#سخن_بزرگان
#علامه_طباطبایی_ره
بهترین کتاب های اخلاقی از نگاه علامه طباطبایی ره :
بهترین کتاب اخلاق را در مختصرات کتاب "طهارت الاعراق" تالیف ابن مسکویه میدانستند و بهترین آنها را در متوسطات "جامع السعادات" تالیف حاج ملا مهدی نراقی و بهترین آنها را در مطولات کتاب "احیاء الاحیاء" تالیف ملامحسن فیض کاشانی می دانستند.
(مهر تابان ، ص ۸۶)
✅ ویژه
صوتی از شیخنا الاستاذ حاج آقای غلامی حفظه الله درباره شب قدر
از دوستان التماس دعا داریم.این شب عزیز را قدر بدانیم : سلام هی حتی مطلع الفجر
👇👇👇
#ترجمه
#تاثیر_ترجمه
فرصت و حالم اقتضای تفصیل ندارد فقط این بخش از مناجات شعبانیه رو با دو ترجمه که می فرستم بخوانید و ببینید حس ها چه قدر متفاوت است :
#متن : فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابي.
#ترجمه_اول:
همانا به سوي تو گريختم،و در حال درماندگي و زاري در برابرت ايستادم، پاداشي را كه نزد توست اميدوارم.
#ترجمه_دوم:
که من گریختهام به سوی تو اینک و در میان دستهای توام
خسته و درمانده، در آغوش تو زار زار گریه میکنم و همه امیدم به توست و آنچه نزد تو..
#شرح_شمسیه
#اصطلاح_شناسی
#تاکتیک_بحث
وقتی نویسنده یا گوینده ای بر مطلوب خود ، دلیلی اقامه می کند و دیگری (خصم) در صدد پاسخ به او بر می آید چند حالت فرض می شود:
الف.خصم به یکی از مقدمات دلیل ذکر شده یا به تک تک آنها، اعتراض می کند، این را در اصطلاح #منع یا #نقض (نقض تفصیلی) یا #مناقضه می گویند. در کتب قوم در چنین جاهایی می گویند: هذا منع لقوله کذا....
در این نوع از اعتراض ممکن است معترض صرفا بگوید: این مقدمه ی شما برای من اثبات نشده و در اثر آن نمی توانم نتیجه شما را قبول کنم و ممکن است پا را فراتر گذاشته و بگوید این مقدمه شما باطل است که در این صورت باید دلیلی بر ابطال آن مقدمه اقامه کند که اصطلاحا به آن #سند_منع می گویند.
ب.خصم به صورت نامعین به یک از مقدمات دلیل اشکال کند مثلا بگوید: "لیس دلیلک بجمیع مقدماته صحیحا" به این نوع اعتراض در اصطلاح #نقض_اجمالی گفته می شود.
در این صورت بر معترض لتزم است #شاهدی بر اعتراض خود اقامه کند.
ج.خصم بدون توجه به دلیل ذکر شده و مقدمات آن ، خود دلیلی بر نقیض مطلوب گوینده ایراد می کند. که به این اصطلاحا #معارضه گفته می شود.
#هامش: این چند اصطلاح از قدیم زبان بحث در میان علماء بوده است.می توانید با یک سرچ ساده در منابع قدیم ، کثرت کاربرد این اصطلاحات را مشاهده کنید.
نگاه کنید به :
- تحریر القواعد المنطقیه فی شرح الرساله الشمسیه ، ص ۶۴ ، حاشیه ۱ از میرشریف جرجانی.
- وشروح الشمسیه ، ج ۱، ص ۱۴۲ و ۱۴۳
◽️کانال "دروس و دیدگاه ها"
لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/2499805228C7c39fe0c0c
✅ سوالات زیادی از طرف دوستان پرسیده شده است.ضمن عذر خواهی بابت تاخیر ها ، به قدر وسع اندک خود، به مرور به همه پاسخ خواهم داد ان شا الله.
✅ دوستان شرح شمسیه نیز کم مانده که حقیر را بابت معطلی ها نفرین (😁) کنند ! درس مدرسه به تازگی تمام شد ان شا الله به دعای دوستان و یاری حق از امروز صوت های شمسیه را به طور منظم ضبط نموده و در کانال خواهم گذاشت.
✅ دوستان جدید هم می توانید از الان صوت ها رو گوش کرده و در کنار آن از ابتدا بحث ها را دنبال کنید.
✅ در فکر آنم که نوشته ها و صوت هایی که تا الان ضبط کرده ام همه را در این کانال عرضه کنم ولی فعلا فرصت کافی ندارم ان شا الله بعد از ماه مبارک.
#صوت
#منطق
#شرح_شمسیه
#مقاله_ثانیه ۱۱ ، ص ۲۵۳ _۲۵۲
تاریخ : ۲۷ / ۲ / ۹۹
◽️ادامه تحلیل مفاد گزاره حملیه
◽️عقد الوضع و عقد الحمل
◽️نزاع شیخ و فارابی
👇👇👇👇
#صوت
#منطق
#شرح_شمسیه
#مقاله_ثانیه ۱۲ ، ص ۲۵۳ _۲۵۵
تاریخ : ۲۸ / ۲ / ۹۹
◽️تقسیم گزاره به حقیقیه و خارجیه
◽️تبیین گزاره حقیقیه از نگاه کاتبی
👇👇👇👇
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
پیرامون درس سیوطی.pdf
886.3K
پرونده مورد اشاره، نقدی است بر رویکرد و راهبرد مرکز تدوین متون که در ضمن، ناظر به کتاب سیوطی هم هست.
ناقد: حجت الاسلام جناب آقای احمدی دام عزه
*نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست*
ارتباط: @hm1370
🌸🌺کانال میراث علمی سلف /لینک عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525