eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
783 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
217 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
آناتولی/رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که عصر دیروز دوشنبه به مناسبت روز عاشورا در مراسم افطار و
🔻 حواشی دیدار اردوغان و قلیچدار اوغلو از مراکز علویان ترکیه در روز عاشورا 🔹تسنیم: بازار سیاست و رقابت حزبی در از هر زمان دیگری داغ‌تر شده است و امسال، اردوغان و مخالفان او هم هرکدام به‌نوعی تلاش کردند از بهره‌برداری سیاسی کنند. 🔹امسال، در همان روز نخست محرم، در سه نقطه از آنکارای پایتخت به مراکز عبادی که به‌نام «» شناخته می‌شوند، حمله صورت گرفت. این حملات از سوی اغلب سیاستمداران و سران احزاب ترکیه محکوم شد و وزارت کشور نیز وعده داد که رسیدگی به این موضوع را در دستور کار قرار دهد و امروز اعلام شد که 9 نفر در این خصوص دستگیر شدند. 🔹در تداوم اتفاقات و تحولات مربوط به عاشورا، دو سیاستمدار مهم ترکیه در مراسم عزاداری علویان حضور پیدا کردند؛ یکی از آنها اردوغان بود و دیگری، قلیچدار اوغلو. 🔹به همین خاطر، حضور رئیس جمهور ترکیه در مراسم ویژه عاشورا و سخنان کنایی رهبر مهمترین حزب مخالف اردوغان درباره ویژگی‌های امام حسین(ع) و یزید، توجه رسانه‌ها را به‌سوی خود جلب کرد. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ حواشی دیدار اردوغان و قلیچدار اوغلو از مراکز علویان ترکیه در روز عاشورا 🔸حواشی حضور اردوغان در جمع‌خانه و خشم هیئت امنا 🔹جمع‌خانه حسین غازی در آنکارا یکی از مراکز مهم علویان در پایتخت ترکیه است. رجب طیب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه، دیروز به جمع‌خانه مزبور رفت و در مراسم ویژه افطار و عزاداری شرکت کرد، اما حضور او حواشی فراوانی به‌دنبال آورد و مشخص شد که اساساً مجموعه هیئت امنا و گردانندگان این مرکز عبادی علویان از این برنامه خبر نداشته‌اند و فقط یکی از آنان به‌شکل خودسرانه و بدون مشورت، با کاخ ریاست‌جمهوری هماهنگ کرده بود و اردوغان توانسته است با مساعدت او به حسین غازی برود. 🔹در نتیجه بزرگان علوی، بدون تعارف و مماشات، بیانیه‌ای علیه اردوغان منتشر کردند و بازدید او از این مرکز را یک اقدام تحمیلی و سیاسی قلمداد کردند. 🔹هیئت امنای حسین غازی در آنکارا، در این بیانیه آورده است: «دو روز پیش، اخباری مبنی بر احتمال حضور رئیس جمهور در یک جمع‌خانه علویان دریافت کردیم. ما نیز مانند بسیاری از مؤسسات علوی در این فکر بودیم که این دیدار در کجا و چه‌زمانی انجام می‌شود. در شرایطی که سیاست‌های انکارگرایانه حزب حاکم ترکیه علیه علویان ادامه دارد، این دیدار با چه‌هدفی صورت می‌گیرد؟ بعداً متوجه شدیم که اردوغان به مرکز ما می‌آید، متأسفانه هیئت امنا و هیئت مؤسسان و حتی رئیس ما ملیح حز، از برنامه مزبور خبر نداشتند و بازدید رئیس جمهور، با ابتکار شخصی محمد علی آییلدیز رئیس بنیاد حسین غازی سازماندهی شد.» 🔹در ادامه بیانیه اعتراضی مزبور آمده است: «ریاست‌جمهوری ترکیه می‌تواند از هر مکانی بازدید کند، اما انتظار می‌رود این بازدید به‌صورت تحمیلی نباشد، بازدیدی که به این شکل، ما را در برابر عمل انجام‌شده قرار دهد، غیرقابل قبول است. ما با احترام به مردم اعلام می‌کنیم که این بازدید بدون اطلاع ما انجام شده است و به رئیس بنیاد معترضیم که با تصمیمی فردی از مرکز ما برای بازی سیاسی استفاده کرد.» 🔹البته حواشی بازدید اردوغان از مرکز علویان به همین جا ختم نشد و بسیاری از رسانه‌ها به این اشاره کردند که حتی ترتیب عکس‌ها و تمثال‌های روی عکس و چیدمان نشستن مهمانان عوض شده بود تا رئیس جمهور مجبور نشود زیر عکس آتاترک و تمثال بکتاش ولی بنشیند. 🔸مطالبات علویان در ترکیه 🔹هیئت امنای جمع‌خانه حسین غازی، همچنین اعلام کرده است که برخی از مطالبات به‌زمین‌مانده علویان در ترکیه، از این قرار هستند: 🔹وضعیت جمع‌خانه‌ها یا مراکز عبادی علویان که ما در آنها اعتقادات و عبادات خود را مطابق با تصمیمات قضایی و امتیازات عمومی اعمال‌شده در سایر عبادتگاه‌ها انجام می‌دهیم، باید به‌رسمیت شناخته شود. 🔹بر اساس حکم دادگاه حقوق بشر اروپا، کلاس‌های دینی اجباری باید خاتمه یابد. 🔹ساخت مساجد در روستاهای علوی بکتاشی همراه با اجبار مادی و معنوی متوقف شود و ائمه جماعات از این روستاها خارج شوند. 🔹مراکز اعتقادی علوی بکتاشی که توسط دولت مصادره شده‌اند به جامعه علوی بازگردانده شوند. 🔹هتل مادیماک سیواس به‌عنوان مرکز قتل‌عام روشنفکران علوی که با آتش‌سوزی عمدی جان آنها گرفته شد، باید به موزه شرم تبدیل شود. 🔹تبعیض در استخدام و ارتقا در بخش دولتی باید پایان یابد. 🔸سخنان کنایی رهبر ج.ه.پ. در مورد امام حسین(ع) و یزید 🔹ج.ه.پ. نام اختصاری «حزب جمهوری خلق» است، یعنی همان حزبی که در سال 1923 میلادی به‌دست مصطفی کمال آتاترک تأسیس شده و حالا 99 سال از عمر آن گذشته است. این حزب بر اساس دیدگاه‌های کمالیستی و لائیستی خود، همواره با محافظه‌کاران اسلامگرا زاویه داشته است. 🔹کمال قلیچدار اوغلو رهبر فعلی این حزب، از کردهای علوی درسیم یا تونجلی است، اما هیچ‌گاه نه به علویت خود اشاره می‌کند و نه به کُرد بودنش، چرا که سران و هواداران حزب جمهوری خلق، کمالیست هستند و اگر رهبرشان به‌طور ویژه بر مسائل مربوط به علویان پافشاری کند، به‌راحتی او را کنار می‌زنند. 🔹اما حالا که انتخابات 2023 نزدیک شده است، دیروز قلیچدار اوغلو هم در استانبول، در مراسم عزاداری عاشورا شرکت کرد. او در این مراسم سخنرانی کرد و با بیانی کنایی گفت: «ما از آنهایی نیستیم که در ماتم حضرت حسین گریه کنیم اما رفتارمان یزیدی باشد، ما هیچ‌گاه چنین رفتاری نخواهیم داشت و زمانی هم که به قدرت برسیم، خط فکری و مبارزه امام حسین برای عدالت را از یاد نخواهیم برد.» 🔹وی افزود: «کربلا نام یکی از بزرگ‌ترین فجایع نه‌تنها در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشریت است، اما نتیجه‌ای که از آن می‌گیریم نباید کینه و انتقام باشد، بلکه باید عدالت و برادری به‌صورت مطلق باشد. امام حسین بدون شک، تجلی مبارزه برای حق و عدالت در کربلا بود. ما طرفدار عدالتی هستیم که او و یارانش به‌خاطر آن جنگیدند.» @dolatedin
💢 رشد روزافزون جریان موسیقی ضد اسلامی در هند 🔹 بی بی سی: فعالیت‌های اخیر یک جریان در یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی، جایی که حامیان راست هندو علیه فعالیت می‌کنند، باعث اعتراض مسلمانان شده است. 🔹اشعار این آهنگ‌ها غالبا توهین‌آمیز یا حاوی تهدید است و معمولاً بر این ایده استوار شده که قرن هاست تحت حاکمیت مسلمانان در حال زوال بوده‌اند و اکنون زمان آن است که بهای آن را بپردازند. 🔹چاترودی یکی از خوانندگان این جریان موسیقی است که حدود ده سال پیش کار خوانندگی خود را به عنوان خواننده ترانه‌های مذهبی آغاز کرد، اما چند سال بعد مسیر خود را تغییر داد و تصمیم گرفت ترانه‌هایی بسازد که درباره هندوئیسم و صحبت می‌کند. 🔹او در آهنگ جدید خود در مورد مسجدی صحبت می‌کند که اخیراً پس از درخواست هندوها برای عبادت در آنجا، به موضوع بحث و مناقشه تبدیل شد. این آهنگ که پر از کنایه‌های ضد مسلمانان است پس از شکایت مسلمانان هند، توسط یوتیوب از کانال این خواننده هندی حذف شد. 🔹آپندرا رانا خواننده دیگری است که نوع مشابهی از این نوع موسیقی را تولید می کند. آهنگ‌های او سرودهایی است که جنگجویان هندو را ستایش می‌کند و حاکمان مسلمان را ظالم معرفی می‌کند. 🔹"هند برای هندوها، مسلمانان باید به پاکستان بروند" یکی از جملات ضد اسلامی است که در ترانه‌های این خواننده استفاده می‌شود. 🔹کانال آپندرا در یوتیوب با بیش از 370 هزار دنبال کننده معمولا بازدید میلیونی دارد. او از این طریق علاوه بر کسب درآمد موفق به کسب نشان نقره‌ای یوتیوب شده است. ( این نشان مخصوص صاحبان کانال‌های بالای 100 هزار دنبال کننده است.) 🔹نیلانجان ماخوپادیه نویسنده و تحلیلگر سیاسی می گوید این سبک از موسیقی علاوه بر درآمدزایی، توجه مخاطبان خود را نیز جلب می کند. اما از نظر او این ترانه‌ها، موسیقی نیست، بلکه به نوعی فریاد برای ایجاد درگیری و جنگ است. 🔹وی می‌گوید این روند تبدیل موسیقی به سلاحی علیه اقلیت‌ها او را به یاد وقایع گذشته می اندازد. این تحلیلگر سیاسی به برنامه بحث برانگیز سال 1989 در آیودیای هند اشاره کرد که در نهایت با سازماندهی یک گروه راستگرای هندو منجر به تخریب مسجد بابری در سال 1992 شد. یکی از عوامل تحریک‌آمیز هندوها برای حضور در این حرکت اعتراضی نوارهای کاست حاوی آهنگ‌ها و شعارهای به اصطلاح تحریک‌آمیز مربوط به موضوع زادگاه رام [هندوها معتقدند آیودیا زادگاه رام است] بود که در جریان راهپیمایی‌های بسیج مردم، پخش می شد. اکنون سه دهه بعد از آن وقایع، لحن آن آهنگ ها تندتر شده است. 🔹پینکی چودری، رهبر گروه راستگرای هندو راکشا دال می‌گوید: «جوانان این آهنگ‌ها را دوست دارند زیرا این گونه آهنگ‌ها علاوه بر تقویت روحیه به ایجاد آگاهی در بین جوانان کمک می کند.» 🔹برخی معتقدند درگیری‌های خشونت آمیز آوریل گذشته که در چند ایالت هند در زمان برگزاری مراسمات مذهبی رخ داد، متاثر از این جریان موسیقی بوده است. 🔹در طول آن درگیری‌ها، حاضرین در برنامه مذهبی هندوها از بلندگو آهنگ ‌ای تند و توهین آمیز پخش می‌کردند. از جمله آهنگ‌هایی که در تحریک مردم نقش به سزایی داشته، ترانه معروف چاترودی بود که در سال 2016 به خاطر آن موفق به دریافت جایزه شد. @dolatedin
⭕️ آلمان به طور فزاینده‌ای درخواست پناهندگی ایرانیانی را که به مسیحیت گرویده‌اند، رد می‌کند 📌نرخ پذیرش نوکیشان مسیحی ایرانی حدود 100 درصد کاهش داشته است، و اکنون تنها پرونده تعداد انگشت‌شماری از این پناهندگان پذیرفته می‌شود 🔹سی ان ای: سازمان‌ها و کنش‌گران مدافع حقوق بشر می‌گویند که دولت فدرال به‌طرز فزاینده‌ای پرونده‌های ایرانیان مسلمانی که بر مبنای گرویدن خود به درخواست داده‌اند را رد می‌کند، و عموما نیز بلافاصله آنها را از کشور اخراج می‌کند. 🔹به گفته کشیش گوتفرید مارتنز از جماعت انجیلی لوتری برلین-اشتگلیتز، که یکی از مراکز اصلی مسیحی ایرانی است، جماعت وی 800 ایرانی و 400 افغان نوکیش دارد. 🔹او می‌گوید: «ما بارها و بارها شاهد چنین مواردی بوده‌ایم. از آنجایی که من با بسیاری از کلیساهای دیگر در آلمان در تماس هستم، می‌دانم مشکلاتی وجود دارد که بیش از 1000 نفر را در سراسر آلمان به شیوه‌ای مشابه تحت تاثیر قرار می‌دهد، و افراد مسیحی‌شده متعهد را اخراج می‌کند و به ایران پس می‌فرستد.» 🔹مارتنز در مصاحبه خود «دفتر فدرال برای مهاجرت و پناهندگان» را یک «مرجع سیاسی» خواند که به جزئیات پرونده افراد نگاه نمی‌کند. کار این دفتر این است که «دستورالعمل‌های بالا» را اجرا کند، مبنی بر اینکه پرونده پناهندگی نوکیشان مسیحی باید به‌طور مداوم رد شود. 🔹این کشیش آلمانی به عنوان نمونه جملات نهایی قاضی یکی از پرونده‌های پناهجویی خطاب به نوکیش مسیحی ایرانی را نقل می‌کند. بر مبنای متن موجود از این گفت‌وگو، قاضی می‌گوید: «شما ادعا می‌کنید که به زندگی ابدی اعتقاد دارید. پس اگر به ایران برگردید و واقعاً به اعدام محکوم شوید، نباید برای شما مشکلی باشد، چون در آن صورت به زندگی ابدی که دوست دارید، خواهید رسید.» 🔹نرخ پذیرش نوکیشان مسیحی ایرانی حدود 100 درصد کاهش داشته است، و اکنون تنها پرونده تعداد انگشت‌شماری از این پناهندگان پذیرفته می‌شوند. حتی اگر این افراد پس از رد شدن پرونده خود به دادگاه استیناف مراجعه کنند، به گفته کشیش مارتنز به احتمال زیاد با یک رای «خودسرانه» مواجه می‌شوند. ✍️مخالفت با پرونده‌های درخواست پناهندگی به دلیل تغییر دین، سال‌ها است به ویژه در کشور آلمان ابعاد رسانه‌ای یافته است. اداره مهاجرت آلمان مدعی است که نمی‌تواند اعتقادات مذهبی پناهجویان را که به مسیحیت تغییر دین داده‌اند «راستی‌آزمایی کنند»؛ اما می‌توانند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا فردی که تغییر دین داده، در صورت بازگشت به کشورش تحت پیگرد قرار خواهد گرفت یا خیر. 🔸بر همین اساس چنین درخواست‌هایی که از سوی پناهجویان ایرانی مطرح می‌شود، با این استدلال که نوکیشان در غالبا تحت فشار و پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرند، بیشتر با مخالفت اداره مهاجرت آلمان روبه‌رو می‌شوند و پیگیری‌های قانونی برای تجدید نظر نهادهای اداری و دادگاه‌های این کشور با شکست مواجه می‌شود. 🔸یورونیوز مه ۲۰۲۰ خبر داد پیگیری‌های قانونی یک تبعۀ ایرانی که پیش از این در سال ۲۰۱۱م درخواست پناهندگی او از سوی اداره مهاجرت آلمان فدرال رد شده بود، با مخالفت دادگاه قانون اساسی آلمان بی‌نتیجه ماند. دادگاه قانون اساسی آلمان شکایت او را رد کرده و اعلام نمود بر اساس بررسی‌ها، چنانچه این پناهجوی ایرانی به کشورش برگردد، خطری به دلیل تغییر مذهب متوجه او نخواهد بود. @dolatedin
14.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 «گام به گام با رسول خدا(ص)»؛ آرامکو روایتگر هجرت نبوی می‌شود
💢 «گام به گام با رسول خدا(ص)»؛ آرامکو روایتگر هجرت نبوی می‌شود 🔹الجزیرة: نمایشگاه سعودی «گام به گام با رسول خدا(ص)»، هجرت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه را که یکی از محوری‌ترین وقایع تاریخ اسلام است را با استفاده از تصاویر، بازنمایی‌ها و آثار هنری معاصر به مخاطبان محلی و جهانی بازگو می‌کند. 🔹این آثار هنری که در موزه إثراء در ظهران به نمایش گذاشته شده است، سفر 400 کیلومتری را که حضرت محمد در 8 روز پس از تشدید آزار و شکنجه بت‌پرستان در مکه در 1444 سال پیش در صحرا انجام داد، نشان می‌دهد. 🔹این نمایشگاه با آغاز سال هجری جدید برای بازدید عموم گشایش یافته و به مدت 9 ماه در موزه‌ای که شرکت نفت آرامکو در شهر ظهران در شرق کشور ساخته است، ادامه خواهد داشت و سپس به گردش در داخل و خارج از کشور می‌پردازد. 🔸ماجرای هجرت 🔹محقق سعودی عبدالله حسین القاضی - که خود 60 بار از مسیر هجرت عبور کرده است - می‌گوید: «بیشتر مسلمانان خطوط کلی ماجرای هجرت را می‌دانند، اما هرگز به این شکل دقیق و جامع ارائه نشده است، چرا که این نمایشگاه شامل انواع مختلفی از کلکسیون‌ها و مصنوعاتی با قدمت چند صد ساله تا فیلم‌های مدرن گرفته شده توسط هواپیماهای بدون سرنشین است.» 🔹در مورد مخاطبان غیرمسلمان، این محقق سعودی امیدوار است که این نمایشگاه فرصتی برای آنها باشد تا با داستان و پیام‌های مدارا با مهاجران آن آشنا شوند، موضوعی که می‌توان آن را به زمان حال پیوند داد. 🔸«ما همه پناهنده هستیم» 🔹فیلم‌های کوتاه اویدیو سالازار، کارگردان هالیوودی که به اسلام مشرف شده، چگونگی توطئه رهبران قریش برای کشتن پیامبر را به تصویر می‌کشد که این امر پیامبر(ص) را بر آن داشت که مکه را ترک کند و با سراقه بن مالک ملاقات کند که در ابتدا و پیش از اینکه به نبوت او ایمان آورد، می‌خواست پیامبر را در ازای 100 شتر به قریش تحویل دهد. 🔹از جمله آثار موجود در موزه می‌توان به نسخه‌ای در اندازه واقعی از شتر پیامبر(ص)، تصاویر معاصر از مسیر هجرت و منسوجات مسجد النبی در مدینه اشاره کرد. 🔹آماده‌سازی این نمایشگاه 3 سال به طول انجامید و شامل آثاری از دانشگاهیان و هنرمندان 20 کشور جهان است و اشرف احسان فقیه، مسئول برنامه‌های موزه اثراء، درباره پیامی که نمایشگاه می‌خواهد به بازدیدکنندگان خود برساند، گفت: پیام دقیق نمایشگاه این است: «ما همه در این دنیا هستیم، همه ما مهاجر هستیم.» ✍️ چنین می‌نماید که دولتمردان با کنار گذاشتن گفتمان و زندانی و ساکت کردن نخبگان مذهبی، به هیچ روی تصمیم ندارند «اقتدار دینی» گذشته خود در جهان اسلام را از دست بدهند. 🔸سعودی‌ها با از دست دادن قدرت نرم علمای دینی و کارکردهای سنتی آنها، همچون وعظ، خطابه، افتاء، پژوهش و مانند اینها، به سراغ الگوهای تازه‌ای آمده‌اند که هم همسو با سیاست‌های تازه اقتصادی و فرهنگی آنها و چشم‌انداز موسوم به 2030 باشد و هم در چهره‌ای تازه مرجعیت دینی سرزمین حرمین شریفین در پهنای جهان اسلام را به نمایش بگذارد. 🔸دست‌اندرکاران تبلیغ مذهبی سعودی‌ها دیگر علمای دینی نیستند و با به حاشیه رفتن نهادهایی همچون دانشگاه‌های اسلامی و هیئت کبار العلماء، هم‌اکنون این سازمان تازه‌تأسیس «اداره سرگرمی عمومی» یا غول نفتی «آرامکو» یا شخصیت‌های بوروکراتی همچون محمد العیسی یا ترکی آل الشیخ برای احیای اقتدار دینی عربستان مأمور شده‌اند. 🔸سینما، تئاتر، موسیقی، مجسمه‌سازی و دیگر هنرهای نمایشی و تجسمی که همگی روزگاری از تابوهای مذهبی در عربستان به شمار می‌آمدند، امروزه در قالبی از تکنولوژی‌های جدید پیام‌های دینی سعودی‌ها را به جهانیان عرضه می‌کنند. 🔸حاکمان سعودی در رویه تازه خود، چشم‌اندازی اقتصادی نیز به برنامه‌ریزی‌های دینی خود دارند؛ این رویکرد درآمدزایی سعودی‌ها از بسترهای دینی که در موضوع حج و عمره جنجالی شد، در نمایشگاه اخیر نیز به چشم می‌آید و برخلاف معمول نمایشگاه‌های دینی که رایگان برگزار می‌شدند، سعودی‌ها برای این نمایشگاه بلیط‌فروشی می‌کنند (۳۰ ریال). 🔸مهم‌تر آنکه در این سیاست دینی جدید، گفتمان جایگزین اندیشه سلفیت شده و مفاهیمی جهانی و انسانی همچون «مهاجرت» و «پناهندگی» در محور گفتار دینی سعودی‌ها قرار می‌گیرد و متونی همچون «وثیقه مدینه» به مثابه نمادی از اعتدال و پذیرش چندفرهنگی در اسلام در قالب‌های گوناگون تبلیغ می‌شود. @dolatedin
15.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ طالبان سالگرد رسیدن به قدرت را جشن گرفت 🔹حکومت روز دوشنبه (۱۵ اوت) را به مناسبت اولین سالگرد بازگشتشان به قدرت، تعطیل رسمی اعلام کرد و جشن گرفت. 🔹در این روز گروهی از جنگجویان طالبان در حالی که تفنگ‌های خود را در هوا تکان می‌دادند یا پرچم جنبش خود را برافراشته بودند، رژه های کوچکی را به نشانۀ پیروزی با پای پیاده، سوار بر دوچرخه یا موتورسیکلت در خیابان‌های پایتخت برگزار کردند. 🔹گروهی از آنها نیز در حالی که شعارهای «زنده باد اسلام» و «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند، از مقابل سفارت پیشین ایالات متحده عبور کردند. 🔹عبدالوحید رایان، مسئول خبرگزاری باختر که توسط طالبان اداره می‌شود نیز نوشت: «این پیروزی و آزادی بزرگ را، توکل به خدا و حمایت مردم برای کشور به ارمغان آورد. امروز، روز پیروزی امارت اسلامی افغانستان بر آمریکا و متحدانش است که کشور را اشغال کرده بودند.» @dolatedin
⭕️ مرزهای هند و پاکستان چگونه ترسیم شد؟ 🔹الجزیره: هفتاد و پنج سال پیش، سر سیریل رادکلیف، وکیل بریتانیایی، مأمور شد تا مرزهایی را ترسیم کند که هند تحت حاکمیت بریتانیا را به دو کشور جدید و مستقل تقسیم کند: هند با اکثریت هندو و پاکستان عمدتاً مسلمان. 🔹او تنها پنج هفته فرصت داشت تا این کار را انجام دهد، علیرغم اینکه هرگز به هند که 200 سال تحت سلطه بریتانیا بود، سفر نکرده بود. 🔹خطوطی که او ترسیم کرد باعث یکی از بزرگترین مهاجرت‌های اجباری در تاریخ مدرن شد که تقریباً 15 میلیون نفر آواره شدند و بیش از دو میلیون نفر کشته شدند. 🔹مرز بین دو کشور به خط رادکلیف معروف شد و در 17 اوت 1947، چند روز پس از استقلال و رسما اعلام شد. 🔹از رادکلیف خواسته شد تا مرزبندی علاوه بر «عوامل دیگر»، بر اساس جمعیت و باشد. این عوامل اضافی هرگز به طور رسمی معرفی نشدند، اما اعتقاد بر این است که شامل منابع اقتصادی و ارتباطی، مانند کانال‌های آبیاری و خطوط راه آهن می‌شد. 🔸هند، پاکستان و بنگلادش چگونه شکل گرفتند؟ 🔹فرآیند مرزبندی ساده نبود. علاوه بر قلمروهای تحت کنترل بریتانیا، شبه قاره همچنین شامل بسیاری از مناطق تحت کنترل فرانسه، پرتغال یا حتی شامل مناطقی تحت حاکمیت عمان بود. همچنین بیش از 500 ایالت شاهزادگانی بود که توسط پادشاهان محلی اداره می‌شدند. 🔹پس از استقلال، بریتانیا به دولت‌های شاهزادگانی این امکان را داد که با امضای سند الحاق به هند یا پاکستان بپیوندند یا مستقل بمانند. برخی از این سرزمین‌ها و ایالت‌های شاهزادگانی تا همین اواخر بخشی از هند یا پاکستان نشده بودند. 🔹امروزه تنها منطقه هند بریتانیایی است که به طور کامل در یکی از این دو کشور ادغام نشده یا استقلال سیاسی به دست نیاورده است. 👇 انیمیشن زیر، به چگونگی تقسیم شبه قاره هند توسط انگلیسی‌ها در سال 1947 و تغییرات آن تاکنون می‌پردازد. @dolatedin
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 ریسونی مراکشی‌ها را به جهاد علیه الجزایری‌ها فراخواند
⭕️ ریسونی مراکشی‌ها را به جهاد علیه الجزایری‌ها فراخواند 🔹ارم نیوز: دعوت احمد رئیس مراکشی ”الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين“ به جهاد به منظور سازماندهی راهپیمایی مشابه «راهپیمایی سبز» در و اردوگاه‌های الجزایری تندوف، خشم مردم را برانگیخت. 🔹ریسونی در مصاحبه‌ای که توسط وب سایت بلانکا پرس پخش شد، با «محصول استعمار» خواندن مسئله صحرای غربی، گفت: «وجود موریتانی و صحرای بزرگ آفریقا یک اشتباه است. مغرب عربی باید به وضعیت پیش از حمله اروپا برگردد». وی خاطرنشان کرد که برخورد با مسئله صحرای غربی جدا از 35 میلیون نفر ظرفیت مردمی اشتباه است، اگر اعلیحضرت پادشاه (محمد ششم) آنها را برای جهاد مالی و جانی فراخواند، مردم یک راهپیمایی مانند راهپیمایی سبز به سمت صحرای غربی و تندوف سازماندهی خواهند کرد.» 🔹وی تاکید کرد که «مردم آماده‌اند تا امید کسانی را که به جدایی صحرا می‌اندیشند و مشکلات گوناگون برای ایجاد می‌کنند، از بین ببرند. اگر اعلیحضرت پادشاه این را بخواهند، میلیون‌ها نفر از مردم آماده هستند. مدافعان مراکش آماده هستند تا بروند و هفته‌ها و ماه‌ها در صحرا و تندوف بمانند، ما فقط برای شهر العیون تجمع نمی‌کنیم، بلکه تجمعات را در خود شهر تندوف هم برگزار می‌کنیم. اما متأسفانه دولت به‌جای تکیه بر مردم، اکنون به اسرائیل وابسته شده و به زودی می‌یابد که این سراب است و به میان مردم بازمی‌گردد.» 🔹این اظهارات که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، خشم مردم الجزایر را برانگیخت که از جبهه پولیساریو که خواهان جدایی صحرای غربی از مراکش است، حمایت می‌کند. این در حالی است که که بیانیه‌ای در رد این اضهارات ریسونی صادر کرده و آنها را دیدگاه‌های شخصی وی خواندند. 🔹عبدالقادر بن قرینه، رئیس «حركة البناء الوطني الجزائرية»، نارضایتی خود را از این اظهارات ابراز کرده و آن را «فتنه‌انگیزی میان مردم» توصیف کرد. وی خاطرنشان کرد: «برای ما مسلم شده است که رهبری چنین شخصیتی بر این نهاد (اتحاد العلماء) به اعتبار آن نزد ما خدشه وارد می‌کند و از این رو علمای ما باید چنین شخصیت‌هایی را از نهاد خود دور نگه دارند که معنای سخنان خود و مسئولیت‌شان در فتنه‌انگیزی را در نظر نمی‌گیرند.» 🔹به گزارش شبکه تلویزیونی «النهار» الجزایر، عبدالرزاق المقری، رئیس «حركة مجتمع السلم الجزائرية» گفت: «اظهارات ریسونی الجزایری‌ها و بسیاری از مردم مغرب عربی مانند موریتانی‌ها و صحرایی‌ها را را شوکه کرد. او با لفاظی‌های متکبرانه و رویه غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز خود، علیه حاکمیت دولت‌ها و کرامت مردم صحبت کرده و از مفهوم جهاد برای ورود به سرزمین‌های الجزایر در ولایت تندوف، که شامل کمپ‌های آوارگان صحرای غربی است، بهره‌بردای کرده است». 🔹همچنین حزب «التجمع الوطني الديمقراطي الجزائري» این اظهارات را محکوم و آنها را خطرناک توصیف کرد و طیب زیتونی، دبیرکل حزب، گفت: «این فراخوان صریح تروریسم است و تهدیدی برای امنیت منطقه و اتحاد ملت‌های آن با بهره‌برداری از دین برای جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه و اهداف تهاجمی است که به ویرانی مردم مغرب عربی می‌انجامد و آنها را وارد چرخه رقابت و جنگ خواهد کرد.» ✍️ گفتنی است که ده‌ها سال است که بین مراکش و جبهه پولیساریو که مورد حمایت الجزایر است، بر سر صحرای غربی درگیری وجود دارد. در حالی که رباط پیشنهاد اعطای خودمختاری به این منطقه تحت حاکمیت پادشاهی مراکش را دارد. جبهه این پیشنهاد را رد کرده و خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد خودمختاری شده است. 🔸راهپیمایی سبز (المسیرة الخضراء)، راهپیمایی مسالمت‌آمیزی به سوی شهر العیون در صحرای غربی بود که در روز پنجشنبه 3 ذی القعده 1395 (6 نوامبر 1975) برای کنترل این منطقه و پایان دادن به استعمار اسپانیا در آنجا برگزار شد. 350 هزار مراکشی در این راهپیمایی شرکت کردند. این یک رویداد تاریخی مهم در تاریخ معاصر مراکش به حساب می‌آید. @dolatedin
🔻 آقاخان سوم و ایده «پاکستان مستقل»