eitaa logo
📚 دوستی با کتاب 📚
373 دنبال‌کننده
247 عکس
24 ویدیو
19 فایل
✅ معرفی کتابهای خوب ✅ گزیده هایی از کتاب ها ✅ مسابقه کتابخوانی 📚هدف این کانال، دوستی با کتاب است📚 🌱 ارتباط با ما 👈 @sahour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌عبور از سيطره‌ي کمّيت‌ها 🔹سؤال: اين‌که فرموده‌ايد شهداي ما در دوران دفاع مقدس همين فضاي اربعيني را داشتند. آيا ما هم در اين تاريخ در فضاي اربعين مي توانيم آن شور و صفاي رزمندگان را تجربه کنيم؟ 🟢جواب: حتماً مي‌توانيم! مشروط بر آن که مثل رزمندگانِ دفاع مقدس شرايط تاريخي خود را درست درک کنيم. بنده در اين‌جا نمي‌خواهم مفصلاً اين نکته را مطرح کنم ولي همين اندازه که متوجه شويم حضرت امام خميني «رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه» تاريخ جديدي بنا کرد و آن تاریخ، تاريخِ روبه‌روشدن با تاريخ سيطره‌ي کميت‌ها بود، مي‌فهميم در کجاي تاريخ هستيم و چه چيزي را بايد نشانه بگيريم و از کجا عبور کنيم و به سوي کدام مقصد حرکت نمائيم. 🟠 اين تاريخ ما است و شهدا در اين فرهنگ و در اين زمان در فضاي توحيد افعالي و توحيد صفاتي پروريده شدند و با اين فرهنگ، انقلاب اسلامي شکل گرفت. اين انقلاب توسط يک شخصِ آگاه به مسائل سياسي محقق نشد که جايي براي کمّيت‌ها و ابزارهاي قدرت قائل باشد، اين انقلاب توسط يک عارفِ به حضور همه‌جانبه‌ي خدا در عالم ظهور کرد. تازه عارفي که عارف به حاکميت اسمُ الله در اين تاريخ بود. 🔵 ملاحظه مي‌کنيد که ما در حال حاضر در اوج قدرت اسلحه‌ها هستيم. تصورش را هم نمي‌توان کرد که شخصي به نام امام خميني «رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه» ماوراي حضوري که اسلحه‌ها دارند بيايد و بگويد: آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند. اين رازِ آن چيزي است که رزمندگان ما در جبهه تکه‌تکه مي‌شدند ولي پيروزي را حس مي‌کردند و امروز هم اگر متوجه غلبه کيفيت بر کميت شويم با همان احساس عمل مي‌کنيم و هدف‌گيري مي‌نمایيم و حرکت مي‌کنيم و شور و صفاي رزمندگان را در خود مي‌يابيم. 🟡 نگاهِ اصالت‌دادن به کيفيت در مقابل کمّيتِ سي هزار نفري دشمن موجب شد تا امام حسين(ع) تکه‌تکه شوند ولي پيروز بمانند و اين پیروزی در اولين اربعين ظهور کرد و معلوم شد محاسبه‌ي حضرت سيدالشهداء(ع) درست بود. دليل پيروزي امام حسين(ع) را در وسط ميدان کربلا در روز عاشورا نبايد جستجو کرد، آن پيروزي را در اولين اربعين و در اربعين‌هاي بعدي با تغییر مناسباتی که در جهان آن روز پیش می‌آید جستجو نمایيد. 🟣 اربعين امام حسين(ع) يعني شما بعد از چهل روز که از شهادت امام گذشته اظهار مي‌داري: «اَلسَّلامُ عَلَيکَ يا حُجَّةَ الله، اَلسَّلامُ عَلَيکَ يا حَبيبَ اللّه» تعبيرهاي زيارت اربعين را ببينيد، يعني اي سيد الشهداء تو حجت ما هستي و بر تو سلام مي‌کنيم و ما هم با تو و در کنار تو هستيم. البته عرايض بنده در رابطه با حضور تاريخي شيعه از طريق اربعين، داراي اجمال است و نياز به تفصيل دارد و ان‌شاءالله به مرور زمان به تفصیل در مي‌آید، عين مسائل مدرنيته که بی‌آیندگی آن بعد از مدتی تفصيل پيدا کرده و امروزه تا حدّي قابل فهم شده است. 🔴 معناي حضور تاريخي ما در اين زمانه نيز إن‌شاءاللّه آرام‌آرام قابل فهم مي‌گردد و متوجه‌ي رواياتي مي‌شويم که بر شناخت زمانه تأکيد دارند به همان معنايي که حضرت صادق(ع) مي‌فرمايند: در حکمت داود هست؛ «عَلَى الْعَاقِلِ أَنْ يَكُونَ عَارِفاً بِزَمَانِهِ مُقْبِلًا عَلَى شَأْنِهِ حَافِظاً لِلِسَانِهِ» بر عاقل است که زمانه‌اش را بشناسد و براساس شأنش با زمانه‌اش برخورد کند و زبان خود را از هرگونه سخن‌گفتن که مطابق زمانه‌اش نيست باز دارد. و يا مي‌فرمايند: «الْعَالِمُ‏ بِزَمَانِهِ‏ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس» بر آن‏كس كه به زمانه‏ى خود داناست، اشتباهات هجوم نمى‏آورد که نداند در این تاریخ چه‌کار باید بکند. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
🟢 بين رزمندگانِ دفاع مقدس و کساني است که در پياده‌روي اربعين شرکت مي‌کنند اين وجه مشترک هست که هر دو احساس حضور در تاريخي را مي‌کنند که توسط حضرت امام خميني «رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه» شکل گرفت و همه سعي دارند رسالت تاريخي تحقق اين تاريخ را به عهده بگيرند، منتها به شکل‌هاي مختلف. 🟠 در تقابل تمدني که بین فرهنگ توحیدی شیعه و فرهنگ سکولارِ مدرنیته پيش‌آمده، يک روح است که شیعیان را در بر گرفته و احساس مشترکي است که همه آن‌ها در آن احساس مشترک قرار دارند و از اين جهت بين آن خانمي که براي زوّار نان مي‌پزد و ظاهراً نمي‌داند چرا آن کار را مي‌کند، و بين آن طلبه و استاد دانشگاهي که مي‌دانند با حضور در پياده‌روي اربعين در حال تغييردادن معادلات جهان‌اند، هيچ فرقي نيست؛ دقيقاً هر دو در صحنه‌ي تقابلِ تاريخي بين کيفيت با کمّيت وارد شده‌اند و احساس حضوري دارند که زبانِ تبيين آن هنوز ظهور نکرده است. زيرا اين حضور، احساس حضور خاصي است که قلب‌ها درک مي‌کنند ولي عقل‌ها هنوز مفهوم درستي از آن نيافته‌اند و به همين جهت هم همه بيشتر از نظر قلبي نسبت به همديگر احساس نزديکي دارند هرچند از نظر عقلي از همديگر فاصله داشته باشند. 🔵 بايد متوجه باشيم پروژه‌ي مدرنيته شکست‌ خورده است و آينده‌ي آن تيره و تار است و لذا بايد ماوراي نگاه عقلِ مدرن به عالم و آدم نظر نمود و زندگي را شکل داد ولي نه در کنار فرهنگ مدرنيته بلکه در يک هويت مستقل و در مقابل فرهنگ مدرنيته از آن جهت که فرهنگ مدرن در ذات خود ضد معنويت است، در اين رابطه بايد خود را معنا کنيم و تاريخ‌مان را بسازيم. اين مسئله اصلي تاريخ ما است و غفلت از آن، غفلت از اساسي‌ترين مسئله‌ي زندگي است. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌اميدي بزرگ 🟡 سؤال: در جايي فرموده بوديد اين پياده‌روي اربعين که در اين سال‌ها شروع شده، از اين جهت تمدن‌ساز است و يک تاريخ به حساب مي‌آيد که ملاحظه مي‌شود، چگونه دست‌ها و دل‌ها به سوي هدفي مشخص اشاره دارند و يا در جايي ديگر فرموده‌ايد غرب هم از يک جهت يک تمدن است با عقل خاصي که دارد که در زمان خود دست‌ها و دل‌هاي مردمِ آن سرزمين براي تحقق اهدافي مشخص در کنار هم قرار گرفت. با توجه به اين امر آيا مي‌توان گفت عملاً تقابل تمدن اسلامي با تمدن غربي به صورت بالفعل وارد مرحله‌ي عملياتي خود شده و از مرحله‌ي تئوريکِ خود گذشته است؟ 🟣 جواب: هميشه هر وقت تمدني به صحنه تاريخ آمده همين‌طور بوده که دست‌ها و دل‌هاي آن ملت در کنار هم قرار مي‌گرفته و همه به هدفي واحد اشاره مي‌کردند و به سوي آن هدف جلو مي‌رفتند. غرب با اين تصور تمدن خود را شروع کرد که آينده‌ي تاريخ را بسازد و انديشمندان آن دوران به‌خصوص فيلسوفان، آدم‌هاي جدّي و مصممي بودند براي يک کار بزرگ، و با تمام وجود به صحنه آمدند تا به گمان خود آينده‌ي بشر را بسازند، بعد که به نفس امّاره گرفتار شدند -که داستانش مفصل است- همه‌چيز برعکس شد و روحيه‌ي استعمارگري، همه‌ي آن انگيزه‌ها را در حجاب برد. مسلّم همه‌ي تمدن‌ها وقتي ظهور مي‌کنند که دل‌ها و دست‌ها همه يکي مي‌شود، آن هم به سوي يک هدف متعالي وگرنه آن چنان پيوندي که منجر به يک تمدن شود به ميان نمي‌آيد، حال اگر صاحبان آن تمدن بعدها نتوانند نفس امّاره را کنترل کنند منجر به انحطاط آن تمدن مي‌شود و در نهايت به سقوط آن مي‌انجامد. در غرب هدفِ بهره‌برداري از طبيعت براي زندگي بهتر منجر به استعمار شد زيرا در متن آن حرکت نحوه‌اي از سکولاريته نهفته بود. 🔴 تفاوت ما با غرب در اين است که زيرساخت‌هاي انقلاب اسلامي و تمدن اسلامي را انگيزه‌هاي سکولار تعيين نکرده است بلکه رجوع به عالم قدس و معنويت و کيفيت‌هاي عالمِ وجود تعيين نموده و اين اميد بزرگي را به ميان آورده، اميدي که اگر از انگيزه‌هاي قدسي و الهي عدول نشود، واقعا به نتيجه مي‌رسد زيرا انگيزه‌ي اصلي اين حرکت، ايجاد عالَمي است که خدا در مناسبات بشری حرف اول و آخر را بزند. 🟢 اگر از اين زوّار که سيل‌آسا در حال حرکت‌اند بپرسيد با چه انگيزه‌اي اين حرکت را شروع کرديد ممکن است از واژه‌هاي مشهور استفاده کنند که مثلاً مي‌خواهيم به زيارت برويم، درست هم مي‌گويند ولي در باطن اين سخن‌ها و در باطن اين زيارت، نظر به نوعي از زندگي معنوي دارند که مي‌خواهند آن نوع زندگي را به تاريخ خود برگردانند. 🟠 در انقلاب اسلامي هم اين موضوع مشهود بود که مثلاً مادربزرگ بنده با نيت آن که حضرت امام خميني «رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه» به عنوان يک مجتهد فرموده‌اند در تظاهرات شرکت کنند، مي‌آمدند ولي در باطن اين سخن نظر به نوعي از جامعه داشتند که در آن جامعه، اسلام بايد همه‌ي مناسبات را تعيين کند، به همان معناي تحقق تمدن اسلامي. مادر بزرگ بنده حتي نمي‌گفت شاه نمي‌خواهيم، اما طوري ما را تشويق مي‌کرد که در عمل همان مي‌شد که شاه بايد برود. 🔵 اين يک بحث اساسي است که متوجه باشيم گاهي بار تاريخي واژه‌ها بيشتر از معنايي است که ظاهر آن واژه‌ها نشان مي‌دهند، مثل همين حرکت تاريخي مردمي که در حال پياده‌روي به سوي کربلا هستند. بار تاريخي اين کار، احساسي است که مي‌رود تا سرنوشت اين ملت را شکل دهد و در اثر آن کار، تمدني مناسب اين روح و روحيه ظهور کند. باز تکرار مي کنم، هميشه تمدن‌ها به همين شکل ظهور مي‌کرده‌اند که روحي ماوراي تصميمات جزئي، مردم را حرکت داده است و به يک معنا خدا هميشه به همين شکل اراده خود را در تاريخ به صحنه آورده است، هر چند ما هنوز واژه‌هاي مناسب اين حرکت را در زبان خود خلق نکرده‌ايم و از طرفي واژه‌هاي تاريخ گذشته، ظرفيت نماياندن روح اين حرکت را ندارند. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
🟡 در رابطه با بعضي از واژه‌هايي که روحِ تاريخ زمانه را مي‌نمايانند این خاطره را خدمتتان عرض کنم که در اواخر عمر رژيم شاهنشاهي يکي از روزهايي که از اصفهان براي درس‌خواندن به قم مي‌رفتم خدمت رفقايي که در ايوان مدرسه‌ي حجت نشسته بودند رسيدم. پرسيدند شعار جديد را شنيده‌اي؟ گفتم نه، گفتند شعارِ جديد عبارت است از: «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» باور کنید احساس کردم تمام معناي مبارزه چندین ساله در اين سه کلمه ظهور کرده است. اينقدر اين شعار در آن زمان حرف داشت که غيرممکن است آن احساس را شمايي که در آن تاريخ نبوده‌ايد، در اين زمان در خود بيابيد. اين شعار، زبان سال‌ها مبارزه بود و سال‌ها طول کشيده بود تا اين شعار ظهور کند، چندين سال همه مي‌خواستند همين را بگويند ولي زبانِ اظهار آن تولّد نيافته بود. هرکس آن شعار را مي‌شنيد حس مي‌کرد فتحي صورت گرفته است. شما ممکن است در اين زمان اين شعار را يک جمله‌ي عادي به‌حساب آوريد ولي در آن زمان اين يک جمله نبود، احساس چندین ساله یک ملت بود که در اين جمله به ظهور آمده بود. 🟣 در همين رابطه عرض کردم واژه‌هاي مناسب حرکتي که در اين تاريخ شکل گرفته، هنوز متولّد نشده و با واژه‌هاي تاريخ گذشته نمي‌توان آنچه را که در حالِ وقوع است گزارش داد. مردمي که در راه‌پيمايي اربعين در اين تاريخ شرکت مي‌کنند هنوز زباني براي توصيف احساس خود ندارند و ممکن است وقتي از انگيزه‌ي کارشان سؤال کنيد با زبان مشهورات جواب دهند در حالي‌که احساس تاريخي آن‌ها چيز ديگري است و خداوند اراده کرده است از طريق حرکت اين مردم چيزي را ماوراي آنچه تا حال در جريان بوده است به ظهور آورد، چه ما از چنين اراده‌اي خودآگاهي داشته باشيم و چه نداشته باشيم. ولي اگر آن اراده‌ي الهي نبود چنين حماسه‌اي از طريق اين مردم ظهور نمي‌کرد. 🔴 اين اراده‌ي خداوند است که آرام‌آرام از طريق همين مردم در حال به ظهورآمدن است و مثل فرش پيچيده‌اي که باز مي‌شود و نقش‌هايش در ايستگاه‌هاي مختلف آشکار مي‌گردد، اراده‌ي الهي در اين حرکت در هر سال از اجمال به تفصيل مي‌آيد تا به حقيقت خود برسد، بدون آن‌که گمان کنيم اين راه، راهي بدون درد و مشقت است، به همان معنايي که مولوي گفت: «نِي حديث راه پر خون مي‌کند». 🟢 در رابطه با اين‌که هنوز واژه‌هاي مناسب اين حرکت متولد نشده است، بايد متوجه باشيم واژه‌هايي که به‌کار مي‌بريم متناسب اين حرکت نيست زيرا سخن زمانه و روح تاريخ در هر دوره‌اي، بيشتر احساس‌کردني است تا گفتني، بيشتر با زبان کشف و شهود قابل توصيف است و نه با زبان عقل استدلالي. در اين حرکت، واژه‌هاي گذشته معناي سابق خود را از دست مي‌دهد مگر آن‌که آن سخنان صورت عرشي به خود بگيرند و انسان‌هايي را مخاطب قرار دهد که بر عهد خود با حقيقت باقي باشند. 🟠 ما در تاریخی که حرکت اربعینی مردم به صحنه آورده‌ هستیم. حالا اگر جایگاه تاریخی این حرکت را بشناسیم این تاریخ، از آنِ ما می‌شود مثل سنت‌های جاری در هستی که در آن هستیم و تنها با آگاهی نسبت به این سنت‌هاست که این سنت‌ها از آن ما می‌شود و امکانات آن سنت‌ها برای ما معلوم می‌گردد. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 کتاب: امکان حضور در تاريخي ديگر 🔻بخش هفتم 🖋نویسنده: اصغر طاهرزاده https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌حرکتي در اولين مرحله 🔵 سؤال: آيا به همان صورتي که استکبار سعي دارد به انقلاب اسلامي ضربه بزند و فکر انقلابي را در حجاب ببرد، امکان اين کار براي حرکتي که در اربعين شکل گرفته است وجود دارد؟ 🟡 جواب: مسلّم وجود دارد، زيرا هويت فرهنگ مدرنيته ضد معنويت است و با هر حرکتي که در فرهنگ غربي نگنجد مقابله مي‌کند. ولي ما با روحيه‌اي که دائماً سعي داريم حرکات خود را بازخواني کنيم و ضعف‌هاي آن را تقليل دهيم، مي‌توانيم از فتنه‌هاي غربي عبور کنيم، به همان معنايي که انقلاب اسلامي دائماً از طريق رهنمودهای مقام معظم رهبري «حفظه‌الله» نسبت به اهدافش بازخواني مي‌شود. اگر براي متعالي کردن اين حرکت، برنامه‌داشته باشيم و اهداف معنوي آن را مدّ نظرها قرار دهيم، در حال حاضر در شرايطي هستيم که دشمن نمي‌تواند در اين مرحله نقش چنداني در ضربه زدن به اين حرکت را داشته باشد. 🟣 انقلاب اسلامي داراي سه مرحله بود. مرحله‌ي اول انقلاب، طوري بود که دشمن اصلاً نمي‌توانست آن را ببيند. در مرحله‌ي دوم که يک مرتبه انقلاب صورت عملياتي به خود گرفت، انقلاب خيلي جلوتر از آنچه دشمنان فکر مي‌کردند جلو رفت، آنچنان با سرعت جلو مي‌رفت که تا دشمن مي‌خواست قدم ديروز را بررسي کند، انقلاب چند قدم جلوتر رفته بود. در مرحله‌ي سومِ انقلاب بود که دشمن توانست به خود آید و انواع فتنه‌ها و کودتاها و جنگ هشت‌ساله را به انقلاب تحميل نمايد که البته ملاحظه کرديد چون انقلاب در زمين دشمن بازي نمي‌کرد توانست از نقشه‌هاي دشمن جان به‌در برد. 🔴 در مورد حرکت اربعين در مقايسه با انقلاب اسلامي، ما در مرحله‌ي اول هستيم و دشمن هنوز نمي‌فهمد معناي اين حرکت چيست. از اين مرحله که گذشت و حرکتِ جهاني شيعه معني‌دار شد، حتماً تقابل شروع مي‌شود. تفاوت قضيه آن است که بحمدالله دشمن در فهم حرکت کيفي اربعين، فوق‌العاده ضعيف شده است و به يک معنا ما با مرحله‌ي انحطاط مدرنيته روبه‌رو هستيم تا آن حدّ که براي مقابله با اين جريان دست به دامن آل سعود و تکفيري‌ها مي‌شود که البته با شکست آل سعود، به عنوان دفع يکي از موانع حرکت معنوي جهان اسلام، کار ما سرعت بيشتري به خود مي‌گيرد. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌 کار بزرگي در حال وقوع است 🟢 سؤال: مقام معظم رهبري«حفظه‌الله» در سخنراني مورخ 2/2/92، آفت‌شناسي فعاليت‌هاي فرهنگي را يکي از واجب‌ترين کارها مي‌دانند، در آفت‌شناسي، نياز به شناخت ملاک داريم تا آن آفت‌هايي که دامن‌گيرِ انقلاب اسلامي شد براي حرکت اربعين پيش نيايد. چه ملاک‌هايي براي شناخت آفت‌هاي حرکتِ اربعين بايد مدّ نظر داشته باشيم؟ 🟠 جواب: چند چيز را بايد مدّ نظر داشت، يکي اين‌که مواظب باشيم در زمين دشمن که همان فرهنگ مدرنيته است با ملاک‌هاي آن فرهنگ، بازي نکنيم، به اين معنا که دقت داشته باشيم با نگاه غربي همديگر را و حرکات اين مردم را نگاه نکنيم و نخواهيم همه چيز مطابق ارزش‌هاي غربي جلو رود. ديگر اين که سعي کنيم تعريف درستي از اين حرکت داشته باشيم. در مورد اربعين دو تعريف، مقابل ما وجود دارد؛ يکي اين‌که حرکت اربعين را صرفاً يک عبادتِ فردي تعريف کنيم، ديگر آن‌که آن را در عين قدسي و معنوي‌بودن، حرکتي اجتماعي سياسي بدانيم براي آن‌که از آن طريق دستورات دين به جامعه برگردد و از آن به بعد فرهنگ سکولاريته مناسبات اجتماعي تربيتي ما را مديريت نکند. تلاش بنده در اين چند سال دقيقاً روي نکته‌ي دوم متمرکز است تا تعريفي که بايد از حرکت اربعين بشود تعريف درستي باشد. 🔵 اگر تعريف اين حرکت درست شد افق آينده‌ي آن روشن مي‌شود و معلوم مي‌گردد کجا بايد برويم و فعلاً کجا هستيم و در حال حاضر چه انتظاري بايد از اين حرکت داشته باشيم و چگونه بايد در متن اين حرکت به حضور در تاريخي ديگر فکر کرد و روشن‌کننده‌ي آن راهي که راه حضور در تاريخ ديگر است، چيست؟ اگر اين حرکت درست تعريف شود مي‌توانيم به دگرگوني معناي سياست اميدوار باشيم، چيزي که با انقلاب اسلامي شروع شده است. با تعريف درست اين حرکت تلقي تازه‌اي از زندگي پديد مي‌آيد، زيرا هيچ اصلاحي ممکن نيست جز با آمادگي روحي و اخلاقي مشترک مردمان و داشتن طرحي براي آينده، و اين در حرکت اربعيني مردم به چشم مي‌خورد، هرچند فعلاً در ابتداي اين حرکت هستيم. 🟡 از آن‌جايي که سکولاريسم يک رأي و نظر نيست بلکه دگرگوني در معناي زندگي و دگرگوني در نسبت آدمي با خود و با غير است، در حرکت اربعيني مردم، اين تعريف در حال دگرگوني است و نسبت آدميان با خود و با ديگران در حال تغيير است. عبور از سکولاريسم در این زمان، از ماندن در حدّ تئوري به عمل نقل مکان داده و حرکات مردم، حکايت‌گرِ اين عبور است. اگر در تعريف اين حرکت جاي مسائل کوچک و بزرگ را عوض نکنيم، متوجه مي‌شويم کار بزرگي در حال وقوع است. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📌چيستي حرکت اربعينيِ اين تاريخ 🟣 سؤال: شما در تعريفي که براي انقلاب اسلامي داريد، حقيقت انقلاب را برمي‌گردانيد به شخصيت اشراقي حضرت امام خميني «رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه» به آن معنا که چون انقلاب اسلامي به قلب امام خميني اشراق شده، سيره‌ي ايشان محل تفصيل انقلاب اسلامي است. حال سؤال اين جا است که آيا مي‌توانيم حرکت اربعين را به سيره‌ي امام حسين(ع) برگردانيم يا موضوع را بايد به شکل ديگري تفسير کرد؟ 🔴 جواب: همين‌طور که مي‌دانيد ما ذات و گوهر انقلاب اسلامي را - به همان معنايي که بر قلب امام خميني «رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه» اشراق شده- بر مي‌گردانيم به اراده‌ي الهي در اين تاريخ، براي عبور از فرهنگ مادي اين دوران. در حرکت اربعين هم همان اراده‌ي الهي است که در اين زمان به صحنه آمده است، تا بعد از چهارصد سال که از رنسانس غربي گذشته است، بشر متوجه فتحی تاريخي بشود. به همان معنایی که در زیارت امام حسین(ع) به آن حضرت اظهار می‌دارید «بِکُم فَتَحَ اللهُ وَ بِکُم یَختِم» یعنی خداوند از طریق شما راهی را می‌گشاید و راه دیگری را می‌بندد. منتها همان‌طور که انقلاب اسلامي ذيل حرکت امام حسين(ع) انجام شد و در پانزده خرداد سال 1342 حضرت امام خميني «رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه» بحث پيروزي خون بر شمشير را مطرح کردند، در اين زمان نيز اين ايده‌ي حضرت امام حسين(ع) است که در حرکت اربعيني مردم ظهور کرده تا راهي که انقلاب اسلامي در مقابل بشرِ اين دوران گشود، به صورتي وسيع‌تر در جهان شيعي به ظهور برسد و نفي کلّي استکبار را رقم بزند و پيرو آن، حکّام دست‌نشانده‌ي استکبار نيز از ميان برداشته شوند. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
🟢 پس از گذشتِ چهارصد سال از رنسانس - به عنوان يک حرکت براي زندگي برتر به روش سکولار- معلوم شد آن روش نمي‌تواند جواب نيازهاي اصلي بشر را بدهد و در تاريخي که با حرکت اربعين در حال ظهور است، اين پيام به گوش مي‌رسد که در چهارصد سال گذشته هيچ نفعي عايد بشر نشد و اين حضوري که شما در حرکت اربعيني مردم ملاحظه مي‌کنيد نشانه‌اي است از اين‌که مردم مي‌خواهند بيرون از فرهنگ غرب، زندگي خود را معنا ببخشند. به اين جهت است که ما در تعريف اربعين بايد خيلي تلاش کنيم و از آن جهت که يک اراده‌ي عمومي در ميان است موضوع را مدّ نظر قرار دهيم و آن را به مديريت گروهي خاص محدود نکنيم. 🟠 وقتي امام «رضوان‌ الله‌ تعالي‌ عليه» در رابطه با تحقق انقلاب اسلامي مي‌فرمايند: «اگر من هم برگردم ملت اسلام برنمى‏گردد. اشتباه نكنيد، اگر خمينى هم با شما سازش كند ملت اسلام با شما سازش نمى‏كند»، ما را متوجه اراده‌ي عمومي مردم مي‌کنند، به اين معنا که انقلاب اسلامي يک حقيقتي است که به قلب ملت اشراق شده و حضرت امام متذکر مردم هستند که از آن حقيقت غفلت نکنند به همان معنايي که قرآن به رسول خدا (ص)مي‌فرمايد: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ»(نحل/44) اي پيامبر! ما قرآن را بر تو نازل کرديم تا آن‌چه بر مردم نازل شده است را تبيين کني. به همين جهت است که مردم سريعاً تذکرات و رهنمودهاي حضرت امام«رضوان‌الله‌تعالي‌عليه» را تصديق مي‌کردند. زيرا حرف امام، حرف مردم بود. 