کشورهای آمریکایی و اروپایی یکی یکی دارن #پیام_رسانهای_خارجی را به علت هایی نظیر:
- #عدم_رعایت_حریم_خصوصی_افراد
- #مشکلات_امنیتی
- و #انتشار_اطلاعات_نادرست
#مسدود یا محدود می کنند!
و برای استفاده کنندگان از این پیام رسانها #جریمه_های_سنگین مالی و حتی زندان قرار می دهند!!
آیا این علت ها در ایران وجود ندارد یا مهم نیستند؟!
مسئولان ایران نیز به نظر می رسد باید به جای فکر کردن به جمع آوری آرای انتخاباتی
به فکر مصلحت و امنیت و حقوق مردم باشند که در این رسانه ها پایمال می شود
#راه_کار هم خیلی ساده است!
به جای فیلترینگ ناقص و ناکارآمد و پرهزینه؛
در کنار تقویت پیام رسانهای داخلی، دو کار ساده انجام دهید:
1- پهنای باند این پیام رسان های خارجی را کم کنید و خدماتی به آنها ندهید
2- هزینه استفاده از این پیام رسانها و نیز استفاده از فیلتر شکن ها را چندین برابر کنید(به طوری که به محض اتصال، بسته اینترنت تمام شود!)(نوعی جریمه مالی غیر مستقیم)
و این کار را با همه پیام رسان های خارجی بکنید چرا که
«سگ زرد برادر شغال است» و این تسلسل، بی پایان!
والسلام
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گفت: صد پسر در خون بغلتد، گُم نگردد دختری
گفتم: صد بسیجی و انقلابی و مومن با غیرت، در خون بغلتد، ولی هیچ دختری حتی اگر بدحجاب است مورد تعرض واقع نشود😭
دختران این سرزمین همه ناموس ما هستند
دخترم
با بی حجابی و کم حیایی زمینه طمع ورزی مریض دلان و فسادافکنی اشرار را فراهم نکن
شهید حمیدرضا الداغی
شهادت: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
سبزوار، هنگام دفاع از ناموس مردم
🌺 شادی روح این شهیدِ غریب صلوات
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ استاد علیدوست: لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد
🔹بحثهای روشی را باید خیلی اهمیت بدهید به این دلیل که رفتار فقیه را تعیین میکند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلانبحثی است که توتی اکلها کل حین باذن ربها ... یک بحث روشی است که یک متد و #روش به استنباط فقیه میدهد.
🔹 یک مستنبط وقتی میخواهد استنباط کند، مفهومشناسی کند یا حکمی صادر کند، باید #عنوان_مرجع و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاکهای مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند.
🔹مثلا آیا #مجسمهسازی خودش #موضوعیت دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا #غنا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح میکند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا میگوید: ان حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر انه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیلها نیست؛ ولی آن لب قضیه هست.
🔹البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر، عنوان اصلی، کارکردگرایی، جدا کردن ثابتات از متغیرات، برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و ... نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از #انضباط_فقهی خارج نشویم.
(خارج فقه هنر، ۲۳ آبان ۱۴۰۰)
#اختصاصی
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم.
روز دختر مبارک
#روز_دختر
هشدار//هشدار// هشدار
🍀کافی شاپ ، ابزار خطرناک اندلسی کردن ایران انقلابی🍀
💢 یک کافی شاپ، فقط یک کافی شاپ نیست
کافی شاپ ها که امروز مثل قارچ ازلحاظ کمی چه بسا میره که تعدادشون از مساجد ، هیاتهای مذهبی ، پایگاههای بسیج و....جلوبزند ، در جامعه امروز ایران چیزی فراتر از محلی برای نوشیدن قهوه هستند، و تبدیل شده اند به محلی برای دیدار و گفت و گو، گعده های دوستانه، دور زدن برخی محدودیت ها و ممنوعیت های موجود در خانه یا جامعه، گذران وقت و اوقات فراغت، و حتی تولید محتوا برای فضای مجازی، وعاملی برای تغییر ذائقه فرهنگی وفکری واخلاقی جامعه ،
🍀آره فکرش روبکنید ، بعضا درفضای کوچک ومحدود ، پسر ودختر کشف حجاب ونامحرم ونفس تونفس وبعضا روبروی هم درحال قلیان کشیدن و.....وحریم شکنی کامل و..... تاپاسی ازشب وبعدنیمه شب.....
به کجااین همه شتابان ؟!!
باهدایت کدام اتاق فکر ناتوفرهنگی ، برای براندازی......
♦️در کنار موارد فوق، اما اتفاق مهم تر این است که کافی شاپ ها نشانی است از تغییر سبک زندگی نسل جوان، یافتن افراد هم فکر و انتقال هنجارهای فرهنگی و ارزشی به یکدیگر. این کار لزوما به صورت آگاهانه و خودخواسته نیست، اما به هر حال وجود دارد.
در این میان، فضای مجازی هم این تغییرات را «آموزش» می دهد هم «ترویج» می کند.
♦️اما نکته مهم این است:
درست ترین مواجهه افراد و نهادهای مبلغ دین، اخلاق و فرهنگ با این تغییرات چیست؟
لذامی طلبد که باهمان انگیزه وهدف گذاری های بازدارنده وتهاجمی عرصه نظامی وعلمی وفن آوری ،
دراین عرصه نیزبه کمک دانشمندان جامعه شناس وعلوم سیاسی وروانشناسی و.....
، تادیرنشده ( هرچندتاحدودی دیرهم شده)
بطورجدی چاره اندیشی شود .
هدایت شده از دانشگاه فردوسی مشهد
ویژه اعضای محترم هیئت علمی
🔰 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
🔴 بررسی فقهی حقوقی لایحه عفاف و حجاب
📚 با حضور
🔸دکتر علیمراد حیدری
دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی
(کرسی حقوق)
🔸دکتر علیرضا عابدی سرآسیا
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
(کرسی فقه)
📆 سه شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۲
🏢 دانشکده الهیات، سالن شهید عبدالکریمی
شبهات مربوط به حج 🕋 :
شبهه:
" دلخوش از آنیم که حج می رویم غافل از آنیم که کج می رویم
کعبه به دیدار خدا می رویم او که همینجاست کجا می رویم
حج به خدا جز به دل پاک نیست شستن غم از دل غمناک نیست "
پاسخ من:
✨روزگاری عجیب میبینم
✨در پسِ دین فریب میبینم
🌀چون که آمد دوباره موسمِ
حج
🌀حج و کعبه غریب میبینم
💠کافر و فاسقان و اهلِ نفاق
💠جمله بر دین طبیب میبینم!
☀️ای که گفتی «ز حج بپرهیزید!»
☀️در کلامت نهیب(1) میبینم
⭐️گفته ات را «کمک بهمظلومان»
⭐️ز عمل بی نصیب می بینم
✨جملگی عزمِ «تور» ها دارید
✨فقرا را سَلیب(2) می بینم
🌕اهلِ حج اهلِ دستگیری اند
🌕عابدان را مُجیب میبینم
🌸دلِ پاکت چه سود وقتی که
🌸به هوس ها رَکیب(3) می بینم
🌼چاره کار این بد اندیشان
🌼وردِ امّن یجیب می بینم
🌱تا نیاید امیرِ فنِ سخن
🌱این حقیران خطیب می بینم
☀️به امیدِ وصال، دل خوش دار
☀️که قضا را کتیب(4) میبینم
🌟«#عابدا» عزم حج دو چندان کن
🌟 که رضایِ حبیب می بینم
__
1) نهیب: تشر، اضطراب، گزند
2) سلیب: سلب شده، ربوده مال، کسی که حقش را گرفته باشند
3) رکیب: راکب، سوار
4) کتیب: مکتوب، نوشته شده
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
هدایت شده از كانال دانشكده الهيات مشهد
🔰 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می کند:
🔴 بررسی فقهی حقوقی لایحه عفاف و حجاب
📚 با حضور:
🔸دکترعلیمراد حیدری
دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی
(کرسی حقوق)
🔸دکتر علیرضا عابدی سرآسیا
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
(کرسی فقه)
📆 سهشنبه ۶ تیر ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۲
شرکت برای عموم آزاد است.
🏢 دانشکده الهیات، سالن شهید عبدالکریمی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
‟☽❀ اِلَهِـــــــــــےءَاتِ فـِردوسِــــــــــــے ❀☾”
••✾•📚👨🏫📚•✾••
📱@elahiatemashhad
🔰 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می کند:
🔴 بررسی فقهی حقوقی لایحه عفاف و حجاب
📚 با حضور:
🔸دکترعلیمراد حیدری
دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی
(کرسی حقوق)
🔸دکتر علیرضا عابدی سرآسیا
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
(کرسی فقه)
📆 سهشنبه ۶ تیر ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۲
لینک مجازی:
http://vroom.um.ac.ir/a-abedi
🏢 دانشکده الهیات، سالن شهید عبدالکریمی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
‟☽❀ اِلَهِـــــــــــےءَاتِ فـِردوسِــــــــــــے ❀☾”
••✾•📚👨🏫📚•✾••
📱@elahiatemashhad
کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
🔰 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می کند: 🔴 بررسی فقهی حقوقی لایحه عفاف
لینک ضبط شده جلسه اول نقد و بررسی لایحه حجاب و عفاف از منظر فقه وحقوق مورخ 6 تیر 1402
https://vroom.um.ac.ir/pzoqtgks0yvb/
هدایت شده از كانال دانشكده الهيات مشهد
دومین نشست
🔰 دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می کند:
🔴 بررسی فقهی حقوقی لایحه عفاف و حجاب
📚 با حضور:
🔸دکترعلیمراد حیدری
دانشیار گروه حقوق جزا و جرمشناسی
(کرسی حقوق)
🔸دکتر علیرضا عابدی سرآسیا
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
(کرسی فقه)
📆 شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰
لینک مجازی:
http://vroom.um.ac.ir/a-abedi
🏢 دانشکده الهیات، سالن شهید عبدالکریمی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
‟☽❀ اِلَهِـــــــــــےءَاتِ فـِردوسِــــــــــــے ❀☾”
••✾•📚👨🏫📚•✾••
📱@elahiatemashhad
shabhaye_pishavar.pdf
19.71M
✍کتاب شبهای پیشاور یکی از کتب مناظراتی میان شیعه و اهل سنت است که میتواند هر جویای حقیقتی را سیراب کند.
لینک صوتی کتاب شبهای پیشاور
👇👇👇
http://sharieh.com/news/397
هدایت شده از كانال دانشكده الهيات مشهد
با سلام و احترام و تبریک عید سعید غدیر
بر آن شدیم تا با پشتوانه شما شیفتگان غدیر و عاشقان امیرالمؤمنین علیهالسلام تحت نظارت مجمع خیران دانشکده الهیات،
برای #احیاء_فرهنگ_غدیر، اقدام به دو کار خداپسندانه کنیم:
۱) خرید تعدادی دستگاه تصفیهآب برای خوابگاههای دانشجویی(به مبلغ تقریبی هر دستگاه 7 میلیون تومان)
۲) اطعام در ظهر روز غدیر (یوم الاطعام) در خوابگاه های دانشجویی (با توجه به اینکه جمعه ها در خوابگاه دانشجویی غذا توزیع نمی شود)
از همه شما بزرگواران تقاضا میشود جهت مشارکت در این امر خداپسندانه هر مبلغی که مایل هستید را به شماره های زیر واریز فرمایید.
۱) جهت خرید #دستگاه_تصفیه_آب (مهلت واریز تا شنبه شب):
شماره حساب: ۰۱۰۴۰۹۹۵۰۰۰۰۵
شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۵۷۱۴۵۶۷۶۴ (به نام عباس جوارشکیان)
۲) جهت #اطعام_روز_غدیر (مهلت واریز تا پنج شنبه شب):
شماره حساب: ۰۱۰۳۲۱۳۳۱۲۰۰۴
شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۳۲۶۹۲۰۸۸۲ (به نام ملیحه کازرانی مقدم)
جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به آیدی زیر در پیامرسان ایتا پیام بدهید:
@habib_ghn
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
‟☽❀ اِلَهِـــــــــــےءَاتِ فـِردوسِــــــــــــے ❀☾”
••✾•🌿🌸🌿•✾••
📱@Elahiatemashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این نوحه به عنوان نوحه سراسری در
🔴 شب عاشورا در دفاع از حجاب وعفاف خوانده خواهد شد.🔴
لطفا در تمامی گروه ها پخش شود؛ تا مثل سرود سلام فرمانده بازتاب گسترده داشته باشد.
