eitaa logo
مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
220 ویدیو
26 فایل
📌 معرفی مرکز اسناد و مطبوعات * ارائه خدمات به محققان * تقویت سنت اهداء و جذب اسناد تاریخی، عکس های قدیمی و همچنین خدمات نشریات قدیمی لینک عضویت در کانال : eitaa.com/DocRazavi پاسخگویی به سوالات وارتباط مستقیم با ادمین👇: @Docpress_support
مشاهده در ایتا
دانلود
چاپ و نشر کارت‌پستال‌ در دوران قاجار در ایران رواج یافته است و مانند عکس به رسانه‌ای فراگیر تبدیل شد. اما ویژگی منحصر به فرد کارت پستال این است که نقش ویترینی برای حافظه‌ی جمعی جامعه را ایفا می‌کرد. باتوجه به بیسوادی مردم و کمبود روزنامه ها و عدم اطلاع رسانی، ارسال کارت پستال بهترین راه برای آگاهی سازی بوده است و از این طریق می توانستند مردم را با هم متحد و همراه نگاه دارند. در ایران علاوه برکارت پستال های شخصیت های برجسته، از جمله رجال قاجار، مشروطیت و یا روحانیون، وقایع نابهنجار اجتماعی و سیاسی آن دوران نیز به صورت کارت پستال درآمده است..... اهدایی دکتر مجید نوتاش 🔰 Eitaa.com/DocRazavi
39.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مستند میراثی از سناباد| 🎥معرفی گنجینه اسناد و مطبوعات رضوی 🆔@DocRazavi
🌱گیاه گنبد و🍚 پلوی دارالضیافه 🗞در مجله طلاعات ماهانه شماره 111 خرداد 36 آمده است: مهمترین سوغات آنروزهای مشهد یکی گیاه گنبد و دیگر پلوی دارالضیافه بود. زنان و مردانی که فرزند نمی آوردند و یا پسر نداشتند موقعی که به مشهد می رفتند از مسن ترین سادات خدام آستان مبارک قدری گیاه گنبد می خواستند. سید محترم کمندی برای اینکار داشت و با صاحب حاجت کمند را روی گنبد می افکند و از درزهای وسط خشت های طلا گیاه تازه یا خشکی را در می آورد و تسلیم صاحب حاجت می نمود که با نبات تبرک دم کرده بنوشد و حاجت روا شود. اما پلوی دارالضیافه چنان است که هر زواری لااقل یک شب می تواند از دارالضیافه یعنی مهمانسرای حضرت شام بگیرد و شام مهمانسرای حضرتی هم معمولاً پلو است. در قدیم اشخاص با عقیده پلوی مهمانسرا را خشک می کردند و به عنوان سوغات به شهرها می بردند. اما حالا این مشکل آسان شده چنانکه مسافرین پلوی حضرتی را توی قابلمه می گذارند سوار هواپیما میشوند و تر و تازه سوغات می‌آوردند.
روزنامه اطلاعات یکشنبه ۱۳۴۰/۳/۲۱ صفحه ۱۳ ستون اجتماعی با عنوان " مردم حرف میزنند" با عناوین: ✅ماهی تقلبی هم کشف شد ✅امان از همسایه ناراحت و مزاحم ✅آقای وزیر کشاورزی توجه کنند ✅ترمیم حقوق کارمندان بانک ملی چه شد ✅شرکت شهرآرا بیلان بدهد ✅بمن اطاق اجاره نمیدهند ✅جگر مردم از بی آبی میسوزد ✅طواف های مقابل بازار لیچارگو نیستند ✅آرزوی یخ بدلمان ماند ✅یک تلگراف ۷ روز در راه بود در قسمتی از پیام " امان از همسایه ناراحت و مزاحم" آمده: اسم آنها را نمی گویم که بیشتر آبرویشان نرود. اسم خودم را هم نمی گویم چون طوفان نوح را سرم می آورند. فقط برای اینکه شاید روزنامه بخوانند و عبرت بگیرند میگویم خانه ما در کوچه کوکب است.
35.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا گنبد حرم امام رضا از طلا هست؟؟ 🔴🔴🔴 با یاری خدا و همکاری صمیمانه دوستان رواق، دومین ویدئو کوتاه هم درباره تاریخ حرم رضوی منتشر شد. امیدوارم از دیدنش لذت ببرید. تاریخدون، تاریخ برای همه 🆔@DocRazavi 🔆☀️ @tarikhdun1
ناگفته‌های ساعت فراموش‌شده با عمری ۲۸۹ساله در حرم مطهر رضوی ساعت‌سازی به عنوان یک هنر ظریفه، از دوره صفویه وارد ایران شد. اما تا اواسط دوره قاجار هنوز حکم یک کالای لوکس را داشت... 🕰حکایت ساخت و نصب نخستین ساعت بزرگ حرم مطهر رضوی نادرشاه افشار که قصد داشت مشهد را به عنوان پایتخت خود برگزیند، در ربیع‌الاول سال ۱۱۴۸ (مرداد ۱۱۱۴) دستور داد ساعتی بزرگ برای حرم مطهر رضوی ساخته و بر فراز ایوان عباسی نصب شود. اسناد موجود در گنجینه رضوی نشان می‌دهد فرایند ساخت و تولید ساعت بزرگ در حرم مطهر رضوی – که ظاهراً نخستین ساعت در این شکل و اندازه بوده‌ – توسط صنعتگران و هنرمندان ایرانی انجام گرفته‌است. در سیاهه مربوط به لوازم ساخت این ساعت نشانه‌هایی از تولید زنگ برنجی دیده می‌شود که می‌تواند نشانه‌ای بر وجود زنگ ساعت در حرم مطهر رضوی در ۲۸۹ سال پیش باشد.... جزئیات بیشتر در مقاله 👇 B2n.ir/s19495 🆔@DocRazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رونمایی از اسناد چهارصد ساله مراسم «عودسوزی» در حرم مطهر رضوی با همت مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی 🆔@DocRazavi
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلمی از برگزاری مراسم 📺 ""رونمایی و معرفی اسناد چهارصد ساله عود سوزی در حرم مطهر رضوی" 🕌نگاهی به تاریخ و تشکیلات آستان قدس رضوی نشان می‌دهد از زمان تیموریان وآیین‌هایی در حرم رضوی به منظور خدمت به زائران و ارج نهادن به شعائر مذهب شیعی شکل گرفته، که در دوران صفویه، حدود 400 سال پیش به اوج خود رسیده است . برخی از این آیین‌ ها مانند🏝 نخل بندی و نخل گردانی زمانی مرسوم بوده که به مرور زمان از رونق افتاده است و شماری نیز همچون نقاره زنی، خطبه‌خوانی و مراسم صفه همچنان برقرار می باشد . و از جمله این آیین های تشریفاتی قدمت دار (تعطیر یا عود سوزی) است، که به مفهوم معطر ساختن و پراکنده نمودن بوهای خوش از طریق عطرافشانی عطر، گلاب، مشک، عنبر، عود، اسپند و کندر، در اماکن متبرکه رضوی بوده است. چنانکه سوختن عود و یا هر ماده خوشبوی دیگر در اماکن مذهبی در بین تمامی ادیان رایج بوده وفلسفه آن، علاوه بر خواص آرامش بخشی که برخی از گیاهان خوشبو به همراه داشته، حضور خیل زوار در این مکان های مقدس نیاز به عطر آگین بودن فضا را طلب می کرده است. .... @DocRazavi🆔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگزاری سی و دومین جلسه سند خوانی هفتگی در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی. @DocRazavi🆔
🌏 نشست تخصصی 📚" روزنامه خراسان دوره قاجار: روایتگر مشهد در عصر استبداد صغیر" 🎤با سخنرانی جواد نوائیان رودسری دانشجوی دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی ؛ دکتر تهمینه رئیس السادات دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی؛ ابراهیم حافظی رئیس اداره مطبوعات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی روز سه شنبه 22 خرداد 1403 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. 🔸 در این جلسه جواد نوائیان به توصیف و تحلیل شرایط خاص همزمان با چاپ روزنامه خراسان (اسفند 1287- مرداد 1288) با مدیریت سید حسین اردبیلی پرداخت. وی ضمن برشمردن طیف های مختلف این دوره در ارتباط با مشروطه (مخالفان، موافقان، میانه روها) در مورد مدیر روزنامه (زندگی و فعالیت ها، آشنایی و ارتباط با انجمن دموکرات، تدریس در مدارس مشهد، آشنایی با ملک الشعرا بهار و ...) توضیحاتی ارائه داد و از تصمیم سیدحسین اردبیلی به عنوان "بلند کردن یکی از پرچم های مشروطیت به نام روزنامه با شروع استبداد صغیر" یاد کرد. جزئیات بیشتر درسایت 👇 B2n.ir/t51203
48.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در گذشت پیشکسوت تشریفات حرم مطهر ( نقاره، عودسوز) با سابقه ای 55 ساله در (۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ ) که روحش غریق رحمت باد. نجاریان می گفت : از ابتدای خدمتم تاکنون شاهد تغییرات و اتفاقات زیادی در حرم مطهر بوده‌ام که برای خود من هم جذاب و دلنشین است؛ مثلا کار کردن در نقاره خانه در طول این سال‌ها، از نظر امکانات رفاهی شرایط بسیار مطلوب‌تر از قدیم دارد. در گذشته مجبور بودیم برای گرم کردن طبل‌ها که از پوست گاو تهیه می‌شد؛ کُنده‌های بزرگ چوب را تا بالا منتقل کنیم و با درست کردن آتش در یک مَنقل و قرار دادن طبل‌ها در کنار آن قبل از نواختن طبل‌ها، آن‌ها را گرم کنیم. طبل‌ها به دلیل تهیه از پوست گاو تا وقتی گرم نشوند صدای رسا و واضحی تولید نمی‌کند و باید این گرم کردن وسایل با همه مشکلاتش حتما انجام می‌شد، ...... جزئیات بیشتر در سایت B2n.ir/b78360 @DocRazavi🆔
موضوع سند: پرداخت مرسوم به علمداران آستان قدس رضوی. نکته : کلمه علمدار برای اولین بار در سال 1017 قمری و برای آخرین بار در سال 1173-1174 در اسناد موجود به کار برده شده است ولی از سال 1025 از واژه علمدار به عنوان جماعت علمداران نام برده شده است. تاریخ سند فوق مربوط به سال 1060 قمری(300 سال قبل)، دوره صفویه می باشد . در آرشیو گنیجنه رضوی (مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی )بیش از 20 سند موجود است که در آن به واژه علمدار اشاره شده که از تشکیلات آستان قدس رضوی، مرسوم که شکلی از پرداخت حقوق بوده،دریافت می کرده اند. @DocRazavi🆔
پادکست «جراید ایران» منتشر شد. اولین اپیزود جراید ایران، قصّه میرزا صالح شیرازی و ورود اولین روزنامه به ایران است. روایتگر این اپیزود سعی کرده در 26 دقیقه زمینه های آشنایی ایرانیان با صنعت «روزنامه‌نگاری» را از دریچه زندگی و افکار عباس میرزا نایب السلطنه و میرزا صالح شیرازی به طور خلاصه تعریف کند. برای شنیدن این پادکست از برنامه های زیر استفاده کنید: Shenoto، Castbox، Google Podcasts، Spotify، تلگرام
Teaser 01.mp3
2.97M
تیزر اپیزود اول: کاغذ اخبار
🕌آرشیو گنجینه رضوی و 7353 سند از اصناف و مشاغل قدیمی 📚مرکزاسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی دارای سندهای ارزشمندی از اصناف و مشاغل بوده که قدیمی ترین آن به سال 1008 ق (437 سال قبل) است که درآن از کدخدای اصناف به صراحت نام برده شده است. همچنین در برخی از این اسناد از ریش سفیدان اصناف که منظور همان رئیس اتحادیه و صنف امروزی است، نام برده شده و ازمشاغل و اصنافی همچون : سقا، معرکه گیر، صندوق ساز، کاتب، حلاج، حمامی، ارسی دوز، علاف، دلاک، شعرباف، چینی بند زن، نخود بریز، شیر فروش، جارچی، زین ساز، نعل کوب، سفید گر، مس گر، آب حوض کش، پنبه زن، رخت شوی، میراب، درشکه چی، قهوه چی، زهتاب، قالی باف، ذغال فروش، نعل بند، آهنگر، نقاش ، نقاش زرگر، کاشی کار، کاشی پز، معمار، بردست، عمله، بنا، بیل دار، کلنگ دار، کتیبه نویس، خطاط ، مصحح، کتابدار، خباز، قصاب، بقال و ... سندهای چشمگیری موجود است . @DocRazavi🆔
📰اهدای نشریات توسط موسسه مطبوعاتي ابرار به گنجینه مطبوعات رضوی 📚در اردیبهشت ماه 1403 تعداد 526 نسخه روزنامه وابسته به این موسسه شامل روزنامه های«ابرار»، «ابرار اقتصادی»، «ابرار ورزشی» مربوط به شش ماهه گذشته به ارزش تقریبی بیش از 80 میلیون ریال به اداره مطبوعات (مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی) اهداء شده است . شایان ذکر است که روزنامه های فوق از دهه 60 و 70 با شروع انتشارشان توسط این مرکز جذب و آرشیو شده است. اقدام ارزنده ناشران فرهیخته کشور در همکاری برای حفظ فرهنگ مکتوب کشور را ارج می گذاریم. @DocRazavi🆔
🕌سنت برگزاری روز عرفه در بارگاه مطهر رضوی برگزاری مراسم روز عرفه از مراسم و سنت های تاریخی است که در حرم مطهر رضوی برگزار می شده و قدیمی ترین سند به جای مانده به سال 1160 قمری (280 سال قبل ) یعنی مربوطه به دوره افشاریه بوده، روایتگر قدمت برگزاری این آیین مذهبی در حرم مطهر رضوی است. نکته قابل توجه این است که، چهار سند موجود در آرشیو گنجینه رضوی از شب عید قربان در کنار شب عرفه، با عنوان عید طواف نام برده شده است. @DocRazavi🆔
27 خرداد 1358 روز تشکیل جهاد سازندگی دوره ناصری سرآغاز ورود و رشد پدیده ها و فنون جدید به ایران است. تغییر آموزش و ترویج کشاورزی در ایران از اواخر دوره ناصری آغاز گشت. «فلاحت مظفری» به مفهوم امروزی سر آغاز ترویج کشاورزی جدید و مجله نگاری تخصصی در ایران است. شروع انتشار این مجله در جمادی الاول ۱۳۱۸ قمری و ناشر آن اداره مرکزی کل فلاحت و به صاحب امتیازی فخیم السلطنه رییس و مدیر کل فلاحت ممالک محروسه بوده است. این نشریه رویکرد ترویجی مبنی بر استفاده از روش های جدید زراعی به جای روش های کشاورزی سنتی را در ۱۸ شماره خود برگزیده است که در مقالات آن منعکس شده است. برای اولین بار نیز آگهی های تبلیغات فروش ماشین آلات جدید کشاورزی در این مجله دیده می شود. هدف از انتشار این مجله در مقدمه نخستین شماره این‌گونه نوشته شده ‌است : «فلاحت مظفری که برای تعمیم علوم و اصلاح اعمال زارعت و فلاحت و مزید اطلاع و علم عموم اهالی نگاشته و منتشر می‌شود، برای رجال مردمانی که شایق آبادی مملکت و طالب ترقی زراعت هستند، بدواً دو نمره مجاناً فرستاده می‌شود.»
28.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین بار چه زمانی در حرم امام رضا نقاره نواخته شد؟ جدیدترین ویدئو از مجموعه ویدئوهای کوتاه رواق به این موضوع پرداخته است. دیدنش خالی از لطف نیست. تاریخدون؛ تاریخ برای همه 🔆☀️ @Tarikhdun 🆔@DocRazavi
🕌بزرگداشت عید قربان در حرم مطهر این عید از سابقه و قدمت تاریخی بسیاری برخوردار است . چنانکه قدیمی ترین اسناد موجود در گنجینه رضوی در مرکز اسناد آستان قدس رضوی مربوط به عید قربان و به دوره شاه عباس اول صفوی در سال 1016 قمری حدود (۴۳۰ سال قبل) بر می گردد، که در آن به دادن خلعت به خطیب و حافظ قرآن آستان قدس در این روز اشاره دارد . 🆔 @DocRazavi