❇️بیانات آیت الله جوادی آملی:
"...داشتن استاد خوب نعمت است، داشتن شاگرد خوب نعمت است، داشتن هم بحث خوب نعمت است، داشتن همحجره خوب و رفیق خوب نعمت است﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾
مگر می شود انسان یك رفیق خوبی، هم بحث خوبی، شاگرد خوبی، استاد خوبی، كتاب خوبی نصیب او بشود و #فیض_الهی نباشد؟!"
۹۳/۲/۹۳
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
#ســورهاعــراف
✨وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّکَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَکَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرَائِيلَ{۱۳۴}
و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد. نزد موسى آمده گفتند: اى موسى براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد و دعاى تو را مستجاب مىكند، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى قطعاً به تو ايمان مىآوريم و حتماً بنی اسرائيل را آزاد كرده و با تو روانه مىكنيم.(۱۳۴)
✨فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلى أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ{۱۳۵}
پس همين كه نكبت و بدبختى را به خاطر دعاى موسى از آنان تا مدتى كه بايد به آن مىرسيدند برداشتيم باز هم پيمان خود را مىشكستند.(۱۳۵)
⬅️ «نكث» در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است سپس در مورد پيمانشكنى به كار رفته است.
«أَجَلٍ» در اين آيه، ممكن است مراد مدتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مىكرد كه مثلًا فلان روز يا فلان ساعت برطرف خواهد شد تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا موقّتاً عذاب برداشته مىشود مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مىباشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست.
◽️نکتـــهها
🍃نياز و گرفتارى غرور انسان را مىشكند.
«لَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا ...»
آنچه شيران را كند رو به مزاج احتياج است، احتياج است، احتياج
🍃كافران نيز از طريق توسل به اولياى خدا نتيجه مىگرفتند. «يا مُوسَى ادْعُ لَنا»
🍃فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى ايمان داشتند.
«يا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّکَ»
🍃دعا در جلب رحمت خدا و دفع سختىها و بلاها مؤثر است. «ادْعُ لَنا رَبَّکَ»
🍃آزادسازى انسانها از رسالتهاى انبیاست.
«لَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِی إِسْرائِيلَ»
🍃برطرف كردن عذاب و قهر الهى تنها به دست خود اوست. «فَلَمَّا كَشَفْنا»
🍃به وعدههاى ديگران به هنگام اضطرار و ناچارى چندان تكيه نكنيم.
«فَلَمَّا كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ»
🍃تجاوزگرى انسان اغلب در هنگام رفاه و احساس بىنيازى است.
«كَشَفْنا ... يَنْكُثُونَ»
چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم:
«إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى»
🍃 حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى زمان بندى دارد. «إِلى أَجَلٍ»
#نکات_قرآنی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_102_نهج_البلاغه⚜️*
وَ قَالَ (علیه السلام): يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ؛ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ [الْإِمَاءِ] النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ.
🟡آينده و مسخ ارزش ها (سياسى، علمى، تاريخى):
📜و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل.
در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است.
در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مى گردد.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 102 🔰*
🔆👌پيش گويى عجيب
🔮بخش اول🔮
📜اين كلام حكمت آميز و پرمحتوا يكى از خبرهاى غيبى است كه امام(عليه السلام) از زمان هاى آينده بيان مى كندوهشدارى است به اصحاب و ياران و پيروانش.
💠 امام(عليه السلام) زمانى را پيش بينى مى كند كه سه گروه پست و بى ارزش، باارزش و سه كار نيك و گرانبها، زشت و بد شمرده مى شوند و سه گروه نالايق زمام حكومت را به دست مى گيرند.
✅نخست مى فرمايد: «زمانى بر مردم فرا مى رسد كه تنها حيله گرانِ سخن چين، مقرب مى شوند و تنها فاجرانِ بدكار ظريف و لطيف شمرده مى شوند و افراد با انصاف، ضعيف و ناتوان محسوب خواهند شد»
📌اشاره به اين كه در آن زمان نظام ارزشى اسلام و احكام الهى و كتاب و سنت وارونه مى شود، افراد زشت سيرت و گنه كار و فاسد بر سر كار مى آيند و نيكان را از صحنه اجتماع به عقب مى رانند.
