eitaa logo
دروس و بحوث
760 دنبال‌کننده
75 عکس
8 ویدیو
62 فایل
لقد أنشنا هذه القناة العلمية نظرا لطلب الطلاب، حتی یساعدون الإمام المطرود (عج) في النهاية. تقبل الله منّا و منکم انشاءالله... " کانال رسمی بارگزاری دروس استاد احمدی " ارتباط با ادمین👈 @Matroud15 ⛔️ انتشار مطالب کانال تنها در صورت درج لینک و عضویت
مشاهده در ایتا
دانلود
«استاد امین» پس از اینکه توفیق نصیب شد و از شیراز برای ادامه تحصیل به قم مشرف شدم خیلی دوست داشتم اساتید طراز اول قم را از نزدیک ببینم. از جمله این اساتید شیخنا الاستاذ مرحوم احمد امین شیرازی بود. در ضمن مراجعاتی که به کتاب صرف روان ایشان داشتم اشکالاتی به ذهنم آماده بود و این نیز مزید بر علت بود که به محضر ایشان ارائه دهم. روزی در مدرسه دارالشفاء خدمت ایشان رسیدم و بعد از عرض ادب و احوال پرسی جسارت کرده و برخی از اشکالات خود را بازگو کردم استاد ره مکثی کردند و فرمودند فردا کتاب را بیاورید و از روی کتاب اشکال را بیان کنید، امتثال امر کرده و فردا مجددا خدمت آن استاد متواضع رسیدم و اشکال خود را مطرح کردم ایشان پذیرفتند و فرمودند در چاپ بعد اصلاح خواهم کرد. پس از آن صحبت از درس خصوصی بلاغت ایشان شد و به حقیر اجازه حضور دادند. این درس با محوریت کتاب «البلیغ فی المعانی و البیان و البدیع» برگزار می شد و به علت اشتغالات ایشان ، کلاس در روزهای پنج شنبه بعد از نماز عصر در مدرس امام ره مدرسه دارالشفاء برگزار می شد.برای من خیلی درس آموز بود که استادی در سن هفتاد و چند سالگی (استاد ره متولد ۱۳۱۹ بودند در آن سال ها یعنی اوایل دهه نود حدود ۷۳ سال داشتند) روزهای پنج شنبه در روز تعطیل و ساعت استراحت به خود زحمت می دهد و تا دارالشفاء می آید و برای چند طلبه (حدود ۷ نفر) درس بلاغت می گوید آن هم از کتابی که حدود ۴۰ سال قبل از آن را تألیف کرده بود (بدون هیچ گونه بهره مادی و دنیایی حتی کرایه تاکسی و... هم خودشان می دادند) بعد از حدود دوسال درس البلیغ که از سال ها قبل شروع شده بود به پایان رسید. بعد از البلیغ بنده و برخی از دوستان درس به استاد فقید پیشنهاد درس عروض و قافیه دادیم و استاد نیز پذیرفتند . حضرت استاد این دو علم را از محضر مرحوم استاد ادیب نیشابوری ثانی آموخته بود و تقریرات درس ادیب را داشتند.و از روی آن برای ما املاء می کردند و ما در دفتر یادداشت می کردیم. درس عروض در تاریخ ۱۴ آبان نود و چهار آغاز شد و تا ۱۴ آذر نود و هشت ادامه داشت. به ضمیمه دو سال درس بلاغت حدود هفت سال ظهرهای پنج شنبه ما محضر استاد فقید حاضر می شدیم و علاوه بر درس ادبیات از ایشان درس اخلاق، ادب ، ایمان ، تواضع می آموختیم.داب استاد این بود که در پایان هر جلسه ی درس یک حدیث اخلاقی می خواندند و آن را شرح می کردند و به تناسب در ضمن آن اشعار فارسی مناسب می خواند. این روش به طلبه می آموخت که ادب فقط ادب درسی نیست و باید ادب نفسی هم باشد. در ضمن مدت شاگردی محضر ایشان مطالب ناب فراوانی ایراد می کردند که برخی که در خاطر دارم را به طور کوتاه عرض می کنم تذکرة لنفسي و لاخواني الطلبة: ١.استاد امین ره همیشه در ابتدای کلاس درس جلسه قبل را می پرسیدند و این باعث می شد شاگردان با آمادگی بیشتری در کلاس حضور داشته باشند. حتی وقتی به بیان حدیث می رسیدند از حدیث هفته قبل سوال می کردند. ۲.نسبت به اهل بیت (ع) علاقه وافری داشتند بارها و بارها دیدیم که اسم حضرات معصومین علیهم السلام که می برند از شدت علاقه حالت بغضی در گلویشان جمع می شد. ۳.