فتوت، مروت و جوانمردی علی:
مولانا:
در شجاعت شیر ربانیستی
در مروت خود کی داند کیستی
سعدی:
جوانمرد اگر راست خواهی ولی است
کرم پیشۀ شاه مردان علی است
دیباچۀ مروت و سلطان معرفت
لشگر کش فتوّت و سردار اتقیا
شاه نعمت الله ولی:
لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار
این نفس را از سر صدق و صفا باید زدن
خواجوی کرمانی:
مهر او از آسمان لافتى الا علی
تیغ او از گوهر لاسیف الا ذوالفقار
فروغی بسطامی:
شاه جوانمردان علی هم در خفی هم در جلی
آن کز جمال منجلی خورشید تابان پرورد
شهریار:
نه خدا توانمش خواند، نه بشر توانمش گفت
متحیّرم چه نامم "شه ملک لافتی" را
فنایی اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
8.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عشق و شیدایی پیشوای هندو به مولای جوانمردان
https://eitaa.com/dreshkevari
1_1648730979.mp3
4.7M
فتوت و جوانمردی علی
سخنرانی دکتر فنایی اشکوری در مسجد روستای ماذودره
18 ذوالحجه 1443
27 تیر 1401
https://eitaa.com/dreshkevari
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اول آموزش و تربیت، بعد منصب و مسولیت، وگرنه اینطور میشود.
لگد یک اسب یا الاغ چموش به یک یا دو نفر آسیب می زند ولی لگد صاحب منصب چموش و تربیت نشده بسته به حوزه اقتدارش چه بسا استخوان میلیون ها نفر را خورد کند.
https://eitaa.com/dreshkevari
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اشتیاق به حجاب گروهی در مقابل گریز از حجاب گروهی دیگر!
متاع کفر و دین بی مشتری نیست
گروهی این، گروهی آن، پسندند.
#اجتماعی
#حجاب
https://eitaa.com/dreshkevari
فنایی اشکوری:
جوانمردی، عدالت خواهی و ستیم ستیزی
جوانمرد ظلم را بر نمی تابد نه ظلم بزرک و نه ظلم کوچک را. برخی نسبت به بعضی از ظلم های محدود و فردی که در اطرافشان می بینند بسیار حساسند، اما در برابر ظلم های بزرگ در مقیاس جهانی که قربانیان بی شمار دارد ساکت و بی تفاوت هستند. گاهی حتی به این ستمگران جهانی عشق می ورزند وبا آنها همکاری می کنند.. این نشان می دهد آنها در ظلم ستیزی صداقت ندارند، بلکه در پوشش این کار در پی اهداف دیگری هستند. برخی نیز به بهانه مبارزه با امپریالیسم و استکبار و استبداد ظلم های کوچکی که در اطرافشان می گذرد را نمی بینند و حساسیتی نشان نمی دهند و احیانا خود مرتکب ظلم می شوند.
این هردو دور از جوانمردی هستند و عدالت طلب و ظلم ستیز نیستند. جوانمرد هیچ ستمی را برنمی تابد و به هیچ بهانه ای هیچ ظلمی را توجیه نمی کند و بی اهمیت نشان نمی دهد.
او نسبت به هر ظلم متناسب با ابعادش عکس العمل نشان می دهد. او با هر گونه ستم و حق کشی مخالف است و البته هرچه ظلم بزرگتر باشد حساسیت و مخالفتش بیشتر است.
https://eitaa.com/dreshkevari
فرق کریم و لئیم از زبان غزالی
ابوحامد غزالی در کتاب احیاء علوم الدین در باب اخوت و برادری می گوید یکی از حقوق برادری سکوت از ذکر عیوب او و اجتناب از تجسّس در احوال اوست.
از مهمترین حقوق برادری حفظ اسرار اوست. شخص کریم به خوبیها و فضایل دیگری توجه میکند و از این طریق به دیگری احترام و ارادت قلبی میورزد، اما منافق و لئیم (پست و فرومایه) به عیبها و بدیها چشم میدوزد. جوانمرد کسی است که لغزشها را نمیبیند و اگر دید آن را میپوشاند و از عیبها درمیگذرد.
«قال الفضیل: الفتوة العفو عن زلات الإخوان. و لذلک قال علیه السلام: استعیذوا بالله من جار السوء الذی إن رأی خیرا أستره و إن رأی شرّا أظهره.»
جوانمردی گذشت از لغزش هاست. از هیمن رو حضرت رسول (ص) فرمود: از همسایه بد به خدا پناه برید و آن کسی است که اگر خوبی از شما ببیند پنهان میکند، اما اگر بدی ببیند آن را منتشر میکند.
آشکار کردن خوبیهای دیگران و چشم پوشی از عیوب آنها (ستر عیوب و تغافل و تجاهل) شیوۀ اهل دین است. این تخلق به اخلاق الهی است که میگوییم: «یا من أظهر الجمیل و ستر القبیح»؛ ای کسی که زیباییها را آشکار و زشتیها را پنهان میکنی!
حضرت رسول (ص) فرمود: کسی که عیب برادرش را پنهان سازد خداوند عیوبش را در دنیا و آخرت میپوشاند. «من ستر عورة اخیه ستره الله تعالی فی الدنیا و الآخرة.»
اصولا فرق کریم و لئیم (پست و فرومایه) در این است که انسان بزرگوار و کریم زشتی تو را میپوشاند و به تو احسان میکند، اما پست و لئیم خوبیهای تو را پنهان میکند و به بهتان و بدگویی تو میپردازد.
و تری الکریم إذا تصرم وصله
یخفی القبیح و یظهر الإحسانا
و تری اللئیم إذا تقضی وصله
یخفی الجمیل و یظهر البهتانا
https://eitaa.com/dreshkevari
بدترین و برترین خصلتها
رسول خاتم که درود خدا بر او باد فرمود:«خَصْلَتَانِ لَیسَ فَوْقَهُمَا مِنَ الشَّرِّ شَیءٌ: الشِّرْکُ بِاللَّهِ وَ الضَّرُّ لِعِبَادِ اللَّه.»
دو خصلت است که بدتر از آنها چیزی نیست: شرک به خدا و ضرر و آزار رساندن به بندگان خدا.
آن حضرت آزار به بندگان را در ردیف شرک به خدا قرار میدهد.
همانگ با حدیث فوق از رسول خدا، کلامی است که از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است که در آن روی دیگر همان محتوا بیان شده است:
«خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْءٌ: اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ اَلْإِخْوَانِ»
دو ویژگی هست که برتر از آن چیزی نیست: ایمان به خدا و خدمت به بندگان خدا.
در این حدیث امام سود رساندن به اخوان را در ردیف ایمان به خدا ذکر فرموده است.
پس ریشه و رأس همه بدی ها بی توجهی به حق الله و حق الناس است و رأس و منشأ همه خوبی ها رعایت حق الله و حق الناس است.
https://eitaa.com/dreshkevari