✴️در چنين شرايطى منكر معروف و معروف منكر مى گردد.
🔷تعبير به «ماحِل» از ماده «مَحْل» (بر وزن جهل) به معناى مكر و حيله و در اصل به معناى خشك و بى حاصل بودن زمين است.
📌افراد حيله گر و سخن چين و مكّار را به همين سبب ماحل گفته اند.
🔷 «فاجِر» اشاره به افراد بى بند و بارى است كه هرچه بر زبانشان آمد مى گويند و از شوخى هاى ركيك و زشت ابا ندارند و آن را نوعى شوخ طبعى و ظرافت و لطافت مى شمرند.
🔷«مُنْصِف» كسى است كه حق مردم را به خوبى ادا مى كند; ولى در محيط زشت كاران چنين كسى را آدمى ضعيف و ناتوان و بى دست و پا شمرده مى شود;
✴️ولى در نظر آنها افرادى كه اموال و ثروت فراوانى از راه حرام و غصب حقوق مردم گردآورى مى كنند، آدم هاى زرنگ و لايقى هستند.
💠 سپس مى افزايد: «(سه كار بسيار خوب، بد شمرده مى شود) در آن زمان كمك به نيازمندان خسارت و ضرر، و صله رحم (كه حق مسلم خويشاوندان است) منّت، و عبادت (كه وظيفه هر انسانى در پيشگاه خداست) وسيله برترى جويى بر مردم خواهد بود».
📌آرى در زمانى كه ايمان و اخلاق از جامعه برچيده شود، مردم دليلى نمى بينند كه به نيازمندان كمك كنند و طبق محاسبه هاى ظاهرى مى گويند: فلان مقدار به فلان نيازمند داديم و به همان اندازه از سرمايه ما كم شد و اين خسارت است.
📌و نيز هنگامى كه به ديدار بستگان خود مى روند آن را دِين شرعى و اخلاقى و انسانى به شمار نمى آورند، بلكه گويى نعمت بزرگى به آنان داده اند و بر آنان منت مى نهند.
✴️كوتاه سخن اين كه از اعمال به ظاهر نيك خود نتيجه هاى وارونه مى گيرند.
💠جمله امام(عليه السلام) «يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فيهِ غُرْماً» شبيه چيزى است كه در قرآن مجيد آمده است كه درباره عرب جاهلى مى فرمايد: (وَمِنَ الاْعْرابِ مَنْ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ مَغْرَماً);
⭕️ بعضى از عرب هاى باديه نشين (كه از تعاليم اسلام دورند) آنچه را در راه خدا انفاق مى كند غرامت و خسران براى خود مى پندارد».
✅و جمله «صِلَةُ الرَّحِمِ مِنّاً» شبيه چيزى است كه در آيه 17 سوره «حجرات» آمده است:
✴️«آنها بر تو منت مى نهند كه اسلام آوردند بگو اسلام آوردن خود را بر من منت ننهيد خداوند بر شما منت مى نهد كه شما را به سوى ايمان هدايت كرده است اگر (در ادعاى ايمان) صادق هستيد».
📌روشن است ايمان آوردن به پيامبر الهى وظيفه، بلكه برنامه سعادت و تكامل و افتخار است. اين چيزى نيست كه سبب منت بر پيامبر گردد.
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 102 🔰*
🔆👌 پیش گویی عجیب
🔮بخش دوم (پایان)🔮
📜 آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به سه عامل فساد در چنين جامعه اى اشاره مى كند كه سرچشمه آن اعمال نادرست است، مى فرمايد:✴️ «در آن زمان حكومت به مشورت زنان و فرمانروايى كودكان و تدبير خواجه ها خواهد بود».