شما هم با پخش در ثواب شریک شوید.
راهنمای مکتبة الشامله.pdf
2.98M
آموزش نرم افزار المکتبة الشاملة
این نرم افزار را به جرأت مي توان يکي از قويترين نرم افزارهاي ذخيره سازي اطلاعات متني دانست که با امکاناتي ويژه، همچون جستجوي بسيار دقيق و سريع، خدمات شاياني به محقّقان، پژوهشگران و دانشجويان نموده و در بردارنده بیش از 7000 عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی مانند: تفسیر، علوم قرآن، حدیث، فقه، عقاید و... به زبان عربی می باشد.
برای مشاهده فیلم های آموزشی این نرم افزار به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=12238
اولین بستر جامع پژوهشی در ایران🇮🇷
😳🙃
نرم افزار تلفن همراه پژوهشیار...
✅هر آنچه یک پژوهشگر نیاز دارد...
برنامهای برای⬇️
مسئولان
اساتید
محصلان
#حوزوی و #دانشگاهی
دریافت از کانال پژوهشیار
https://eitaa.com/joinchat/2092630054C3037bd818b
✅داخل #بازار و #مایکت هم هست آ😊
کانال پژوهشیار
با کلی خدمات کاربردی و البته #صلواتی
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
➰➰ مصیبتی بزرگ در آخر ماه صفر: وصیتی که هرگز نوشته نشد ➰➰
"روز پنجشنبه بود! چه پنجشنبه ای؟"
این را گفت و...
... گریه دیگر امانش نداد!
آنقدر گریه کرد که اشکهایش بر روی ریگ های زمین می ریخت
با خودش تکرار می کرد و اشک می ریخت
"روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟"
"روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟"
👈 اما ماجرا به این شرح بود:
نشانه های مرگ ظاهر شده بود. هنگام ملاقات محبوب فرا رسیده بود. اما همچنان دلسوز امت بود. اگرچه هنوز مدت زیادی از زمان تعیین "ولی" پس از خود نگذشته بود، اما باز هم از گمراه شدن امت پس از خودش نگران بود.
پس دستور داد: قلم و دواتی(یا قلم و کتف گوسفندی که بتوان بر روی آن نوشت) بیاورید تا آخرین وصیتم را بگویم!
می خواهم وصیتی بکنم تا پس از من گمراه نشوید!
عده ای بسیار خوشحال شدند!
آخرین وصیت پیامبر(ص) باید شنیدنی باشد
حتما آن را نصب العین خود خواهیم کرد؛ چون پیامبر(ص) وعده داده که با تمسک به آن هرگز گمراه نخواهیم شد.
پیامبری که خود خدا فرموده: «از روی هوا وهوس سخن نمی گوید و هیچ چیزی نمی گوید مگر آن که وحی الهی است»(سوره نجم: 3-4)
گروهی صدا زدند: «آنچه پیامبر(ص) خواسته است فراهم کنید»
یک نفر برخواست تا امر ایشان را اطاعت کند
اما ناگهان صدایی بلند شد!
و کاش هیچ گاه چنین صدایی را نمی شنیدم.
صدایی که می گفت:«لازم نیست قلم و کاغذ بیاورید!!! تب او بالا رفته و درد بر او غلبه کرده است. این مرد هذیان می گوید!!!! قرآن ما را بس است و با وجود آن، گمراه نمی شویم».
گویا دنیا بر سرم خراب شده بود.
چه مصیبتی از این بالاتر
چه مصیبتی از این دردناک تر
صحبتها بالا گرفت
گروهی گفتند سخن پیامبر را گوش کنید!
و گروهی
سخن آن گوینده را تکرار کردند
سر و صدا بالا گرفت
پیامبر در بستر بیماری بود و...
اصحابش!!! بالای سرش!!!
و چیزی نمانده بود که...
ناگهان صدای ضعیفی به گوش آمد
صدایی که
🌾 تمامش غربت بود
🌾 تمامش مظلومیت بود
هیچ گاه صدای زیبای رسول خدا را این گونه نشنیده بودم
صدایی که می گفت:
"برخیزید و از نزد من بروید"
دوباره دنیا بر سرم خراب شد
دوباره دنیا در چشمم تیره و تار شد
دوباره همان صدا را شنیدم:
"برخیزید و از نزد من بروید!
برخیزید و نزد پیامبر خود نزاع نکنید!
آنچه من در آن هستم، بهتر از آنچیزی است که به من نسبت می دهید!
برخیزید و مرا رها کنید!"
پس روی خود را از مردم برگرداند
مردم رفتند
و من به همراه عده ای ماندیم.
⚫️⚫️
چه روزی بود؟!!
چه مصیبتی بود؟!!
و این بود مصیبت عظمی
و این بود بزرگترین مصیبتی که در عمرم دیدم
"روز پنج شنبه! چه پنج شنبه ای؟
آن روزی که بر بالین رنجور و بیمار پیامبر،
سر و صدا به راه انداختند
و نگذاشتند آخرین وصیتش را بگوید
تا بعد از او، همه به آن تمسک کنند و گمراه نشوند"
و دوباره...
اشک امانش نداد و ....
👈 (گزارشی از ابن عباس، صحابی جلیل القدر پیامبر ص از ماجرای پنجشنبه و حدیث قرطاس)
✔️ مستندات و نکات در مورد حدیث قرطاس:
http://abedisa.blogfa.com/post-58.aspx
هدایت شده از کانال رسمی دکتر عابدی سرآسیا
#منتشر_کنید
#حدیث_پایان_ماه_صفر
💢آیا صحت دارد که پیامبر (ص) فرمودند: هر کس درب سه یا هفت مسجد را بکوبد و پایان #ماه_صفر را به من یا سه نفر اطلاع دهد
#بهشت بر او واجب است؟
#پاسخ
متاسفانه بررسی ها نشان می دهد که این مطلب #خرافه ای بیش نیست و ناشی از #فهم_غلط و بدفهمی یک روایت است.
✅مستند این افراد حدیثی از پیامبر(ص) است که فرمودند: « من بشرنی بخروج #آذار فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام شده است #بهشت می رود» .
عده ای معتقد شدند آذار همان #صفر است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است .
مرحوم شيخ #صدوق در كتاب ارزشمند علل الشرايع اين حديث را به طور کامل و با ذکر مورد(شأن نزول) آن به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است و آن عبارت از این است که پیامبر اکرم(ص) روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که #مستحق_بهشت گردند.
پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعه یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود.
پیامبر(ص) از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیه؟ یعنی در کدام ماه از ماههای رومی قرار داریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم.
پیامبر(ص) فرمودند: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم #اصحاب من مردی را که اهل بهشت است بشناسند.
📚علل الشرايع،ج1ص176
✅ بنابراین روشن می شود که حدیث بشارت به خروج آذار، تنها برای بیان این مطلب بوده که ابوذر مردی بهشتی است تا کسی نتواند فضایل این مرد بزرگ را انکار کند. و از این رو نه ربطی به تمام شدن ماه صفر دارد و نه دلالت می کند که هر کسی چنین بشارتی بدهد به بهشت می رود.
✨ آيا اعتقاد به شهادت حضرت #محسن (س) و گرفتن دهه برای ایشان بدعت است؟
🌹 پاسخ:
در مورد شهادت حضرت محسن(ع) چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
1️⃣ شهادت ایشان -که از مسلمات تاریخ شیعه و سنی است(1)- مصیبت بسیار بزرگی بود که به اهل البیت علیهم السلام وارد شد .
2️⃣ عزاداری بر حضرت محسن علیه السلام قطعا از مصادیق تعظیم شعائر و زنده نگاه داشتن یاد اهل البیت(ع) است و عنوان #بدعت بر آن صدق نمی کند.
3️⃣ تاریخ شهادت حضرت محسن (ع) دقیقا روشن نیست اما بر اساس اسناد معتبر تاریخی، دست کم یک ماه پس از رحلت رسول خدا واقع شده است و عزاداری بر ایشان در دهه اول ربیع، ناشی از یک اشتباه تاریخی است.
این اشتباه از آنجا پیدا شده که پس از رحلت رسول خدا (ص) سه مرتبه به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها هجوم برده شد ولی در دو مرتبه اول هیچ آسیبی به کسی از اهل بیت نرسید. جریان آتش زدن به خانه وحی در هجوم سوم رخ داد که بیش از یک ماه از رحلت نبی اکرم (ص) گذشته بود. (2)
مؤید این سخن این است که #حضرت_زهرا (س) در روز نهم رحلت پیامبر (ص)، به طور عادی به مسجد النبی رفته و خطبه خواندند و در پانزدم رحلت، قضیه #فدک رخ داد.(3) سپاه اسامه نیز که برخی از آنها در جریان هجوم به خانه وحی شرکت داشتند دست کم یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) به مدینه بازگشت(4). استاد و پژوهشگر در تاريخ اسلام و تشيع، جناب حجت الاسلام محمد هادی یوسفی غروی،در تحقیقی که پیرامون تاریخ حمله به خانه حضرت زهرا(س) انجام داده اند تاریخ این واقعه را دست کم پنجاه روز پس از رحلت می داند.(5)
4️⃣ یکی از علتهایی که برخی بزرگان و دلسوزان با گرفتن #دهه_محسنیه مخالفت کردند این نکته است معمولا عزاداری برای حضرت محسن (ع) همزمان با عزاداری های دهه فاطمیه( دو تا سه دهه) به طور مفصل انجام میشده است؛ از طرفی گذشت دو ماه عزاداری محرم و صفر، اضافه کردن دهه های جدید، موجب خستگی و ملالت عموم افراد نسبت به سنت پسندیده عزاداری شده و موجب بی رغبتی عمومی به این عمل خدا پسندانه میگردد.
5️⃣ از دیگر عواملی که موجب مخالفت برخی دلسوزان و بزرگان با ایجاد این دهه شده است سوء استفاده های زیادی است که تحت این نام می شود.
این دهه بهانه ای شده است تا عده ای به لعن و سب علنی خلفا پرداخته و توهین به مقدسات اهل سنت را سرلوحه اعمال خود کرده اند. درحالی که اولا در جای خود بیان شده که این اعمال خلاف شرع و دستورات معصومان است (#کد1016) و ثانیا این ایام مصادف با #هفته_وحدت بوده که بسیار مورد سفارش ایمه دین نیز می باشد و موفقیتهای زیادی در اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن خارجی و خصوصا وهابیت خبیث به دست آورده است.
6️⃣ آخرین نکته این که #تبری و #برائت از دشمان اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین واجبات شرعی است که ترک آن در هیچ شرایطی جایز نیست؛
👈 اما #تقیه نیز یکی دیگر از واجبات مهم شرعی است که بر اساس روایات صحیحه قبل از قیام #امام_زمان(ع)، هرکس آن را ترک کند مثل کسی است که نماز را ترک کرده و از دین خارج شده است(#کد1016)(6).
👈 همچنین یکی از مهمترین واجبات شرعی «#کتمان_اسرار اهل البیت علیهم السلام» است و به تصریح خود ایشان، کسی که اسرار ایشان را نزد مخالفان فاش سازد، همچون کسی است که به عمد، اهل بیت را کشته است!(7) و اهل بیت او را نفرین به عذاب کرده اند(8).
👈👈 با این توضیحات می توان به راحتی فهمید که حضرات معصومان (ع) در شرایط کنونی(که کوچکترین کارهای ما زیر ذره بین است و خصوصی ترین جلسات ما از چشم دوربینها و چشم های نامحرمان مخفی نیست!) از شیعیان خود چه میخواهند.
📚 پی نوشتها:
1 و2)برای مشاهده منابع متعدد شیعه و سنی در این زمینه رک:
http://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%A8%D9%86_%D8%B9%D9%84%DB%8C(%D8%B9)
3) برگرفته از دانشنامة شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها، ص 236 و 237 ، چاپ دوم، 1386
4) برای نمونه ببینید: شیخ صدوق، اعتقادات الامامیه، باب 39، ص107؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج72، ص: . 396 برای مشاهده منابع بیشتر رک:
http://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C%D9%87
5) مجله تاریخ در آئینه پژوهش،سال هفتم، شماره سوم، پاييز 1389
6) کسی که چیزی از امور ما را فاش سازد همچون کسی است که ما را به عمد کشته است و به خطا نکشته است.(بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج72 ؛ ص397)
7) کسی که سرّ ما اهل البیت را افشا کند، خدا حرارت آهن را به او بچشاند( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج72 ؛ ص412)
📚 http://abedisa.blogfa.com/post-62.aspx
─┅═ঊঈA-A คlเгєzคঊঈ═┅─
@Dr_abedisarasia
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🌸 نهم ربع یا عیدالزهرا(س)🌸؛ کدام عمر کُشان؟
🔹 #نهم_ربیع الاول یا همان #عید_الزهراء (یا #فرحة_الزهراء)(س) که گاهی #عمر_کشان یا #عمر_کشون نامیده می شود در حقیقت روز شادی شیعیان به جهت آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام و نیز قتل #عمر_سعد (قاتل امام حسین ع) به دست مختار بوده است(1)؛
که گاهی به اشتباه به #عمر_بن_خطاب (خلیفه دوم) نسبت داده می شود
و البته تشابه اسمی آنان، خرافه گرایی برخی نادانان، و سوء استفاده و تفرقه افکنی دشمنان نیز در این امر بی تاثیر نبوده است(2).
کشته شدن عمر بن خطاب به اجماع شیعه و سنی در آخر ذی الحجه بوده است.(3)(4) (5)
🔸 قریب به اتفاق مراجع شیعه از گذشته تاکنون، برگزاری مراسمی تحت عنوان «عمر کشون» یا «عید الزهرا» را نهی کرده اند (چرا که این مراسم به خاطر همان تلقی غلط ، توهین به مقدسات اهل سنت محسوب می شود) و برپاکنندگان این گونه مراسم را به خاطر گرفتاری هایی که برای شیعیان به وجود می آورد را مورد توبیخ قرار داده اند!
📣 حتی به اعتقاد برخی بزرگان نظیر آیت الله العظمی بهجت(ره)، اگر این مجالس موجب ریخته شدن خون شیعه ای گردد، برگزار کنندگان آن مراسم در خون آن شیعه، شریک جرمند.(6)
📚 پی نوشت ها:
1) علامه مجلسی، زاد المعاد، ص۲۵۸؛ وقایع الایام، ربیع الاول و ربیع الثانی ،ص59؛ مستدرک سفینه البحار: ج4ص67.
2) این مراسم در دوره صفوی رایج شد و برخی آن را نمایش شاد ایرانی که پس از ممنوعیت نمایش «مغ کشی» رواج یافت بیان می کنند.(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85؛ اصلانی، فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، ص163)
3) رک: تاریخ یعقوبی، ج2،ص159؛ مروج الذهب، ج2 ص304 و 321؛ مسار الشیعه فی مختصر تواریخ الشریعه، ص42؛ الامامة والسیاسة، ج1 ص39؛ انساب الاشراف، ج10 ص417؛ تاریخ الطبری، ج4 ص191.
4) بد نیست بدانیم که علمای متقدّم شیعه بر اینکه عمر در ذیحجه کشته شده اتفاق نظر داشته اند. ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند.) ر.ک. بحارالانوار، ج31، ص 119. حتی علامه مجلسی(ره) هم به این امر اعتراف دارد.(ر.ک.بحارالانوار، ج31، ص 118 ) گرچه مجلسی(ره) خود سعی کرده اند به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تایید کند!(بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیستند از سوی حکومت تحت فشار بوده اند و لذا با کمال تعجب به روایتی که از نظر سندی کاملاً ضعیف است استناد کرده ، اجماع مورخان شیعه و سنی را به کناری نهاده اند! روایتی که ایشان به آن استناد کرده اند از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.)(رک: نجفی و وکیلی، تاملاتی تاریخی درباره نهم ربیع، تاریخ و فرهنگ، ش85، ص51-82)
5) http://abedisa.blogfa.com/post-78.aspx
6) برای مشاهده نظرات برخی از مراجع معاصر، رک:
http://www.tabnak.ir/fa/news/298947/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7
✨💫 در ثواب نشر آن شریک باشید 💫✨