eitaa logo
دوستی با خدا
33هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
93 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 دین فروشی برای رسیدن به دنیا ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🎙 آيت الله استاد آملی (حفظه الله) 🔴 موضوع : طهارت حسینی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 وظایفی که در زمان تحصیل، بعهده‌ی ماست، وظایفی که در زندگی شغلی، بعهده‌ی ماست، وظایفی که در خانواده، بعهده‌ی ماست، وظایفی که .... با گذشت عمرمون، و در دوره‌های مختلف زندگی؛ ۱ـ یا تغییر می‌کنند، ۲ـ یا کلاً از ما برداشته می‌شن ! 💥 امّا یک وظیفه هست، که در هیچ دوره از عمر ما، نه تغییر میکنه، و نه از ما ساقط میشه؛ بنظـــر شما چیه ؟ ( که؛ "یادمون باشه"ی فرداشب رو دنبال کنیم. ) 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 🔹امیرالمؤمنین عليه السلام: 🌷كانون بدى ها، لجاجت و مجادله زياد است 🌷جِماعُ الشَّرِّ اللَّجاجُ و كَثرَةُ المُماراةِ 📚غررالحكم حدیث 4795 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
موانع بر سر راه انسان ❇️مقام معظم رهبری: 🔹 در سر راه انسان وجود دارد. اساساً همين وجود مانع است كه به تلاش انسان معنا و حقيقت معنوى ميبخشد و اسمش ميشود ؛ والّا اگر مانع نبود، جهاد معنى نداشت. جهاد يعنى جدّ و جهد همراه با زحمت و چالش با موانع. ❓ اين موانع چه بودند؟ ما دو نوع موانع داشتيم: - يكى موانع درونى - يكى موانع بيرونى ❓ يعنى چه چيزهايى‌؟ 🔹 يعنى آن چيزهايى كه در درون خود ما انسانها -چه تصميم‌گيرانمان، چه آحاد مردممان، چه ناظرين بيرون از گود مبارزه و انقلاب- وجود دارد؛ اينها موانع درونى است. 🔹 موانع درونى، ؛ ضعف‌هاى فكرى است، ضعف.هاى عقلانى است، راحت‌طلبى است، آسان‌گرايى است، آسان‌پندارى است؛ اين گاهى اوقات خودش يكى از موانع تحقّق آن چيز است. 🔹 خب، حالا ببينيد اين موانع را. همه‌ى اين موانع جزو سنّتهاى الهى است. وجود اين موانع، تصادفى نيست. اينها سنّت الهى است؛ يعنى تلاش و حركت با مانع مواجه است، والّا جهاد معنا نميداشت: وَ كَذٰلِكَ جَعَلْنٰا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيٰاطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً؛ در همه‌ى دعوتهاى انبيا، دشمنان - موانع - از جن و انس وجود داشتند. 🗓 در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌هاى شيراز؛ ۱۳۸۷/۲/۱۴ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ ۖ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَ مَنْ مَعَهُ ۗ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِنْدَ اللهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَايَعْلَمُونَ{۱۳۱} پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى‌آمد. مى‌گفتند: اين حق ما و به خاطر لياقت ماست ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى‌رسيد. به موسى و پيروانش فال بد مى‌زدند. بدانيد كه سرچشمه شومى‌هايشان نزد خداست و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كيفر مى‌دهد ولى اكثرشان نمى‌دانند.(۱۳۱) ⬅️ «يَطَّيَّرُوا» از «تَطَيُّر» به معناى فال بد زدن است. چون عرب‌ها اغلب فال بد را از طريق پرواز پرنده يا صداى آن مى‌دانستند به هرگونه فال بد «طَيَره» مى‌گويند. ↲تفسیر نمونه ⬅️ در آيات ديگر قرآن نيز فال بد در مورد پيامبران حتى پیامبر صلى الله عليه و آله مطرح شده است. ↲سوره نساء، آیه ۷۸ ↲سوره نمل، آیه ۴۷ ↲سوره یس، آیه ۱۸ فال بد در پيدايش حوادث و پيش آمدها هيچ اثر طبيعى و منطقى ندارد، اما آثار روانى بسيارى دارد. در روايات مى‌خوانيم: فال بد نوعى شرک به خداست و هرگاه فال بد زديد به كار خود ادامه دهيد و به آن اعتنا نكنيد. ⬅️ امام صادق علیه‌السلام فرمودند: فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى، اگر آن را سبک بگيرى كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى پر اثر و اگر به آن اعتناء نكنى هيچ اثرى نخواهد داشت. ↲تفاسیر نمونه و المیزان ⬅️ فال بد در ميان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبينى و ركود كارها مى‌شود لذا از آن نهى شده است، اما فال نیک چون سبب حركت و عشق و اميد است اشكالى ندارد. ↲تفسیر نمونه ◽️نکتـــه‌ها 🍃فرعونيان تنها خود را شايسته و حقّ كاميابى را مخصوص خود مى‌دانستند. «قالُوا لَنا هذِهِ» 🍃رفاه و كاميابى براى فرعونيان امرى شناخته شده و عادى بود، اما تلخى‌ها براى آنان ناشناخته و ناباور بود. کلمه «الحسنة» همراه الف و لام و حرف‌ «فَإِذا» نشانه شناخته شدن و کلمه «سَيِّئَةً» بدون الف و لام در كنار «إِنَّ» نشانه ناشناخته و ناباور بودن است. 🍃اكثر فرعونيان به جاى آنكه از قحطى و هشدارهاى الهى بيدار شوند به تحليل غلط پرداختند و آن را به موسى نسبت دادند. «يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌» 🍃نسبت دادن خوبى‌ها به خود و بدى و بدبختى‌ها به انبیاء و دين نشانه خودبينى و جهالت است. «فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌» 🍃ریشه خرافات و فال بد جهل است. «يَطَّيَّرُوا ... لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ سَمِعَ (علیه السلام) رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِيَّةِ يَتَهَجَّدُ وَ يَقْرَأُ، فَقَالَ: و درود خدا بر او، (صداى مردى از حروراء را شنيد كه نماز شب مى خواند و قرآن تلاوت مى كرد) فرمود: نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ، خَيْرٌ مِنْ صَلَاةٍ فِي شَكٍ. 🟡ارزش يقين (اخلاقى، اعتقادى): 📜خوابيدن همراه با يقين، برتر از نمازگزاردن با شك و ترديد است. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 97 🔰* 👌🔆 عمل بى ارزش 🔮بخش اول🔮 📜در آغاز اين سخن حكمت آميز و كوتاه مى خوانيم: «امام(عليه السلام) صداى يكى از خوارج را شنيد كه مشغول به عبادت شبانه است و قرآن تلاوت مى كند. فرمود: ✴️خواب توأم با يقين و ايمان، بهتر از نمازى است كه همراه با شك باشد»; 💢«حَرُوريّه» نام خوارج يا گروهى از خوارج است كه براى نخستين بار در قريه اى به نام «حَرُوراء» در نزديك كوفه اجتماع كردند و اعلان مخالفت با امير مؤمنان على(عليه السلام) نمودند در تواريخ عدد آن گروه را دو هزار نفر نوشته اند. 🔸بسيارى از آنها اهل عبادت مخصوصاً تهجد (عبادت شبانه) و تلاوت قرآن بودند; ولى كاملاً قشرى مى انديشيدند و مسيرى را كه در عقيده اسلامى خود انتخاب كرده بودند آميخته با شك بود. 💠به همين دليل امام مى فرمايد خواب همراه با يقين بهتر از نماز همراه با شك است. 🔸دليل آن هم روشن است. آنچه انسان را به خدا نزديك مى سازد و صراط مستقيم را پيش پاى انسان مى نهد، ايمان و يقين است كه اگر محكم باشد هيچ گونه انحرافى براى انسان پيش نمى آيد; 🔸ولی آنها كه ايمان ضعيفى آميخته با شك دارند به آسانى از راه راست منحرف مى شوند. از اين رو عبادت آنها بسيار سطحى و كم ارزش است. 🔰اين سخن شبيه چيزى است كه در حكمت 145 درباره روزه داران و شب زنده داران آمده است: 🔶چه بسا روزه داران كه از روزه خود به جز تشنگى و گرسنگى بهره اى نمى برند و چه بسا شب زنده دارانى كه از قيام شبانه خود جز بى خوابى و خستگى بهره اى ندارند. آفرين بر خواب هوشمندان و افطارشان». 🔰مرحوم ديلمى در ارشاد القلوب حديثى نقل مى كند كه شاهد حكمتى است كه به شرح آن پرداخته ايم. مى گويد: امير مؤمنان شبى از شب ها از مسجد كوفه خارج شد و به سوى خانه خود مى رفت. پاسى از شب گذشته بود و كميل بن زياد، از اخيار شيعه و محبين امام(عليه السلام) در خدمتش بود. 🔸در اثناى راه به خانه اى رسيدند كه صداى تلاوت قرآن از آن شنيده مى شد و اين آيه را با صدايى حزين و گريه آور تلاوت مى كرد: (أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَقائِما...). 🔶كميل در دل از آن تمجيد كرد و از حال اين قارى قرآن لذت برد بى آنكه سخنى بگويد. امام(عليه السلام) نگاهى به او كرد، فرمود: اى كميل سر و صداى آن مرد تو را در شگفتى فرو نبرد. اين مرد اهل دوزخ است و در آينده به تو خبر خواهم داد. 🔶كميل نخست از مكاشفه اميرمؤمنان (عليه السلام) نسبت به باطن او و سپس گواهى اش به دوزخى بودن اين قارى قرآن با اين كه در حالت روحانى خوبى فرو رفته بود حيران ماند. ♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
🔰شرح و تفسیر حکمت 97 🔰* 🔮بخش دوم🔮 💢مدتى گذشت تا زمانى كه خوارج بر ضد على(عليه السلام) شوريدند و حضرت ناچار به جنگ با آنان شد. امام(عليه السلام) شمشيرى در دست داشت كه با آن سرهايى از خوارج را بر زمين مى افكند. 💢در اين حال نوك شمشير را بر يكى از آن سرها گذاشت و به كميل كه در كنارش ايستاده بود رو كرد و فرمود: اى كميل «أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَقائِما يعنى اين همان شخص است كه در آن شب اين آيه را مى خواند و تو در اعجاب فرو رفتى. 🔶كميل خود را به روى پاهاى امام(عليه السلام)انداخت و از فكر آن شب خود استغفار كرد. *📌نكته* خوارج كيانند؟ 🔰گرچه در جلد دوم در ذيل خطبه 60 و در جلد پنجم در ذيل خطبه 127 (و مجلدات ديگر) بحث هاى فراوانى درباره خوارج و اعمال و افكار آنها داشته ايم ولى لازم مى دانيم در اينجا بحثى ريشه اى درباره آنها داشته باشيم. 💢خوارج گروهى بودند كه رسماً بعد از جنگ صفين و مسأله حكميت به وجود آمدند آنها از يك سو على(عليه السلام) را تحت فشار قرار دادند كه ابوموسى اشعرى را به عنوان حكم از سوى لشكرش در مقابل عمروعاص بپذيرد تا با مطالعه كتاب خدا و سنت پيغمبر معلوم كنند على(عليه السلام) و معاويه كدام يك در مسير خود برحقند. 💢ولى هنگامى كه عمروعاص ابوموسى اشعرى را فريب داد و جريان حكميت را به نفع معاويه پايان داد آنها به مخالفت با اصل حكميت برخاستند و آيه اى از قرآن را كه مربوط به اين مسائل نبود مطرح كرده و گفتند حكميت مخصوص خداست «لاحُكْمَ إلاّ لله». 🔸و انتخاب كسى به عنوان حكميت شرك يا بدعت در دين است و حتى به تكفير طرفداران حكميت برخاستند. 🔰اين در حالى بود كه قرآن با صراحت به مسئله حكميت هم در مشكلات مربوط به خانواده تصريح كرده بود: (فَابْعَثُوا حَكَماً مِّنْ أَهْلِهِ وَحَكَماً مِّنْ أَهْلِهَا)و هم در اختلافات ميان مسلمانان: (وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا ...). 💢سردمدار اين گروه اشعث بن قيس منافق بود كه تدريجاً عده اى از ساده لوحان را دورخود جمع كرد و هنگامى كه به جنگ با على(عليه السلام) برخاستند و شكست سختى خوردند تنها تعداد كمى از آنها باقى ماندند; 📌ولى اين تفكر از ميان نرفت و در طول تاريخ صدر اسلام طرفدارانى پيدا كرد كه ـ العياذ بالله ـ على(عليه السلام) را تكفير مى كردند. ♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
🔰شرح و تفسیر حکمت 97 🔰* 🔮بخش سوم (پایان) 🔮 🔰از بعضى از تواريخ معروف استفاده مى شود كه تفكر خارجى حتى در زمان پيغمبر هم در ميان بعضى آشكار شد و آن اين كه در ميان اصحاب شخصى به نام ذوالخويصره بعد از جنگ با هوازن هنگامى كه پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)مى خواست غنائم جنگى را در ميان جنگجويان تقسيم كند برخاست و عرض كرد: اى محمد من كار تو را ديدم رسول خدا فرمود: چگونه ديدى؟ 💢عرض كرد: عدالت را رعايت نكردى؟ پيامبر خشمگين شد، فرمود: واى بر تو اگر عدالت نزد من پيدا نشود نزد چه كسى پيدا خواهد شد؟ 🔶عمر گفت: اى رسول خدا اجازه مى دهى من او را به قتل برسانم؟ پيامبر فرمود: نه او را وارونه مى بينم در آينده پيروانى مى يابد كه (به گمان خود) در دين تعمق پيدا مى كنند به گونه اى كه از دين خارج مى شوند، همان گونه كه تير از چله كمان خارج مى شود. 🔰 از اين حديث روشن مى شود كه در واقع عنوان خوارج را پيغمبر اكرم به آنها داد و مفهومش خروج از آئين اسلام است. 💢خوارج ظاهراً به عبادات اهميت زيادى مى دادند، بسيارى از آنها اهل نماز شب، حافظ يا قارى قرآن بودند و چهره مقدسى به خود مى گرفتند و همين باعث نفوذ ظاهرى آنها شد و توانستند گروهى از بى خبران نادان را گرد خود جمع كنند. آنها اعتقادات عجيبى داشتند از جمله مى گفتند هر كس گناه كبيره اى مرتكب شود كافر مى گردد و از زمره مسلمين بيرون است و محكوم به اعدام و بر اثر همين عقيده بسيارى از مسلمانان واقعى را كه به عقيده آنها لغزشى پيدا كرده بودند كافر شمردند و كشتند. 💢خوارج به خلافت خلفاى نخستين; ابوبكر و عمر و عثمان و على(عليه السلام) تا پيش از پذيرش حكميت موافق بودند; ولى تمام خلفاى اموى و عباسى را باطل مى شمردند و معتقد بودند بايد خليفه را مردم به ميل خود انتخاب كنند; خواه عرب باشد يا عجم قرشى يا غير قرشى. و هرگاه خليفه برخلاف اوامر الهى گامى بردارد بايد فوراً معزول بشود. 💢تقريباً همه آنها معتقد بودند كه ايمان تنها اعتقاد نيست و عمل به احكام دين نيز جزء ايمان است، بنابراين اگر كسى به فريضه اى از فرايض الهى عمل نكند يا گناه كبيره اى را مرتكب شود كافر خواهد بود. 💢در جمع آنها افراد ساده لوح قشرى وجود داشت كه از اهل فكر و عالمان اسلام فاصله مى گرفت، قرآن بسيار مى خواند; ولى به تعبيرى كه از پيغمبر اكرم درباره آنها نقل شده: «يَقْرَئُونَ الْقُرْآنَ وَلايَجُوزُ تَراويهِ; قرآن را مى خواندند ولى از شانه هايشان بالاتر نمى رفت (نه به مغز و عقل آنها مى رسيد و نه به آسمانها صعود مى كرد)». 💢وضع روحى و فكرى آنها را مى توان در چند جمله خلاصه كرد: افرادى سطحى نگر، كوتاه فكر، متعصب و بسيار جاهل بودند و چون به ظاهر عبادات و حفظ قرآن اهميت مى دادند خود را از مقربان درگاه خدا مى پنداشتند و جز خويش را كافر يا مردود درگاه الهى فرض مى كردند و بر اثر همين امور به خود اجازه مى دادند كه حتى به پيشوايان بزرگ اسلام كه از نظر علم و دانش با آنها هرگز قابل مقايسه نبودند خرده بگيرند. 💢همان گونه كه در عصر پيغمبر «ذو الخويصره» كه تفكرى شبيه خوارج داشت به عدالت پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)خرده گرفت بر اين پايه خوارج، افراد خطرناكى محسوب مى شوند كه از هيچ جنايتى ابا ندارند. 💢 اينان همان گروهى بودند كه فرمان قتل على(عليه السلام) به دست آنان صادر شد و امام(عليه السلام)به دست آنها شربت شهادت نوشيد. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
74 ☢️ کلا سعی کنید خودتون رو برای هر امتحانی آماده کنید. در روایت هست که مومن باید "کالمیت بین یدی الغسال" باشه! یعنی مثل مرده ای که زیر دست غسال هست و هیچ اراده ای مقابل غسال نداره، آدم باید در امتحانات الهی اینطوری باشه. ✅ یعنی همیشه هر اتفاقی براش افتاد به خدا بگه: خدایا هر جوری که تو بخوای من ازت راضی هستم... 😌 من میدونم تو به ضرر من کار نمیکنی. این منم که مدام با تصمیماتم دارم به خودم ضربه میزنم... از تو هر چیزی که به من برسه حتما در نهایت به نفعم خواهد بود.... 🔶 من نمیدونم شما بعد از هر نمازی که میخونید چطوری با خدا مناجات میکنید ولی حتما توی مناجات هاتون یه بخشی رو "برای اعلام رضایت از خداوند متعال" قرار بدید. هی بگو خدایا من کااااملا راضی هستم از شرایطی که برای من طراحی کردی...💕😊😌 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یاری که چند سال زود از امام حسین علیه السلام به کربلا رفت. انس ابن حارث ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تربیت دینی: اصل عدم تکلف ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✔️ 👈دو سوره در قرآن، با کلمه "ویل" شروع شده "ویل" یکی از شدید ترین تهدید های قرآن است 1⃣وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ وای بر کم فروشان... 2⃣وَیْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ وای بر عیبجویان طعنه زننده... ✅اولی در مورد مردم ✅دوم در مورد مردم... مراقب هر دو باشیم. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 💠امام على عليه السلام: 🌷براى هيچ توكّل كننده اى رنجى نيست. 📚غررالحكم حدیث۷۴۵ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️علامه محمدتقی جعفری: 🍀هر لحظه که در زندگی انسان بدون آگاهی به حکمت وجود خویش و بدون توجه به اینڪه از کجا آمده و به کجا میرود؛ سپری شود، مرگ ابدی است.🍃 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨قالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ للهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ{۱۲۸} موسى به قوم خود گفت: از خداوند يارى بجوئید و صبر و مقاومت كنيد زيرا زمين از آن خداوند است كه آن را به هر یک از بندگانش كه بخواهد به ارث مى‌گذارد و فرجام نیک از آن پرهيزكاران است.(۱۲۸) ⬅️ در اين آيه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است: فرمان به استعانت و صبر بشارت به وراثت زمين و پايان نیک براى متّقين ⬅️ امام باقر علیه‌السلام از حضرت على علیه‌السلام نقل می‌کند كه فرمودند: من و اهل بيتم مصداق اين آيه هستيم. و امام صادق علیه‌السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «فَما كانَ للهِ فَهُو لِرَسولِه وَ ما كانَ لِرَسولِ اللهِ فَهُوَ لِلاِمام بعد رَسولِ الله» ↲تفسیر نور الثقلین بنابراين اگر آيه مى‌فرمايد: زمين براى خداوند است يعنى رسول خدا صلى الله عليه و آله و امامان عليهم السلام وارثان زمين از سوى خدا هستند. ◽️نکتـــه‌ها 🍃رهبر در مواقع حساس امت را دلدارى مى‌دهد. «قالَ مُوسى‌ لِقَوْمِهِ‌» حضرت موسى نابودى فرعونيان و تسلّط مؤمنان بر آنان را به يارانش مژده داد. 🍃از عوامل پيروزى و بيمه شدن در برابر تهديدها، استمداد، توکل، مقاومت و تقواست. «اسْتَعِينُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا» هم از او کمک بگيريم و هم خود صبر كنيم. 🍃نابودى حكومت‌هاى ستمگرو جانشينى مؤمنان صابر با اراده و مشیت خداوند حتمى است. «يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» 🍃شرط رسيدن به حاكمیت صبر و مقاومت و استعانت از خداوند است. «اسْتَعِينُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ للهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» 🍃استعانت از خداوند و صبورى نمودى از تقوا و پرهيزكارى است. «اسْتَعِينُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا .. وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ‌» 🍃اهل تقوا هم در دنيا پايان نیک دارند. «يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» و هم در آخرت برندگان اصلى‌اند. «وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» 🍃اميد به آینده روشن وعده اديان الهى از جمله اسلام است. «وَالْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ، فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ. 