eitaa logo
تدابیر طب ایرانی و مکمل
2.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
355 ویدیو
16 فایل
دکتر الهه دلشاد/پزشک/ متخصص طب سنتی ایرانی و مکمل فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارتباط با من: @edelshad حدفاصل چهارراه دکترا و میدان بیمارستان امام رضا. انتهای ابن سینا ۵ رزرو نوبت: ۰۵۱۳۸۵۳۰۹۱۱_۰۹۳۸۱۶۶۵۶۴۷
مشاهده در ایتا
دانلود
حجامت سالنامه یا تقویم حجامت معمولا از تلفیق احادیث طبی و مباحث نجومی و برخی منابع در دسترس تهیه میشود. و بنابر گفته مرحوم مجلسی معلوم نیست ماه‌های شمسی و رومی وارده در روایات با آنچه امروزه مرسوم است، تطابق داشته باشد. بطور کلی در صورت ضرورت انجام حجامت در ایّام قمر در عقرب یا ایّام نامناسب دیگر که در تقویم حجامت مشخص شده است توصیه نمی‌شود. منتها موضوع قابل توجه این است که این روزها در مورد حجامت پیشگیری میباشد و چنانچه فرد در سیر درمان به حجامت طبق تشخیص پزشک نیاز دارد، حتی در صورت ضرورت می‌توان در ایام نامناسب هم حجامت را انجام داد. و تقویم حجامت صرفا یک قرارداد کلی جهت معرفی بعضی روزهای مناسب تر میباشد و صد در صد قابل تضمین و اجرا نیست. به طور کلی اگر بخواهیم مشخص کنیم که چه روزهایی برای حجامت خوب است باید گفت که روزهای مناسب حجامت شامل روزهای 12 تا 15 ماه قمری، و نیز روزهای ۱۷ و ۱۹ و ۲۱ قمری و پنجشنبه آخر هر ماه قمری می‌شود.  البته در ماه‌های مختلف بسته به مسائل نجومی و ... تغییرات جزئی ایجاد می‌گردد. روزهای خاص و ویژه برای حجامت در سال ۱۴۰۴ شامل: روزهای ۷ و ۲۴ ماه رومی حزیران که بنابر بعضی تقویم ها، مطابق ۳۰ خرداد و ۶ تیر و بنابر برخی تقویم ها، مصادف با ۲۹ خرداد و ۵ تیر است. اولین سه شنبه ماه رومی آذار (۲۹ اسفند ماه) روزهای سه شنبه ای که مصادف با ۱۷، ۱۹، ۲۱ ماه قمری می شود. (۱۶ خرداد، ۱۷ مرداد، ۱۴شهریور، ۱۱ مهر، ۱۴ آذر، ۱۲ دی، ۸ و ۲۹ اسفند) و با تاکید دوباره که در بقیه روزهای سال هم بجز در مواد خاص چنانچه حجامت مورد نیاز فرد باشد با رعایت ها و ملاحظات منعی ندارد و حتی می‌تواند با تشخیص و انجام درست مفید باشد . با احترام دکتر الهه دلشاد متخصص طب ایرانی و مکمل https://eitaa.com/dr_delshad
با توجه به توضیحات بالا،و با جستجو در تقویم های حجامت استخراج شده مختلف بنظر بنده تقویم ذیل از اعتبار بیشتری برخوردار میباشد.👇👇
تدابیر طب ایرانی و مکمل
بر اساس تقویم اردیبهشت ماه ۱۴۰۴👆👆، روزهای ۴ و ۲۰ و ۲۱ و ۲۲ و ۲۳ و ۲۵ و ۲۷ و ۲۹ اردیبهشت مناسب برای کسانی هست که طبق نظر پزشک توصیه به حجامت شده اند. با احترام https://eitaa.com/dr_delshad
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دست‌کم گرفتن روزی‌های اندک، باعث محرومیت از روزی‌های فراوان🔸 بعضی از شاگردان اهل بیت(ع) صراف بودند و به‌صورت حق‌العملی کار می‌کردند. اسحاق بن عمّار، صرّاف است. راوی‌ای می‌گوید: من رفتم به مغازۀ اسحاق بن عمار. وقتی رفتم، آخر وقت بود و او مغازه‌اش را بسته بود و می‌خواست برود. یک مشتری آمد و می‌خواست پول خرد کند. اسحاق، دوباره درِ مغازه را باز کرد، پول را درآورد و شمرد و به او داد و حق‌العمل خودش را برای خرد کردن پول، برداشت. به او گفتم: [گاهی برای تو، یک میلیون درهم با کشتی می‌آورند]، اما تو برای این سود کوچک، دوباره مغازه را باز می‌کنی؟!! اسحاق گفت: این کار را به خاطر علاقه به سودش انجام ندادم؛ بلکه به این خاطر بود که از امام صادق (ع) شنیدم که فرمودند: «مَنِ اِسْتَقَلَّ قَلِيلَ اَلرِّزْقِ حُرِمَ اَلْكَثِيرَ»: هر کس رزق اندک را دست‌‌کم بگیرد، از رزق کثیر محروم می‌شود. مثلاً کسی یک مقدار غذا که مانده است را می‌اندازد در آشغالی. همین فقر می‌آورد. یا یک تکه نان باقی مانده؛ ضایعش می‌کند. @haerishirazi
غروب بارانی پنجشنبه حرم امام مهربانی ها به یاد همه مشتاقان صلی الله علیک یا علی ابن موسی الرضا علیه السلام🌸
شب جمعه به یاد همه مادران آسمانی و دو مادرِ عزیز ِما🌷🌷 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌸
❁ـ﷽ـ❁ کولیک نوزادی همون دل درد و بی‌قراری شیرخوار هست که از نوزادی (ماه اول) شروع میشه؛ چند ساعت در روز تا چند هفته. اغلب والدین -مخصوصا فرزند اول- بچه رو با نگرانی زیاد میبرن دکتر تا ببینن چه مشکلی داره. اما خوشبختانه همه معاینات و بررسی‌ها نرماله و بچه هیچ مشکل طبی نداره. منتها گرررریه میکنه و اجر بچه داری والدین رو هزاربرابر بیشتر! 😵‍💫😮‍💨😩 (گاهی چنان بی‌قراری میکنه که مادر هم میشینه با بچه گریه می‌کنه و با التماس میگه: مامان، عزیزم، خب چته فدات شم، چه دردی داری که اینجوری ضجه میزنی آخه فرشته کوچولوی من/ خیلی از مادرها😢🤕) این مشکل اغلب در ۳-۴ ماهگی (با تکامل دستگاه گوارش کودک) بدون عارضه رفع میشه (عارضه برا بچه منظوره، نه عارضه کم‌خوابی والدین و روح و روان داغون مادر و پشیمانی از بچه‌دار شدن😅) 🩺 در درمان یک سری تدابیر و درمان‌ها وجود داره که هم پزشکان میگن و هم تو نت هست و هم تجربه خود مادران... ✅ اما شش مورد هست که من به مراجعینم میگم؛ ان‌شاءالله مفید باشه: (و البته بله، ممکنه کولیک سرسخت‌تری هم وجود داشته باشه! اجرکم عندالله! میگذره بالاخره 🥴🥰) 1⃣ ترکیب جوشانده زیر: یک ق چایخوری زیره سبز نکوبیده، یک ق چ رازیانه نکوبیده، یک تکه نبات در یک استکان آب (حدود ۱۰۰ سی‌سی) بذارید ۵-۶ دقیقه بجوشه. صاف کنید. از داغی که افتاد، یک ق چایخوری از گوشه لب به نوزاد بخورانید یا با قطره چکون بهش بدید. این جوشانده رو هر دو سه ساعت به نوزاد میشه داد (دستور استاد عبادیانی) مقدارش رو میشه برای شیرخوار بزرگتر کمی بیشتر کرد. اگر کولیک خفیفه، میشه فقط دم غروب داد که شب رو، آرام باشه. طبق گفته اساتید طب سنتی، برای نوزاد پسر هم این مقدار رازیانه مشکل نداره. دو سه قاشق از باقیمانده جوشانده رو هم مادر خودش بخوره! هم شیرافزاست هم نفخ شکن. این دستور مجرب و راهگشاست. اگر بچه زردی داره هم میشه داد. ولی به‌هرحال اگر فکر می‌کنید گرمیش میکنه، یه کم کاسنی هم بهش بدید. 🍵 این ترکیب رو به صورت آماده میتونید از فروشگاه محصولات مامان دکتر تهیه کنید (به نامِ دلارام) 2⃣ ننو! ننو یا بانوج یا...، همون گهواره است به شکل سنتی؛ یعنی دامنه حرکت زیاد و دارای گودی وقتی بچه توش میخوابه. برای خیلی از بچه‌ها و کولیک‌ها جوابه👌 گهواره یک ورزش برای نوزاد محسوب میشه! یک خواب آرام رو ایجاد میکنه و خیلی از مادرها رو، از سختی جان‌فرسای این مرحله از بچه‌داری نجات میده 😎 3⃣ روغن مالی: ماساژ ملایم شکم شیرخوار با روغن زیتون گرم شده در جهت عقربه‌های ساعت به صورت دورانی به مرکزیت ناف. روزی دو بار. همچنین گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد (گرم کردن موضعی) دو سه بار در روز. 4⃣ قنداق کردن به شیوه ملایم و اصولی (فیلم‌هاش تو اینترنت هست). واقعا برای برخی بچه‌ها جوابه 👌 مخصوصا بچه‌هایی که دست و پاهاشون تو خواب میپره. قبل قنداق همون روغن مالی و گذاشتن پارچه گرم رو انجام بدید. 5⃣ ماساژدرمانی (روش خاص به نام سیناتراپی): از بالای دست‌ها و پاها (از کتف و از بیخ ران) تا انتهای انگشتان با روغن بادام شیرین یا زیتون یا بابونه. به آرامی و ملایمت. هر اندام (هر دست هرپا) حدود ۲۰-۳۰ بار پشت هم (حالت دوشیدن!)، یک الی دو بار در روز. و همچنین ورزش دادن پاها به شکل دوچرخه. 6⃣ مادر: یبوست نداشتن و نفخ نداشتن مادر شیرده. مادر خودش گوارشش خوب کار کنه با تدابیر و ورزش و دقت به تغذیه. مادر شیرده به رژیم غذایی توجه کنه. اما رژیم‌های شدید و حذف همه حبوبات و میوه‌ها و لبنیات و...! توصیه نمیشه. ببینید بچه به چی حساسه همون حذف بشه. خوب جویدن غذا هم از راهکارهای مهم برای پیشگیری و درمانِ نفخ و یبوست در مادر هست. ✅ یک نکته مهم این هست که شیرخوار، درست شیر بخوره و حین شیرخوردن، بلع هوا (آئروفاژی) نداشته باشه. پس لازمه همه مامان‌ها نحوه صحیح شیردهی رو آموزش ببینند. ✍ د. موحدی‌نیا | پزشک، مادر، دستیار تخصصی پزشکی پیشگیری و اجتماعی دانشگاه تهران @hejrat_kon روبیکا @dr_mother8_hejrat ☺️🤭 🤳بفرست برا مامان‌ها به‌ویژه مامان‌اولی‌ها 🧗