eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
323 عکس
225 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح دعای روز 25 ماه مبارک رمضان.mp3
3.57M
شرح دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
شرح دعای روز 26 ماه مبارک رمضان.mp3
3.27M
شرح دعای روز بیست و ششم ماه رمضان فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
شرح دعای روز 27 ماه مبارک رمضان.mp3
4.15M
شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
درباره تناسخ سوال: یکی از استاد های فلسفه دین دانشگاه تهران می گفت تناسخ بخاطر شواهد تجربی زیادش درسته. (هرچند می گفت به نظرش با فلسفه اسلامی تعارض نداره). نظر شما چیست؟ پاسخ: قبل از اینکه دیدگاه خودمان را مطرح کنیم باید نسبت تناسخ با تفکر حاکم بر علم جدید را روشن کنیم. کسی که به تناسخ قائل است قطعا با تفکر علمی امروز مخالف است. چون در علم امروز می گویند شخصیت و هویت و همینطور آگاهی و حافظه مربوط به مغز است. وقتی انسانی می میرد هویت و آگاهی و حافظه اش هم نابود می شود و قابل انتقال به مغز دیگر نیست. بنا بر این بقای شخصیت و آگاهی و حافظه در بدن دیگر که مدعای تناسخ است طبق این دیدگاه ناممکن است. پس قایل به تناسخ اول باید تکلیفش را با علم جدید و مسئله مغز حل کند. کسی که با تمسک به تجربه به تناسخ قائل می شود، باید ابتدا ارتباط مغز و آگاهی را حل کند و مخالفتش را با تفکر علمی امروز اعلام کند. اما بر اساس دیدگاه فلسفۀ اسلامی اساس شخصیت انسان نفس مجرد است و آگاهی مربوط به نفس است، گرچه تا هنگامی که نفس به بدن تعلق دارد به ابزار بدن و مغز وابسته است. چون بر اساس دیدگاه ملاصدرا نفس جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا است، پس از مرگ و جدایی نفس و بدن، شخصیت و آگاهی باقی است. برمبنای این دیدگاه نیز تناسخ محال است، و نفسی که از بدن جداشود به بدن دیگر تعلق نمی گیرد. لازمه انتقال نفس از بدنی به بدن دیگر این است که در بدن دوم نفس روحانیة الحدوث باشد؛ یعنی نفس بالغ و حاضر و آماده و از پیش موجود به بدن تعلق گیرد، درحالیکه طبق نظر ملاصدرا براساس حرکت جوهری نفس در بستر بدن هچون بذری شکل می گیرد و رشد می کند. پس تناسخ با حکمت متعالیه ناسازگار است. ابن سینا هم با ادله و براهینی تناسخ را رد می کند. پس اینکه گفتند تناسخ با فلسفه اسلامی سازگار است هم سخن قابل دفاعی نیست. برخی از فیلسوفان مسلمان گاهی از تناسخ ملکوتی سخن می گویند که ربطی به تناسخ به معنای مورد بحث در آیین هندو ندارد. همچنین تناسخ با آموزه های اسلامی نیز که مسیر انسان پس از مرگ را برزخ و قیامت می دانند نه دنیا نیز ناسازگار است. http://eitaa.com/dreshkevari
شواهد تجربی تناسخ سؤال درباره شواهد تجربی تناسخ (خصوصا در کودکانی که زندگی گذشته شان را به یاد می آورند) چی می شود گفت؟ یک بخش از مطالعات ادراکی دانشگاه ویرجینیا زیر نظر جیم تاکر جمع آوری و صحت سنجی همین کودکان است. پاسخ پاسخ دقیق به این پرسش وابسته به اطلاع دقیق از جزئیات پژوهش یادشده است. آنچه به اجمال می توان گفت این است که آنچه آنها می گویند گزارشی است که از نظر آنها گزارش زندگی پیشین افراد است. اما اینکه آنچه می گویند واقعا از زندگی پیشین است، و ناشی از زمینه های دیگر نیست، یک تفسیر و فرضیه است نه یک فکت. پس تفسیر های دیگر هم ممکن است. مثل اینکه کسی خواب ببیند به کرات دیگر رفته و مشاهداتی داشته و آن مشاهدات را بیان کند. آیا اگر کسی چنین خوابی را صادقانه برای ما نقل کند ما می پذیریم که او واقعا به کرات دیگر رفته و مشاهداتش را می گوید؟ رؤیا می تواند متاثر از عوامل مختلف باشد. این مطلب شبیه آن چیزی است در عرفان درباره خیال متصل و منفصل می گویند. تمام این وقایع ممکن است در خیال متصل و درون ذهن فرد رخ داده باشد و رویدادی دورن ذهنی (سابجکتیو) باشد، نه عینی و آبجکتیو. http://eitaa.com/dreshkevari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
شرح دعای روز 29 ماه رمضان.mp3
4.76M
شرح دعای روز بیست و نهم ماه رمضان فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
چه کسانی عید دارند؟.mp3
9.11M
بعد بیرونی و درونی تکالیف و مناسک دینی محمد فنایی اشکوری عید فطر ۱۴۰۳ http://eitaa.com/dreshkevari
آداب معاشرت از نگاه قرآن کریم.mp3
3.46M
آیا مجازیم به پیام محبت آمیز دیگران بی اعتنایی کنیم؟ http://eitaa.com/dreshkevari
🌳نهال دوستی را تقویت کنیم🌳 وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا (قرآن کریم، سورۀ نساء، آیه 86) هر گاه شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید، که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید. When you are greeted with a greeting, greet in return with what is better than it, or (at least) return it equally. Certainly, Allah is Ever a Careful Account Taker of all things. اخلاق انسانی ایجاب می کند که به پیام محبت آمیز دیگران پاسخ مناسب دهیم. از این طریق محبت و دوستی تحکیم و تقویت می شود. این یک ارزش اخلاقی عام و انسانی است که در همۀ فرهنگ ها رایج و پذیرفته است و بی اعتنایی به اظهار محبت و احترام دیگران رفتاری غیر اخلاقی و به دور از جوانمردی محسوب می شود. بخش مهمی از آموزه های اسلامی تأیید و تأکید بر اخلاق و رسوم رایج بین انسان هاست که برخاسته از فطرت انسانی است. از جمله در این زمینه توصیه های فراوانی در منابع دینی آمده است. آیه شریفه فوق یکی از این موارد است که پاسخ مناسب به اظهار محبت و احترام دیگران را گوشزد می کند. طبق این آیه هنگامی که کسی پیشقدم می شود و به ما اظهار محبت و احترام می کند، ما موظفیم به شکل بهتری پاسخ احترام او را بدهیم، یا دستکم در همان سطحی که او اظهار محبت کرده پاسخ بدهیم. مگر جز به نیکی باید پاسخ نیکی را داد؟ هل جزاء الاحسان الا الاحسان؟ نکتۀ قابل توجه این است که این پاسخ دادن مشروط به شرطی نیست و محدود به افراد خاصی نیست بلکه عام است و شامل هرکسی می شود. یعنی لازم نیست که شخص پیام دهنده از جهت دینی و اخلاقی و سیاسی موافق و مورد قبول من و در حزب و جناح من باشد تا من موظف به پاسخ مناسب باشم، بلکه مطلق است و شامل هرکسی می شود. ما حتی اگر پاسخ بهتر و محبت آمیزتری بدهیم باز آن کس که پیشقدم شده و ابتدا به سلام وتحیت کرده بر ما امتیاز دارد، چه رسد به اینکه بی اعتنایی کنیم و با سکوت از آن بگذریم. نکتۀ دیگر این است که باید به دوستان و خویشاوندان خود خوشبین باشیم و از سوء ظن و بدگمانی دوری کنیم. اگر پیام محبت آمیزی برای کسی می فرستیم خود را طلبکار ندانیم و منتظر پاسخ نباشیم و اگر پاسخی دریافت نکردیم طرف مقابل را مؤاخذه نکنیم. هرکسی باید وظیفه خود را انجام دهد. دریافت نکردن پاسخ همیشه به معنای بی اعتنایی طرف مقابل نیست، به ویژه در مناسبت های خاصی که تعداد پیام ها زیاد است و احتمال می رود که شخص نتواند به همه پاسخ دهد یا فراموش کند که به بعضی از پیام ها جواب دهد. درختِ دوستی بنشان که کامِ دل به بار آرد نهالِ دشمنی بَرکَن که رنج بی‌شمار آرد 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا http://eitaa.com/dreshkevari
پرسش و پاسخ درباره عقل و عشق در عرفان.mp3
17.62M
پرسش و پاسخ درباره عقل و عشق در عرفان فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari
| پاسخ ایران به اسرائیل 🔸پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل متغیری است که شکل نظم منطقه را تعیین می کند. ایران با اتخاذ سیاست صبر استراتژیک، به معنای گمراه نشدن از راهبرد اصلی، به نقطه‌ ای رسیده که دیر یا زود به آن می‌رسید. آن نقطه همان مواجهه با راهبرد اصلی است و آن تمرکز بر تهدید اصلی و غلبه بر آن است (یعنی مراحل پایانی سیاست صبر استراتژیک). اسرائیل به عنوان پادگان غرب در منطقه، وظیفه اول آن حفظ برتری در منطقه و نشستن در جایگاه تصمیم‌گیر شماره یک منطقه است. تا به امروز آمریکا و بالتبع نماینده آن در منطقه، اسرائیل، بیشترین سهم در سیاست‌ها و تصمیمگیری های منطقه داشته و نظم منطقه به سود و در جهت منافع آنها برقرار بوده است. 🔸این مراحل پایانی صبر استراتژیک، از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است. پاسخ ایران به اسرائیل تنها به حساب انتقام و تلافی ایران گذاشته نخواهد شد، بلکه خلاصه و برآیندی از آمادگی ایران برای ایفا کردن نقش شماره یک منطقه را به نمایش خواهد گذاشت. 🔸به همین دلیل انتظارات از پاسخ ایران بالاست. این امر می‌تواند باعث ورود متغیرهای نامربوط و مزاحم در روند تصمیم گیری سیاستمداران ایران شود و یا در بازنمود اجتماعی نتیجه پاسخ ایران در جامعه تاثیر منفی بگذارد.همچنان که اگر پاسخ ایران ضعیف باشد، ایران نمی‌تواند این مرحله را به پایان برساند و حتی بازدارندگی نسبی قبلی خود را هم از دست خواهد داد. بنابراین اگر قرار نیست پاسخ محکم و ویرانگری داده شود، پاسخ ندادن نتیجه بهتری خواهد داشت. 🔸بنابر چیزی که مشهود است، عدم ورود به جنگ هنر اصلی سیاستمداران این کشور بوده. ایران در نهایت احتیاط اما با شجاعت، اقداماتش را به گونه‌ای پیاده کرده که تا لبه مرز جنگ کشیده می‌شد، اما در دام جنگ با قدرت‌های جهانی نیفتاد. این احتیاط‌های ایران موثر واقع افتاد و امروز درحالی پاسخ سخت ایران قطعی شده که کمترین احتمال برای تشکیل ائتلافی از قدرت‌های غربی علیه ایران وجود دارد. با توجه به پرونده باز اوکراین، احتمال تشکیل ائتلافی بین المللی علیه ایران تقریبا منتفی است. همچنان که غرب تجربه خوبی از آخرین ائتلاف خود که علیه یمن بوده را ندارد. ضمن آنکه احتمال حمله گسترده اسرائیل به ایران نیز با توجه به بسته بودن حریم هوایی کشورهای عربی بر جنگنده‌های اسرائیلی، چندان پررنگ به نظر نمی‌رسد. 🔸پس از آنکه، به فرض، ایران پاسخ مناسبی به اسرائیل داد، برای بهره‌برداری بیشتر از این اقدام نیازمند توانمندی و شایستگی در بازوهای رسانه‌ای ایران است. عملکرد رسانه‌ای ایران اهمیت زیادی دارد تا غرب و حامیانش، حقائق را وارونه جلوه ندهند و اثرات تغییر دهنده و تعیین کننده پاسخ ایران را تحریف نکنند و در نهایت پیروزی فرضی ایران و شکست اسرائیل را بدون ثمره عینی برای ایران باقی بگذارند. این تحریف می تواند آخرین و یکی از مستحکم ترین موانعی باشد که ایران با آن در این فاز مواجه است. @JalaleddinFanaei
سلام بر شما صبحتان به طراوت دشت های رنگارنگ و رویایی زاگرس سترگ و ستبر. http://eitaa.com/dreshkevari
وعده صادق.mp3
8.15M
آیا باید به اسراییل حمله می کردیم؟ http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از مفاخر گیلان
🌴سر توجه اولیاء الله و عرفا به طبیعت 📝استاد محمد فنایی اشکوری 💠طبیعت در عرفان اسلامی ✍️پيامبران طبيعت را دوست داشتند و با پديده‌هاي گوناگون آن سخن مي‌گفتند و سخن آنها را مي‌شنيدند. حضرت سليمان زبان پرندگان را به تعليم الهي مي‌دانست: «وَوَرِثَ سُلَيْمانُ داوُودَ وَقالَ يا أَيُّهَا النّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ.» انبيا با مظاهر الهي در طبيعت انس داشتند. 💠کوه احد ما را دوست دارد ابوحميد ساعدى: زماني که با حضرت رسول(ص) از تبوك بر مي‌گشتيم هنگامى كه نزديك مدينه رسيديم، فرمود: اين سرزمين طهارت و پاكيزگى است و اين كوه احد است كه ما را دوست دارد و ما هم آن را دوست داريم. گرچه مکان‌هايي خاص به مناسبت‌هايي قداستي ويژه يافته‌اند، اما همه‌جا خانۀ عشق است چه مسجد چه کنشت و همۀ کوه‌ها و همۀ طبيعت زيبا و دوست داشتني است. طبعاً در پرتو چنين معرفتي محيط زيست معني و اهميت مي‌يابد و طبيعت قدسي و الهي مي‌شود و انسان با چنين نگاهي نگاهدار و نگاهبان محيط زيست به‌عنوان وديعۀ ارزشمند الهي مي‌شود. او نه هوا و دريا را آلوده مي‌کند و نه جنگل و کوه و صحرا را تخريب مي‌کند؛ چون وقتي به دريا و صحرا و کوه و در و دشت مي‌نگرد نشان از قامت رعناي او مي‌بيند. طبيعت زيباست، در اوج زيبايي؛ اگر «زمين چرکين است» و زشتي و آلودگي در آن مي‌بينيم نتيجۀ رفتار غيرمسئولانۀ ما آدميان ديگر آزار است: ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النّاسِ. 💠طبیعت در نگاه مادی و دینی در نگاه مادی، طبيعت، مرده و بي‌جان، تاريک، حاصل تصادف کور، فاقد شعور، زشت، بي‌هدف و بي ‌معناست. بر اساس اين نگاه است که نيچه مي‌گويد: که هرجا انگشت فرو مي‌کنم بوي تعفن مي‌آيد. اين تعفن از طبيعت نيست، از درون بشري است که نمي‌داند از کجا آمده، براي چه آمده و به کجا مي‌رود. اما بر اساس نگاه ديني و به‌ويژه عرفاني عالم ازجمله طبيعت چون مظهر جمال الهي است زنده و آگاه و زيبا و نوراني و در حرکت به‌سوي مقصدي است. هر پديدۀ مادي نمادي از حقيقتي معنوي است. 💠طبیعت در نگاه عارف طبيعت براي عارف، مدرسۀ درس ‌آموزي و عبرت است. مظهر بودن، آيه بودن، زيبا بودن، فرح‌بخش بودن و اسرارآميز بودن طبيعت است که آن را خاستگاه و الهام‌بخش هنر مقدس مي‌سازد. با اين ويژگي‌هاست که توجه به طبيعت رفع ملال و ايجاد آرامش و انبساط مي‌کند. اين است سرّ توجه عرفا به‌ويژه عارفان شاعر پارسي‌گو مانند: نظامي و مولانا و سعدي و حافظ به طبيعت و پديده‌هاي طبيعي. 💠توجه عرفا و شاعران به طبیعت ديوان‌هاي شاعران عارف ما مملو است از ذکر گل و بلبل و سنبل و ياسمن و ابر و باد و باران و نسيم و طوفان و سرو و لاله و چمن و کوه و دشت و دمن و صحرا و دريا و رود و سبزه و درخت و برگ و بار و قمري و طاوس و هدهد و شير و آهو و بهار و خزان و شب و روز و سحر و سپيده و فلق و شفق و ستاره و ماه و خورشيد و فلک و گنبد دوار و... اين توجه شاعرانه و عارفانه به طبيعت و پديده‌هاي آن ملهم از قرآن کريم است که از اين پديده‌ها به زيبايي سخن مي‌گويد و ما را به توجه به زيبايي‌هاي طبيعت به‌عنوان مواهب الهي دعوت مي‌کند و در کنار ذکر سودمندي مادي حيوانات براي ما، به بعد زيبايي‌شناختي آنها هم اشاره مي‌کند: ... وَلَكُمْ فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسْرَحُونَ؛ «و چارپايان را آفريد كه شما در آنها پوشش و منافع ديگر داريد و از آنها مي‌خوريد و در آنها زيبایي‌اي در زندگي‌تان داريد، هنگامي که از چراگاه مي‌آيند و زماني که به‌سوي آن مي‌روند. و بارهاي شما را به‌سوي شهري که جز به دشواري به آن نمي‌رسيد، حمل مي‌كنند که پروردگارتان رئوف و مهربان است. و اسب‌ها و قاطرها و الاغ‌ها که سوارشان مي‌شويد و مايۀ زينت هستند و نيز چيزهایي بسيار زياد را که نمي‌دانيد مي‌آفريند». 📚کتاب «آفاق عرفان اسلامی»، فصل نهم / دکتر فنایی اشکوری https://eitaa.com/joinchat/691798023C0216686926
ترجمه های جعلی و دروغین.mp3
331.7K
ترجمه های جعلی و دروغین را منتشر نکنیمhttp://eitaa.com/dreshkevari
راه اثبات حقانیت دین.mp3
2.65M
سلام علیکم. روزتون به خیر باشه. من تنها دلیلم برای حقانیت اسلام و شیعه، همین شفاهای اهل بیت و امور معجزه آسا از جانب ایشان هستش که در قرن حاضر اتفاق افتاده. اما مدتی است که برایم سوال شده که آیا این قبیل امور معجزه آسا، فقط در مذهب ما اتفاق می افتند؟ و این تبدیل به بزرگترین پرسش زندگی ام شده... پاسخ در فایل صوتی بالا👆 http://eitaa.com/dreshkevari
کرامات و خوارق عادات صوفیان.mp3
10.91M
سلام آقاي دكتر. سئوالي در خصوص تذكره الأولياء عطار داشتم. آيا كرامات و امور خرق عادتي كه عطار به برخي مشايخ و معاريف نسبت مي دهد صحت دارد؟ http://eitaa.com/dreshkevari