eitaa logo
مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی
973 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
179 ویدیو
25 فایل
📌 معرفی مرکز اسناد و مطبوعات * ارائه خدمات به محققان * تقویت سنت اهداء و جذب اسناد تاریخی، عکس های قدیمی و همچنین خدمات نشریات قدیمی لینک عضویت در کانال : eitaa.com/DocRazavi پاسخگویی به سوالات وارتباط مستقیم با ادمین👇: @Docpress_support
مشاهده در ایتا
دانلود
در 15 خرداد 1342 تیتر اصلی اکثر مطبوعات به حوادث این روز، خصوصاً بازداشت آیت‌الله خمینی اختصاص داشت‌. تیتر برخی نشریات در 15 خرداد 1342 چنین بود: 📌 آیت‌الله خمینی و آیت‌الله قمی دستگیر شدند. (اطلاعات‌، 15/3/1342). 📍 سرلشکر پاکروان (رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور): آقایان خمینی و قمی توقیف شدند. (پیغام امروز ـ 15/3/1342). 📝 اظهارات تیمسار سرلشکر پاکروان معاون نخست‌وزیر و رئیس سازمان امنیت کشور درباره حوادث دو روز اخیر کشور. (کیهان ـ 15/3/1342). 📍اعلامیه شهربانی کل کشور; تعقیب متخلفین از قانون‌. (کوشش ـ 15/3/1342). 📋به موجب اعلامیه شهربانی کل کشور به دنبال دادن شعارهای سیاسی به وسیله بعضی دستجات‌، تظاهرات در خیابانهای تهران ممنوع شد. (اطلاعات ـ 15/3/1342). 📌 عزاداری به تظاهرات سیاسی تبدیل شد، شهربانی کل کشور. (کیهان ـ 15/3/1342). نخست‌وزیر: مخالفان اصلاحات ارضی تنبیه می‌شوند. (بامشاد ـ 15/3/1342).
🕌صورت مجلس غبارروبی و تنظیف ضریح مطهر و تحویل اشیاءو نذورات استخراجی به اداره خزانه و موزه آستان قدس رضوی(1329) این غبار روبی توسط حاج میرزا حسین فقیه سبزواری کلیدار درب ضریح مطهر و حاج میرزا احمد خراسانی مجتهد، سید علی اکبر خوئی و حاج شیخ احمد شاهرودی انجام و نذورات جمع آوری شده است.که از جمله موارد استخراجی داخل ضریح : 💰دوعدد اشرفی ناصری و مظفری 🪙پنج هزاری مظفری دستکدار 💴دوهزاری احمدی 📿یک زوج گوشواره طلای دوهزاری به وزن 2/5 گرم . 💍النگو و انگشتر و گوشواره و طلسم و غیره طلای 18 و 14عیار به وزن 241 گرم و در مجموع وزن کلی طلاجات و نقره جات استخراج شده به وزن 9686 گرم 🪙به همراه سکه های نقره( صفویه ، کوفی ، نادری، قبل از اسلام خط میخی و دوران قاجار ) ........ 🆔️ @DocRazavi
تحلیلی بر ارتباط بین لقب با نقش مهر در تشکیلات اداری آستان قدس رضوی در دوره قاجار: 🔶اعطای القاب به افراد به قبل از قاجار برمی‌گردد، اما در این دوره دادن القاب در انواع گوناگون، بسته به توانایی‌های خاص افراد یا خاندان‌های حکومتی آنان و تعاملات سیاسی رواج زیادی یافت. عنوان‌های اعطاشده به افراد برای حق‌گزاری، تمجید یا تصدی منصبی مشخص از طریق پرداخت هزینه و یا خشنودی صادرکننده بوده و دارنده لقب از امتیازات مادی و معنوی متناسب با آن برخوردار می‌شد. 🔷در دادن لقب انگیزه‌های زیادی داشته است که تأمین هزینه‌های مالی مهم‌ترین انگیزه بود و پرداخت پول و رشوه نقش اساسی در اعطای لقب و مزایای آن داشت. استفاده از القاب در آستان قدس رضوی تا پیش از دوره قاجار رواج چندانی نداشت، به‌طوری‌که در دوره صفویه و افشاریه تنها برای متولی به کار می‌رفت و برای دیگر صاحب‌منصبان جهت احترام از خطاب‌هایی مانند مستوفی عالی‌قدر و ناظر سموالمکان استفاده می‌شد....... جزئیات بیشتر از مقاله در پژوهشنامه مطالعات اسنادی 👇 B2n.ir/j56473 🆔️ @DocRazavi
مشهد که برای اولین بار در سال 1318 قمری صاحب روزنامه شده بود. 25 جمادی‌الثانی 1319 گزارش روشنایی حرم را می دهد که به واسطه کارخانه برق ارسالی مظفرالدین شاه اتفاق افتاده است: « چراغ برق تقدیمی شاهنشاه که برای آستانۀ مقدسۀ رضویه به رسم هدیه فرستاده بودند و مدتی بود که مشغول ساختن کارخانۀ او بودند به توجه امنای آستان قدس به اتمام رسیده، در شب مذکور در حرم محترم و صحنین مقدسین روشن شده، ضیاءبخش دیدۀ شاه‌پرستان گردید.» 🆔️ @DocRazavi
🗞آشفته، کامل‌ترین نشریه طنز مشهداست. 📚برخی آن را نخستین نشریه طنز مشهد دانسته که همه سنین را دربر می‌گیرد. کودکان و زنان را هم مخاطب قرار می‌دهد. عماد عصار مدیر این هفته نامه که سال 1308 آن را در مشهد چاپ و توزیع کرده برای کودکان، نقاشی و شعر منتشر می‌کند و تقریبا در همه شماره‌هایش، مطلبی انتقادی درباره بانوان دارد. پیش از آن در مطبوعات چنین صریح و بی‌پرده به موضوع زنان پرداخته نمی‌شد؛ البته انتشار این مطالب بدون دردسر هم نیست و صدای زنان جامعه را بلند می‌کند و نامه‌های اعتراضی زیادی به‌سمت او گسیل می‌شود، حتی گاهی اعتراض‌ها آن‌قدر بالا می‌گیرد که عصار مجبور می‌شود برای مدتی انتشار آن را متوقف کند. 🆔️ @DocRazavi
مقاله" بررسی تحلیلی شغل مستوفی در تشکیلات اداری آستان قدس" دیوان استیفا در طول تاریخ یکی از دیوان های مهم مملکت با سلسله مراتب قدرت بوده که شخص مستوفی الممالک در رأس آن قرار داشت. این منصب بعد از مقام وزارت در مرتبه دوم قرار داشته. شغل مستوفی در تشکیلات اداری آستان قدس، کلیه امور مربوط به مسائل مالی را در دست داشته است. قدیمی ترین سندموجود در آرشیو مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی مربوط به سال 1002ق (حدود 300 سال پیش )است. و به مستوفیانی که در تشکیلات اداری آستان قدس مشغول به کار بوده با اسامی آن ها در اسناد آمده و بر دو دسته بوده اند: 📍 مستوفی سرکار فیض آثار یا مستوفی الملک و مستوفی موقوفات یا مستوفی ممالک محروسه. که بر اساس دستور شاه و متولی آستان قدس وظایفی در اختیار داشته که بعد از متولی باشی و ناظر آستان قدس در مقام سوم اداری قرار می‏گرفته است. اطلاعات بیشتر مقاله درپژوهشنامه مطالعات اسنادی👇 B2n.ir/j56473 🆔️ @DocRazavi
به مناسبت یکم ذی الحجه؛ سالروز ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت فاطمه(س) که با عنوان «روز ازدواج» در تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده است 🕌قباله های ازدواج به قدمت 5 قرن (نیم‌نگاهی به عقدنامه‌های موجود در آرشیو اداره اسناد آستان قدس رضوی ) 📜 600قباله ازدواج در آرشیو اداره اسناد آستان قدس رضوی در جوار حرم مطهر حضرت رضا(ع) نگهداری می‌شود که بیش از 10 قباله آن متعلق به 5 قرن قبل از دوره‌های صفویه، افشاریه و زندیه است. محتوای کلی عقدنامه‌ها در دوره قاجار، تقسیم‌بندی متن عقدنامه‌ها به شیوه امروزی متداول نبوده و آن‌ها را به صورت ممتد و بدون هیچ‌گونه تقسیم‌بندی ظاهری می‌نوشتند. اما عقدنامه‌ها به طور معمول شامل تسمیه، تحمیدیه، مقدمه‌ای در اهمیت ازدواج با استناد به آیات و احادیث، زمان مناسب ازدواج، معرفی زوجین، مهریه، دعا در حق زوجین و تاریخ عقد بوده است.... جزئیات بیشتر در مقاله 👇 B2n.ir/j88620 🆔️ @DocRazavi
28.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به بهانه سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) کلیپ معرفی( قباله های ازدواج )در آرشیو مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی . 🆔️ @DocRazavi
تاريخ سند: شوال 1195ق(250 سال قبل). نوع سند: عقد‌ نامه‌ی ازدواج. موضوع: عقدنامه‌ی ازدواج ميان امير محمّد خان با گوهرشاد سلطان بيگم، دختر سلطان شاهرخ افشار با شرايط و مهريه‌ی معين. نوع خط و تعداد سطور: نستعلیقِ خوش و نسخ، 19 سطری. نوع کاغذ: کشمیری. تزیینات سند: جدول‌بندی به زر و سرنج. جملات عربی به شنگرف. حاشیه و فواصل جدول‌ها، مُذهّب به گل و بوته‌های درشت و نقوش اسلیمی 🆔️ @DocRazavi
کارت پستال (طهران-ناصریه شمس العماره ) اهدایی دکتر مجید نوتاش 🔰 Eitaa.com/DocRazavi
چاپ و نشر کارت‌پستال‌ در دوران قاجار در ایران رواج یافته است و مانند عکس به رسانه‌ای فراگیر تبدیل شد. اما ویژگی منحصر به فرد کارت پستال این است که نقش ویترینی برای حافظه‌ی جمعی جامعه را ایفا می‌کرد. باتوجه به بیسوادی مردم و کمبود روزنامه ها و عدم اطلاع رسانی، ارسال کارت پستال بهترین راه برای آگاهی سازی بوده است و از این طریق می توانستند مردم را با هم متحد و همراه نگاه دارند. در ایران علاوه برکارت پستال های شخصیت های برجسته، از جمله رجال قاجار، مشروطیت و یا روحانیون، وقایع نابهنجار اجتماعی و سیاسی آن دوران نیز به صورت کارت پستال درآمده است..... اهدایی دکتر مجید نوتاش 🔰 Eitaa.com/DocRazavi
39.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مستند میراثی از سناباد| 🎥معرفی گنجینه اسناد و مطبوعات رضوی 🆔@DocRazavi
🌱گیاه گنبد و🍚 پلوی دارالضیافه 🗞در مجله طلاعات ماهانه شماره 111 خرداد 36 آمده است: مهمترین سوغات آنروزهای مشهد یکی گیاه گنبد و دیگر پلوی دارالضیافه بود. زنان و مردانی که فرزند نمی آوردند و یا پسر نداشتند موقعی که به مشهد می رفتند از مسن ترین سادات خدام آستان مبارک قدری گیاه گنبد می خواستند. سید محترم کمندی برای اینکار داشت و با صاحب حاجت کمند را روی گنبد می افکند و از درزهای وسط خشت های طلا گیاه تازه یا خشکی را در می آورد و تسلیم صاحب حاجت می نمود که با نبات تبرک دم کرده بنوشد و حاجت روا شود. اما پلوی دارالضیافه چنان است که هر زواری لااقل یک شب می تواند از دارالضیافه یعنی مهمانسرای حضرت شام بگیرد و شام مهمانسرای حضرتی هم معمولاً پلو است. در قدیم اشخاص با عقیده پلوی مهمانسرا را خشک می کردند و به عنوان سوغات به شهرها می بردند. اما حالا این مشکل آسان شده چنانکه مسافرین پلوی حضرتی را توی قابلمه می گذارند سوار هواپیما میشوند و تر و تازه سوغات می‌آوردند.
روزنامه اطلاعات یکشنبه ۱۳۴۰/۳/۲۱ صفحه ۱۳ ستون اجتماعی با عنوان " مردم حرف میزنند" با عناوین: ✅ماهی تقلبی هم کشف شد ✅امان از همسایه ناراحت و مزاحم ✅آقای وزیر کشاورزی توجه کنند ✅ترمیم حقوق کارمندان بانک ملی چه شد ✅شرکت شهرآرا بیلان بدهد ✅بمن اطاق اجاره نمیدهند ✅جگر مردم از بی آبی میسوزد ✅طواف های مقابل بازار لیچارگو نیستند ✅آرزوی یخ بدلمان ماند ✅یک تلگراف ۷ روز در راه بود در قسمتی از پیام " امان از همسایه ناراحت و مزاحم" آمده: اسم آنها را نمی گویم که بیشتر آبرویشان نرود. اسم خودم را هم نمی گویم چون طوفان نوح را سرم می آورند. فقط برای اینکه شاید روزنامه بخوانند و عبرت بگیرند میگویم خانه ما در کوچه کوکب است.
35.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا گنبد حرم امام رضا از طلا هست؟؟ 🔴🔴🔴 با یاری خدا و همکاری صمیمانه دوستان رواق، دومین ویدئو کوتاه هم درباره تاریخ حرم رضوی منتشر شد. امیدوارم از دیدنش لذت ببرید. تاریخدون، تاریخ برای همه 🆔@DocRazavi 🔆☀️ @tarikhdun1
ناگفته‌های ساعت فراموش‌شده با عمری ۲۸۹ساله در حرم مطهر رضوی ساعت‌سازی به عنوان یک هنر ظریفه، از دوره صفویه وارد ایران شد. اما تا اواسط دوره قاجار هنوز حکم یک کالای لوکس را داشت... 🕰حکایت ساخت و نصب نخستین ساعت بزرگ حرم مطهر رضوی نادرشاه افشار که قصد داشت مشهد را به عنوان پایتخت خود برگزیند، در ربیع‌الاول سال ۱۱۴۸ (مرداد ۱۱۱۴) دستور داد ساعتی بزرگ برای حرم مطهر رضوی ساخته و بر فراز ایوان عباسی نصب شود. اسناد موجود در گنجینه رضوی نشان می‌دهد فرایند ساخت و تولید ساعت بزرگ در حرم مطهر رضوی – که ظاهراً نخستین ساعت در این شکل و اندازه بوده‌ – توسط صنعتگران و هنرمندان ایرانی انجام گرفته‌است. در سیاهه مربوط به لوازم ساخت این ساعت نشانه‌هایی از تولید زنگ برنجی دیده می‌شود که می‌تواند نشانه‌ای بر وجود زنگ ساعت در حرم مطهر رضوی در ۲۸۹ سال پیش باشد.... جزئیات بیشتر در مقاله 👇 B2n.ir/s19495 🆔@DocRazavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رونمایی از اسناد چهارصد ساله مراسم «عودسوزی» در حرم مطهر رضوی با همت مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی 🆔@DocRazavi
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلمی از برگزاری مراسم 📺 ""رونمایی و معرفی اسناد چهارصد ساله عود سوزی در حرم مطهر رضوی" 🕌نگاهی به تاریخ و تشکیلات آستان قدس رضوی نشان می‌دهد از زمان تیموریان وآیین‌هایی در حرم رضوی به منظور خدمت به زائران و ارج نهادن به شعائر مذهب شیعی شکل گرفته، که در دوران صفویه، حدود 400 سال پیش به اوج خود رسیده است . برخی از این آیین‌ ها مانند🏝 نخل بندی و نخل گردانی زمانی مرسوم بوده که به مرور زمان از رونق افتاده است و شماری نیز همچون نقاره زنی، خطبه‌خوانی و مراسم صفه همچنان برقرار می باشد . و از جمله این آیین های تشریفاتی قدمت دار (تعطیر یا عود سوزی) است، که به مفهوم معطر ساختن و پراکنده نمودن بوهای خوش از طریق عطرافشانی عطر، گلاب، مشک، عنبر، عود، اسپند و کندر، در اماکن متبرکه رضوی بوده است. چنانکه سوختن عود و یا هر ماده خوشبوی دیگر در اماکن مذهبی در بین تمامی ادیان رایج بوده وفلسفه آن، علاوه بر خواص آرامش بخشی که برخی از گیاهان خوشبو به همراه داشته، حضور خیل زوار در این مکان های مقدس نیاز به عطر آگین بودن فضا را طلب می کرده است. .... @DocRazavi🆔
22.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برگزاری سی و دومین جلسه سند خوانی هفتگی در مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی. @DocRazavi🆔
🌏 نشست تخصصی 📚" روزنامه خراسان دوره قاجار: روایتگر مشهد در عصر استبداد صغیر" 🎤با سخنرانی جواد نوائیان رودسری دانشجوی دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی ؛ دکتر تهمینه رئیس السادات دکترای تاریخ ایران دوره اسلامی؛ ابراهیم حافظی رئیس اداره مطبوعات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی روز سه شنبه 22 خرداد 1403 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. 🔸 در این جلسه جواد نوائیان به توصیف و تحلیل شرایط خاص همزمان با چاپ روزنامه خراسان (اسفند 1287- مرداد 1288) با مدیریت سید حسین اردبیلی پرداخت. وی ضمن برشمردن طیف های مختلف این دوره در ارتباط با مشروطه (مخالفان، موافقان، میانه روها) در مورد مدیر روزنامه (زندگی و فعالیت ها، آشنایی و ارتباط با انجمن دموکرات، تدریس در مدارس مشهد، آشنایی با ملک الشعرا بهار و ...) توضیحاتی ارائه داد و از تصمیم سیدحسین اردبیلی به عنوان "بلند کردن یکی از پرچم های مشروطیت به نام روزنامه با شروع استبداد صغیر" یاد کرد. جزئیات بیشتر درسایت 👇 B2n.ir/t51203
48.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در گذشت پیشکسوت تشریفات حرم مطهر ( نقاره، عودسوز) با سابقه ای 55 ساله در (۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ ) که روحش غریق رحمت باد. نجاریان می گفت : از ابتدای خدمتم تاکنون شاهد تغییرات و اتفاقات زیادی در حرم مطهر بوده‌ام که برای خود من هم جذاب و دلنشین است؛ مثلا کار کردن در نقاره خانه در طول این سال‌ها، از نظر امکانات رفاهی شرایط بسیار مطلوب‌تر از قدیم دارد. در گذشته مجبور بودیم برای گرم کردن طبل‌ها که از پوست گاو تهیه می‌شد؛ کُنده‌های بزرگ چوب را تا بالا منتقل کنیم و با درست کردن آتش در یک مَنقل و قرار دادن طبل‌ها در کنار آن قبل از نواختن طبل‌ها، آن‌ها را گرم کنیم. طبل‌ها به دلیل تهیه از پوست گاو تا وقتی گرم نشوند صدای رسا و واضحی تولید نمی‌کند و باید این گرم کردن وسایل با همه مشکلاتش حتما انجام می‌شد، ...... جزئیات بیشتر در سایت B2n.ir/b78360 @DocRazavi🆔
موضوع سند: پرداخت مرسوم به علمداران آستان قدس رضوی. نکته : کلمه علمدار برای اولین بار در سال 1017 قمری و برای آخرین بار در سال 1173-1174 در اسناد موجود به کار برده شده است ولی از سال 1025 از واژه علمدار به عنوان جماعت علمداران نام برده شده است. تاریخ سند فوق مربوط به سال 1060 قمری(300 سال قبل)، دوره صفویه می باشد . در آرشیو گنیجنه رضوی (مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی )بیش از 20 سند موجود است که در آن به واژه علمدار اشاره شده که از تشکیلات آستان قدس رضوی، مرسوم که شکلی از پرداخت حقوق بوده،دریافت می کرده اند. @DocRazavi🆔