eitaa logo
دوستی با خدا
30.6هزار دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
101 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/BB7a.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ مَدَحَهُ قَوْمٌ فِي وَجْهِهِ، فَقَالَ (علیه السلام): اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعْلَمُ بِي مِنْ نَفْسِي وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْهُمْ؛ اللَّهُمَّ [اجْعَلْنِي] اجْعَلْنَا خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ [لِي] لَنَا مَا لَا يَعْلَمُونَ. 🟡روش مناجات كردن (معنوى): 📜و درود خدا بر او: (آنگاه كه گروهى او را ستايش كردند فرمود:) بار خدايا تو مرا از خودم بهتر مى شناسى، و من خود را بيشتر از آنان مى شناسم، خدايا مرا از آنچه اينان مى پندارند، نيكوتر قرار ده، و آنچه را كه نمى دانند بيامرز. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 100🔰* 👌🔆در برابر مداحان 📜 اين كلام حكمت آميز را امام(عليه السلام) زمانی فرموده که گروهی اورا در مقابلش ستودند، فرمود؛ ✴️«خداوندا! تو به من از خودم آگاهتری و من آگاه تر به خودم از انهاهستم» 💠سپس افزود: «خداوند! ما را بهتر از آنچه آنها گمان مى كنند قرار ده و آنچه را نمى دانند بر ما ببخش»; 📌از جمله امورى كه در روايات اسلامى از آن به شدت نهى شده، مدح و ستايش افراد در برابر خود آنهاست، از اين رو در روايات ديگرى مدح و ستايش نوعى ذبح شمرده شده است. 🔰در روايتى از پيغمبر(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: هنگامى كه برادرت را در برابرش مدح و ستايش كنى مانند اين است كه كارد بر گلويش مى كشى». 🔰در حديثى از امام على بن ابى طالب(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: نادان ترين مردم كسى است كه به گفته ستايش كننده اى كه از راه تملق زشتى ها را در نظرش زيبا و زيبايى ها را مبغوض مى دارد، مغرور شود». 📌اگر در آثار زيان بار مدح و ستايش هاى افراطى و تملق آميز خوب بينديشيم خواهيم ديد كه اثرات آن فوق العاده مخرب است; ❇️از يك سو انسان را مغرور مى كند و همين غرور مانع راه تكامل او مى شود ❇️ و از سوى ديگر عيوب و نقايص خود را نمى بيند، بلكه گاه آنها را حسن مى شمرد و در مقام اصلاح خويشتن بر نمى آيد ❇️و از سوى سوم، غالبا به مداحان علاقه پيدا مى كند در حالى كه آنان خواسته هاى نامشروعى دارند و او به انجام خواسته هاى نامشروعشان كشيده مى شود و عمل خود را به نوعى توجيه مى كند. 📌 در اينجا سؤال معروفى است كه چگونه امام(عليه السلام) با آن مقام عصمت اعتراف به نقص يا گناه در خويشتن مى كند و از خدا آمرزش مى طلبد؟⁉️ 🔰بعضى در جواب اين گونه تعبيرات و تعابير ديگرى كه در دعاها آمده و امامان معصوم(عليهم السلام) با تمام وجودشان از خداوند طلب آمرزش مى كنند مى گويند، اين گونه سخنان همه به عنوان سرمشق براى مردم است و خودشان به آن نيازى نداشتند. 📌اين توجيه، توجيه صحيحى به نظر نمى رسد و با لحن دعاها سازگار نيست، به خصوص اين كه از رواياتى استفاده مى شود آنان هنگام خواندن اين دعاها اشك مى ريختند و به خود مى پيچيدند و بى تابى داشتند. 🔰جمع ديگر معتقدند كه اينها همه به سبب ترك اولى هايى است كه انجام داده اند. ✴️(معناى ترك اولى اين نيست كه ـ نعوذ بالله ـ خلافى انجام شده باشد، بلكه ممكن است از مستحب مهمترى به مستحب كمترى منتقل شده باشند; مثلا اگر كسى در اطراف خانه اش دو مسجد باشد يكى دورتر و پرجمعيت و ديگرى نزديك تر و كم جمعيت به يقين جماعت پر جمعيت تر از جماعت كم جمعيت تر ثوابش بيشتر است حال اگر در جماعت دوم شركت كند با اين كه كار مستحب مهمى انجام داده ولى ترك اولى اى هم از او سر زده كه در جماعت پرجمعيت تر شركت نكرده است.) 📌اينگونه اعمال براى افراد معمولى و حتى كسانى كه در مسير سير و سلوك الى الله اند عيب و نقص نيست ولى پيامبران و امامان معصوم آن را براى خود نوعى گناه مى شمردند و از آن استغفار مى كردند. ✴️گاه ممكن است تمام كوشش خود را انجام مى دادند و باز هم اعمال خود را لايق مقام پروردگار نمى ديدند و از آن استغفار مى كردند، 🔹مانند كسى كه ميهمان بسيار محترمى پيدا مى كند و آخرين تلاش خود را براى پذيرايى به خرج مى دهد و بعد مى گويد: از اين كه توان بيش از اين نداشتم عذر خواهى مى كنم و شرمنده ام. 💠اساساً، معصومان(عليهم السلام) با توجه به عظمت مقام پروردگار عبادات خود را لايق او نديده و مى گفتند: «وَما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِكَ». مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
77 🔶 وقتی گفته میشه که محور مقدرات الهی امتحان هست یعنی اگه به انسان سختی دادند برای اوست و اگه آسایش دادند باز هم برای اوست. 🔵 برای همین طبق آموزه های قرآن کریم، وقتی بلایی سرمون اومد نباید بگیم: خدا مرا خوار کرد؛ رَبِّی أَهانَنِ»(فجر/16) و اگه نعمت دادند نباید مغرورانه بگیم: خدا مرا اکرام کرد؛ رَبىِّ أَکْرَمَن» (فجر/15) 🔹 هر دوی اینها امتحان هست و خداوند متعال صریحا چنین نگاه انسان ها رو نفی میفرماید. در واقع اگه بین خودمون و دیگران تفاوت هایی هم دیدیم نگیم که این تبعیض هست و با عدالت خدا تناقض داره! ✅ نه تنها محور ما امتحان هست بلکه محور ما هم امتحان هست. 👈🏼 یعنی دین چیزی نیست جز یه طرح و برنامه جامع برای امتحان گرفتن از ما. ☢️ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «مال و فرزند را ملاک خشم و خشنودى خداوند مپندارید که این ناشى از جهل شما به امتحان و آزمایش الهى در توانگرى و قدرتمندى است؛ «لا تَعتَبِرُوا الرِّضا و السُّخطَ بالمالِ و الوَلَدِ ، جَهلاً بمَواقِعِ الفِتنَةِ و الاختِبارِ فی مَوضِعِ الغِنى و الاقتِدارِ» (نهج البلاغه/خطبه192) ✅ بنابر این میتونیم "اولین هدف عملیاتی خلقت بشر رو امتحان معرفی کنیم". 🔹 اون جایی که فرمود: «الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ»(ملک/2). هدفِ میانی خلقت نیز «عبادت و بندگی» هست که فرمود: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات/56) و مقصد و هدف نهایی خلقت، «لقاءالله» است که فرمود: «إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ»(انشقاق/6) و «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»(بقره/156) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | شرح حدیث اخلاق| ⭕️ بی حوصلگی و تنبلی را کنار بگذاریم. ❤️ (حفظه الله)❤️ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq(2).mp3
1.24M
🔊‍ حضرت آيت الله مظاهری (حفظه الله) 🔴موضوع: مهم ترین و بالاترین موعظه قرآن! ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 انتظار، خودش یه سلوکه ! یعنی یه جاده‌ است؛ پُر از موانع و پیچ‌های خفن ... منتظر هم یه سالکه! یعنی مسافری که داره این جاده‌ی پُرمانع رو طی میکنه .. جاده‌ای از خودش تا امامِش ! باید به هر مانعی میرسی؛ بتونی بپّری ! وگرنه‌ صعود به مراتبِ بالاتر این جاده، محاله. 💥اگر زمین خوردی؛ بگرد و علّت رو پیدا کن! تا علّت رو پیدا نکردی، و درمانش نکردی، رفتن به مرتبه‌ی بعد، ممکن نیست. 