نسبت به حضور منظم در درس خیلی تاکید داشتند یادم هست یه وقت بنده آخر هفته ای که قرین با تعطیلات بود مشهد مشرف شده بودم و در درس استاد غیبت کردم بعد از بازگشت استاد مرا مواخذه کردند که درس واجب است و زیارت مستحب نباید درس را تعطیل می کردید. ۴.می فرمودند: درس خواندن مثل حلیم پختن است و همان طور که باید هنگام پخت حلیم ، آن را مرتب هم زد تا آماده شود درس را هم مرتب باید هم زد تا خوب پخته شود. ۵.می فرمودند : اگر (در جلسات وعظ و.. ) نصیحت با شعرهای متناسب صورت گیرد خیلی موثر است و برای نمونه این شعر را خواندند: سنگ بدگوهر اگر کاسه ی زرین شکند قیمت سنگ نیافزاید و زر کم نشود ۶.درباب سختی های تحصیل علم می فرمودند مرحوم ادیب این بیت معروف را می خواندند: به هوس راست نیاید به تمنی نشود کاندرین راه بسی خون جگر باید خورد «روحشان شاد ، یادشان گرامی و راهشان پر رهرو» اللهم احشره مع اولیائه محمد و آل محمد و جعله فی اعلی علیین. https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام ضمن عرض تسلیت بابت سالروز وفات حضرت زینب سلام الله علیها درس مطول از فردا عصرها ساعت ۱۶:۱۵ در کتابخانه شهید محقق برگزار می شود.
با سلام درس جامی فردا ساعت ۱۰:۳۰ برگزار می گردد ان شا الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام درس جامی فردا ساعت ۱۰:۳۰ برگزار می گردد ان شا الله
هدایت شده از مطول استاد احمدی
با سلام درس جامی فردا ساعت ۱۰:۳۰ برگزار می گردد ان شا الله
دروس و بحوث
پیام یکی از دوستان که عضو ستاد استهلال هستند این را برای دوستانی که اعمال را به قصد ورود انجام می دهد گذاشتم. التماس دعا
هدایت شده از مطول استاد احمدی
باسلام درس جامی فردا برگزار نمی شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيت الله العظمی جوادی آملی: «اگر خدای ناکرده اين حکومت آسيب ببيند همه ما مسئول هستيم. اين به آسانی به دست نيامده... » ان شا الله با شرکت در انتخابات از بنای مستحکم انقلاب اسلامی دفاع خواهیم کرد.
با سلام درس جامی امروز ساعت ده و نیم برگزار می شود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدگاه مرحوم آخوند خراسانی درباره نقش معقول در فهم اخبار اهل بیت علیهم السلام 30 دی ماه1401
توفیق شد روز جمعه گذشته به اتفاق استاد عزیز آقای عرفانیان و دوست فاضل آقای یخکشی به عیادت حضرت استاد حشمت پور حفظه الله و عافاه رفتیم.دیداری که سراسر درس و پند بود و البته بسیار شیرین. عیادت معمولا کوتاه است ولی این دیدار یک عیادت ساده نبود و تبدیل به یک گعده بسیار دلنشین و پر نکته شد و حدود سه ساعت به طول انجامید. دیدین استاد حشمت پور عزیز همیشه درس آموز است چه در مجلس درس چه در مسجد مدرسه حجتیه (که مدت ها برای اقامه نماز آنجا می رفتند) و چه در خانه و اتاق ایشان. برای استفاده خودم و دوستان چند نکته که در این دیدار آموختم را در این جا یادداشت می کنم: ۱.منزل استاد ، بسیار بسیار ساده و بی آلایش بود بی توجهی به دنیا که در تمام شئون استاد هویدا بود در منزل و اتاق ایشان هم جلب توجه می کرد. برای امثال استاد در واقع علم و معنویت هدف است و خانه و سایر امور به قدر کفاف و ضرورت. هر طلبه ای که این فضا را ببیند اگر خود در ضعیف ترین جای قم هم خانه استیجاری داشته باشد برای درس خواندن شوق پیدا می کند و در عمل می فهمد که زهد و بی توجهی به دنیا یعنی چه. (و به عکس مواردی را سراغ داریم که زبان قفل است از ابراز آن و البته همه می دانند و می فهمند.) ۲.