eitaa logo
دختر حوّا |
2.3هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
77 فایل
🔅دختر حوّا 🔸️تخصصی زن، خانواده و مسائل روز 🔹️ برای زنان تحوّل گر 🔸️برای تحوّل زنان 🟢 دبیر اجرایی: @yamahdi_313_59 🟡دبیر علمی : @M_Fatemi1 معصومه فاطمی. پژوهشگر مطالعات زنان 💬ارسال پیام ناشناس https://harfeto.timefriend.net/16906634861292
مشاهده در ایتا
دانلود
چی شد یهویی از محکومیت قضایی که داشت، به بی بی سی رسید... یکی از بازیگرانی که مروج سیالیت جنسیت و بی جنسی هست. https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
I'm a professor! I'm a professor! I'm a professor! این خانم پرفسور هستن و زیر دست پلیس آمریکا به بدترین شیوه دستگیر شدند میگه: 🔹من استاد تمام دانشگاه (پروفسور) هستم! اما پلیس امریکا فرق پروفسور با غیر پرفسور موقع دستگیری نمی فهمه. به اتهام یهود ستیزی دستگیر میشه ولی در واقع اتهامش حمایت از غزه هست https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 باورت میشه ؟؟!! شعار دانشجویان آمریکایی: «بگذار نماز بخوانند» ▫️باورت میشه دانشجویان دانشگاه ایالتی اوهایو و مردم برای مراقبت از نمازگزاران از دست پلیس آمریکا زنجیره انسانی تشکیل دادند و شعار «بگذار نماز بخوانند» سر دادند. https://eitaa.com/dokhtarehavva
پرونده هایی که این روزها پلیس با بررسی به کشف آنها رسیده است👇👇 https://eitaa.com/dokhtarehavva باعرض عذرخواهی از بارگذاری فیلم ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انهدام باند فساد و فحشای رقص «کارگاه رقص لول‌آپ دنس» 🔹گوشه‌ای از اقدامات این باند را در فیلم ببینید. https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انهدام شبکه مدلینگ شبکهٔ اغفال دختران چَتِربِت 🔹گوشه‌ای از اقدامات این باند را در فیلم ببینید. https://eitaa.com/dokhtarehavva
ظلم به زنان در جمهوری اسلامی یا رشد زنان در جمهوری اسلامی https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روایت استاد دانشگاه آمریکا از بازداشت تحقیرآمیزش توسط پلیس در تجمع دانشجویان 🔺احساس مادری درونم اجازه نداد کتک خوردن دانشجویانم را ببینم 🔺رفتار پلیس بعد از دستگیری تحقیر آمیز بود https://eitaa.com/dokhtarehavva
°|🌸🍃 کانون بسیج دانشجویی دانشگاه رازی تقدیم میکند: موضوع جلسه: 💠حقایق نگفته از زنان غرب ⏰️زمان:سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۲۰ با حضور: خانم معصومه فاطمی 🔹️در بستر برنامه قرار لینک ورود به جلسه: https://gharar.ir/r/d5c7b6f6 @basij_razii https://eitaa.com/dokhtarehavva
https://virasty.com/M_Fatemi1/1714425500909156929 جنبش دانشجویان آمریکایی و تکثیر اسلام گرایی ... https://eitaa.com/dokhtarehavva
47.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند پرونده 💢پرونده سوم:شیطان پرستی 🔹شروع قصه ای هولناک که با وای چقدر تو قشنگی شروع شد داستان زندگی مهسا که گام به گام برای انحراف می رود 🔹انهدام شبکه فرقه شیطان پرستی توسط پلیس ایران 🔹 پشت پرده آنچه پلیس خبر داره و مردم بی خبرن @parvande110 https://eitaa.com/dokhtarehavva
324K
این ابتدای کتاب صوتی شنگال هست. جالبه کتاب صوتیش رایگان در اپلیکیشن کتاب قرار داده شده است. این نسخه از کتاب به نام مترجم جدیدی منتشر شده و ویراست های جدیدی به داستان زده شده است که واضح تر هست شنگال کتابی هست که مروج دو جنس گرایی و رنگین کمانی ها هست. و پرفروش هست و مورد تایید آموزش و پرورش هست. نظرتون در مورد کتاب چی بود آیا واضح نبود؟ چرا مسئولین متوجه نشدند؟ نقد کتاب و پیگیری و مطالبه گری لغو مجوز کتاب را اینجا بخوانید👇 https://eitaa.com/dokhtarehavva
نظرتون در مورد کتاب صوتی شنگال به صورت پیام برای بنده یا در پیام ناشناس ارسال کنید. بنظرتون آیا ما توهم زدیم یا واقعا کتاب چنین مفهومی دارد؟ https://eitaa.com/dokhtarehavva
مطالبه برای ورزشگاه نرفتن زنان. خلاف جریان گل آلود شنا کنید و کرامت زنان را به بازی نگیرید https://eitaa.com/dokhtarehavva
تحولات زیست جنسی بر اساس متغیر جنسیت: نگرش‌سنجی از مردم آمریکا و اروپا/ حجم نمونه 2000 نفر/ سال 2013-2014 - شاخص هرزگی مردان از نظر زنان: بیش از 15.2 شریک در طول زندگی - شاخص هرزگی زنان از نظر مردان: بیش از 14 شریک در طول زندگی - شاخص سنتی بودن مردان از نظر زنان: کمتر از 1.9 شریک در طول زندگی - شاخص سنتی بودن زنان از نظر مردان: کمتر از 2.3 شریک در طول زندگی - تعداد ایده آل شریک از نظر زنان: 7.5 شریک در طول زندگی - تعداد ایده آل شریک از نظر مردان: 7.6 شریک در طول زندگی - تعداد بالفعل شریک در زنان: 7 شریک در طول زندگی - تعداد بالفعل شریک در مردان: 6.4 شریک در طول زندگی منبع:https://onlinedoctor.superdrug.com/whats-your-number.html کلیدواژگان تحلیل: شاخص هرزگی، شاخص مذهبی بودن، شاخص دگم بودن، شاخص سنتی بودن، تعدد زوجات در طول عمر، آینده پژوهی زیست جنسی در ایران، تحولات زیست جنسی در ایران، شاخص بیماری‌های عفونتی، شاخص فروپاشی خانواده سنتی، شاخص فرزندان نامشروع، شاخص فرزندان طلاق، شاخص خشونت خانگی، شاخص الگوهای جانشین خانواده، شاخص دگرباشی، شاخص همجنس گرایی، شاخص تحولات نگرشی و ارزشی، شاخص عفت، شاخص حجاب، شاخص غیرت، شاخص طلاق و نزاع، ... در دوران گذار، همبستگی با فیلد مربوطه در نظام مسائل استفاده صرفا پژوهشی مجاز است. کدخدایی https://eitaa.com/dokhtarehavva
مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار می‌کند: 💢نشست سوم (روایت سرنوشت حجاب) 🔸سلسله نشست‌های مدرسه اندیشه‌ورز رحا 1️⃣ حجاب‌زدایی در تاریخ معاصر ایران 👤 سرکار خانم معصومه فاطمی ؛ پژوهشگر مطالعات زنان ⏰ساعت ۱۵ ============================= 2️⃣ پیامدهای سیاسی و امنیتی بدحجابی و تبرّج 👤حجت الاسلام مهدی بیاتی؛ مدیر موسسه طهورا ⏰ساعت ۱۵:۳۰ ============================= 3️⃣ حجاب از عصر جاهلیت تا حکومت علوی 👤حجت الاسلام محمدمهدی طباخیان؛ دانشجوی دکتری تاریخ اسلام ⏰ساعت ۱۶ ============================= 4️⃣زنان؛ اسناد بین المللی و سازمان‌های مدافع حقوق زنان 👤حجت الاسلام دکتر محمد تقی احمدی پرتو؛ پژوهشگر مسائل خانواده و تربیت ⏰ساعت ۱۶:۳۰ ============================= 🎙 دبیر جلسه: دکتر سید محمدامین نورانی ⌛️ زمان: سه شنبه 18 اردیبهشت ماه ساعت 15-17 📍 محل برگزاری در بستر اسکای روم ============================= 🔗 لینک ورود به اتاق جلسه ============================= جهت پاسخ به سوالات به لینک زیر مراجعه فرمایید: @adm_schl 🌐 رحا مدیا 👈 عضو شوید👇🏻 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | توییتر 🆔 @rahamedia
حجاب زدایی در ایران در عمر بیش از صد ساله ای که گذرانده، با روش ها و قالب ها و شبهات تکراری انجام شده. اینجا مرور می کنم که از چه روش هایی استفاده می کردند و چه اقداماتی در تاریخ معاصر برای حجاب زدایی انجام دادند. همیشه زور و سلطه رضا خان برای حجاب زدایی مطرح شده در حالی که روش های متعددی بوده است. https://eitaa.com/dokhtarehavva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا حجاب توصیه است یا حکم فقهی و امر ؟؟ این شبهه سال هاست مطرح شده اما دوباره توسط دختر آیه الله طالقانی، آقای الهی قمشه ای و برخی مصرف کنندگان رسانه ای آنها و سلبریتی ها مطرح شد. برخی حجاب را ، به حکم شخصی محدود می کنند،که نتیجه آن، اینست که حکم اجتماعی نیست. پس، قانون و الزامی نمی تواند باشد ولی در این شبهه از حکم و امر شخصی دینی به توصیه ی اخلاقی تنزل داده شده و احتمالا در مرحله بعد و تحت تاثیر مدرنیسم، اخلاق را امری نسبی می دانند که به فراخور هنجارهای اجتماعی متغییر است. و حجاب می تواند اصلا اخلاقی هم نباشد. پاسخ را در فیلم ببیند و درادامه هم بیشتر توضیح خواهم داد ✍معصومه فاطمی https://eitaa.com/dokhtarehavva
به بهانه آغاز به کار نمایشگاه کتاب،پیام هایی داشتیم که کتاب معرفی کنیم کلمه کتاب را در کانال جستجو کنید و کتاب هایی که تاکنون معرفی شده را ببینید. در این چند روز ، چند یادداشت در نقد و بررسی چند کتاب مرتبط با تاریخ شفاهی زنان، در کانال بارگذاری میکنم
نقد و بررسی کتاب "خانه ای برای همه" ✍معصومه فاطمی کتاب خانه ای برای همه را، می تواند برنامه ریز، کنشگر فرهنگی، زن خانه دار یا شاعل، طلبه یا دانشجو بخواند در واقع، کتاب «خانه ای برای همه» ، کتابی برای همه است ادامه یادداشت را اینجا بخوانید
نقد و بررسی و معرفی کتاب "خانه ای برای همه" ✍معصومه فاطمی وقتی کتاب به من معرفی شد تصویر مبهمی از منصوره مقدسیان داشتم اصلا نمی دانستم او کیست و چه کرده که در موردش کتاب نوشته شده است؟ چرا می تواند داستان زندگیش جذاب و قابل استفاده باشد؟ منصوره متولد سال 1300 بود اما نمی دانستم زندگی اش به کدام اتفاقات تاریخی گره خورده است؟ با همین ابهام کتاب را آغاز کردم و نمی دانستم آیا می توانم کتاب را به آخر برسانم یا به دلیل دلزدگی آن را به پایان نمی رسانم؟ وقتی کتاب را شروع کردم، هر چه خواندم، بیشتر خواستم بخوانم . او شش کلاس سواد دارد که البته در زمان خودش سواد بسیار خوبی است اما کتابخوان حرفه ای است. و به طور منظم و موضوعی همواره مطالعه می کرده است. حتی زمانی که شیر می دهد، آشپزی می کند، پای سماور است و... او مادر است اما نه فقط برای فرزندانش بلکه برای بچه های معلول، بی سرپرست بدسرپرست، شاگردانش، او بچه ها را به خانه می آورد و آن ها را در قبال کار عزتمندانه بزرگ می کند، توانمند می سازد و به جامعه تحویل می دهد. واقعا خانه ی او برای همه است برای فقیر، برای روسپی، برای بیکار، برای بی حجاب، برای درمانده و رانده شده از همه جا و همه کس؛ منصوره برای هر کس برنامه ای دارد از کودک و بزرگ از او بهره مند می شود. زندگی منصوره مقدسیان، پر از مادرانگی است و همه او را مادر جان صدا می کنند. زنی که از فرصت ها ، نعمت می ساخته ، او نه با شغل نه با اسم ها و سمت ها، بلکه با رسم زندگی اش توصیف شده است. منصوره مقدسیان به معنا واقعی مصداق این سخن رهبری است. «خانه‌داری به معنای خانه‌نشینی نیست. بعضی اینها را با هم اشتباه میکنند؛ وقتی میگوییم خانه‌داری، خیال میکنند میگوییم داخل خانه بنشینید، هیچ کار نکنید، هیچ وظیفه‌ای انجام ندهید، تدریس نکنید، مجاهدت نکنید، کار اجتماعی نکنید، فعّالیّتهای سیاسی نکنید؛ معنای خانه‌داری این نیست. خانه‌داری یعنی خانه را داشته باشید؛ در کنار داشتن خانه، هر کار دیگری که از عهده‌ی شما برمی‌آید و میل به آن و شوق به آن را دارید میتوانید انجام بدهید؛ منتها همه در ذیل خانه‌داری است» منصوره هم همینطور است راهپیمایی می رود، تدریس قرآن می کند، کار اجتماعی می کند و خانه داری هم می کند، خانه اش مرکز دنیاست. او با امکاناتی که دارد بهترین راه ها را برای بهبود رفاه و همه اطرافیان خود می کند. که البته از نقش حمایتی همسر منصوره مقدسیان نمی توان چشم پوشی کرد. کتاب «خانه ای برای همه» توانسته زندگی منصوره مقدسیان را به صورت موضوعی برای خواننده شرح دهد بگونه ای که ابتدای کتاب به تولد و انتهای کتاب به روزهای آخر عمر منصوره مقدسیان پرداخته است ولی سایر بخش ها اقدامات او را به صورت موضوعی شرح داده است و روش های او را برای فرهنگ سازی هر موضوع و متناسب با مخاطب بیان کرده است که موجب انسجام موضوعی در ذهن مخاطب است. در هر موضوع مخاطب متوجه زمان رخداد وقایع نمی شود بلکه با یک سبک زیست توامان و ساری در زمان، آشنا می شود که می تواند پختگی در فکر و عمل مادر جان را درک کند. در حالی که راوی هر قسمت از داستان عوض می شود و نام راوی در پاورقی ذکر می شود. اما نویسنده توانسته است مخاطب را متوجه تغییر راوی نکند. و با یک داستان به هم پیوسته و منسجم رو به رو بشود. کتاب در بیست موضوع دسته بندی شده است که ، جشن حلال، ازدواج به سبک جدید، پای سماور روضه، سنت های غیر سنتی، حق همسایگی، کتابخوانی، علم واجب و... از بخش های آن هست. و مخاطب آن از هر گروهی که باشد می تواند استفاده کند. این کتاب را می تواند برنامه ریز و کنشگر فرهنگی، زن خانه دار یا شاغل بخواند در واقع، کتاب «خانه ای برای همه» ، کتابی برای همه است. این کتاب، مثل کتاب تنها گریه کن ، زنی را نشان می دهد که از بن بست ها و سنت های غلط اجتماعی در مورد یک زن عبور می کند و به تکالیف اجتماعی و سیاسی، زن ترازمسلمان و انقلابی می پردازد در حالی که خانه را مرکز تغییرات و تحولات قرار داده اند. ولی تفاوت هایی بین این دو کتاب وجود دارد که به یک مورد اشاره می کنم: در کتاب «خانه ای برای همه»، مادری و خانه داری نقش پررنگی در کتاب دارد اما در کتاب «تنها گریه کن» فعالیت های انقلابی و پشتیبانی جبهه پی رنگ اصلی داستان است. این تفاوت موجب می شود تا بانوان بتوانند برای هر نقش خود، الگوهایی واقعی بیابند. آنچه بیان کردم بخش کوچکی از جذابیت های کتاب بود که با خواندن آن می توانید به قدرت های معنوی و اجتماعی زن در بستر خانواده خوب پی برد. تصویر کتاب https://eitaa.com/dokhtarehavva
*درد مشترک‌ خانم‌های مترو* یک روایت واقعی.... - با ساچمه زدین چشممو کور کردین بس نبود؟ این جمله را آن مرد گفت. مردی که یکه و تنها توی واگن ها خانم‌ها نشسته و پاهایش را طوری باز کرده بود که انگار به جای یکی، سه نفر است. همان اول که وارد قطار مترو طرشت شدم، خلوت بود و همه نشستند بودند. فقط کنار آن مرد خالی بود. از نشستن کنار او، امتناع کردم و میله‌های کنار در را گرفتم. ولی خانمی، مادرانه، کمی کنار آن مرد رفت: "بیا کنار من بشین" پوشش متفاوتی با من داشت. حواسم بود که شاید این حالت اورا هم معذب کند برای همین سوال کردم: شما اذیت نیستین کنار اون آقا نشستین؟ "نه عزیزم" ش باعث شد با خیال راحت بنشینم. ولی این انتهای ماجرا نبود. خانمی دیگر وارد شد و به آن مرد نگاه کرد و احتمالا به تنها جای خالی‌ای که دقیقا چسبیده به آن مرد بود. زن، چادری بود و مسن. مردِ تنها، حالا احساس احترامش گل کرده بود و به خانم گفت: "بیاین بشینین" حس میکرد از خودگذشتگی کرده! آن خانم ولی آرام و با طمانینه گفت: اینجا واگن خانم‌هاست جوون. درست بعد از گفتن این جمله آقای به ظاهر محترم گُر گرفت: "حالا که جامو دادم بهت زبونت وا شد؟ چطور شما تو قسمت آقایون میرید؟" همان جمله کافی بود که همه خانمها، دهانشان را باز کنن و هر کس چیزی بگوید، صدای "واگن آقایون نداریم. اون واگن عمومیه" بیشتر از همه به گوش میرسید. گوشم را تیز کردم ببینم کسی به آن خانم چادری اعتراضی دارد؟ دیدم نه! همه یک‌صدا به آن مرد اعتراض میکنند. قلبم تپش گرفت. حال خوبی داشتم. قطار هنوز تا ایستگاه بعدی راه داشت که آن آقا مغالطه‌آمیز ترین جمله تاریخ را گفت: "مهسا امینی رو کشتین بس نبود؟! با ساچمه زدین چشممو کور کردین بس نبود؟" تمام قواعد منطق و مغالطاتی که در دانشگاه خوانده بود جلوی چشمم رژه رفت. حالا دیگر نوبت من بود که با صدای بلند داد بزنم: "چه ربطی داره؟ موضوعو میخوای عوض کنی که جو متشنج بشه؟" دوباره همهمه شد، گفتم الان دیگر کسی با او هم‌صدا خواهد شد ولی نه! همان خانمی که به من جا داده بود، سریع گفت: کشتیم؟! امثال تو اونو کشتن! مردک که حالا رسما داد میزد، رو آن خانم گفت: دلم خواسته بیام اینجا. به تو هم ربطی نداره! چشمان خانم درشت شد و جیغ‌جیغو گفت: ادامه بده تا پرتت کنم بیرون! لبخند تمسخر مرد را همه دیدند: بیا ! بیا بیرونم کن اگر میتونی! "میتونم" را که آن خانم گفت بلند شدم و گفتم: "اتفاقا منم با شما میام خانم" با کمال ناباوری، صدای دو نفر دیگر هم که میگفتند : "ماهم میایم" به گوشم رسید. چند ثانیه بعد به ایستگاه پایانی رسیدیم. مرد هنوز هم رجز میخواند. دوباره با صدای بلند گفتم: اگر همه بیان اعتراض کنن، کسی دیگه جرات نمیکنه به خانما هتک حرمت کنه. با حرف من چند نفر دیگر هم بلند شدند و به جمع ما پیوستن:"آره باید اون بیشعورو ادب کنیم!" مرد دوباره زبان باز کرد: بیشعور کل هیکلته! دیگر کارد میزدی خونمان در نمی‌آمد! تا در‌ها باز شد سریع بیرون پریدیم. از شانس خوب ما، سه مامور پلیس دقیقا جلویمان بودند سریع داد زدیم: آقا این مرد رو بگیرید! و جلویش را گرفتند. همه سرهای توی ایستگاه مترو به سمت ما برگشت. تعجب‌ چشم‌ها را میدیدم. همه که اعتراضمان را کردیم، مرد دیگر خفه شده بود. نگاه کردم به قطار، راننده قطار بخاطر ما خانمها حرکت نکرده بود. من از همان ایستگاه باید خط عوض میکردم، خانمهای دیگر ولی سوار شدند! از کنار آن مرد که گذشتم پوزخندم بیشتر شد از دو رویی‌اش حرصم گرفت، به مامورین پلیس میگفت: من که کاری نکردم؛ ببرینم، لاحول و لا قوه الا بالله! https://eitaa.com/dokhtarehavva
روایت زندگی زنان کرد در جهان جنگ معرفی کتاب " دایکه کان ایستاده اند" ✍معصومه فاطمی اینجا بخوانید
مقاومت زنان کرد در جهان جنگ / ۱ معرفی کتاب "دایکه کان ایستاده اند" ✍معصومه فاطمی پژوهشگر مطالعات زنان زنان کرد در اقلیم های متفاوتی که قرار گرفته اند همیشه در معرض جنگ بوده اند. زنان کرد عراق و سوریه، جنگ داعش علیه خود را تجربه کرده ند و زنان ایران و عراق جنگ صدام علیه خود را چشیده اند و حتی قتل و خونریزی کموله و منافقین را در جنگ شهری و در درون خود درک کرده اند. جنگ تحمیلی عراق به ایران به با حمایت 80 کشور صورت گرفت. و کردها در غرب کشور در پیشانی این جنگ بودند.که یا باید برای اعتلای اسلام و ایران مقاومت می کردند یا باید با عراقی همراه می شدند، که حتی به کردهای خودش رحم نکرد. و آنها را تحت بمباران شیمیایی قرار داد. کتاب «دایکه کان ایستاده اند» توانسته بخشی از این مقاومت زنانه را ذکر کند که در اینجا مبتنی بر این کتاب و مستندات دیگر به بخشی از این مقاومت اشاره می کنیم تشکیل هسته های مقاومت وپذیرش نقش های سخت و شجاعانه زنان؛ توسط زنان کرد بی بدیل است . از سوی دیگر کوشش های فردی و مسئولیت پذیری زنان برای پیروزی در جنگ مثال زدنی است. این در حالی است که برخی از این زنان به علت جنگ آواره شده اند و خانواده ه یا عزیزان خود را از دست داده اند یا فرزند یا همسر آن ها در جنگ هستند و شرایط اقتصادی و رفاهی نامناسبی دارند . در این یادداشت در چهار بخش، آوارگی و جریان زندگی، تشکیل هسته های مقاومت، نقش های سخت زنان در گیرودار جنگ به مقاومت زنان کرد می پردازیم. 1.آوارگی و جریان زندگی: اولین اثر جنگ بر زندگی انسان ها آوارگی است. در جنگ ایران و عراق هم بمباران شدید شهرها و روستاها توسط صدام به صورت مکرر صورت گرفت و زنان و مردان به کوه ها و مناطق خارج از روستا می رفتند و به طور موقت در چادرهایی که در کوه ها بر پا می کردند سکونت پیدا می کردند . که البته گاهی با گرا دادن کوموله ها ومنافقین این مناطق امن مورد هدف قرار می گرفت. زندگی در چادر یا سوله ها سهم زنان کرد بود. اما در زیر سرمای سخت زمستان و گرمای تابستان زندگی در جریان بود، خواستگاری، عروسی، تعزیه و زایمان در زیر همین چادرها بود و حتی چادرها به مدرسه و ستاد پشتیبانی جنگ توسط زنان تبدیل می شد. زنان در شرایط سخت و نابسامان عمدتا 4تا6 فرزند به دنیا می آوردند و همراه با فرزندان به فعالیت فرهنگی و پشتیبانی از جنگ می پرداختند. 2. تشکیل هسته های مقاومت: ایجاد هسته های مقاومت در شهرها توسط زنان کرد برای پشتیبانی از جنگ در زیر بمباران هوایی بسیار قابل توجه است . گاهی یک معلم مدرسه را به پایگاه پشتیبانی جنگ تبدیل می کرد و با کمک دانش آموزان بسته های غذایی، لباس بافتنی و... برای رزمندگان آماده می کرد. سرمای سخت زمستان و تاب آوری در زیر چادرهای اسکان مانع فعالیت زنان برای پشتیبانی از جنگ نمی شد و به تناسب تخصصی که داشتند به کمک در بیمارستان ها، معلمی و... می پرداختند. زنان عزم فردی را به سازماندهی جمعی تبدیل می کردند. و با کودکان هر روز در ستادهای پشتیبانی حاضر می شدند و به شستشوی لباس و پتوهای خونی ، تهیه مواد اولیه غذایی، خیاطی، بافتن لباس گرم، دوخت ماسک شیمیایی، قند شکستن ، پاک کردن حبوبات، تهیه غذا و شیرینی مربا؛ به نمایش گذاشتن فیلم پیروزی رزمندگان در جنگ برای زنده کردن امید مردم ، جمع آوری کمک های مالی برای جنگ، خون دادن گروهی برای نجات رزمندگان و مردم مجروح شده در بمباران، حضور در مناطق جنگی و پخش مواد غذایی و غذا و.. می پرداختند. البته برخی از زنان به دلیل فرزندان کوچکی که داشتند، این دست اقدامات را در خانه انجام می دادند. بی اهمیت نبودن نسبت به کنش اجتماعی در کنار نقش های زنان از ویژگی های زنان حاضر در پشتیبانی جنگ است. مادر یاری، در کرمانشاه و شاماما خانم در ارومیه نمونه ای از زنانی هستند که توانسته بودند شبکه ای از زنان را در شهر خود سازماندهی کنند و ستاد پشتیانی زنان را فعال کنند و فعالیت های متنوعی را شکل بدهند به طور مثال شاماماخانم در ارومیه علاوه بر کارهای متعددی که می کرد ،یک گاوداری را مدیریت می کرد که روزانه 700 کیلو شیر در آن تهیه می شد و این شیرها در بین زنان تقسیم می شد تا زنان ماست چکیده، کره و پنیر برای جبهه آماده کنند. زنان پس از آماده شدن محصولت لبنی و سایر محصولات به جبهه برای تقسیم مواد عذایی می رفتند. حضور زنان در جبهه موجب دلگرمی نیروهای نظامی بود. 3. کومله و منافقین و خشونت علیه کرد: دزدیدن و قتل زنان و مردان کرد به دست کومله ها، تهدید و خشونت های مداوم، گرا دادن به دشمن حتی برای شناسایی مخفیگاه هایی که زنان و کودکان در آن پنهان شده اند بخشی از جنایات کومله و گروه های تروریستی کرد است. https://eitaa.com/dokhtarehavva