🟡ضرورت عمل كردن به روايات (علمى، اجتماعى، تربيتى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: چون روايتى را شنيديد، آن را بفهميد عمل كنيد، نه بشنويد و نقل كنيد، زيرا راويان علم فراوان، و عمل كنندگان آن اندكند. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 98 🔰* 👌🔆 تنها روايت كردن كافى نيست 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه معيارى براى نقل اخبار به دست مى دهد و مى فرمايد: ✴️«هنگامى كه خبرى را مى شنويد در آن بينديشيد (و حقيقت محتواى آن را درك نماييد) تا آن را به كار بنديد نه تنها تفكر براى نقل به ديگران، زيرا راويان علم بسيارند و رعايت كنندگان آن كم» 📌تعبير به «رعايه» در جمله بالا و «رُعاة» (جمع راعى به معناى رعايت كننده) ممكن است اشاره به دقت براى درك و فهم حقيقت خبر و يا اشاره به رعايت كردن در مقام عمل باشد و هر دو نيز ممكن است. ✴️يعنى خبرها را بشنويد و حقيقت آن را دريابيد و به آن عمل نماييد. 🔷«رِعايَه» در اصل به معناى مراقبت ستارگان و رصد كردن حركات آنها به وسيله منجمان يا چوپانى گوسفندان و مراقبت آنهاست نيز به معناى تدبير امور كشور به وسيله زمامداران آمده است 🔷و سپس به هر گونه مراقبت از چيزى اطلاق شده و در حديث بالا همين معناى وسيع اراده شده است. 📌در مسائلى كه به مقام وحى يا كلمات پيشوايان معصوم منتهى مى شود سه مرحله وجود دارد: 🔶 نخست نقل روايات 🔶سپس فهم آنها 🔶و بعد از آن عمل به مفهوم و محتوايشان. 💠 امام در گفتار بالا با تعبير «عَقْلَ رِوايَة» گوشزد مى كند كه نه روايت به تنهايى كافى است نه مجرد عقل و فهم آن، بلكه مهم پوشيدن لباس عمل است بر آنچه فهميده و درك كرده است و در اين مرحله حضرت مى فرمايد: راويان و گويندگان بسيارند; اما عاملان اندك. 🔰 اهميت عمل به روايات به اندازه اى است كه در بسيارى از احاديث علم بى عمل به منزله جهل شمرده شده و تنها علمى شايستگى اين نام دارد كه به عمل منتهى شود، در حديثى از اميرمؤمنان مى خوانيم: 🔰«كسى كه عمل به علمش نكند عالم نيست» و در حديث ديگرى از آن حضرت مى خوانيم: «علمى كه تو را اصلاح نكند گمراهى است و مالى كه سودى به تو نبخشد مايه خسارت و بدبختى است و عاقبت شوم و تلخى دارد». مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
75 ✅ وقتی انسان در هر اتفاقی از همون اول تسلیم امر خدا باشه مهربان تر رفتار خواهد کرد و آروم تر خواهد بود. 👌🏻 کسی که عمیقا میدونه تمام مشکلاتش امتحان هست دیگه نمیشه. کسی که میدونه اگه یه نفر در رقابت با او جلوتر افتاده این یک امتحانه، دیگه حسادت نمیکنه. دلیلی نداره که حسادت کنه؛ می‌دونه داره امتحان میشه.😌 🔸 امتحان یعنی چی؟ 💕 یعنی عزیز دلم هیچ اتفاقی در زندگی تو حقیقت نداره، اصلا کسی از تو جلو نیفتاده! دارن امتحانت میکنن...😊 اصلا اینکه توی دنیا کسی جلو بیفته یا عقب بیفته معنا نداره! تک تک ما داریم توی زندگی خودمون امتحان میشیم. 🔶 تا حالا اینجوری به امتحان نگاه کردید؟ به رقابتتون با بقیه چطور؟ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضرت آيت الله استاد حق شناس (ره) 🔴 موضوع : بدهی های مردم رو بدین... ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda