.ir
✨﷽✨
🔶شیخ جعفر آقا مجتهدی
🔷#عکس_نوشته
✨✨
🏴 گریستن بر اباعبدالله 🏴
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
39.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ: توصیه های دکتر رفیعی در آستانه محرم به سخرانان ، مداحان ، هیاتی ها
✔قسمت دوم
#کلیپ
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
☝️📰 #عکس_نوشت📰☝️
#احکام_عزاداری
❌حکم حضور فرد مبتلا به #کرونا، در مراسمات عزاداری امام حسین (ع)
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
#سیاسی_تحلیل
🔴 یادداشت اختصاصی/
❇️نخستین و ریشهایترین جهاد؟
🔷انقلاب ملت ایران در چهار دهه گذشته فراز و نشیبهای زیادی داشته است و تهدیدات گوناگونی را دفع کرده و در پس هر تهدیدی قویتر از گذشته به راه خود در مسیر تعالی و پیشرفت ادامه داده است. اما در دوره کنونی تهدیدات بیرونی با آسیبهای درونی همافزایی تأملبرانگیزی پیدا کرده اند، برخی کمکاریها و سوء تدبیرها در کنار تبلیغات خارجی و همنوایی برخی عناصر داخلی در ناامید کردن جامعه تاثیر انکارناپذیری دارند.
🔶اگر در گذشته این رسانههای بزرگ بودند که حرف اول را جنگهای تبلیغاتی و روانی میزدند، امروزه رسانههای خُرد، سازنده و جهتدهنده بخش اعظمی از افکار عمومی شده و سهم رسانههای بزرگ را در ارتباط مستقیم با عامه مخاطبان کم کردهاند. لذا رسانههای بزرگ با تغییر تاکتیک علاوه بر هدفگیری افکار عمومی جامعه، صاحبان رسانههای خُرد و نخبگان را نیز هدف قرار گرفته تحت شمول ایدههای خود قرار دادهاند.
🔻از اینرو دو ضرورت عمده پیش روی جریان انقلابی و جوانان حزباللهی وجود دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب از آن به «نخستین و ریشهایترین جهاد» یاد کرده اند؛ اول آنکه در روند و نبرد روایتها، ترس و ناامیدی را از خود و دیگران برانند و دوم آنکه در راهاندازی و بهرهگیری از رسانههای خُرد (کانالهای طرح ثامن) در دام صحنهسازیهای رسانههای بزرگ قرار نگیرند چراکه تاکتیک نوین رسانههای بزرگ تعیین زمین بازی برای رسانههای خُرد است. ما برای شکستن محاصره تبلیغاتی ایران اسلامی نیازمند حرکت رسانهای جبهه ای هستیم، لذا کانالهای طرح ثامن باید از پراکندهکاری پرهیز نمایند و محور جلسات دو هفته یکبار خود را، از کانال مرجع این طرح یعنی از کانال معیار (پیامرسان های سروش ایتا و روبیکا) برداشت نمایند و همچنین برای جذب مخاطبان موردنظر به کانالهای خود، طرحهای ابتکاری و بومی و محلی، تدوین و اجرا کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیاسی_تحلیل
🎥بلایی که مالی شدن اقتصاد و ربای موجود در آن بر سر دولت آمریکا و اقتصاد جهانی آورده نتیجه همین نظام ربوی است. وقتی اقتصاددان آلمانی حرام بودن ربا در اسلام را نور امیدی برای خود میداند اما...
#سیاسی_خبر
نتیجه بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی
🔹رئیس سازمان هواپیمایی: ۱۹ ثانیه پس از انفجار موشک اول cvr ضبط مکالمات را متوقف کرده است.
🔹۳ نفر کرو در کابین بودهاند که هر سه متوجه شرایط غیرعادی شدهاند، اما صداها نشان میدهد مشکلی از نظر جسمانی در ابتدا نداشتهاند.
🔹از صدای مسافران و کابین مسافران هم اطلاعاتی در دست نیست.
@Farsna - Linkمنبع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویژه برنامه "اصحاب اباعبدالله"
موضوع : مسلم بن عوسجه
کارشناس: سیدعلی میرزاده
#کانال_دین_یاران
#دین_یاران
#پاسخ_به_شبهات
#شبهات_مهدویت(١)
❓شبهه: چرا امام زمان (عجلالله فرجهالشریف) در بحران کرونا به داد مردم نمیرسد؟ و اساسا جوامع دینی چه پاسخی برای حل بحران کرونا دارند؟
🖊️ پاسخ:
🔸شبهه مذکور از دو جهت قابل بررسی است:
١. کمک امان زمان (عجل الله فرجه) در بحرانها کجاست؟
٢. امتیاز دینداری در میدان بحران چیست؟
👈در خصوص مورد اول دو احتمال و یک نکته مهم مطرح است:
✔️اول؛ ممکن است بحران کرونا همانند بسیاری از موارد مشابه تاریخی دیگر، امتحان الهی باشد و خداوند رشد بشر را در این میدان تعریف کرده باشد چرا که خلقت انسان با هدف رشد و کمال اوست و این کمال جز با بلا و امتحان محقق نخواهد شد. «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ(١) قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان!
✔️دوم؛ این احتمال وجود دارد که کرونا و بیماریهای واگیردار عمومی دیگر مانند طاعون و وبا، غضب الهی و خشم خداوند بر بندگان باشد، چرا که امام رضا(علیهالسلام) در حدیثی فرمود: «کُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ(٢) هرچه بندگان، گناهان تازه و ناکرده انجام دهند خداوند هم برایشان بلاهای تازه و ناشناخته به وجود خواهد آورد».
⭕ گرچه احتمال سوم ترور بیولوژیک در این قضیه است که احتمال قوی هم هست، لیکن منافاتی با دو احتمال اول ندارد، چرا که خداوند عذاب و امتحان خود را گاهی به دست مخلوقات خود انجام میدهد!
✔️نکته مهم: اگر برای مثال امام زمان(عج) در دو روز بیماری کرونا را در ایران ریشهکَن می کرد این ارعاب مردم نبود که اگر امام زمان(عج) نباشد شما از بین می رفتید؟ امام زمانی که بیماری را در یک کشور از بین می برد و به دیگر کشورها توجه ندارد آیا چنین ایمانی از سر جبر نیست؟!
اگر مردم در زمان امیرمومنان(ع) الزام و اجبار ویژه ای می دیدند که مجبور می شدند امام علی(ع) را به عنوان حاکم بپذیرند دیگر ارزش نداشت، ارزش به دیدن و انتخاب از سر اعتقاد و معرفت بود نه از ترس عقوبت یا امید به برخورداری از برخی منافع.
«وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ»(٣) و اگر پروردگار میخواست تمام آنها كه در روی زمين هستند همگی (از روی اجبار) ايمان میآوردند، آيا تو ميخواهی مردم را مجبور سازی كه ايمان بياورند؟ (ايمان اجباری چه سودی دارد؟!)
و اساسا فلسفه ارسال رسل وانزال کتب ودعوت اولیا الهی برای بشر برای هدایت وکمال جان وروح بشر بوده ومسائل مادی وجسمی که علل معده هستند در حوزه وظایف انبیاء واولیا دین اولا وبالذات نیست
انبیاء واولیاء الهی ووحی متکفل علوم طبیعی وریاضی وطب وهیئت وصنعت وغیره نیست
لقد جائتکم موعظه من ربکم وشفاء لما فی الصدور وهدی ورحمه للعالمین
لذا این انتظار بی جا وغیر منطقی است.
✳️بنابراین بنا نیست در عصر غیبت امام زمان علیه السلام مشکلات را به صورت فوق العاده و معجزه آسا حل نماید گرچه می تواند. شما می دانید بکارگیری معجزه برای اتمام حجت است و شاید هنوز وقت وقت آن فرا نرسیده است.
👈در خصوص مورد دوم باید گفت:
✔️اولا؛ خداوند به عنوان علت همه موجوات، نظام آفرینش را بر پایه قانون علیت بنا کرده است و هیچ پدیده ای بدون علت و سبب پدید نمی آید. «أبَى اللّه ُ أن يُجرِيَ الأشياءَ إلاّ بِأسبابٍ...» (۴) خداوند ابا دارد از اين كه چيزها (امور) را جز از طريق اسباب فراهم آورد... .
اسباب تاثیرگذار بر اشیاء نیز دو گونه است:
١) اسباب عادی و علت های مادی
٢) اسباب غیر عادی و فرا مادی
این هردو از چارچوبه قانون علیت خارج نیستند.
✔️ثانیا؛ دعا، ابداً جای اسباب مادی را نمی گیرد؛ بلکه جزئی از اسباب مادی است؛ یعنی در سلسله مقتضیات و اسباب و شرایط و معدّات اشیاء، دعا هم جایگاه خاص خود را دارد.
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ(۵) پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم!
✔️ثالثا؛ از اسباب غیر عادی و فرا مادی تنها در موارد استثنایی و ضرورت استفاده می شود. همانند معجزات و کرامات؛ یعنی این نوع از اسباب، بر خلاف عادت و قاعده اند. پس در زندگی نباید به امید معجزه و کرامت نشست.
✔️رابعا؛ یکی از سنت های قطعی الهی که بر اساس قانون علیت توجیه می پذیرد این است که انسان بما هو انسان -قطع نظر از دین و آئینش- در گرو سعی و تلاش خود است. «وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ»(۶) برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست.
به ما بد آمو
ختند یا بد فهمیدیم که دعا جای دوا را می گیرد و توکل و توسل به جای تعهد و تعمل می نشیند؛ بلکه دعا خود دواست.
اگر امروز چین کمونیست بیماری کرونا را کنترل کرده، به خاطر سعی و تلاش و رعایت مقررات است و اگر چنین تلاش و رعایت پروتکل های بهداشتی را ما هم داشته باشیم، پیروزیم.
✔️خامسا؛ به وضوح قابل مشاهده است که کشور ما در این خصوص امتحان خود را به خوبی پس دادهاست، اگرچه هنوز عده ای که کم هم نیستند این ویروس را جدی نگرفتهاند، اما اکثر ملت ایران از آنجایی که شیعهاند و معتقد به اصل «النظافة من الإیمان»(٧) هستند در بهداشت فردی و جمعی کوشا هستند. گروههای جهادی که در مبارزه با کرونا در قالب تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی، گندزدایی و فرهنگسازی بهداشت عمومی آن هم بدون هیچ چشمداشتی تلاش میکنند و دعا و توسل و هیأت خود را هم دارند، و کادر بهداشت و درمان که مجاهدانه در خط مقدم مبارزه با کرونا شب و روز تلاش میکنند و توجه به معنویات دارند، الگوی خوبی برای مقابله با بحران در سایه دینداری هستند.
✳️نتیجه: نصرت و امداد الهی مشروط بر تلاش ماست. و اگر در سایه تلاش و مجاهدت دعا کردیم، خدای سبب ساز، سایر علل و عوامل موثر را به جریان می اندازد و قطعا از کشورهایی که بر پایه تفکر مادی به موفقیتهایی رسیدهاند موفقتر خواهیم بود. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (۸) ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار میدارد.
................................
١. بقره، ١۵۵.
٢. کافی، ج۲، ص٢٧۵.
٣. یونس، ٩٩.
۴. کافی، ج١، ص١٨٣.
۵. غافر، ۶٠.
۶. نجم، ٣٩.
٧. مستدرکالوسائل، البته سند حدیث در این منبع نیامده و احتمالا جمعبندی دستورات بهداشتی اهل بیت(علیهمالسلام) است.
٨. سوره محمد(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، ٧.
🌀فتح الفتوح امام حسین ع در عاشورا چه بود؟
🔰امام حسین ع امام تحول آفرین | ج1️⃣
🔻یکی از ویژگی های برجسته اما کمتر پرداخته شدۀ قیام اباعبدالله الحسین ع، تحول خواهی و تحول آفرینی هست. اباعبدالله در آغاز حرکت خودش اعلام کردند که من برای تحول در جامعه و امت پیامبر قیام کردهام.
🔻پیشانی و نوک پیکان حرکت اباعبدالله تحول خواهی بود. وضعیت جامعه و حاکمیت به گونۀ بود که فضای تنفس در آن جامعه برای مومنین و زندگی مومنانه امکان نداشت. برای همین اباعبدالله بر سر جامعه فریاد تحول زد و فرمود چنین وضعیتی قابل تحمل نیست چرا مردم! برای تحول و تغییر وضعیت موجود اقدامی نمی کنید؟
🔻خط اصلی و محوری قیام اباعبدالله، خط تحول خواهی در وضعیت موجود جامعه بود. اگر از ما بپرسند امام حسین ع را به چه ویژگی می شناسیم بلافاصله باید بگوییم به تحول خواهی. امام حسین ع، امام تحول خواه و تحول آفرین هست. روحیه اباعبدالله، روحیه تحول خواهی هست.
🔻عمل امام حسین ع هم در نهایت تحول آفرین بود. اگرچه ظاهر قیام اباعبدالله الحسین ع، شکست بود. اما باطن قیام که به سرعت در ظاهر هم رخ نمایی کرد، پیروزی بود. بلافاصله بعد از کربلا تا کوفه و شام نرسیده ورق برگشت.
🔻فتح الفتوح امام حسین ع در عاشورا چه بود؟ آن فتح الفتوح و پیروزی که اباعبدالله با قیامش انجام داد، تحول روحی هست که حضرت در افراد ایجاد کرد و تا قیامت این خط تحول روحی ادامه دارد.
🔻امام حسین ع، امام تحول آفرین هست. عالی ترین تحول، هم تحول روحی هست. تحول روحی هم به این سادگی ها نیست. شما فکر می کنید آدم ها به این سادگی عوض می شوند؟ حضرت فرمود:«إِزَالَةُ الْجِبَالِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ قَلْبٍ عَنْ مَوْضِعِه ؛ تکان دادن کوه ها آسان تر هست از تکان دادن قلبی از جایش»(تحف العقول،ص358)
🔻اباعبدالله آن ابرمردی هست که تحول آفرین هست. می دانی آن کارِ کارستانی که اباعبدالله انجام می دهد چیست؟ اباعبدالله دل ها را تکان می دهد. دل ها را تکان دادن کار هرکسی نیست، کار خدایی هست. دخل و تصرف در دل ها کار خداست. این کار خدا به حسین بن علی(ع) داده شده هست. حسین جان! بنشین خدایی کن! در دل ها تحول ایجاد کن!
🔻منتظر حقیقی، شخصیتی تحول خواه و تحول آفرین هست. اگر می خواهیم زمینه ساز فرج باشیم، باید سبک زندگی ما، به صورت فردی و زندگی جمعی، سمت و سوی تحول آفرینی داشته باشد.
🔻در محله همه بگویند این آدم پیش فعال هست. آرام و قرار ندارد. می خواهد محله را ارتقاء ببخشد. مسجد را به هم ریخته هست. می خواهد همه چیز را از نو شروع کند. بالاخره این بی قراری و شوق برای بهتر شدن در گوشت و پوست و خونش هست. ژنش این طوری هست که تحول خواه هست. خدا ان شاء الله ژن ما و نسل ما را تحول خواه و تحول آفرین قرار دهد.
#دهه_تحول
#محرم
#منبرک
#کانال_دین_یاران
#تفسیر_قرآن
🔺آیه ۵۱و ۵۰ سوره اسرا
قُلْ کُونُواْ حِجَارَةً أَوْ حَدِیداً
أَوْ خَلْقاً مِّمَّا یَکْبُرُ فِى صُدُورِکُمْ فَسَیَقُولُونَ مَن یُعِیدُنَا قُلِ الَّذِى فَطَرَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَسَیُنْغِضُونَ إِلَیْکَ رُءُوسَهُمْ وَیَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَن یَکُونَ قَرِیباً
ترجمه
بگو: (استخوان خرد شده که آسان است، شما) سنگ باشید یا آهن.
یا هر مخلوقى از آنچه که در نظر شما از آن هم سخت تر است (باز خدا مى تواند شما را دوباره زنده کند) آنان به زودى خواهند گفت: چه کسى ما را باز مى گرداند؟ بگو: همان کسى که نخستین بار شما را آفرید. پس بزودى سرهاى خویش را (با تعجّب) به سوى تو تکان خواهند داد و گویند: آن روز، چه زمان خواهد بود؟ بگو: شاید نزدیک باشد!
🔻گرچه انسان پس از مرگ، متلاشى و خاک مى شود، ولى خاک، سرچشمه و دروازه حیات و زندگى است. گیاهان از خاک مى رویند و موجودات زنده در خاک پرورش مى یابند. پس زنده کردن مردگان از خاک، نزد خداوند متعال مهم و دشوار نیست، حتّى اگر شما سنگ و آهن و سخت تر از اینها هم باشید، که فاصله شان با حیات، دورتر است، باز هم خداوند، شما را زنده خواهد کرد.
منکران، دلیلى بر انکار معاد ندارند، تنها سؤال دارند که چه کسى و چه زمانى و چگونه ما را زنده مى کند؟ پاسخ قرآن این است که همان خدا که اوّلین بار شما را آفرید، قدرت بازآفرینى شما را دارد، زمان آن نیز خیلى دور نیست، شاید نزدیک باشد! «مَن یُعیدنا؟ مَتى هو؟ عسى أن یکون قریبا»
🔹پیام ها
۱- پیامبر، مأمور پاسخگویى به سؤالات، شبهات و ایرادهاست. «قل»
۲- زنده ساختن مجدّد مردگان، حتّى اگر سنگ و آهن هم شده باشند، بر خدا آسان است. «حجارةً او حدیداً او خلقاً ...»
۳- معاد جسمانى است. «کونوا حجارة او حدیدا...»
۴- بسیارى از چیزها، تنها در ذهن و دل ما بزرگ مى نماید، ولى در واقع بزرگ نیست. «یکبر فى صدورکم»
۵ - دلیل انکار معاد، غفلت از قدرت الهى است. «مَن یُعیدنا... الّذى فَطرکم»
۶- افراد لجوج با شنیدن دلیل نیز از روى استهزا و انکار و استبعاد، سر تکان مى دهند. «فسیُنغضون الیک رئوسهم»
۷- عمر دنیا نسبت به آخرت، کم و کوتاه است و هر کس باید مرگ و قیامت را نزدیک بداند. «أن یکون قربیاً»
#کانال_دین_یاران
💌 قهرمان زندگی ما
استاد پناهیان
#عکس_نوشته
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح یک حدیث از زبان "مقام معظم رهبری"
ُظلم سه قسم است...
#کلیپ
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
#سیاسی_تحلیل
⭕️ محمد امینی رعیا، دکتری مدیریت گرایش سیاستگذاری و تصمیمگیری:
🔹میدانید چرا با وجود این همه بیتدبیری که در دولت وجود دارد کشور زمین نمیخورد؟ دلیلش حجم گسترده کار تولیدی، توسعهای، توانمندسازی و رفع فقر است که در ستاد اجرایی فرمان امام، بخش اقتصادی سپاه و آستان قدس و ... انجام میشود. این نهادها هرچند ضعفهایی دارند، اما "سوپاپ اطمینان" کشورند.
#مدیریت_انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیاسی_تحلیل
🔴 دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی دنیا در اختیار ایران است
🔹شلتوکی کارشناس مسائل دفاعی: سامانه پدافندی سوم خرداد، دوربردترین سامانه دنیاست که می تواند در حین حرکت شلیک کند.
گزاره های امید افرینی.pdf
136.2K
#سیاسی_تحلیل
🌀نسخه pdf
🛑 اختصاصی
🔷110 گزاره پیرامون امید در ادبیات انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیاسی_تحلیل
✅ گزارش شبکه سعودی از فروش موشک های ایرانی به ونزوئلا...!
#احکام
معاشرت و رفت و آمد با شخص بی نماز
┄┅═══••☘️🌹☘️••═══┅┄
✔️ کانال دین یاران 👇👇👇
🌐 http://www.dinyaran.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه چهارم
▫️ پخش از شبکه های سیما
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
✳️ @bahjat_alabd
1_437513800.pdf
95.9K
📚چه کسانی از لشکر عمرسعد به سپاه امام حسین(ع) پیوستند؟