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 💠امام علی علیه السلام: 🌷وقتی برای گفتار، زمان مناسبی نمی‌بینی، سخن مگو. 📚میزان الحکمه ج۳ ص۳۵۸ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🌹حرکت یک طلبه انقلابی: ❇️مقام معظم رهبری: 🔹 ، یک طلبه است. ● آن صبغه‌ی مردمی و نجابتی که در کار مرحوم میرزا کوچک‌خان جنگلی هست، در هیچ کدام از این دو سه کار دیگری که هم‌زمان در آن دوره اتّفاق افتاد در سرتاسر ایران، نظیر ندارد. ● منشأ حرکت میرزا کوچک‌خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است. ● میرزا کوچک‌خان به‌خاطر پایبندی‌اش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد. ● میرزا کوچک‌خان یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدوده‌ی خاصّ خودش به‌وجود آورده است. ۱۳۹۱/۰۸/۲۹ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَ كَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ{۱۳۳} پس ما بر آنان طوفان و هجوم ملخ و حيوانات کوچک و قورباغه‌ها و جريان خون را به صورت نشانه‌هاى جدا جدا فرستاديم اما باز هم تکبر ورزيدند و آنان گروهى بدكار بودند.(۱۳۳) ⬅️ «طوفان» در فارسى به معناى تندباد است، اما عرب آن را به معناى سيل كوبنده به كار مى‌برد البته بعضى به هر حادثه عمومى و وحشتناک طوفان گفته‌اند «قمل» به حيوانات کوچک از قبيل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مى‌شود. ⬅️ خون يكى از نشانه‌هاى خداوند بر قوم بنی اسرائيل بود و مراد، خون شدن آب‌ها يا خون دماغ شدن همه مردم است كه نوعى عذاب الهى بود. عذاب‌هاى طوفان، خون و هجوم ملخ تنها نسبت به فرعونيان بود و بنى‌اسرائيل از آن در امان بودند. ⬅️ داستان اين عذاب‌ها در تورات نيز آمده است، خون شدن آب‌ها در سِفر خروج، باب ۷ آیه ۲۰ هجوم پشه، در باب ۸ آیه ۷ بارش تگرگ، در باب ۹ آیه ۲۵ و هجوم ملخ‌ها، در باب ۱۰ آیه ۱۴ آمده است. هر بار كه بلايى به آنها مى‌رسيد، دست به دامن موسى مى‌شدند و قول مى‌دادند كه اگر خدا رفع بلا كند. ايمان‌ بياورند آن حضرت مى‌پذيرفت و از خدا درخواست كرده و بلا برطرف مى‌شد، اما باز دست از كفر و لجاجت برنمى‌داشتند. چنانكه در آيات بعد نيز بيان مى‌شود. ◽️نکتـــه‌ها 🍃پس از هشدار و اتمام حجت خداوند و لجاجت و بى‌توجهى مردم نوبت به كيفرهاى سخت مى‌رسد به دنبال آيات قبل فرمود: «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ‌ ...» 🍃آنچه مایه رحمت است به اراده الهى است. اگر او بخواهد آب وسیله رحمت مى‌گردد و اگر بخواهد وسیله عذاب خواهد بود. «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الطُّوفانَ» 🍃حيوانات مأموران الهى‌اند، گاهى مأمور رحمتند. مثل تار عنكبوت بر در غار براى حفاظت پيامبر اكرم ﷺ و گاهى مأمور عذاب مى‌باشند. مثل أبابيل، قورباغه، ملخ و ... «فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ‌ .. الْجَرادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفادِعَ‌» و در واقع هستى فرمانبردار خداوند است. «وَ للهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ» 🍃بلاها اغلب جنبه تربيتى دارد و گاهى پس از هر كيفرى، مهلتى براى فكر و توبه و بازگشت است. «مُفَصَّلاتٍ» 🍃گناه زمینه ساز تکبر و تکر، زمينه انكار است. «فَاسْتَكْبَرُوا وَ كانُوا قَوْماً مُجْرِمِينَ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلَّا بِثَلَاثٍ: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ. 🟡روش بر طرف كردن نيازهاى مردم (اخلاقى، اجتماعى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: بر آوردن نيازهاى مردم پايدار نيست مگر به سه چيز، كوچك شمردن آن تا خود بزرگ نمايد، پنهان داشتن آن تا خود آشكار شود، و شتاب در بر آوردن آن، تا گوارا باشد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 101🔰* 👌🔆سه شرط خدمت به مردم ✴️مى دانيم برآوردن حوايج نيازمندان و حل مشكلات مردم از مهم ترين مستحبات و بهترين طاعات است 💠تا آنجا كه در حديثى از امام صادق(عليه السلام)مى خوانيم: كسى كه براى برآوردن حاجت برادر مسلمانش تلاش و كوشش كند براى جلب رضاى پروردگار، خداوند متعال هزار هزار حسنه در نامه اعمال او مى نويسد و حتى به سبب آن بستگان و همسايگان و برادران دينى و آشنايانش مشمول غفران الهى مى شوند». 📜امام(عليه السلام) در اين گفتار نورانى اش شرايط كمال قضاى حوايج را در سه چيز خلاصه كرده، مى فرمايد: «برآوردن حاجات مردم كامل نمى شود مگر به سه چيز : 1⃣ كوچك شمردنش تا بزرگ گردد و 2⃣مكتوم داشتنش تا آشكار شود و 3⃣ تعجيل در آن تا گوارا گردد» 🔷بسيارند كسانى كه وقتى حاجت نيازمندى را بر مى آورند آن را بزرگ مى شمرند و همه جا عنوان مى كنند و گاه براى انجام دادن آن امروز و فردا دارند، به گونه اى كه حاجتمند، خسته و شرمنده مى شود. ⭕️اين گونه قضاى حاجات ارزشى ندارد; 🔸انجام خواسته هاى مردم در صورتى ارزش پيدا مى كند كه انسان آن را كوچك بشمرد و اين نشانه بزرگى شخصى است كه حاجت را برآورده است. 💢هنگامى كه او در نظرها بزرگ شد كار او نيز بزرگ شمرده مى شود. 💢همچنين در صورتى ارزشمند است كه آن را پنهان دارد تا آبروى تقاضا كننده نزد همه محفوظ بماند; 💢ولى از آنجا كه حس كنجكاوى در مردم زياد است، سرانجام اين گونه خدمات آشكار مى شود و با اهميت از آن و صاحبش ياد مى كنند و او را به فضايل اخلاقى مى ستايند. 🔷اضافه بر اين اداى حاجتى ارزشمند و گواراست كه به سرعت انجام گيرد، زيرا در غير اين صورت حاجتمند ناچار است بارها به در خانه كسى كه به او نياز دارد برود و هر بار رنج تازه اى را بر روح خود تحميل كند. 🔹در اين هنگام چنانچه حاجت او برآورده شد برايش گوارا نخواهد بود. 🔹لام در جمله «لِتَعْظُمَ» و «لِتَظْهَرَ» و «لِتَهْنُؤَ» به اصطلاح لام عاقبت است نه لام علت; يعنى اين سه كار، اين سه نتيجه را در پى دارد. ❇️گفتنى است كه در دستورات اسلامى نه تنها مسئله قضاى حوائج از بزرگ ترين كارهاى خير شمرده شده، بلكه چگونگى آن از جهات مختلف نیز تعليم داده شده است تا قضاى حوائج به صورت كاملاً انسانى و گوارا صورت گيرد. 🔰شبيه همين كلام به تعبير ديگرى از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است; آنجا كه مى فرمايد: «چنين ديدم كه كارهاى نيك جز به سه خصلت اصلاح نمى پذيرد: ❇️كوچك شمردن ❇️ و پنهان داشتن ❇️و تعجيل كردن در آن، 📌زيرا هنگامى كه آن را كوچك بشمرى نزد كسى كه به او نيكى كرده اى بزرگ خواهد بود و 📌زمانى كه پنهانش دارى آن را به كمال رسانده اى 📌و چون در آن تعجيل كنى گوارايش ساخته اى و اگر غير از اين باشد آن را سخيف و بى ارزش كرده اى». 🔰البته در قرآن مجيد دستور به انفاق هاى پنهان و آشكار هر دو داده شده و كسانى را كه اموال خود را در شب و روز به صورت پنهان و آشكار انفاق مى كنند اجر الهى وعده داده شده و هرگونه ترس و غم (از عذاب هاى آخرت و مشكلات دنيا) از ايشان نفى شده است. 💢ولى اين دستور با آنچه در بالا آمد منافاتى ندارد، زيرا گاه انفاق آشكار سبب تشويق ديگران مى گرددو سرمشقى براى سايرين است🔹 و در نتيجه انفاقى انفاق هاى ديگر را در پى دارد و از اين نظر مطلوب است افزون بر اين تظاهر به انفاق سوء ظن مردم را به اشخاص در مورد صفت بخل و خسيس بودن و عدم اداى واجبات از ميان مى برد و اين خود هدف مهم ديگرى است; 📌ولى در هر حال اصل و اساس بر اين است كه انفاق و قضاى حوايج مكتوم باشد جز در موارد استثنايى مثل آنچه در بالا آمد. 🔰 از اين رو در حديثى از پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) نقل شده است 📌كه صدقه مستحب اگر پنهان باشد از صدقه آشكار هفتاد مرتبه بالاتر است و صدقه واجب اگر آشكار باشد از صدقه پنهان بيست و پنج بار افضل است». مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
78 🔸 به تعبیر دیگه هدف ابتدایی خلقت که ما عملا توی دنیا باهاش مواجه هستیم امتحان هست. 👈🏼 بسیاری از افراد مذهبی و متدین که دینداری میکنند مشکلی با دین و اعتقادات ندارند اما چون "عینک امتحانی" ندارند در موراد زیادی دچار تناقض میشن... 💡 در صحنه های سیاسی هم بسیاری از نگرانی هایی که افراد انقلابی دارند "به خاطر نداشتن نگاه امتحانی" هست. ☢️ مثلا همه باید به این موضوع دقت کنند که هر کسی در هر دوره ای از انتخابات های مختلف پیروز میشه برای امتحان خودش و دیگران هست. هر کسی به اون فرد رای داده امتحان میشه و هر کسی هم رای نداده باز هم امتحان خواهد شد. 🔹 اون کسی که پست و مقام به دست آورده امتحان میشه که آیا حق اون مقام رو تونسته به جا بیاره یا نه. در این جا یک نتیجه بسیار مهم به دست میاد. 👈🏼 ببینید مقدرات الهی زمانی اثر بخش هستند که در "دستگاه امتحان" قرار بگیرند. 💢 یعنی ما از روی کارهامون نمیتونیم تشخیص بدیم که آیا درست عمل کردیم یا نه! ⭕️ اصلا ممکنه که ما "درست و دقیق" عمل کرده باشیم ولی به دلیل اینکه دستگاه امتحان به ما اجازه نداده به نتیجه نرسیم. 🔶 بر عکس این موضوع هم میتونه اتفاق بیفته و یه فرد یا گروهی "درست عمل نکرده باشند" ولی به خاطر اینکه دستگاه امتحان اجازه داده به نتیجه برسند و عیب هاشون پنهان بمونه. بله عموم مردم در اینجور موارد میگن: آره اون الکی و شانسی به نتیجه رسید! ⭕️⭕️⭕️ ✅ در حالی که یک تنهامسیری میگه: 👈🏼 به نتیجه رسیدن در امور دنیایی لزوما به "تلاش و به درست عمل کردن ما" بستگی نداره. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙🌸حضرت استادآيت الله مشکینی (ره) 🔵 موضوع: شما حرکت کنید او قول برکت داده است.. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
@dars_akhlaq (1).mp3
8.09M
🔊 | شرح حدیث اخلاق حضرت آيت الله مظاهری (حفظه الله) 🔴 موضوع : گفتاری دل ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📝 🔺چرا بعضی‌ها خیــلی متین و باوقارند، و هرگز در هیچ حاشیه‌ای نه نقش دارند، نه دست کسی بهشون می‌رسه که اونا رو وارد حاشیه‌ها، درگیری‌ها، پِچ‌پِچ‌ها، جدال‌ها، کینه‌ها، و ... کنه ؟ 🔺و بعضی‌ها علیرغم سطح تحصیلات عالی، موقعیت اجتماعی یا اقتصادی آنچنانی و ... اونقدر اهلِ حواشی و خاله‌بازی‌اَند که آدما وزنِ سبکِ روحشون رو، از فرسنگها فاصله، حس می‌کنه؟ به ‌ی امشب فکر کنیم؛ (تقلّب = کلیپ ریپلای شده رو ببینید!) در ‌ی فرداشب، دوباره میایم سراغش ... 🌛 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ▫️با کلام وحی ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
🍃هرصبح، یک حدیث🍃 ❣امام على عليه السلام: 💝ملاطفت و مهربانى، كليد روزى است. التَّلَطُّفُ مِفتاحُ الرِّزق.ِ 📚أعلام الدين، صفحه96 ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
❇️بیانات آیت الله جوادی آملی: "...داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است، داشتن هم بحث خوب نعمت است، داشتن هم‌حجره خوب و رفیق خوب نعمت است﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ مگر می ‌شود انسان یك رفیق خوبی، هم ‌بحث خوبی، شاگرد خوبی، استاد خوبی، كتاب خوبی نصیب او بشود و نباشد؟!" ۹۳/۲/۹۳ ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
✨وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَکَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرَائِيلَ{۱۳۴} و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد. نزد موسى آمده گفتند: اى موسى براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد و دعاى تو را مستجاب مى‌كند، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى قطعاً به تو ايمان مى‌آوريم و حتماً بنی اسرائيل را آزاد كرده و با تو روانه مى‌كنيم.(۱۳۴) ✨فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى‌ أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ{۱۳۵} پس همين كه نكبت و بدبختى را به خاطر دعاى موسى از آنان تا مدتى كه بايد به آن مى‌رسيدند برداشتيم باز هم پيمان خود را مى‌شكستند.(۱۳۵) ⬅️ «نكث» در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است سپس در مورد پيمان‌شكنى به كار رفته است. «أَجَلٍ» در اين آيه، ممكن است مراد مدتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مى‌كرد كه مثلًا فلان روز يا فلان ساعت برطرف خواهد شد تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا موقّتاً عذاب برداشته مى‌شود مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مى‌باشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست. ◽️نکتـــه‌ها 🍃نياز و گرفتارى غرور انسان را مى‌شكند. «لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا ...» آنچه شيران را كند رو به مزاج‌ احتياج است، احتياج است، احتياج‌ 🍃كافران نيز از طريق توسل به اولياى خدا نتيجه مى‌گرفتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا» 🍃فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى ايمان داشتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّکَ» 🍃دعا در جلب رحمت خدا و دفع سختى‌ها و بلاها مؤثر است. «ادْعُ لَنا رَبَّکَ» 🍃آزادسازى انسان‌ها از رسالت‌هاى انبیاست. «لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِی إِسْرائِيلَ» 🍃برطرف كردن عذاب و قهر الهى تنها به دست خود اوست. «فَلَمَّا كَشَفْنا» 🍃به وعده‌هاى ديگران به هنگام اضطرار و ناچارى چندان تكيه نكنيم. «فَلَمَّا كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ‌» 🍃تجاوزگرى انسان اغلب در هنگام رفاه و احساس بى‌نيازى است. «كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ‌» چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‌ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‌» 🍃 حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى زمان بندى دارد. «إِلى‌ أَجَلٍ» ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم *⚜️⚜️*  وَ قَالَ (علیه السلام): يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ. 🟡آينده و مسخ ارزش ها (سياسى، علمى، تاريخى): 📜و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل. در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است. در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى گردد. ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 102 🔰* 🔆👌پيش گويى عجيب 🔮بخش اول🔮 📜اين كلام حكمت آميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام(عليه السلام) از زمان هاى آينده بيان مى كندوهشدارى است به اصحاب و ياران و پيروانش. 💠 امام(عليه السلام) زمانى را پيش بينى مى كند كه سه گروه پست و بى ارزش، باارزش و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شوند و سه گروه نالايق زمام حكومت را به دست مى گيرند. ✅نخست مى فرمايد: «زمانى بر مردم فرا مى رسد كه تنها حيله گرانِ سخن چين، مقرب مى شوند و تنها فاجرانِ بدكار ظريف و لطيف شمرده مى شوند و افراد با انصاف، ضعيف و ناتوان محسوب خواهند شد» 📌اشاره به اين كه در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احكام الهى و كتاب و سنت وارونه مى شود، افراد زشت سيرت و گنه كار و فاسد بر سر كار مى آيند و نيكان را از صحنه اجتماع به عقب مى رانند. ✴️در چنين شرايطى منكر معروف و معروف منكر مى گردد. 🔷تعبير به «ماحِل» از ماده «مَحْل» (بر وزن جهل) به معناى مكر و حيله و در اصل به معناى خشك و بى حاصل بودن زمين است. 📌افراد حيله گر و سخن چين و مكّار را به همين سبب ماحل گفته اند. 🔷 «فاجِر» اشاره به افراد بى بند و بارى است كه هرچه بر زبانشان آمد مى گويند و از شوخى هاى ركيك و زشت ابا ندارند و آن را نوعى شوخ طبعى و ظرافت و لطافت مى شمرند. 🔷«مُنْصِف» كسى است كه حق مردم را به خوبى ادا مى كند; ولى در محيط زشت كاران چنين كسى را آدمى ضعيف و ناتوان و بى دست و پا شمرده مى شود; ✴️ولى در نظر آنها افرادى كه اموال و ثروت فراوانى از راه حرام و غصب حقوق مردم گردآورى مى كنند، آدم هاى زرنگ و لايقى هستند. 💠 سپس مى افزايد: «(سه كار بسيار خوب، بد شمرده مى شود) در آن زمان كمك به نيازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (كه حق مسلم خويشاوندان است) منّت، و عبادت (كه وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست) وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود». 📌آرى در زمانى كه ايمان و اخلاق از جامعه برچيده شود، مردم دليلى نمى بينند كه به نيازمندان كمك كنند و طبق محاسبه هاى ظاهرى مى گويند: فلان مقدار به فلان نيازمند داديم و به همان اندازه از سرمايه ما كم شد و اين خسارت است. 📌و نيز هنگامى كه به ديدار بستگان خود مى روند آن را دِين شرعى و اخلاقى و انسانى به شمار نمى آورند، بلكه گويى نعمت بزرگى به آنان داده اند و بر آنان منت مى نهند. ✴️كوتاه سخن اين كه از اعمال به ظاهر نيك خود نتيجه هاى وارونه مى گيرند. 💠جمله امام(عليه السلام) «يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فيهِ غُرْماً» شبيه چيزى است كه در قرآن مجيد آمده است كه درباره عرب جاهلى مى فرمايد: (وَمِنَ الاْعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً); ⭕️ بعضى از عرب هاى باديه نشين (كه از تعاليم اسلام دورند) آنچه را در راه خدا انفاق مى كند غرامت و خسران براى خود مى پندارد». ✅و جمله «صِلَةُ الرَّحِمِ مِنّاً» شبيه چيزى است كه در آيه 17 سوره «حجرات» آمده است: ✴️«آنها بر تو منت مى نهند كه اسلام آوردند بگو اسلام آوردن خود را بر من منت ننهيد خداوند بر شما منت مى نهد كه شما را به سوى ايمان هدايت كرده است اگر (در ادعاى ايمان) صادق هستيد». 📌روشن است ايمان آوردن به پيامبر الهى وظيفه، بلكه برنامه سعادت و تكامل و افتخار است. اين چيزى نيست كه سبب منت بر پيامبر گردد. ♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 102 🔰* 🔆👌 پیش گویی عجیب 🔮بخش دوم (پایان)🔮 📜 آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به سه عامل فساد در چنين جامعه اى اشاره مى كند كه سرچشمه آن اعمال نادرست است، مى فرمايد:✴️ «در آن زمان حكومت به مشورت زنان و فرمانروايى كودكان و تدبير خواجه ها خواهد بود». 