سپر از دست مینداز که جنگ است هنوز
آن هم جنگ ترکیبی جهانی علیه ایران
به سرکردگی استکبار جهانی و هم پیمانانش و همراهی نوکران منطقه ای و مزدوران داخلیش از روشنفکر نما و سیاست باز و منافق و سلطنت طلب و سلیبریتی و روسپی و همجنس باز و سگباز تا تجزیه طلب و تروریست و داعشی و اراذل و اوباش قمه کش و لات های چاله میدون.
لاله این چمن آلودهٔ رنگ است هنوز
سپر از دست مینداز که جنگ است هنوز
ای که آسوده نشینی لب ساحل بر خیز
که ترا کار بگرداب و نهنگ است هنوز
از سر تیشه گذشتن ز خردمندی نیست
ای بسا لعل که اندر دل سنگ است هنوز
باش تا پرده گشایم ز مقام دگری
چه دهم شرح نواها که به چنگ است هنوز
نقش پرداز جهان چون به جنونم نگریست
گفت ویرانه به سودای تو تنگ است هنوز
علامه محمد اقبال لاهوری رحمه الله علیه "زبور عجم"
http://eitaa.com/dreshkevari
باغستان های چای در لاهیجان
روز جهانی چای بر همه چایکاران و چای نوشان مبارک
http://eitaa.com/dreshkevari
تأويل عرفاني
دين علاوه بر ظاهر، باطني دارد و متون ديني علاوه بر معاني ظاهري که براي همگان قابل فهم است، معاني باطني دارند. اين اصل مبتني بر يک سلسله مباني هستيشناختي، انسانشناختي و معرفتشناختي است که به موجب آن، عالمِ نفس انساني و معرفت، مراتب و بطوني دارد. يکي از معاني تأويل، کشف معاني باطني متون ديني است. با تأمل در موضوع تأويل، نسبت عرفان و دين معلوم ميشود. تأويل مبتني بر باطن داشتن دين و معاني بطني متن ديني است. آن معاني بطني همان معارف اصیل عرفاني است. تأويل عرفاني تطبيق کتاب تدويني با کتاب تکويني و کتاب نفس است. به بيان ديگر تأويل همان راه يافتن به مراتب معاني باطني قرآن است. قسمي از تأويل و راه يافتن به باطن با بهکارگيري عقل و استفاده از روشهاي تفسيري ميسر است. اما تأويل عرفاني راه يافتن شهودي به بطون قرآن است که جز با طهارت نفس و ارتقاي وجودي نفس و افاضۀ الهي ميسر نيست.
علم به تأويل يعني علم به باطن قرآن بالأصاله از آن خداوند است: ... وَما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللهُ وَالرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَما يَذَّكَّرُ إِلاّ أُولُوا الأَلْبابِ؛ «کسي جز خدا تأويل آن را نمىداند و آنان كه در دانش استوارند ميگويند: ما به آن ايمان داريم، همه از سوى پروردگار ماست و اين را جز خردمندان متذکر نميشوند». اما خداوند علم به تأويل را به کساني که قابليت آن را دارند متناسب با درجۀ قابليتشان افاضه ميکند. در رأس اين افراد، رسول خدا است که مخاطب مستقيم قرآن بوده و اوست که قرآن را ميشناسد: انما يعرف القرآن من خوطب به؛ «فقط كسي كه مخاطب قرآن است، آن را ميشناسد».
در درجۀ بعد اين دانش به وارثان او از اهل بيتش تعلق دارد؛ چنانکه ابنفارض مصري دربارۀ امير المؤمنين ميگويد: «واوضح بالتاويل ما کان مشکلا علي بعلم ناله بالوصية؛ علي از راه تأويل، مشکلات را حل کرد با علمي که از راه وراثت به آن رسيده بود».
پس از انبيا و اوليا، هرکس به ميزان قربش به آنان، از اين فيض حظي دارد. بحث تأويل، ظرايف و دقايقي دارد که در اين مختصر نميگنجد.
#تاویل
#تفسیر_باطنی
#تفسیر_انفسی
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گیلان بارانی و سرسبز- لنگرود زیبا🌳
http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
منافع ملی که میگن، یعنی چی؟
تعریف واحدی از منافع ملی میان اندیشمندان حوزه سیاست وجود ندارد، اما اجمالا منافع ملی آن دسته از منافعی تلقی می شوند که دولت ها به نمایندگی از ملت هایشان در روابط خود با سایر کشورها در پی تحقق آن می باشند. چیزی جزء منافع ملی است که کمک به بقای یک ملت کند و یا چیزی که ملت ها با داشتن آن شکوفا می شوند. برخی هم معتقدند منافع ملی، اهداف نهایی یک ملت در حیطه های مختلف مثل نظامی، اقتصادی، فرهنگی یا غیره هستند و آن را در سه دسته ی منافع حیاتی، مهم و حاشیه ای طبقه بندی کرده اند.
🔸 جیمز روزنا می گوید که که منافع ملی کشورها ریشه در ارزش ها دارند و آنها در محاسبات قدرت، ارزش های مطلوبشان را دخیل می دانند و در نتیجه کشورهای مختلف اهداف متفاوتی را دنبال می کنند.
🔸 سید جلال دهقانی فیروزآبادی می گوید منافع ملی عبارت است از عالی ترین اهداف و حیاتی ترین نیازهای هر کشور که به کنش و رفتار سیاست خارجی آن در عرصه بین المللی شکل داده است و آن را هدایت می کند.
@جلال الدین فنایی
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
1_2491945103.mp3
10.34M
ضرورت تفکر در مسایل بنیادی
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
1_2529596919.mp3
12.56M
هستی شناسی در فلسفه اسلامی
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
18 (22).pdf
272.1K
در روزنامه ایران.
سهم فلسفه و نقش فیلسوف در گذار از بحران های اجتماعی
فنایی اشکوری.
http://eitaa.com/dreshkevari
مقایسه اسلام و مسیحیت در معرفی حضرت مریم
به مناسبت تولد حضرت عیسی (ع) پیام تبریکی به یکی از دوستان مسیحی در آمریکا بنام دکتر شلمبرگر فرستادم و در آن آیات سوره مریم دربارۀ تولد حضرت عیسی (ع) را نقل کردم. بخشی از پاسخ ایشان که برای خوانند گان ممکن است جالب باشد را در اینجا نقل می کنم:
Thank you. We often mention to our friends that Islam and the Quran have more to say about Mary than the Christian texts...
سپاس از شما. ما اغلب به دوستان [مسیحی درآمریکا] می گوییم که اسلام و قرآن بیشتر از متون مسیحی درباره حضرت مریم سخن دارند...
http://eitaa.com/dreshkevari