🔶بى شك، زنان در اسلام در بسيارى از حقوق با مردان برابرند، بلكه گاهى از آنان پيشى مى گيرند; ولى با توجه به ساختمان عاطفى آنها اداره بعضى از امور از توان آنها خارج است.
✅به همين دليل در تمام دنيا حتى در زمان ما كه شعار مساوات زن و مرد در غرب همه جا را پر كرده است
📌ابتكار تمام حكومت ها و پست هاى مهم سياسى و اقتصادى و جنگى ـ جز در موارد بسيار معدودى ـ در دست مردان است چرا كه آنها آمادگى بيشترى براى اين كار دارند.
💢حال اگر حكومت با مشورت زنان باشد مشكلات غير قابل انكارى به وجود خواهد آمد.
🔰بعضى از روان شناسان امروز معتقدند زنان در مسائل جزيى دقيق تر از مردان اند; ولى در تصميم هاى كلان مشكل دارند و به همين دليل امر حكومت كه نياز به كلان نگرى دارد براى آنها مشكل است.
📌منظور از «امارة الصبيان» (حكومت كودكان) ⏬
1⃣ممكن است مفهوم ظاهرى آن باشد كه در طول تاريخ بارها كودكان كم سن و سالى به حكومت رسيده اند و امر حكومت به دست مادر يا بستگان نزديك آنها انجام مى گرفت.
2⃣و يامعنی آن این باشد:کسانى كه افكار بچه گانه دارند و دورنگر نيستند و افكار عميق ندارند.
🔰 نيز «تدبير الخصيان» (تدبير خواجه ها)
📌ممكن است همان معناى ظاهرى آن مراد باشد كه در بعضى از دوران هاى تاريخى وجود داشته و خلفا يا پادشاهان حرمسراى گسترده اى داشتند و مردانى را بر آنها مى گماردند كه خواجه باشند تا بتوانند بر آنها اعتماد كنند.
🔷آنان با كمك همسران پرنفوذ شاهان و خلفا منويات خود را در حكومت اجرا مى كردند و كسانى كه در حاشيه بودند از نفوذشان استفاده مى كردند
🔷و به اين ترتيب نظام جامعه در مسيرهاى غلط و در طريق منافع اشخاص خاصى قرار مى گرفت.
✴️اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور معناى كنايى آن باشد، زيرا خواجه ها به علت از دست دادن مردانگى ظاهرى خود بسيارى از صفات مردان را نيز از دست مى دادند و تدبير آنها تدبير ضعيفى مى شد تا آنجا كه بعضى گفته اند:
✴️در ميان خواجگان در طول تاريخ كمتر نابغه اى پيدا شده است.
📌 نکته
ارزش هاى واقعى
💢همه انسان ها طالب اشياى گرانبها و مقامات عالى و شخصيت و احترامند ولى ارزش ها را چه كسى تعريف يا تعيين مى كند؟
❇️پاسخ آنكه كسانى كه زمام حكومت يا رشته فكرى مردم را در دست دارند، يعنى امرا و علما ارزش ها را تعيين مى كنند.
📌حال اگر آنها از مسير منحرف شوند و به جاى ارزش هاى واقعى ارزش هاى كاذبى را عرضه بدارند، نظام ارزشى جامعه دگرگون مى شود و مردم ارزش هاى واقعى را رها كرده، به دنبال ارزش هاى كاذب مى روند.
🔶مثلا در دوران جاهليت كه ارزش انسان ها را ثروت و فزونى فرزندانشان تعيين مى كرد هنگامى كه قرآن بر مردى نازل شد تهى دست و فاقد پشتيبان هاى انسانى، تعجب كردند و گفتند:
📌 چرا اين قرآن بر يكى از ثروتمندان با شخصيت مكه و طائف نازل نشده است ⁉️
يا فرعون هنگامى كه موسى را در لباس چوپانى ديد تعجب كرده گفت: «چرا موسى دستبندهاى طلا ندارد».
💠بر اين اساس مهم ترين كارى كه پيغمبر اسلام(صلى الله عليه وآله) انجام داد همان انقلاب ارزشى بود;
❇️ثروت را تحقير كرد و تقوا را نشانه ارزش انسانى شمرد و شعار (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ)جاى شعارهاى جاهلى را گرفت و همين امر همه چيز را منقلب و دگرگون ساخت و انسان ها را از بيراهه ها به مسيرهاى واقعى هدايت فرمود.
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 79
قبول اعمال
🔶 به اینجا رسیدیم که به نتیجه رسیدن در امور دنیایی لزوما به "تلاش و به درست عمل کردن ما" بستگی نداره.
🔵 چون گاهی از اوقات دستگاه امتحان به ما اجازه میده که "با وجود عملکرد نادرست به نتیجه برسیم" تا در همین نتیجه هم از ما دوباره امتحان گرفته بشه.
⭕️ در یه جایی هم ممکنه که ما کاملا به وظیفه خودمون عمل کنیم ولی به نتیجه نرسیم.
✔️✔️✔️ در اینجا نباید احساس شکست کنیم چون به وظیفه خودمون در امتحان عمل کردیم.
☢️ «حتی این نگاه که آیا خدا از ما قبول میکند و به عمل ما نتیجه میده؟» هم نتیجه نگاه اشتباهی هست.
✅ چون ممکنه که خدا عمل ما رو قبول کنه ولی نتیجه دنیایی به عمل ما نده.
⭕️ بر عکس هم ممکنه اتفاق بیفته و خدا عملی رو از ما قبول نکنه ولی نتیجه دنیایی به ما بده!
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری |اگر اتفاقا #امام_زمان (عج) را دیدم...😔
🔺️بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) در رابطه با حضرت ولی عصر (عج)
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری بسیار تاثیر گزار👌
🎙🌸 آيت الله حاج آقا #مرتضی تهرانی (ره)
👈موضوع : سلامت روح خلوص و حضور قلب می آورد!
🌋 @doostibakhoda
#یادداشت_روز
از مهرت ای خورشید جان، چون ذرهام هر سو روان
مجذوب حُسن دیگران، ای ماه خوبان نیستم!
حُسنِ دیگران ...
حُسنِ دیگران ...
حُسنِ دیگران ...
تا قلب، چشم از حُسنِ دیگران، فرو نبندد؛
جلوههای جانان را، هرچند پرتکرار، نخواهد دید!
قلب، فقط خانهی اوست!
این خانه را با کسی شریک، نباید شد ...
🌋 @doostibakhoda
🌿هرصبح، یک حدیث🌿
🌻حضرت علی علیه السلام:
🦋دوستی میان پدران سبب خویشاوندی فرزندان است و خویشاوندی به دوستی نیازمندتر است از دوستی به خویشاوندی.
📜نهج البلاغه،حکمت ۳۰۸
🌋 @doostibakhoda
❇️حاج آقا مجتبی تهــرانی(ره):
🍃هـــر ڪارے میخــواهے ڪُن امـا این را بدان ڪه این #عمل تو را خدا پیغـمبر و مومنین مےبینند!
👌حیا ڪن ڪه یڪ وقت نڪند عمـل #زشــتت را ببرند نشـان آقا رســول الله (ص) بـــدهند.
#پند_علما
🌋 @doostibakhoda
🔹🔸از آیه ۲۵ سوره مبارکه هود داستان حضرت نوح(ع)
♦️در میان پیامبران بزرگ الهی حضرت نوح(ع) اولین پیامبر اولوالعزم و صاحب شریعت است او عمر طولانی داشت لذا به شیخالانبیاء معروف بود.
این یک حادثه مهمی که در زمان حضرت نوح اتفاق افتاد طوفان بود،
در آن دوران بهدلیل اینکه شرک و بتپرستی آشکار شد لذا خداوند متعال حضرت نوح(ع) را فرستاد تا در بین مردم تبلیغ کند و حجت را بر همه تمام کرد کمااینکه ۹۵۰ سال عمر تبلیغی حضرت نوح(ع) اثری بر مردم نداشت لذا خدا عذابش را بر قوم نوح نازل کرد.
وی گفت: خداوند به نوح دستور داد یک کشتی بزرگ بسازد و خودش و کسانیکه ایمان آوردهاند و بعضی از حیوانات را سوار کشتی کند و بقیه دچار عذاب الهی شدند لذا حضرت نوح(ع) را پدر دوم و آدم دوم مینامند و نسل بشر از حضرت نوح(ع) گسترش پیدا کرد.
اینکه ۲۵ آیه از سوره هود درباره حضرت نوح است، گفت: در آیات ۲۶ و ۲۷ و ۲۸ سوره هود با این مضمون «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ ﴿۲۵﴾أَن لاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ(۲۶)فَقَالَ الْمَلأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قِوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ وَمَا نَرَى لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَاذِبِينَ(۲۷)قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِن كُنتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّيَ وَآتَانِي رَحْمَةً مِّنْ عِندِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنتُمْ لَهَا كَارِهُونَ ﴿۲۸)
خدای متعال سه مطلب را بیان میکند
♦️ اول اینکه محتوای دعوت حضرت نوح چه بوده است،
♦️دوم اینکه عکسالعمل قوم نوح در برابر دعوت نوح چه بوده است
♦️ و سوم اینکه پاسخ قوم نوح چه بوده است.
🔷🔶قیامت؛ نشانه عدل خدا
نماینده ولیفقیه در لرستان ادامه داد: محتوای دعوت حضرت نوح(ع) همانند سایر انبیای الهی دعوت مردم بهسوی خدا بوده است اینکه جز خدا کسی را نپرستید لذا ما هم وظیفه داریم خدا را بندگی و عبادت کنیم، حضرت نوح(ع) از قومش میخواهد به روز قیامت ایمان بیاورند و برای روز قیامت عمل کنند چراکه قیامت نشانه عدل خداست و اگر قیامت نباشد عدل خدا نیز زیر سؤال میرود لذا عدالت خدا اقتضا میکند قیامتی باشد.
در رابطه با عکسالعمل قوم نوح نیز با بیان اینکه قوم نوح دو دسته اشراف و عوام بودند،
اشراف و مشرکان در برابر دعوت نوح سه عکسالعمل نشان دادند اول گفتند تو پیغمبر نیستی بلکه بشری مثل ما هستی اگر خدا میخواست پیامبری به سوی ما بفرستد فرشتهای را میفرستاد نه انسانی مثل خودمان، آنها نبوت را انکار کردند و گفتند تو به حق نیستی چون خودت و اطرافیانت آدمهای پست و فقیر و تهیدست جامعه هستید تو فضیلتی بر ما نداری قوم نوح فضیلت را در پول و مقام و موقعیتی و مادیات میدانستند.
وی گفت: حضرت نوح(ع) به آنها پاسخ داد و گفت من پیامبر خدا هستم و دلیل و معجزه دارم، اگر شما ایمان نیاورید خدا شما را دچار عذاب فراگیر میکند، عذابی که در آن رهایی نیست.
در طول تاریخ در مقابل پیامبران الهی اشراف، ستمگران و طاغوتیان قرار داشتند، پیامبران برای اثبات حقانیت خود از طریق برهان و معجزه وارد میشدند و پیروان حضرت نوح(ع) توده مردم بودند و خداوند هیچ قومی را عذاب نمیکند مگر آنکه حجت را برآنها اتمام کند.
#نکات_قرانی
🌋 @doostibakhoda
📔 نهج البلاغه بخوانیم
*⚜️#حکمت_103_نهج_البلاغه⚜️*
وَ رُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ، فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ، فَقَالَ (علیه السلام): يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ وَ يَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ. إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ، فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا؛ وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ، وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ.\
🟡روش برخورد با دنيا (اخلاقى):
📜(پيراهن وصله دارى بر اندام امام بود شخصى پرسيد چرا پيراهن وصله دار مى پوشى؟ فرمود:) دل با آن فروتن، و نفس رام مى شود، و مؤمنان از آن سر مشق مى گيرند.
دنياى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از يكديگرند، پس كسى كه دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد.
و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هر گاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور مى گردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند.
🌋 @doostibakhoda
*🔰شرح و تفسیر حکمت 103 🔰*
🔆👌تضاد دنياپرستى و علاقه به آخرت:
🔮بخش اول🔮
📜 امام(عليه السلام) اين گفتار حكيمانه را زمانى فرمود كه «لباس كهنه و وصله دارى بر اندام آن حضرت ديدند كسى درباره آن سؤال كرد (كه چرا امام(عليه السلام) با داشتن امكانات چنين لباسى را براى خود انتخاب كرده است)
💠امام(عليه السلام) فرمود: «قلب به سبب آن خاضع مى شود و نفس سركش با آن رام مى گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى كنند (و از آن سرمشق مى گيرند)»
🔻مى دانيم در عصر خلفا دامنه فتوحات اسلامى به شرق و غرب و شمال و جنوب كشيده شد و كشورهاى مهمى همچون ايران و روم و مصر زير پرچم اسلام قرار گرفتند و غنائم فراوان و اموال خراجى بسيارى نصيب مسلمين شد. اين امر آثار زيان بار فراوانى داشت;
🔷 گروهى به مسابقه در ثروت روى آوردند، خانه هاى مجلل، لباس هاى گرانبها، سفره هاى رنگارنگ و مركب هاى زيبا براى خود انتخاب نمودند و
🔷 گروه عظيمى از مردم در دنيا و ارزش هاى مادى فرو رفتند و نظام ارزشى جامعه اسلامى ـ همان گونه كه در كلام حكمت آميز قبل به آن اشاره شد ـ دگرگون شد.
💠در اينجا امام(عليه السلام) براى اين كه مسلمانان منحرف را به صراط مستقيم اسلام و سنت پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) باز گرداند مظاهر زهد خويش را كاملاً آشكار ساخت كه از جمله آن پوشيدن لباس هاى ساده و كم ارزش و وصله دار بود و همين امر موجب شگفتى بينندگان گشت تا آنجا كه به حضرت ايراد گرفتند; ولى امام(عليه السلام) پاسخى فرمود كه درس بزرگى براى همگان بود، فرمود: هنگامى كه اين لباس را مى پوشم سه فايده مهم دارد:
✅نخست اين كه قلب و روح من در برابر آن خضوع مى كند و تكبر و خودبرتربينى كه سرچشمه گناهان بزرگ است از من دور مى شود
✅و ديگر اين كه نفس سركش به سبب آن رام مى شود و وسوسه هاى آن كه انسان را به راه هاى شيطانى مى كشاند فرو نشيند.
✅و سوم اين كه مؤمنان به آن اقتدا مى كنند و از زندگانى پر زرق و برق و تجملاتى كه انسان را از خدا غافل مى سازد دور مى شوند. هيچ كس از پوشيدن لباس هاى ساده و داشتن وسايل زندگى ساده احساس حقارت نمى كند.
💠آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به اصلى كلى درباره دنيا و آخرت اشاره مى كند كه انتخاب نوع لباس گوشه اى از گوشه هاى آن است، مى فرمايد:_ 🔻«دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا كسى كه دنيا را دوست بدارد و به آن عشق بورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن عداوت دارد».
♻️ادامه دارد....⤵️⤵️⤵️
*🔰شرح و تفسیر حکمت 103 🔰*
🔮بخش دوم (پایان) 🔮
📌منظور از دنيا در اينجا يكى از سه چيز و يا هر سه چيز است:
☑️نخست اين كه منظور دنيايى است كه از طريق حرام و اموال نامشروع و مقامات غاصبانه به دست آيد كه مسير آن از مسير آخرت قطعاً جداست.
☑️ديگر اين كه منظور دنيايى است كه هدف باشد نه وسيله براى آخرت، زيرا اگر دنيا هدف اصلى انسان شد، آخرت به فراموشى سپرده مى شود و ديگر هدف نهايى نخواهد بود; اما اگر به دنيا به گونه مزرعه يا پل و گذرگاه و خلاصه وسيله اى براى رسيدن به آخرت نگاه شود نه تنها دشمنى با آن ندارد، بلكه به يقين آن را تقويت خواهد كرد، همان گونه كه در روايات اسلامى آمده است.
☑️سوم اين كه منظور دنياى پر زرق و برق و تجملاتى است كه وقتى انسان در آن غرق شد، هرچند از طريق حلال به دست آمده باشد آخرت به دست فراموشى سپرده خواهد شد; هر روز در فكر زينت تازه و تجملات بيشتر و خانه ها و لباس ها و مركب هاى پر زرق و برق تر است و چنين كسى هرچند دنبال حرام هم نباشد هم خدا را فراموش مى كند و هم معاد را.
❇️تعبير به «عَدُوّان» و «سَبيلانِ» در واقع شبيه به تنزل از چيزى به چيز ديگر است، زيرا نخست مى فرمايد: دو دشمن اند كه يكديگر را تخريب مى كنند سپس مى فرمايد: حد اقل دو مسير مختلف اند كه به دو مقصد منتهى مى شوند; خواه عداوتى با هم داشته باشند يا نه. آنچه در جمله «فَمَنْ أحَبَّ الدُّنْيا» آمده در واقع به منزله نتيجه گيرى از سخنان گذشته است.
💠در پايان امام(عليه السلام) دو تشبيه جالب و به تعبير ديگر دو مثال واضح براى دنيا و آخرت بيان مى كند و مى فرمايد:
❇️«اين دو به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون كسى است كه در ميان اين دو در حركت است هر زمان به يكى نزديك مى شود از ديگرى دور مى گردد و اين دو همچون دو همسر يك مردند (كه معمولاً با هم رقابت شديد دارند)».
❇️اين احتمال هست كه تعبير به «مشرق و مغرب» نسبت به دنيا و آخرت باشد; مشرق كه خاستگاه نور آفتاب است به منزله آخرت و مغرب كه رو به سوى ظلمت مى رود اشاره به دنياست. آرى اگر دنيا از حرام فراهم شود، يا هدف نهايى انسان باشد و يا انسان در تجملات و زر و زيورهاى آن غرق شود هرگز به آخرت نمى پردازد، بلكه روز به روز از سعادت جاويدان دورتر مى گردد.
🔰روايات ديگرى كه از رسول خدا يا ائمه معصومين(عليهم السلام) رسيده است نيز اين سخن را تاييد مى كند; از جمله در حديثى كه مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از رسول الله(صلى الله عليه وآله) نقل كرده مى خوانيم:🔻«طلب دنيا به آخرت انسان زيان مى رساند و طلب آخرت به دنيا ضرر مى زند، بنابراين ضرر دنيا را بپذيريد كه سزاوارتر به زيان است».
🔰در حدیث دیگرى که از حضرت مسیح در کتب اسلامى نقل شده مى خوانیم:_ «محبت دنیا و آخرت در قلب فرد با ایمان جمع نمى شود همان گونه که آب و آتش در یک ظرف جمع نمى گردند».
📌ناگفته پیداست که تمام این روایات ناظر به کسى است که دنیا را هدف خود قرار داده و بدون در نظر گرفتن حلال و حرام و حق و ناحق پیوسته به دنبال آن مى دود; اما کسى که دنیا را از طریق حلال مى خواهد و وسیله نیل به آخرت قرار مى دهد نه تنها مذموم نیست، بلکه در روایات از چنین کسى ستایش نیز شده است.
🔰از این رو در حدیثى از امیر مؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «اگر دین خود را تابع دنیاى خود قرار دهى، دین دنیایت را تباه کرده و در آخرت از زیان کاران خواهى بود و اگر دنیاى خود را تابع دینت قرار دهى هم دینت را به دست آورده اى و هم دنیایت را و در آخرت از رستگاران هستى».
#نشر مطالب هدیه به امام زمان (عج)
🌋 @doostibakhoda
#افزایش_ظرفیت_روحی 80
🔶 اگر ما نگاه خودمون رو به زندگی و امتحان درست کنیم یکی از اثرات خیلی مهمش اینه که کاملا وابسته و آویزان خدا خواهیم شد.
✅ وقتی انسان به مقدرات و امتحانات الهی نگاه میکنه ناخودآگاه از خود بیخود میشه و خود بینی و تکبرش فرو میریزه.
🔹 همونطور که گفته شد گاهی اوقات دستگاه امتحان خدا به یه بنده خوب اجازه نمیده که یه کار خوبی که قصدش رو داشته انجام بده.
مثلا گاهی خدا اجازه نمیده که یه بنده خوب، برای نماز شب بیدار بشه.
چرا؟
🔵 چون الان دستگاه امتحان میگه که اون آدم اگه الان برای نماز شب بلند بشه دچار عجب شده و خراب میشه.
🔶 دستگاه امتحان میگه: این آدم هنوز بلد نیست که امتحان #عجب رو به درستی پس بده.
برای همین اگه چند بار دیگه نماز شب بخونه دچار عجب میشه و از بین خواهد رفت.
فعلا ظرفیت پیدا نکرده و برای همین نباید امتحان عجب ازش گرفته بشه.
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥☝️توبه تا لحظه مرگ ...!
🎙#استاد_عالی
🌺«مولی امیرالمؤمنین علیهالسلام»:
التّوبَهُ نَدَمٌ بِالْقَلْبِ وَ اسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ وَ تَرْکٌ بِالْجَوارِحِ، وَ اِضمارٌ أنْ لایَعُودَ.
توبه عبارت است از:
پشیمانی در دل، استغفار با زبان، ترک گناه در عمل و تصمیم بر عدم ارتکاب مجدّد آن.
📙(فهرست غرر، ص 39)
🌋 @doostibakhoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : سقوط از انسانیت!
👤 #حجت_الاسلام_والمسلمین_رفیعی
🌋 @doostibakhoda
🍃🌺🍃 اعمال هر ماه نو قمری:
💠خواندن دعاهاى نقل شده در وقت ديدن هلال، كه بهترين آنها دعاى چهل و سوّم صحيفه كامله است
💠 خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم.
💠 اندكى پنير خوردن، چه روايت شده: هركه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقيّد كند، اميد است در آن ماه حاجتش ردّ نشود.
💠 در روز اوّل دو ركعت نماز بجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خريده است.
💠و از بعضى روايات استفاده میشود، كه پس از نماز بخواند:
💠بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِين
🌋 @doostibakhoda
یک پشیمانی پر سود
کافی است از خرابی های گذشته پشیمان شده باشیم و افسوس عمیق خود را به خدای مهربان عرضه کنیم. خداوند آینده را آباد و حال ما را خوب خواهد کرد.
استاد #پناهیان
🌋 @doostibakhoda
🕊🌹
#سلام_امام_زمانم
هر صبح ڪہ سلامت مےدهم
و یادم مےافتد ڪہ مولایی چون تو دارم:
ڪریم،مهربان،دلسوز،رفیق،
دعاگو،نزدیڪ...
و چہ احساسِ نابِ آرامش بخش
و پر امیدے است داشتنِ تو...
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام اے نور خدادر تاریڪے هاے زمین
💚❤️
✨
🌋 @doostibakhoda
🦋🦋🦋🦋
پیامبر اکرم صلوات الله علیه 🎀
مَن قَرَأَ القُرآنَ ابتِغاءَ وَجهِ اللّه و َتَفَقُّها فِى الدّينِ كانَ لَهُ مِنَ الثَّوابِ مِثلَ جَميعِ ما اُعطِىَ المَلائِكَةُ و َالأنبياءُ وَ المُرسَلونَ؛
هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد،
ثوابى مانند همه آنچه كه به فرشتگان و پيامبران و رسولان داده شده، براى اوست.
🦋🦋🦋🦋
🌋 @doostibakhoda