🔶بى شك، زنان در اسلام در بسيارى از حقوق با مردان برابرند، بلكه گاهى از آنان پيشى مى گيرند; ولى با توجه به ساختمان عاطفى آنها اداره بعضى از امور از توان آنها خارج است. ✅به همين دليل در تمام دنيا حتى در زمان ما كه شعار مساوات زن و مرد در غرب همه جا را پر كرده است 📌ابتكار تمام حكومت ها و پست هاى مهم سياسى و اقتصادى و جنگى ـ جز در موارد بسيار معدودى ـ در دست مردان است چرا كه آنها آمادگى بيشترى براى اين كار دارند. 💢حال اگر حكومت با مشورت زنان باشد مشكلات غير قابل انكارى به وجود خواهد آمد. 🔰بعضى از روان شناسان امروز معتقدند زنان در مسائل جزيى دقيق تر از مردان اند; ولى در تصميم هاى كلان مشكل دارند و به همين دليل امر حكومت كه نياز به كلان نگرى دارد براى آنها مشكل است. 📌منظور از «امارة الصبيان» (حكومت كودكان) ⏬ 1⃣ممكن است مفهوم ظاهرى آن باشد كه در طول تاريخ بارها كودكان كم سن و سالى به حكومت رسيده اند و امر حكومت به دست مادر يا بستگان نزديك آنها انجام مى گرفت. 2⃣و يامعنی آن این باشد:کسانى كه افكار بچه گانه دارند و دورنگر نيستند و افكار عميق ندارند. 🔰 نيز «تدبير الخصيان» (تدبير خواجه ها) 📌ممكن است همان معناى ظاهرى آن مراد باشد كه در بعضى از دوران هاى تاريخى وجود داشته و خلفا يا پادشاهان حرمسراى گسترده اى داشتند و مردانى را بر آنها مى گماردند كه خواجه باشند تا بتوانند بر آنها اعتماد كنند. 🔷آنان با كمك همسران پرنفوذ شاهان و خلفا منويات خود را در حكومت اجرا مى كردند و كسانى كه در حاشيه بودند از نفوذشان استفاده مى كردند 🔷و به اين ترتيب نظام جامعه در مسيرهاى غلط و در طريق منافع اشخاص خاصى قرار مى گرفت. ✴️اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور معناى كنايى آن باشد، زيرا خواجه ها به علت از دست دادن مردانگى ظاهرى خود بسيارى از صفات مردان را نيز از دست مى دادند و تدبير آنها تدبير ضعيفى مى شد تا آنجا كه بعضى گفته اند: ✴️در ميان خواجگان در طول تاريخ كمتر نابغه اى پيدا شده است. 📌 نکته ارزش هاى واقعى 💢همه انسان ها طالب اشياى گرانبها و مقامات عالى و شخصيت و احترامند ولى ارزش ها را چه كسى تعريف يا تعيين مى كند؟ ❇️پاسخ آنكه كسانى كه زمام حكومت يا رشته فكرى مردم را در دست دارند، يعنى امرا و علما ارزش ها را تعيين مى كنند. 📌حال اگر آنها از مسير منحرف شوند و به جاى ارزش هاى واقعى ارزش هاى كاذبى را عرضه بدارند، نظام ارزشى جامعه دگرگون مى شود و مردم ارزش هاى واقعى را رها كرده، به دنبال ارزش هاى كاذب مى روند. 🔶مثلا در دوران جاهليت كه ارزش انسان ها را ثروت و فزونى فرزندانشان تعيين مى كرد هنگامى كه قرآن بر مردى نازل شد تهى دست و فاقد پشتيبان هاى انسانى، تعجب كردند و گفتند: 📌 چرا اين قرآن بر يكى از ثروتمندان با شخصيت مكه و طائف نازل نشده است ⁉️ يا فرعون هنگامى كه موسى را در لباس چوپانى ديد تعجب كرده گفت: «چرا موسى دستبندهاى طلا ندارد». 💠بر اين اساس مهم ترين كارى كه پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) انجام داد همان انقلاب ارزشى بود; ❇️ثروت را تحقير كرد و تقوا را نشانه ارزش انسانى شمرد و شعار (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ)جاى شعارهاى جاهلى را گرفت و همين امر همه چيز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بيراهه ها به مسيرهاى واقعى هدايت فرمود. مطالب هدیه به امام زمان (عج) ‎‎‌‌‎‎‌🌋 @doostibakhoda