eitaa logo
دروس و بحوث
760 دنبال‌کننده
75 عکس
8 ویدیو
62 فایل
لقد أنشنا هذه القناة العلمية نظرا لطلب الطلاب، حتی یساعدون الإمام المطرود (عج) في النهاية. تقبل الله منّا و منکم انشاءالله... " کانال رسمی بارگزاری دروس استاد احمدی " ارتباط با ادمین👈 @Matroud15 ⛔️ انتشار مطالب کانال تنها در صورت درج لینک و عضویت
مشاهده در ایتا
دانلود
شما هم اگر گل یا درختی تو خونه و باغچه حیاط دارید می تونید الان دست به کار شید فقط خیلی ضایع بازی در نیارید😂😁
در این روزها توفیق شده کتاب ره را مجدد مروری کنم، بسیاری از مطالبش جذاب و خواندنی است که ان شا الله برخی را تقدیم خواهم کرد. از جمله این موارد: 🔶 "از نظر قرآن کریم حیوانات و نباتات و بلکه تمام موجودات دارای درک و شعور هستند.[ر.ک : المیزان، ج۷،ص۷۳ "بحث فی المجتمعات الحیوانیه" ، در محضر علامه ، ص۲۵۰_۲۵۴] از نظر عملیات و تجربیات علمی نیز ثابت شده است که گیاهان دارای فهم و درک و شعور هستند؛ بوته گل گلدانی را شبانه روز چند بار تهدید کرده اند که تو را از بین می‌بریم، تورا دوست نمیداریم، تو را نمی خواهیم ،آب نمی‌دهیم و آزمایش کرده‌اند دیده اند رفته‌رفته برگهای گل پژمرده شده و گل رنجور گردیده است بعد به گل بشارت داده اند که تو را نگه میداریم ، تو را میخواهیم آب می دهیم، رسیدگی می کنیم امثال اینها و دیده اند کم‌کم بوته دوباره به حالت عادی خود باز گشته است. اینگونه اتصال و ارتباط انسان با نبات خیلی مهم است البته روشن است که درک گیاهان به گوش و زبان نیست. زمانی که در نجف اشرف مشرف بودم کتابی در فلاحت رومیه که به عربی ترجمه شده بود به دستم رسید مولف در مقدمه آن کتاب نوشته بود که مطالب کتاب از اسرار طبیعت است و به تجربه ثابت شده است ، یکی از مطالب آن کتاب این بود که اگر درخت میوه داری بار نداد علاج بار دادن آن نان این است که یک نفر بر پای درخت بایستد و صاحب درخت تیشه یا تبری به دوش بگیرد و به سوی درخت بیاید وقتی نزدیک درخت رسید کسی که پای درخت ایستاده به او بگوید فلانی چه کار می خواهی بکنی و جواب دهد می خواهم این درخت را از جا بکنم چون خشک شده است بار نمی دهد بعد از آن شخص از درخت شفاعت کند و بگوید این دفعه آن را ببخش سال دیگر بار خواهد داد اگر بار نداد آن وقت آن را قطع کن با این کار سال دیگر درخت بارور شده و میوه خواهد داد. پس از مسافرت به ایران و بازگشت به تبریز که آن کتاب و مطالب مذکور به کلی از یادم رفته بود برای سرکشی به باغی که در آنجا داشتیم رفتم همین که وارد باغ شدن دیدم در اول خیابان باغ درخت سیبی سر راه خشک شده به باغبان گفتم این درخت خشک شده و بی فایده است آن را قطع کن باغبان گفت این درخت را بعد از حدود ۳۰ سال به این حالت رسانده ایم اگر بخواهیم مثل این درخت را داشته باشیم باید ۳۰ سال زحمت بکشیم و خلاصه راضی نشد وارد باغ شدیم و مقداری در باغ گشتیم وقت برگشتن نیز دوباره نظرم به درخت خشک شده افتاد باز به بابام گفتم این درخت بی فایده است آن را ببرد و از سر راه بردارد باز راضی نشد از غذا درخت خشک شده آن سال در موسم سیب سبز شد شکوفه داد و بارور شد و حدود یک خروار سیب بار داد عجیب تر آن که در فصل پاییز همان سال برای بار دوم شکوفه داد و بارور شد و باز سیب فراوان بار داد و ظاهراً این برای آن بود که درخت دو بار تهدید به بریدن شده بود این مطلب را به با بعضی دیگر هم گفتیم عمل کردند و نتیجه گرفتند." (در محضر علامه ، ص ۲۵۴ و ۲۵۵) @Adoroos
◽️ سخنانی از بزرگان پیرامون "مناجات شعبانیه" 👇👇👇
دروس و بحوث
#ویرایش بی‌تفاوت ۱) «بی‌تفاوت» صفت است و ساخت صرفی‌اش «بی-» + اسم است. این صفت‌ها را می‌توان به دو
اگر همه اش را نمی خوانید ۲ و ۶ را از دست ندهید. ❇️ چرا این دو را عرض کردم ؟ چون حاکی از دقت جناب بصام است و مهر باطلی است اولا بر توهم ترادف1⃣ و ثانیا بر بی حساب کتاب بودن زبان فارسی آن هم در عصر حاضر . 🔻پی نوشت: 1⃣ آقای از بهترین ویراستاران متن نیز در کتاب "" ترادف را انکار می کند.
بی‌تفاوت ۱) «بی‌تفاوت» صفت است و ساخت صرفی‌اش «بی-» + اسم است. این صفت‌ها را می‌توان به دو دسته‌ تقسیم کرد: - صفت‌هایی که موصوف آن‌ها فاقد چیزی‌اند. مثال: بی‌ادب، آن‌که ادب ندارد؛ بی‌خاصیت، آنچه خاصیت ندارد. - صفت‌هایی که ویژگی‌ کسی یا چیزی را بیان می‌کنند. مثال: بی‌ناموس، ویژگی آن‌که از لاابالی‌گری یا کارهای نامشروع پرهیز نمی‌کند (نه آن‌که ناموس ندارد)؛ بی‌عمل، ویژگی آن‌که به گفته یا وعدۀ خود عمل نمی‌کند (نه کسی که صرفاً فاقد عمل است). هم‌چنین است بی‌امان،‌ بی‌امانت، بی‌جا، بی‌فکر، بی‌کله، بی‌‌نماز، و ... . ۲) «بی‌تفاوت» معمولاً در سه معنای نسبتاً مترادف به‌کار می‌رود که معنای اول و دومِ آن رایج‌تر است: - صفت آن‌که دربرابر هیچ‌کس یا هیچ‌چیزی احساس مسئولیت نمی‌کند و واکنشی نشان نمی‌دهد. - صفت آن‌که تحت تأثیر عوامل یا شرایطی همه‌چیز برایش یکسان است. - صفت آن‌که نه اهل جانبداری است و نه مخالفت؛ خنثی. ۳) «بی‌تفاوت»، مانند ده‌ها واژۀ دیگری که در فارسیِ امروز به‌کار می‌روند (ازجمله بی‌انضباط (indiscipliné)، بی‌قیدوشرط (inconditionné)، بی‌تناسب (disproportionné)، و ...)، نوعی گرده‌برداریِ بجا (= ترجمۀ لفظ‌به‌لفظ) از واژۀ فرانسویِ indifférent و انگلیسیِ indifferent است و از این جهت دقیقاً با «بی‌طرف» (impartial) قابل‌مقایسه است،‌ زیرا «بی‌طرف» نیز صفتِ کسی است که از دو یا چند طرفِ دعوا یا موضوع از هیچ‌یک جانبداری نمی‌کند. بنابراین اگر «بی‌تفاوت» نادرست باشد، واژه‌های مشابهش نیز نادرست‌اند و اگر واژه‌های مشابهش درست‌ باشند، «بی‌تفاوت» نیز درست است. ۴) چند شاهد برای «بی‌تفاوت» از میان صدها شاهد: - دنيای هزار و يک شب، از همان آغازِ گيرودارِ مجادلاتِ معتزله، نسبت‌به عشق [...] نمی‌‏توانسته است بی‏‌تفاوت‏ مانده باشد. (عبدالحسین زرین‌کوب، از کوچۀ رندان، ص ۱۷۷) (وی،‌ در همین منبع،‌ تعبیرِ «بی‌‌تفاوتیِ رندانه» را برای حافظ به‌کار برده است.) - ميان كوچه زنی را می‌‏بيند كه مَشک به دوش گرفته است. علی عليه‌السلام آدمی نيست كه بی‌‏تفاوت‏ از كنار اين مناظر بگذرد. (مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۲۳، ص ۱۴۳) - فردوست [...] فردِ بی‌‌تفاوت و بی‌‌غیرتی شده بود. [...] و اصلاً شرفیاب هم نمی‌‌شد. (عرفان قانعی‌‌فرد، در دامگه حادثه: گفتگویی با پرویز ثابتی مدیر امنیت داخلی ساواک، ص ۵۱۹) - پدر [...] راضی و بی‌‌تفاوت است؛ هم برنده است هم بازنده؛ - حرف زدنِ نرگس آرام است و بی‌تفاوت؛ - بی‌تفاوت دَمِ بار ایستاده بود. (از منابع متعدد، از فرهنگ بزرگ سخن، ذیل مدخل «بی‌تفاوت») یادآوری: فرهنگستان، در حوزۀ روان‌شناسی و علوم سلامت، برای apathy واژۀ «بی‌احساسی» را تصویب کرده، اما برای erotic apathy تعبیرِ «بی‌تفاوتیِ شهوانی» را تصویب کرده است. ۵) شواهدی از کاربردهای ناپسند و غیرطبیعیِ «بی‌تفاوت»: - فکر این‌که بعدها در حق کسی نیکوکاری بکنم یا [...] شیرۀ جانشان را بمکم، در آن دقیقه،‌ بی‌شک برایم بی‌تفاوت بود. (فئودور