eitaa logo
تسبیح ۱ (کانال دکتر غفرانی)
2هزار دنبال‌کننده
520 عکس
30 ویدیو
609 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
پیاده شده نهج البلاغه جلسه نهم دوره اول
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 👈 نوع فایل: 👈زمان: #۸۵دقیقه 👈 موضوع: خانواده پویا 👈 : -اربعین #خائن 👈دوم مردادماه ۹۸
👈 👈 نوع فایل: 👈 موضوع: خانواده پویا 👈 : -اربعین #خائن 👈دوم مردادماه ۹۸
یافاطمه ... 🔰 *ادامه جلسات ازدواج چرا و چگونه؟ (جوانان مهدوی و والدین امانتدار) * ✅ ویژه جوانان مجرد یا متاهل و پدران و مادران عزیزی که فرزندان جوان مجرد یا متاهل دارند ⏰ زمان: پنج شنبه ۱۰ مردادماه، از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۴۵ 🎙 با حضور استاد غفرانی 📍 مکان: سهروردي شمالی، خيابان ميرزا زينالی شرقی، هتل پرشين پلازا 🚗 پارکینگ هتل هم فراهم است. 🔹 شرایط شرکت: محدودیت خاصی ندارد، اما عضویت در کانال زیر الزامی است. 🔻 کانال ثبت نام: ▫️ ble.im/AmanatDaran @QuranEtratSchool www.QuranEtratSchool.ir
پرسش اول: آزادی یعنی چه؟ پاسخ آزادی: یعنی « رها بودن » و « محدود و مکلّف نبودن » و « هیچ چهارچوبی و هیچ تعهدی نداشتن ». که این آزادی، نه برای خداوند و نه برای مخلوق، « امکان ندارد » و « محال » است. قطعا از خداوند « فقط رحمت » صادر می شود و تمام رحمت الهی، عالمانه، حکیمانه، عادلانه و مقتدرانه است و قطعا جاهلانه و ظالمانه نیست و از هر نقص و نیازی منزه و مبرّاست. انسان هم « مخلوق » است و هر مخلوقی، قطعا « محدود » است (و عبث و سُدی و رها نیست) و انسان حتی اینقدر « آزاد » نیست که « آزادی » را « عاضادی » یا « عاذادی » و یا « عاظادی » بنویسد. سئوال: پس چرا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در نامه 31 نهج البلاغه می فرمایند: وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُــــــرّاً (بندة غیر از (عقلِ) خودت نباش زیرا خداوند تو را (میان عقل و نفس) آزاد آفرید) پاسخ: انسان به خاطر « مختار » بودنش در هر لحظه و در هر شرائطی، با « دو گزینة » مواجه است و می تواند به هر چیزی و به هر اقدامی بگوید: آره یا خیر. این « مجبور نبودن در انتخابِ یکی از این دو گزینه » (که زمانش حتی از ثانیه هم خیلی کمتر است)، به آزادی تعبیر شده اما او حتما « مجبور » است فقط « یکی » از دو گزینه را و حتما « عواقب » آن را بپذیرد. پرسش دوم: محدودیت یعنی چه؟ جلوگیری از رفتارهای دلخواه و انحراف و بی رویه بودن، که هر محدودیتی ممکن است عاقلانه یا جاهلانه ، عالمانه یا غافلانه ، محکم یا متشابه ، مرئی یا نامرئی ، مادی یا معنوی ، .... باشد. اگر انسان با خودشناسی، « مقصد، مقصود، محبوب، معشوق و معبود » پیدا کند حتما دنبال « جهت » و « راه » مشخصی می گردد و برای رسیدن به آن « مطلوب »، قطعا خودش را عاقلانه، عالمانه، عارفانه و مؤمنانه، « محدود » می کند تا وقت و انرژی او در مسیرهای انحرافی و بی راهه ها، تلف نشود و « زودتر » به مقصودش برسد. پرسش سوم: اسارت یعنی چه؟ پاسخ: بازداشتن انسان از رشد و بالندگی و مانع تلاش او برای رسیدن به اهداف یا مقاصدش شدن. پرسش چهارم: کدام آزادی خوب یا بد است؟ پاسخ: آزادی برای انتخابهای عاقلانه، خوب است اما آزادی برای انجام کارهای « دلخواه » خوب نیست. پرسش پنجم: کدام « محدودیت » خوب یا بد است؟ پاسخ: محدودیتهای عاقلانه و مؤمنانه، باعث « رشد » و « سلامت » انسان و حیوان و گیاه می شوند، اما محدودیتهای جاهلانه و خودخواهانه و نفسانی، باعث « اسارت » و « بردگی » انسان می شوند. پرسش ششم: آیا ازدواج، آغاز محدودیت و پایان اسارت است؟ یا: آغاز اسارت و پایان آزادی؟ پاسخ: اگر ازدواج اسلامی باشد پایان اسارت نفس و آغاز محدودیتهای عقلانی و وحیانی است و باعث می شود که زندگی در جهت تقرب به « حی قیوم »،« شروع » شود ، اما اگر ازدواج عاقلانه و اسلامی نباشد، انسان، همچنان اسیر نفسانیت خود می ماند و به انواع انحراف و تخلف و آلودگی و افسردگی گرفتار می شود و به هیچ مقصد متعالی و زیبا و پایداری نمی رسد. التماس صلوات