eitaa logo
دولت قوی
589 دنبال‌کننده
84 عکس
20 ویدیو
3 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️توجه به رکن «فقاهت» و پرهیز از التقاط ♦️امام خمینی، مبتنی بر «اسلام فقاهتی» -نه اسلام لیبرالی و مارکسیستی- ایده‌ی وَلایت فقیه را محقق کرد. ایشان می‌فرمود: «اینجانب معتقد به «فقه سنتی» و «اجتهاد جواهری» هستم، و تخلف از آن را جایز نمی‌دانم»(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۷۳) آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله شهید بهشتی، آیت‌الله شهید مطهری و دیگر بزرگان، همگی از پرچمداران اسلام فقاهتی بودند و همواره از التقاط ما را بر حذر می‌داشتند. ♦️«اسلام فقاهتی» یعنی فهم فقیهانه از اسلام (کتاب و سنت) معتبر است؛ نه فهم التقاطی. فهم فقیهانه که روشمند و منضبط است، مبتنی بر روش‌های اجتهادی و فقاهتی است. روشی که با تعبد به وحی و نقش‌دادن به عقل متعبد، از قیاس و استحسان دوری می‌کند. ♦️غفلت از عنصر فقاهت در اسناد به اسلام، این است که از دین به مانور تجمل برسیم یا به قرائت‌های رادیکالِ عدالت‌خواهی. بزرگی تقریباً در اوایل انقلاب در دوران تلاطم مکتب‌های التقاطی برای دانشجویان، روش‌شناسی اجتهاد را مطرح می‌کرد -نه پاسخ به موضوعات خرد- تا ریشه‌ی انحراف و فهم غلط از دین را واضح و روشن در ذهن آنان ترسیم کند و بدین‌منظور از مارکسیستی‌شدن یا لیبرالی‌شدن آنان جلوگیری نماید. ♦️وحی‌خواندن؛ نهج‌البلاغه‌خواندن، فقاهت می‌خواهد؛ اصول فقه، منطق اعتبارسنجی روایات و... می‌خواهد، بررسیِ موشکافانه‌ی نظام و شبکه‌ی آیات و روایات را می‌طلبد، و به خیلی مؤلفه‌های دیگری از جمله طهارت باطن و... نیازمند است، و الا با خواندن ترجمه‌ی آیات و روایات، همگان فقیه بودند و دین‌شناس. 🆔@dolat_qavi
⭕️قدرت‌ها لیبرال سخن می گویند ولی رئال عمل می‌کنند 🔰 حجةالاسلام دکتر عبدخدایی ـ استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی ♦️ تفاوت فاحشی است میان صلح‌طلبی و همزیستی که قرآن سخن از آن به میان می‌آورد، و میان صلح‌گرایی جناب ظریف . جنس صلح‌گرایی که مورد توجه قرآن است مبتنی بر هوشیاری، آمادگی رویارویی و بازدارندگی است. مبتنی بر باج ندادن به رقیب و پرهیز از هرگونه ضعف و سازش در مقابل دشمن و مبتنی بر مقاومت است. اما صلح جویی جناب ظریف، مبتنی بر خوشبینی، اعتماد نمودن، امتیازدهی با هدف کوتاه آمدن دشمن، و امکان رفع تنش از طریق خلع سلاح خود و برجسته نمودن نقش قراردادها و توافقات امتیازدهنده به رقیب است. ♦️ قرآن میان پایبندی به قرارداد و ساده لوحی در مقابل دشمنان تفکیک می‌گذارد و مسلمانان را از هرگونه سوء استفاده دشمنان از وفاداری آنان به تعهدات برحذر می‌دارد. ♦️منطق دشمن شناسی قرآن هم با جناب ظریف متفاوت است. جناب ظریف تصریح داشتند که قائل به استفاده از کلمه دشمن نیستند و طنزآمیز آن است که این سخن را در ایام شهادت سردار سلیمانی بیان داشتند. در صورتی که در منطق قرآن، در مقابل مسلمانان، دشمنی قرار دارد که همواره سودای جنگ با مومنان را در سر دارد. سرجنگ داشتن او هم بعلت سوء تفاهمات، یا تنش آفرینی مسلمانان نیست.