داستایِفسکی، جنایت و مکافات، ترجمۀ مهری آهی، ص ۶۱۱) ترجمۀ پسندیده و طبیعی: ... برایم یکسان بود؛ برایم فرقی نداشت. - اگر من مهره‌های چوبی [شطرنج] را با مهره‌های عاج عوض کنم، این تغییر در نظام بازی بی‌تفاوت است. (هرمز میلانیان، آزادی و بند در زبان و مقالات دیگر (گردآوردۀ احمد خندان)، ص ۴۱) تعبیرِ‌ پسندیده و طبیعی: ... در نظام بازی تأثیری ندارد؛ ... در نظام بازی تفاوتی ندارد. ۶) معمولاً هیچ دو واژه‌ای عیناً مترادف نیستند و هر واژه‌ یا تعبیری برای برآوردن نیازی یا بیان مقصودی به‌کار می‌رود که شاید آن نیاز یا مقصود با واژه یا تعابیرِ مترادفِ آن به‌صراحت برآورده یا بیان نشود. برای مثال، این‌ واژه‌ها تقریباً مترداف‌اند، اما دقیقاً کاربرد یکسانی ندارند و نمی‌توان همیشه و همه‌جا آن‌ها را به‌جای هم به‌کار بُرد: بی‌اعتنا، بی‌توجه، بی‌تفاوت، بی‌مسئولیت، بی‌رگ، بی‌عار، بی‌خیال، بی‌فکر، بی‌احساس، بی‌انگیزه، بی‌قید. ۷) براساس جست‌وجوی گوگل، بسامد «بی‌تفاوت» دو تا چهار برابر بیش‌تر از سایر واژه‌های مترادفِ آن است. به نظر نگارنده، یکی از عوامل بسامد یافتنِ «بی‌تفاوت» این است که انسانِ امروز با مشکلات گوناگون و فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند که حاصلِ آن‌ افسردگی، یأس، اندوه، بی‌انگیزگی،‌ و مسئولیت‌گریزی است و طبعاً او را نسبت‌به همه‌کس و همه‌چیز سرد و خنثی و "بی‌تفاوت" می‌کند. سید محمد بصام @Matnook_com
اصطلاح ادبیات جدا از معنایی که در عرف ما و فضای حوزوی ما دارد - یعنی همان مجموعه علوم زبان محور- ، در تالیفات غربی ها و مترجمین دو معنا و مفهوم دیگر دارد : ۱. ادبیات به معنای عام که شامل کلیه شقوق فعالیت های فکری و روحی یک ملت از نظم و نثر و نگاشته های مربوط به هنرهای زیبا ، ریاضیات ، طبیعیات ، فلسفه ، تاریخ ، نژاد شناسی ، ملل و نحل ، فقه اللغه و خلاصه فرهنگ کامل یک ملت می باشد.مثل کتاب تاریخ ادبیات فارسی ادوارد براون و تاثیر مزدیسنا در ادبیات فارسی دکتر معین. ۲. ادبیات به معنای خاص : فقط شامل اشعار و نوشته های منثور ادبی می باشد . @Adoroos
استاد خرّمشاهی-چند فال شگفت‌آور .mp3
7.52M
◽️نمونه هایی شگفت انگیز از فال حافظ @Adoroos
20120326162124-3040-51.pdf
391.6K
" فال حافظ" ،بهاء الدین خرمشاهی @Adoroos
(۱) شیخ عباس قمی رحمه الله در الکنی و الالقاب در ترجمه حافظ چنین می نویسد: الحافظ‍‌ الشيرازى شمس الدين محمد العارف الكامل الشيعي الامامي صاحب الديوان المعروف. قال الجلبي في كشف الظنون ذكر مرتب ديوان الحافظ‍‌ في ديباجته ان مولانا الحافظ‍‌ لم يرتب ديوانه لكثرة اشتغاله بتحشية الكشاف و المطالع و درسهما فرتب بعده باشارة قوام الدين عبد اللّه و هو ديوان معروف متداول بين اهل الفرس و يتفاءل به،و كثيرا ما جاء بيت منه بحسب حال المتفائل،و لهذا يقال له: لسان الغيب انتهى. توفى الحافظ‍‌ المذكور في حدود سنة ٧٩١ و دفن في شيراز عند باب البلد و قبره معروف هناك و اتفق مروري به سنة ١٣١٩ فى رجوعى من بيت اللّه الحرام الى قم المحروسة على طريق شيراز ( الکنی و الالقاب ، ج۲ ، ص ۱۶۷ ، ذیل "الحافظ") 🔻 شیخ عباس با تعبد بالایی که داشته به سر قبر حافظ رفته است و مهم تر اینکه از او با تعبیر " عارف کامل شیعی امامی " یاد می کند. 🔻 چه زیباست غزل مرحوم ملاهادی سبزواری در مدح حافظ : هزاران آفرین بر جان حافظ همه غرقیم در احسان حافظ ز هفتم آسمان غیب آمد لسان الغیب اندر شان حافظ پیمبر نیست لیکن نسخ کرده اساطیر همه دیوان حافظ چه دیوان کز سپهرش جم دیوان نموده کوکب رخسان حافظ هر آندعوی کند سحر حلال است دلیل ساطع البرهان حافظ ایا غواص دریای حقیقت چه گوهرهااست در عمان حافظ نه تنها آن وحسنش درنظر هست طریقت با حقیقت آن حافظ بیا اسرار تا ما برفشانیم دل و جان در ره دربان حافظ به بند اسرار لب را چون ندارد سخن پایانی اندر شان حافظ 🔻 نقل چلبی از مقدمه دیوان حافظ (از گلندام ) نیز نشان از شهرت بالای لقب لسان الغیب حافظ و فال های معجزه گون حافظ دارد: این گنج معانی که تهی از عیب است نقشی است که از صحیفه ی لاریب است مشهور جهان به فیض روح القدس است مذکور زبان ها به لسان الغیب است به ناامیدی از این در مرو بزن فالی بود که قرعه دولت به نام ما افتد 🔻در زیر مقاله و صوتی پیرامون فال حافظ تقدیم می گردد: 👇👇👇 @Adoroos
پاسخ آقای میرزا جلالی اراکی ، با تشکر از ایشون
یکی از شبهات اساسی که شعب مختلفی دارد مساله است ، به نظر حقیر باید یک پروژه مطالعاتی را پی گیری کرد ابعاد این پروژه به این صورت است: ۱.استعمار سابقه و شیوه ها با محوریت عصر حاضر ۲.روشنفکران و غرب زدگان، دیدگاه ها شیوه ها ، نمونه ها ، یکی از کتب پیشنهادی : خدمت و خیانت روشنفکران و کتاب نفرین شدگان زمین ترجمه علی شریعتی. ۳.زردشت و آیین او و اورده ها ، مقایسه با اسلام ، مساله خشونت و نکات برجسته در مقایسه ها ، زرتشیتان در عصر حاضر توفیق ها و نفوذها در ایران هند و .... یکی از متون : ما و زردشت علی صفدری ۴.نحوه فتح ایران در زمان عمر و اصل پروژه فتح از نگاه اسلام ، و اینکه در دویست سال اول هجری در ایران چه گذشت و نهضت شعوبیه ریشه ها و ثمرات آن و اینکه ایرانی ها در مقابل تمام تهاجم ها ایستادند مثل مغول و ترک و .... ولی با آغوش باز اسلام را پذیرفتند : خدمات متقابل ایران و اسلام مرحوم مطهری بخش اول و دوم @Adoroos ❌ نشر مطالب کانال جایز نیست.
◽️جلسات جدید بعد از آماده شدن در کانال گذاشته می شود. ◽️ضمنا نشر صوت های کانال جایز نمی باشد.
، جلسه سوم👇👇👇
، جلسه دوم👇👇
، جلسه اول 👇👇
صوت مقاله ثانیه شرح شمسیه که در ایام قرنطینه در حال ضبط است رو به دوستان تقدیم می کنم ، مقاله اولی هم ان شا الله به زودی در کانال قرار خواهد گرفت ، صوت ها تقطیع شده است 👇👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد و آله الطیبین و اللعن الدائم علی اعدائهم به توفیق الهی از این پس برخی از دروس و دیدگاه های حقیر در این کانال نشر داده خواهد شد و اگر فرصت شود به سوالات دوستان پاسخ خواهم داد.ان شا الله. "حامد احمدی" فهرست مطالبی که ارائه می شود: