eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
807 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
193 ویدیو
19 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ چرا مسیحیت قرار است به یک دین اقلیت در بریتانیا تبدیل شود؟ 🔹تی آر تی: بر اساس داده‌های اداره ملی آمار بریتانیا (ONS) شاید برای اولین بار در هزار سال گذشته، تعداد افرادی که در و ادعا می‌کنند هستند، نزدیک است که به زیر 50 درصد برسد. 🔹در سال 2011 تقریباً 60 درصد از مردم مسیحی بودند. اکنون این رقم تنها 51 درصد است. علاوه بر این، به طور گسترده اعتقاد بر این است که نتایج سرشماری سال 2021 نشان‌دهنده کاهش بیشتر این اعداد در آینده است که احتمالا انگلیس و ولز را به یک کشور با اکثریت غیر مسیحی تبدیل می‌کند. 🔹در تلاشی برای جلوگیری از کاهش عبادت‌کنندگان، بیش از 335 میلیون دلار را برای برنامه "تجدید و اصلاح" بین سال‌های 2017-2020 هزینه کرده است که ظاهراً سود چندانی نداشته است. 🔹کلیسای انگلستان که نماینده اکثر مسیحیان و کلیساهای سراسر کشور است، این چالش را "جدی و ریشه‌ای" خوانده است. 🔹از جمله چالش‌هایی که کلیسا با آن مواجه است، جمعیت سالخورده (میانگین سنی که در کلیسا شرکت می‌کنند 61 سال است)، کاهش اعضای روحانیون حقوق‌بگیر، فقدان چشم‌اندازی در میان برخی روحانیون برای ایجاد «آینده‌ای پرامید»، فقدان رهبری برای رویارویی با چالش‌های آینده و است. 🔹کلیسای انگلستان که بیش از 500 سال پیش تأسیس شده است، مالک برخی از برجسته‌ترین املاک و مستغلات در این کشور قرار دارد. 🔹برخی تخمین زده‌اند که کلیسای انگلیس بیش از 29 میلیارد دلار دارایی و 11.7 میلیارد دلار دارد که تا سال 2019 تقریباً 1.3 میلیارد دلار در سال درآمد داشته است. 🔹علاوه بر آن، کلیسای انگلستان از کمک‌های مالی دولتی نیز بهره‌مند است که این بدان معنا است که میلیون‌ها دلار برای نگهداری از برخی از نمادین‌ترین و مهم‌ترین ساختمان‌های فرهنگی و معماری غنی کشور هزینه می‌شود. 🔹بنابراین، پول واقعاً یک مسئله برای کلیسای انگلستان نیست. بنابراین چه چیزی باعث این انحطاط به ظاهر غیرقابل جبران برای نهادی شده است که در ساختار کشور بسیار مرکزی بوده است؟ 🔸 پاندمی 🔹گردگشگران به هر مرکز شهری در انگلیس بروند، با نمادهای کلیساهای جامع روبرو می‌شوند که قرن‌ها چشم‌اندازی معنوی را شکل داده‌اند. با این حال، عظمت آنها دیگر با یک جماعت دینی مطابقت ندارد. 🔹به طور متوسط در هر هفته در یک کلیسای آنگلیکان فقط 27 نفر در سال 2019 شرکت کرده‌اند، و این برای پیش از همه‌گیری کووید-19 بوده است. بر اساس ارقام خود کلیسا، همه‌گیری کووید-19 روند نزولی حضور مردم را تسریع کرده است. 🔹در اوایل سال جاری، کلیسای پیش‌بینی کرد که شیوع بیماری همه‌گیر باعث عدم بازگشت تقریباً 20 درصد از عبادت‌کنندگان به کلیسا می‌شود که یکی از چشمگیرترین سقوط‌ها در تاریخ کلیسا خواهد بود. 🔹این بیماری همه‌گیر همچنین منجر به کاهش 20 درصدی کمک‌های مالی شده است که بسیاری از کلیساها را از نظر مالی مقرون به‌صرفه کرده است که به نوبه خود احتمالاً منجر به کاهش تعداد روحانیون حقوق‌بگیر خواهد شد. 🔸 همه ادیان یکسان نیستند 🔹در حالی که کلیسای انگلستان کاهش حضور را تجربه کرده است، گروه‌های در جهت مخالف حرکت کرده‌اند. 🔹آنها که به خاطر تجمعات پرجنب‌وجوش و پرشور شهرت دارند، گروه‌ها یا عبادت‌کنندگان جوان‌تری را به خود جذب کرده‌اند. آن‌ها که کمتر هستند و تشریفات دینی کمتری دارند، برای گروهی از مردم که می‌خواهند ایمان را به گونه‌ای متفاوت تجربه کنند، جذاب شده‌اند. 🔹در حالی که انگلستان ممکن است کمتر مسیحی شود، لزوماً کمتر مذهبی نیست. 🔹یکی از مذاهب با سرعت رشد بالا در انگلستان است. بین سال‌های 2001 تا 2009، اسلام ده برابر سریع‌تر از سایر گروه‌های مذهبی رشد کرد. ترکیبی از تبلیغ، نرخ زاد و ولد بالاتر و مهاجرت به این رشد بالا کمک کرد. 🔹در برخی موارد، کلیساهای متروکه حتی به تغییر کاربری داده‌اند و به نوعی به هدف اصلی ساختمان‌ها وفادار مانده‌اند. 🔹یک مطالعه که به تأثیر کلیساها بر جامعه بریتانیا می‌پردازد، نشان می‌دهد که «کلیساهای قدیمی، با فضای معنوی و فعالیت اجتماعی خود، ارزش اقتصادی و اجتماعی سالانه 55 میلیارد پوندی برای بریتانیا دارند.» @dolatedin
⭕️ تقویت اختیارات پادشاه اردن در کنترل امور دینی 🔹عمون: دیروز دوشنبه، مجلس نمایندگان اصلاحیه اصل 40 قانون اساسی را برای گسترش اختیارات به عنوان بخشی از پروژه توسعه قانون اساسی پادشاهی تصویب کرد. 🔹این اصلاحات به پادشاه اردن این اختیار را می‌دهد که مدیر امنیت عمومی، رئیس ، رئیس شورای قضایی شرعی، ، رئیس دربار سلطنتی، وزیر دربار و مشاوران پادشاه را مستقلا و بدون دخالت دولت عزل و نصب کند. 🔹بشر الخصاونه، نخست وزیر اردن، گفت که این اصلاحات پروژه‌ای سیاسی است که راه را برای رسیدن به مرحله تشکیل دولت‌های پارلمانی هموار می‌کند. 🔹فرید حداد نماینده مجلس، هدف از این اصلاحات قانونی را فاصله گرفتن نهادهای دینی و نظامی از تمامی سوگیری‌های حزبی و سیاسی دانست. @dolatedin
⭕️ واتیکان اسقف اعظم الجزایر را که در اسرائیل آموزش دیده است، منصوب کرد 🔹اولترا جزائر: به گزارش وب سایت کلیسای ، فرانسیس، در 27 دسامبر گذشته اسقف ژان پل ویسکو را به عنوان جدید الجزایر منصوب کرد و او جانشین اسقف پل دزفارژ شد که به حداکثر سن قانونی رسیده است. 🔹ویسکو در سال 1962 در لیون متولد شده و دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی در رشته حقوق است. 🔹اسقف اعظم جدید الجزایر در فاصله سال‌های 2000 تا 2002 برای تحصیل به رفته و در مؤسسه‌ای یهودی تحصیل کرده است. وی سپس به مدرسه‌ای انجیلی در پایتخت ، بیت‌المقدس، که تحت اشغال است، نقل مکان کرد. 🔹ناظران بر این باورند که انتصاب این فرانسوی که در «اسرائیل» تحصیل کرده است، به عنوان رئیس اسقف‌های الجزایر، واکنش شدید الجزایری‌ها را در پی خواهد داشت و الجزایری‌ها هر چیزی را که به «اسرائیل» مربوط می‌شود، به دلیل نقض وحشیانه آن علیه فلسطینی‌ها رد می‌کنند. @dolatedin
🔻 اینگونه بود که معماری اسلامی اروپا را شکل داد...
⭕️ اینگونه بود که معماری اسلامی اروپا را شکل داد... 🔹الجزیره: اگرچه بسیاری شیفته معماری اروپایی هستند و گردشگرانی از سراسر جهان از آن بازدید می‌کنند، اما این بناها و نقاط دیدنی دستاوردهای صرفا اروپایی نیستند، بلکه مدیون تمدن اسلامی هستند. 🔹محقق دایانا دارک در کتاب خود با عنوان «دزدی از ساراسن‌ها... چگونه اروپا را شکل داد؟ (Stealing from the Saracens: How Islamic Architecture Shaped Europe)» پاسخ و مدارکی ارائه می‌دهد که برای بسیاری تکان دهنده به نظر می‌رسد، چرا که نشان می‌دهد برتری زیادی نسبت به جهان غرب داشته است. 🔹دایانا دارک خاورشناس انگلیسی است که در دانشگاه آکسفورد، زبان عربی خوانده و 3 دهه بین لندن و دمشق رفت‌وآمد کرده و کتاب‌ها و مقالات تخصصی متعددی دارد. 🔹این کتاب از خاکستر آتش‌سوزی 15 آوریل 2019 در کلیسای نوتردام در پاریس، پایتخت فرانسه بیرون آمد، آتشی که کلیسای جامع را ویران کرد و کل جامعه فرانسه را در حالت ماتمی فرو برد که همه را شگفت‌زده کرد. 🔹نویسنده کتاب اظهار می‌دارد که تعجب می‌کند که چرا کلیسایی جامع هویت فرانسوی نامیده می‌شود، در حالی که بیشتر عناصر موجود در آن از جهان اسلام به فرانسه آمده است. 🔹او همچنین می‌گوید آنچه به کتابش اهمیت می‌دهد، ذهنیت اروپایی خودمحور و خصومت شدیدی است که نسبت به مهاجران مسلمان وجود دارد. وی خاطرنشان می‌کند که هدف آن تحقیر اروپایی و دستاوردهای آن نیست، بلکه اثبات این است که «هیچ کسی مالک تمام معماری نیست، همانطور که هیچکس مالک دانش نیست.» 🔹دایانا دارک می‌افزاید که یکی از دلایلی که او را به نوشتن این کتاب ترغیب کرد، افزایش اسلام‌هراسی در سال‌های اخیر است، زیرا بسیاری از دولت‌ها و کشورهای اروپایی به دنبال از بین بردن هرگونه ارتباط با جهان اسلام هستند. 🔸 مسلمانان منبع الهام بوده‌اند 🔹مهندس و پژوهشگر معماری، رائد ارناؤوط گفت این کتاب از آن جهت حائز اهمیت است که دوره مهمی را در بر می‌گیرد که در آن ارتباط بین غرب و شرق و گذار معماری بین این دو تمدن را مورد مطالعه قرار داده است. 🔹در همین زمینه، پیتر گوردون روزنامه‌نگار و نویسنده بریتانیایی، گفت نویسنده ثابت کرده است که هر چیزی که نماد معماری اروپا به حساب می‌آید، در اصل از خاورمیانه عبور کرده است و استدلال‌های قانع‌کننده‌ای برای این موضوع ارائه کرده است و یکی از بهترین نمونه‌ها «طاق نوک‌تیز» است که به دوره نخست اسلامی برمی‌گردد و در اروپای غربی دیده می‌شد. 🔹به گفته مدیر دانشکده معماری لندن، آرون بتسکی، این کتاب خدمات بزرگی انجام می‌دهد و یادآوری می‌کند که بسیاری از آنچه به عنوان معماری غربی تصور می‌شود در واقع از خاورمیانه آمده است. 🔹در این کتاب آمده است که «معماری کلیسایی در سراسر اروپا ارتباط نزدیکی با سبک گوتیک که بسیار محبوب و اختصاصی است، دارد، اما اگر این سبک که با مذهب کاتولیک بسیار درهم‌تنیده و پیوندخورده است، در واقع از معماری اسلامی الهام گرفته شده باشد، چه می‌شود؟ این بدان معناست که مسلمانان منبع الهام چیزی بودند که مسیحیت آن را فرم معماری خاص خود می‌داند، و این یک واقعیت بسیار ناراحت‌کننده خواهد بود.» 🔹به گفته نویسنده کتاب، تأثیرات شرقی بر معماری گوتیک از سوریه شروع می‌شود، به‌ویژه از شهرهای فراموش‌شده آن که مجموعه‌ای از شهرها و روستاهای باستانی هستند که در دوره بین قرن اول تا هفتم میلادی ساخته شده‌اند. 🔹در حالی که محقق معماری ارناؤوط به نام کتاب اعتراض دارد و معتقد است که استفاده از کلمه «دزدی» اغراق‌آمیز است، زیرا آنچه بین شرق و غرب اتفاق افتاده از جنس پسندیدن و اقتباس بوده است، نویسنده در پاسخ می‌گوید که این عنوان را با دقت انتخاب کرده است. وی می‌گوید واژه لاتین «ساراسن (Saracen)» از ریشه سامی «سرق» مشتق شده است و غربی‌ها در واقع را «دزد» می‌خواندند، در حالی که آنها خود کسانی بودند که همه چیز را از مسلمانان گرفتند. دایانا دارک می‌گوید این عنوان برای اشاره به پارادوکسی مضاعف است. @dolatedin
🔻 شکایت گروهی از وکلای ترکیه از 112 مقام چینی به جرم جنایت علیه اویغورها
⭕️ شکایت گروهی از وکلای ترکیه از 112 مقام چینی به جرم جنایت علیه اویغورها 🔹تی آر تی: گروهی از وکلای روز سه شنبه علیه 112 مقام چینی به اتهام ارتکاب جنایت علیه در ترکستان شرقی به دادستانی عمومی استانبول شکایت کردند. 🔹وکلای دادگستری در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از تشکیل پرونده در کاخ دادگستری استانبول در منطقه «کاگلایان»، شکایت خود را فاش کردند که شامل 116 قربانی اویغور است که به دلیل شکنجه در اردوگاه‌های کار اجباری جان خود را از دست دادند. 🔹 از سال 1949 بر قلمرو «ترکستان شرقی» که زادگاه ترک‌های مسلمان اویغور است، حکم رانده و آن را «» به معنای «مرز جدید» نامیده است. 🔹رامیسا کابا اوغلو، وکیل دادگستری گفت: اتهامات متعددی علیه متهمان این پرونده وجود دارد که از آن جمله می‌توان به قتل عمد، شکنجه، رفتار خشونت‌آمیز، جلوگیری از محاکمه، ناپدید شدن و غیره اشاره کرد. 🔹وی افزود: این شکایت از طرف 116 نفر از قربانیان و از طریق بستگان آنها تشکیل شده است و خواستار محاکمه 112 نفر از مقامات چینی، از جمله مقامات سیاسی، مسئولین کمپ‌ها و غیره است. 🔹محمد فرقان یون، وکیل دادگستری نیز گفت: «اطلاعات دقیقی در مورد این اردوگاه‌ها ارائه شده است؛ حدود 3 میلیون نفر بدون اتهام در کمپ‌های غیرانسانی حاوی برج مراقبت و سیم خاردار بازداشت و با رفتارهای بداخلاقانه مسئولان کمپ روبه‌رو هستند.» 🔹وی ادامه داد: «از قوه قضائیه ترکیه خواسته شد تا متهمان را بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی محاکمه کند، چرا که نشانه‌های اجرای پروژه‌ای برای پاکسازی قومی و مذهبی در این جنایات ظاهر است.» 🔹ده‌ها تن از ساکنان ترکستان شرقی مقیم ترکیه در این بیانیه مطبوعاتی با برافراشتن پرچم‌های منطقه، تصاویر قربانیان و بازداشت‌شدگان، خواهان آزادی وابستگان خود شدند. ✍️ ملاحظه: با وجود آنکه انتظار می‌رود دولت ترکیه از حامیان سرسخت مسلمانان ترک سین کیانگ باشد، دولت اسلام‌گرای اردوغان برای حفظ روابط حسنه خود با چین، تلاش می‌کند با پرهیز از تنش‌های احتمالی پرداختن به این پرونده انسانی و دینی، سیاستی دوستانه با چین را در پیش گرفته و گاه حتی در نقش حامی سیاست‌های کنترلی چین اظهار نظر کرده است. 🔸در جولای گذشته، رسانه‌های چینی بخش‌هایی از گفتگوی تلفنی اردوغان و شی جین پینگ، رؤسای جمهور ترکیه و چین را منتشر کردند که به خوبی محافظه‌کاری ترکیه در ماجرای مسلمانان اویغور را نشان می‌داد. 🔸اردوغان در این تماس با اشاره به مسلمانان اویغور ساکن در ترکیه تأکید کرده بود که «ترکیه اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای شرکت در فعالیت‌های جدایی‌طلبانه‌‌ای که حاکمیت چین را به خطر می‌اندازد استفاده شود». اردوغان افزوده بود که ترکیه به طور کامل به اصل تمامیت ارضی چین پایبند بوده و از چین در مبارزه با برای حفاظت از خاک خود حمایت خواهد کرد. @dolatedin
‌ ▪️قال رسول الله(ص): «فاطمة بضعة منى، فمن أغضبها أغضبنى؛ فاطمه پاره تن من است، هر کس او را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است». [صحیح بخاری، ج۶ ص۱۴۱] ▪️عنْ عَائِشَةَ: «... فَهَجَرَتْهُ فَاطِمَةُ، فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى مَاتَتْ؛ فاطمه از ابوبکر دوری گزید و با او [دیگر] سخنی نگفت تا از دنیا رفت» [صحیح بخاری، ج۱۰، ص۲۵۱] 🏴🏴 شهادت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) را به همه همراهان عزیز تسلیت عرض می‌کنیم 🏴🏴 @dolatedin
🔻 تلاش برای قانونی کردن اسلام‌هراسی در اروپا
⭕️ تلاش برای قانونی کردن اسلام‌هراسی در اروپا 🔹تی آر تی: گزارش سالانه «اسلام‌هراسی در اروپا» حاکی از تلاش برای قانونی‌کردن و اعمال تبعیض علیه در بسیاری از کشور‌های اروپایی است. 🔹این گزارش با عنوان «گزارش اروپایی اسلام‌هراسی ۲۰۲۰» در ۸۸۶ صفحه از سوی ۳۷ مرکز دانشگاهی از کشورهای مختلف تهیه شده است. در این گزارش پدیده اسلام‌هراسی در ۳۱ کشور که عمدتاً در قاره قرار دارند، بررسی شده است. 🔹در گزارش مذکور اقدامات برخی از دولت‌های اروپایی در راستای اعمال تبعیض علیه مسلمانان و تلاش برخی از سیاستمداران راست برای قانونی کردن اسلام‌ستیزی گردآوری و تدوین شده است. 🔹مهم‌ترین اقداماتی که از سوی این گزارش به عنوان تلاش برای قانونی کردن اسلام‌هراسی در کشورهای اروپایی ذکر شده، به شرح زیر است: 🔹دولت یک نقشه دیجیتالی به نام «نقشه ملی اسلام» تدوین کرده است. این نقشه فهرستی از اسامی و آدرس بیش از ۶۲۰ مسجد، انجمن اسلامی و مقامات مسلمان را در خود جای داده است. کارشناسان گفته‌اند: این نقشه دیجیتال، مسلمانان را به عنوان مجرمان احتمالی معرفی می‌کند. 🔹در نیز دادگاه قانون اساسی در ژوئیه ۲۰۲۰ حکم ممنوعیت نمادهای سیاسی و مذهبی به ویژه را در مؤسسات آموزش عالی صادر کرد. 🔹از سویی در ، حزب راست افراطی مردم دانمارک طرحی را برای ممنوعیت حجاب اسلامی در تمام نهادهای عمومی به پارلمان ارائه کرد، اگرچه این طرح از سوی پارلمان رد شد. 🔹در ، حزب حاکم لایحه‌ای را به پارلمان ارائه کرده که بر اساس آن استفاده از روسری در اماکن عمومی برای دختران زیر ۱۸ سال ممنوع شده است. 🔹در ، یک قاضی ترک‌تبار به دلیل پوشیدن روسری در جریان محاکمه از سمت خود برکنار شد. 🔹وزیر آموزش و پروش نیز از ممنوعیت ساخت مدارس دینی در این کشور خبر داد و بالاخره در ، گیرت ویلدرز، نماینده راست افراطی و رهبر حزب آزادی، چندین بار تلاش کرده است تا حجاب را ممنوع کند. (ایکنا) @dolatedin
🔻 درختی که حضرت محمد(ص) زیر آن آرمید، در چچن ریشه می‌دواند
⭕️ درختی که حضرت محمد(ص) زیر آن آرمید، در چچن ریشه می‌دواند 🔹اسلام نیوز: پس از افتتاح یک کپی سه بعدی از یک درخت زیتون در پایتخت ، که گفته می‌شود حضرت محمد(ص) زیر سایه آن منزل گرفته است، مقامات جمهوری چچن تصمیم گرفتند یک شاخه زنده از این درخت تاریخی واقع در اردن را در این مکان بکارند. 🔹رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن گفت کارشناسان قبلاً با کمک مقامات اردن، کار روی این موضوع را آغاز کرده‌اند و اطمینان داد که این ایده در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد. کپی سه بعدی این درخت زیتون تاریخی به ارتفاع هشت متر چند روز پیش (۳ ژانویه) رسما رونمایی شد. این درخت نمایشی در ورودی مسجد در قلب چچن نصب شده است. ✍️ درخت بقيعاويه یا درخت زندگی، درختی است کهنسال در که گمان می‌رود صلی الله علیه و آله و سلم در سفر خود به شام برای تجارت با اموال حضرت خدیجه سلام الله علیها (قبل از ازدواج با ایشان و پانزده سال قبل از بعثت) زیر آن منزل گرفته‌اند. با وجود جاده ناهموار و نبود هیچ گونه مظاهر طبیعی در منطقه، عده زیادی برای بزرگداشت حضرت محمد(ص) به بازدید از این درخت می‌روند. 🔸برخلاف گفته برخی متخصصان که عمر این درخت را بیش از ۱۵۰۰ سال برشمرده‌اند، برخی دیگر همچون ابراهیم موسی الزقرطی (مدیر گروه مطالعات و تحقیقات و مشاور فنی سابق مرکز جغرافیایی سلطنتی اردن) تأکید می‌کند که هیچ مسیر تجاری یا زیارتی باستانی که از دره بقيعاويه بگذرد وجود نداشته و بر اساس آزمایشات انجام شده توسط وزارت کشاورزی در اردن، قدمت این درخت بیش از 520 سال نمی‌باشد. 🔸در 8 اکتبر 2019 با حضور ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، رمضان احمد قدیروف رئیس جمهور چچن، شاهزاده هاشم بن حسین معتمد ارشد پادشاه، شاهزاده قاضی بن محمد، مشاور ارشد پادشاه در امور مذهبی و فرهنگی، شیخ ، عضو هیئت و برخی دیگر از مقامات سیاسی و دینی، مرکزی برای بازدیدکنندگان در مکان این درخت افتتاح شد. 🔸اردن در سالیان اخیر و با تشدید بحران اقتصادی در این کشور، به جدّ سیاست توسعه را دنبال می‌کند و در این راستا رایزنی‌های دوطرفه‌ای با کشورهای مختلف از جمله عراق و سوریه انجام داده است. در ژوئن گذشته و پس از زیارت ملک عبدالله دوم از صحابه در جنوب این کشور، از جمله حرم جعفر بن ابی طالب، گفتگوها پیرامون احتمال باز شدن این زیارتگاه‌ها به روی گردشگران ایرانی بالا گرفت. @dolatedin
🔻 6 ژانویه تنها موج اول خشونت ناسیونالیستی مسیحی بوده است
⭕️ 6 ژانویه تنها موج اول خشونت ناسیونالیستی مسیحی بوده است ✍️ ساموئل ال پری و اندرو وایتهد 📌بخش اول 🔹مجله تایم: یک سال پس از خشونت هولناک در ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021، اکثر رسانه‌ها به طور قابل درکی کمیته 6 ژانویه و همدستان جمهوری‌خواه را دنبال می‌کنند و بسیاری از نظرسنجی‌ها بر شکاف‌های حزبی فزاینده در مورد نقش ترامپ در این رویدادها یا اینکه آیا آشوبگران باید پیگرد قانونی داشته باشند، تمرکز کرده‌اند. 🔹بنرها و پرچم‌های ، صلیب‌های چوبی، جلسات ستایش و عبادت بداهه، تابلوهای «عیسی نجات می‌دهد»، تی‌شرت‌های مسیحی، و دعای جمعی ننگین به نام عیسی در مجلس سنا، تا حد زیادی فراموش شده‌اند، مگر اینکه به عکس‌ها و فیلم‌های بی‌شماری از خشونت نگاه کنیم. جیک آنجلی (که به QAnon Shaman هم شناخته می‌شود) پس از هجوم به مرکز آمریکا، از خدا تشکر کرد که «این اتاق را با میهن‌پرستانی که شما و مسیح را دوست دارند پر کرده است» و به آنها اجازه داد تا به دشمنان خود پیامی بفرستند «که این ملت ما، مال آنها نیست». 🔹ما فراموش می‌کنیم که 6 ژانویه یک رویداد بسیار مذهبی بود که از سوی به نمایش گذاشته شد. ما باید این واقعیت را به خاطر بسپاریم. زیرا شواهدی در حال افزایش است که ناسیونالیسم مسیحی سفیدپوست می‌تواند پوشش الهیاتی را برای رویدادهای بیشتری مانند آن فراهم کند. 🔹چندین سال است که ما ایدئولوژی ناسیونالیستی مسیحی را با پرسیدن یک سری سوالات از آمریکایی‌ها اندازه‌گیری کرده‌ایم، مانند اینکه آیا آنها معتقدند دولت باید را یک کشور مسیحی اعلام کند یا خیر، یا اینکه فکر می‌کنند موفقیت بخشی از برنامه خداست. ما کسانی را که تقریباً 20 درصد از مقیاس ما امتیاز بگیرند، «سفیران» ناسیونالیسم مسیحی می‌نامیم. آنها مؤمنان واقعی هستند. این افراد حدود 30 میلیون بزرگسال هستند و یافته‌های اخیر ما نشان می‌دهد که آنها در حال پذیرش بیشتر شورش 6 ژانویه هستند. 🔹در فوریه 2021، ما از آمریکایی‌ها نظرشان را در مورد شورش‌های کنگره جویا شدیم. سپس ما از همان آمریکایی‌ها هفت ماه بعد در ماه اوت سؤال کردیم تا ببینیم چگونه دیدگاه‌های آنها تغییر کرده است. در این مدت، درصد سفیران سفیدپوست که احساس می‌کردند آشوبگران باید محاکمه شوند، بیش از 22 درصد، از 76.3 درصد به 54.2 درصد کاهش یافت. جالب‌تر اینکه درصد سفیران سفیدپوست که گفته‌اند در کنار آشوبگران ایستاده‌اند از 13.6 درصد به بیش از 27 درصد، یعنی دو برابر افزایش یافته است. 🔹چرا این ملی‌گرایان مسیحی سفیدپوست شروع به همذات‌پنداری بیشتر با آشوبگران کردند؟ نظرسنجی ما در اوت 2021 دلایل مختلفی را نشان می‌دهد. اول وفاداری به ترامپ است. تقریباً 92 درصد از سفرای سفیدپوست در سال 2020 به او رأی دادند و در مقایسه با تقریباً 36 درصد از آمریکایی‌ها که معتقدند انتخابات ریاست جمهوری از ترامپ دزدیده شده است، تقریباً 2.5 برابر این درصد از سفرای سفیدپوست (86 درصد) در ماه اوت چنین نظری داشتند. 🔹اما چرا آنها هنوز اینقدر متقاعد هستند که انتخابات ساختگی بوده است؟ در چندین مطالعه ما و سایر محققان نشان داده‌ایم که به نظر می‌رسد ناسیونالیسم مسیحی، سفیدپوستان آمریکایی را به سمت تئوری‌های توطئه بی‌اساس سوق می‌دهد. برای مثال، در داده‌های آگوست 2021 خود متوجه می‌شویم که نیمی از سفیران سفیدپوست به اشتباه معتقدند که واکسن‌های کووید-19 صدها نفر را کشته است و کمتر از یک سوم مایل به رد توطئه بدنام QAnon در مورد نخبگان دولتی بودند که یک حلقه ، و قاچاقچی جنسی کشور را اداره می‌کنند. 🔹ناسیونالیست مسیحی سفیدپوست به همان‌اندازه که نگران‌کننده است، خود را در گروه‌های اجتماعی همگن‌تر منزوی می‌کنند. تحقیقات تجربی جدید نشان می‌دهد که هر چه آمریکایی‌های راست‌گرا بیشتر خود را در جوامعی که فقط جهان‌بینی اخلاقی آنها را به اشتراک می‌گذارند منزوی کنند، نیات رادیکال و تمایل بیشتری برای جنگیدن یا مردن برای گروه خود ابراز می‌کنند. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ 6 ژانویه تنها موج اول خشونت ناسیونالیستی مسیحی بوده است 📌بخش دوم 🔹این واقعیت را اضافه کنید که سفیدپوستان آمریکایی که از ناسیونالیسم مسیحی پیروی می‌کنند، نه تنها به طور فزاینده‌ای اخبار خود را از برخی پلتفرم‌ها و منابع خبری مشخص و راست‌گرا دریافت می‌کنند، بلکه به «روایت‌هایی» که به اشتراک گذاشته می‌شود ایمان دارند. 🔹از کدام «روایت‌ها» می‌پرسید؟ از جمله روایت‌های وحدت‌بخش مرکزی در ناسیونالیستی مسیحی سفیدپوست، روایت «قربانی شدن» است. این فقط به دلیل تغییرات جمعیتی‌ای که اکثریت شفاف انتخاباتی آنها را در برخی ایالات از بین برده نیست، اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که تهدید مهاجرت و وضعیت اقلیت باعث می‌شود سفیدپوستان ناسیونالیست مسیحی‌تر شوند. دلیل این روایت از قربانی شدن آن است که آنها واقعاً معتقدند مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در نظرسنجی آگوست، فهرستی از گروه‌های اجتماعی را به آمریکایی‌ها دادیم و از آن‌ها خواستیم انتخاب کنند که این روزها کدام گروه با بیشترین مواجه است. نزدیک به 76 درصد از سفیران سفیدپوست گفتند که سفیدپوستان یا مسیحیان بیشترین تبعیض را داشته‌اند. 🔹اما چیزی که بیش از همه نگران‌کننده است این است که همه اینها به کجا می‌تواند منجر شود. روندهایی که در بالا ذکر کردیم نشان می‌دهد که آمریکایی‌های سفیدپوست که از ناسیونالیسم مسیحی پیروی می‌کنند، خود را با تلاش برای قیام گرم می‌کنند، اما آیا این سیاسی بیشتری را نشان می‌دهد؟ ما فکر می‌کنیم می‌تواند. 🔹در نظرسنجی آگوست 2021 ما متوجه شدیم که تقریباً 46 درصد از سفرای سفیدپوست موافق هستند که «به زودی طوفانی در راه است که نخبگان در قدرت را از بین خواهد برد و رهبران برحق را بازمی‌گرداند» و 40٪ موافق بودند که امور در کشور ما آنقدر از مسیر درست خارج شده که «به درستی میهن‌پرستان واقعی آمریکایی ممکن است مجبور شوند برای نجات کشور ما به خشونت فیزیکی متوسل شوند.» سایر نظرسنجی‌ها یافته‌های مشابهی را گزارش می‌دهند. به عنوان مثال، در نظرسنجی سپتامبر 2021، مؤسسه تحقیقاتی دین عمومی (PRRI) دریافت که تقریباً یک سوم سفیدپوستانی که معتقدند خداوند به آمریکا نقش ویژه‌ای در تاریخ بشر داده است، کاملاً موافق هستند که خشونت میهن‌پرستانه ممکن است برای نجات کشور ضروری باشد. نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد که استفاده از زور برای دستیابی به اهداف سیاسی در میان محافظه‌کاران سیاسی با پذیرش بیشتری روبه‌رو است. 🔹اما دلیلی برای امیدواری وجود دارد. اول، چندین شرکت نظرسنجی مانند مرکز تحقیقات پیو و PRRI مستند می‌کنند که حمایت آشکار از دیدگاه‌های ناسیونالیستی مسیحی در جمعیت عمومی رو به کاهش است. در حالی که سفرای سفیدپوست ممکن است پس از 6 ژانویه به سمت دیدگاه‌های رادیکال‌تری از ناسیونالیسم مسیحی سوق پیدا کنند، ویدئوهای تکان‌دهنده و موشکافی درباره چنین دیدگاه‌هایی ممکن است باعث شود که بخش بزرگ‌تری از آمریکایی‌ها تمایزات شدیدتری بین حوزه‌های مذهبی و سیاسی ایجاد کنند. 🔹دوم، رهبرانی که از شعارهای مذهبی ارتجاعی برای منافع سیاسی استفاده می‌کنند، می‌توان با آنها مقابله کرد. از ترامپ و همین آخر هفته، از مارجوری تیلور گرین، گام‌های مثبتی بودند، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد که پلتفرم‌زدایی از چنین بازیگرانی می‌تواند موثر باشد. اما متحدان برجسته انجیلی ترامپ مانند رابرت جفرس، جانشینانی مانند مایکل فلین و دیگر شاگردان سیاسی مانند جاش ماندل و لورن بوبرت به پخش لفاظی‌های ناسیونالیستی مسیحی و تبلیغات توطئه‌آمیز به میلیون‌ها نفر ادامه دهند. با توجه به موفقیت بالقوه پلتفرم‌زدایی، ما باید راه‌های دیگری را پیدا کنیم که از طریق آن بتوانیم مستقیماً با تهدید صریح ناسیونالیسم مسیحی سفید در سیاست و اجتماعات خود مقابله کنیم. 🔹با این حال، ما همچنین باید به یاد داشته باشیم که دشمن دین، شهروندان عمیقاً مذهبی، یا حتی تأثیر مذهب بر سیاست آمریکا نیست. اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها مذهبی و در واقع مسیحی است. مذهبی‌ترین این آمریکایی‌ها همسایگان خود را دوست دارند، جوامع خود را غنی می‌کنند و برای ارزش قائل هستند. 🔹به جای محکوم کردن هر گونه تاثیرگذاری دین در سیاست، فکر می‌کنیم بهتر است نوع بیان مذهبی‌ای را که اهداف دموکراتیک را محقق می‌کند، تقویت کنیم. آمریکایی‌ها حق دارند نگران تهدید خشونت مذهبی از سوی یک خرده فرهنگ قومی-مذهبی باشند که به طور فزاینده‌ای منزوی و پارانوئید می‌شود. اما این گروه در اقلیت باقی می‌ماند و آنها در بهترین حالت می‌توانند به عقایدی تعهد مقدس داشته باشند که همه آمریکایی‌ها را بدون توجه به هویت قومی یا مذهبی متحد می‌کند و به برابری قانونی، نمایش کامل دموکراسی، آزادی بیان و البته آزادی مذهبی برای همه پایبند است. @dolatedin
🔻 روحانیون مسیحی نیجریه با ائتلاف مسلمانان برای سمت‌های اصلی این کشور مخالفت کردند
⭕️ روحانیون مسیحی نیجریه با ائتلاف مسلمانان برای سمت‌های اصلی این کشور مخالفت کردند 🔹پانچ: انجمن مسیحیان هشدار داده است که ائتلاف دو مسلمان را در پست‌های رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور این کشور نمی‌پذیرد. 🔹با این حال، شورای عالی امور اسلامی نیجریه به رهبری ، محمد ابوبکر سوم، می‌گوید که مهمترین چیز باید شایستگی باشد و این چیزی است که مسلمانان برای آن دعا می‌کنند. 🔹گفتنی است در نیجریه به طور سنتی برای دو پست رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور، دو شخصیت با دو دین متفاوت انتخاب می‌شوند؛ اگر مسلمانی برای ریاست جمهوری نامزد می‌شود، در این صورت سعی می‌کند برای نقش معاون رئیس جمهور آینده نه یک هم‌دین خود، بلکه یک مسیحی را انتخاب کند و بالعکس. 🔹به عنوان مثال، یمی اوسینباجو ، معاون رئیس جمهور فعلی نیجریه، محمد بخاری است. با این حال، در انتخابات آینده در سال 2023، به احتمال زیاد این رویه به هم خورده و ممکن است در آن هر دو نامزد اصلی ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور انتخاب شده توسط وی، مسلمان باشند. 🔹بولا احمد تینوبو، یک سیاستمدار مسلمان، برای ریاست جمهوری نامزد می‌شود و احتمالاً به همراه او برای رئیس مجلس نمایندگان، فمی گباجابیامیل یا نایب رئیس ادریس واسا (هر دو معتقد به اسلام) نامزد شوند. 🔹روحانیون مسیحی نیجریه اعلام کردند که وضعیت دو مسلمان در قدرت را نمی‌پذیرند. انجمن مسیحی نیجریه استدلال می‌کند که این می‌تواند به «فروپاشی کشور» منجر شود. 🔹موضعی اساساً متفاوت توسط روحانیون مسلمان این کشور اتخاذ شده است. رهبر معنوی مسلمانان نیجریه (سلطان سوکوتو)، محمد ابوبکر سوم، گفت که نقطه اصلی در انتخاب نامزدها باید صلاحیت و شایستگی، و نه مذهب و قومیت، 🔹شایان ذکر است که اندکی بیش از 50 درصد از جمعیت نیجریه را تشکیل می‌دهند، در حالی که حدود 45 درصد جمعیت را شکل می‌دهند. @dolatedin
🔻 سرمایه‌گذاران خطرپذیر سود را در دعا می‌بینند
⭕️ سرمایه‌گذاران خطرپذیر سود را در دعا می‌بینند 📌 بخش اول 🔹کریستینیتی تودی: در سال 2021، سرمایه‌گذاران تکنولوژی بیش از 175 میلیون دلار را به تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های نرم‌افزاری که ابزارهای معنوی را برای تلفن‌های هوشمند توسعه می‌دهند، تخصیص دادند و شرط‌بندی کردند که استارت‌آپ‌های فناوری می‌توانند راهی برای کسب سود از ، روزانه، مراقبه و خواندن بیابند. 🔹برنامه‌های دعا و معنویت جدید نیستند. آنها تقریباً به‌اندازه عمر گوشی‌های هوشمند وجود داشته‌اند. اما تا همین اواخر این برنامه‌ها سرمایه‌ای جذب نمی‌کردند. 🔹ده سال پیش، میزان سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در برنامه‌های مذهبی بسیار ناچیز بود و کمتر از ۱۰۰ هزار دلار بود. تا سال 2016، این رقم به 6 میلیون دلار رسید و تا سال 2019، سرمایه‌گذاران فناوری از هر ۱۰ هزار دلاری که در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کردند، حدود 1.30 دلار را در برنامه‌های مذهبی قرار دادند. 🔹سال گذشته، زمانی که بودجه استارت‌آپ‌های فناوری به رکورد 600 میلیارد دلار رسید، سرمایه‌گذاران تقریباً 3 دلار از هر ۱۰ هزار دلار را صرف برنامه‌های مذهبی کردند. 🔹دو برنده بزرگ Hallow و Glorify هستند. Hallow، یک برنامه کاتولیک است که با 250 محله در سراسر کشور همکاری می‌کند، اما به ویژه افرادی را که دیگر به کلیسا نمی‌روند، هدف قرار می‌دهد. این برنامه بیش از 50 میلیون دلار سرمایه دریافت کرد. همچنین Glorify، اپلیکیشنی که به کاربران کمک می‌کند تا عادت عبادت روزانه خود را توسعه دهند، 40 میلیون دلار سرمایه جذب کرد. 🔹بخشی از این رشد سرمایه‌گذاری ممکن است به دلیل کووید-19 باشد. این بیماری همه‌گیر توجه را به این موضوع جلب کرد که چقدر می‌توان اعمال مذهبی منظم را به صورت آنلاین برگزار کرد. اما سرمایه‌گذاران به وضوح معتقدند که اپلیکیشن‌های مذهبی تا مدت‌ها پس از اینکه همه‌گیری در حافظه باقی بماند همچنان محبوب خواهند بود. 🔹به نظر می‌رسد این اپلیکیشن‌ها سرمایه‌گذاری خوبی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا افراد به شیوه‌ای عمیقاً شخصی به تمرین‌های معنوی متصل می‌شوند. همانطور که سرمایه‌گذاران می‌بینند، تلفن‌های ما خودمان هستیم. 🔹کانی چانگ، سرمایه‌گذار در یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سیلیکون ولی، گفت: «یک چیزی که من همیشه عمیقاً به آن فکر کرده‌ام این است که چگونه می‌توانم سرمایه‌گذاری‌هایی را پیدا کنم که به آنچه مردم فکر می‌کنند بخش اصلی هویت آنها است، مرتبط باشد. وقتی به این جوامعی که مردم به شدت با آنها هم‌ذات‌پنداری می‌کنند نگاه می‌کنید، بیشتر وقت خود را در آنجا می‌گذرانند. اینجاست که شما وقت بیشتری از مردم برای ماندن در برنامه می‌گیرید.» 👇 ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ سرمایه‌گذاران خطرپذیر سود را در دعا می‌بینند 📌 بخش دوم 🔹استفاده‌های مذهبی از فناوری‌های ارتباطی جدید سابقه طولانی دارد. مردم دین‌دار همیشه راه‌هایی برای ایجاد نوآوری و سازگاری با فناوری‌های جدید همچون یوتیوب، تلویزیون، رادیو، نشر کتاب و حتی تلگراف پیدا کرده‌اند. 🔹تنها چند سال پس از اینکه ساموئل مورس اولین پیام مورس را از اتاق‌های دیوان عالی ایالات متحده در سال 1844 ارسال کرد، مبلغان به طور گسترده از آن به عنوان کلید بشارت جهانی استقبال کردند. در سال 1847، سیروس هملین، مبلغ مذهبی جماعت، حتی این فناوری را به عبدالمجید اول، سلطان امپراتوری عثمانی، به عنوان دلیلی برای گرویدن به مسیحیت ارائه کرد. 🔹روزی که اپل برای اولین بار فروشگاه اپلیکیشن خود را افتتاح کرد - یک سال و نیم پس از عرضه آیفون در سال 2007 - Life.Church در ادموند، اوکلاهاما، یک برنامه رایگان کتاب مقدس به نام YouVersion را راه‌اندازی کرد. این نرم افزار در سه روز 83000 بار دانلود شد. سال گذشته، این اپلیکیشن از بیش از 500 میلیون دانلود فراتر رفت. 🔹اولین شرکت‌های انتفاعی که اپلیکیشن‌های مذهبی را توسعه دادند مدلی برای کسب درآمد نداشتند. فردریک اوکاریک موسس اینستاپری می‌گوید: «این اپلیکیشن هرگز به عنوان یک پلت‌فرم کسب درآمد تصور نمی‌شد. من اینستاپری را برای ایجاد یک جامعه آنلاین امن و حمایتی، مکانی عاری از منفی‌بافی‌های شدید موجود در وب، راه‌اندازی کردم.» زمانی که پیتر تیل، کارآفرین میلیاردر، پولی را در اینستاپری سرمایه‌گذاری کرد، به عنوان نشانه‌ای از عجیب بودن او تلقی شد. 🔹اما جدیدترین برنامه‌های دینی برنامه‌هایی برای کسب درآمد دارند. دانلود برنامه Glorify و استفاده از نسخه اصلی آن رایگان است. اما بسیاری از ویژگی‌ها نیاز به اشتراک 7 دلار در ماه دارند. اطلاعاتی مبنی بر اینکه چه تعداد از میلیون‌ها نفری که Glorify را در سال 2021 دانلود کرده‌اند مشترک شده‌اند، وجود ندارد، اما اگر حتی 2 درصد آنها برای 12 ماه پول پرداخت کرده باشند، این شرکت 4.2 میلیون دلار درآمد داشته است. 🔹اپلیکیشن Hallow دارای اشتراک ماهانه 9 دلاری است که به کاربران امکان می‌دهد گروه‌های دعا را با خانواده یا دوستان خود ایجاد کنند، یک دفترچه یادداشت داشته باشند و موعظه‌ها را دانلود کنند. بیش از 1 میلیون نفر آن را دانلود کرده‌اند. @dolatedin
🔻 برگزاری هشتمین دور همه‌پرسی تشکیل کشور مستقل خالصتان در شهرهای انگلستان
💢 برگزاری هشتمین دور همه‌پرسی تشکیل کشور مستقل خالصتان در شهرهای انگلستان 🔹بول: هشتمین دور همه‌پرسی تشکیل کشور مستقل 9 ژانویه در شهرهای لیدز و لوتون برگزار شد. 🔹در گزارشی که توسط سرویس رسانه‌ای کشمیر منتشر شد، آمده است که همه‌پرسی برای ایجاد یک وطن جداگانه برای از لندن در 31 اکتبر 2021 آغاز شد و بیش از 30000 سیک در مرحله اول همه‌پرسی خالصتان در لندن شرکت کردند. بر اساس این گزارش، مجموع آرای ماخوذه در همه پرسی خالصتان تاکنون از مرز 200 هزار نفر فراتر رفته است. 🔹در این گزارش آمده است که مودی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از همه‌پرسی در بریتانیا انجام داده است و تلاش‌های هند برای جلوگیری از همه‌پرسی سیک‌ها به طرز چشمگیری شکست خورده است. 🔹در این گزارش تاکید شده است که همه‌پرسی سیک‌ها در آینده در آمریکا، کانادا، استرالیا و نیز برگزار خواهد شد. 🔹در ادامه این گزارش آمده است که همه‌پرسی خالصتان پیامی قوی به هند برای پایان دادن به تبعیض علیه سیک‌ها ارسال کرده است. ✍️ ملاحظه: جنبش خالصتان نام گروهی سیاسی و جدایی‌طلب در ایالت پنجاب هند است که قصد برپایی کشوری جداگانه و ویژه برای سیک‌ها به نام خالصتان در این ایالت را دارد. این نام به «کشور خالص و پاک» اشاره دارد. 🔸جنبش خالصتان در دهه‌های 1970 و 1980 در ایالت پنجاب هند اوج گرفت، سیک‌ها در این ایالت اکثریت جمعیت را دارند و پنجاب خاستگاه این دین است. گفته شده که سیک‌های خارج از هند با اعطای کمک مالی، جوانان را به عضویت در گروه‌های شبه‌نظامی هوادار خالصتان جذب می‌کنند. 🔸جنبش‌های آزادی‌خواه و جدایی‌طلب متعددی در هند وجود دارند که به طور کلی به اوضاع نابسامان خود معترض هستند. اما ظلم دولت و ارتش هند به مسلمانان مظلوم کشمیر و همچنین سیک‌های ایالت پنجاب بیش از دیگر ادیان قابل رویت است. 🔸جنبش آزادی‌خواه خالصتان که با نام «تحریک خالصتان» نیز شناخته می‌شود سالها است برای به دست آوردن آزادی برای سیک‌مذهب‌ها تلاش می‌کند. 🔸سران این جنبش در زمانی که «گاندی» رهبر هند در راه به دست آوردن استقلال این کشور بود با وی به توافق رسیدند که پس از استقلال هند ایالتی جداگانه به آنان تعلق گیرد که در آن آموزه‌های سیک اجرایی شوند. 🔸توافقی که پس از استقلال هند هیچ‌گاه جامه عمل به آن پوشانده نشد تا جایی که در سال 1980 میلادی و به دلیل ظلم و فشار فراوان دولت هند بر «سیک‌مذهب‌ها»، آنان دست به قیام‌هایی (در برخی موارد مسلحانه) زدند. 🔸تنها خواسته سیک‌مذهب‌ها این بود که دولت هند به آنان آزادی عقیده و اعمال عبادی دهد. 🔸این ظلم و ستم باعث شد تا مردم سیک‌مذهب در جنبش خالصتان دست به دست هم دهند تا منطقه‌ای امن و خالص (پاک) برای خود به وجود بیاورند که نام این جنبش به «تحریک خالصتان» شهرت یافت. 🔸کشتار وسیع سیک مذهبی‌ها توسط در دهه‌های 80 و 90 میلادی باعث شد تا 90% سیک‌ها به نقاط مختلف جهان مهاجرت کنند. 🔸سران تحریک خالصتان که در کشورهای مختلفی سکونت دارند، اعلام کرده‌اند که مذهب آنها پنجمین مذهب بزرگ جهان است که بیش از 28 میلیون نفر به آن اعتقاد دارند. 🔸آنها با تهیه یک نقشه که حدود کشور خالصتان در آن مشخص شده است در پی به دست آوردن آزادی خود هستند. 🔸گفتنی است در صورتی که این امر محقق شود و کشوری به نام خالصتان شکل گیرد، ظلم ارتش هند بر مسلمانان مظلوم کشمیری نیز به پایان خواهد رسید، زیرا تنها راه رسیدن به توسط دولت هند، عبور از خالصتان است. @dolatedin
🔻 جماعت «محمود افندی» ... چگونه در جامعه ترکیه گسترش یافت؟
💢 جماعت «محمود افندی» ... چگونه در جامعه ترکیه گسترش یافت؟ 📌 بخش اول 🔹الجزیرة: علیرغم شهرت در جهان عرب و اسلام به عنوان یک کشور بر اساس آنچه قانون اساسی آن تصریح می‌کند و آنچه در خیابان‌ها و رسانه‌های آن شاهد غرب‌زدگی و گرایش به رویکرد اروپایی در زندگی روزمره شهروندان شاهد هستیم، اما این کشور چهره دیگری نیز دارد که با کلیشه‌ای که در ذهن همه ما ظاهر می‌شود کاملاً متفاوت است؛ این تصویر توسط جماعت‌های که به طور گسترده در جامعه ترکیه پخش شده‌اند، نشان داده می‌شود و اکثر ما چیز زیادی در مورد آنها نمی‌دانیم. 🔹این جماعت‌های صوفی که در ترسیم نقشه سیاسی کشور تأثیر زیادی دارند، تعداد اعضای خود را میلیون‌ها نفر تخمین زده و به حزبی رای می‌دهند که رهبران این جماعت‌ها آنها را واجد شرایط رهبری کشور، مردم و قادر به حفظ هویت اسلامی و میراث اجتماعی و فرهنگی مرتبط با آن هویت بشمارند. 🔸 محمود افندی کیست؟ 🔹مهم‌ترین این جماعت‌ها که شایسته توجه است، جماعت شیخ است که از نظر تعداد گروه‌های صوفی ترک بیشترین تعداد و تأثیرگذارترین گروه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را دارد. این جماعت توسط شیخ محمود أسطی عثمان اوغلو، معروف به شیخ محمود افندی تأسیس شده است. 🔹تربیت مذهبی محافظه‌کارانه شیخ محمود تأثیر بسزایی در رویکرد زندگی او داشت، زیرا او در سن شش سالگی قرآن را حفظ کرد و زبان عربی و فنون آن در صرف و نحو و فصاحت و همچنین زبان فارسی را آموخت و سپس به فراگیری قرائت، علوم قرآن و حدیث پرداخت. 🔹وی در شانزده سالگی پس از تکمیل دروس علوم عقلی و علوم شرعی همچون کلام، تفسیر، فقه و اصول فقه، در سال 1954 به عنوان امام جماعت مسجد اسماعیل آقا در استانبول منصوب شد و چهل و دو سال متوالی در آنجا کار کرد تا اینکه در سال 1996 بازنشسته شد. 🔹در طی آن دوران، پیروان و شاگردان بسیاری را جذب کرد و نفوذ او به تمام استان‌های ترکیه گسترش یافت. وی سه هفته در سال را به سفر در شهرهای ترکیه برای آموزش مردم و دعوت از آنها برای بازگشت به هویت اسلامی خود، گوش دادن به مشکلات آنان و کمک به حل آنها، اختصاص داده بود. 🔹پس از آن سفرهای محلی او به سفرهای جهانی تبدیل و به بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده ، و سفر و هزاران دوستدار و طرفدار در آن کشورها به دست آورد. 🔹شیخ محمود افندی صوفی، نقشبندی و پیرو ، علم خود را از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شیوخ گرفته است. 🔹رویکرد او مبتنی بر دعوت به بازگشت به سوی خدا و دوری از همه اشکال و مظاهر بیگانگی موجود در جامعه ترکیه است. وی با استفاده از روشی نرم که برای همه اقشار جامعه اعم از سیاستمداران و مقامات کشوری قابل درک است، به دنبال آموزش تشخیص حق از باطل و عمل به دستور قرآنی «امر به معروف و نهی از منکر» است. 🔸 دسیسه‌ها و توطئه‌های کمالیست‌ها علیه شیخ و جماعتش 🔹افزایش محبوبیت وی در میان شهروندان باعث شد که مورد آزار و تهمت‌های فراوان کمالیست‌هایی قرار گیرد که منابع کشور را به ویژه پس از کودتای 1960در دست داشتند. در پی کودتای نظامی، او به شهر اسکی در مرکز آناتولی تبعید شد، اما مفتی وقت استانبول که در کنار او ایستاده بود و از او حمایت می‌کرد تأثیر زیادی در لغو این تصمیم داشت. 🔹پس از کودتای 1980 او متهم به دست داشتن در ترور مفتی منطقه اوسکودار در سال 1982 شد، اما دادگاه پس از دو سال و نیم او را از این اتهام تبرئه کرد. 🔹مقامات کودتا از تلاش خود برای توطئه علیه شیخ که دامنه نفوذ وی در حال گسترش بود و محبوبیت وی با متهم کردن و طراحی توطئه علیه وی افزایش یافت، دست برنداشتند. در سال 1985 به اتهام زیر پا گذاشتن قانون اساسی و تهدید رویکرد در سخنرانی‌ها و درس‌های خود به دادگاه امنیت کشور معرفی شد، اما دادگاه حکم به تبرئه وی داد. 🔹دسیسه‌ها و توطئه‌ها علیه شیخ و شاگردانش ادامه یافت، به طوری که شیخ خدرعلی مراد اوغلو، شاگرد و داماد وی، در سال 1998 در داخل مسجد اسماعیل آقا ترور شد، حادثه‌ای که آثار خود را برای مدت طولانی بر شیخ گذاشت. 🔹سپس و در سال 2006 شیخ بایرام علی اوزترک، شاگرد، داماد و معاون آموزشی وی، که در مسجد اسماعیل آقا تدریس می‌کرد، ترور شد و ضربه بزرگ دیگری بر وی وارد شد. 🔹 خود محمود افندی نیز در سال 2007 با تیراندازی به خودروی وی مورد سوءقصد قرار گرفت و هنگامی که این تلاش با شکست مواجه شد، توطئه‌گران شیخ را در داخل بیمارستانی که وی در آن بستری است تعقیب کرده و مجدداً در آنجا اقدام به تیراندازی کردند، اما وی آسیبی ندید. 👇 ادامه دارد... @dolatedin
💢 جماعت «محمود افندی» ... چگونه در جامعه ترکیه گسترش یافت؟ 📌 بخش دوم 🔸 محدودیت‌های سکولاریسم و تربیت نسل جدیدی از حافظان قرآن 🔹محمود افندی در طول قریب به پنجاه سال موفق به تربیت نسل جدیدی از ترک‌هایی شد که حافظ قرآن کریم بودند و علوم آن را فراگرفتند و در حال حاضر حفظ و آموزش قرآن به صدها هزار دانش‌آموز و گسترش اندیشه اسلامی در میان میلیون‌ها ترک در مناطق مختلف ترکیه را بر عهده دارند. 🔸 هویت خاص جماعت محمود افندی 🔹اعضای جماعت محمود افندی که در منطقه فاتح استانبول و در شهرهای ترابزون و قونیه مستقر هستند، با لباس‌های خاصی که نشان‌دهنده هویت آنهاست و همه از پیر و جوان، زن و مرد می‌پوشند، متمایز می‌شوند. 🔹زنان و دختران لباس مشکی می‌پوشند که از صورت فقط چشم و بینی را نشان می‌دهد که در ترکی به آن «چارشب» می‌گویند و شباهت زیادی به لباس زنان ایرانی به نام دارد. مردان لباس و شلوارهای گشاد می‌پوشند، ریش می‌گذارند و سر خود را می‌پوشانند. 🔹این جماعت در تمام مناسبات خود رویکردی آرام را دنبال می‌کند و با وجود تمام توطئه‌ها و آزارهایی که در معرض آن قرار گرفته و تلاش‌هایی که برای محدود کردن بنیانگذار و اعضای خود از دهه 1950 با آن روبرو بوده است، را مطلقاً رد می‌کند. این رویکرد تأثیر مستقیمی بر روابط دولتمردان و سیاستمداران ترکیه با بنیانگذار این گروه، محمود افندی داشت، زیرا هیچ یک از آنها برقراری ارتباط با او و ملاقات مکرر و علنی برای دریافت مشاوره از او یا حمایت او در دوره‌های انتخاباتی را شرم‌آور نمی‌دانستند. پیروان شيخ محمود افندی که میلیون‌ها نفر تخمین زده می‌شوند وجود ندارد، یک بلوک رأی بیش از 3 درصدی را شکل می‌دهند. 🔸 مذهب حنفی اساس اعتقادی جماعت محمود افندی 🔹این جماعت از مذهب حنفی با دقت تبعیت می‌کنند؛ از صید دریا به جز ماهی غذایی نمی‌خورند و همچنین مسح بر جوراب در هنگام وضو را حتی در صورت لزوم نهی می‌کنند و پوشیدن ابریشم را تا زمانی که به بدن نرسد و استفاده از ظروف طلا برای غذا را تا زمانی که آن ظروف مستقیماً با دهان تماس نداشته باشند، جایز می‌دانند. 🔹اعضای این جماعت به روان صحبت می‌کنند، زیرا از سنین جوانی شروع به آموزش آن کرده و سپس علوم آن را از نظر صرف و نحو و فصاحت می‌آموزند. 🔹این جماعت به بهره‌برداری از برای خرج کردن در مدارسی که اداره می‌کند، متکی است. در طول دوران تحصیل، رئیس جماعت وظیفه دارد تا تمام نیازهای از قبیل کتاب، پوشاک و غذا را تا زمانی که به طور کامل تحصیلات خود را به پایان برسانند، پرداخت کند و سپس در یکی از یا در یکی از طرح‌های تولیدی موقوفه جماعت منصوب شود. این مدارس بین دانش‌آموزان خود تفاوتی قائل نمی‌شوند، زیرا مدارسی هستند که دانش‌آموزان هر دو جنسیت را می‌پذیرند و به آنها دانش یکسانی می‌دهند. 🔹بر اساس این بینش، اعضای جماعت، شیخ محمود افندی را جزء ضروری جماعت می‌بینند که در کنارشان می‌ایستد، از آنان حمایت می‌کند و همه وسایل زندگی را برای آنان فراهم می‌کند. این امر به آنها قدرت و توانایی بقا در یک جامعه سکولار را می‌دهد و تاب‌آوری آنها را در برابر مشکلاتی که در معرض آن قرار می‌گیرند افزایش می‌دهد، چرا که در اعماق خود احساس می‌کنند که نوه‌های آق شمس الدین شیخ سلطان محمد، فاتح و استانبول هستند. @dolatedin