بلکه ایمان را تهدید وجودی علیه خود می‌داند. ♦️ سخن و رویه جناب ظریف نه تنها با منطق قرآنی نسبتی ندارد، بلکه با علم و تجربه روابط بین الملل هم ناسازگار است. در روابط بین‌الملل میان صلح‌طلبی مبتنی بر آویزان شدن (Band wagoning)، و باج‌دهی (Appeasement)، با صلح طلبی مبتنی بر توازن قدرت (Balancing) و بسیج منابع تفاوت و تمایز بسیار است. ♦️ محتوای آیاتی که جناب ظریف بیان کرد، دقیقا برخلاف آنچه ایشان استفاده کرد تحلیل عمیقی نسبت به منطق رفتاری دشمنان ارائه می‌کند و بر اساس آن به قواعد درهم آمیختگی میدان و دیپلماسی برای پیشبرد اهداف و غلبه بر دشمن می‌پردازد. 🌐 http://fdn.ir/page/253925/ 🔴 @FarhikhteganOnline 🆔@dolat_qavi
⭕️در ستایش شمایل سیاسی سعید جلیلی 👤سجاد صفار هرندی من «جلیلی‌چی» نیستم. سال ۹۲ به او رای ندادم. دور اول انتخابات همین امسال هم به او رای ندادم. به ضعف‌ها و محدودیت‌های او در مقام یک سیاستمرد واقفم. اما حالا که پس از سه هفته ممنوعیت سخن گفتن درباره نامزدهای انتخاباتی امکان نوشتن یافته ام دوست دارم از او بنویسم. از سعید جلیلی که به نحو کم‌نظیری نماینده بخش بزرگی از فضیلت‌ها و زیبایی‌های انقلاب اسلامی پنجاه و هفت در سیاست ملی ماست. اگر آرمان پنجاه و هفت پیوند یافتن و بلکه یگانه شدن دین و سیاست در متن حیات مدنی بود، این یگانگی نخست باید در وجود سیاستمرد محقق شود. جلیلی به وضوح مصداق این معناست. پیشتر نوشتم که مهم‌ترین میراث شهید رییسی سیاست تقواست و اینک باید افزود که میراث‌دار او از این جهت بی‌شک سعید جلیلی است. با این ملاحظه که آنچه برای سید شهید با شمّ و غریزه محقق بود، برای جلیلی با نحوی تفصیل و نظرورزی همراه شده است. نحوی درک سازوار مبتنی بر دیانت از سیاست و مقاومت و عدالت که در جزئیات مشی عملی و زیست شخصی نیز متبلور است. و این فقط مربوط به امور کلان سیاست نیست؛ شاید به چشم کسانی خرد و کم اهمیت به نظر برسد، برای من اما اینکه سیاستمداری داریم که در اوج مشاجره پینگی‌پنگی مناظره دونفره، وقتی رقیب قرآن می‌خواند، ملتزم به امر «فاستمعوا له و انصتوا» لب از سخن می‌بندد، قیمتی است. اینکه مجاهد جانبازی داریم که زخم و جراحت خود را محمل تبلیغ سیاسی قرار نمی‌دهد (شاید هنوز هم بسیاری از مردم جانباز بودن او را ندانند) ارزشمند است. اینکه نامزد انتخاباتی داریم که در نحوه عمل خود، در گفتن و نگفتن، در رفتن و ماندن، بیش از هر چیزی حجت شرعی را در نظر می‌آورد همان لحظه طلایی سیاست پنجاه و هفتی است. جلیلی امروز خیلی بیش از گذشته در منظر و مرئی وجدان ایرانی ما حاضر است. می‌دانم که بابت جمله بعدی ملامت و تمسخر خواهم شد اما چه باک؟ این وجدان ایرانی هر چند به او رأی ندهد اما عمیقا دوستش دارد. همچون شمایلی از فضیلت‌های بنیادینی که مدینه ما را برافراشته است: تقوا، شجاعت، سلامت، ساده‌زیستی و مردمداری. ممکن است بسیاری بترسند و ترجیح دهند که در این شرایط سخت و خطرناک چون اویی سکان کشور را به دست نگیرد. اما این ترس به خلاف تصور همراه با نفرت نیست. تلاش دو هفته اخیر برای نفرت ساختن حول جلیلی موفق نبود (به خلاف مورد احمدی نژاد در سال هشتاد و هشت). فضیلت و تقوا چیزی نیست که از نظر انسان ایرانی نکته‌سنج مخفی بماند و او کسی را که به این زیور آراسته است، نمی‌تواند دشمن بدارد. همچنین این ترس چندان مربوط به ویژگی‌های شخصی جلیلی نیست. در واقع این ترس، ترس از تنگ شدن زندگی و مجال و امکان‌های آن (خواه در پرتو سیاست حجاب و محدودیت اینترنت یا نزاع با قدرت‌های جهانی) به حفره‌های بزرگی در کلیت سیاست انقلابی باز می‌گردد. بار دیگر مسائل جلیلی را به یاد آوریم: اینکه جلیلی زبان تخاطب با بخش مهمی از مردم را ندارد، اینکه ایده‌ای در نسبت با تکثر واقعاً موجود در ایران امروز ندارد، اینکه ایده آزادی در منظومه او جای روشنی ندارد و اینکه ایده امکان پیشرفت بدون همراهی با هژمونی غرب هنوز اعتماد و امید چندانی بر نمی‌انگیزد، جملگی به کاستی‌های اساسی نیروی انقلاب و گفتار و طرح سیاسی آن باز می‌گردد. اگر این خلل‌ها زیر عبای پوشاننده شهید رییسی و سیادت و صفا و معنویت او از نظر مخفی شده بود (که البته چندان هم نشده بود) به معنای حل و فصل آنها نبود. و مسیر آینده مسیر در انداختن طرحی نو و حل و فصل واقعی این کاستی‌هاست. با مشاجره ملال‌آور تعیین مقصر و سرزنش متقابل در میان نیروهای انقلابی گامی به پیش برداشته نمی‌شود. شمایل محبوب و دوست داشتنی جلیلی اینک به مثابه یک سرمایه سیاسی متعلق به نیروهای انقلاب است. من تصور می‌کنم روند وقایع ماه‌ها و سال‌های پیش رو ارزش اجتماعی این سرمایه را بالاتر نیز خواهد برد. اما گشایش آینده ما در هزینه کردن مسرفانه این سرمایه نیست. در تلاش جدی و سخت‌کوشانه و بیرحمانه برای حل مسائلی است که موجد ترس فوق الذکر می‌شود. کاش سعید جلیلی خود به محور این تلاش تبدیل شود. 🆔@dolat_qavi
⭕️عتاب سیدالشهدا علیه السلام به نخبگان و زبدگان: مایه بدبختی این مردم شمایید!! 