eitaa logo
دکتر علی شریعتی
558 دنبال‌کننده
19 عکس
5 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دکتر شریعتی . ای شهیدِ زنده جاوِدان ای تو شعله بخشِ هر کاروان در سیاهی هایِ راه باشی اُمت را گواه بردمیده از کویرِ سیاه ای امیدِ هر سحر ای شهیدِ شمعِ هر اَنجُمَن ای تو فرزندِ وَطَن باشی تو ای شهید شاهد به راه خود بر راهِ مردمان باشد چو روح حق در جانِ تو روان دکتر شریعتی ... شریعتی ... شریعتی ای که بگسسته زِ بندِ زمان ای رها در بیکران ای شهید دردِ هر بی فَغان ای ستیزِ بی امان ای روحِ پُر تَوان بر بامِ آسمان، پروازِ بیکران باشی تو منتظر بر راهِ رَهروان دکتر شریعتی ... شریعتی ... شریعتی . . ✔️ شعر از خانم ثریا همت آزاد در رثای دکتر علی شریعتی . . 📚 برگرفته از کتاب تصویری ناتمام از زندگی دکتر علی شریعتی، تدوین بنباد فرهنگی دکتر علی شریعتی، ص ۲۰۸، چاپ سوم، سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 شریعتی در یک نگاه . 📌بخش اول . 🔸۱۳۱۲: تولد دوم آذر ماه 🔹۱۳۱۹: ورود به دبستان «ابن یمین» 🔸۱۳۲۵: ورود به دبیرستان «فردوسی مشهد» 🔹۱۳۲۷: عضویت در کانون نشر حقایق اسلامی 🔸۱۳۲۹: ورود به دانشسرای مقدماتی «مشهد» 🔹۱۳۳۱: اتمام دوره ی دانشسرا و استخدام در اداره فرهنگ «مشهد» / بنیانگذاری انجمن اسلامی دانش آموزان / شرکت در تظاهرات خیابانی علیه حکومت موقت قوام السلطنه و دستگیری کوتاه مدت 🔸۱۳۳۲: عضویت در نهضت مقاومت ملی 🔹۱۳۳۳: گرفتن دیپلم کامل ادبی و انتشار کتاب (ترجمه) نمونه های عالی اخلاقی در بحمدون اثر کاشف الغطاء 🔸۱۳۳۴: انتشار کتاب های «ابوذر غفاری» و «تاریخ تکامل فلسفه» / ورود به دانشکده ی ادبیات «مشهد» 🔹۱۳۳۶: دستگیری به همراه ۱۶ نفر از اعضای نهضت مقاومت در مشهد 🔸۱۳۳۷: فارغ التحصیل از دانشکده ی ادبیات، با احراز رتبه اول / ۲۴ تیرماه، ازدواج با یکی از همکلاسان خود به نام «بی بی فاطمه (پوران) شریعت رضوی) . ✔️ ادامه دارد ... . برگرفته از کتاب تصویری ناتمام از زندگی دکتر علی شریعتی، تدوین بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی، ص ۲۵۲، چاپ سوم، سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
" بدترین ایام زندان من، همان سه ماهی بود که هم سلولی مشکوکی داشتم، چون هراسم از آن بود که در خواب مبادا چیزی بگویم که به ضررم تمام شود. " . #شهادت_شریعتی 🌿 #دکتر_علی_شریعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 شریعتی در یک نگاه . 📌بخش دوم . 🔸۱۳۳۸: اعزام به فرانسه با بورس دولتی به دلیل کسب رتبه ی اول / تولد اولین فرزندش «احسان» / پیوستن به سازمان آزادی بخش الجزایر 🔹۱۳۳۹: بردن همسر و فرزند به فرانسه / زندانی شدن در پاریس بخاطر مبارزاتش در راه آزادی الجزایر 🔸۱۳۴۰: همکاری با کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، جبهه ملی، نهضت آزادی و نشریه ایران آزاد 🔹۱۳۴۱: مرگ مادر / تولد دومین فرزندش «سوسن» (زری) / آشنایی با افکار فانون نویسنده ی انقلابی - آنتیلی الاصل عضو جبهه ی نجات بخش الجزایر - کتاب دوزخیان روی زمین و آشنایی با ژان پل سارتر 🔸۱۳۴۲: تولد سومین فرزندش «سارا» / اتمام تحصیلات و اخذ مدرک دکترا در رشته ی تاریخ و گذراندن کلاس های جامعه شناسی . ✔️ ادامه دارد ... . 📚 برگرفته از کتاب تصویری ناتمام از زندگی دکتر علی شریعتی، تدوین بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی، ص ۲۵۲، چاپ سوم، سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 غم آوایی برای دکتر علی شریعتی . . یک تن و این همه جان بر تو جهان ارزانی به سرت سروری کون و مکان ارزانی سرو سر سوده به افلاک زِ آزاده سری شط پوینده جان بر تو روان ارزانی میر ملک سخنی مالک اقلیم قلم این کمین نقش بر آن نام و نشان ارزانی جام جوشنده مستی ده هشیارانی بر تو فیض کَرَم پیر مُغان ارزانی کوته عمری همه روشنگر شب های سیاه شمع را آتش جانت به زبان ارزانی حرف میرایی بر دفتر عمر تو نرفت جاودان نام تو بر هر دو جهان ارزانی تفته خاکی است زمین عرصه جولان خسان بر تو آن سایه ایمان و امان ارزانی خاطری نیست که غمسوده سوگ تو نشد غم جانسوز تو بر پیر و جوان ارزانی داغ یک دشت شقایق به دل از ماتم تو خون پاکت به شهیدانِ زمان ارزانی جوشش جان تو گر قالب خاکی بشکست نابِ این دُرد به ما دُردکشان ارزانی سینه ریشان تو لب دوختگانند این راز بر لب غنچه نگشوده دهان ارزانی اشکم آن مایه ندارد که فرو شوید غم درد و داغ تو به این سوخته جان ارزانی . . ✔️ شعر از خانم پروین دولت آبادی در رثای دکتر علی شریعتی . . 📚 برگرفته از کتاب «تصویری ناتمام از دکتر شریعتی»، تدوین بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی، چاپ سوم، ص ۲۰۶ - ۲۰۵، سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 شریعتی در یک نگاه . 📌بخش سوم . 🔸۱۳4۳: بازگشت به ایران و دستگیری در مرز و انتقال به زندان قزل قلعه پایان انتظار خدمت و از شانزدهم شهریور ماه انتصاب مجدد در اداره فرهنگ 🔹۱۳۴۴: انتقال به تهران به عنوان کارشناس و بررسی کتب درسی 🔸۱۳۴۵: استادیاری رشته ی تاریخ در دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد 🔹۱۳۴۷: آغاز سخنرانی های او در حسینیه ی ارشاد و دانشگاه ها و انتشار کتاب های «اسلام شناسی مشهد» (مجموعه آثار ۳۰) و از «هجرت تا وفات» 🔸۱۳۵۰: تولد چهارمین فرزندش «مونا» 🔹۱۳۵۱: تعطیلی حسینیه ارشاد و ممنوعیت سخنرانی های او 🔸۱۳۵۲: معرفی خود به ساواک و هجده ماه زندان انفرادی در کمیته شهربانی 🔹۱۳۵۳: در آخرین شب آن سال از زندان کمیته شهربانی آزاد شد 🔸۱۳۵۴: خانه نشینی و آغاز زندگی سخت و غم انگیز و شروع دوباره به فعالیت های مخفیانه مذهبی و اجتماعی در تهران و مشهد 🔹۱۳۵۶: در ۲۶ اردیبهشت ماه هجرت به اروپا و شهادت در انگلستان به دست عوامل ساواک . پایان . 📚 برگرفته از کتاب تصویری ناتمام از زندگی دکتر علی شریعتی، تدوین بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی، ص ۲۵۳ - ۲۵۲، چاپ سوم، سهامی انتشار، تهران، ۱۳۸۰. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
شگفتا; وقتی که بود، نمی دیدم وقتی می خواند، نمی شنیدم وقتی دیدم که نبود وقتی شنیدم که نخواند... . ✔️طرح از م.م . #دکتر_علی_شریعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴وصیت شرعی دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی در مورد آثارش | بخش اول . ✅ علی شریعتی از دیرباز بر طبق عادت خویش انتقادهای صادقانه را می پذیرفت و در عین حال برای خنثی کردن حرکات ارتجاعی و افشای سیاست امپریالیسم از کسانی که به هرحال دلشان برای اسلام می سوخت، خودش شخصا می خواست که کتابهایش را بخوانند و اگر مطالبی به نظرشان غیرمستدل و نادرست می آید، دست به یک نقد علمی بزنند و احیانا هر کاستی که به چشم می خورد تصحیح نمایند و درست آن را بنویسند تا مغرضان از این آب گل آلود ماهی نگیرند و بدیهی است که علی چنین نظریاتی را هم اگر درست بود و صحت داشت می پذیرفت. در یکی از شب هایی که در منزل یکی از اعضای حسینیه ی ارشاد سخنرانی داشت و آقای محمدرضا حکیمی هم در آن مجلس بود، علی در مورد کتابهایش با ایشان صحبت می نماید و ضمنا از آقای محمدرضا حکیمی می خواهد که کتابهای او را دوباره خوانی نمایند و اگر اشتباهاتی که در نظریات او وجود دارد آن را اصلاح نموده و نظریات درست خود را ابراز نمایند و پس از گذشت مدت کوتاهی، مساله ی هجرت شریعتی پیش آمد و بعد هم مساله ی شهادت و چندی نگذشت که دوستداران علی و اعضای حسینیه ی ارشاد مرحوم محمد همایون و میناچی در یک گردهمایی تصمیم گرفتند که برای نشر آثار دکتر چند جلسه با حضور پدر دکتر و نگارنده (پوران شریعت رضوی) و شخصیت های ذیصلاح مذهبی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی جلسه ای در خانه ی آقای همایون تشکیل دهند و راجع به چگونگی چاپ و نشر کتب دکتر و احیانا نقد و بررسی آنها صحبت شود. . . ⬅️برگرفته از کتاب ، جلد اول ، دکتر پوران شریعت رضوی، ص ۳۲۷ . 🌿 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴وصیت شرعی دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی در مورد آثارش | بخش دوم ✅ماجرای اشتباهات شریعتی ؟! . آقا سید محمدمهدی جعفری درباره ی وصیت دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی می گوید : «در سال ۵۵ که عبدالفتاح عبدالمقصود از ایران بازدید کرد، بعد از بازگشت ایشان به مصر، دوستان برای جمع بندی و ارزیابی سفر ایشان به ایران، جلسه ای در منزل حاج حسین امانیان برگزار کردند.... یادم است در آن جلسه از جمله آقای دکتر سید جعفر شهیدی نیز آمده بودند. دیدیم آقای شریعتی و آقای محمدرضا حکیمی هم جداگانه به جلسه آمدند. شب بسیار خاطره انگیز و فراموش ناشدنی بود. بحث اصلی درباره ی امام علی و کتاب عبدالفتاح عبدالمقصود بود. در آن جلسه آقای حکیمی گفت: کتابی دارم که درباره حادثه غدیر است و حادثه عاشورا، جریان امام رضا و امام زمان. تردید دارم نام این کتاب را چه بگذارم دکتر شریعتی گفت: من پیشنهاد می کنم اسمش را بگذار امام در عینیت جامعه. آقای حکیمی هم فوری پسندید و چندی بعد هم این کتاب توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شد. پس از پایان جلسه، آقای حکیمی زودتر بلند شد که برود منزل. دکتر شریعتی رفت به بدرقه اش. بعد که آقای حکیمی رفت و دکتر برگشت به داخل منزل، آقای خسرو منصوریان به من گفت : دکتر نامه ای به آقای حکیمی داد. ما چیزی نگفتیم . در میان ما آقای منصوریان ماشینی داشت که همه ی ما را از جمله دکتر علی شریعتی را به طور فشرده سوار کرد تا به مقصد برساند. در بین راه من از دکتر پرسیدم: نامه خصوصی بود؟! دکتر گفت: بله، بعدا متوجه می شوی ! دانستم که در ماشین و در میان جمع نمی خواهد چیزی بگوید. پس از مدتی من از دیگری، نه از خود دکتر، شنیدم که ایشان وصیت نامه اش را به آقای حکیمی داده است. در آن وصیت نامه نوشته بود که کتابهای من نیاز به اصلاح دارد و از شما می خواهم که آن را اصلاح کنید....» . ⬅️برگرفته از کتاب ، نوشته سید قاسم یاحسینی ، ص ۹۹ به نقل از؛ کتاب ، دکتر پوران شریعت رضوی ، جلد دوم، ص ۳۸۰ - ۳۸۱ . 🌿 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔶 «...باید مایه ی عرفانی را به نسل جوان بدهیم، اما با اینکه برو نماز بخوان ٬ برو روزه بگیر و برو... این مایه عرفانی درست نمیشود، این یک مایه ضد عرفانی است... یعنی تنها عکس العملش این است که وی اصلاً بیزار میشود». . . 📚 برگرفته از کتاب «چگونه ماندن»، دکتر علی شریعتی، صفحه ۷۸. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴وصیت شرعی دکتر علی شریعتی به محمدرضا حکیمی در مورد آثارش | بخش سوم . ✅ماجرای اشتباهات شریعتی ؟! . آقای سید محمدمهدی جعفری درباره ی وصیت دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی می گوید : «...پس از فوت یا شهادت شریعتی در خرداد ۵۶، روزی آقای ناصر میناچی مرا به منزل آقای محمد همایون از پایه گذاران حسینیه ی ارشاد، دعوت کرد. وقتی رفتم آنجا، دیدم شهید مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر، شهید بهشتی، آقای محمدرضا حکیمی، مرحوم مهندس بازرگان، دکتر سحابی، مرحوم محمدتقی شریعتی و آقای میناچی و همایون حضور دارند. مرحوم همایون سخت بیمار بود و روی تخت خوابیده بود. در آن جلسه این بحث مطرح شد که حالا که دکتر شریعتی به آقای حکیمی وصیت کرده که آثارش را اصلاح کند، ما از آقای حکیمی می خواهیم که کمر همت به این کار ببندد و چنین کاری را انجام دهد. در آن جلسه آقای حکیمی نه این پیشنهاد را رد کرد و نه پذیرفت، اما گفت: من با کمال میل حاضرم شب تا صبح بنشینم و کتابهای آن مرحوم را بخوانم و اگر مواردی داشته باشد اصلاح کنم، اما به یک شرط و آن اینکه یک همکار برای این کار داشته باشم و آن همکار هم پیشنهاد می کنم آقای جعفری باشد. جمعیت به علامت سوال به من رو کرد. من هم پاسخ دادم: با کمال میل برای این کار در خدمت آقای حکیمی هستم. شهید باهنر گفت: ما هم جایی در اختیارتان می گذاریم که هرچه از دکتر برجای مانده آنجا جمع آوری شود. دو اتاق در دفتر مرکزی دفتر نشر فرهنگ اسلامی در خیابان فردوسی در اختیار آقای حکیمی و بنده گذاشته شد. آقای حکیمی از آقای قدسی، شاعر خراسانی، نیز دعوت کردند که بیاید و با ما همکاری کند. برای آقای قدسی بابت این کار حقوقی نیز تعیین شد. کار آقای قدسی این بود که در میان آثار دکتر شریعتی می گشت و مطالبی را که به نظرش قابل اصلاح می رسید، بیرون می کشید و یادداشت می کرد و در اختیار آقای حکیمی می گذاشت. من هم کتابهای دکتر شریعتی را تنظیم می کردم...» . ⬅️برگرفته از کتاب ، نوشته سید قاسم یاحسینی ، ص ۹۹ به نقل از؛ کتاب ، دکتر پوران شریعت رضوی ، جلد دوم، ص ۳۸۱ - ۳۸۲ . 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴وصیت شرعی دکتر علی شریعتی به محمدرضا حکیمی در مورد آثارش | بخش چهارم . ✅ماجرای اشتباهات شریعتی؟! . آقای سید محمدمهدی جعفری درباره ی وصیت دکتر شریعتی به محمدرضا حکیمی می گوید : «... در سال ۵۶، کتابهای دکتر شریعتی خیلی کم چاپ شده بود و هنوز بسیاری از آثارش حتی از روی نوار نیز پیاده نشده بود. آن چیزی هم که منتشر شده بود، غالبا به شکل پلی کپی بود. ماشین فتوکپی خریدیم و از روی همه آثار دکتر، چندین نسخه فراهم آوردیم تا اگر ساواک یا رژیم پهلوی هجوم آورد، آثار از بین نرود. این کار تا ماه های آغازین انقلاب در نیمه اول سال ۵۷ ادامه یافت. پس از مدتی متوجه شدم آقای حکیمی به دفتر نمی آید و اثری از ایشان نیست. بعد از مدتی از ایشان درباره ی علت نیامدنش پرسیدم و گفتم: چی شد ؟! بالاخره این کار را باید انجام بدهیم یا ندهیم ؟! آقای حکیمی گفت: حقیقتش این است که من تا حالا در آثار دکتر شریعتی هیچ اشتباهی ندیده ام و نیازی به این کار نمی بینم. وقتی آقای حکیمی این را گفتند، من هم تقریبا دفتری را که در دفتر نشر فرهنگ اسلامی به ما داده بودند تعطیل کردم. مطمن شدم که اگر آقای حکیمی اشتباه فاحشی در آثار دکتر شریعتی دیده بود، خودش را متعهد می دانست آن را اصلاح کند...» . ⬅️برگرفته از کتاب ، نوشته آقای سید قاسم یاحسینی ، ص ۱۰۰ به نقل از؛ کتاب ، دکتر پوران شریعت رضوی ، جلد دوم، ص ۳۸۲ . 🌿 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تصاویری از آخرین لحظات شهادت دکتر علی شریعتی و راهپیمایی دانشجویان ایرانی مقیم انگلستان . #ویدیو_شریعتی 🌿 #شهادت_شریعتی 🌿 #دکتر_علی_شریعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
📷تصویر پوستری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ چاپ و منتشر کرد. . آن روزها #شریعتی کمتر غریب بود! . #شهادت_شریعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔶 «... «زندگیِ برادرانه» در یک جامعه، جز بر اساسِ یک «زندگیِ برابرانه» محال است، چه، نمی‌توان در درونِ اقتصادی، که رنجِ اکثریت، برای اقلیتی گنج می‌ سازد، و بنیادِ آن بر رقابت و بهره‌کشی و افزون‌طلبیِ جنون‌ آمیز و حرص استوار است، و انسانها را به دو قطبِ متخاصمِ گنج‌ور و رنج‌ور تقسیم می‌کند، و طبقه‌ ای به وسیله‌ی طبقه‌ ای دیگر استثمار و استخدام می‌ شود، و زندگی‌ ای می‌ سازد، که در آن، بنی‌آدم، همچون کرکسانِ حریص، بر مرداری ریخته‌اند، و «این مر آن را همی کشد مخلب، وآن مر این را همی زند منقار»، با پند و اندرز و آیه و روایت، "اخلاق" ساخت. 🔷 برادریِ دینی، وحدتِ ملی، و یگانگیِ انسانی، در نظامِ طبقاتی و اقتصادِ استثماری و مالکیتِ فردی، مضامینِ ادبی و فلسفی‌ ای است، که فقط به کارِ سخنرانی و شعر می‌آید و موضوعِ انشاء! 🔶 توحیدِ الهی، در جامعه‌ ای که بر شرکِ طبقاتی استوار است، لفظی است که تنها به کارِ «نفاق» می‌آید...» . . 📚 برگرفته از مجموعه آثار ۲۰، ؟، ص ۴۸۱. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 سال ۵۸ مناظره‌ای داغ بین زنده‌ یادان مهندس بازرگان و شهید بهشتی تحت عنوان تخصص بالاتر است یا تعهد و تقوا؟در صدا و سیما برگزار شد. . 🔶 شهید بهشتی معتقد بود مسئولین باید «متعهد» باشند و مهندس بازرگان اعتقاد داشت «تخصص» مهم‌ تر است. ❓در لابه لاى بحث، مرحوم بازرگان سوالى از شهید بهشتی پرسید: آقای دکتر فرض کنیم که قصد دارید با اتوبوس از شهرى به تهران بیایید. راننده‌ای داریم که جاده را مثل کف دست می‌ شناسد ولی اهل همه جور معصیتی است و راننده دیگری که تازه کار است ولی بسیار متقی و اهل تدین. شما خانواده‌ تون رو با کدام راننده راهی میکنید؟ ❗️در این هنگام شهید بهشتی مکثی طولانی کرده سپس به علامت تایید نظر مرحوم بازرگان، گفتند: آقا من دیگه صحبتی ندارم! . 🔷 زمانی از شهید چمران سئوال کردند آقای دکتر، تقوا بالاتر است یا تخصص؟ شهید چمران فرمودند تقوا بالاتر است! ولی اگر کسی تخصص کاری را نداشته باشد و منصبی را قبول کند قطعاً انسان “بی‌تقوایی” است…! . . 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 آفتابِ عِرفان . یک شَبنَم این است آن مَنی که از سال هایِ دِراز، از نُخستین روزی که به خویش چَشم گشوده ام، بر دوش کِشیده ام، و کِشیده ام و کِشیدم و از گَرماها و سَرماها و شِکَست ها و پیروزی ها وَ سَفَرها و حَضَرها و شادی ها و غَم ها گُذَشتَم و گُذَراندَم و آوَردَم و آوَردَم تا در آخَرین سَر مَنزَلِ مَسیح، آن را بَر رویِ یک گُلبَرگ، دَر کامِ شِکُفته و تشنه یِ یک گُلِ صوفی چَکاندم در آرزویِ سَر زَدَنِ آفتابِ مَرگ، شَب حَیات را تَحَمُل کردم و آفتاب سَر زَد طلوع کرد امّا آفتاب مرگ نَبود... شِگِفتا آفتابِ دیگری بود آفتابِ عرفان بود با رنگ زَرّینش و گرمایِ آتَشینَش و درخشش نازَنینش و پَنجه هایِ نَرم و لَطیفِ نَوازِشگَرش و تَلالو زیبا و خوب و گَرمی بَخشِ هَر لَحظه بیش تَرَش، هَر لَحظه بُلَندتَرَش وَ هَر لَحظه گُستَرده تر و فَراگیر تَرَش! . 📚 برگرفته از کتاب ، صص ۲۸ - ۲۹، نشر نگاه امروز، چاپ هشتم، ۱۳۹۱. . 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 صحبت های دکتر علی شریعتی در مورد جلال آل احمد . 🔶 بعد از مرگ جلال آل احمد، من این حالت روحی خاص را پیدا کردم که هنوز روحم از عزای او بیرون نیامده; کسی که به سراغ ما آمد اما زود رفت، کسی که در قله ی عمرش ناگهان به سراغ مردم آمد، ناگهان به سراغ ایمان ما آمد، ناگهان به سراغ آنچه مردم همواره در آن بودند و روشنفکران همواره از آن می گریختند، آمد. جرئت کرد و به سراغ ما آمد; جرئت کرد، و این جرئتش برای ما ارزش دارد. از اینکه به کهنه گرایی، به اُمُل بودن و به قدیمی بودن متهمش کنند، نترسید. 🔷 او جرئت کرد و برخلاف همه ی ارزش هایی که در گروه خودش ساخته و پرداخته شده بود، گستاخی کرد و به سراغ ما آمد، [به سراغ] این جبهه، این فکر و این ایده آلی که همواره در آرزویش بودیم; ولی معمولاً متاسفانه این فرهنگ عظیم ما که در آن ایمان ها، عشق، ارزش ها و حادثه های بزرگ و تجربه های بزرگ انسانی وجود دارد، دست عده ای است که ارزش نگهداریش، عرضه کردنش و دادنش را به نسل بعدی و معرفی کردنش را در دنیا ندارند، زیرا منجمدند، کهنه اند، موروثی اند و این فرهنگ عظیم، دست آنها درست مثل گنجینه های بسیار بزرگ زیرزمینی در دست یک قوم بدوی است. 🔶 اما نبوغ هامان، ارزش های فکریمان، قلم هامان، هنرمندهامان، نویسنده هامان، کسانی که دنیا را می شناسند، ارزش ها را می شناسند، تمدن ها را می شناسند و با جامعه زمان آشنایی دارند، به عنوان تجددمآبی از این فرهنگ دور شده اند، یا بیگانه شده اند، یا فرهنگ را آنچنان که قشر منحط می فهمد، فهمیده اند; بنابراین کنارش گذاشتند. و جلال که از آن قطب به سوی مردم، به سوی ایمان ما، به سوی مذهب ما آمد، هنوز دو، سه قدم بیشتر برنداشته بود اما قدم هایی بود بسیار تکان دهنده، طلیعه ی چیز تازه ای، طلیعه ی عنوان طرح تازه ای بود; این چیز تازه برگشتن روشنفکر بود به میان مردم، به راستی. . . 📚 برگرفته از کتاب ، بخش ، صص ۱۶۶ - ۱۶۴ . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
#حج ، ص 258 🌿 #دکتر_علی_شریعتی 🌿 @doctor_alishariati
...حسین، یک درسِ بزرگتر از شهادتش به ما داده است و آن «نیمه تمام گذاشتن حج» و به سوی «شهادت» رفتن است. حجی که همه ی اسلافش، اجدادش، جدّش و پدرش برای احیای این سنّت، جهاد کردند، و این حج را «نیمه تمام» می گذارد و «شهادت» را انتخاب می کند، مراسم حج را به پایان نمی برد، تا به همه ی حج گزارانِ تاریخ، نمازگزارانِ تاریخ، مومنان به سنّت ابراهیم بیاموزد که، اگر امامت نباشد، اگر رهبری نباشد، اگر هدف نباشد، اگر حسین نباشد، و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گِردِ «خانه ی خدا»، با «خانه یِ بُت»، مساوی است ... . . 📚 برگرفته از کتاب ، ص 258. . . ۶ 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 کدام حسین؟ . . 🔷 «... اکنون صفویه آمده است و خود بزرگترین مروج ذاکرین و تجلیل کننده ذاکرین و برگزارکننده اصلی «ذکر» است. صفویه برخلاف بنی امیه و بنی عباس نمی خواهد تا آنچه را که به وقوع پیوسته است، از خاطره ها بشوید بلکه می خواهد بیشتر از همیشه به یاد بیاورد. آنها - بنی امیه و بنی عباس- می خواستند تا مردم فراموش کنند و متوجه نباشند که چنین حادثه‌ای در تاریخ به وجود آمده است و صفویه می خواهد که برعکس، مردم در تاریخ جز این حادثه چیزی به یاد نداشته باشند! 🔶 اما فرق کار این است که آن ها می کوشیدند تا داستان را محو کنند و اینها می کوشند تا معنی آن را مسخ نمایند. این ها با ترویج و تجلیل و تعظیم عاشورا و کربلا می کوشند که این همه را از محتوا خالی کنند و فقط شکل و فرم را ارزش ببخشند و جلوه دهند. 🔷 دیروز که تمام دستگاه های حکومتی خلیفه می کوشیدند تا ولایت، عترت، شهادت، امامت، عدل، عاشورا و... از یادها فراموش شوند، روشنفکران ذاکرین بودند و به عنوان انجام مسئولیتشان با همه‌ی آگاهی و شعور‌شان تلاش می کردند که عمق فاجعه تاریخ و شکوه و عظمت و عصاره و روح انقلاب اسلام در یادها بیدار شود و زنده ماند و فراموش نشود. اما امروز که صفویه تمام شعار‌های شیعه را شعار خود کرده است و دیگر نه شعار زندان‌های سندی بن شاهک و زندان‌های خلیفه بغداد که شعار عالی قاپو است و در کار مسخ کردن ارزش هایی هستند که به قیمت آن همه خون های عظیم به دست آورده‌ایم، رسالت روشنفکران شیعه چیست؟ 🔶 رسالت ما دیگر یادآوری نیست، چون همه به یاد دارند، چون خلیفه شیعه شده است و بیش از مردم عدالتخواه و پیروان راستین علی و شیفتگان حسین به یاد می آورد و می گوید و می گریاند و خود را به گریه می زند و بر دشمنان علی لعن می فرستد و از آل علی مدح و منقبت می گوید. اکنون مردم آگاه شیعه در برابر نظام صفوی که بر تشیع تکیه می کند، همان وضعی را دارند که شیعه در نظام اموی و عباسی که بر اسلام تکیه می کردند، داشت. اشرافیت قریش نقاب اسلام زد و شعارش قرآن و سنّت، تا حق علی پامال شود و یاد حسین فراموش، یعنی روح قرآن و مسیر سنّت مسخ شود. 🔷 شیعه بر منقبت تکیه کرد و بر ذکر، و اکنون اشرافیت قومی صفوی نقاب تشیع زده است. شعارش منقبت و ذکر تا حقیقت علی پامال شود و فکر حسین فراموش! 🔶 این است که وقتی زور هم بر ذکر تکیه می کند، دیگر ذکر نقشی انقلابی ندارد و ذاکر نه یک روشنفکر مترقی که یک ابزار تبلیغاتی در نظام موجود می‌شود. این است که در عصر صفوی دیگر یاد رسالت نیست، رسالت شناخت است، طرح واقعه نیست تحلیل واقعه است، محبّت نیست معرفت است، و بالاخره در نظام تشیع صفوی، نه بر تشیع مطلق که بر تشیع علوی تکیه کردن است. زیرا پیش از صفویه، شیعه وقتی نام محمد را می شنید حق داشت بپرسد: کدام محمد؟ و پس از صفویه، شیعه وقتی یاد حسین را می شنود، باید بپرسد کدام حسین؟ » . 📚 برگرفته از کتاب ، بخش «نقش انقلابی یاد و یادآوران». . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 انتظار «آمادگی» است نه «وادادگی»! . . 🔸درست برخلاف آنچه معتقدین و نیز منکرین انتظار می پندارند، انتظار فلسفه ی تسلیم نیست، فلسفه ی «اعتراض» است، هر منتظری یک «معترض» است، برخلاف مومنینی که به بهانه اینکه «خودش باید بیاید کارها را درست کند»، هر گامی را و تعهد هر مسئولیتی را بی ثمر می شمارند و ضعف و فرار و زبونی خود را به این وسیله توجیه می نمایند و «وادادگی» خود را «انتظار» او قلمداد می کنند و برخلاف انتقاد «روشنفکران غیر مذهبی» که فلسفه ی انتظار را همانگونه می فهمند که آن «غیر روشنفکران مذهبی». 🔻انتظار خود یک " تعهد " است و یک عامل بیداری و هشیاری و آماده باش همیشگی! 🔻انتظار "آمادگی" است نه "وادادگی" ! 🔹کسی که معتقد است که علیرغم قدرتهای حاکم بر جهان و علیرغم نیرومندی جبهه ظلم و زور در جامعه بشری و علیرغم سلطه ی باطل و تجاوز و ضعف و اسارت حق و عدالت، هر لحظه ممکن است انفجاری روی دهد و از اعماق سیاه شب تباهی و فساد و بیداد برخیزد و او را به عنوان یک «سرباز واقعی» و یک «انقلابی حقیقی» به شرکت در جهاد عالمگیر حق و عدل علیه «جبرِ ظلمانه یِ تاریخ» دعوت کند، چنین کسی «منتظر» است و ناچار نمی تواند به خواب رود، از اندیشه ی عدل و ظلم و حق و باطل و شکست و پیروزی غافل ماند، در سرگذشت تاریخ و سرنوشت انسان و سیرِ حوادث، بی طرف و بی تفاوت باشد و به تفریح و تفنن رو کند، به زندگی «خور و خواب و خشم و شهوت» خویش و مصلحت های فردی خویش خو کند، برعکس این انتظار او را به شدت وامی دارد که تن و روح و اندیشه و شیوه زندگی خویش را همچون یک «پارتیزان» انقلابی و آگاه و ورزیده و آماده و مسلح و سبکبار و تیزبین و فداکار، تعلیم دهد و بپرورد. . . 📚 برگرفته از کتاب ، بخش ، انتشارات چاپخش، چاپ یازدهم، ۱۳۹۳، صص ۱۶۳ - ۱۶۲. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔴 علی در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست ! . 📌 «... دردناک تر اینکه، علی در میان پیروان عاشقش نیز تنهاست! در میان امتش، که همه ی عشق و احساس و همه ی فرهنگ و تاریخش را به علی سپرده است، تنهاست. او را همچون یک قهرمان بزرگ، یک معبود و یک اله می پرستند، اما نمی شناسندش و نمی دانند که کیست، دردش چیست، حرفش چیست، رنجش چیست و سکوتش چراست؟ در زبان فارسی ما هنوز نهج البلاغه ای که مردم بخوانند وجود ندارد! تنهایی مگر چیست؟ از تآترنویسی مانند برشت حداقل پنج اثر که به فارسی بسیار خوب ترجمه شده می توان نام برد، از نویسندگان معمولی همه جای دنیا آثار متعدد و فراوان به بهترین نثر و چاپ منتشر شده; اما هنوز پس از گذشت قرن ها سخن علی به زبان فارسی که نسل ما بخواند و بفهمد وجود ندارد و هنوز ملتی که تمام هستی اش را در راه عشق علی نثار کرده، از او کلمه ای و سخنی درست نمی شناسند. این است که علی در میان پیروانش هم تنهاست; این است که علی در اوج ستایش هایی که از او می شود، مجهول مانده است. . 📚 برگرفته از ، بخش ، ص ۹۰ . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🔆 ...حسین، یک درسِ بزرگتر از شهادتش به ما داده است و آن «نیمه تمام گذاشتن حج» و به سوی «شهادت» رفتن است. حجی که همه ی اسلافش، اجدادش، جدّش و پدرش برای احیای این سنّت، جهاد کردند، و این حج را «نیمه تمام» می گذارد و «شهادت» را انتخاب می کند، مراسم حج را به پایان نمی برد، تا به همه ی حج گزارانِ تاریخ، نمازگزارانِ تاریخ، مومنان به سنّت ابراهیم بیاموزد که، اگر امامت نباشد، اگر رهبری نباشد، اگر هدف نباشد، اگر حسین نباشد، و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گِردِ «خانه ی خدا»، با «خانه یِ بُت»، مساوی است ... . . 📚 برگرفته از کتاب ، ص ۲۵۸. . . 🌿 🌿 🌿 ▶️ @doctor_alishariati
🗯 مرحوم دکتر شریعتی: 🔺 یک راه حل برای سرمایه‌داری درست نکنیم که خود را به صورت اسلامی بزک کند، بگذار خودش را نشان بدهد، اینطور نیست؟! . #دکتر_علی_شريعتی 🌿 ▶️ @doctor_alishariati