🔵 خداوند در سوره‌ي آل‌عمران مي‌فرمايد: اي پيغمبر! بگو؛ «آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ عَلَيْنا»(آل عمران/ 84) ما به خدا و به آنچه بر ما نازل شده ايمان آورديم. نمي‌گويد به آنچه بر من نازل شد ايمان آوردم. يعني نور وحي الهي بر قلب سلمان و ابوذرها هم به صورت اجمال نازل شده است. ولي صاحب اين حقيقت به صورت تفصيلي حضرت پيامبر (ص) است. در حال حاضر هم نوري بر قلب شيعه‌ي اربعيني نازل شده و چيستي اين حرکت را بايد در اين فکر و فرهنگ معنا کرد. 🟡 آفت مهم اين حرکت آن است که حقيقت اين حرکت را نبينيم و آفت ديگر آن است که اين حرکت معنوي را صرفاً کمّي نگاه کنيم. نبايد اجازه داد موضوعي به اين بزرگي تفسير کمّي بشود و در حدّ يک حرکت سياسي تقليل يابد که در آن صورت حقيقت آن در حجاب مي‌رود، همان‌طور که اگر در حدّ يک حرکت معنوي فردي تقليل يابد حقيقت آن در حجاب مي‌رود. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
📚 📌اگر آرام نگرفتیم 🟣 رنج ‏ها غالبا مربوط به هواى نفس است. در واقع ما اگر عمل به تكليف كرده باشيم همان ما را آرام مى ‏كند. 🟢 اگر امر حق محرك ما باشد، امتثال آن امر بايد ما را آرام كند، اگر امتثال كرديم و آرام نگرفتيم و هنوز بحرانى هستيم، هنوز در رنجيم، نشان مى ‏دهد محرك ‏ها چيزهاى ديگر بوده است. عبادت صحت مى ‏آورد. چيزى تحريك نشده و ارضاء و اغناء نشده در ما باقى نمى ‏گذارد كه اعصاب ما را خرد كند و ما را از بين ببرد. 📚کتاب شرح دعای مکارم الاخلاق 🖋️ نویسنده: استاد علی صفائی حائری
📚کتاب: مسئله حجاب 🖋️ نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری 🔻کتاب مسئله حجاب، سلسله سخنرانی‏های استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان است. آن استاد فرزانه معتقد بود که گذشته از انحراف‏های عملی فراوانی که در زمینه حجاب به وجود آمده، این مسئله و دیگر مسائل مربوط به زن، وسیله‏ای در دست برخی افراد ناپاک قرار گرفته است که بر ضد دین مقدس اسلام تبلیغات منفی می‏کنند. 🔻این کتاب دو بخش دارد. شهید مطهری در بخش اول ابتدا نشان می‏دهد که مسئله پوشش زن از ویژگی‏های اسلام نیست و میان ملت‏های دیگر نیز وجود داشته است. سپس به عده‏ای که طرفدار بی‏حجابی زن و نشست و برخاست او با مردان بیگانه در جامعه هستند، پاسخ می‏دهد. 🔻در بخش دوم، به عده‏ای پاسخ می‏دهد که معتقدند زنان باید حتی چهره و دست خود را از نامحرم بپوشانند و به خانه‏نشینی زن عقیده دارند. استاد مطهری در این کتاب ثابت می‏کند که نظر اسلام، حفظ حریم و حضور باوقار زن در جامعه با پوشش مناسب است. https://eitaa.com/doosti_ba_ketab
🔻 مسئله حجاب 🖌نویسنده: استاد شهید مرتضی مطهری تولید ایران صدا تعداد قسمت ها: 14 قسمت https://eitaa.com/doosti_ba_ketab