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(حفظه‌الله): ♦️من کلامی را از امام حسین انتخاب کردم که کمتر در مجامع خوانده شده و معنا شده. من فقط قسمت‌هایی از آن را انتخاب کردم که اینجا بخوانم تا نقطه‌نظرهای حسین‌بن‌علی(ع) در این قیام روشن شود. مخاطبان این کلام یک عده از برگزیدگان و زبدگان جامعه‌اند؛ علما، محدثین، صاحب‌نفوذها، پسران صحابه و کسانی که در بین مردم از احترام خاصی برخوردار بودند، مخاطب اینهایند. در این صحبت حسین‌بن‌علی به‌صورت بسیار صریح و تند با اینها حرف می‌زنند و خلاصه سخن امام‌حسین این است که مایه بدبختی این مردم شمایید؛ ♦️شما هستید که آگاه بودید و می‌توانستید مردم را آگاه کنید؛ شما بودید که بانفوذ بودید و می‌توانستید در بین مردم یک حرکت ایجاد کنید؛ شما بودید که موجه بودید و می‌توانستید نگذارید که دستگاه جبار و ظالم از وجهه شما استفاده کند؛ شما بودید که می‌توانستید بایستید، قیام کنید و از حق ضعفا و مستضعفین و محرومان دفاع کنید و نکردید. تکلیف بیدار کردن مردم و به راه انداختن این سیل خروشان و به تلاطم درآوردن این دریای عظیم نیروی انسانی، برعهده زبدگان است. 📕منبع: کتاب آفتاب در مصاف، صص 154-152 @Lalinea 🆔@dolat_qavi
انتخابات در کشور ما دو الی سه هفته ب طول می‌انجامد در حالی که در سایر کشورها، بیش از این زمان صرف می‌شود، حتی در برخی کشور‌ها از جمله آمریکا مردم تا یک‌سال درگیر انتخابات و فضای انتخاباتی هستند... که این خود در میزان مشارکت اثرگذار است. 🆔@dolat_qavi
علت رأی نیاوردن انقلابی‌‌های در امتداد مسیر شهید رئیسی، فقط ناکارآمدی اقتصادی در معیشت مردم و سفره‌ی آن‌ها نبود، بلکه روایتگری ما از دولت‌داری رقبا در گذشته نیز ضعیف بود. هیچ رئیس جمهوری به تکرار ترکمان‌چای افتخار نخواهد کرد؛ رویداد ترکمان‌چای در حافظه تاریخی ملت، یک ننگ است اما چرا با ادعای از سرگرفتن مذاکرات برجام، نه‌تنها مورد اعتراض مردم قرار نمی‌گیرند، بلکه رأی نیز می‌آورند؟ این یعنی تصویر واقعی از مذاکرات برجام در ذهن مردم ترسیم نشده است و چون رویدادها را روایت نکردیم یا اگر روایت تولید کردیم اما به ملت ارائه ندادیم، روایت‌های کاذب اذهان عمومی را مورد هجوم قرار داده‌اند. آن‌جا که روایت تولید کردیم، یا با ادبیات‌های رمزگشایانه‌ی فراماسون‌یابی بوده است یا با زبان دینی و ایدئولوژیک، اما روایتی که با زبان عمومی و مردمی که واقع‌گرایانه، این حوادث را ترسیم کند تولید کرده‌ایم؟ روایت مطلوب، منتشر و فراگیر شده است؟ متصدی تولید و ارائه‌ی این نحوه روایتگری کیست؟ چه کسانی باید روایت صحیح از برجام را در ذهن ملت ماندگار کنند؟ با این وجود، از مهم‌ترین کارها این است که این پدیده‌ها و حوادث مهم سیاسی-اجتماعی، در حافظه‌ی تاریخی ملّت ایران ثبت بشود و مردم ما این‌ها را بدانند. 🆔@dolat_qavi