وقتی خدمت استاد رسیدیم گروهی از فضلاء که قبلا برخی را پای درس استاد دیده بودم برای عیادت آماده بودند و این بسیار مسرت‌بخش بود که هنوز احترام به استاد در حوزه وجود دارد و البته عیادت از استاد برنامه مستمر این چند روز بوده است. نمی دانم از مسوولان حوزه هم کسی این مدت خدمت استاد رسیده یانه ؟! آیا امید هست که اندکی از فضای سیاسی خارج شده و قدردان استادی باشند که حدود ۵۰ سال مدرس ممتاز حوزه مشهد و قم است و چهل سال استاد برجسته ی علوم عقلیه در حوزه و دانشگاه قم است هیهات هیهات...واقعا دست مریزاد. البته استاد اصلا در این وادی ها نیست او هرگز به تدریس و صرف وقت برای طلاب نیتی جز احیای علوم دینی و خدمت به اهل علم نداشته است و همواره تمام وقت خود را صرف این مهم کرده است. ۳.عشق و علاقه استاد به علم و دانش و تعهد او به اتمام دروس واقعا مثال زدنی است با حال کسالتی که دارند برگه های شفا کنار دستشان بود می گفتند این روزها گاهی از صبح تا شب مشغول مطالعه قیاس شفا هستم شاید این بخش از شفا که مانده را هم بتوانم درس بدهم تا درس موسوعه شفا تمام شود. هنوز دغدغه اتمام یک جلسه از منظومه که باقی مانده را داشتند. درس و علم برایشان با مفاهیم ترم و واحد و روزمه و... کاملا بیگانه است. ۴.فرمودند : خدا به برخی حافظه خوبی می دهد و به برخی قدرت فهم بالایی می دهد و برای هر یک از میان علماء نمونه هایی ذکر کردند مثلا مرحوم آخوند در قدرت فهم و مرحوم سید کاظم یزدی در حافظه قوی از استاد معظم آقای عابدی شاهرودی حفظه الله و عافاه نقل کردند که ایشان گفتند : از سی سال قبل به این طرف هر چه را خوانده ام در یاد دارم . و طبق معمول متواضعانه خودشان فرمودند من حافظه ام قوی نیست. (و البته قدرت و عمق و دقت ایشان مثال زدنی است ) ۵. پرسیدم در وقف نامه ای تعبیر دروس دینی آماده است آیا شامل فلسفه و عرفان هم می شود ؟ فرمودند بله علوم دینی ۵۱ علم است ولی در زمان های سابق در برخی جاها منظور خاصی داشتند و گویا در نظر آنها علوم فلسفی را در بر نمی گرفته است. امیدوارم خداوند به استاد عزیز عافیت کامل عنایت کند سایه ی ایشان را بر سر همه شاگردان مستدام بدارد و با عافیت کامل ان شا الله توفیق شاگردی مجدد نصیب ما شود. به طلاب جوان توصیه می کنم سیره و منش چنین اساتیدی را که این روزها در نایاب هستند را همواره مطالعه کرده و سرلوحه برنامه علمی و عملی خود قرار دهند. https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
◼️ وفات اُم‌ّالمؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت باد. ✔️استاد علی مومنی 🔆 پیامبراکرم "ص" فرمود: یکی از زنانی که به کمال رسیده است خدیجه دختر خُوَیْلِد است. 📚(مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۲۰) ✍🏻کمال به چه طریقی حاصل می شود؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: عقل سه جزء دارد و اگر کسی هر سه جزء آن را داشته باشد عقلش کامل است و اگر کسی هيچ جزء را نداشته باشد عقل ندارد. 💢(این سه جزء عبارتند از:) 💠 حُسْنِ الْمَعْرِفَةِ بالله، 💠وَحُسْنِ الطَّاعَةِ لله، 💠وَحُسْنِ الصَّبْرِ عَلَى أَمَرِهِ. داشتن معرفت خوب و شایسته به خداوند و اطاعت خوب و بایسته‌ی خدای تعالی و صبر زیبا بر اوامر الهی. 📚(بحارالأنوار، ج۱، ص۱۰۶) ➖✍🏻این سه عنصر، جامعِ تمامی ارزش‌های حکمت نظری و عملی است؛ مخصوصاً با توجه به کلمه "حسن" که دلالت بر معرفت، اطاعت و صبر کامل و زیبا دارد. طبق روایات این سه ویژگی در وجود مبارک حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها جمع شده بود، لذا آن حضرت، انسان کامل بود و در اثر حسن معرفت و ایمان قلبی و کمال عقل و اخلاص نه تنها مال و منال و ثروت خودش را بلکه تمامی هستی خودش را بدون منت در راه خدا صرف کرد. زمینه وراثتی و نجابت خانوادگی‌شان هم شاهد این قضیه است چون حضرت خدیجه سلام الله علیها و حضرت رسول اکرم "ص" در جدّ چهارم مشترک هستند. ➖ایشان قبل از ازدواج با حضرت پیامبر ص با هیچ کس ازدواج نکرده بود وطبق قول تحقیق شده ۲۵ یا ۲۸ سال داشتند. 📚(الصحیح من سیرة النبی الاعظم "ص"  ج ۲ از ۳۵ جلد اثر مرحوم سید جعفر مرتضی العاملی، ص ۱۸۹ تا ص۲۲۱) 🟢 اوج کمال و بندگی: بر اساس روایات، هم در معراج و هم وقتی جبرئیل از عرش به محضر پیامبر اکرم "ص" می آمد عرض می‌کرد یا رسول الله، خداوند متعال به خدیجه سلام می‌رساند. 📚(بحارالانوار ج ۱۶ ص ۷ و ۱۱ ) 🔆 در این سلام رساندن خداوند به حضرت خدیجه "س" نکات فراوان و بسیار مهمی وجود دارد که به یک مورد اشاره می‌شود، چون "در خانه اگر کس است یک حرف بس است" ➖✍🏻از آنجا که خداوند خود سلام است هم در ذات و هم در صفات و هم در افعال از هر عیب ونقص سالم است. ( القدوس السلام،  حشر آیه ۲۳) و انسان را آفرید تا مظهر سلام بوده و به مقام قلب سلیم برسد و با قلب سلیم زندگی کند و در نهايت به بهشت برین که دار السلام است داخل شود، 📚 (وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ، یونس آیه ۲۵) پس مبدأ، سلام و مسیر، سلام و منتهی، سلام و عالَم هستی سلامستان است. ➖پس می‌توان گفت که حضرت خدیجه سلام الله علیها به کمال ایمان، یقین، معرفت، اخلاص و سلامتی قلب رسیده بود که خداوند سلام، به او سلام رسانده و در وقت وفاتش کفنش را فرستاد. 🔸سلامتِ من خسته دل در سلام تو باشد 🔸زهى سعادت اگر دولت سلام تو یابم‏. 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
میلاد باسعادت کریم اهل البیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد. 🌺 «کرامت چیست؟» 🌺 ✍ مرحوم سید علی خان مدنی در تفسیر معنای کرامت می فرماید: «کرامت یعنی پیراستگی از تمامی نقص ها و عیب ها و آراستگی به همه خوبی ها و زیبایی ها» 📚 ریاض السالکین في شرح صحیفة سید الساجدین علیه السلام، ج ۶، ص ۲۳۸. امیر مؤمنان امام علی علیه السلام می فرماید: 🔅إِنَّمَا الكَرَمُ التَّنَزهُ عَنِ الْمَساوي🔅 جز این نیست که کرامت، منزه و دور شدن از بدی هاست. 📚 غرر الحکم ودرر الکلم ✍ اصل کرامت صفت خداوند متعال است؛ «وَ رَبُّکَ الأکْرَم» و «غَنیٌّ کَریم» و «بَرَبِّکَ الْکَریم» و «ذِی الجَلالِ و الإکْرام». چون خداوند هم وجودش، هم صفاتش و هم افعالش از هر عیب و نقص بریء بوده و هم زیبا هستند. در دعای سحر ماه مبارک رمضان چنین آمده است: 🔅اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ آيَاتِكَ بِأَكْرَمِهَا وَكُلُّ آيَاتِكَ كَرِيمَةٌ🔅 ✍ تمامی آیات و نشانه های خداوند کریم هستند. از عرش حساب کنید تا فرش؛ «العرشِ الکَریم»، «رسولٍ کَریمٍ»، «عِبَادٍ مُکرَمون»، «صُحُفٍ مُکَرَّمَه»، «قرآن کریم»، «زَوجٌ کریم» و بهشت کریم و ... . انسان را هم خداوند متعال آفریده است تا مظهر خدای کریم شود. 🔅وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَم🔅 (اسراء، آیهٔ۷۰) تمامی زندگی انسان باید کریمانه باشد. 🔅إذَا مَرُّوا بِاللَّغوِ مَرُّوا کِرَامًا🔅(فرقان،آیه ۷۲) علی علیه السلام فرمود: 🔅مَن كَرُمَت نَفسُهُ صَغُرَتِ الدُّنيا في  عَينِهِ🔅 هرکس نفسش کریم باشد دنیا در چشم او کوچک می شود. 📚 غرر الحکم ودرر الکلم ✍ تمامی بدبختی های انسان حب دنیا است، ولی اگر انسان، کریم شد دنیا از چشمش می افتد و درنتیجه به خوشبختی دنیا و آخرت می رسد. محور کرامت انسانی نیز " تقوای الهی" است. 🔅إنَّ أکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أتقَاکُم🔅 به درستی که کریم ترینتان نزد خدا باتقواترینتان است. (حجرات، آیه۱۳) ✍ امام حسن مجتبی علیه السلام، مجسمه کرامت و معدن بزرگواری بود که متأسفانه فرصت تبیین کرامت آن بزرگوار در این نوشتار کوتاه نیست. البته همه مان نسبت به چهارده معصوم علیهم السلام هم قاصر و هم مقصریم. «خداوند متعال همه مان را به حق کریم اهل بیت علیهم السلام از اهل کرامت قرار بدهد ان شاء الله تعالی» 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 استاد علی مومنی 👉 @fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
هدایت شده از دروس و بحوث
«شب جهنی» در مفاتیح الجنان ذیل اعمال شب بیست و سوم و برخی کتب دیگر آمده است که «این شب جهنی است » این جمله برای بسیاری از مردم نامفهوم مانده است. از این رو بد نیست توضيحی راجع به آن عرض کنیم. 1⃣ «جهنی» بر وزن شدنی (به ضم اول و فتح ثانی و کسر ثالت و یاء مشدده) منسوب به «جهینه» بر وزن غفیله است. چنانکه ابن مالک در الفیه می گوید: «و فعلی فی فعیلة التزم و فعلي في فعيلة حتم » «جهینة» از قبائل بزرگ عرب در حجاز است و شاخه های زیادی دارد. (ر.ک: معجم قبائل العرب القدیمه و الحدیثه ج ۱ ص ۲۱۴) بنابراین «جهنی» یعنی مردی از قبیله جهینه. 2⃣ اما نام گذاری شب بیست و سوم ماه رمضان به «شب جهنی» یا (لیلة الجهني) از باب «اضافه بادنی ملابسه» است مانند: کوکب الخرقاء و این به جهت داستانی است راجع به مردی از قبیله جهینه که در زمان رسول الله ص اتفاق افتاده است. شرح این ماجرا بر اساس نقل مرحوم صدوق ره در من لایحضر بدین نحو است: -« وَ فِي رِوَايَةِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اللَّيَالِي الَّتِي يُسْتَحَبُّ فِيهَا الْغُسْلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَقَالَ لَيْلَةُ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةُ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ وَ قَالَ لَيْلَةُ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ هِيَ لَيْلَةُ الْجُهَنِيِّ وَ حَدِيثُهُ أَنَّهُ قَالَ لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ مَنْزِلِي نَاءٍ عَنِ الْمَدِينَةِ فَمُرْنِي بِلَيْلَةٍ أَدْخُلُ فِيهَا فَأَمَرَهُ بِلَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ.» در ادامه مرحوم صدوق می فرمایند: وَ اسْمُ الْجُهَنِيِّ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ أُنَيْسٍ الْأَنْصَارِيُّ. این ماجرا با تفصیل بیشتر در «دعائم الاسلام» چنین نقل شده است: وَ عَنْ‌ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ صَلَوَاتُ‌ اللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ أَنَّهُ‌ قَالَ‌ : أَتَى رَسُولَ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ رَجُلٌ‌ مِنْ‌ جُهَيْنَةَ‌ فَقَالَ‌ يَا رَسُولَ‌ اللَّهِ‌ إِنَّ‌ لِي إِبِلاً وَ غَنَماً وَ غِلْمَةً‌ وَ أُحِبُّ‌ أَنْ‌ تَأْمُرَنِي بِلَيْلَةٍ‌ أَدْخُلُ‌ فِيهَا فَأَشْهَدَ الصَّلاَةَ‌ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ‌ فَدَعَاهُ‌ رَسُولُ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ فَسَارَّهُ‌ فِي أُذُنِهِ‌ فَكَانَ‌ الْجُهَنِيُّ‌ إِذَا كَانَتْ‌ لَيْلَةُ‌ ثَلاَثٍ‌ وَ عِشْرِينَ‌ دَخَلَ‌ بِإِبِلِهِ‌ وَ غَنَمِهِ‌ وَ أَهْلِهِ‌ وَ وُلْدِهِ‌ وَ غِلْمَتِهِ‌ فَبَاتَ‌ تِلْكَ‌ اللَّيْلَةَ‌ فِي اَلْمَدِينَةِ‌ فَإِذَا أَصْبَحَ‌ خَرَجَ‌ بِمَنْ‌ دَخَلَ‌ بِهِ‌ فَرَجَعَ‌ إِلَى مَكَانِهِ‌ . (دعائم الإسلام - 1، صفحه 282) https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
هدایت شده از مطول استاد احمدی
✍🏻 استاد علی مومنی 💐 عید سعید فطر مبارک باد. 💐 🔅اللَّهُمَّ ... أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً ...🔅 📚 مفاتیح‌الجنان ✍🏻 عید فطر یعنی برگشت به فطرت پاک الهی و خود حقیقی و ملکوتی. فطرت انسانی در اثر اضافه و انتساب به جامع ترین اسم الهی یعنی کلمه ی "الله" استعداد و قابلیت دارد مجمع  اسماء و صفات خداوند متعال باشد. "فطرت الله التی فطر الناس علیها" (روم آیه ۳۰) ✍🏻 این فطرت پاک الهی در اثر اشتغال به مظاهر دنیا و گناه و معصیت، آلوده می شود. دستورات شرع مقدس برای رفع این آلودگی ها می باشد. امیر مؤمنان امام علی "علیه السلام" فرمود: 🔅الشَّريعَةُ رِياضَةُ النَّفس🔅 دستورات شرع، ریاضت یعنی تمرین و پرورش نفس است. (غررالحکم، ص۵۴۳) ✍🏻بعد از یک ماه جهاد و مبارزه با نفس و ریاضت شرعی و شستشوی روح و روان با عبادات و دعاها و مناجات و کم گویی و کم خوری و تفکر در مبدا و معاد و رفع حجاب ها و آمرزش گناهان، بر می گردیم به فطرت پاک الهی؛ لذا این جهاد بزرگ را باید جشن گرفت و خدا را بر این نعمت بزرگ شکر نمود تا در ماه‌های آینده بتوانیم با قلب سلیم و سلامتی جسم و روح زندگی کنیم چون اساسا ماه مبارک رمضان، ماه تمرین و کسب تقوی و قدرت روحی است تا ماه رمضان آینده، رفتار و گفتار و کردار خودمان را کنترل نماییم؛ چنانچه علی "علیه السلام" فرمود: در روز آخر ماه رمضان فرشته ای ندا می کند که: 🔅أَبْشِرُوا عِبَادَاللَّهِ فَقَدْ غُفِرَلَکُمْ مَا سَلَفَ مِنْ ذُنُوبِکُمْ فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ فِیمَا تَسْتَأْنِفُونَ🔅 مژده باد بر شما بندگان خدا که گناهان گذشته شما آمرزیده شد پس مراقب باشید که در آینده چطور خواهید بود. (امالی صدوق، ص۱۰۱) ➖امام صادق "علیه السلام" فرمود: 🔅إذا سَلِمَ شَهرُ رَمَضانَ سَلِمَتِ السَّنَة🔅 هرگاه ماه رمضان سالم باشد (یعنی اگر انسان در این مهمانی خدا خوب تغذیه معنوی بکند و به مقام قلب سلیم برسد) تمام سال، سالم خواهد شد (و تا ماه مبارک رمضان آینده با سلامتی همه جانبه زندگی خواهد کرد). (اقبال الاعمال، ص ۲۵۰) 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅          👉 @fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
هدایت شده از مطول استاد احمدی
بسم الله الرحمن الرحیم به لطف خداوند متعال،از باب ایجاز و اطناب در ماه مبارک فارغ شده و ان شاء الله از روز چهارشنبه ٢٩ فروردین، آخرین باب از علم معانی، فصل و وصل، را آغاز خواهیم کرد بعون الله. درس، کما في السابق، در کتابخانه مرحوم محقق، ساعت۴ عصر برگزار می‌گردد ان شاء الله. (سابق بر این،بیان گشت که به دلایلی باب ایجاز و اطناب مقدم بر فصل و وصل تدریس شد.)
با سلام درس جامی امروز برگزار می شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴شهادت جانسوز حضرت امام محمد تقی جواد علیه السلام تسلیت باد. ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️  💠فرمایش آن حضرت در رابطه با امام زمان "عج" و اشاره به اصناف مردم در زمان غیبت. 🔰راوی می پرسد: 🔅 وَ لِمَ سُمِّی الْمُنْتَظَرَ؟ ✅قَالَ: لِأَنَّ لَهُ غَیبَةً یکثُرُ أَیامُهَا وَ یطُولُ أَمَدُهَا فَینْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ ینْکرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ یسْتَهْزِئُ بِذِکرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ یکذِبُ فِیهَا الْوَقَّاتُونَ وَ یهْلِک فِیهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ ینْجُو فِیهَا الْمُسْلِمُون " 🔰چرا او را منتظَر می گویند؟» فرمود: 🔸۱- زیرا ایام غیبتش زیاد و مدّتش طولانی می شود  پس کسانی که مخلص هستند همواره منتظر راستین ظهور آن حضرت هستند چون هیچ عاملی و مانعی برای مومن مخلص باز دارنده نیست حتی وسوسه های شیطانی.خود ابلیس اقرار می کند که وسوسه های من در دل بندگان مخلص خدا هر گز اثر نخواهد گذاشت. 🔅 لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلاّٰ عِبٰادَكَ‌ مِنْهُمُ اَلْمُخْلَصِينَ‌🔅 📚( سوره ص آیات ۸۲ و ۸۳) 🔸۲- شکاکان، انکارش می کنند. 🔸۳- منکران استهزا و مسخره می کنند  ( متاسفانه در فضای مجازی بعضی ها اصل وجود آن حضرت را و بعضی غیبتش را زير سوال برده‌ و مسخره می کنند) 🔸۴ - تعیین کنندگان وقت ظهورش، دروغ می گویند ( طبق روایت معتبر، زمان و وقت ظهور امام زمان"عج " مانند علم به زمان قیامت است غیر از خداوند متعال هیچ کس اطلاع ندارد و کسی حق ندارد بگوید ظهور آن حضرت نزدیک است یا دور فقط به ما توصیه شده که از خداوند متعال تعجیل در ظهورش را بخواهیم. 🔸۵ - عجله کنندگان و شتاب کنندگان در ظهورش، هلاک خواهند شد. 🔸۶-تسلیم شوندگان، نجات می یابند یعنی: کسانی که  آن حضرت را شناخته و به وظایف شرعیشان عمل می‌کنند و راضی به رضای الهی و تسلیم امر او می باشند منتظر واقعی و راستین  و طبق روایات افضل از اهل هرزمان می باشند. 💠علی "علیه السلام" فرمود: 🔅لاَ تُعَالِجُوا اَلْأَمْرَ قَبْلَ بُلُوغِهِ فَتَنْدَمُوا وَ لاَ يَطُولَنَّ عَلَيْكُمْ اَلْأَمَدُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُكُمْ 🔅 🔳پیش از رسیدن این امر (ظهور حضرت مهدی علیه السلام) عجله و شتاب نکنید که پشیمان می شوید و آن را دور نشمارید که دلتان قساوت می گیرد. 📚(بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۳) 🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
با سلام خدمت مخاطبین عزیز در موقعیت حساسی قرار گرفته ایم لازم دیدم مطلبی کوتاه عرض کنم. در تاریخ ۱۷ خرداد امسال قبل از اعلام نتایج صلاحیت ها ، جبهه اصلاحات ایران جلسه ای با حضور نامزدهای اصلاح طلب برگزار کرد و میثاق‌نامه ای را امضا کردند و نامزد نهایی اصلاحات (که در نتیجه آقای پزشکیان شد ) را موظف کردند که به شکل کتبی تعهد بدهد که به آن میثاق‌نامه پایبند باشد. مفاد میثاق نامه را می تواند از سایت ها ببینید. یکی از بندهای اساسی آن پایبندی به اصلاحات ۱۵ ماده ای سید محمدخاتمی است. با مطالعه کامل بیانیه خاتمی به وضوح خواهید دید که اصلاحات به این کشور عزیز منهای دین در شکل واقعی اش فکر می کند و نگاهش به دین غیر از چیزی است که در بنیاد و واقع آن وجود دارد ( یعنی دین مبتنی بر عقائد حقه و فقه جواهری ) . دین موافق با جمهور و آنچه که مردم ایران بخواهند!!! از این رو برخورد لازم دیدم مخالفت خود را با رای دادن به مسعود پزشکیان که تعهد کتبی بر اجرای میثاق نامه و اصلاحات ۱۵ ماده ای خاتمی داده است ابراز کنم. و به تبع پیشنهاد می دهم به کاندید رقیب ایشان یعنی جناب دکتر سعید جلیلی - که حداقل به لحاظ مبانی فکری موافق با اصول اسلام است و در جزییات امور کشور برنامه هایی دارند- رای داده شود. امیدواریم بتوانند با پیروزی در انتخابات به برنامه ها جامه عمل بپوشانند. «خادم طلاب ، شیخ حامد احمدی»
کلام مرحوم علامه جامع ذوالفنون میرزا ابوالحسن شعرانی راجع دشواری علم فقه و عظمت فقهاء : «مشكل‌ترين علوم، علم فقه است يكى به دليل زياد بودن مقدمات آن و ديگرى آنكه يك فقيه امكان ندارد در رشتۀ خود مهارت كافى به دست آورد مگر آنكه از استعدادى جامع بهره‌مند باشد كه اين كمتر براى كسى اتفاق مى‌افتد. كسى كه همواره با تدريس ممارست داشته، و استعداد افراد را بررسى كرده باشد، مى‌داند كه پاره‌اى از ذهنها مستعدّ درك مسائل ادبى هستند، و فهم منطق و رياضى بر آنها دشوار است: زيرا آن توانايى لازم براى تحليل مسائل را ندارند و نمى‌توانند معانى و مفاهيمى را كه به ذهنشان وارد مى‌شود، مقدمه‌چينى كرده، نتيجه بگيرند يا صغرى و كبراى آنها را از هم تميز دهند. و لذاست كه علم كلام مناسب با اين افراد نيست. اينان در بعضى مسائل فقه نيز كند و ديريابند و علم اصول نيز بر آنها دشوار است و تنها به امورى كه نيازمند فكر و تحقيق نيست و به ذوق و نقل مى‌انجامد، بسنده مى‌كنند. بعضى از افراد و اذهان در برخورد با اخبار و تواريخ، هيچ توجهى به قرائن صدق و كذب آنها ندارند و به نقل تنها، و خالى از هر قرينه‌اى مى‌پردازند. نزد اينان اخبار «متواتر» مانند «آحاد» و «راجح» مانند «مرجوح» است. آنها سليم النفس، ساده‌انديش، و خوش‌گمان نسبت به همه چيز، هستند. براى اهل تحقيق درك دقيق‌ترين دانشها و مشكل‌ترين مسائل، آسان است. هرچند كه همين ذهن دقيق اهل تحقيق، گاهى از درك لطافتهاى ادبى و زيباييهاى گفتارى، ناتوان مى‌ماند. اما يك فقيه بايد مستعدّ درك همۀ اين امور باشد؛ زيرا فقه، تمام اين اقسام را دربر مى‌گيرد؛ برخلاف فلسفه و رياضى و نحو و غيره كه هركدام نياز به يك نوع استعداد خاص خود دارد. و لذا كمتر كسى، آن مهارت كافى را در فقه مى‌يابد، با وجودى كه پيشقدمان در اين رشته - برخلاف ساير رشته‌ها - بسيار زيادند. و چون موضوع فقه، پيرامون «افعال مكلّفين» است و افعال مكلفين هم، مشتمل بر تمام كارها و وابسته به همۀ موجودات است، پس بايد ذهن فقيه به گونه‌اى باشد كه درك امور ذيل بر او آسان جلوه كند: * اعداد و مساحتها و حساب. * تاريخها و سيره‌ها. * اخلاق مردم، و عادتهاى آنان در نقل اتفاقات، و نيز چگونگى تأثير اين عادات در تغيير وقايع. * امراض نفسانى و خلوص نيت در عبادات. * نحو، صرف، محسّنات گفتار و لغت. * معاملات و حيله‌هاى معاملاتى، و عادات تجار در شيوۀ كارشان و نيز چگونگى زيان وارد شدن بر آنها. * سياستها و غير اينها. ذهن مستعد براى فهم تمام اين امور گوناگونى كه ذكر شد - و نيز آنهايى كه ذكر نكرديم - اندك است. و اين‌چنين است كه شخص نامستعد، چهرۀ اين علم را دگرگون مى‌كند و زمانى آن را به سوى فلسفه مى‌كشاند، زمانى به سوى ادبيات و در وقتى ديگر به سوى آنچه كه متناسب با انديشۀ او، و در راستاى فهم و ضمير اوست. «و كل ميسّر لما خلق له» (هركه را از بهر كارى ساختند).فقيه بايد حافظۀ قوى، دقت‌نظر، درك جان كلام مخاطب، را در خود جمع داشته باشد و اينها صفاتى است كه غالبا در يك ذهن گرد نمى‌آيد. رشتۀ فلسفه را «توانايى حافظه در تحليل‌گرى» كافى است. در اصول و كلام و منطق نيز اين‌چنين است. تفسير و حديث را «قدرت به خاطر سپارى و ذوق ادبى» بس است. در علم رجال و تاريخ نيز «ذكات و هوشيارى نسبت به قرائن صدق و كذب خبر و وجوه تعادل و تراجيح» كفايت مى‌كند. هدف من از اين زياده‌گويى آن بود كه مبادا حسد، تو را بدان سوى كشد كه نعوذ باللّه، بر فقها خرده بگيرى و آن اشتهار ايشان در مشرق و مغرب زمين، و موقعيت مهمشان در دلها را اغراق‌آميز بدانى و در نتيجه گامهايت بلغزد بعد از آن‌كه ثبوت يافته بود. فقها در صفات خويش يگانه‌اند.» مدخل علم فقه ادوار، منابع، مفاهیم، کتابها و رجال فقه مذاهب اسلامی، صفحه 65 https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c