eitaa logo
دیرین گونه‌ها ⛅
50 دنبال‌کننده
114 عکس
42 ویدیو
43 فایل
دیرین‌گونه‌ها، وقایعی هستند که اولین ‌بار برای یک فرد یا جمعی اتفاق افتاده‌اند و هر کس از آن‌ها استفاده کند بر اساس آن دیرین‌گونه‌ها عمل کرده است. t.me/dirin_goune_ha
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دیرین‌گونه‌ی_هبوط بخش سوم: استر 💬 یک نمونه از اغواگری زنان یهودی در حوزه‌ی سیاسی، رفتار دخترکی یهودی به نام هَدَسا است. 🔹 هَدَسا توسط پسرعمویش مُردخای تربیت شد. این دو در شوش، پایتخت خشایارشا، زندگی می‌کردند. هنگامی که خشایارشا، ملکه وَشتی را عزل کرد قرار شد دختران زیبای قلمرو شاهنشاهی هخامنشیان را برای انتخاب ملکه جمع کنند. مُردخای نیز هَدَسا را با نام مستعار اِستر وارد این آزمون کرد و او بدون اینکه رگ و ریشه‌ی یهودی خود را آشکار سازد به عنوان ملکه برگزیده شد. 🔹 قدرت یافتن استر و مُردخای به یک قتل‌عام در قلمرو هخامنشیان منجر شد. یهودیان با حمایت این دو، در دو روز پشت‌سر هم، هشت‌صد نفر از مخالفان خود را در پایتخت و هفتاد و هفت‌ هزار نفر را در ولایت‌های دیگر قتل‌عام کردند. ❓ این افراد چه کسانی بودند؟آیا این هشتصد نفر که در پایتخت قتل‌عام شدند از طبقه‌ی نخبه‌ی جامعه بودند که به خطر حضور یهودیان در قلمرو هخامنشیان پی‌برده بودند؟چه تعداد از این افراد، نخبگان سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی بودند و قتل عام آن‌ها چه تأثیری در ضعف و سقوط هخامنشیان در آینده داشت؟قتل‌عام هفتاد و هفت ‌هزار نفر در ولایات دیگر چه تأثیر منفی‌ای در روند کشاورزی، دامداری، صنعت و ... گذاشت؟ ‼️ این‌ها همگی پرسش‌های بی‌پاسخ هستند. 🕎 رفتار اِستر، یک نمونه از رفتار زنان یهودی است که از دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط برگرفته شده و رفتار حوای تحریف‌شده را تکرار کرده است. تأثیر نفوذ اِستر در ضعف و سقوط هخامنشیان از رازهای ناگشوده‌ی تاریخ است. ادامه دارد ...
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش چهارم: کاترین مدیچی 💬 نمونه‌ی دیگری از نفوذ زنان یهودی، نفوذ دو نفر از دختران خانواده‌ی یهودی مدیچی به دربار فرانسه است. ماری و کاترین مدیچی ایتالیایی به عنوان ملکه به دربار فرانسه راه یافتند. 🔹 کاترین مدیچی، همسر هانری دوم و مادر شارل نهم بود. کشتار سن بارتِلِمی در دوران شارل نهم و با تحریک کاترین مدیچی انجام شد. در این کشتار که در شب ۲۴ آگوست سال ۱۵۷۲ در پاریس انجام گرفت کاتولیک‌ها، چندهزار نفر از پروتستان‌ها را قتل‌عام کردند. 🕎 نقش کاترین مدیچی یهودی در تحریک تعصبات مذهبی و افول مسیحیت، در راستای دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط و برگرفته از رفتار حوای تحریف‌شده است. ادامه دارد...
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش پنجم: تسیپی لیونی 💬 تسیپی لیونی در سال ۱۳۹۱ شمسی، درحالیکه وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس بود اعلام کرد که برای دریافت اطلاعات با برخی از سران کشورهای عربی، زنا کرده است. 🔹 او اجازه‌ی این‌کار را از یکی از خاخام‌های صهیونیست گرفته بود و اعلام کرد اگر لازم باشد برای دفاع از اسرائیل، دوباره زنا خواهد کرد. 🔹 حکام عربی با این کار، مردم کشورشان را اسیر هوای نفس خود کردند. 🕎 نقش تسیپی لیونی در به ذلت و سقوط کشاندن حکام عربی، در راستای دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط و برگرفته از رفتار حوای تحریف‌شده است. ادامه دارد ....
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش ششم: وِندی شرمن 💬 وِندی شرمن، معاون جان کری و رئیس تیم مذاکره‌کننده‌ی آمریکا در برجام از راه توسل به احساسات، عباس عراقچی، مذاکره کننده‌ی ایرانی را در مذاکرات برجام، اغوا کرد تا او منافع بیش از هشتاد میلیون ایرانی را نادیده بگیرد. 🕎 نقش وِندی شرمن یهودی در تحریک احساسات اعضا تیم مذاکره‌کننده‌ی ایرانی، در راستای دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط و برگرفته از رفتار حوای تحریف‌شده است. ادامه دارد...
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش هفتم: دَلیله 💬 در دیرین‌گونه‌ی حقیقی هبوط، اغواگراصلی، ابلیس بود که به سراغ آدم و حوا رفت؛ اما نویسندگان تورات تحریف‌شده از ابلیس، اعاده‌ی حیثیت کردند و نقش اغواگری را به عهده‌ی زن نهادند. 💬 در بخش‌های پیشین، نقش چندتن از زنان یهودی را بررسی کردیم؛ با این حال نقش اغواگری و به سقوط کشاندن مردان، تنها خاص زنان یهودی نیست. در متون دینی و ادبی، زنان غیریهودی‌ای نیز بودند که در صدد اغواگری برآمدند. 💬 در کتاب مقدس آمده، تا زمانی که موی سر شَمشون (سامسون) پهلوان رویین‌تن یهود را کوتاه نمی‌کرد کسی در برابر او، قدرت مقاومت نداشت. 💬 شَمشون، عاشق زنی به نام دَلیله بود. فلسطینیان به این زن پول دادند تا راز قدرت او را بفهمد. دلیله به شَمشون اصرار کرد تا راز قدرتش را بگوید اما فایده‌ای نداشت؛ تا اینکه یک‌روز، او رازش را برملا می‌کند؛ با چیده شدن موی سر شَمشون، قدرتش از بین می‌برد و به دست فلسطینیان اسیر می‌شود.(داوران/باب۱۳-۱۶) 🕎 قرار دادن یک زن به‌عنوان اغواگر در برابر شَمشون در راستای دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط و برگرفته از رفتار حوای تحریف‌شده است. ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش هشتم: همسر بلعم باعورا 💬 گاهی دیرین‌گونه‌ها تحریف می‌شوند و همان تحریف، مبنای عمل افراد در عالم واقع یا مبنای تخیل در دنیای هنر قرار می‌گیرد. مانند دیرین‌گونه‌ی حقیقی هبوط که در تورات، تحریف‌شده و اغواگری ابلیس را به حوا نسبت داده‌است. 💬 درا دامه‌ی بررسی دیرین‌گونه‌ی هبوط به داستان بلعم باعورا می‌رسیم. در داستان‌ها از مردی عابد و مستجاب الدعوه به نام بلعم باعورا یاد شده که در زمان حضرت موسی (ع) زندگی می‌کرد. روایت‌ها درباره‌ی او یکسان نیست؛ در اینجا روایتی را که به نقش اغواگری زنان و به سقوط کشاندن مردان پرداخته است، بیان می‌کنم. 💬 گفته شده روزی بزرگان به نزد بلعم باعورا رفتند؛ و گفتند دعا کند تا حضرت موسی (ع) و قومش به شهر آ‌ن‌ها نیایند. 💬 بلعم پاسخ داد: آمدن پیامبر خدا مبارک است و من چنین دعایی نمی‌کنم. 💬 بزرگان با جواهر و وسایل قیمتی نزد همسر او رفتند و از او خواستند که همسرش را متقاعد کند. 💬 هنگامی که بلعم به خانه آمد همسرش به او اصرار کرد تا درباره‌ی حضرت موسی (ع) دعایی کند. 🔹 هنگامی که بلعم به محل عبادتش رفت تا چنین دعایی کند دو شیر را دید که به او حمله می‌کنند؛ او دعا نکرد و بازگشت. 🔹 بار دوم، همسرش اصرار کرد و دوباره بلعم برای دعا رفت و این‌بار ماری را دید که به او حمله می‌کند؛ پس دوباره بازگشت. 🔹 بار سوم، همسرش اصرار کرد و این‌بار، بلعم رفت و دعا کرد؛ خدا نیز دعای او را پذیرفت. هنگامی که حضرت موسی (ع) از این موضوع باخبر شد او نیز دعا کرد که خدا ایمان بلعم را بگیرد؛ و خدا این دعا را نیز پذیرفت؛ اما سه دعای مستجاب به بلعم داد. 💬 بلعم که این ماجرا را فهمید ناراحت شد و با زنش در میان گذاشت. 💬 زن بلعم گفت یک دعا را به من بده. هرچه بلعم اصرار کرد که این دعاها را برای آخرت بگذاریم که از دوزخ، نجات یابیم زن نپذیرفت. زن اصرار کرد که بلعم دعا کند او زیبا شود. 🔹 بلعم دعا کرد و زن بسیار زیبا شد؛ از طرفی پس از چند روز، چهره‌ی بلعم، زشت شد. زن که چنین دید همه جا از او بدگویی کرد. 🔹 بلعم دعا کرد این زن تبدیل به سگ شود. زن سگ شد و هر روز پشت در خانه‌ی بلعم می‌نشست و زوزه می‌کشید. مردم برای شفاعت به نزد شوهرش رفتند. 🔹 بلعم برای بار سوم دعا کرد و زن به حالت اولش برگشت و بلعم، کافر از دنیا رفت. 🕎 نقش زن بلعم باعورا در فریب بلعم و به کفر و سقوط کشاندن او، برداشتی از دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط و برگرفته از رفتار حوای تحریف‌شده است. 📚 کلیات قصص الانبیاء، محمد جویری، چاپخانه اسلامیه، چاپ پنجم، بی‌تا ادامه دارد....
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش نهم: همسر تهمورث دیوبند هنگامی که وارد دنیای اساطیر می‌شویم با روایت‌های متکثری از یک ماجرا روبرو می‌شویم که گاه یکدیگر را کامل می‌کنند و گاه با یکدیگر در تضاد قرار می‌گیرند. در ادامه‌ی دیرین‌گونه‌ی حقیقی هبوط و تحریف آن به رفتار همسر تهمورت دیوبند می‌پردازیم. 💬 از تهمورت دیوبند در اوستا، متون پهلوی و شاهنامه یاد شده است. بر اساس اوستا و متون پهلوی، او اهریمن را به بند کشیده بود و سی سال مانند اسب از او سواری می‌گرفت. در هیچکدام از این متون به چگونگی از دنیا رفتن تهمورت اشاره نشده است. 💬 شادروان احمد تفضلی در کتاب مینوی خرد به نقل از کتاب «روایات فارسی داراب هرمزدیار» ماجرای کشته شدن تهمورث را بیان می‌کند؛ این روایت احتمالا از یک مأخذ کهن‌تر پهلوی گرفته شده است. 💬 خلاصه‌ی داستان چنین است: اهریمن برای رهایی خویش چاره‌ای اندیشید و نزد زن تهمورث رفت و از او درخواست کرد از شوهرش بپرسد که وقتی سوار بر اهریمن بر البرز می‌رود، آیا جایی هست که از او بترسد؟ اهریمن به زن وعده داد که در عوض این خدمت به او ابریشم و انگبین بدهد. زن فریفته شد و این پرسش را با همسرش مطرح کرد. تهمورث، غافل از مکر او گفت که در بازگشت از البرز، هنگامی که پایین می‌آییم، ترس بر من غالب می‌شود و گرز سنگینی بر سر اهریمن می‌زنم تا از آنجا زود بشتابد. زن این سخنان را به اهریمن گفت؛ او شاد شد و به وعده‌ی خود وفا کرد. اهریمن، فردای آن روز تهمورث را در سرازیری البرز بر زمین زد و او را بلعید. (مینوی خرد، صص ۹۶- ۹۷) 🕎 ابلیس، فریبنده و اغواکننده‌ی اصلی در دیرین‌گونه‌ی هبوط است؛ اما با تحریف این دیرین‌گونه‌، نقش اغواگری در طول تاریخ در همه‌ی فرهنگ‌ها بر دوش زن نهاده شده است. نقش زن تهمورث دیوبند در فریب دادن همسرش و برملاکردن راز او، برداشتی از دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط و برگرفته از رفتار حوای تحریف‌شده است. 📚 مینوی خرد، ترجمه احمد تفضلی، به کوشش ژاله آموزگار، نشر توس، ۱۳۸۰ ادامه دارد...
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش دهم: آفرُدیته 💬 روزی هِرا (خواهر و همسر زئوس)، آتنا (دختر زئوس) و آفرُدیته (به روایتی دختر زئوس) به نزد پاریس (پسر شاه تروا) رفتند تا او بین آن‌ها داوری کند و مشخص سازد کدامیک زیباتر هستند. 💬 هر یک از این ایزدبانوان برای اینکه نظر پاریس را جلب کنند هدیه‌ای به او پیشنهاد دادند. 🔹 هِرا به او قول داد که اگر در قضاوتش جانب او را بگیرد بر تمام سرزمین‌ها، فرمانروایی خواهد کرد و ثروت فراوانی به دست خواهد آورد. 🔹آتنا قول داد که اگر از این مشاجره، پیروز بیرون آید او دلیرترین انسان خواهد شد و در هر مهارتی زبردست خواهد بود. 🔹 آفرُدیته به او قول داد که هِلن همسر مِنِلائُس را که زیباترین زن است به ازدواجش درآورد. 💬 «پاریس»، آخرین هدیه را بر دیگر پیشنهادات ترجیح داد و این چنین داوری کرد که آفرُدیته دوست‌داشتنی‌تر از دیگر ایزدبانوان است؛ به این ترتیب پاریس به اسپارت نزد مِنِلائُس رفت و با کمک آفرُدیته، هِلن را از میزبانش دزدید و به تروا برد؛ اینچنین بنیان جنگ تروا نهاده شد. ( The myths of Hyginus/ § 92) 🕎 ابلیس، فریبنده و اغواکننده‌ی اصلی در دیرین‌گونه‌ی هبوط است؛ اما با تحریف این دیرین‌گونه‌، نقش اغواگری در طول تاریخ در همه‌ی فرهنگ‌ها بر دوش زن نهاده شده است. نقش آفرُدیته در اغوای پاریس و هِلن، برداشتی از دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط و برگرفته از رفتار حوای تحریف‌شده است. 📚 The myths of Hyginus ادامه دارد...
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش یازدهم: زن جادوگر در هفتخوان رستم 💬 پیش از این دانستیم که در دیرین‌گونه‌ی حقیقی هبوط، ابلیس با اغواگری، باعث هبوط آدم و حوا شد؛ اما نویسندگان تورات با تحریف این دیرین‌گونه‌، نقش اغواگری و به هبوط کشاندن را به حوا دادند. 💬 در میان داستان‌ها، زنانی نیز هستند که برای به هبوط کشاندن مردان تلاش کردند اما در تلاششان ناکام ماندند و مردان به سقوط کشیده نشدند؛ این مورد در برخورد جهان‌پهلوان رستم دستان با زن جادوگر قابل بررسی است. 💬 در شاهنامه‌ی حکیم فردوسی می‌خوانیم: هنگامی که رستم به خوان چهارم ‌رسید با جایی سرسبز و بزمی آراسته روبرو ‌گشت. آنجا، محل زندگی جادوگری بود که با دیدن رستم ناپدید شد. 💬 رستم کنار چشمه‌ای ‌نشست و تبوری را برگرفت و از سختی‌های زندگی‌اش آوازی خواند. آوای رستم که به گوش زن جادوگر زشت رسید خود را زیبا و جوان ساخت و پر از رنگ و بوی به نزد جهان‌پهلوان آمد و کنار او نشست. رستم، او را نشناخت و خداوند را سپاس گفت که در این راه سخت به چنین جایی رسیده است. جهان‌پهلوان، جامی از می برگرفت و از یزدان نیکی‌دهش یاد کرد. 💬 هنگامی که رستم از خداوند یاد کرد چهره‌ی جادوگر دگرگون گشت و سیاه شد. ناگهان رستم از جا پرید و او را به بند کشید و پرسید چیستی؟ همانطور که هستی خودت را نشان بده! 💬 در این هنگام، جادوگر به پیر گَندناکی تبدیل شد؛ و رستم بی‌درنگ او را با خنجر، دو نیم کرد. 💬 زن جادوگر، نماد دنیا و گیتی است که جهان رنگ‌ها به‌شمار می‌رود؛ و در پس هر رنگش، نیرنگ‌هاست. (نامه‌ باستان، ص ۴۰۶) 🇮🇷 در این داستان نیز اغواگری به عهده‌ی زن نهاده شده است و با برداشتی از دیرین‌گونه‌ی تحریف‌شده هبوط روبرو هستیم؛ با این تفاوت که رستم دستان، با یاد خدا از هبوط نجات یافت. 📚 نامه باستان (ویرایش و گزارش شاهنامه فردوسی)، میرجلال‌الدین کزازی، سمت، ۱۳۸۵ ادامه دارد...
🔰 دیرین‌گونه‌ی هبوط بخش دوازدهم:شهیده آسیه(بانوی استراتژیست،الگوی ضد هبوط) 💬در برابر الگویی که زن را هبوط کرده و مایه‌ی اغوا معرفی می‌نماید قرآن از شهیده آسیه، همسر فرعون یادمی‌کند که نه تنها هبوط نکردند بلکه با عروج خود، الگوی همه‌ی مؤمنان شد. 💬خداوند دو بخش از زندگی او را قصه می‌کند؛ یکی هنگامی که موسای نوزاد را از آب می‌گیرد و دیگری هنگامی که پیش از شهادت دعا می‌کند. 📣بخش نخست قصه‌: 💬هنگامی که وفات حضرت یوسف (ع) فرا رسید به بنی‌اسرائیل گفت: به زودی مصریان بر شما پیروز می‌شوند...آن‌ها، مردان شما را می‌کشند و شکم زنان باردارتان را پاره می‌کنند و کودکانتان را سر می‌برند؛ تا اینکه خداوند به وسیله‌ی «موسی بن عمران»...شما را نجات خواهد داد...هنگامی که تولد موسی نزدیک شد به فرعون خبر رسید بنی اسرائیل به دنبال منجی خود می‌گردند؛ از طرفی کاهنان و جادوگران نیز به فرعون خبر دادند در این سال، فرزندی از بنی‌اسرائیل زاده خواهد شد که نابودی دین و قومش به دست اوست.(ترجمه کمال الدین و تمام النعمه،ج۱،ص۲۹۰- ۲۹۳) 💬بانو آسیه در شرایطی زندگی می‌کرد که فرعون فاسد، ادعای برتری و خدایی داشت؛ در چنین شرایطی، سبد حامل موسای نوزاد به قصر فرعون رسید. 📖همسر فرعون گفت:«[اين کودک‌]نور چشم من و تو خواهد بود. او را مکشيد. شايد براى ما سودمند باشد يا او را به فرزندى بگيريم...(قصص،۹) 💬هنگامی که آسیه موسی را از آب گرفت...محبتش بر دل او افتاد...گفت: این پسر من است!...به نزد فرعون آمد و گفت: من به پسـر بچه‌ی پاکیزه و شـیرینی رسـیدم، او را فرزند خود بگیریم که مایه روشنی چشم من و تو خواهد بود و مبادا که او را بکشی! فرعون گفت این بچه ازکجـا آمـده است؟ گفت نمی‌دانم، جز اینکه آب او را آورده است، و آنقـدر گفت و گفت تا فرعون راضـی شـد...بچه به شیر نیاز داشت اما کودک، پسـتان هیـچ زنی را نگرفت تا اینکه خواهر موسی وارد شد و مادر او را آورد و موسی شیر مادرش را نوشید. بانو آسیه...به نزد فرعون آمـد و گفت: براي فرزنـدم دایه‌اي یافته‌ام...فرعون گفت: از کـدام خاندان است؟ گفت: از بنی‌اسرائیل! فرعون گفت: امکان ندارد، بچه ‌و دایه از بنی‌اسـرائیل! اما زن فرعون اصـرار کرد...تا او به این کار رضا داد.(ترجمه کمال الدین و تمام النعمه،ج۱،ص۲۹۵-۲۹۷) 📣بخش دوم قصه‌: 💬هنگامی که فرعون از ایمان بانو آسیه باخبرشد دستور داد از ایمانش دست بردارد اما او نپذیرفت پس فرعون او را شکنجه کرد تا شهید شد؛ در این هنگام آسیه دعا کرد و گفت: 📖پروردگارا نزد خود، در بهشت‏ خانه‏‌اى برايم بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان.(تحریم،۱۱) 🇮🇷امام خامنه‌ای درباره‌ی بانوآسیه می‌فرمایند: عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را بیامیزد با عزت مؤمنانه؛ این را بیامیزد با احساس تکلیف و وظیفه؛ آن لطافت را در جای خود به کار ببرد، آن تیزی و بُرندگی ایمان را هم در جای خود به کار ببرد. این ترکیب ظریف فقط مال زن‌هاست؛ این آمیزه‌ی ظریف لطافت و بُرندگی، مخصوص زن‌هاست؛ این امتیازی است که خدای متعال به زن داده است؛ لذا در قرآن به عنوان...نمونه‌ی ایمان همه‌ی بشر...دو زن را مثال می‌زند... یکی زن فرعون...(دیدارپرستاران) 💬قرآن همین دو بخش از زندگی این بانو را که در آن لطافت زنانه و عزت مؤمنانه به نمایش درآمده قصه کرده است. 💬در بخش نخست، هنگامی که سبد حامل موسای نوزاد به دست فرعونیان می‌افتد فقط لطافت، ظرافت و دلبری زنانه می‌توانست جان کودک را از خشم فرعون نجات دهد و بانو آسیه این حربه را در برابر همسر خود (نه مردان نامحرم) به کار برد و جان کودک را نجات داد. او با همین لطافت‌های زنانه، فرعون را راضی کرد تا کودک آب‌آورده را نکشد و سپس دایه‌ای از بنی‌اسرائیل او را شیر دهد. 💬در بخش دوم، هنگامی که بانو آسیه، حاضر نشد به خداوند کافر شود پایه‌های اقتدار پوشالی فرعون را از درون قصر او لرزاند و عزت مؤمنانه خود را نشان داد. حوزه‌ی کار این بانو در خانه بود. خانه‌ای که در آن برای مقدرات مردم مصر، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌شد. بانو آسیه در این خانه، هم جان ولی خدا را نجات داد و هم با رها کردن همه‌ی تعلقات، و درخواست خانه‌ای نزد خداوند در بهشت، فرعونی را که ادعای خدایی می‌کرد بی‌آبرو کرد. 🔆آسیه در قصر فرعون هرچه می‌خواست داشت؛ همه‌ی این‌ها می‌توانست مانند لنگر او را به این زندگی بچسباند و باعث هبوطش شود؛ اما او هرچه مایه‌ی هبوط بود را پس زد و از خدای تعالی، خانه‌ای نزد خودش خواست. او الگویی برای همه‌ی مؤمنان است تا در «قاعده‌ی ضدیت با هبوط و هابطه» به دنیا نچسبند و عروج کنند. 📚قرآن 📚بیانات امام خامنه‌ای دردیدارجمعی از پرستاران نمونه کشور ۱/ ۲/ ۱۳۸۹ 📚ترجمه کمال الدین وتمام النعمه،شیخ صدوق