اصول2 جلسه14 970724.pdf
206K
#متن / درس خارج #اطلاق_و_تقیید
🔸دفتر معظم له
🗓سه شنبه 24 مهر ۹۷
🔻جلسه چهاردهم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
#اطلاعیه
🔻دروس خارج فقه و اصول آیت الله اراکی طبق ساعات مقرر فردا شنبه ۱۹ آبان برگزار خواهند شد.
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت/ درس خارج #فقه_فرهنگ
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه 26 مهر ۹۷
🔻جلسه سوم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت/ درس خارج #فقه_نظام_خانواده
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه 26 مهر ۹۷
🔻جلسه سوم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
💠 #خلاصه درس #فقه_نظام_خانواده
📆 پنج شنبه ۲۶ مهر
🔻 جلسه3
مقدمه:
🔰بحث در مورد فقه نظام؛ یعنی بحث در مورد مکلفی که ملکف فقه کلان است.
🔸 یک جامعه با اراده مطاع و مطیع شکل میگیرد و تا زمانی که فرمانروا و فرمانبری نباشد جامعهای هم شکل نمیگیرد. معنی فرمانبری و فرمانروا یعنی اراده واحد بر جامعه حاکم است. حال به دلیل اینکه این اراده، واحد شده و یک شخص کلان میشود و احکام مخصوص به خود را دارد. بنابراین وقتی مردم در یک جامعهای به هم پیوند خوردند و یک جامعه شدند تبدیل به یک انسان کلان و بزرگ میشوند و احکام مخصوص به خود را دارند.
🔹نکته:
گاهی یک حکم در مقیاس فرد مستحب است اما اگر این حکم به فقه کلان تبدیل شد یعنی اراده کلان جامعه مدنظر قرار گرفت دیگر واجب میشود.
🔸جایگاه فقه نظام خانواده در فقه:
باید نداست که یک فقه خرد وجود دارد که فقه اراده فرد است و یک فقه کلان که فقه اراده جامعهای است که از حاکمیت واحد برخوردار است. در بین این دو شخصیت -شخصیت فردی و آن شخصیت اجتماعی کلان- یک شخصیت میانهای داریم که شخصیتی است که در خانواده شکل میگیرد.
🔹علت نامگذاری خانواده به بیت:
دلیل اینکه چرا به خانواده بیت میگوییم این است که در قرآن کریم و روایات از خانواده به بیت یا اهلالبیت تعبیر میشود.
🔸زمان شکلگیری یک خانواده:
خانواده وقتی شکل میگیرد که در محیط آن یک اراده، حاکم باشد. اگر در خانواده اراده واحدی حاکم شد یعنی در اینجا حق امر، دستور و حق فرمان دارد و بقیه باید از فرمان او اطاعت کنند و در این صورت یک شخصیت واحد شکل میگیرد.
🔹از نظر اسلام این اراده واحدی که باید این بیت را شکل بدهد آن مردی است که همسر زنِ و پدر فرزندان آن خانواده است. یعنی این اراده واحد متعلق به مرد است. خانم خانواده و بچهها باید از او اطاعت کنند و آنوقت خانواده میشوند.
دلایل وجوب اطاعت از مرد در خانواده:
1. مرد منشأ پیدایش و نقطه آغاز تشکیل خانواده است.
2. مرد عنصر اقوی خانواده و تأمین کننده معاش است.
3. مرد دارای قدرت دفاع و حفاظت و حراست از این خانواده است.
4. علم تدبیر نیازمند قدرت است که این هم در مرد وجود دارد.
🔸نتیجه:
اگر خانوادهای به این شکل عمل کرد در نتیجه آن همه اعضای خانواده شکل واحد پیدا خواهند کرد. لذا در اهل خانواده بودن هم ملاک حاکمیت واحد است و اگر حاکمیت واحد نبود، اعضا هم یکی نخواهند بود. پس در خانواده باید یکی تصیمیم آخر را بگیرد.
🔹خانواده وقتی شکل میگیرد که شخصیت واحدی در خانواده شکل گرفته باشد و در نتیجه آن هم سرنوشت یکی میشود؛ « وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»(طور: 21).
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
💠 #خلاصه #فقه_فرهنگ
📆پنج شنبه ۲۶ مهر
🔻جلسه 3
🔰بحث در استثنائات اصالة الحرمة در مال و جان و آبرو است.
🔸مستثنائات:
1. ظالم؛ کسی که به دیگری ظلم کند که در صورت ظلم دیگر حفظ آبروی او برای مظلوم معنا ندارد.
2. ظالم متجاهر به ظلم؛ کسی که علناً به مردم ظلم میکند.
3. الزمهم بما الزمهم به
4. مقابلهبهمثل
5. کافر حربی
6. مفسد فی الارض
7. اهل بدعة. بدعت به معنای چیزی است که در دین وجود ندارد اما آن را به دین نسبت میدهند. بدعت در مقابل سنت است؛ پس هرچه را خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم انجام دهد، سنت و هر کاری که مخالف با خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم باشد بدعت است.
🔹ادله عدم حرمة مبتدع:
روایت اول:
«َقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِي الْفَسَادِ فِي الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِي الْآخِرَةِ.» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 375)
«وقتی اهل ریب و بدعت را دیدید نسبت به آنها اظهار برائت کنید و به آنها دشنام دهید و بدیهای آنها را بازگو کنید و به آنها بهتان بزنید (یا با آنها صریح حرف بزنید) زیرا اگر شما در مقابل او ضعیف عمل کردید او خواهد فهمید که میتواند در دین رخنه کند. مردم را از اینکه بدعت آن را یاد بگیرند بر حذر کنید....»
🔸نکته روایت:
1. اهل ریب یعنی کسانی که نمیتوانند از عقاید چیزی را کم یا اضافه کنند برای همین همان چیزی که در دین است را زیر سؤال میبرند.
2. «باهتوهم»؛ هم میتواند به معنای بهتان زدن و هم به معنای صریح حرف زدن باشد.
🔹روایت دوم:
«مَنْ أَتَى ذَا بِدْعَةٍ فَعَظَّمَهُ فَإِنَّمَا سَعَى فِي هَدْمِ الْإِسْلَامِ.» (المحاسن، ج1، ص: 208)
«کسی که به دیدار صاحب بدعتی برود و او را تعظیم کند سعی در هدم اسلام کرده است.»
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
فقه فرهنگ جلسه3 970726.pdf
306K
متن/ درس خارج #فقه_فرهنگ
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه 26 مهر ۹۷
🔻جلسه سوم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
فقه نظام خانواده جلسه3 970726.pdf
309.9K
متن/ درس خارج #فقه_نظام_خانواده
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه 26 مهر ۹۷
🔻جلسه سوم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفا
🗓شنبه 28 مهر ۹۷
🔻جلسه پانزدهم
💠کانال دروس خارج آیت الله اراکی
@dorus_araki