eitaa logo
📚 دوستی با کتاب 📚
367 دنبال‌کننده
246 عکس
24 ویدیو
19 فایل
✅ معرفی کتابهای خوب ✅ گزیده هایی از کتاب ها ✅ مسابقه کتابخوانی 📚هدف این کانال، دوستی با کتاب است📚 🌱 ارتباط با ما 👈 @sahour
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 📙 کتاب:فرشته ها هم عاشق می شوند ✍نویسنده: نعیمه اسلاملو فرشته‌ها هم عاشق می‌شوند نوشته نعیمه اسلاملو رمانی عاشقانه بر اساس واقعیتی مستند از زندگی دختران و زنان این مرز و بوم است. این داستان درباره دختری به اسم فرشته است که عشق پاک خود را با تقوا و خواستن از خدا میگیرد. فرشته، در طول داستان، به کمال نزدیک و نزدیکتر می‌شود او در جامعه ی امروزی ایران زندگی می کند و سعی می کند با سلاح عفت ، حیا و حجاب به درجات بالا برسد . نعیمه اسلاملو برای نگارش این رمان زندگی ۱۵۰ نفر از زنان ایرانی را بررسی کرده و با زنان بسیاری گفتگو کرده است . https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 📙کتاب: تولد در لس آنجلس 🖋️نويسنده: بهزاد دانشگر کتاب تولد در لس‌آنجلس نوشته بهزاد دانشگر خاطرات محمد عرب است. داستان محمد عرب داستان کسی است که جوانی اش در لس آنجلس و گشت وگذار در حال وهوای یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا گذشته و حالا برای تکمیل کردن مجموعه خوشی‌هایش راهی ریو دوژانیروی برزیل می‌شود تا شرکت در کارناوال رقص و موسیقی برزیلی ها هم آلبوم خاطراتش را پر کند. اما درست در همین لحظات حضور در برزیل و در سروصدای یکی از گروه های موسیقی، جرقه‌ای ذهن محمد را تکان می‌دهد و تا به امروز مسیر زندگی‌اش را عوض می‌کند. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📙 کتاب: نوروزنامه ✍️نویسنده: حکیم عمر خیام «عمرخیام یگانه بلبل داستان‌سرای گلشن شعر و شاعری ایران است که ترانه‌های دلپذیر و نغمات شورانگیز او دنیا‌پسند است. تاکنون هیچ یک از شعرا و نویسندگان و حکما و اهل سیاست این سرزمین به اندازه‌ی او در فراخنای جهان شهرت نیافته‌اند». این کتاب دربردارنده توضیحاتی - شاید بر پایه پندار نویسنده- درباره‌ شکل‌گیری آیین‌های نوروزی ایرانیان است که با زیرکیِ ویژه خیام نگاشته شده و به همین دلیل خواندنش شادی‌بخش است. همان‌گونه که گفتیم بیشتر اطلاعات کتاب بر پایه تخیل و اساطیر ایران‌زمین است و اگر موضوعی در آن می‌بینید که نمی‌توان برایش سندی تاریخی یافت چندان عجیب نیست. آن‌چه این کتاب را ارزشمند می‌سازد، هدف نهایی نویسنده است که می‌کوشد چیستی آیین‌های نوروزی را آشکار کند. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 📕کتاب مادام محبوبا ✍نویسنده: مرضیه احمدی شاید برای یک خانم با تمام آزادی هایی که برای خود می پندارد بسیار دشوار باشد تا از بزرگ ترین سالن آرایش در قلب تجمع پول جهان، به سراغ دین اسلام برود! اما بی شک زیبایی های بی شماری هست که این تغیر را جبران کند. کتاب "مادام محبوبا" روایتی است متفاوت از احوالات درونی بانوانی که به تازگی به تحول، درک و شناخت از نقش و جایگاه زن مسلمان، حجاب و ... رسیده اند و در تغییر تدریجی با انتخاب پوشش چادر محجبه شده اند و به مذهب روی آورده اند. داستان محبوبه ای که از رهایی حرف میزد، به دنبال آزادی بی حد و مرز می گشت و تبدیل به مادام محبوبای معروف شده بود؛ اما به یک باره با حسین آشنا شد و به دین اسلام بازگشت، قطعا بسیار جذاب خواهد بود. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش اول 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
بسم الله الرحمن الرحيم «اَلسلام عليك يا عِيدَ اَوْلِياءِ اللهِ» سلام بر تو اي رمضان، اي عيد دوستان خدا، اي ماه نور و طهارت. 🔴 با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، يعني ماه ميهماني خاص خدا، وقت آن رسيده است كه به نفسِ عادت كرده به خوردن بگوييم: زين غذاها اندك اندك باز بـُر كين غذاي خر بُوَد ني قوت حُر تاغذاي اصل را قابل شوي لقمه هاي نـور را آكل شـوي لب فروبند از طعام و از شراب سوي خوان آسماني كـن شتاب بهر لقمه گشت لقماني گـرو وقت لقمان است، اي لقـمه برو 🔵 ما مي خواهيم با محبوب حقيقي خود دلدادگي كنيم ولي اين لقمه ها ما را از او غافل مي كنند، و در اين حالت است كه احساس غربت از محبوب در ما مي ميرد و اشك ما -كه علامت دوري همراه با شوق است- خشك مي شود. لذا گفت: تو چه داني قدر آب ديدگان عاشـق نـانـي چـــون ناديدگان گر تو اين انبان ز نان خالي كني پُر ز گوهرهاي اِجْلالي كني 🟡 پس اگر انسان طالب گوهرهاي جلال حضرت حق است، بايد انبان شكم را كمي از نان خالي كند. تا تو تاريك و ملول و تيره اي دان كه بـا ديــو لعين هم شيره اي 🟣 اين عدم نشاط در دينداري، ريشه در شكم پُر دارد كه منشأ وسوسة شيطان مي گردد. طفلِ جان از شيرِ شيطان بازكن بعد از آنَشْ با مَلَك اَنْباز كن چنانچه پيامبر(ص) فرمودند: معدة پُر، چراگاه شيطان است. 🟠 با اميد به اين كه در اين ماه مبارك رمضان، مرتع چراي شيطان را خشك كنيم واز تحريك هاي ظلماني شيطان در جان خود، آزاد شويم، و محكم و جانانه در جهت كشف لقمه هاي نور و نورانيت قدم بزنيم. چند نكته اي در رابطه با روزه به عرض مي رسانيم. 🟢 نكته اول اين كه پيامبر اكرم(ص) در خطبه شعبانيه يعني خطبه اي كه جهت آمادگي ورود به ماه رمضان بيان فرمودند، مطالب و اسرار عجيبي را بيان كردند كه توجه به سخنان حضرت در ماده شدن قلب براي بيشتر بهره بردن از ماه مبارك رمضان مؤثر است. 🔴 حضرت در ابتداي خطبه از فضائل ماه رمضان سخن گفتند، و بعد ما را متوجه وظايف و اعمال خاص اين ماه مي كنند و در انتها مي فرمايند: «اي مردم در اين ماه درهاي بهشت باز است، از خداوند بخواهيد آن را بر شما نبندد، و درهاي آتش بسته است از پروردگارتان بخواهيد آن را بر شما باز نگرداند، و شياطين را بسته اند، از پروردگارتان تقاضا كنيدكه آنها را بر شما مسلّط نگرداند.» «ايُّهَا النّاسُ اِنَّ اَبْوابَ الْجِنانِ في هَذا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ، فَاسْألُوا رَبَّكُم اَنْ لا يُغَلِّقَها عَلَيْكُم، وَ ابْوابَ النِّيرانِ مُغَلَّقَةٌ، فَاسْألُوا رَبَّكُم اَنْ لا يُفَتِّحَها عَلَيْكُم، وَالشَّياطِينَ مَغْلُولَةٌ فَاسْألُوا رَبَّكُمْ اَنْ لا يُسَلِّطَها عَلَيْكُم». 🔵 ملاحظه مي فرماييد كه همة درهاي جهنم بسته است، بكوشيد كه عملاً اين درها را به روي خود باز نكنيد، و تمام درهاي بهشت باز است بكوشيد كه اين درها را بر خود نبنديد، اين راه را به رايگان از كف ندهيد و براي يك سالِ خود ره توشه فراهم كنيد. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش دوم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌معنی بستن و باز شدن شیطان 🔵 براي روشن شدن معناي اين فرمايش پيامبر(ص) كه شياطين را مي بندند شما به حالات خودتان در روزهاي اول ماه مبارك رمضان توجه كنيد. در اين روزها يك حال خاص و يك آمادگي قلبي خاص در خود احساس مي كنيد كه نبايد از اين مطلب ساده بگذريد. اين يك روحانيت قلبي است كه به جهت آن، آمادة بندگي خداوند شده ايد. 🟡 اگر به حالات قلبتان دقت كنيد اين يك آماده شدن براي ارتباط با عالم غيب است تا لطف خداوند بر جانتان ريزش كند. حتي ممكن است خودتان ندانيد كه الآن قلبتان در چه حالي است، ولي ملاحظه مي كنيد كه اين روحانيت قلبي را پيامبر(ص) به ما خبر داده اند! هميشه اين حالت را نداريد و اين به يك اعتبار به معني باز شدن درهاي بهشت است . و در اين حال مي بينيد وسوسه شيطان در جانتان فعّال نيست، آرمان هاي معنوي برايتان مطلوب شده است، مگر كار شيطان وسوسه نيست؟ ملاحظه كنيد الآن وسوسه هاي شيطاني تا حدي كه خودتان آماده باشيد و به دنبال آن نرويد، بر قلبتان حكومت نمي كند، در اين ماه چنين حالتي را بر قلب هر بنده اي حاكم مي كنند و اين لطف خداوند است. 🟣 سپس پيامبر(ص) مي فرمايند: مواظب باشيد شيطاني را كه پروردگارتان بست، باز نكنيد، و درهاي بهشتي را كه باز كرد نبنديد! 🟠 باز به خودتان رجوع كنيد: گاهي ممكن است خداي ناكرده در روزهاي آخر ماه مبارك رمضان حالتي برايتان پيش آيد كه احساس كنيد از دست عبادت اين ماه خسته شده ايد، اين حالت يعني چه؟ يعني بهشتي كه براي ما باز كردند و از آن طريق حالتِ ميلِ به بندگي در ما ايجاد شد، با خوب استفاده نكردن از ماه رمضان، آن بهشت را برروي قلب خود بسته ايم! 🟢 باز ملاحظه بفرماييد؛ گاهي مواقع نگران فقر خود نيستيد، نگران از اين نيستيد كه نكند از مال دنيا كم به دست آورم و اين گونه اضطراب ها را نداريد. اين حالت، معني باز كردن دريچة بهشت به قلب شما است و اگر ديديد اين آرامش رشد كرده، بدانيد نگذاشته ايد دريچه بهشت بسته شود. اگر ديديد بعد از مدتي دوباره حرص به دنيا در شما پديد آمد و دلتان مي خواهد فقط دنبال دنيا بدويد و دنياي بيشتر را مي خواهيد، بدانيد درِ بهشت را به قلبتان بسته ايد. 🔴 «بهشت»؛ مسير بنده است به سوي خدا، و اين شور و شعفي كه امروز نسبت به بندگي خدا در خود حس مي كنيد اگر پايدارش كنيد فردا در قيامت به صورت بهشت ظهور مي كند و به واقع شما را در خود جاي مي دهد. بهشت و جهنم هر دو از قلب ظهور مي كند، پس اگر خواستيد ببينيد الآن اگر مُرديد در چه حالي هستيد، يكي از راه هايش اين است كه به قلبتان نظر كنيد و ببينيد در چه حالي است، روي هم رفته حالات قلبي شما، مقام شما را نشان مي دهد، اگر قلب شما جهنمي شد و به تعبير قرآن از درون آن جهنم طلوع و ظهور كرده باشد، غضب، احساس فقر و شهوت بر شما حكومت مي كند، و لذا پرده ها كه عقب رفت خودتان را در جهنم مي بينيد. ولي اگر ديديد آرامش، خوش بيني به بندگان خدا، حلم، حيا و عفت، روحتان را سيراب كرده، راه بهشت به روحتان باز شده است، و اگر چنين باشد تلاش كنيد، كه اين راه بسته نشود. 🔵 نمي دانم متوجه شده ايد يا نه كه بيشترين فعاليت شيطان اين است تا فيض و بركت هاي اين ماه را از شما بگيرد، اگر توجهي بفرماييد مي بينيد كه عموماً در اين ماه اختلافات و دسته بندي ها، وقت كشي ها و شب نشيني هاي بي محتوي زياد مي شود، شيطان به كمك ياران خود در اين ماه اختلاف و فتنه درست مي كند، تا توفيق مردم را در استفاده از ماه رمضان بگيرد، يا كم كند. كار شيطان در سلب توفيق از انسان در زمان ها و مكان هاي مقدس، چيز مهمي است. مثلاً اگر آدم بخواهد در خانه نماز بخواند وسوسه هاي شيطان كمتر است، ولي اگر خواست به مسجد برود وسوسه هاي شيطاني بيشتر مي شود. شيطان وقتي نتوانست ما را از نماز منصرف كند، ما را از نمازِ بهتر، كه همان نماز در مسجد است، محروم مي كند، و باز اگر نتوانست، كاري مي كند كه در مسجد به آن نتيجة نهايي نرسيم. 🟡 ماه رمضان هم همين طور است درهاي جهنم بسته است ولي از يك جهت هم شيطان بيكار نيست و دنبال فرصت است. اگر شما شروع كرديد به بدي كردن، و مواظب نبوديد كه او همواره بسته بماند و سهل انگاري كرديد، آن شيطانِ بسته شده، به سوي شما باز مي شود و توفيق بسيار بزرگي را از دست مي دهيد، و در اين صورت خود شما هستيد كه راه وسوسة شيطان را به قلب خودتان باز كرده ايد. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش سوم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌انتظار ما از روزه 🔵 اما نكته دوم اين كه: شما از روزه چه انتظاري داريد؟ مي خواهيد چه چيزي به دست آوريد؟ مطلوبتان از روزه چيست كه دنبالش مي گرديد؟ اول بايد مطلوب انسان مشخص شود، چون ما از روزه به اندازه مطلوبمان بهره مي گيريم و خداوند به ما بهره مي دهد. 🟡 مولوي داستان گاوی را نقل مي كند كه در تمام شهر بغداد گردش كرد و در عين اين كه با آن همه غذاها و خوراكي هاي گوناگون روبه رو مي شد جز پوست خربزه چيزي نمي ديد! چرا؟ چون مطلوب جسم و روح گاو، پوست خربزه است بقيه چيزها ازنظر او چيزي نيست. مولوي مي گويد: گاو را آري به بغداد ناگهان بگذرد از اين كَران تا آن كَران از همه خوب و خوشي ها و مزه او نبينـد غيـر قِشر خـربزه بعد نتيجه مي گيرد كه: طالـب هـر چيـز اي يار رشيـد جز همان چيزي كه مي خواهد نديد 🟣 عمده مطلب همين است كه هركس در هر عرصه اي دنبال مطلوب خود است و جز آن را نمي بيند، حالا در عرصه روزه هم اگر مطلوب ما چيز كمي باشد، از آن حقايق برين روزه كه مطلوب اولياي الهي است محروم خواهيم ماند. 🟠 پس اول بايد روشن شود از ماه رمضان چه انتظاري مي توانيم داشته باشيم، اگر انتظارمان كم باشد بهره كمي مي گيريم، و اگر همت ما بلند باشد، حقايق عالي نصيب ما مي شود. مثل آن گاو كه از آن همه چيز فقط پوسته خربزه را مي خواست. گندم، هم مغز دارد و هم كاه، بايد مطلوب ما فقط كاه نباشد، اگر مغز را بخواهيم كاه هم نصيبمان مي شود. 🟢 از طريق روزه هم مي شود از خداوند دنياي بهتر بخواهيم و هم مي شود مطلوبمان وَجه حق باشــد، يعني «اِبْتِغاءً لِوَجْهِ الله» روزه بگيريم تا خداوند، خودش را به ما بدهد. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش چهارم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌روزه دار شبیه خدا می‌شود 🔵 در حديث قدسي داريم: «الصَّوْمُ لي وَ اَنَا اُجْزي بِه» مي فرمايد: روزه از آن من است و خودم هم جزايش هستم. چون در هيچ عبادتي به اين اندازه بنده شبيه خدا نمي شود. 🟡 انسان از طريق روزه داري، ظهوري از غناي حق مي گردد، همچنان كه خداوند هيچ نيازي به غذا ندارد، روزه دار به نحوي در حدّ خودش شبيه چنين حالتي مي شود. اگر حديث «اَنَا اَجزي بِه» باشد، يعني خودم جزايش را مي دهم، اين هم مژده بزرگي است، يعني نتيجه روزه و جزاي روزه دار را به واسطه ها واگذار نمي كنم و به واقع اين هم مقام كمي نيست، چون در هر صورت در اين حالت هم كمالات بسيار متعالي را از خدا دريافت مي كنيد. 🟣 شما در روزه، كمي از گرايش به دنيا منصرف مي شويد و در نتيجه يك غناي مختصري نسبت به دنيا در شما پديدار مي شود و لذا به يك اعتبار صفتي از صفات عُلياي خداوند يعني صفت «غني» در قلب شما تجلّي مي كند و نيازتان به دنيا كم مي شود و با خدا مأنوس مي گرديد. يعني اگر روزه دار همت خود را بلند كند و در طلب حق باشد، نور حق در صفت غني در قلبش مي تابد و اين يك نحوه قرب به حق است. 🟠 پس اگر از روزه، نور حق خواستيد، همين را به شما مي دهند. خودتان را آماده كنيد و همت خود را بلند كنيد تا از روزه مقام بگيريد، اصلاً طوري شود كه مقامتان تغيير كند. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش پنجم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌برکات روزه 🔵 در روايت از امام صادق(ع) داريم؛ روزه هوس را مي كُشد «فَالصَّوْمُ يُميتُ هَوَي النَّفْس» 🟡 يكي از امتيازات مؤمنين وارسته اين است كه اصلاً گرفتار ميل هاي پست نيستند، و روزه چنين هنري را دارد كه دردسر هوسراني را از سر ما بر مي دارد. 🟣 بعـــد ادامـه روايت ايـن اســت: «وَ شَهْوةَ الطَّبْعِ» روزه؛ شهوت و ميل هاي سركش و افراطيِ طبع و طبيعت و بُعد حيواني شما را مي كُشــد. 🟠 «وَ فيهِ حَياةُ القَلْبِ» و در روزه حيات قلب هست. مگر همه ما نمي خواهيم قلبمان بيدار شود و درك و فهممان اوج بگيرد؟ با روزه درك و فهم عوض مي شود، آن چيزهايي را كه مفيد نبود و دنبالش بوديم ـ با بيداري قلب ـ ديگر نمي خواهيم، و آن چيزهايي را كه مفيد بود و ميلي به آنها نداشتيم، اهميتش در قلبمان روشن مي شود و مطلوبمان مي گردد. اين جاست كه ابزار هدايت را دوست خواهيم داشت نه عوامل ضلالت را. اين جاست كه وجود عالَم غيب و ملائكه و قيامت را به نحوي و تا حدي احساس مي كنيم. چون وقتي قلب زنده شد، ادراك حقايق عاليه برايش ميسّر مي شود، ادراك بيشتر آن حقايق، بستگي به شدت حيات قلب دارد. 🟢 «وَ طَهَارَةُ الجَوارِحِ» روزه؛ موجب طهارت اعضاء و جوارح مي شود، اعضاي بدن شما از كارهاي زشت باز مي ماند. قلب روزه دار آنچنان اعضايش را در كنترل دارد كه آن اعضاء به اعمال ناپاك نمي افتند، دل انسان بر اعضايش حاكم مي شود، نه هوس انسان. ديگر چشم، آن چشمي نيست كه با قصد گناه، نظر كند و يا به چيزي كه توجهِ به آن گناه است، نظر بيفكند. 🔴 «وَ عِمارةُ الظّاهِرِ وَ الْبَاطِنِ» روزه؛ هم ظاهر را از سنگيني و بد قواره بودن در مي آورد، و هم باطن را از ميل هاي ظلماني آزاد و نوراني مي كند، هم باطن متعادل مي شود و هم ظاهر تابع باطن مي گردد. 🔵 «وَ زِيادَةُ التَّضَرُّعِ» روزه؛ زاري و تضرّع در پيشگاه پروردگار را مي افزايد، قلب آدم از قساوت در مي آيد و ميل به نيايشِ با حق در آن پيدا مي شود. چون اصل جان ما ملكوتي است و از نيستان عالَم غيب بريده شده است، «ثُمَّ رَدَدْناهُ اَسْفَلَ سافِلين» و بنا به مصلحتي به عالَم ماده و عالَم بدن، هبوط كرده، ولي اين جايي نيست، حالا با روزه داري، كمي از اين منزل دروغينِ خود فاصله مي گيرد، تازه ياد منزل حقيقي و عالَم قربِ با حق مي افتد، و ناله و تضرع سر مي دهد تا برگشت به آن عالَم را براي خود ممكن كند و راهي به سوي آن عالم باز نمايد و ثابت كند هنوز دلش در هواي آن نِيِسْتان عالم قرب است. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش ششم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌روزه، گرسنگی یا بندگی 🔵 مهم اين است كه ما روزه بگيريم، نه اين كه فقط گرسنگي بكشيم. 🟡 روزه يك نحوه صعود روحاني براي انسان است از دريچه بندگى خداوند، ولي گرسنگي يك عمل بدني است مثل ورزش كه يك عمل بدني است. 🟣 شما در روزه به يك صعود روحاني نظر داريد منتها از طريق گرسنگي بدن. ولي گاهي ما به جاي اين كه در مغرب افطار كنيم، در مغرب روزه خود را خراب مي كنيم. فرق است بين افطار كردنِ روزه و خراب كردن آن. 🟠 افطار كردن؛ يعني روزه را شكستن. ولي خراب و باطل كردن روزه، يعني غذاهايی را كه در روز نخورده اى در فرصتى كه دارى، جبران كني، و در واقع آن مقاومت و كنترل روحاني را كه در طى روز در خودت تقويت كردى از دست بدهى. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش هفتم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌تقویت تقوا 🔵 شايد اسب هاى چموش را ديده باشيد كه چقدر سخت است اگر بخواهيم آنها را از جايى به جايى ديگر ببريم. اگر يك لحظه از كنترل آن ها غفلت كنيد از دستتان در رفته است، بايد با يك هوشياري و كنترلِ دائمي مواظب آن ها باشيد، اگر يك لحظه غفلت كنيد مي بينيد سرِجاي اول برگشته اند، و باز بايد از اول كار را شروع كنيد. 🟡 بعضي ها از اول تا آخر ماه رمضان يك روز هم روزه نمي گيرند، چون در جهت اصلاح تدريجي خود نيستند، سي منزل بايد اين اسب چموش را ببری تا إن شاءالله در منزل سي اُم رام بشود. 🟣 شهوات و نفسانيات نيز همين طور است، اگر سي روز كنترل شوند، آهسته آهسته رام مي شوند و زير فرمان عقل و شريعت قرار مي گيرند. حالا اگر در موقع افطار هوس ها را دوباره رها كني، مثل آن اسب چموشي است كه آن را در كنترل خود نياورده اى و لذا دوباره سر جاى اولش برمى گردد. اگر مقاومتي را كه در طول يك روز با روزه داري به دست آوردي در هنگام افطار رها كني از آن روزه چيزى عايدت نشده است. 🟠 پس مواظب باشيد مقاومت شخصي تان كه عبارت است از «تقوي»، در موقع افطار گسسته نشود، چرا كه روزه، تقويت قدرت پرهيزكاري است. به همين جهت در آخر آيه 183 سوره بقره كه مربوط به روزه است، مي فرمايد: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» يعني شايد بتوانيد از طريق روزه متّقي شويد و قدرت پرهيزكاري بيابيد. 🟢 به آية روزه نظر كنيد كه مي فرمايد: «يا اَيُّهَاالَّذينَ امَنُواكُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَماكُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِنْ قَبْلِكـُم، لَعَلَّكُـمْ تَتَّقُونَ» يعني: اي مؤمنان! بر شما روزه را واجب كرديم، همان طور كه بر امت هاي گذشته واجب نموديم شايد پرهيزكار شويد، و در نتيجه آن روحيه مقاومت در مقابل هوس ها در شخصيت شما رشد پيدا كند. 🔴 ملاحظه كرده ايد؛ گاهي اوقات مي خواهيد كارهاي خوب و جدّي انجام دهيد ولي نمي توانيد. چرا؟ چون قدرت پرهيزكاري شما ضعيف است، مدتي كه روزه گرفتيد كاري را كه نمي توانستيد انجام دهيد و هوس هايتان مانع مي شد، حالا همان كار را مي توانيد انجام دهيد. 🔵 بعضي مواقع ديده ايد كه دلتان مرده است، اصلا معنويت در جانتان خشك شده است، با روزه كه «حيات قلب» است دوباره دل زنده مي شود. مولوي چه خوب مي گويد: چشم بندِ آن جهان، حلق و دهان اين دهـان بربند تا بيني عيان تاهوي تازه است،ايمان تازه نيست اين دهان جز قفل آن دروازه نيست 🟡 يعني: تا هوس در صحنه است ايمان تحرك ندارد ولي اگر دهانت را كنترل كردي، دروازة ايمان بر جانت گشوده مي شود، چرا كه اگر دهان كنترل شد، دريچه ها ي غيب آهسته آهسته بر جان انسان باز مي شود. 