eitaa logo
دوستی با خدا
32.2هزار دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
4.5هزار ویدیو
94 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️آیت‌الله حائری شیرازی: 🍃انسان اگر برای وقتش🗓 برنامه‎ریزے نڪرد شیطان برایش بـــرنامه ‎ریزے مے‎ڪند غیبت‎ها، تهمت‎ها، حرف‎هاے بے‎مزه و لهــــو، همه این‌ها نتیـجه بے‎برنامــگے است. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨فَعَقَرُوا النَّاقَةَ وَ عَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَ قَالُوا يَا صَالِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ{۷۷} پس مستكبران ناقه را پى كرده و كشتند و از فرمان پروردگارشان سرپيچى كردند و گفتند: اى صالح اگر از فرستادگان خدایی پس عذابى را كه وعده مى‌دهى براى ما بياور.(۷۷) ⬅️ «عقر» به معناى پى كردن است يعنى قطع كردن عصب و رگ محكم و مخصوص پشت پاى اسب و شتر كه عامل عمده حركت آنهاست و با قطع آن حيوان به زمين مى‌افتد و از راه رفتن باز مى‌ماند. در سوره قمر کلمه «عقر» مفرد آمده كه بيانگر اين است كه قاتل ناقه یک نفر بوده اما در اينجا و سوره‌هاى شمس و شعراء و هود به صورت جمع آمده است «عقروا» كه نسبت پى كردن به تمام قوم داده شده است. اين به خاطر سكوت و رضايت آنان بود و شریک جرم محسوب شده‌اند. چنانكه حضرت على علیه‌السلام نيز مى‌فرمايد: سرنوشت مردم در گرو رضايت و دشمنى آنان است. همانگونه که ناقه صالح را یک نفر پی کرد اما چون بقیه مردم نيز به آن عمل راضى بودند. در گناه او شریک شدند و همگى عذاب ديدند. ↲نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۱ ◽️نکتـــه‌ها 🍃كفر زمینه تجاوز است. «كافِرُونَ فَعَقَرُوا ...» 🍃سكوت و رضايت بر گناه شركت در گناه محسوب مى‌شود. «عقروا» با اينكه قاتل یک نفر بود. 🍃نافرمانى و تجاوز از دستور مهم‌تر از كشتن شتر است. «وَ عَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ» 🍃دستورات الهى برخاسته از ربوبيّت اوست. «أَمْرِ رَبِّهِمْ» 🍃تكبر زمینه ساز جسارت و گستاخى است. «ائْتِنا بِما تَعِدُنا» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ. 🟡پرهيز از ادّعاهاى علمى (علمى، اخلاقى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از گفتن «نمى دانم» روى گردان است، به هلاكت و نابودى مى رسد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 85 🔰* 👌🔆 خطرات ترك «نمى دانم» 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه سخنى را كه در حكمت 82 آمده بود به صورت جالب ديگرى بيان مى كند و مى فرمايد: 🔶 «كسى كه جمله «نمى دانم» را ترك كند مواضع آسيب پذير خود را در معرض ضربه هاى خطرناك (مخالفان) قرار داده است» ✴️اشاره به اين كه با اين كار خود را به هلاكت مى افكند و اين هلاكت ممكن است جنبه دنيوى داشته باشد در آنجا كه سخنان نسنجيده و خطرآفرين است و يا جنبه اخروى، در آنجا كه سخنانش لطمه به حيثيت و آبروى اشخاص وارد مى كند يا مردم را به گمراهى مى كشاند. 🔸«مقاتل» جمع «مقتل» است. ارباب لغت آن را به مواضعى از بدن كه اگر ضربه بر آن وارد شود حيات انسان به مخاطره مى افتد تفسير كرده اند; مانند سر و سينه و امثال آن. 🔰ابن ابى الحديد در شرح اين سخن حكيمانه داستان جالبى از بوذر جمهر نقل مى كند كه زنى نزد او آمد و از مسئله اى سؤال كرد. بوذرجمهر گفت: نمى دانم. زن عصبانى شد. 💢گفت: پادشاه هر سال آلاف و الوفى به تو مى دهد كه بگويى نمى دانم؟ بوذرجمهر گفت: آنچه را به من مى دهد در برابر چيزهايى است كه مى دانم و اگر مى خواست در برابر آنچه نمى دانم چيزى به من بدهد تمام بيت المال او نيز كفايت نمى كرد (اشاره به اين كه مسائلى را كه ما نمى دانيم بسيار بيشتر از آن است كه مى دانيم). 🔰نيز از بعضى فضلا نقل مى كند كه اگر كسى در برابر چيزهايى كه نمى داند بگويد: نمى دانم، او را تعليم مى دهيم تا بداند 💠و اگر بگويد: مى دانم، امتحانش مى كنيم تا بگويد نمى دانم (و رسوا شود). 🔰شبيه اين سخن را مرحوم مغنيه در فى ظلال نهج البلاغه از كتاب «الحكمة الخالده» نقل مى كند: احدى از ياران رسول خدا(صلى الله عليه وآله)ادعا نكرد كه همه چيز را مى داند 🔸و به طور مطلق نگفت: «سلونى» (از من بپرسيد) به جز على بن ابى طالب(عليه السلام) 🔰در همين رابطه ضرب المثلى نقل شده است كه آن نيز محتواى كلام امام را دارد: «مَقْتَلُ الرَّجُلِ بَيْنَ فَكَّيْهِ» موضع آسيب پذير انسان در ميان دو فك او قرار دارد (يعنى زبان او مايه هلاكت او مى شود). 🔰مرحوم شوشترى از قتاده (فقيه معروف اهل سنت) نقل مى كند كه روزى ادعا كرد كه من هر چه را تا به حال شنيده ام يا به حافظه سپرده ام هرگز فراموش نكرده ام. 💢بعد از اين سخن به خدمتكارش گفت: كفش مرا بياور بپوشم. خدمتكار گفت: كفش شما در پاى شماست (وى از آن ادعا و اين عمل سخت شرمنده شد). مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
62 اختیار محدود ☢️ گفته شد که انسان نباید به خاطر شکست هایی که توی امتحانات مختلف برای خودش به وجود میاره سرخورده و ناامید بشه. ⭕️ خیلی وقتا میشه که یه آقا یا خانم مورد ظاهرا نامناسبی رو به عنوان همسر خودشون انتخاب میکنند و بعدا پشیمان میشن. ❇️ گاهی تا سال ها اون آدم خودش رو سرزنش میکنه که چرا چنین انتخابی داشته! 💢 وقتی هم بهش میگی بابا این یه امتحان از طرف خداست میگه نه بابا چیکار داره به خدا؟ اینو که خودم با دست خودم انتخاب کردم!😞 - خب عزیزم تو واقعا فکر میکنی خدا توی انتخاب های تو هیچ دخالتی نداره؟☺️ درسته که آدم اختیار داره ولی این اختیار همیشگی نیست و گاهی وقت ها خداوند در اختیار انسان تصرف میکنه. 🔶 آدم ها مجاز نیستند که هر گناه یا کار خوبی انجام بدن بلکه انتخاب های انسان یه چارچوبی داره و صرفا در اون چارچوب میتونن گزینه هایی رو انتخاب کنند ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شرح حدیث اخلاق| ⭕️ تضمین بهشت با شش شرط ❕ ❤️ (حفظه الله)❤️ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq.mp3
947.3K
🔊 بسیار شنیدنی👌👌 🎙🌸حضرت علامه حسن زاده آملی (ره) ❇️ موضوع : دنیا مزرعه آخرت ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
💌 🌹شهید سید مجتبی علمدار: سعی کنید انیس و مونستان باشد نه زینت دکورها و طاقچه‌های منزلتان شود! بهــــتر است را زیـــنت قلـــــبتان کنــید. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❤️حضرت علی علیہ السلام: 🔥بدرستیڪہ بیشترین ناله هاے اهل جهنم از تسویف است. 📚جامع السعادات/ ج۳/ ص۴۶ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️علامه حسن زاده: 🌷با ابنای روزگار بساز و مرد تحمل باش. مانند آسیاب باش، درشتی آنان را بستان و نرم باز ده. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ{۱۱۸} پس بدين سان حق آشكار شد و نبوّت موسى تأييد گرديد و آنچه كه ساحران می‌کردند باطل و بيهوده گرديد. (۱۱۸) ✨فَغُلِبُوا هُنالِکَ وَانْقَلَبُوا صاغِرِينَ{۱۱۹} پس ساحران و فرعونيان همانجا مغلوب شدند و خوار و زبون برگشتند. (۱۱۹) ✨وَ أُلْقِیَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ{۱۲۰} و جادوگران به سجده درافتادند.(۱۲۰) ⬅️ با پيروزى حضرت موسى ضربه سختى برنظام فرعونى وارد شد اما مهمتر آنكه ساحران يكجا به موسى ايمان آوردند و حیثیت فرعون از درون فرو ريخت. مرجع ضمير در جمله «ما كانُوا يَعْمَلُونَ» ساحران است‌. ◽️نکتـــه‌ها 🍃حق پيروز و باطل نابود است. «فَوَقَعَ الْحَقُّ» باطل‌هاى ساخت دست بشر در برابر حق تاب نمى‌آورند. 🍃در شیوه تبليغ با بيان حق و آشكار كردن حقيقت مى‌توان باطل را از ميدان‌ بيرون كرد. «فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» 🍃یک جلوه از طرف حق هزاران جلوه فریبنده باطل را محو مى‌كند. «فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» براى مبارزه با معجزه موسى مدت زمان طولانى زحمت كشيدند و انواع جادوها را بكار بستند ولى تمام آنها بى‌فايده بود. 🍃ساحران پس از شكست همراه فرعونيان صحنه مبارزه را ذليلانه ترک کردند. «انْقَلَبُوا صاغِرِينَ» 🍃مدعیان پيروزى «نَحْنُ الْغالِبِينَ» مغلوب‌هاى تاريخ گشتند. «فَغُلِبُوا ... صاغِرِينَ‌» 🍃عظمت معجزه الهى آن گونه بود كه ساحران گويا ناخواسته و بى‌اختيار به سجده افتادند. «أُلْقِیَ» به صورت مجهول آمده است. 🍃شناخت حق زمینه خضوع و تسليم است. «أُلْقِیَ السَّحَرَةُ ساجِدِينَ» مى‌توان در سایه شناخت صحيح در یک لحظه تغيير عقيده داد و خوشبخت شد. 🍃سجده بارزترين جلوه تسليم است و سابقه بس طولانى دارد. «ساجدين» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ. وَ [يُرْوَى] رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ. 🟡برترى تجربه پيران از قدرتمندى جوانان (اخلاقى، تجربى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: انديشه پير در نزد من از تلاش جوان خوشايندتر است. (و نقل شده كه تجربه پيران از آمادگى رزمى جوانان برتر است). ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت86 🔰* 👌🔆 اهمیت رأى پیر 📜امام(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیزش، مقایسه اى میان رأى و تدبیر پیران و چالاکى و دلاورى جوانان مى کند و مى فرماید: «راى و تدبیر پیر نزد من بهتر از چالاکى جوان (در میدان نبرد) است.⤵️ 🔰در روایت دیگرى آمده است: از جنگجویى جوان بهتر است»; (رَأْیُ الشَّیْخِ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلاَمِ وَرُوِیَ «مِنْ مَشْهَدِ الْغُلاَمِ»). _«جَلَد» به معناى چابکى و نیرومندى و «غلام» در اینجا به معناى جوان و «مشهد» در این گونه موارد به معناى میدان جنگ است. ✴️بدیهى است براى پیروزى در نبرد با دشمن در درجه نخست نقشه هاى صحیح لازم است و در درجه بعد دلاورى و چالاکى جنگجویان و به یقین تا نقشه صحیحى نباشد دلاورى ها به نتیجه اى نمى رسد، 💠از این رو امام(علیه السلام)مى فرماید: تدبیر پیران نزد من از شجاعت و چالاکى جوانان بهتر است، زیرا مردان بزرگسالى که سال ها میدان هاى نبرد را دیده اند و تجربه ها آموخته اند بر اساس آن تجربه ها قادر به تنظیم برنامه صحیح هستند در حالى که جوانان، چنین توانى را ندارند; ولى به عکس پیران، داراى قدرت و توانایى جسمى کافى و دلاورى و چالاکى هستند، 👈گرچه هر یک امتیازى دارند; ولى پایه اصلى را رأى و تدبیر پیران تشکیل مى دهد. 