🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۱: «سه خصوصیت زیبای انسانی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [عَنْهُ عَنِ اَلْهَيْثَمِ اَلنَّهْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ بْنِ عُمَرَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ اَلْحَلَبِيِّ قَالَ:]
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ الله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): أَيُّ اَلْخِصَالِ بِالْمَرْءِ أَجْمَلُ؟
فَقَالَ: «وَقَارٌ بِلاَ مَهَابَةٍ، وَ سَمَاحٌ بِلاَ طَلَبِ مُكَافَأَةٍ، وَ تَشَاغُلٌ بِغَيْرِ مَتَاعِ اَلدُّنْيَا».
🖊 شرح حدیث:
🍃 ممكن است خيلى از خصوصيات اخلاقى و رفتارى براى انسانها زيبايی آفرين باشد، لكن بعضى از اين خصوصيات از لحاظ زيبايى برتر از ديگر خصوصيات است،
🍃 آن ها عبارتند از:
1⃣ وَقَارٌ بِلاَ مَهَابَةٍ
🍃 وقار بدون مهابت
🌱 وَقار يعنى: متانت و سنگينی در رفتار، كه ناشى و حاكی از متانت فكرى و روحى است، كه در رفتار انسان تجلّی پيدا مىكند،
نقطه مقابلش جلافت و سبكی است.
🍃 لكن اين وقار همراه نشود با مهابت،
🌱 مهابت يعنى: هيبت داشتن و ترسآور بودن،
وقار باشد، امّا مهابت نباشد.
🛑 نقطه مقابل بعضى از سیاستمداران رايج دنيا كه مهابت دارند، ترسناكند، دستور كشتار و سركوب مردم مىدهند، اين، مهابت مذموم است، نه وقار ممدوح.
2⃣ وَ سَمَاحٌ بِلاَ طَلَبِ مُكَافَأَةٍ
🌱 سماح يعنی: گشادهدستى،
به آسانی چيزى را كه متعلّق به خود است، در اختيار ديگرى قرار دادن،
مصداق رايجش پول است كه به ديگرى قرض بدهد، يا بلاعوض انفاق كند.
فقط هم اين نيست، شامل چيزهای معنوى هم میشود، كارى از او برمیآید، مشكلى را میتواند گرهگشايی بكند، بدون توقع و چشمداشت، بده بستان نباشد.
🍂 بده بستان يک كار معمولى متعارف است، اين جزو خلقيات والا به حساب نمیآید.
3⃣ وَ تَشَاغُلٌ بِغَيْرِ مَتَاعِ اَلدُّنْيَا
🌱 تشاغل: دائماً اشتغال داشته باشد،
امّا به چيزى غير از بهرههاى دنيای مذموم.
🍃 كسانى كه از صبح تا شب دائماً مشغول كار و تلاشاند، اين طرف و آن طرف میدوند، ولى براى خودشان، براى تجمّلاتشان، براى افزودن حساب بانكی شان.
❌ اين اشتغال دائمى مطلوب نيست،
✅ اشتغال دائمى به غير متاع دنيا، شامل آنجایی میشود كه تلاش براى آبادانی دنيا براى ديگران، براى خدمت به ديگران باشد.
اين تلاش و اشتغال براى متاع دنيا محسوب نمىشود، و از فضائل والا محسوب میشود.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی
📆 ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۲ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۱ (نکات تکمیلی)
🌺 نماز مسافر
🍀 مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند، نبايد روزه بگيرد، و روزه حرام است.
🌱 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیهالسّلام) قَالَ:
سَمَّى رَسُولُ الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قَوْماً صَامُوا حِينَ أَفْطَرَ وَ قَصَّرَ عُصَاةً؛
وَ قَالَ: هُمُ الْعُصَاةُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ،
وَ إِنَّا لَنَعْرِفُ أَبْنَاءَهُمْ وَ أَبْنَاءَ أَبْنَائِهِمْ إِلَى يَوْمِنَا هَذَا. (الكافي)
🍀 ملاک تمام و شکسته خواندن نماز،
همان لحظهای است که میخواهد نماز بخواند،
نه زمانی که اذان گفته میشود، یا نماز قضاء میشود، (نه اول و نه آخر وقت)؛
لذا اگر در زمانی که میخواهد نماز بخواند مسافر است نماز را باید شکسته بخواند، و اگر در وطن یا مانند آن است باید تمام بخواند.
بله؛ اگر نماز قضاء شد، ملاکِ کیفیتِ قضاء (تمام یا قصر)، آخر وقت است.
🌱 مثلاً اگر اذان ظهر در تهران ساعت ۱۳، و اذان مغرب ساعت ۲۰ است،
و شخصی میخواهد از تهران (وطن) به قم مسافرت کند،
اگر ساعت ۱۴ میخواهد در تهران نماز بخواند، باید نماز را تمام بخواند،
و اگر ساعت ۱۶ در مسیر (بعد از حدّ ترخّص) یا در قم میخواهد نماز را بخواند باید قصر بخواند،
و اگر ساعت ۱۹ به تهران بازگشت، و آنگاه خواست نماز را بخواند، باید نماز را تمام بخواند.
و اگر نمازش قضاء شد، ملاک آخر وقت است،
اگر آخر وقت در وطن بوده، تمام قضاء نماید،
و اگر در سفر بوده، قصر قضاء کند.
🌺 روزه مسافر
🍀 اما ملاک در روزه؛ لحظه زوال آفتاب و اذان ظهر است؛
که اگر مسافر است روزه صحیح نیست،
و اگر در وطن یا مانند آن است باید روزه بگیرد.
🌱 عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (علیهالسلام):
إِنْ خَرَجَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَنْتَصِفَ النَّهَارُ فَلْيُفْطِرْ، وَ لْيَقْضِ ذَلِكَ الْيَوْمَ؛
وَ إِنْ خَرَجَ بَعْدَ الزَّوَالِ فَلْيُتِمَّ يَوْمَهُ.
(الكافي؛ ج ۴؛ ص ۱۳۱)
✅ آیتالله خامنهای: هرگاه روزهدار پیش از ظهر مسافرت نماید، در صورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد، روزهاش باطل است. ولی اگر قصد سفر در روز بوده بنابر احتیاط واجب روزه بگیرد و پس از ماه رمضان آن روز را قضا کند.
(🌱 امّا بنا بر نظر امام خمینی و آیتالله سیستانی:
اگر روزهدار پيش از ظهر مسافرت كند، وقتی به حدّ تَرَخُّص برسد، نمیتواند آن روز را روزه بگیرد؛ چه شب قبل قصد سفر داشته یا نداشته است.)
🍀 و مسافرى كه نمازش را تمام مىخواند، بايد در سفر روزه بگيرد.
مثل كسى كه شغلش مسافرت است،
يا سفر او سفر معصيت است،
مثل زنی که بدون اجازه شوهر به مسافرت غیر واجب رفته است،
یا کسی که سفر برای او ضرر یا خطر دارد.
✅ آیتالله خامنهای: مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، هر چند براى فرار از روزه باشد، البته بهتر است به سفر نرود، مگر اینکه سفر برای کار نیکو یا لازمی باشد.
(🌱 آیتالله سيستانى: اگر برای فرار از روزه باشد مکروه است، و همچنين است مطلقِ سفر در ماه رمضان، مگر اينكه سفر براى حجّ يا عمره يا استقبال برادر مؤمن يا از بيم تلف مال و يا تلف جان برادر مؤمن يا به جهت ضرورتی باشد.)
هدایت شده از صلح میرزایی
✅ابطال انگاره ها
انگارههایی که در بیانات ۲۱آذر رهبر معظم انقلاب مدّظلّهالعالی ابطال شد:
- مشروعیت حکومت برخاسته از مسلحین
- محکم شدن جاپای #آمریکا با سقوط نظام #سوریه
- کنار آمدن جوانان غیور سوریه با اشغال کشورشان
- محافظهکار شدن فرماندهان ارشد #ارتش و #سپاه
- نابود شدن جبهه #مقاومت
- ضعیف شدن ایران قوی مقتدر
- بیثمر بودن خون شهدای مدافع حرم و زحمات ۱۳ ساله در سوریه
- شروع همکاری از سوی ایران نه سوریه
- بیتأثیر بودن سقوط حکومت سوریه
- نقش اول بودن ترکیه در اتفاقات اخیر و ندیدن آمریکا و اسرائیل
- ضعیف یا محدود شدن دامنه مقاومت با افزایش خباثت و جنایت دشمن
- صحت عملیات مستقل و غیر مستشاری نیروهای مسلح در کشوری دیگر
- ترک یاری اسد از سوی ایران در ماههای اخیر
- تسلیم شدن ج.ا
- دشمنی اسراییل و آمریکا صرفاً با دولتهای مقاومت نه ملتها و کشورهای آن
- کماهمیت بودن ترساندن مردم
🟦https://virasty.com/solhmirzaei/1734083942601811840
🟩https://farsnews.ir/solhmirzaei/1734083596159096706
📲 @solhmirzaei58
جلسه ۵۴. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۵. حرمة التکسب بالواجبات... فإن قلت. ۲۴ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.07M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۴: «اساس کار سه چیز است»
🌕 عن اميرالمؤمنين (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلْإِيمَانِ بِهِ، وَ اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ، وَ تَرْكِ مَا أَمَرَ بِهِ أَنْ يَتْرُكَهُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 بعضى دنبال برخى از اعمال مستحبّه و ذكر و وِرد هستند، كه البته خيلى خوب است انسان متذكّر بشود، و بهخصوص از افرادى كه صاحب مقامات معنوى باشند انسان تعليم بگيرد.
اينها خيلى خوب است، لکن اساس كار اينها نيست.
❇️ اساس كار، سه چيز است، كه اينجا بيان فرمودند كه اگر اين پايه كار درست شد، بعد انسان اذكار، نوافل، و مستحبات را اضافه کند.
اساس كار اين است:
1⃣ مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنَ اَلْإِيمَانِ بِهِ
🍃 هيچ چيزى پيش خداى متعال محبوبتر نيست من الايمان به.
🌱 اوّل ايمان، ايمان را قرص و محكم كند.
🌱 باور به خدا، به مبدأ، به معاد، و به نبوّت، اينها را در دل خودش راسخ كند.
🍃 كه اين رسوخ، هم از طريق تحكيمِ مبانی عقيدتی میشود، استدلال و تفکّر،
هم از عمل صالح، از توجّه به خدا و ياد خدا بودن حاصل میشود.
2⃣ وَ اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ
كار نيک،
🌱 كه اظهر مصاديق كار نيک، عمل به واجبات است،
که انسان واجبات را اعمّ از عبادات و غير عبادات، انجام بدهد.
3⃣ وَ تَرْكِ مَا أَمَرَ بِهِ أَنْ يَتْرُكَهُ.
🍃 ترک گناه.
اين، مهمترين كار است،
كه انسان مرتكب گناهان، كبائر و صغائر بشود -خداى نكرده- و اين رشتهی فاسد را در زندگى خودش، در دل و جان خودش، مستمراً ادامه دهد!
از آن طرف هم با خداى متعال در ارتباط باشد!
🍃 گفت: سبحه بر كف، توبه بر لب، دل پر از شوق گناه،
معصيت را خنده میآيد به استغفار ما!
✅ اين، فايده ندارد.
انسان اینطور با دل پر از شوق گناه و فكر گناه و انگيزه گناه و خداى نكرده صدور گناهان، ذكر بگويد، اين ذكر خيلى اثر نمىكند.
🌱 مثل اين است كه انسان يک زهری را، يک سمّی را، داخل بدن خودش بكند، از آن طرف هم غذاى مقوّی بخورد.
این غذای مقوّی فايدهای ندارد، آن سمّ كار خودش را میكند.
📚 النوادر؛ راوندی، صفحۀ ۱۰۸.
📚 ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۴ مکاسب محرّمه)
◀️ استئجار نائب حج
📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج ۱۱، ص ۱۶۳
🍃 مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ اَلْعَبَّاسِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا يُقَالُ لَهُ عَبْدُ اَلرَّحْمَنِ بْنُ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ:
كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ، فَأَعْطَاهُ ثَلاَثِينَ دِينَاراً يَحُجُّ بِهَا عَنْ إِسْمَاعِيلَ،
وَ لَمْ يَتْرُكْ شَيْئاً مِنَ اَلْعُمْرَةِ إِلَى اَلْحَجِّ إِلَّا اِشْتَرَطَ عَلَيْهِ، حَتَّى اِشْتَرَطَ عَلَيْهِ أَنْ يَسْعَى فِي وَادِي مُحَسِّرٍ،
ثُمَّ قَالَ: يَا هَذَا! إِذَا أَنْتَ فَعَلْتَ هَذَا كَانَ لِإِسْمَاعِيلَ حَجَّةٌ بِمَا أُنْفِقَ مِنْ مَالِهِ، وَ كَانَ لَكَ تِسْعُ حِجَجٍ بِمَا أَتْعَبْتَ مِنْ بَدَنِكَ.
وَ رَوَاهُ اَلشَّيْخُ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ: مِثْلَهُ .
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/174980
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
◀️ ثواب نیابت در حجّ
📚 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، ج ۱۱، ص ۱۶۴
🍃وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحُسَيْنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ يُوسُفَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْمُؤْمِنِ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
قُلْتُ لَهُ اَلرَّجُلُ يَحُجُّ عَنْ آخَرَ مَا لَهُ مِنَ اَلثَّوَابِ؟
قَالَ: لِلَّذِي يَحُجُّ عَنْ رَجُلٍ أَجْرُ وَ ثَوَابُ عَشْرِ حِجَجٍ.
أَقُولُ: هَذَا مَحْمُولٌ عَلَى مَنْ تَبَرَّعَ بِالْحَجِّ عَنِ الْغَيْرِ وَ لَمْ يَأْخُذْ أُجْرَةً لِمَا تَقَدَّمَ.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/174982
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه ۵۱. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۷۰. في المفاهیم... مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما یتمسّك للدلالة. ۲۴ آذر ۱۴۰۳ .mp3
11.11M
🎙جلسه ۵۱. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثالث: في المفاهیم
ج۱، ص ۲۷۰؛ مفهوم الشرط... ثمّ إنّه ربما یتمسّك للدلالة
📆 شنبه؛ ۲۴ آذر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۱: «رسالة حقوق: حقّ مستشیر (کسی که از شما مشورتی میخواهد) و حقّ مشیر (کسی که از او مشورت خواستید)»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:...
«وَ أَمَّا حَقُّ اَلْمُسْتَشِيرِ فَإِنْ عَلِمْتَ أَنَّ لَهُ رَأْياً حَسَناً أَشَرْتَ عَلَيْهِ، وَ إِنْ لَمْ تَعْلَمْ لَهُ أَرْشَدْتَهُ إِلَى مَنْ يَعْلَمُ؛
وَ حَقُّ اَلْمُشِيرِ عَلَيْكَ أَنْ لاَتَتَّهِمَهُ فِيمَا لاَيُوَافِقُكَ مِنْ رَأْيِهِ، وَ إِنْ وَافَقَكَ حَمِدْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ»
🖊 شرح حدیث:
◀️ کسی که از شما مشورتی میخواهد،
در امری از امور زندگی خود با شما مشورت میکند، حقّ او این است که:
1⃣ اگر یک رأی خوبی، راهنمایی خوبی به ذهنتان رسید، آن را به او به عنوان مشورت میدهید،
2⃣ و اگر چیزی به ذهنتان نیامد به عنوان مشورت که به او مشورت بدهید، او را راهنمایی کنید به کسی که او میتواند این شخص را مشورت بدهد.
🌱 در امری از امور دینی یا دنیوی مثل ازدواج فرض بفرمایید یا قبول فلان مسئولیت و ... با شما مشورت میکند.
اگر خودتان به ذهنتان چیزی نرسید، او را هدایت کنید، بگویید برو از فلانی بپرس، او میداند.
❌ بخل نکنید نه در دادنِ رأی خود، نه در هدایت او به سمت کسی که میتواند رأی خوب را به او بدهد.
◀️ امّا اگر شما از کسی مشورت خواستید،
او به شما مشورت داد، او هم حقّی به گردن شما دارد. حقّ او این است که:
1⃣ اگر مشورتی که او به شما میدهد، موافق با میل و رأی شما نبود، با سلیقهی شما نبود، آن را نپسندیدید، او را متّهم نکنید!
❌ نگویید: او با من غرضورزی کرد.
2⃣ امّا اگر آنچه او در مقام مشورت گفت، حرف او مطابق با تشخیص و نظر خود شماست، اگر اینطور شد، خدای متعال را حمد کنید.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۴ مکاسب محرّمه)
جامع الاحادیث
تهذيب الأحکام ج ۹، ص ۵۷
امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام صادق (علیه السلام)
اَلْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ اَلشَّاةِ تُذْبَحُ، فَلاَ تَحَرَّكُ وَ يُهَرَاقُ مِنْهَا دَمٌ كَثِيرٌ عَبِيطٌ؟
فَقَالَ: «لاَ تَأْكُلْ؛ إِنَّ عَلِيّاً (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) كَانَ يَقُولُ: «إِذَا رَكَضَتِ اَلرِّجْلُ أَوْ طَرَفَتِ اَلْعَيْنُ فَكُلْ» » .
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/95543
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جامع الاحادیث
الکافي ج ۶، ص ۲۳۲
امیرالمؤمنین (علیه السلام) >امام صادق (علیه السلام)
اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْوَشَّاءِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: فِي كِتَابِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): إِذَا طَرَفَتِ اَلْعَيْنُ أَوْ رَكَضَتِ اَلرِّجْلُ أَوْ تَحَرَّكَ اَلذَّنَبُ فَكُلْ مِنْهُ فَقَدْ أَدْرَكْتَ ذَكَاتَهُ .
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/115283
دانلود برنامه اندرویدی جامع الاحادیث:
https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.noorhadith
جلسه ۵۵. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۱۴۷. حرمة التکسب بالواجبات... ثمّ اعلم. ۲۵ آذر ۱۴۰۳ .mp3
10.54M