🟣 براي كساني كه جايگاه گرسنگي و كنترل دهان را در عمل شناخته اند، گرسنگى بسيار خوشمزه است. اگر كسي مزه گرسنگى را چشيد از سيری و پرخوری متنفّر مي شود. بيخود نيست كه در روايات داريم: خداوند از شكم سير بدش مي آيد. ما كساني را مي شناسيم، از روزي كه رياضتشان را شروع كرده اند تا آخر عمر يك روز سير نبوده اند. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش هشتم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌 گرسنگی، پذیرایی مقدس خدا! 🔵 در خبر داريم كه در زمان يكي از پيامبران گذشته، سه نفر از مؤمنين در مسافرتی در محلى شب گير شدند، و راه به جايى نبردند، نه محلى براي استراحت و نه قوت و غذايی. بالاخره يكى از آنها گفت، من اينجا يك آشنای دورى دارم مى روم شايد بتوانم امشب سربار او شوم. ديگرى هم فكر كرد و به يادش آمد يك همكارى اينجا دارد، گفت مى روم شايد بشود امشب را مهمان او بشوم. سومى هر چه فكر كرد چيزي به يادش نيامد. گفت: ما هم مى رويم مسجد و مهمان خدا مى شويم. فردا صبح كه آمدند تا سفر را ادامه دهند، آن دو نفر هر كدام از خوبى هاى طعامی كه در شب خوردند و از نوع پذيرايی ها صحبت كردند ولي سومي گفت: حقيقتش ما مهمان خدا شديم ولي تا صبح گرسنگى كشيديم. به پيامبر آن زمان ندا رسيد برو و به اين مؤمن بگو، حقيقتاً ما ميزبانی تو را پذيرفتيم، و پذيرفتيم كه تو مهمان ما باشى، ولي هر چه گشتيم خورشت و طعامی بهتر از «گرسنگى» نبود كه با آن از تو پذيرايی كنيم. 🟡 يعنى گرسنگى يك پذيرايی مقدّس است و براى همين هم طعام رمضان گرسنگى است و نتيجه اين گرسنگى «قرآن» است. سفره گرسنگى را پهن مى كنند تا قرآن را به قلب ها برسانند، آن وقت آيا مي شود گرسنگى را چيزى نگرفت و به سادگي از آن گذشت؟ 🟣 يكي از عرفا به شاگردش مى گويد: «نفسِ خود را از چه مي ترسانی، مى ترسی گرسنه بمانی؟ مترس، زيرا كه تو در نزد خدا خوارتر از آنی كه تو را گرسنه دارد، خداوند، محمد(ص) و يارانش را گرسنه داشت». 🟠 بزرگى مى گويد: «هرگز نشد سير شوم و معصيتی مرتكب نشوم و يا قصد معصيت نكنم». 🟢 شايد گمان كنيم ما چنين نيستيم كه سيری موجب معصيت برايمان شود، آخر مگر ما قلبمان را مى شناسيم؟ آن بزرگاني كه اين ها را مى گويند، لايه لايه تارهای قلبشان را مى شناسند. مى فهمند كجا و چطوری هستند، دانه دانه نَفَس هايشان را مى توانند تفسير كنند. 🔴 بزرگى می گويد: «اول بدعتی كه پس از پيامبر(ص) حادث شد، سيری بود.» مى فرمايد: «چون شكم مردمان سير شد نَفْسِ آنها سركشی كرد و به سوى دنيا متمايل شد.» 🔵 شما اين را بدانيد اول چيزي كه با گرسنگى مرتفع مى شود و شما از دست آن آزاد مى شويد «شهوت» است، هم شهوت فَرْج و هم شهوت سخن. در آن حال، نه ميل افراطى به جنس مخالف داريم كه همه فكر و ذكرمان را خرج اين مسئله كنيم، و نه مايليم اين قدر پرحرفی كنيم. البته اين به شرطي است كه خودتان متوجه حساسيت اين مسأله باشيد و طالب آن بشويد، تا انجام آن برايتان آسان شود. 🟡 شهوت در غذا خوردن اين طورى است كه گاهى بدنتان نياز به غذا ندارد و احساس گرسنگى هم نمى كنيد ولي مايليد غذا بخوريد، اين ديگر نياز نيست، بلكه شهوت است. يكي از كارهاي مذموم هم همين است كه انسان سير باشد و غذا بخورد، چرا كه در اين حال به جاى اين كه نياز بدنى اش را برآورده باشد شهوت غذا خوردن را تقويت كرده است. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: روزه دریچه ای به عالم معنا 🔻بخش نهم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌روزه، خزینه حکمت 🔵 يك وقت هست كه به خودتان القاء مى كنيد چون ما جوانيم ميل به جنس مخالف داريم و نياز طبيعى و ضرورى اين گونه ميل ها را براى خود حس مى كنيد، اين يك « وَهْم » است. اين وَهم و توهّم و اين نياز اِلقايی و تحميليِ خيالی با گرفتن روزه از رونق مى افتد، و جدّی نبودنش براي انسان روشن مى شود. 🟡 در همين راستا است كه مى فرمايد: «با گرسنگى، شهوت فَرْج و شهوت سخن رفع مى شود» هزاران رحمت در همين مطلب آخر نهفته است، چراكه حرف زدنِ افراطى، روح و قلب آدم را نابود مي كند. 🟣 حرفِ زياد، قلب را پريشان مي كند و مانع آرامش و حضور قلب مي شود آن وقت روزه باعث سكوت مي گردد و در نتيجه قلب به تعادل و هوشياري خود برمى گردد. 🟠 از پيامبر(ص) روايت داريم كه: « اگر اين زياده روى شما در صحبت و بى قيدی و اغتشاش دل هاى شما نبود، حتماً آن چه من مى بينم مى ديديد و آن چه مى شنوم ميی شنيديد.» ملاحظه كنيد پرحرفی چه نعمت بزرگي را از ما مي گيرد و چگونه رابطه ما را با عالم غيب و معني از بين مي برد. 🟢 ديگر اين كه «شهوت»، مناجات را مشوّش مي كند و باعث مى شود شخص، مقصد زندگى را گم كند- پناه به خدا از فراموشي مناجات با خدا- باز در روايت داريم كه روزه خواب را كم و بيداري را افزايش مى دهد، و معلوم است كه زيادي خواب موجب ضايع شدن عمر و سختي دل مي شود. 🔴 از بزرگان داريم كه «گرسنگى كليد در خزانه خداست، به كسي نمى دهد مگر آن كه را دوست دارد.» يعنى تا محبت خدا به بنده اش نباشد او را موفق به روزه نمى دارد. 🔵 اهل دلى مى گفت: « زيركانِ در دين و دنيا، سودمندتر از گرسنگى نديده اند، طالب آخرت را چيزي زيان كار تر از خوردن نباشد.» باز از بزرگان داريم: «علم و حكمت را در گرسنگى نهاده اند و جهل و معصيت را در سيری.» 🟡 در حديث از پيغمبرخدا(ص) هست: « ما مَلاُ آدَمِيٌّ وِعاءً شَرّاً مِنْ بَطْنِهِ، بِحَسَبِ بْنِ آدَمَ اَكَلاتٌ يُقِمْنَ صُلْبَهُ، فَاِنْ كانَ لا مَحالَةَ فَثُلْثٌ طَعامٌ وَ ثُلْثٌ شَرابٌ وَ ثُلُثٌ لِنَفَسِه» يعني براي آدم هيچ ظرفي به اندازه پُربودن شكمش برايش شرّ نيست، به حَسَب آدم بودنش نياز به لقمه هايی دارد كه طاقت ادامه زندگي در او باشد، در اين حال، ثلث معده اش براي غذا و ثلث آن براى آب و ثلث آن براى نفس كشيدن باشد. 🟣 پس ملاحظه مى كنيد كه طبق سخن رسول خدا(ص) يك سوم معده بايد از طعام پر شود و نه بيشتر، پس هركس بيش از اين اندازه براى طعام جا باز كند از حسنات خود كم كرده است و در واقع از حسنات خود خورده است. فرموده اند: « اولياء به گرسنگى و خاموشى و بى خوابى و تنهايی، اولياء شده اند.» 🟠 سِرّ همه نيكويی ها ميان آسمان و زمين، گرسنگى است و سرّ همه بدى ها سيری است، هر كه نفس خود را گرسنه دارد وسوسه ها از او منقطع مى شود. فرموده اند: «اقبال و توجه خدا به بنده، از گرسنگى و بيمارى و بلا مى باشد.» 🟢 حكيمی را پرسيدند، نفس را به چه طريق مهار كنيم؟ گفت: به گرسنگى و تشنگی. و نيز فرموده اند:«هيچ كس را خدا مصفّا نگرداند مگر به گرسنگى، و طيّ الارض نكردند مگر به گرسنگى، و خدا ايشان را دوست نگرفت مگر به گرسنگى.» 🔴 ابوطالب مكّي مى فرمايد: «مَثَل شكم، مَثَل طبل است، آواز آن به اين خوش است كه سبك و تند و تهی باشد، پس چون جوف خالی باشد، تلاوت خوش تر و قيام طولانى تر و خواب اندك باشد.» 🔵 از بزرگان داريم كه سه كس را خدا دوست دارد: «اندك خُور»، «اندك خواب» و «اندك راحت »را. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab