eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
322 عکس
224 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
سعدی زبان رسای اخلاق جوانمردی شاید بتوان گفت مهمترین مضمون در همۀ آثار سعدی، اخلاق و منش جوانمردی است. روح ساری و خون جاری در آثار سعدی جوانمردی است. اخلاق و عرفان سعدی اخلاق و عرفان جوانمردی است. سعدی در آثار منظوم و منثورش به آیین جوانمردی توجه داشت. بیشترین اهتمام سعدی در آثارش به فضایل اخلاقی بویژه اخلاق کریمانه، عزت نفس و دگردوستی و خدمت و شفقت به خلق است که جوهرۀ جوانمردی است. کسی که در مکتب تربیتی سعدی پرورش می یابد انسانی معنوی می¬شود از جنس جوانمردان و عارفان راستین، نه از سنخ مقدس مآبان قشری و درویشان عزلت نشین. در بخش-های گوناگون این کتاب به مناسبت از سخنان و ابیات سعدی دربارۀ جوانمردی استفاده کرده¬ایم، اما سهم عظیم سعدی در این حوزه اقتضا دارد که بخشی هرچند مختصر به او اختصاص داده شود. از این رو در اینجا لختی در محضر سعدی زانوی شاگردی می زنیم تا از او درس جوانمردی بیاموزیم. از نظر سعدی سالک راستینِ طریقت در طلب خداست، نه در طلب چیزی از خدا: خلاف طریقت بود کاولیا تمنا کنند از خدا جز خدا گر از دوست چشمت به احسان اوست تو در بند خویشی نه در بند دوست هرکسی را غم خویش است و دل سعدی را همه وقتی غم آن تا چه کند با غم دوست من از بینوایی نیَم زرد رنگ غم بینوایان رخم زرد کرد برگرفته از کتاب حکمت و حکایت جوانمردی اثر محمد فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
زیبایی و شکوه قدسی کلام الله مجید. http://eitaa.com/dreshkevari
حقوق مؤمن بر مؤمن فى رواية مسعدة بن صدقة قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): «للمؤمن على المؤمن سبعة حقوق واجبة من الله عز وجل عليه: الا جلال له في عينه، والود له في صدره، والمواساة له في ماله، وأن يحرم غيبته وأن يعوده في مرضه، وأن يشيع جنازته، وأن لا يقول فيه بعد موته إلا خيرا». [من لا یحضره الفقیه 4: 398 حدیث 5850]. در روایت مسعدة بن صدقه وارد شده که پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) فرمود: مؤمن برگردن برادر مؤمنش هفت حقّ واجب دارد كه از سوى خدا بر او واجب شده است: ۱ ـ در چشمش به ديده احترام به او بنگرد. ۲ ـ در دلش محبّت او را داشته باشد. ۳ ـ در مالش او را هم شريك سازد. ۴ ـ غيبت او را حرام بشمارد. ۵ ـ هنگام بيمارى از او عيادت كند. ۶ ـ جنازه اش را تشييع كند. ۷ ـ پس از مرگش، جز خير و خوبى درباره او نگويد. http://eitaa.com/dreshkevari
اخلاق باور و نقد ✍مبنا و اساس اخلاق باورْ حق¬جویی یا تعهد به حقیقت است. اساس در احساس و عواطف نسبت به دیگران خیرخواهی است. جوانمرد در مقام باور باید دنبال حقیقت باشد و برای رسیدن به آن باید از تعصب و تقلید و زودباوری و هر نوع مغالطه تا آنجا که می¬تواند اجتناب کند و از هیچ کوششی برای فهم درست و سنجیدن و آزمودن دریغ نکند. برای باورکردن به چیزی باید سخت¬گیر بود، چرا که همۀ زندگی انسان مبتنی بر باورهای انسان است. اگر باورهای ما خطا باشند مسیر زندگی ما نادرست طراحی می¬شود و آنچه را که به خیال خود خوب می¬پنداریم ممکن است خطا اندر خطا باشد. «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. بگو که آیا می‌خواهید شما را بر زیانکارترین مردم آگاه سازیم؟ آنها کسانی هستند که سعی‌شان در راه زندگی دنیا تباه گردید و به خیال باطل می‌پنداشتند که نیکوکاری می‌کنند. البته دقت کردن در مقام باور غیر از وسواس و لجبازی است؛ وسواسی که ما را از رسیدن به حقیقت ناامید کند و به سوفسطائی¬گری بکشاند نیز خود نوعی ناهنجاری ذهنی و مانع حقیقت¬جویی است. در هر امری خوب است انسان جانب اعتدال را رعایت کند. در همۀ این امور ما به قدر توان و طاقتمان وظیفه داریم و به بیش از آن موظف نیستیم. اگر همۀ توان خود را بکارگیریم اما ناخواسته دچار خطا شویم معذوریم. در هر حال باید امیدوار باشیم که اگر نیت خود را خالص کنیم و صداقت و جدیت داشته باشیم خداوند ما را یاری و هدایت خواهد کرد. خداوند وعده داده است که همراه و پشتیبان اهل ایمان و تقوا و احسان و صبر و مجاهده است. «اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون»؛ «اِنَّ ‌اللهَ مَعَ الصّبِرین»؛ «اَنَّ اللهَ مَعَ المُؤمِنین‌»؛ «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا.» در مقام نقد نظر دیگران نیز باید حقیقت¬جویی و انصاف سرلوحۀ ما باشد. نخست باید کوشید به فهم درست و بی¬طرفانه¬ای از آن نظر رسید. سپس باید کوشید تقریری درست و منصفانه از آن همراه با ادلّه و شواهدش را ارائه کرد. آنگاه با رعایت همۀ ضوابط منطقی و اخلاقی کاستی¬های آن را نشان داد. در غیر این صورت آن نقدْ معتبر نیست و شایستۀ عنوان نقد نخواهد بود. در نقد باید از روش¬های غیرعقلانی و غیراخلاقی اجتناب کرد و کوشید تا حد ممکن از مغالطات دوری نمود. استفاده از روش¬های غیر اخلاقی همچون تحریف یک سخن، تقطیع یک سخن، ارائۀ تعبیر و تفسیری خلاف مقصود گوینده از سخن، نادیده گرفتن شواهد و ادلۀ آن سخن، استهزاء و هوچی¬گری-کردن، و به¬جای نقد سخن به تخریب گوینده پرداختن و برچسب زدن، خلاف مروّت و جوانمردی است. متأسفانه استفاده از این¬گونه روش¬های غیر اخلاقی و ناجوانمردانه به ویژه در دو حوزۀ مجادلات دینی و منازعات سیاسی بسیار رایج است. بر گرفته از کتاب حکمت و حکایت جوانمردی، ص ۲۷۳ http://eitaa.com/dreshkevari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا نفس انسان و روح انسان دو جوهر متفاوت اند؟ آیا یک انسان نفس های متعدد دارد؟ http://eitaa.com/dreshkevari
4_5863708065118818876.mp3
4.73M
برخی از آثار و برکات عملیات تاریخ ساز وعده صادق محمد فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معضل اصلی تمدن غرب چیست؟ ❇️ مرحوم سید احمد فردید معضل اصلی تمدن غرب را به نقل از مارتین هایدگر فیلسوف برجسته آلمانی بیان می‌کند: 🔹گلایه هایدگر این بود که خدا در ۵۰۰ سال تاریخ غرب، غایب است ((حذف دین از عرصه حکومت و اجتماع)) تنها خداوند متعال است که ما را از این نیستنگاه و ظلمات نجات می‌دهد. 📌سید احمد فردید (۱۲۸۹ – ۱۳۷۳) یکی از شناخته شده‌ترین و پرنفوذترین فیلسوفان تاریخ معاصر ایران است... 💯https://eitaa.com/joinchat/1781727232C57b3ed8c49 برای آشنایی با اندیشه های فیلسوف معاصر ایرانی سید احمد فردید کتاب زیر را مطالعه کنید: فلسفه اسلامی معاصر (فصل یازدهم) اثر محمد فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
سلام روز تون به طراوت این دشت سبز http://eitaa.com/dreshkevari
دفتر کار فیلسوف فقید دکتر کریم مجتهدی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ۱۰/۲/۱۴۰۳ http://eitaa.com/dreshkevari
1_11117391494.mp3
6.27M
تاملی در خیزش دانشجویی آمریکا و مواجهه سرکوبگرانه دولت امریکا با تظاهرات مسالمت آمیز دانشگاهیان http://eitaa.com/dreshkevari
عرفان تطبیقی نوشته محمد فنایی اشکوری در مقدمه این کتاب آمده است: آشنایی با دیگر سنت های عرفانی و مطالعۀ تطبیقی این سنت ها افزون بر اینکه فی نفسه مطلوب و مفید است، در شناخت عمیق تر هرکس از سنت عرفانی که به آن تعلق دارد نیز سودمند است. افزون بر این، مطالعۀ تطبیقی می تواند زمینه را برای گفت وگوی سودمند و سازندۀ پیروان سنت های گوناگون عرفانی فراهم کند، گفت وگویی که می تواند سوءتفاهم ها را تا حدی رفع کند و از تنشها بکاهد. در این اثر در پنج فصل پنج سنت بزرگ عرفانی معرفی و بررسی شده است: عرفان هندو، عرفان بودایی، عرفان یهودی، عرفان مسیحی و عرفان اسلامی. فصل ششم به بررسی اجمالی عرفان واره های جدید اختصاص دارد. در این کتاب ضمن معرفی آموزه های اساسی سنت های عرفانی گوناگون، به نقد و بررسی آنها نیز پرداخته شده است. این کتاب در تابستان 1401 شمسی از سوی انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر گردید. کتاب "عرفان تطبیقی" نوشته دکتر محمد فنایی اشکوری از سوی حوزه علمیه قم به عنوان اثر شایسته تحسین سال شناخته شد و لوح تقدیر دریافت کرد. https://eitaa.com/dreshkevari
4_5877237671662719431.mp3
23.36M
معرفی کتاب عرفان تطبیقی بررسی اجمالی بزرگترین سنت های عرفانی جهان نوشته محمد فنایی اشکوری https://eitaa.com/dreshkevari
تفکر فلسفی از شگفتی های فلسفه این است که یکی از مباحث داغ و پرماجرای آن بحث از خود فلسفه و چیستی و جایگاه آن است. هر علمی مسائلی را پیرامون موضوعش طرح و بررسی می کند و کمتر رخ می دهد که علمی دربارۀ هویت خود بحث کند. فلسفه شناسی یا بحث از چیستی و چرایی و چگونگی فلسفه نوعی فرافلسفه و فلسفۀ فلسفه است، که بحثی و بخشی از فلسفه است. دربارۀ چیستی فلسفه و اهمیت و اعتبارش پرسش ها و ابهام های فراوانی مطرح است. برخی از این پرسش ها بدین قرار است: فلسفه چیست؟ قلمرو فلسفه کدام است؟ فایدۀ فلسفه چیست؟ آیا پرداختن به فلسفه ضروری است؟ روش تفکر فلسفی چیست؟ نسبت فلسفه با علوم دیگر چیست و چه تأثیری بر علوم دارد؟ فلسفه با دین چه نسبتی دارد؟ ... در فصل های گوناگون این کتاب در صدد پاسخ دادن به این گونه پرسش ها هستیم. این کتاب حاصل گفتگوها، یادداشت ها و نوشته های کوتاه و بلندی از نگارنده دربارۀ فلسفه است که در نشریات و خبرگزاری های گوناگون منتشر شده است. در بخش های هفتگانۀ کتاب عناوین زیر کانون بحث واقع شده اند: چیستی فلسفه، تاریخ فلسفۀ اسلامی، آموزش و پژوهش در فلسفه، فلسفۀ اسلامی معاصر، فلسفه و علوم انسانی و اجتماعی، فلسفه هراسی و فلسفه ستیزی، و نسبت فلسفه و دین. (فسمتی از مقدمه کتاب) این کتاب در ۵۰۰ صفحه در سال 1400 از سوی انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد. https://eitaa.com/dreshkevari
معرفی کتاب تفکر فلسفی.mp3
30.74M
معرفی کتاب تفکر فلسفی محمد فنایی اشکوری https://eitaa.com/dreshkevari
آفاق عرفان اسلامی محمد فنایی اشکوری قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ۱۴۰۱ کتاب مشتمل بر سه بخش: فلسفه عرفان، عرفان نظری و عرفان عملی در پانزده فصل و حدود ۸۰۰ صفحه است.
معرفی آفاق عرفان اسلامی.mp3
41.26M
🔰معرفی اجمالی کتاب: آفاق عرفان اسلامی محمد فنایی اشکوری https://eitaa.com/dreshkevari
💠 قانون جذب و انتظار ⬅️ قانون انتظار میگه: منتظر هر چی باشی، وارد زندگیت میشه، پس دائم با خودت تکرار کن من منتظر عالی‌ترین، اتفاق‌ها هستم. این‌گونه سخنان تحت عنوان قانون جذب یا انتظار و مانند آن هیچ اساس و‌ پایه‌ای ندارند. به‌صرف انتظارکشیدن و گفتن این‌گونه جمله‌ها هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد. 👌 آنچه مهم و مؤثر است، به لطف الهی امیدوار بودن، دعاکردن، تدبیر و برنامه‌ریزی کردن و کوشش‌کردن است. 📚 دکتر محمد فنایی اشکوری 🔶 https://btid.org/fa/photogallery 📎 📎 📎 📎 http://eitaa.com/dreshkevari
درآمدی بر فلسفۀ عرفان محمد فنایی اشکوری ✍در این کتاب، اثر معروف فیلسوف انگلیسی والتر ترنس استیس با عنوان عرفان و فلسفه را بررسی کرده‌ام. در آغاز هر فصل، خلاصۀ دیدگاه‌های استیس را آورده ام؛ سپس تحت عنوان ملاحظات، این دیدگاه‌ها را بررسی و نقد کرده و دیدگاه‌های بدیل مبتنی بر حکمت و عرفان اسلامی را ارائه نموده‌ام. دلیل انتخاب این کتاب برای تحلیل و بررسی، اهمیت و أثرگذاری آن بر پژوهشگران این حوزه است. در درس‌های فلسفۀ عرفان در حوزه و دانشگاه از کتاب استیس استفاده مي‌شود. این کتاب در بهار 1394 از سوی موسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شد. به نظر نگارنده لازم است این شیوه دربارۀ همۀ آثار مهم و اثرگذار جهان، اعم از آثار نویسندگان داخلی و خارجی، بکار گرفته شود تا هم از دستاوردهای اندیشمندان بزرگ جهان بهره ببریم و هم از خطاها و لغزش های آنها در حد توان مصون باشیم. https://eitaa.com/dreshkevari