eitaa logo
دولت قوی
584 دنبال‌کننده
85 عکس
22 ویدیو
4 فایل
بستری برای اندیشیدن پیرامون «دولت قوی». تدبیر و خردمندی، مقاومت، هویت دینی و ملی، پیشرفت، عدالت اجتماعی ارتباط با بنده: 🇮🇷 👤Eitaa.com/ahs_tafreshi کانال دیگر: @feqholsiasat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ بایسته‌ها و اقتضائات دستیابی به ایران قوی و سیاست‌های دولت‌سازی؛ ضرورت بازنگری در فهم عالم مدرن (در موضوع‌شناسی) و توجه به رکن فقاهت و «روش اجتهادی» (در حکم‌شناسی) و «واقع‌بینی» ▪️ما در فهم عالم مدرن خیلی عقب‌ماندگی داریم و اساساً بدون درک صحیح و عمیق، نقدها، نقض‌ها و طرح‌های ایجابی از مرز ساده‌‌سازی فراتر نخواهد رفت و به طریق اولی در ساخت ایران قوی و تمدن اسلامی، نه‌تنها تأثیر مثبتی نخواهد داشت؛ بلکه قطعاً اثرات منفی و مخربی را نیز به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین بازاندیشی در فهم عالم مدرن و تعمیق آن ضرورت دارد. ▪️برخی به علت عدم مواجهه با متون اصلی غربی، دچار آسیب بدفهمی و ساده‌فهمی از مدرنیته شدند. اگر موضوع مدرنیته و علوم انسانی غرب را با حوصله و دقت مطالعه نکنیم و به تکرار کلی‌گویی‌هایی از جمله که «علوم انسانی غرب، اباطیل است» مشغول شویم، از یک طرف دچار بدفهمی از رقیب هستیم‌؛ چرا که باطل از اجزاء خوب جبهه‌ی انبیاء استفاده کرده است و در «اخذ» اجزاء مثبت و دفع عناصر منفی ناتوان خواهیم بود، مضاف بر آن مبتلا به کج‌فهمی از وضعیت موجود هستیم و از طرف دیگر این ضعف در موضوع‌شناسی موجب می‌شود تا در پاسخ ایجابی و استحاله و ایجاد نظم مطلوب، دچار یاوه‌گویی و ساده‌انگاری شویم. ▪️نکته‌ی دوم، در ساحت حکم‌شناسی، مواجهه‌ی ابتدایی و بدون دقت‌های اجتهادی مبتنی بر روش اجتهادی و ارجاع به چند روایت از کتاب وسائل‌الشیعه و برداشت تمدنی از آن، بیشتر تعجب فقها را بر‌می‌انگیزاند و موجب سوءتفاهم می‌گردد تا کشف احکام شارع. ▪️اگر دقت نکنیم که ساخت تمدن و پیشبرد انقلاب اسلامی و دستیابی به آرمان‌های عدالت و مردم‌سالاری، نیاز به طراحی فرآیند زمان‌بر و زیرساخت‌های علمی و نیز امکانات انسانی و مالی گسترده دارد، با غفلت از مقدورات موجود و سیاست ایده، عِده و عُده، به همین تکفیر سایرین و خود‌علامه‌پنداری و ارائه‌ی الگوهای کذایی می‌رسیم، که نه اعتنا به نظرات کارشناسی در مقام موضوع‌شناسی دارند و نه ارزشی برای تفاهم با فقها در مقام حکم‌شناسی؛‌‌ که جز انزوا و سوءتفاهم‌آفرینی به گمانم آورده‌ای دیگر ندارد که البته با گذشت زمان در آینده‌ای نه چندان دور، بساطت و ساده‌انگاری آن‌ها آشکار خواهد شد. 🔗پی‌نوشت: این یادداشت را برای مرزبندی با برخی جریان‌های تمدنیِ افراطی و تندرو نوشتم که نگارش ادامه‌ی آن را به فرصت‌های بعدی موکول می‌کنم. 🆔@dolat_qavi
⭕️تحلیل چرایی ترور شخصیتی و رسانه‌ایِ افراد ♦️ قاعده عمومی این است که اساساً هرکس به «اسلام آمریکایی و لیبرالی» («اسلام التقاطی»)، «مدرنیته» و «لیبرالیسم»، «سرمایه‌سالاری»، «توسعه» و «علم» به معنای غربی آن، «دولت مدرن» و «دموکراسی»، «سکولاریسم»، نسخه‌های استعماری «سازمان‌های بین‌المللی»، «سازش و تسلیم» در برابر ابرقدرت‌ها، «غرب‌‌زدگی و غرب‌گرایی» و... انتقاد یا کمترین‌ مخالفتی کند و در مقابل، از «اسلام سیاسی» و «اسلام فقاهتی»، «الگوی پیشرفت بومی»، «هویت ملی و دینی»، «مردمی‌سازی و شکستن انحصار ثروت، قدرت و علم» با کنترل و نظارت بر انحصار، «مقاومت»، «عدالت‌خواهی»، «زبده‌گزینی و استحاله تمدنی» و... دفاع کند و با تبیین آن‌ها و آگاهی‌بخشی به گفتمان‌سازی آن‌ها در بین نخبگان و مردم بپردازد و در جهت تحقق نظم مطلوب و دل‌خواه گام بردارد، به صورت بی‌رحمانه‌ای مورد هجوم، تخریب و ترور رسانه‌ای و شخصیتی قرار می‌گیرد؛ به خصوص آن‌که از متن حوزه‌ برخاسته باشد؛ حوزه‌ای که ایادی استکبار سال‌ها برای سکولاریزه‌کردن آن تلاش گسترده‌ای کرده‌اند. 🆔@dolat_qavi
⭕️منزوی‌کردن مردم از سیاست با برنامه‌های بد اقتصادی 🔰آیت‌الله شهید بهشتی رحمه‌الله ♦️یکی از راه‌های منزوی‌کردن توده مردم در عرصه سیاست و تصمیم‌گیری و سرنوشت‌سازی همین است که کاری بکنیم مردم آن قدر صبح تا شب به فکر مسائل اقتصادی‌شان باشند که اصلاً یاد مسائل سیاسی نباشند. این آدمی که صبح تا شب دنبال این مبالغ کوچک می‌گردد کی وقت فکر کردن به مسائل سیاسی را دارد؟ کی وقت دارد اصلاً روزنامه بخواند اخبار بشنود و در جلسات تجزیه و تحلیل سیاسی شرکت کند؟ ♦️جزء برنامه های ما که حالا هم شروع کرده ایم این است که افراد این کشور هفته ای حداقل یک جلسه و اگر بشود بیشتر در جلسات بحث و تحلیل سیاسی شرکت کنند شنیدن اخبار رادیو و امثال آن کافی نیست حتی شنیدن و گوش دادن یا دیدن جلسات مناظره تلویزیونی کافی نیست باید خودشان در جلسات بحث شرکت کنند تا قدرت تحلیل پیدا کنند. این وقتی محقق میشود که ما برای آنها وقت آزاد بگذاریم تا بتوانند در رهبری کشور شرکت کنند، یعنی سهمی را که هر انسانی در هدایت امور سیاسی کشور دارد درست ایفا کنند حتی اگر میخواهند کسانی را برای کارها انتخاب کنند این انتخاب از روی شناسایی و آگاهی باشد فرصت تحقیق‌کردن پیرامون انتخاب‌شوندگان را داشته باشند اینها وقت و فراغت میخواهد پس برنامه اقتصادی باید این وقت و حتی این فراغت خاطر را به آنها بدهد. 📕نظام اقتصادی در اسلام مباحث کاربردی، جلسه سوم، ص 19 🆔@dolat_qavi
⭕️درس دیروز برای سیاست امروز 👤دکتر موسی نجفی ▪️یکی از مهم‌ترین علل ناکامی نهضت اسلامی-ملی مشروطیت همانا دست‌ کم‌ گرفتن و گاهی هم نادیده گرفتن ابعاد پدیده شوم استعمار بوده است؛ خطری که در کمین هر نهضت اصیل مردمی قرار داشته و دارد. این خطر "استحاله" و البته نفوذ بیشتر از آنکه از طرف افراد و اشخاص باشد از ناحیه "افکار" صورت گرفته و می گیرد. 🌐https://eitaa.com/drmousanajafi 🆔@dolat_qavi
🔰مرحوم سیدمنیرالدین حسینی شیرازی ♦️...بعد اینها [انجمن ضد بهائیت، بین 41 تا 44] آمدند و خیلی مبسوط شرح دادند کارشان را. ما جذب کار اینها و تشکیلات اینها نشدیم. آن وقت من غرق در شخصیت پدرم بودم؛ گفتم چرا پدر ما [وقتی زنده بود و] مسئلة بهاییت، قادیانی، وهابیت و... را مطرح می کردند، ایشان می گفت من حال برخورد با اینها را ندارم؟! کارهای دیگری دارم و وقت برخورد با اینها را ندارم؟! و فقط مسئلة‌ بهاییت را از موضع اینکه دولت نباید علیه مذهب قراردادی را امضاء بکند، برخورد می کرد[نه بیشتر!]. لذا به انجمن پیشنهاد دادم که شما باید «نظام اجتماعی» را بشناسید، آن وقت زیر نظر یک مرجع، یک حزب نیرومند درست کنید که دولت وقت را تسلیم‌ خودتان کنید؛ آن وقت دیگر بهاییت کاری ازش نمی آید[لذا این روش مبارزه شما غلط است]. در مقابل اینها مدام اسم بهائی های درون دستگاه شاه را قطار می کردند. من هم می گفتم که اما شاه [دولت را ] به سمت بهاییت شدن اداره نمی کنند[بلکه به سمت غربی شدن اداره می کند]. ♦️... حال بگذریم! اینها [انجمن حجتیه] آدم های به نظر خود بنده با پشت کار از نظر مذهبی و ساده، در نظر من بودند. اما اینکه می‌گفتند اینها خیلی تشکیلات دارند اینها، تشکیلات‌شان به نظر من از همان اول هم عمیق به ذهن من نیامد. الان هم اگر کسی از من سوال کند می‌گویم تشکیلات [تولیدِ] علمی نیست، تشکیلات «توزیعی» است، چون تولید ندارند که! حتی چیزهایی که در حوزه هست، را نمی توانند توزیع کنند! در مبارزه با بهاییت هم، یک کار توزیعی روی تولیدات «مذهبی، سیاسی، فرهنگی» داشتند؛ آن هم در یک بخش کوچکش! [لذا به نظر من] اصلاً‌ لقب تشکیلات دادن به این انجمن، درست نیست؛ مگر به یک حساب، که بخواهیم خط فرهنگ متحجر را مورد حمله قرار بدهیم. البته تحجر، یک خطر جدی است و انتخاب انجمن بصورت سمبلیک انتخاب بیجایی هم نیست! ولکن اینکه خودشان مالی باشند که آدم بخواهد برخورد بکند، نه خبری نیست! آنها را با خود بهایی ها هم مقایسه نمی کنم! اینها مسلِم هستند، طاهر هستند، شیعه هستند، احیاناً بعضی شان اهل تهجد، اهل خیرات فردی هستند. ولکن نه بهائیتش مالی هست مقابل اسلام، نه انجمن مقابلش! علتش این است که، بهائیت آن نفر اصلی میدان مبارزة با اسلام نیست! مگر بهاییت در نظام بین المللی چه حرفی برای گفتن دارد؟ در توصیف عدالت «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی»، در «تولید، توزیع مصرف» چه حرفی برای گفتن دارد؟ چیزی ندارد که! 📕کد جلسه 1261 بانک اطلاعات فرهنگستان علوم اسلامی قم، 75/1/21 🆔@dolat_qavi
⭕️دشمن اصلی کیست؟ روش مبارزه چگونه باید باشد؟ 1⃣حریف اصلی ما آن مکتبی است که از عهدهٔ ایجاد نظامات اجتماعی بر‌می‌آید و می‌تواند به تخصیص «قدرت، اطلاع، ثروت» بپردازد و محیط الگوی مصرف و پرورش جامعه؛ یعنی چشایی، بویایی و بینایی و تمامی مجاری حسی مؤثر در حساسیت انسانها نسبت به محیط خارج را شکل‌دهد. 2⃣آن كسی پهلوان میدان است كه «نظامات اجتماعی» را می‌سازد؛ آن كسی است كه تخصیصِ «قدرت و اطلاع و ثروت» را به دست می‌گیرد. شما اگر توانستید متاع خودتان را به اهل دنیا ارائه دهید، این جریان‌های اعتقادیِ ضعیف را باد می‌برد! 3⃣بهائیت آن نفر اصلی میدان مبارزة با اسلام نیست! مگر بهاییت در نظام بین المللی چه حرفی برای گفتن دارد؟ در توصیف عدالت «سیاسی، فرهنگی، اقتصادی»، در «تولید، توزیع مصرف» چه حرفی برای گفتن دارد؟ چیزی ندارد که! 🔗 مطالبی که تقدیم شد حاوی بیانات مرحوم حسینی پیرامون دشمن شناسی است. دشمن‌شناسی از مفاهیمی است که در آیات و روایات اسلامی مورد توجه قرار گرفته است و بر هوشیاری همیشگی مؤمن و دشمن‌شناسی او و تبری از دشمن که لازمه‌ی آن دشمن‌شناسی است تأکید شده است. علمای شیعه نیز به پیروی از معارف و احکام دینی اهتمام زیادی را صرف معرفی دشمن و موضع‌گیری در قبال آن در طول تاریخ داشته‌اند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بخش معتنا بهی از بیانات حضرت امام خمینی ره و مقام معظم رهبری به این موضوع اختصاص داشته است. این نحوه دشمن‌شناسی، یکی از مولفه‌هایی است که مرحوم حسینی را از حجتیه‌ای‌های اول انقلاب متمایز می‌سازد. 🆔@dolat_qavi
⭕️عیاشی در دنیای قدیم و دنیای جدید ▪️دنیای مدرن کاری کرده است که مرد عیاش این قرن نیازی به تشکیل حرمسرا با آن همه خرج و زحمت ندارد. برای مرد این قرن از برکت تمدن غرب همه جا حرمسراست. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰شهید آیت‌الله مطهری ♦️دنیای امروز رسم حرمسرا را منسوخ کرده است. دنیای امروز حرمسراداری را کاری ناپسند می‌داند و عامل وجود آن را از میان برده است. اما کدام عامل؟ آیا عامل ناهمواریهای اجتماعی را از میان برده است و در نتیجه همه جوانان رو به ازدواج آورده‌اند و از این راه زمینه حرمسراسازی را از میان برده است؟خیر، کار دیگری کرده است؛ با عامل اول یعنی عفاف و تقوای زن مبارزه کرده و بزرگترین خدمت را از این راه به جنس مرد انجام داده است. تقوا و عفاف زن به همان نسبت که به زن ارزش می‌دهد و او را عزیز و گرانبها می‌کند، برای مرد مانع شمرده می‌شود. ♦️دنیای امروز کاری کرده است که مرد عیاش این قرن نیازی به تشکیل حرمسرا با آنهمه خرج و زحمت ندارد. برای مرد این قرن از برکت تمدن غرب همه جا حرمسراست. مرد این قرن برای خود لازم نمی‌داند که به اندازه هارون الرشید و فضل بن یحیی برمکی پول و قدرت داشته باشد تا به اندازه آنها جنس زن را در نوعهای مختلف و رنگهای مختلف مورد بهره برداری قرار دهد. 📕استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص۶۵ (درندگی و توحش بین حیوانات بر سر خوراک، شکار و سایر منافع که رقابت برای بقاء و تأمین نیاز‌های اولیه است. البته گاهی برای نمایش قدرت است.) 🆔@dolat_qavi
⭕️دیدن تصویر کلان و گرفتارنشدن در دام جزئیات ♦️گاهی اوقات توجه بیش از حد به حوادث جزئی و اخبار ریز و لحظه‌ای، شما را دچار گمراهی می‌کند که ممکن است به سرعت با شنیدن خبر متناقض آن، بیشتر گمراه شوید. همواره باید یک تصویر بزرگ را مد نظر قرار داد تا دچار هیجانات، جوگیری و احساسات لحظه‌ای نشویم! ♦️بعد از تجاوز‌های اسرائیل به تمامیت ارضی ایران (مانند حمله به سفارت ایران در دمشق و شهادت چند تن از فرماندهان نیروی قدس سپاه، ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران) برخی بر این باورند که صبر استراتژیک از حد گذشته و اسرائیل را نسبت به عدم پاسخ جدی ما مطمئن کرده اما اگر به جای تمرکز بر رخدادها، روی روند کلی منازعه تمرکز کنیم، خواهیم دید که روند به شدت به ضرر اسرائیل است و بحران های اساسی دامن این رژیم را خواهد گرفت. 🆔@dolat_qavi
⭕️روایت دولت‌سازی در ایران؛ آسیب‌شناسیِ سه‌سال تجربه دولت‌داری (در حال تکمیل) 1⃣برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید... (١) 2⃣برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید... (٢) 3⃣به اشتباهات خودمان باختیم! 4⃣سخنان صریح دکتر فؤاد ایزدی در مورد از دست رفتن فرصت تبیینی پیرامون برجام و ناتوانی امثال ظریف و عراقچی در رفع تحریم‌ها 5⃣همچنین این ترس چندان مربوط به ویژگی‌های شخصی جلیلی نیست. در واقع این ترس، ترس از تنگ شدن زندگی و مجال و امکان‌های آن (خواه در پرتو سیاست حجاب و محدودیت اینترنت یا نزاع با قدرت‌های جهانی) به حفره‌های بزرگی در کلیت سیاست انقلابی باز می‌گردد. پی‌نوشت: فهم ساده‌انگارانه از دولت‌داری مانع اصلی سیاست‌ورزی مطلوب است. عالم سیاست‌، عمق و پیچیدگی‌های خاص و زیاد خود را دارد. در امر اداره با مسائل زیادی در عرصه‌ی نظر و میدان عمل مواجه هستیم که باید با تجربه‌نگاری دولت‌داری‌مان و روایت آن، مطالعات حکومت‌داریمان را فربه کنیم تا از توهمات دور شویم. توهمات همان متوهمینی که می‌گفتند حتماً، می‌مانیم و نمی‌گذاریم امثال شما رأی بیاورند یا انقلابی‌های توسعه‌گرا یا انقلابی‌های رادیکال. معاصر (بنی‌صدر) (شهید رجایی) (آیت‌الله خامنه‌ای) (کارگزاران سازندگی؛ هاشمی رفسنجانی) (اصلاحات؛ خاتمی) (احمدی نژاد) (اعتدال؛ حسن روحانی) (وفاق ملی؛ پزشکیان) (مسعود پزشکیان) 🆔@dolat_qavi
⭕️مغالطه توسل به اتوریته ▪️توسل به اتوریته¹ یکی از تکنیک‌هایی بود که رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد مجلس به کار گرفت. دکتر پزشکیان بارها گفت: « فلان وزیر با دستور یا پیشنهاد آقا آمده، فلانی را آقا قبول کرد که بیاید، همه وزیران پیشنهادی با هماهنگی و تفاهم با رهبری و نهادهای امنیتی-اطلاعاتی انتخاب شده‌اند و...» توسل به اتوریته، در اقناع نمایندگان مجلس و گرفتن رای اعتماد آنان مؤثر بود تا آن‌جا که اغلب نمایندگان مجلس، بدون هیچ سوالی رای اعتماد دادند. در حالی که خود مرجع (فرد یا افراد)، دلیل منطقی برای اثبات و صحت گزاره نیست و باید منطقی‌بودن دلیل‌هایی که آن مرجع برای اثبات آن گزاره مد نظر داشته است، به کمک عقل جمعی بررسی و ارزیابی شوند. از آن‌جا که نمایندگان ملت باید مدافع منافع ملی باشند، دفاع از منافع ملی مقتضی پرسشگری و به‌چالش‌کشیدن در این وضعیت بود حتی اگر متهم به افراطی‌گری یا بی‌بصیرتی یا برچسب‌های غیرمنصفانه‌ای مانند ضد‌انقلاب شویم. ▪️امروز بیش از پیش ساده‌اندیشی و ساده‌انگاری برخی دولتمردان جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شد و از طرف دیگر شاهد بیشترین هزینه‌کردن از رهبری در تریبون‌های رسمی بودیم. از آ. فضائلی و توییت‌های دلواپسانه حضرتشان هم خبری نیست... با قرائن موجود نمی‌دانم بگویم وفاق ملی یا لابی مسئولین با تصمیم‌گیری‌های در پشت پرده؟ قطعاً ناکارآمدی‌های قریب‌الوقوع آینده با این هزینه‌کردن‌ها از رهبری یا نشان از ناپختگی است یا خباثت. از امروز هر گونه مشکل یا ناتوانی دولت، تقصیر... است. یاعلی. کربلاء‌المقدسه-پنج‌شنبه حدود دو بامداد نائب الزیاره همه اساتید و دوستان هستم. ١.توسل به مرجعیت (argumentum ad verecundiam) 🔗تکنیک Misinterpretation (تفسیر نادرست) 🆔@dolat_qavi