👈تاریخ نیز این کلام حکیمانه را کاملاً تأیید مى کند مثلا در جنگ خندق تدبیرى که سلمان فارسى در پیشنهاد حفر خندق اندیشید توانست مدینه را از سقوط در چنگال دشمن حفظ کند. 💠این گفتار حکیمانه در ضمن به جوانانى که نسبت به پیران بى اعتنا هستند و خود را کانون همه چیز و پیران را خارج از گردونه اجتماع مى پندارند هشدار مى دهد که به بزرگسالان احترام بگذارید و خود را از تجارب آنها بى نیاز ندانید. 🔰به گفته ابو الطیب: علم و تجربه پیش از شجاعت شجاعان است آن اول است و این در محل دوم قرار دارد. ولى هنگامى که هر دو با هم براى شخص نیرومندى جمع شوند به بالاترین محل صعود مى کنند. 🔰ابن ابى الحدید بعد از ذکر شعر بالا نصیحتى از یکى از سلاطین به فرزندش نقل مى کند که مى گفت:⤵️ فرمانده لشکر خود را جوان مغرور و کم تجربه اى انتخاب نکن و نه پیر از کار افتاده اى را که گذشت روزگار از عقلش کاسته، چنان که گذشت عمر جسمش را ضعیف کرده، 👈بر تو باد که بزرگسالان پرتجربه را برگزینى. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
63 امتحانات متناسب ✅ یه موضوع مهم در امتحانات الهی اینه که هر کسی باید امتحان خودش رو به خوبی بشناسه و همون امتحانش رو به خوبی بده. 🔸 خداوند متعال هم طبق امکاناتی که به آدم ها میده ازشون امتحان میگیره و به اندازه تلاشی که میکنند پاداش میده. ❇️ مثلا روز قیامت خیلی از افراد رو با فرعون و نمرود محشور میکنند. اونا به خدا اعتراض میکنند و میگن خدایا ما که به اندازه فرعون آدم نکشتیم! پس چرا ما رو همنشین اینا کردی؟😣😤 🌺 خداوند هم میفرماید: من به تو چند نفر به عنوان "زن و بچه" بهت دادم تا کنم اما تو دقیقا رفتاری که با بردگان خودش داشت رو با زن و بچت داشتی! ⭕️ تو انقدر ناپاکی درون خودت تلنبار کرده بودی که اگه من به اندازه فرعون چند هزار نفر هم زیر دستت میذاشتم به همشون ظلم میکردی! پس دقیقا هم رتبه اونا باید قرار بگیری. من چند هزار نفر بی گناه از کجا می آوردم که زیر دست تو قرار بدم و تو ظلم کنی تا معلوم بشه مثل فرعون هستی؟!!! ⭕️ ماها اصلا نباید فکر کنیم که هیچ وقت ممکن نیست هم درجه ظالمان عالم قرار بگیریم! هر کسی توی امتحانات خودش نشون میده که چقدر زیبایی یا خباثت پنهان کرده.... این سوال رو از خودمون بپرسیم: 🔶 من روز قیامت با چه گروهی محشور میشم برای همیشه؟! ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخرین جمله عمر عاص و دعا برای حضرت علی علیه السلام ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 ؛ ـ یعنی دامادشون چکاره است؟ ـ وضع مالی پدر عروس‌، چطوره؟ ـ حالا بچه‌شون دختره یا پسر؟ ـ در گوشِ فلانی، چی گفتی؟ ـ صبر کنید، من نشنیدم ؛ درمورد کی حرف می‌زدید؟ ... و 💥... میلِ به دانستنِ اسرار دیگران، و یا هرآنچه دانستنش به ما مربوط نمی‌شود؛ لحظه به لحظه از ما انسان متجاوزتر و خطرناک‌تری می‌سازد! تا دیر نشــده، برای درمان فکری کنیم ♨️. 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یڪ حدیث🍃 ❤️امام على عليہ السلام: 🍃🌹مَن أفنى ،عُمرَهُ في غَيرِ ما يُنجيهِ، فقَد أضاعَ مَطلَبَهُ. 🍃🌹هر ڪہ عمر خود را در راه چيزےجز آنچه او را نجات مى دهد صرف ڪند، مطلوب خود را از دست داده است. 📚غررالحڪم حدیث۸۵۳۲ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️عـــلامه طباطبایی(ره): 🍀سهل‌انگاری در شتافتن به‌سوی تــوبـه و امروز و فردا ڪردن، خود مـعصیتی است مستمـــر ڪه هر لحــظه تڪرار مــےشود.🌿 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨قالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ{۱۲۱} ساحران گفتند: به پروردگار جهانيان ايمان آورديم(۱۲۱) ✨رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ{۱۲۲} همان پروردگار موسى و هارون(۱۲۲) ⬅️ جادوگرانى كه براى رسوا ساختن حضرت موسى و كسب مال و مقام نزد فرعون به صحنه آمده بودند. با ديدن معجزه موسى علیه‌السلام ايمان آورده و آن را اعلام و به اصول توحيد، نبوّت و معاد اقرار كردند. توحيد و نبوّت را با جملات‌ «آمَنَّا بِرَبِّ الْعالَمِينَ، رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ» و ايمان به معاد را در آيه ۱۲۵ با جمله «إِلى‌ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» اعلام داشتند. در واقع فرعون با فراهم آوردن جادوگران سبب شد كه آنان يكجا به موسى ايمان آورند. آرى، عدو شود سبب خير، اگر خدا خواهد. ⬅️ ساحران موسى و هارون عليهما السلام را در كنار هم ذكر كردند و گفتند: «رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ» زيرا هارون نيز در كنار موسى در ارشاد آنان نقش داشته است. و يا اگر مى‌گفتند: «رَبِّ مُوسى‌» احتمال سوء استفاده فرعونيان داده مى‌شد كه بگويند ربّ موسى فرعون است. چون او سال‌ها در خانه فرعون و تحت تربيت او بود تا بزرگ شد. چنانكه خود فرعون به موسى علیه‌السلام گفت: آيا ما تو را در كودكى تربيت نكرديم؟ «أَ لَمْ نُرَبِّکَ فِينا وَلِيداً» ↲سوره شعراء، آیه ۱۸ لذا ساحران اين توطئه را نقش بر آب كردند و گفتند: «رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ» حضرت على علیه‌السلام فرمود: «كُن لما لا ترجو أرجى منک لما تَرجو» به آن چيز كه اميد ندارى، اميدوارتر باش تا به چيزى كه اميدى در آن هست چنانكه موسى علیه‌السلام حركت كرد تا براى خانواده‌اش آتش بياورد. اما با مقام رسالت برگشت ملکه سبأ براى ديدن حضرت سليمان علیه‌السلام از شهر خارج شد. اما مؤمن برگشت ساحران براى رسيدن به پست و مقام به دربار فرعون آمدند. اما با ايمان و مؤمن بازگشتند. ↲تفسیر اثنی عشری ↲تحف العقول، صفحه ۲۰۸ ◽️ نکتـــه‌ها 🍃ساحران قبل از مبارزه محتواى دعوت موسى را شنيده بودند و لذا پس از ديدن معجزه آن حضرت به همان شنيده‌ها اقرار كردند. «قالُوا آمَنَّا» 🍃انسان انعطاف‌پذير و آزاد است و مى‌تواند پس از فهميدن حق عقيده و فكر خود را تغيير دهد. «قالُوا آمَنَّا» 🍃توبه انحراف فكرى و شرک ايمان است. «آمَنَّا» 🍃ساحران تفاوت معجزه و جادو را بهتر از ديگران فهميدند و لذا خيلى سريع ايمان آوردند. «آمَنَّا» 🍃گاهى ايمان نياوردن مردم به دليل ناشناخته بودن حق است همين كه حق روشن شد گروهى ايمان مى‌آورند. «آمَنَّا» 🍃جلوى سوء استفاده را بايد گرفت براى اينكه فرعون نگويد: من همان‌ «بِرَبِّ الْعالَمِينَ» هستم ساحران گفتند: «رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ» 🍃در خالقیت خداوند بحثى نيست نزاع بر سر ربوبيّت خدا و تدبير جهان به دست اوست. «بِرَبِّ الْعالَمِينَ‌ رَبِّ مُوسى‌ وَ هارُونَ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ، وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ. 🟡ارزش استغفار (طلب بخشش از خدا) (اخلاقى، معنوى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: در شگفتم از كسى كه مى تواند استغفار كند و نااميد است. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda