eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
156 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۹۹۴ استاد من در جایگاهی نیستم که بخوام چیزی رو به کسی نسبت بدم...صحبت من اینه که درصورتی که این مسئله چشم زخم درست نباشه چطور هیچ کسی تا به حال این مسئله رو به افراد گوشزد نکرده؟اگر غلطه چرا باید این غلط در بین مردم رایج بشه و هیچ کسی چیزی نگه؟!شما به عنوان فعال فرهنگی اقدامی برای اصلاح و توجیه مفسرین و مترجمین کردین؟ طبق *ترجمه های رایج* أمیر المؤمنین صلوات الله علیه به صراحت فرموده اند *عقل زنان ناقص است.* آیا این *ترجمه* چون تا کنون مورد نقد قرار نگرفته به معنی درست بودن آنست؟ مردم یک کشور منحوسی چنین ضرب المثلی دارند که: *گاوی که اول وارد زمین می شود، برنده است.* متأسفانه از همین قانون، معاویه های هر زمان استفاده کرده و می کنند و *کلام غلط* (و بدعتها) را رایج میکنند و *سنگی* را در اذهان می اندازند که صد عاقل هم نتوانند آن را درآورند. آری. به یکی از مفسرین، اشتباهی را که فرموده بودن عرض کردم و ایشان در حضور سه معمم دیگر دستهایشان را بالا بردند و مطلب درست را بسیار پسندیدند و پذیرفتند و حتی *با ذکر دو یا سه آیه آن را تأئید هم کردند* اما فرمودند: تو برو از طرف من بگو درست اینست!!! 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۵ 📌همراه با نظرات شما کاملا درست و متقن است فرمایش شما به همین دلیل هم نظریه شما هم دلیلی بر انکار این موضوع نیست. لذا ما نباید به صورت جامع و کامل این نظر مفسرین و مترجمین قرآن کریم را رد نموده و یا بعضا اشتباه بدانیم. لذا نیازمند تغییر در نگرش و عنوان نمودن مطالب قرآنی از سوی شما عزیز بزرگوار است. 📌همراه با نظرات استاد کلام آخر. شاید نتوانستم برای شما روشن کنم که غرض از این گفتگو *بی احترامی* به نظر مترجمین و مفسرین نیست (که کاش شماها هم به جای تاکید بر *اسم* افراد، *دلایل عقلی و نقلی* آنها را مطرح می کردید،) تمام اصرار بر اینست که *نظر هیچ فردی غیر از اهل بیت وحی* را *نباید* نظر قرآن تلقی کرد. مجددا خواهش می کنم *بحث شورچشمی* و *حمایت از مترجمین و مفسرین* را به پایان برسانید و اجازه بدهید همگی ابتدا *حجیت عقل* را خوب بفهمیم. زیرا *ریشه تمام اختلافات بشر* همین است که فرق *عقل* با *علم* با *نفس* با *فکر* با *محاسبه* ... برایش روشن نیست و *خواص شیعه* هم (به خاطر حاکمیت دولتهای سنی مذهب بر تمام کشورهای اسلامی تا همین اواخر) برای روشن شدن این موارد فرصت و امکان چندانی نداشته اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *پنجاه و دومین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که بفرمائید: *پیام* فقط همین عبارت قرآنی چیست: *لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا* (اندوه و غم به خود راه مده زیرا خدا با ماست.) انتظار اینست که حداقل *صد نفر* اظهار نظر بفرمایند. *حی علی التفکر* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۷ لطفا فرق بین به *تنهائی* و در *تنهائی* رو میفرمایید *به تنهائی* و *در تنهائی* (مثل عبارت: وتر الموتور) کمی با هم فرق دارند. توضیح اینکه: متأسفانه پس از حکومت کمتر از پنج ساله أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه، تا امروز تمام کشورهای اسلامی *تابع فرهنگ أهل سنت* بوده و هستند و کشور عزیز ایران هم تا همین اواخر تابع این فرهنگ بود و هم اکنون هم بخشهای قابل توجهی از کشورمان هنوز با این فرهنگ زندگی می کنند. لذا جهان اسلام همیشه تحت تأثیر *مفسرین اهل تسنن* و *اسرائیلیات* و *روایات جعلی* بوده است. تا اینکه در *قرن پنجم،* مرحوم شیخ طوسی، به *تنهائی* با *تفسیر تبیان* کوشید تا حدودی *قرآن را از منظر شیعه* اما به زبان *عربی* مطرح کند. در *قرن ششم،* مرحوم *ابوالفتوح رازی* شاید *اولین تفسیر فارسی* را ارائه کرد. در *قرن هشتم* هم توسط مرحوم *جرجانی،* تفسیر *گازر* به فارسی ارائه شد. (که شاید خلاصه ای از همان تفسیر مرحوم ابوالفتوح رازی بود.) تا قرن *چهاردهم* (قرن حاضر) که چند تفسیر (جزئی و کلی) دیگر به زبان فارسی ارائه شد. با اینکه برای *آیات الاحکام* (که حدود ۱۷۶ آیه اند)، *چندین حوزه ی علمیه در ایران و عراق با هزاران طلبه و فقیه، *تحقیقات و مباحثات مشترکی* دارند، اما متأسفانه اولا: قرآن، *جزء دروس اصلی حوزه های شیعی* نیست، ثانیا: هیچگونه *همکاری* و کمترین *حمایتی* برای اندک *مفسرین* وجود ندارد. پس آنها به *تنهائی* و در *تنهائی* به این کار بزرگ پرداخته اند و هرگز خود آنان از کار خودشان رضایت کافی نداشتند. لذا مرحوم طبرسی، در عمر پر برکت خود، *چند* تفسیر نوشت. و همانطور که یکی از اعضاء محترم فرمودند (و خود من هم در جلسه ای که این جمله بیان شد حضور داشتم) حضرت علامه طباطبائی (در پاسخ به یکی از علماء که فرمود: المیزان، فصل الخطاب و تفسیر کامل است) فرمودند: همان بیست سال پیش که من المیزان را شروع کردم، کهنه شد. قرآن، هر *دو سال* نیازمند تفسیر جدید است. حدود *بیست سال* است که (حداقل) *آقای قرائتی* با *مستندات* قوی، برای جلب توجه *تمام علماء و فقهاء و مراجع* حوزه ها به *قرآن* تلاش می کند، اما متأسفانه کمترین موفقیتی به دست نیاورده و کماکان، قرآن در جامعه اسلامی، *مهجور* مانده است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۸ فرزندانی که بعد از سن تکلیف نمازشونو مرتب می خونن چطور تشویق کنیم که موثرتر باشه؟ مثلا هدیه گرفتن براشون تحت این عنوان مناسبه؟ و اینکه تشویق دختر با پسر متفاوته؟ ۱ـ تشکیل نماز *جماعت* در خانواده (با حضور مادر و فرزندان و مهمانان به امامت پدر یا پدر بزرگ و هر مرد صالح تر حاضر در خانه)، آن هم در *اول وقت* و *گفتگوی جذاب و شیرین چهار پنچ دقیقه ای بین دو نماز* خودش *بهترین تشویق* است. ۲ـ *دعای والدین* برای بچه ها (رَبِّ اجْعَلْني‏ مُقيمَ الصَّلاةِ *وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏* ) و استعانت از خداوند، بهترین سرمایه گذاری برای آنهاست. ۳ـ گفتگوی مادر و پدر *درباره نماز بچه ها* و *دعای خیر آنها برای اینها،* بطوری که *بچه ها هم غیر مستقیم بشنوند،* تأثیر پایداری خواهد داشت. ۴ـ تهیه *جا نماز نو و مُهر بزرگ و تمییز* و *سجاده زیبا و نو* و مشخص بودن *محل قرار گرفتن سجاده آنها* برای بچه ها بسیار تأثیرگذار است. ۵ـ تشویقات زبانی مستقیم و دعای خیر نسبت به آنها هم خوب است. (اما برخی از بچه ها از این تشویقات، خوششان نمی آید و احساس کودکی به آنها دست می دهد. پس این تشویق مستقیم باید *مناسب* سن و روحیات بچه ها باشد.) ۶ـ بیش از *تشویق* باید والدین به *عوامل نفرت فرزندان از نماز* توجه داشته باشند. مثال ۱: *بیدار کردن* بچه ها به هنگام صبح ، هرگز نباید به *اسم نماز* باشد. مثال ۲: *نماز اول وقت* قطعا *واجب نیست* پس اگر به هر دلیل فرزندان نمازشان را با *تأخیر* خواندند، هرگز نباید مورد *مذمت و شماتت* قرار گیرند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۹۹ زمان مناسب برای اینکه فرزند دختر یا پسر محل خواب خود را جدا کنند و در اتاقی که به نحوی برای خود آنها اختصاص داده شده است بخوانند چه زمانی هست و نحوه این کار باید چگونه باشد چون به دلیل اینکه میگوید خواب ترسناک میبینم حاضر به تنها خوابیدن نیست ۱ـ حل این مسئله، به شرائط و ابتکار والدین بستگی دارد و فرمول ثابت و یکنواختی احتمالا ندارد. ۲ـ تفکیک خوابگاه فرزندان از *والدین* و از *یکدیگر* باید از سنین خیلی پائین شروع شود. ۳ـ تفکیک در سنین بالاتر، باید با *بهانه های هنرمندانه* صورت پذیرد تا حساسیت آنها تحریک نشود و *ذهنیت* پیدا نکنند. ۴ـ لازم است شبها *چراغ کم نوری* در راهرو یا هر مکان مناسب دیگری روشن باشد تا زمینه ترس فراهم نشود. ۵ـ باید شام، *سنگین* نباشد و فاصله شام تا خواب، زیاد باشد و قبل از خواب، افراد تحرک و پیاده روی داشته باشند تا آرامش در خواب لذت ببرند. ۶ـ والدین *خصوصا* مادر، حتما باید *بعـــد* از فرزندان بخوابند و *قبــــل* از آنها بیدار شوند. ۷ـ *وضو* گرفتن والدین (همراه با یادآوری آن به فرزندان) و *شب بخیر* گفتن و شنیدن با مهربانی و نوازش و *بوسیدن فرزندان* و یادآوری خواندن سوره های *چهار قل* و خوابیدن با شادی و امیدواری به فردائی بهتر، إن شاء الله تعالی آنها را از کابوسها می رهاند و رؤیاهای صادقه را روزیشان می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۰ چرا حضرت محمد (صلی الله علیه وسلم) به ابوبکر گفتند: ” إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا «همانا خدا با ماست»”، اما حضرت موسی به یارانشون گفتند: ” إِنَّ مَعِیَ رَبِّی” «پروردگارم با من است»! مگه برادر حضرت موسی همراه ایشان نبودند؟ قوم موسی، به حضرت موسی اعتماد داشتند لذا خانه هایشان را رها کردند و با او از مصر خارج شدند، اما با ديدن لشکر انبوه فرعون، ترسیدند. لذا آن حضرت به آنها گفت: خداوند همراه من است و مرا راهنمائی می کند و شما هم با من رهائی می یابید. اما در داستان ابوبکر، او به حضرت رسول أکرم صلی الله علیه و آله، هیچ اعتماد و اطمینانی نداشت. لذا آنحضرت فرمودند: خدا با ماست و او ما را نجات می دهد، پس نترس. آنگاه خداوند، سکینه را *فقط بر رسول أکرم* صلی الله علیه و آله نازل فرمود: *فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكينَتَهُ عَلَيْـــهِ* ... (توبه/۴۰) و فقط ایشان را با لشکریان نامرئی یاری کرد: وَ *أَيَّـــدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها* ... (توبه/۴۰) از اینکه یاری و سکینه برای *همراه ایشان نبود* معلوم می شود که *هنوز ترس و وحشت او ادامه داشت.* او با اینکه همراه رسول أعظم بود اما سکینه و آرامش قلبی نداشت و آنقدر مضطرب بود که (بعداً به اعتراف خود او،) قصد لو دادن پیامبر را هم داشته است. در حالی که خداوند برای بنی إسرائیل می فرماید: وَ أَنْجَيْنا مُوسى‏ *وَ مَنْ مَعَــهُ* أَجْمَعينَ (شعراء/۶۵) *همه* را نجات دادیم. ولی در داستان غار ثور، هیچ سخنی از آرامش آن *همراه غار* نیست و در واقع او *همراه ترس* بود نه *همراه رسول أعظم الهی،* لذا با عبارت لا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنا ترس او برطرف نشد و او آرام نگرفت و از نزول سکینه هم محروم ماند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۱ *اطلاعیه شماره ۲:* درباره کلاس *رمضان:* افرادی که قصد شرکت در *کلاس آیه ۶۰ سوره غافر* را دارند که إن شاء الله تعالی طی *۸ جلسه* در روزهای یکشنبه و سه شنبه از روز ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد، لطفا: ۱ـ دفتر ده بیست برگی را به این موضوع اختصاص دهید. ۲ـ پرسشهای هر جلسه که *قبــل از هر جلسه* اعلام می شود را در آن بنویسید و برای یافتن پاسخشان از هر منبعی، تلاش کنید و یادداشت بردارید تا: در چند نوبت *گفتگوهای* هر جلسه، بتوانید *مستدل* یا *مستند* اظهار نظر کنید. ۳ـ پرسشهائی که تا جلسه بعد ممکن است برایتان مطرح شود را هم در آن یادداشت کنید تا در کلاس آنها را شفاهی یا کتبی مطرح نمائید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۲ خانمی هستم که ۵ سال هست که مداوم درگیر بارداری و شیردهی بودم. امسال هم طبیب اسلامی به خاطر مسائل جسمی گفتن روزه بر من واجب نیست. حالا سوال من اینه اینهمه روزه قضا رو چه کنم؟ ۱. خب من خانوم که سر کار نرفتم پول کفاره رو از کجا بیارم؟! یا همسرم رو چطور راضی کنم کفاره بده؟ ( چون ایشون اعتقاد دارن که نیازی ب کفاره نیست) ۲. فکر اینکه در طول سال باید قضای اینهمه روزه (۵ سال) رو بگیرم منو میترسونه. چون به هر حال ما خانم هستیم و تناسب اندام رو باید حفظ کنیم. و همچنین در توان جسمی من نمیگنجه.... ۱ـ از اینکه در جهت *جهش تولید انسانی،* جهاد کرده اید، بهترین *عبادت* است و إن شاء الله تعالی از أجر مضاعف برخوردار خواهید شد. ۲ـ اگر *توانائی* روزه گرفتن دارید، باید از این *فرصت* برخوردار شوید. ۳ـ اگر *امکان مالی* دارید *کفاره* را باید خودتان بپردازید (به عهده شوهر نیست.) اما اگر هر بانوئی، امکان مالی نداشته باشد، و شوهر هم پولی را به او نبخشد و از طرف او کفاره را نپردازد، آن بانوی مؤمن، دیگر هیچ *تکلیفی* برای پرداخت کفاره ندارد. ۳ـ اما اگر *توانائی جسمی* دارید (خوب است همسر محترمتان را هم تشویق کنید و حداقل در دوشنبه ها و پنجشنبه ها یا روزهای مناسب دیگر با هم، و یا در زمانی که *تنها* هستید و می توانید بیشتر استراحت کنید روزه بگیرید و) نباید به خاطر *حفظ تناسب بدنتان،* خود را از این *نعمت* محروم کنید، زیرا قرآن می فرماید: .... وَ *أَنْ تَصُومُوا خَيْــــــرٌ لَكُمْ* إِنْ كُنْتُـمْ تَعْلَمُــــونَ (بقره/۱۸۴) 🍃واژه: ۱۸۴ @dr_ghofrani2
۲۰۰۳ مادرم به عنوان هدیه برای تولد برادر زاده ام شطرنج خریده.. هرکس نظری میده..بعضی اعضای خانواده معتقدن که شطرنج کاملا حرامه و از امام صادق احادیثی دلیل بر حرام بودنش میگن و بیان میکنن شطرنج از ابتدا حرام بوده و کسی حرام خدا رو حلال کنه مورد غضبه و... و بعضی از اعضای خانواده معتقدن که بعضی مراجع اگر برد و باخت نباشه به عنوان ورزش حلاله... اگرحرامه؟ پس چرا مسابقات شطرنج داریم در کشور و مدارس و.. اگرحلاله؟ پس احادیث چگونه توجیه و تفسیر میشن؟ ۱ـ *هديه* بايد چيزی باشد *روشنگر* و *تفكر برانگيز* و عامل *هدايت.* در حالی كه شطرنج، (بر خلاف تلقين جاهلان) يك بازی *محاسباتی* و *ذهنی* است و اصلا *تفكر برانگيز* نيست و لذا هيچ فردی را *انديشمند* نكرده و هيچ دانشمندی، *شطرنج باز* نبوده است. ۲ـ بازی شطرنج، يك بازی *ناقص* و *استكباری* است زيرا *مردم* در آن *هيچ حضور و نقشی* ندارند. اين بازی، اين *تصور غلط* را به بازی كننده إلقاء می كند كه *عوامل مؤثر* در جامعه، فقط عبارتند از: شاه، وزير، دژبان، نيروی هوائی، نيروی زرهی و پياده نظام (كه بايد محافظ شاه باشند)، و *خدا* و *مردم* هيچ شأن و منزلت و نقش و جايگاهی در حل و فصل مسائل كشور اصلا ندارند. ۳ـ *روايات* فقط برای *تبيين* آيات قرآن بيان شده اند، لذا استنباط احكام از *روايات* منوط به *شرائط لازم* و *اجازه* است و مردم نبايد قبل از *عاقل* شدن و قبل از *انس با قرآن،* به روايات مراجعه كنند. يكی از *حيله های معاويه* و بنی اميه اين بود كه مردم را با *احاديث و روايات و اخبار* (صحيح و جعلی) سرگرم نگهدارند و به *اختلاف* بياندازند تا عموم مردم از *بديهيات عقلی* و *محكمات قرآن* دور بمانند. ۴ـ هزاران هزار *روايت جعلی* در كتابهای اهل تسنن و شيعه نقل شده، و برخی از روايات هم، *نسخه ای* برای *فرد خاص، افراد خاص، زمان و شرائط خاص* بوده و *عموميت* ندارند كه فقط *فقهائی* كه *مجتهد* باشند می توانند آنها را تشخيص دهند و از آنها استفاده كنند. ۵ـ *هيچ نوع بازی* برای كودكان *حرام* نيست. اما *هر نوع بازی* (لهو، لعب، لغو) برای *مؤمن مسافر و منتظر ظهور حق،* به استناد عقل و وحی، *حرام* است. ۶ـ افرادی كه *حديث خاصی* را قبول می كنند اما *نايب امام* و *ولی فقيه* در هر زمان را به استناد آيات و احاديث معتبر ديگر *قبول ندارند،* احتمالا به درستی *عاقل و بالغ* نشده اند و گرفتار شيعه انگليسی (مثل كرونای انگليسی) شده اند. ۷ـ *عمل* افراد خوب و بد، *ملاك هيچ حكمی* نيست مگر اينكه *شارع مقدس* برايش *حكمی* گفته باشد، مثلا: خيلی از عبادات أهل بيت نبوت صلوات الله عليهم بر مسلمين *واجب* نيست و يا عايشه و طلحه و زبير و نهروانی ها و عمر سعد و شمر و خولی و داعش و وهابيون و طالبانی ها هم *نماز* می خواندند و امروز هم می خوانند، اما نماز *حرام* نيست. ۸ـ اگر *هر نوع فعاليتی* (مثل فوتبال و شطرنج و ساير ورزشها) كه حالت *قمار* نداشته باشد را حضرت امام رحمه الله عليه و ساير مراجع و فقهاء، آن را *مجاز* اعلام كرده اند، قطعا *حلال* است و افراد نبايد بر مبنای *ظن و گمان خود* برای كاری، *حكم الهی* صادر كنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۴ *چند پيشنهاد* برای *متأهلين:* *پيشنهاد اول:* « *تهيه سالنامه خانوادگی* » (که قبلا گفته شد.) *پيشنهاد دوم:* « *تهيه قبیله نامه* » (که قبلا گفته شد.) *پيشنهاد سوم:* « *تهیه دفتر سلامت خانواده* » پیشنهاد می کنم یک *دفتر (یا پوشه) مناسب* برای ثبت *اطلاعات پزشکی افراد خانواده* اختصاص دهید. و موارد زیر را برای هر فرد در بخش مخصوص به هر فرد، با دقت ثبت کنید: ۱ـ *نــام* فرد. ۲ـ *گروه خونی* و *وضع بینائی* و *شنوائی* او. ۳ـ ثبت اندازه: *وزن* و *قــد» و *کفش* در هر شش ماه (یا یکسال) در یک *جدول ده ساله.* ۴ـ نام و سن و زمان *واکسنهایی* که هر فرد دریافت کرده است. ۵ـ *حساسیت های غذائی* یا *داروئی* هر فرد. ۶ـ نام و تاریخ و مدت *بیماری های* هر فرد. ۷ـ حوادث و سوانحه و آسیبهای احتمالی که برای هر فرد رخ می دهد. ۸ـ ثبت *موارد بالاتر یا پائین تر از حد طبیعی* در *آزمایشات* خون و ادرار *هر سال.* برای تهیه و ثبت این اطلاعات، بهتر است از *ابتکارات اهالی خانواده* هم استفاده کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۵ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار؛* حلول *ماه مبارک رمضان* و آغاز *ضیافت عظیم الهی* بر شما و جمیع أهل اسلام مبارک. توصیه شده در *هر شب* از این ماه عزیز (بخشی از) *دعای افتتاح* را بخوانیم و بفهمیم. (بخش اول در شب اول:) اللّٰهُمَّ إِنِّى أَفْتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَنِّكَ، وَ أَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِى مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ أَشَدُّ الْمُعاقِبِينَ فِى مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ، وَ أَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِى مَوْضِعِ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ .خدایا، من همراه با ستایشت، مدح و ستودن تو را آغاز می‌کنم زیرا تویی که با مهرورزی‌ات به‌ درستی ها توجّه می‌دهی و یقین دارم که در مقام گذشت و رحم کردن و فرصت دادن ،مهربان‌ترین مهربانانی و در مقام کیفر و انتقام، سخت‌ترین کیفرکننده‌ای و در جایگاه بزرگ‌منشی و عظمت بزرگ‌ترین قدرتمندی، اللّٰهُمَّ أَذِنْتَ لِى فِى دُعائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ، فَاسْمَعْ يَا سَمِيعُ مِدْحَتِى وَ أَجِبْ يَا رَحِيمُ دَعْوَتِى وَ أَقِلْ يَا غَفُورُ عَثْرَتِى، فَكَمْ يَا إِلٰهِى مِنْ كُرْبَةٍ قَدْ فَرَّجْتَها وَ هُمُومٍ قَدْ كَشَفْتَها، وَ عَثْرَةٍ قَدْ أَقَلْتَها وَ رَحْمَةٍ قَدْ نَشَرْتَها وَ حَلْقَةِ بَلاءٍ قَدْ فَكَكْتَها، خدایا، به من اجازه دادی تا تو را بخوانم و از تو بخواهم، پس ای شنوا ستودنم را بشنو و ای مهربان اجابت کن دعایم را و ای آمرزنده بیامرز لغزشم را، ای معبودم چه بسیار سختی‌ها که از آن گره گشودی و اندوه‌ها که برطرف کردی و لغزش‌ها که آمرزیدی و چه رحمت و فرصتی که گستردی و چه زنجیرهای بلائی را که (برای من و ما) باز کردی، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۶ آیا گذاشتن سفره مثل سفره هفت سین برای ماه مبارک رمضان مانعی ندارد؟ با سلام و احترام و تبریک آغاز این ضیافت عظیم الهی و *اقبال ویژه الهی* به انسان در این ماه مبارک. گمان نمی کنم *ایجاد اینگونه رسم ها* *مجاز* و در *توجه فرزندان به معنویات* مؤثر باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۷ 📌همراه با نظرات شما به نظر میرسه دو نوع حزن داریم بعضی از حزن ها به نظر میرسه خوبه... مثلا حزن بر عدم هدایت و... ولی حزن بد، حزنی است که شامل ناامید و مایوس شدن از رحمت خدا. 📌همراه با نظرات استاد سلام و برکات الهی بر شما و آغاز این ضیافت عظیم الهی و *اقبال ویژه الهی* به انسان در این ماه مبارک بر شما مبارک. آیا برای آن *حزنی* که *مجاز و خوب* معرفی کرده اید *شاهد قرآنی* هم به خاطر دارید؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۰۸ 📌همراه با نظرات شما فکر خوبیه برای مشتاق کردن و انتظار اعضای خانواده برای فرا رسیدن ماه مبارک رمضان می تونید برای اشتیاق اعضای خانواده به ختم قران خانوادگی، در کنارش یه جعبه زیبا هم برای ختم قرآن بگذارید و به دو قسمت جزء های خوانده شده و نشده کنید. و همچنین می شه برای هر جزئی، یک آیه رو برای تدبر انتخاب کرد و روزانه زمان مشترکی رو به صورت خانوادگی در نظر گرفت تا هر شخصی در موردش صحبت کنه. از آیه ها و مطالبی هم که استاد سوال می کنند و در نهایت پاسخ نهایی رو بیان می کنند هم می شه استفاده کرد. 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام و تبریک آغاز این ضیافت عظیم الهی. پیشنهاد خوبی است. ضمنا روخوانی فقط *یک صفحه* از قرآن توسط پدر یا مادر و *تکرار* روخوانی همان صفحه توسط سایر أعضاء، برکات زیادی دارد. 🍃واژه: پیشنهاد برای ماه مبارک‌رمضان @dr_ghofrani2
۲۰۰۹ ببخشید استاد ،دلیل یا قرینه ای وجود داره که در آیه مورد بحث، قصر مشید رو منفی معنا کردید؟مثلا در تفسیر قمی، این مطلب آورده شده بود:. «بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ» هِيَ الَّتِي.. اگر بخواهیم حتما قصر مشید را منفی در نظر بگیریم، نمیتونیم مصداق بیان شده در این تفسیر رو بپذیریم. درسته؟ اندکی از مفسرین این روایت را نقل کرده اند اما برخی، مصداق آن *قصرهای تزئین شده با گچ* را *کاخهای بلند ستمگران* گفته اند. عرض شد که هر آیه ای را باید هم از *نگاه آفاقی و بیرونی* و هم از *نگاه أنفسی و درونی* دید. در تمام تاریخ و در تمام شهرها و کشورها، وقتی *خواص و عموم* مردم، به *عالمان و سفیران الهی* پشت می کنند و آنها *مانند قنات و منبع آبی گوارا،* مورد *بی توجهی* قرار می گیرند و *ظلم* رخ می دهد، حکایت از این دارد که آنها آنقدر که در صدد ساختن *کاخها و قصرها* و یا در *آرزوی داشتن کاخ و قصر* بوده اند، دنبال *زندگی و عمران و آبادی* خودشان و شهر و کشورشان نبوده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۱۰ تفاوت واژه هایی که در خصوص گناه با عنوان، ذنب، اثم، معصیت... سلام و برکات الهی بر شما و سلام به دقت مؤمنانه شما. آری، کلمات متعددی در قرآن، *گناه* ترجمه می شود که با هم خیلی فرق دارند. لطفا ابتدا نتیجه تلاش خودتان را درباره این واژه ها بیان بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۱۱ منظور از جمیعا در آیه ۳۸ بقره چه کسانی هستند که فعل جمع آمده وهم واژه جمیعا؟ ابا سلام و احترام و تشکر از دقت مؤمنانه شما. توضیحی درباره این *جمیعا* در تفاسیر ندیدم، احتمالا مخاطب این *إهبطوا جمیعا* هم جناب آدم و جناب حوا و إبلیس است و هم *تمام نسل حضرات آدم و حوا* را شامل می شود. در واقع *هبوط* برای تمام افراد بشر رخ داد و تمام آنها (بدون استثناء) در *مقام آزمایش* قرار گرفتند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۱۲ *دعای روز اول ماه مبارك رمضان:* اللَّهُمَّ؛ اجْعَلْ *صِيَامِي* فِيهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ *قِيَامِي* فِيهِ قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِـي فِيهِ عَنْ *نَوْمَـــةِ الْغَافِلِينَ* وَ هَبْ لِي جُرْمِي فِيهِ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعْفُ عَنِّــي يَا عَافِيا عَنِ الْمُجْرِمِينَ خدايا روزه ‏ام را در اين ماه و در این روز، روزه روزه‏ داران (واقعی) قرار ده، و قيامم (برای نماز و شب‏ زنده‏ دارى و مقاومت در برای نفسانیت و شهوات و خودخواهی)‏ را در این ماه و این روز، قیام أهل مقاومت قرار ده، و مرا در این ماه و در این روز، از خواب غفلت (نسبت به تعهداتم) بيدار كن. و تخلفاتم را در این ماه و در این روز، ببخش. و اى معبود جهانيان؛ از من درگذر، اى درگذرنده از متخلفین. 🍃واژه: ۱ @dr_ghofrani2
۲۰۱۳ *اطلاعیه شماره ۳:* درباره کلاس *رمضان:* إن شاء الله تعالی در *اولین جلسه* روز یکشنبه ۲۹ فروردین، از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۱۰، این پرسشها مطرح خواهد شد: پرسش اول: « *اُدعونی* » یعنی چه؟ پرسش دوم: «‏ *أَسْتَجِبْ لَكُمْ* » یعنی چه؟ پرسش سوم: آیا تمام « *خواسته‌های* » بشر « *خیر و خوب و مفید و به صلاح* » اویند؟ پرسش چهارم: آیا « *إصـرار* » در دعا، « *خوب* » است یا « *بـد* »؟ لطفا پاسخ این پرسشها را از هر منبعی که در دسترس دارید بیابید و در دفترتان بنویسید و پس از طرح پرسش در جلسه آنها را مطرح کنید. ممنون. 🍃واژه: # ادعونی @dr_ghofrani2
۲۰۱۴ ( *بخش دوم* از *دعای افتتاح* ماه مبارک رمضان = *شب دوم:* ) *الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لَا وَلَداً* *وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ* *وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً،* ستایش برای خداوند است که همسر و فرزندی نگرفته و در فرمانروایی، شریکی برای او نیست، و کارگزاری از روی ناتوانی نداشته است پس او را بزرگتر قرار بده بزرگتری مطلق، *الْحَمْدُ لِلّٰهِ بِجَمِيعِ مَحامِدِهِ كُلِّها* *عَلَىٰ جَمِيعِ نِعَمِهِ كُلِّها،* ستایش برای خداوند است با همه ستودنی‌هایش، بر تمام نعمت‌هایش، *الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى:* *لَا مُضادَّ لَهُ فِى مُلْكِهِ وَ لَا مُنازِعَ لَهُ فِى أَمْرِهِ،* ستایش برای خداوند است که در فرمانروایی او هیچ رقیبی نیست و در کار او منازعی نیست، *الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى:* *لَا شَرِيكَ لَهُ فِى خَلْقِهِ وَ لَا شَبِيهَ لَهُ فِى عَظَمَتِهِ،* ستایش برای خداوند است که در آفرینش او شریکی نیست و در عظمت او شبیهی برای او نیست. *الْحَمْدُ لِلّٰهِ الْفاشِى فِى الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ،* ستایش برای خداوند است که فرمان و ستایش او در (تمام عناصر) آفرینش جاری است *الظَّاهِرِ بِالْكَرَمِ مَجْدُهُ، الْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ،* و شکوه‌مندی‌اش با بزرگواریش آشکار و دست لطفش به سخاوت گسترده است، *الَّذِى لَاتَنْقُصُ خَزائِنُهُ وَ لَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ* *إِلّا جُوداً وَ كَرَماً* *إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْوَهَّابُ.* همان که گنجینه‌هایش کم نمیشوند و واگذاریهای بسیارش جز جود و بزرگواری بر او نیفزاید، زیرا او خدشه ناپذیر بسیار بخشنده است، 🍃واژه: ۲ @dr_ghofrani2
۲۰۱۵ دعای روز دوم ضیافت با شکوه رمضان: *اللَّهُمَّ قَرِّبْنِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ،* خدايا؛ در اين (روز یا در این ماه) مرا (با توفیق کارهای عاقلانه و مجاز) به خشنودى‏ات نزديك كن، *وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ،* و (با پرهیز از خودخواهی و کارهای غیر مجاز) از خشم و انتقام خودت دور دار، *وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِقِرَاءَةِ آيَاتِكَ* و مرا به *قرائت* (کاری غیر از روخوانی و تلاوت و ترتیل) *آياتت* موفق كن، *بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.* به رحمتت تو را سوگند می دهم، اى مهربان‏ترين فرصت دهنده. 🍃واژه: ۲ @dr_ghofrani2
۲۰۱۶ 📌همراه با نظرات شما گزارشی از هدایت نا محسوس: من از دیر حاضر شدن همسرم خیلی ناراحت میشدم , به بهانه ی اینکه بچه ها دیر حاضر میشن به همسرم گفتم شما زودتر از ما حاضر شو , و برو تو ماشین تا بچه ها از شما یاد بگیرن , حالا شکر خدا سرعت حاضر شدن هم بچه ها و هم پدرشون بالا رفته. 📌همراه با نظرات استاد سلام و بركات الهی بر شما بانوی با اراده و مؤمن؛ أحسنت و ماشاء الله و هزار آفرين به تلاش مؤمنانه شما در جهت إرتقاء خصوصيات همسر محترمتان و مديريت خانواده خود. اميدوارم بتوانيد اين *هنر هدايت نامحسوس* خود را در موارد ديگر، با *ترفندهای* ديگر و *بدون استفاده از جملات دستوری،* به نمايش درآوريد. به سهم خودم بسيار برای شما بانوان مؤمن دعا می كنم كه در *جهاد پيچيده همسرداری* و *با نشاط و خداپسندانه كردن فضای خانواده،* موفق و مؤيد باشيد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۱۷ نظر شما راجع به ازدواج با فردی که به گفته ی خودشان اهل دیانت هستن ولی با ولایت فقیه موافق نیستند چیست؟ ۱ـ تاكيد من در ازدواج، بر مبادله *پرسشنامه* و *مكتوب* شدن پرسشها و پاسخهاست و نبايد *گفتار* و *ادعای* افراد را *ملاك* قرار داد. ۲ـ منظور ايشان (و خود شما) از *اهل ديانت* بودن چيست؟ با توجه به اينكه *ناكثين و قاسطين و مارقين* و *منافقين و وهابيون و داعش و طالبان* هم *ادعای ديانت* دارند، پس بايد با پرسشهای دقيقی، نظر ايشان را درباره *متدينين راستين* و *متدين نماها* (در طول تاريخ)(و در اين چهل و دو سال انقلاب) به دست آوريد تا *موضعگيری* خود ايشان تا حدودی روشن شود. ۳ـ *دلايل* ايشان را در *قبول نداشتن* اصل ولايت فقيه را بپرسيد. ۴ـ *دلايل* خودتان را برای *قبول داشتن* اصل ولايت فقيه روشن كنيد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۰۱۸ سلام و رحمت الهی بر شما استاد گرامی و تمام همراهانی قرآنی فرا رسیدن ماه برکت و رحمت و نزول قرآن را به خصوص به استاد ارجمند تبریک عرض می کنم استاد آیا این درست است که انسان وقتی که زمین را ترک میکند جز. دعا با خود چیزی به آسمان نمی برد و جز خاطره بر روی زمین چیزی باقی نمی گذارد؟ پیشاپیش از انتخاب موضوع زیبایی که برای این ماه عزیز انتخاب کرده آید متشکرم. سلام و رحمت الهی بر شما و افتخار حضور در این ضیافت با شکوه الهی بر شما هم مبارک. ببخشید مطلب شما را به خاطر نمی آورم. اما شنیده ام که انسان جز *عمل* چیزی با خود نمی برد. و انسان مالک چیزی جز *دعا* نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2