فلسفه اسلامی و چالش کارامدی2.mp3
8.55M
فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی 2
پرسش و پاسخ
فنایی اشکوری
7/4/1402
http://eitaa.com/dreshkevari
https://iqna.ir/fa/news/4151031/%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%AA%D9%81%DA%A9%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A6%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%B2
ارتباط فلسفه با زندگی و حیات اجتماعی
🔵 دکتر محمد فنایی اشکوری، استاد تمام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، در نشست «فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی»:
✅ این موضوع از مدتها قبل در جامعه ما مطرح بوده و افراد زیادی در این زمینه نظر دادهاند که بین فلسفه و مخصوصا فلسفه اسلامی و زندگی اجتماعی ارتباطی وجود دارد یا خیر و فلسفه چه کمکی به پیشرفت و تمدنسازی میکند؟ آیا فلسفه فقط بُعد نظری و تئوریک دارد یا با عمل هم مرتبط است؟
✅ در عصر ما علامه طباطبایی اولین کسی است که با تفکر فلسفی، به طرح مسائل جدید و ناظر به پرسشهای روز پرداخته و اندیشهها و تأملاتی در این زمینه داشته و منشأ جریانی جدید در فلسفه اسلامی شده که امروزه در میان شاگردان با واسطه و بیواسطه وی ادامه دارد.
✅ معتقدم نه فلسفه با مسائل اجتماعی بیگانه است؛ آن گونه که در قرون گذشته مشاهده میکنیم و نه اینکه حلال همه مشکلات است؛ چراکه بسیاری از مسائل در اجتماع و تمدنسازی نقش دارند که یکی از آنها فلسفه است.
✅ سؤال این است که آیا فلسفه اسلامی میتواند در پیشرفت و تمدنسازی نقش داشته باشد؟
✅ اگر بزرگانی همانند علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیتالله مصباح و دیگران، در حوزوههای دیگر معرفتی، فلسفهورزی کردند به خاطر این بود که فلسفه را به هستیشناسی محدود نکردند بلکه تلاش داشتند فلسفه اسلامی را در حوزههای مختلف بسط دهند.
پ ن: این نشست به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در روز هفتم تیر برگزار شد.
لینک گزارش نشست در خبرگزاری ایکنا:👇
https://iqna.ir/fa/news/4151031
🌸 کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
من آتشم من آتشم
عارف محو در خدا همچون آهن
گداخته در آتش
اخیرا در اثری به زبان انگلیسی درباره عرفان خواندم که نویسنده می گوید جان رویزبروک عارف فلاندری اتحاد با خدا را به آهن در آتش و آتش در آهن تشبیه می کند:
Jan van Ruysbroeck (1293–1381) described union as “iron within the fire and the fire within the iron.”
مثل بسیاری از موارد که غربی ها اندیشه های مسلمانان را استفاده و بنام خود ثبت می کنند، باید بخاطر داشت که مولانا جلال الدین (1207-1273 میلادی) پیش از تولد رویزبروک از این تشبیه به زیبایی سخن گفته است:
رنگ آهن محو رنگ آتشست
ز آتشی میلافد و خامش وشست
چون به سرخی گشت همچون زر کان
پس انا النارست لافش بی زبان
شد ز رنگ و طبع آتش محتشم
گوید او من آتشم من آتشم
آتشم من گر ترا شکیست و ظن
آزمون کن دست را بر من بزن
آتشم من بر تو گر شد مشتبه
روی خود بر روی من یکدم بنه
"من آتشم" مولانا همان "اناالحق" منصور حلاج است. البته این فقط یک تشبیه برای تقریب به ذهن است نه از باب حلول بلکه از باب "داخل فی الاشیا لا بالممازجه. "
شایان ذکر است که ترجمه نیکلسون از این ابیات هم در اختیار انگلیسی زبان ها هست و انتظار می رود محقق انگلیسی زبان عرفان آن را دیده باشد:
The colour of the iron is naughted in the colour of the fire: it (the iron) boasts of (its) fieriness, though (actually) it is like one who keeps silence.
When it has become like gold of the mine in redness, then without tongue its boast is “I am the fire.”
It has become glorified by the colour and nature of the fire: it says, “I am the fire, I am the fire.
I am the fire; if thou have doubt and suspicion, make trial, put thy hand upon me.
I am the fire; if it seem dubious to thee, lay thy face upon my face for one moment.”
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
#مولوی
#عرفان
#فنا
#حلاج
http://eitaa.com/dreshkevari
از رباعیات افضل الدین مرقی کاشانی معروف به بابا افضل:
ای صوفی صافی که خدا میطلبی
او جای ندارد، ز کجا میطلبی؟
گر زانکه شناسی اش چرا می خواهی
ور زانکه ندانی اش که را میطلبی؟
ترجمه انگلیسی ابیات فوق توسط ویلیام چیتیک:
O pure Sufi seeking God,
He has no place, from where do you seek him
If you do know Him, why do you seek Him?
If you don’t know Him, whom are you seeking?
🌹🌺🌹
http://eitaa.com/dreshkevari
👆👆👆
عرفان در ايران
(جايگاه عرفان و تصوف و تعليم و ترويج آن در ايران معاصر)
محمد فنائی اشکوری
فهرست مندرجات مقاله:
چكيده، مقدمه، آموزه ها و تعاليم عرفانی، گونه¬هاي حضور تصوف و عرفان در ايران، فرقه هاي صوفي، عرفان نظري، عرفان عملي، عرفان در ادبيات، نقش سياسي و اجتماعي عرفان، عرفان در عرصه عمومي، عرفان و اخلاق، عرفان و فلسفه، عرفان و تفسير قرآن و حديث، پژوهشهاي عرفاني، فرقه هاي شبه عرفاني نوظهور، مخالفت با تصوف و عرفان، نتيجه گيري.
اين نوشته برگردان و بازنويسي مقاله اي است با عنوان Mysticism in Iran كه در همايش بين المللي "بررسي موضوعات و روش هاي آموزش در حوزه هاي علمي مسيحي و شيعي" در دانشگاه درهام انگلستان در تاريخ 25/3/1389 ارائه گرديد. سپس در سال 1392 با مشخصات زیر منتشر گردید: فصلنامه انديشه ديني دانشگاه شيراز، دوره 13، شماره 1، بهار 1392، ص 47-68.
و اینک ویراست جدید مقاله تقدیم خوانندگان فرهیخته می شود.
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای شادی روح مرحوم آیت الله سید نورالدین اشکوری رحمه الله الفاتحه مع الصلوات.
هو من اعظم تلامیذ سید الشهید الصدر و سیدالخوئی رحمهما الله .
کان سیدنا الاستاذ من کبار مجاهدی العراق وکان احدا من موسسی الحشد الشعبی. و ایضا له نشاطات کثیره فی فیلق البدر فی زمن الحرب. انه ممثل سیدالقائد فی برزیلیا و سوریا. انه رحمه الله کان یحاضر بالعربیه و الفارسیه وکان استاذ المحاضره جدا .
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم و اسعد الله ایامکم
http://eitaa.com/dreshkevari
1_5617227606.mp3
6.85M
Principles of Islamic mysticim part 1
Fanaei Eshkevari
اصول عرفان اسلامی 1
برای گروهی از دیپلماتهای اروپایی
در تهران 16/4/1402
http://eitaa.com/dreshkevari
1_5617254548.mp3
19.69M
Principles of Islamic mysticim part 2, Q&A.
Fanaei Eshkevari
اصول عرفان اسلامی 2 پرسش و پاسخ
برای گروهی از دیپلماتهای اروپایی
در تهران 16/4/1402
http://eitaa.com/dreshkevari
بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است:
کودک كه بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم.
بزرگتر كه شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم.
بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم.
در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول كنم.
اینک كه در آستانه مرگ هستم می فهمم كه
اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم!
تنوع عرفان در دنیای معاصر.mp3
16.79M
روندهای کلی تحولات معنویت و عرفان در جهان امروز و ایده هایی برای مواجهه فعال
فنایی اشکو ی
۱۴۰۲/۰۴/۱۷
📍قم، اندیشکده مقصد
http://eitaa.com/dreshkevari
🔆 مقابله و نقد به تنهایی جواب نمی دهد، باید الگوی درست و کارامد ارائه دهیم / ضرورت بازنگری در شیوه های تبلیغ دین
🌐محمد فنائی اشکوری:
🔰برای مواجهه با این تحولات اول باید بدانیم که مقابله و نقد به تنهایی تقریبا هیچ فایده ای ندارد. مهم ارائه درست متاع خودمان است. باید بتوانیم متناسب با شرایط جدید و با ادبیات این جهان، قالبهای جدیدی برای ارائه انتخاب کنیم. اولا سنتها و آموزه های معنوی خودمان را درست تبیین و تدوین کنیم. نقد جریانات مشکلی را حل نمی کند، ارائه الگوی درست مهم است. جنبه های ایجایی را باید تقویت کنیم. در مرحله بعد باید بتوانیم در جامعه خودمان این آموزه ها را عملی کنیم. نگاه های بیرونی تابعی از عملکردهای درونی است. اگر این کار را کردیم می توانیم ما هم یکی از انتخاب ها باشیم، و الا امروز حتی به عنوان یک گزینه هم مطرح نیستیم.
عالم دین هم باید دین را درست بشناسد و هم زمانه را که بتواند حقیقتی را که شناخته خوب عرضه کند. ما باید در شیوه های تبلیغ دین بازنگری کنیم. شیوه های عرضه درست محتوا در کنار اموزش دین باید آموخته شود. اتفاقا این بعد، بسیار پیچیده تر و متنوع تر است و در حال تحول است. زبان های خارجی را بسیار باید جدی گرفت. بسیاری از کشیش ها راحت پنج شش زبان بلدند اما ما حتی با عربی که سالهای متمادی بدان اشتغال داریم، خوب آشنا نمی شویم و با هیچ عربی نمی توانیم صحبت کنیم! مهمتر از زبان باید با اندیشه های جدید عمیقا آشنا باشیم.
باید بتوانیم محتوای دین را که ثابت و لایتغیر است، در فرمها و شکلهای جدید بازتولید کنیم. البته باید بصیرت تشخیص و تفکیک فرم از محتوا را داشته باشیم.
📍اندیشکده مقصد
https://eitaa.com/maghsad_andishkade
Isalamicisation of social siences.mp3
11.9M
Lecture on Ayatullah Misbah's project on Islamicisation of social sciences.
Presented by: Fanaei Eshkevari
مبانی نظری طرح آیت الله مصباح یزدی (ره) در اسلامی سازی علوم انسانی
برای جمعی از اساتید دانشگاه های پاکستان 19/4/1402
http://eitaa.com/dreshkevari
ارسالی یکی از دوستان:
از حکیمی پرسیدند:
ای حکیم تو را چه شده که سالهاست در این کنج، عزلت گزیده ای؟
حکیم در پاسخی حکیمانه فرمودند: چون فقط همین کنج آنتن میده..😄
تحلیل دقیق عزالدین محمود کاشانی از تندخویی و بدزبانی
عزالدین محمود کاشانی در کتاب نفیس مصباح الهدایة و مفتاح الکفایة می¬نویسد: «نفس همواره از کسی که برعکس مراد او بود منزعج گردد و طیش و نفور در او پدیدآید و خواهد که به غیظ و غضب او را از خود دورگرداند و از آن جهت خون دل در ثوران آید. پس اگر مغضوب علیه را فوق خود داند و بر وی امضای غضب نتواند، خون دل از ظاهر بشره روی به¬باطن نهد و در دل جمع گردد و حزن و غم از آن تولدکند و صفرت لون دلیل آن باشد. و اگر او را تحت خود داند و تواند که بر وی غضب براند، خون دل برجوشد و عروق و شرایین از آن منتفخ گردند و اثر حمرت بر روی پدیدآید و به ضرب و شتم و امثال آن ظاهر شود. و اگر او را مقابل خود بیند خون دل متردّد گردد میان انقباض و انبساط و از آن غلّ و غشّ تولد کند. و امثال این عوارض از نفس صوفی دور بود.» سپس می¬گوید: «و اقوال و افعال صوفی همه موزون بود به میزان شرع، هرگز شتم و فحش از دهان وی بیرون نیاید، بلکه آن را عین حدث و خبث داند.»
http://eitaa.com/dreshkevari
جوانمردان عرصه علم
...جوانمردی محدود به مجاهدان میدان نبرد نیست؛ همۀ کسانی که مخلصانه و عاشقانه برای خدمت به بشریت می¬کوشند، به¬ویژه دانشمندانی که برای پیشرفت جامعه خالصانه و مجاهدانه بدون چشم¬داشت مادی تلاش علمی می¬کنند از جوانمردان هستند. در اینجا باید از دانشمندان شهیدی یاد کرد که برای پیشرفت کشور ما در فناوری صلح¬آمیز هسته¬ای پیشگام شدند و در این راه بدست استکبار و صهیونیسم به شهادت رسیدند به¬عنوان جوانمردان عرصۀ علم یادکنیم: شهیدان محسن فخری¬زاده، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علیمحمدی و داریوش رضایینژاد...
http://eitaa.com/dreshkevari
اوج جوانمردی در حماسه سالار شهیدان
گفتاری از فنائی اشکوری
شجاعت و ایثار و آزادگی که از برجسته¬ترین صفات جوانمردی است در وجود امام حسین (ع) سید الشهداء و سرور آزادگان جهان به جایی رسید که فراتر از آن متصور نیست. می¬توان گفت بزرگترین حماسۀ جوانمردی که تاریخ بشر ثبت کرده حماسۀ سیدالشهداء در عاشوراست. این واقعه از جهات بسیاری از جمله عمق و گسترۀ جوانمردی و پیوندش با معنویت و عرفان بی¬نظیر است و علت نفوذش در دل¬ها نیز همین است. او برای اینکه زیر بار ذلّت بیعت با حاکم ستمگر و فاسدی همچون یزیدبن معاویه نرود همۀ داشته¬هایش را فداکرد. امام حسین از جان گرامی خود و عزیزانش گذشت اما حاضر نشد به عزتش خدشه¬ای وارد شود. او مرگ را بر ننگ بیعت با یزید ترجیح داد؛ چنانکه به ولید والی مدینه فرمود: «مثلی لایبایع مثله»؛ همچو منی با کسی همچون یزید بیعت نخواهد کرد. و در برابر توصیۀ خیرخواهانه برادرش محمد حنفیه، که امام را از مقابله با یزید منع می کرد، فرمود: «یا اخی لو لم یکن فی الدنیا ملجاء و لامأوی لما بایعت یزیدبن معاویة.» برادرم، اگر در همۀ دنیا هیچ پناهگاه و ماوایی نداشته باشم باز هم با یزید بیعت نخواهم کرد. او هراسی از مرگ ندارد تا تسلیم یزید شود. هنگامی که حرّبن یزید ریاحی راه را بر امام می بندد و به امام دربارۀ عاقبت مقاومتش هشدار می¬دهد، می¬فرماید: آیا مرا از مرگ می¬ترسانی؟ من کسی نیستم که از مرگ به هراسم. «فَقَالَ لَهُ الْحُسَیْنُ علیهالسلام: أَ فَبِالْمَوْتِ تُخَوِّفُنِی؟»
امام حسین شهید عزت است. او با شعار "هیهات منا الذلة" و شهادت خود و یارانش و اسارت اهل بیتش، اوج ایثار و آزادگی را به نمایش گذاشت، چنانکه دشمنانش ناجوانمردی را به نهایت رساندند. هنگامی که لشکر دشمن را تشنه یافت به آنها آب داد و حتی حیواناتشان را هم سیراب کرد، اما وقتی نوبت به دشمن رسید:
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
یکی از جلوه¬های جوانمردی او پذیرش توبۀ حربن یزید ریاحی است. حرّ کسی بود که پیشنهادهای امام حسین را برای اجتناب از درگیری نپذیرفت و راه را بر آن حضرت بست و زمینه را برای شهادت امام حسین فراهم کرد و هنگامی از کرده اش پشیمان شد و شرمنده و سرافکنده به سوی امام حسین شتافت که توبه اش سودی برای امام حسین (ع) نداشت؛ اما امام نه تنها توبه اش را پذیرفت، بلکه همچون عزیزی او را در آغوش گرفت و دلداریش داد و در وصفش سخنانی بلند فرمود.
طبق نقلی هنگامی که در روز عاشورا ناجوانمردیِ دشمن به اوج رسید خطاب به آنها فرمود: «یا شیعة آل ابی سفیان، اِن لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیاکم.» «ای پیروان آل ابوسفیان، اگر دین ندارید و از معاد نمیترسید، در دنیایتان آزاده باشید» و بهره ای از آزادگی داشته باشید که از صفات جوانمردی است.
برترین گذشت و بالاترین مرتبۀ ایثار و جوانمردی بذل جان است که سالار شهیدان در این میدان پیشرو است. چنانکه میبدی مینویسد: «مال در راه دين بر وفق شريعت خرج كردن، كار مؤمنان است. جان در راه مشاهده ي جلال و جمال مولي از روي حقيقت بذل كردن، كار جوانمردان است.»
امام حسین در آخرین لحظات و سختترین آنات حیاتش در محضر خداوند عرض میکند: «الهی رضا بقضائک.» این سخن نشان میدهد که او از آنچه پیش آمده راضی است و از نگاه او این رنجها و مصائب برای حفظ آن ارزشهای متعالی و برتر از همۀ آنها قرب به خدا می ارزد. او نباخته و شکست نخورده، بل از این ماجرا سربلند بیرون آمده است.
#امام_حسین
#عاشورا
#جوانمردی
#حماسه
https://eitaa.com/dreshkevari