⭕️مبارزه با فساد اقتصادی و تبعیض اجتماعی؛ مانیفست انقلاب علی علیه‌السلام 🔰حجة‌الإسلام محمد عشایری ♦️«...وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ ...» خطبه 16 سوگند به کسی که او را به پیامبری برانگیخت، [درحکومت من] به شدت در هم آمیخته خواهید شد و به شدت غربال خواهید شد و آنقدر مانند دانه‌های داخل دیگ بالا و پایین خواهید شد تا اینکه پایین‌مرتبه‌ها صدرنشین شوند و صدرنشین‌ها به پایین کشیده شوند... ♦️علی ع در جامعه‌ای به خلافت رسید که مشکلات زیادی در آن وجود داشت و او باید بین آن مشکلات به اولویت‌سنجی می‌پرداخت: برای مثال مشکل اول این بود که دوگانه «انتصاب و امامت» به دوگانه «بیعت و خلافت» تبدیل شده بود! مشکل دوم فساد مالی و فاصله طبقاتی بود آنهم در حدی که طلاهای برخی از صحابه‌ با تبر بُرش می‌خورد! مشکل سوم مسأله فتوحات مستمر خلفا بود که علی نیز در کسوت خلیفه چهارم باید درباره آن برنامه‌ای ارائه می‌کرد، مشکل چهارم مساله قتل خلیفه سوم بود که خلیفه چهارم برنامه خود را برای مجازات عاملان قتلش مشخص می‌کرد چنانکه پیشنهادهایی نیز از سوی برخی صحابه در این مورد به علی علیه السلام ارائه شده (البدایة و النهایة؛ 7 ص 227 و 228) مشکل پنجم، جهل مردم به معارف اسلام بود آن هم در حدی که مثلا در مسجد کوفه وقتی امام مجتبی علیه السلام به دستور پدر مردم را از اینکه نماز مستحبی را به جماعت بخوانند نهی کرد، کسی نگفت: ما گمان می‌کردیم این سنت پیامبر است بلکه یکصدا فریاد زدند: "وا سنّة عمراه!" این، عمق فاجعه است که مردم سنّت پیامبر را واگذارند و به حفاظت از سنّت خلیفه بپردازند. ♦️علی اما از میان این مشکلات رنگارنگ، مبارزه با فساد را انتخاب کرد. در اولین خطبه‌ای که برای مردم ایراد کرد مانیفست حکومتی خود را بیان کرد. او رسما اعلام کرد که رانتخورها باید رانت‌ها را پس بدهند حتی اگر به عنوان مهریه به زنانشان پرداخته باشند(خطبه 15) او فساد را از فساد مالی به فساد در تبعیض اجتماعی تعمیم داد و رسما اعلام کرد که استانداردهای این 25 سال را قبول ندارد و هر کسی که با این معیارها ترقّی کرده باید به زیر کشیده شود و هر کسی که به خاطر این استانداردهای غلط به زیر کشیده شده‌ باید بالانشین شود (حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ) خطبه_16 🆔@dolat_qavi
⭕️جهل دینی مردم و اولویت اول حکومت علی علیه السلام 🔰حجة‌الإسلام محمد عشایری ♦️وقتی علی علیه‌السلام قدرت را به دست گرفت، جهل دینی مردم در حدی بود که؛ 1.مسلمانان بصره حتی معنای کلمه «زکاة فطره» را نمی‌دانستند (وقتی ابن عباس از آن‌ها خواست که فطریه‌شان را بدهند چون تا آن روز کلمه زکات فطره را نشنیده بودند، بِرّ و برّ یکدیگر را نگریستند)! (موسوعة عبد الله بن عبّاس؛ لخرسان، السيد محمد مهدي ؛ج: 4، صه: 57) 2. درباره نماز که روزی پنج مرتبه خوانده می‌شد، آگاهی مسلمانان در حدی بود که در یکی از جنگ‌های فتوحات، فرمانده دستور داد جارچی‌ها بین لشکریان اسلام اعلام کنند که «برای نماز باید وضو گرفت»! 3. در مسجد کوفه وقتی امام مجتبی علیه السلام به دستور پدر، مسلمانان را از اینکه نماز مستحبی را به جماعت بخوانند نهی کرد، کسی نگفت: ما گمان می‌کردیم این سنت پیامبر است بلکه یکصدا فریاد زدند: «وا سنّة عُمَراه!» این عمق فاجعه است که مردم سنّت پیامبر را واگذارند و برای حفاظت از بدعت خلفا فریاد بزنند. ♦️علی اما از بین همه‌ی این مشکلات رنگارنگ، مبارزه با فساد را در اولویت قرار داد و در اولین خطبه‌ای که برای مردم ایراد کرد مانیفست حکومتی خود را بیان کرد. در این مانیفست نه از بازگرداندن فدک سخنی گفت، نه از فاجعه تبدیل شدن امامت به خلافت شکوه‌ای کرد، نه از جهل مردم به مناسک و وضو و زکات فطره حرفی به میان آورد و نه از...! بلکه رسماً اعلام کرد که رانتخواران باید رانتها را پس بدهند حتی اگر به عنوان مهریه به زنانشان پرداخته باشند! (وَ اللَّهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُه) خطبه 15 اساساً جهل زمینه‌ساز تحقق ولایت طاغوت می‌گردد و تا آگاهی بخشی باعث جهل‌زدایی نشود، زمینه‌ی تحقق دولت اسلامی و اجرای احکام فراهم نخواهد شد. 🆔@dolat_qavi
⭕️حالا که گذشت اما می‌ترسم من هم مانند برخی محافظه‌کار شوم یا بعدها غلط تشخیص دهم... پس بگویم تا بعدها چوبش را نخورم و بیشتر تذکری است برای شخص خودم تا تلاش کنم همان انقلابیِ پایین نظام بمانم: ▪️در دور اول بیشتر ارکان رسمی نظام از کاندید دیگری (آ. قالیباف) حمایت کردند. ‌حتی سلبریتی‌های مذهبی و برخی از حوزویان و دانشگاهیان... حتی حریم خصوصی رهبری را نیز حال به دروغ یا درست، هتک کردند. اما در مجموع، "بدنه‌ی مستضعف‌" که همواره برای نظام بدون منت و با کمال میل هزینه داده و می‌دهد، کاندید انقلابی (جلیلی) را انتخاب کرد. ▪️این شکاف در درون نیروهای حامی نظام را جدی بگیرید؛ اختلاف جدی بین انقلابی‌های بالای نظام با "انقلابی‌های پایین‌ نظام". این دعوا را به یک دعوای سیاسی تقلیل ندهیم، دو گرایش و اندیشه با دو راهبرد مختلف با هم درگیرند. 🆔@dolat_qavi
⭕️حزب مطلوب از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله ▪️من در یك تقسیم‌بندی، حزب را به دو نوع تقسیم می‌كنم - این اعتقاد من است؛ شما هم آزادید كه این را قبول بكنید یا قبول نكنید؛ چون نه قانون است و نه من اصرار دارم كه مردم حتماً قبول كنند؛ لیكن اعتقاد خودم این است - یك حزب این است كه مجموعه‌ای از صاحبان فكر سیاسی یا اعتقادی و یا ایمانی می‌نشینند و تشكّلی درست می‌كنند و میان خودشان و آحاد مردم كانال‌كشی می‌كنند و مردمی را با خودشان همراه می‌كنند، تا فكر خود را به آنها برسانند. كانونهای حزبی تشكیل می‌شود، هسته‌های حزبی تشكیل می‌شود، سلّولهای حزبی تشكیل می‌شود و اینها در این مركز می‌نشینند و افكاری را كه خودشان به آن اعتقاد دارند و پای آن ایستاده‌اند - چه فكر سیاسی، چه فكر غیرسیاسی، چه فكر دینی، چه فكر غیردینی - در این كانالها می‌ریزند و این افكار به تك‌تك افراد می‌رسد و آن مردمی كه اینها را قبول می‌كنند، با اینها پیوند پیدا می‌كنند. به نظر من، این سبك تحزّب، منطقی است «حزب جمهوری اسلامی» بر این اساس تشكیل شده بود و همین‌طور بود. البته به طور طبیعی اگر حزبی با این خصوصیات، در مركز خودش توانست آدمهای با فكرتر و زبده‌تر و خوشفكرتری داشته باشد، می‌تواند تعداد بیشتری را با خودش همفكر كند. نتیجه این خواهد شد كه وقتی انتخاباتی پیش آمد، تا از طرف مركزیت این حزب چیزی گفته شد، آن مردم از روی اعتقاد خودشان بر طبق آن عمل می‌كنند؛ یا حتّی بدون این‌كه آن مركزیت چیزی بگوید، چون معیارهایشان یكی است، با یكدیگر همفكرند. این شكل درستِ تحزّب است و البته چنین چیزی الان در كشور ما نیست. شاید به شكل خیلی ناقصش یكی، دو نمونه در گوشه و كنار پیدا شود؛ اما بعد از «حزب جمهوری اسلامی» - كه ما تعطیلش كردیم - دیگر چنین چیزی را به این شكل من سراغ ندارم. ▪️یك‌طور حزب هم هست كه همان حزبهای رایج امروز اروپا و امریكاست؛ مثل حزب جمهوریخواه، حزب دمكرات، حزب كارگر انگلیس، حزب محافظه‌كار انگلیس. این احزاب مبنایشان بر این پایه‌ای كه ما گفتیم، نیست. مجموعه‌ای از خواص، با یك منفعت مشتركی كه بین خودشان تعریف می‌كنند - ولو در خیلی از مسائل با یكدیگر همفكر هم نیستند؛ گاهی خیلی هم با هم مخالفند! - می‌نشینند با همدیگر قرارداد می‌گذارند و یك حزب به وجود می‌آورند. این حزب در میان مردم معروف است؛ اما عضو مصلحتی دارد، نه عضو فكری. تفاوت اساسیش این‌جاست. عضو مصلحتی یعنی چه؟ یعنی این‌كه فلان سرمایه‌دار، فلان كاسب، فلان استاد، فلان فیلسوف، احیاناً فلان روحانی، از این حزب حمایت می‌كند. مثلاً فلان روحانی می‌گوید من به مریدهای خودم دستور می‌دهم كه به كاندیدای شما رأی بدهند، اما در مقابلش شما باید فرضاً به مسجد یا كلیسای من این امتیاز را بدهید؛ آنها هم قبول می‌كنند! آن مردمی كه رأی می‌دهند، نه آن كاندیدا را می‌شناسند، نه فكر حاكم بر او را می‌شناسند، نه مؤسّسان حزب را درست می‌شناسند، نه می‌دانند آن كاندیدا چه كار می‌خواهد بكند. به صرف این‌كه امام جماعت مسجد گفته مثلاً به «حزب كنگره» در هند رأی بدهید، اینها هم رأی می‌دهند! این‌كه می‌گویم، اتّفاقاً درست همین قضیه در هند اتفاق افتاد و برخی از مسلمانان به كاندیدای «حزب كنگره» رأی دادند! چند میلیون مسلمان به كاندیدای «حزب كنگره» رأی می‌دهند؛ در حالی كه نه با آنها همعقیده‌اند، نه همفكرند، نه ایمانشان یكی است، نه اصلاً می‌دانند آنها در مملكت چه كار می‌خواهند بكنند؛ اما چون آن آقا گفته مصلحت مسلمانان این است، این كار را می‌كنند! یا مثلاً فلان سرمایه‌دار می‌گوید من این‌قدر پول به شما می‌دهم و به حزبتان كمك می‌كنم؛ اما مرا در فلان‌جا سفیر كنید! بحث سفیر معیّن كردن، بازرس فلان‌جا معیّن كردن، فلان شغل سیاسی را دادن، جزو شرایط حتمی حزب‌بازی به شكل غربی است؛ چون كسی از روی ایمان كار نمی‌كند؛ از روی قرارداد كار می‌كند! 🌐https://khl.ink/f/7571 🆔@dolat_qavi
▪️مبادا با اکتفا به روایت پیشرفت‌ها؛ آن هم تقلیل پیشرفت‌ها به سطح خرد مانند ساخت سد و پل و جاده و...، روایتگری کلان انقلاب را نادیده بگیریم. ▪️روایتگری یکی از شئون است، نباید از آسیب‌‌شناسی مشفقانه و یاریگرانه غفلت کنیم و به راهکارهای برون‌رفت از بحران‌ها نیندیشیم و تنها با روایتگری پیشرفت‌ها، تبدیل به مجیز‌گو و توجیه‌گر ناکارآمدی‌ها شویم، که آن‌وقت مردم، همین ارتباط‌شان را نیز با ما قطع خواهند کرد؛ آنان از یک طرف ناکارآمدی‌ها را می‌بینند و از طرف دیگر توجیه‌گری‌های ما را. دیگر چگونه با امید رسیدن به وضعیت مطلوب، با مشکلات موجود دست و پنجه نرم کنند و به حرکت و مطالبه‌گری ادامه دهند؟ با جهاد تبیین، همچون دیگر کلمات رهبر معظم انقلاب از جمله بصیرت، سطحی برخورد نکنیم. 🆔@dolat_qavi
⭕️تازه‌ترین مسأله جهان، فاجعه‌ی بی‌نظیر غزّه است. برجسته‌ترین مسئله‌ی امروز جهان، شکست اخلاقی و سیاسی و اجتماعی تمدّن غربی است. عبرت‌آمیزترین آنها ناتوانیِ لیبرال‌دموکراسیِ مدّعیانِ آن در استقرار آزادی بیان و غفلت مرگ‌بار آنان از موضوع عدالت اقتصادی و اجتماعی است. مسائل مهم جهان، زمینه‌های اندیشه و کار و ابتکار برای مجموعه مبارک شماست. 🔰حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظه‌الله 📝پیام به پنجاه و هشتمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا ▪️بسم الله الرّحمن الرّحیم دانشجویان عزیز! اتّحادیّه‌ی ریشه‌دار و خوش‌نام شما و استمرار فعّالیّتهای آن پدیده‌ای مژده‌بخش است. این حضور جمعی میتواند ــ در اندازه‌ی خود ــ در مسائل پیچیده‌ی کنونی جهان نقش‌آفرین باشد. اثرگذاری در مسائل بزرگ، بیش از هر عِدّه ‌وعُدّه‌ای، بر انگیزه و ایمان و اعتمادبه‌نفسِ فعّالان متّکی است؛ و این سرمایه‌ی ارزشمند بحمداللّه در شما جوانانِ ایرانیِ مؤمن و انقلابی موجود و مشهود است. ▪️مسائل مهم و زخمهای تازه و کهنه‌ی جهان را می‌شناسید. تازه‌ترین آنها فاجعه‌ی بی‌نظیر غزّه است. ‌برجسته‌ترین آنها شکست اخلاقی و سیاسی و اجتماعی غرب و سیاستمداران غربی و تمدّن غربی است. عبرت‌آمیزترین آنها ناتوانیِ لیبرال‌دموکراسیِ مدّعیانِ آن در استقرار آزادی بیان و غفلت مرگ‌بار آنان از موضوع عدالت اقتصادی و اجتماعی است. بارقه‌ی کم‌سو ولی امیدبخشِ اعتراضاتِ مردمی و بخصوص دانشجویی در آمریکا و اروپا نیز از مسائل مهمّ کنونی است. منطقه‌ی غرب آسیا و کشور عزیز ما نیز با مسائل کوچک و بزرگ متعدّد روبه‌رویند. همه‌ی اینها زمینه‌های اندیشه و کار و ابتکار برای مجموعه‌ی مبارکی همچون اتّحادیّه‌ی شما است. ▪️توفیقات شما را از خداوند عزیز حکیم مسئلت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۴/۱۵ 🌐https://khl.ink/f/56909 : اندیشیدن معطوف به مسائل مهم جهان 🆔@dolat_qavi