🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۹: «آثار تقوا»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِي دَاوُدَ اَلْمُسْتَرِقِّ عَنْ مُحَسِّنٍ اَلْمِيثَمِيِّ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ شُعَيْبٍ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَلله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«مَا نَقَلَ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْداً مِنْ ذُلِّ اَلْمَعَاصِي إِلَى عِزِّ اَلتَّقْوَى إِلّا أَغْنَاهُ مِنْ غَيْرِ مَالٍ، وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ، وَ آنَسَهُ مِنْ غَيْرِ بَشَرٍ.»
🖊 شرح حدیث:
🍀 آن كسی را كه خداى متعال از ذلّت معصيت به عزّت تقوى سوق بدهد، و منتقل بفرمايد، گناهكار نباشد، در او روح تقوى بوجود بيايد، اين سه خصوصيّت را خداى متعال در او بوجود میآورد:
1⃣ أَغْنَاهُ مِنْ غَيْرِ مَالٍ
او را بینیاز میكند بدون اينكه اين بینیازی متّكی به مال باشد،
در عين فقر بینیاز است.
🍃 روح غنا در انسان وقتی بهوجود آمد خودش را از ما سوى الله بینیاز میبيند، احساس غنا میكند، اگر چه مال هم ندارد.
بر خلاف بعضى كه با داشتن اموال و ثروت، چشمشان و دلشان گرسنه است.
2⃣ وَ أَعَزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ
او را عزيز میكند بدون اينكه عشيره، خويشاوند و بستگان گستردهای داشته باشد.
چون عشيره و فاميل مايه عزت انسان است.
🍃 انسان متّقی با اينکه كسى هم ندارد، امّا احساس عزت میكند، در چشم مردم عزيز است.
3⃣ وَ آنَسَهُ مِنْ غَيْرِ بَشَرٍ
او را مأنوس مىكند بدون اينكه كسى دور و برش باشد.
❌ البته در اين كلام، توصيه به انزوا نيست.
🍃 امّا كسى كه با خدا مأنوس است، تقوى او را با خدا مأنوس كرده، بدون اينكه بشرى هم دور و بر او باشد احساس انس مىكند،
از تنهايی احساس وحشت نمىكند.
✅ اين ها از آثار و خصوصيّت تقواست.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۲ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۴ مکاسب محرّمه).
جلسه ۹. اصول۴، کفایة؛ ج۱، ص ۳۴۵. في المطلق و المقید... مقدمات الحکمة... ثمّ إنّه قد انقدح بما عرفت. ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
12.13M
🎙جلسه ۹. اصول۴،کفایةالأصول؛
المقصدالخامس: في المطلق و المقیّد
ج۱، ص ۳۴۵؛ مقدّمات الحکمة...
ثمّ إنّه قد انقدح بما عرفت
📆 چهارشنبه؛ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۴
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۹: «مواظب باشید به مؤمنین طعن و لعنت نکنید!»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 في الکافي [أَبُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ اَلنَّضْرِ عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرٍ] عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مَا شَهِدَ رَجُلٌ عَلَى رَجُلٍ بِكُفْرٍ قَطُّ إِلَّا بَاءَ بِهِ أَحَدُهُمَا؛
إِنْ كَانَ شَهِدَ بِهِ عَلَى كَافِرٍ صَدَقَ،
وَ إِنْ كَانَ مُؤْمِناً رَجَعَ اَلْكُفْرُ عَلَيْهِ؛
فَإِيَّاكُمْ وَ اَلطَّعْنَ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ».
[اَلْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ:]
«إِنَّ اَللَّعْنَةَ إِذَا خَرَجَتْ مِنْ فِي صَاحِبِهَا تَرَدَّدَتْ فَإِنْ وَجَدَتْ مَسَاغاً وَ إِلَّا رَجَعَتْ عَلَى صَاحِبِهَا».
🖊 شرح حدیث:
🍃 هیچ کسی کس دیگری را متّهم به کفر نمیکند، تکفیر نمیکند، مگر اینکه این کفر بین این دو نفر میچرخد.
🌱 یعنی اینطور نیست که اگر گفتید فلانٌ کافر، اگر راست بود که راست است، اگر هم دروغ بود، شما یک خطایی کردید،
بلکه اگر این شهادت واقعاً شهادت بر کفر یک کافر واقعی است، که راست گفتید، این کفر مربوط به اوست.
اگر درست گفتید، [و] طرف واقعاً کافر است، این کفر متعلّق به اوست.
اگر طرف، واقعاً کافر نیست، مؤمن است، این کفری که شما نسبت دادید، که در فضا معلّق بین شما دو تا بود، این برمیگردد به شما، شما میشوید کافر.
✅ خیلی مهم است! آسان نمیشود کسی را تکفیر کرد.
❌ یکی از عادات غلطی که خوشبختانه امروز در جوامع علمی و روحانی ما کم است، سابق بیشتر بوده، این بود که اگر کسی یک حرفی میزد که برای عدّهای قابل تحمّل نبود، او را متّهم به کفر و زندقه میکردند.
🍃 که شنیدید بزرگانی مثل مرحوم آقا شیخ هادی تهرانی را در نجف متّهم به کفر کردند، هنوز هم بعد از گذشت حدود ۱۰۰ سال از فوتِ او معروف به آقاشیخ هادیِ مکفَّر است، تکفیرش کردند!
این تکفیر، گناه کوچکی نیست که اگر ما گفتیم فلانٌ کافرٌ، تکفیرکننده یک فسقی، کارِ خطایی کرده.
نخیر، کفر برمیگردد به خودت.
🍃 دنبالش میفرماید: مواظب باشید به مؤمنین طعن نکنید!
مؤمن ولو یک خطایی دارد؛ چه خطای در عمل، چه خطای در عقیده، نمیشود هر کسی را که در عقیده یک خطایی داشت، انسان رمی به کفر بکند.
🍃 شبیه همین، روایت بعدی است، از حضرت باقر (علیهالسلام) میفرماید: از دهان صاحبِ لعنت وقتی خارج شد، همینطور است، بین این لاعن و آن ملعون تردّد میکند.
اگر مجوّزی پیدا شد برای اینکه آن شخصی که لعنت شده است، لعنت به او بچسبد، لعنت میشود متعلق به او.
و الّا، اگر وجهی ندارد که آن شخصی که لعنت شده است، مورد لعن قرار بگیرد، لعنت به این لعنتکننده برمیگردد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۷۱۳؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۲ اسفند ۱۳۹۰ (جلسه ۴۶۳ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✌ رهبر انقلاب: مذاکره با آمریکا هوشمندانه، عاقلانه و شرافتمندانه نیست و هیچ تأثیری در رفع مشکلات کشور ندارد؛ دلیل؟ تجربه! / ما در دهه ۹۰ حدود دو سال با آمریکا و چندکشور مذاکره کردیم، معاهدهای تشکیل شد، اما آمریکاییها به همان معاهده عمل نکردند و هم شخصی که سر کار است آن را پاره کرد و عمل نکرد
🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش:
✏️اولاً مذاکره با آمریکا هیچ تاثیری در رفع مشکلات کشور ندارد. این را باید ما درست بفهمیم؛ اینجور به ما وانمود نکنند که اگر نشستیم پشت میز مذاکره با آن دولت، فلان مشکل یا فلان مشکل حل میشود. نخیر؛ از مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی حل نمیشود.
دلیل؟ تجربه!
✏️ما در دهه ۹۰ نشستیم با آمریکا مذاکره کردیم حدود دو سال یک معاهدهای هم تشکیل شد. البته آمریکا تنها نبود، چند تا کشور دیگر هم بودند، لکن محور آمریکا بود، عمدتاً آمریکا بود. دولت ما نشست مذاکره کرد -دولت آن روز – رفتند، آمدند، نشستند، برخاستند، مذاکره کردند، گفتگو کردند، خندیدند، دست دادند، رفاقت کردند، همه کار کردند، یک معاهدهای تشکیل شد. در این معاهده طرف ایرانی خیلی هم سخاوت به خرج داد، خیلی امتیاز داد به طرف مقابل. اما همان معاهده را آمریکاییها عمل نکردند. همین شخصی که الان سر کار است، معاهده را پاره کرد. گفت پاره میکند و کرد؛ عمل نکردند. قبل از این که او بیاید هم همانهایی که این معاهده با آنها انجام گرفته بود، به معاهده عمل نکردند. معاهده برای این بود که تحریمهای آمریکا برداشته بشود، برداشته نشد تحریمهای آمریکا؛ تحریمهای آمریکا برداشته نشد! در مورد سازمان ملل هم یک استخوانی لای زخم گذاشتند که مثل تهدیدی همیشه بالا سر ایران وجود داشته باشد. این معاهده محصول مذاکرهای بود که دو سال - بیشتر یا کمتر - طول کشید.
✏️خب این تجربه است دیگر؛ از این تجربه استفاده کنیم. امتیاز دادیم، مذاکره کردیم، امتیاز دادیم، کوتاه آمدیم، اما نتیجهای که مقصودمان بود به دست نیاوردیم. همین معاهده را هم با همه این نقصهایی که داشت طرف مقابل خراب کرد، نقض کرد، پاره کرد.
✏️با یک چنین دولتی مذاکره نباید کرد، مذاکره کردن عاقلانه نیست، هوشمندانه نیست، شرافتمندانه نیست. ۱۴۰۳/۱۱/۱۹
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✌️ رهبر انقلاب: اگر آمریکاییها ما را تهدید کنند، تهدیدشان میکنیم، اگر تهدید خود را در مورد ما عملی کنند ما هم تهدید خود را عملی خواهیم کرد. اگر آمریکاییها به امنیت ملت ایران تعرض کنند ما هم بدون تردید به امنیت آنها تعرض خواهیم کرد
🔹فرمانده کل قوا، صبح امروز در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش:
✏️آمریکاییها نشستند، روی کاغذ دارند نقشه جهان را تغییر میدهند. البته فقط روی کاغذ است، هیچگونه واقعیتی ندارد. دربارهی ما هم نظر میدهند، حرف میزنند، اظهار نظر میکنند، تهدید میکنند. ما اگر تهدیدمان بکنند، تهدیدشان میکنیم. اگر این تهدید را عملی کنند، ما هم تهدید را عملی میکنیم. اگر به امنیت ملت ما تعرض کنند، ما هم به امنیت آنها تعرض خواهیم کرد بدون تردید.
✏️این رفتار درس گرفته از قرآن و دستور اسلام است و این وظیفهای است که بر عهده ما است. امیدواریم خدای متعال ما را در انجام وظایفمان موفق بدارد. ۱۴۰۳/۱۱/۱۹
🖼 #بسته_خبری | تهدید نظام اسلامی | تغییر هندسه دنیا
💻 Farsi.khamenei.ir
جلسه ۱۰. فقه۴، مکاسب؛ ج۳، ص ۱۶. کتاب البیع... ثمّ إنّ ما ذکرنا تعریف للبیع. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
11.54M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۰: «عظمت زهد و قناعت»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 و من وصيّة له (صلّیاللهعلیهوآله) لعليّ (علیهالسّلام):
«يَا عَلِيُّ! مَا أَحَدٌ (من أحد) مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ اَلْآخِرِينَ إِلَّا وَ هُوَ يَتَمَنَّى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ أَنَّهُ لَمْ يُعْطَ (لمیؤت) مِنَ اَلدُّنْيَا إِلَّا قُوتَهُ (قوتاً)»
🖊 شرح حدیث:
🍃 همه در روز قيامت از اوّلين و آخرين، هر كس در هر رتبه و مقامی كه هستند، آرزو میكنند: ای كاش! در دنيا بجز نان مختصری، هيچ بهرهی مادّی نصيبشان نمیشد.
🌱 چون میبينند هر محروميّتی در دنيا يک معادل قرّه عينی در آخرت دارد، و هر بهرهمندی در دنيا يک كاهش اجر و ثواب در آخرت دارد.
🍃 محروميّت و رنج اين دنيا معادلی از بهرهمندی در آن دنيا، و لذّت اين دنيا محروميّتی در آن دنيا به همراه دارد.
✅ دو كفّه است، هر كدام سنگينتر شد، آن طرف سبکتر میگردد.
🍃 البته مقصود اين نيست كه همه فقراء در آخرت از اغنياء وضعشان بهتر است!
اگر در جهات ديگر، ايمان و عمل صالح مساوی باشند، فقير از آن غنی وضعش بهتر است، بخاطر رنجی كه بر اثر فقر در دنيا ديده است.
درست است كه ميل انسان بطور طبيعی اين است كه بر ثروت، تنعّم و لذّت خود بيفزايد، مثل كرم ابريشم دور خود بتند، امّا دين به همه اهل اديان تعليم میدهد كه خودشان را تسليم اين خواهش طبيعی نفسانی نكنند و به دنبال افزونطلبی نباشند.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۳۲۷؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۲۹ آذر ۱۳۸۴ (جلسه ۷۴ مکاسب محرّمه)
جلسه ۱۰. اصول۶، الفائق؛ ص ۱۵۰. التمسّك بالإطلاق و العموم في الموضوعات... التمسّك بالإطلاق... و العرف الفعلی. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
8.47M
🎙جلسه۱۰.اصول۶،الفائقفيالأصول
الباب الرابع: التمسّك بالإطلاق و العموم في الموضوعات المستحدثة
ص ۱۵۰؛ الفصل الأول: التمسّك بالإطلاق... و العرف الفعلي
📆 شنبه؛ ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
#الفائق_في_الأصول
#اصول_۶
🌺 حدیث جلسه ۱۰: «بهترین مردم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ] قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ (صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ):
«مَنْ عَمِلَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللهُ عَلَيْهِ فَهُوَ مِنْ خَيْرِ اَلنَّاسِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 فرمود: هركس كه به واجبات عمل كند، جزو بهترين مردم است.
🍃و في رواية: "فهو من اعبد الناس".
🌱 "خير الناس"، و "أعبد الناس" دو تعبير از يک حقيقت است،
چون عبادت پرودگار و عبوديت ذات اقدس الهى بهترين فضیلتها و ارزشها براى انسان است.
بنابراين، وقتى أعبد الناس بود، طبعاً خير الناس است.
🍃 اساس كار، فرائض الهى است،
اگر چه نوافل و مستحبات خيلى ارج و قدر دارند، مايه قرب إلى الله میشوند، در اين شكّی نيست، امّا اساس عبادات فرائض است.
🍃 حدّاقل و آن نصاب تقرب إلى الله فرائض است.
فرض بفرمائيد پزشک يک اندازه معينی از مواد غذایى كه مثلاً كالرى زاست، و ادامه حيات بيمار وابسته به آن است، براى او تجويز مىكند، اين حداقل است، بيشتر شد چه بهتر!
🍃 امّا اين، حدّ نصاب است، اگر از اين حدّ نصاب پايين تر آمد مايه هلاكت است.
فرائض را هم به لحاظ كيفيت چند نوع میشود انجام داد.
🌱 انسان گاهى نمازهاى پنچگانه كه بالاترين عبادات است، با حضور قلب مىخواند، خود را در مقابل خداى متعال احساس مىكند، از او مىخواهد، او را از صميم قلب ستايش مىكند.
🌱 و گاهى نماز بیروح و غافلانه انجام میدهد.
🍃 اين دو قابل مقايسه نيستند.
البته فرائض فقط واجبات نيست، اعمّ از واجبات و ترک محرمّات است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۵؛ فیض کاشانی
📆 ۱۳ آذر ۱۳۸۶ (جلسه ۱۹۵ مکاسب محرّمه).
جلسه ۱۰. اصول۴، کفایة؛ ج۱، ص ۳۴۷. في المطلق و المقید... فصلٌ المطلق و المقیّد المتنافیان. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ .mp3
9.16M
🎙جلسه ۱۰. اصول۴،کفایةالأصول؛
المقصدالخامس: في المطلق و المقیّد
ج۱، ص ۳۴۷؛ فصلٌ: المطلق و المقیّد المتنافیان
📆 شنبه؛ ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۴
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۰: «گروهی از بدترین مردم در روز قیامت»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ اِبْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ:] قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«شَرُّ اَلنَّاسِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَلَّذِينَ يُكْرَمُونَ اِتِّقَاءَ شَرِّهِمْ».
🖊 شرح حدیث:
🌱 شرّ اگرچه صیغۀ تفضیل است، امّا تفضیل نسبی است.
🍃 جزو بدترین مردم حاضر در روز قیامت پیش خدای متعال، آن کسانی هستند که مردم اینها را گرامی میدارند از ترس شرّشان.
🌱 یا زبان تند و تیزِ بدی دارند،
یا رفتار تحقیرآمیز و اهانتآمیزی دارند، بدی میکنند به انسانها، شرّ میرسانند،
انسانها هم از ترس اینها را احترام میکنند، تجلیل میکنند.
❇️ اگر کسی ما را احترام میکند، به خاطر معنویات ماست، به خاطر اهل تقوا و اهل دین بودن، احترامات به خاطر این چیزهاست، خدا را شکر کنیم.
🛑 امّا اگر چون دستمان به یک جایی بند است، یک مسئولیتی داریم، ما را احترام کردند، باید مواظب باشیم برای چه احترام کردند؟
❌ اگر خدای نکرده احترام و تکریم مردم نسبت به ما به خاطر ترس بود، این خیلی چیز بدی است.
🍃 گاهی چون مجرم است، میترسد، مثل ترس مجرم از قاضی. این، داخل در این روایت نیست.
🍂 امّا اگر هیچ گناهی ندارد، هیچ کار خلافی هم نکرده، او میترسد.
اگر چنانچه به خاطر ترس از شرّ ما بود، باید به خدا پناه ببریم و مراقبت کنیم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۷۱۵؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۰ (جلسه ۴۶۴ مکاسب محرّمه)