eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
101 ویدیو
135 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۹۱۷ یکی از مخاطبین عزیز درباره « نکته قرآنی روز دوازدهم » پرسیده اند: آیا اگر بجای حضرت یوسف یا یک فرد بسیار مومن، یه فرد عادی هم بود، این اتفاق می افتاد؟ یعنی درها پشت سر هم برایش باز میشد؟ در اینکه خدا هر کار بخواد انجام میده شکی نیست اما آیا این خواستن بجز برای افراد خاصی که در رده های بالای ایمان و ... هستن شکل میگیره؟ به ایشان عرض شد: ۱ـ خداوند هيچ دری را برای حضرت يوسف عليه السلام « باز نكرد ». ۲ـ آن جوان پاك، فقط از يك « كار غير مجاز عقلی »، گريخت و به خداوند « پناه برد. » ۳ـ « قوانين و سنت های الهی » (در پاداش يا مجازات يا امداد) برای « تمام مردم جهان و تاريخ » (زن، مرد، سفيد، سياه، جوان، پير، پيامبر) قطعا « ثابت » است. (مثلا تمام اقوامی كه با « نبوت و رسالت » زاويه پيدا كنند و « خلافکار » باشند، « مجازات » می شوند: وَ يا قَوْمِ؛ لا يَجْرِمَنَّكُمْ « شِقاقــــي‏ » أَنْ يُصيبَكُمْ مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ « نُوحٍ » أَوْ « قَوْمَ هُودٍ » أَوْ « قَوْمَ صالِحٍ » وَ ما « قَوْمُ لُوطٍ » .... (هود/۸۹) و « قوم حضرت شعيب ») ۴ـ يكی از « قوانين و سنت های ثابت الهی » را قرآن چنين بيان می فرمايد: هر كه « از حدود الهی تجاوز نكند »، خداوند (در بن بست ها و گرفتاری ها) برايش « گشايش » و « راه نجات » قرار می دهد: « وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً (طلاق/۲) و خداوند « از جائی كه قابل پيش بينی نيست »،« رزق و روزی » لازم را « به او می رساند »: « وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ » (طلاق/۳) ۵ـ يكی ديگر از « قوانين و سنت های ثابت الهی » اينست كه: هر فردی اگر فقط خدا را « وكيل » خود قرار دهد (و مطابق تعاليم و احكام او زندگی كند) خداوند او را در تمام امور زندگی دنيوی و اخروی، « كفالت و كفايت و حمايت » می كند: « وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ » ۶ـ بر خلاف تصور همگان، خداوند برای « أنبياء و أولياء و مؤمنين خيلی برجسته »،« سختگيرتر » از « مردم عادی » است. به عنوان نمونه: حضرت آدم عليه السلام را از بهشت نخستين « اخراج » كرد. ۲ـ حضرت يوسف عليه السلام را به خاطر « توسل و توكل به آن زندانی »،« سالها در زندان » نگهداشت. ۳ـ حضرت سليمان عليه السلام، « جسد خودش » را بر تخت خود ديد، ۴ـ حضرت داوود عليه السلام، در محراب كاخ « بسيار أمن » خود ناگهان با هجوم « صد ملك مجسم شده » مواجه شد، ۵ـ حضرت يونس عليه السلام، بخاطر « خسته شدن از نافرمانی مردم » و « ترك بی اجازه مأموريت خود »، به « دريا انداخته شد » و در « دهان و معده ماهی » قرار گرفت كه « اگر استغفار و توبه و تسبيح » نكرده بود، خداوند « تا قيامت » او را در شكم آن ماهی نگه مي داشت. ۷ـ در حالی افراد عادی، با « كمترين استغفار و توبه و تحولی » مورد « آمرزش و عنايت و حمايت الهی » قرار می گيرند. (كه اگر دقت منصفانه ای داشته باشيم، « لطف الهی » را در هر روز زندگی خود تجربه كرده و می كنيم.). ۷ـ به عنوان مثال: ۱ـ « حر بن رياحی » با آن « مزاحمتی » كه برای كاروان حضرت « امام حسين » صلوات الله عليه ايجاد كرد، اما با « استغفار و توبه »، از « اصحاب امام حسين » صلوات الله عليه شد و به مقام « شهادت » رسيد. ۲ـ « فضیل بن عیاض » كه « دزد سابقه داری » بود اما وقتی از پشت بام صدای « قرآن » خواندن صاحب خانه را می شنود، « آن آيات » در « جان » او می نشينند و او بلافاصله « استغفار و توبه » می كند و از دزدی دست بر می دارد از « عارفان بزرگ » می شود. قرآن برای اينكه « تمام مردم » (بدون استثناء) به « لطف و عنايت و حمايت و امداد الهی »،« اميدوار » باشند، می فرمايد: « وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ » (هر كجا و در هر وضعيتی باشيد، خداوند همراه شماست.) و قرآن با « تاكيد » می فرمايد: (هيچ فردی)(حتی برادران حسود و بدخواه حضرت يوسف عليه السلام) هرگز نبــــــــــــايد از « لطف و رحمت و عنايت و حمايت الهی »،« مأيوس » باشد: « وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ » و می فرمايد: فقط « كافرين » از لطف الهی، « مأيوس » و نااميدند: « إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ » 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۸ ...کسی که سعی می‌کند خود را ازگناه حفظ کند، خداوند حالتی شبیه عصمت به او عطا می کند و....؟ ۱. ظاهرا *عصمت* اينطور نيست كه خداوند *اختيار* شخص را از او بگيرد و به اين معنی نيست كه خداوند بالاجبار *نگذارد* شخص گناه كند. ۲. بلكه با *برهانی* كه خداوند در *انديشه* و *تفكر و تعقل* شخص قرار می دهد، شخص به چنان *معرفت روشنی* می رسد كه *گناه* مثل *پرت كردن خود از قله كوه* غلط و زشت و غير مجاز بودنش برايش قابل فهم می شود و لذا هرگز آن را مرتكب نمی شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۱۹ *يك دقيقه با وحي* « در *روز چهاردهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « جبر یا تفویض یا اختیار؟ » بشر در تمام طول تاریخ با بحثِ « جبر و تفویض و اختیار » درگیر بوده زیرا تمامِ مستکبرین، برای فریب مردم و توجیه ظلم و جنایتشان، جبر را إلقاء کرده و أكثر مردم هم برای توجیه بی ارادگی و تنبلی و تخلفاتشان، در مقابل: وراثت، محیط، والدین، همسر، رفیق، شیاطین، شانس و خواست خدا، خود را « مجبور » می پندارند. اما از منظر قرآن و بر خلافِ إلقاء عواملِ استکبار، هیچ عامل درونی و بیرونی نمی تواند و خداوند نمی خواهد در زندگی انسان دخالت کند، پس او در هيچيك از اعمالش قطعاً « مجبور » ‌نيست. شیطان هم انسان را « مختار » می داند: قالَ: يا آدَمُ؛ هَلْ أَدُلُّكَ عَلى‏ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى‏؟ (طه/۱۲۰) گفت: اى آدم؛ آيا تو را به درخت جاودانگى و سلطنت همیشگی راهنمايی کنم؟ پس شیطان دخالتی در زندگی انسان ندارد مگر اینکه خود فرد بخواهد نوکرش باشد: إِنَّ عِبادي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ (حجر/۴۲) حال آنکه أهل شرک، برای فرار از مسئولیت و توجیه دنیاطلبی خود، ادعا می کنند: ما اختیاری نداریم و مجبور بوديم مشرک باشيم زیرا اگر خدا میخواست ما و أجداد ما، مشرک نمیشدیم: سَيَقُولُ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ: « لَوْ شَاء اللّهُ » مَا أَشْرَكْنَا وَ لاَ آبَاؤُنَا (أنعام/۱۴۸) وَ قَالَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا، « لَوْ شَاءَ اللَّهُ » مَا عَبَدْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ نَحْنُ وَ لا آبَاؤُنَا وَ لا حَرَّمْنَا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ.(نحل/۳۵) گفتند: اگر خدا مى‏خواست ما و پدران ما چيزى غير از او را بندگی نمیکرديم و بی حكم و اجازه او چيزى را حرام نمى‏شمرديم.. در حالی که طبق صدها آیه قرآن، هر فردی تا زنده و سالم است، قطعاً مختار است و خداوند، مردم را به بهشت فقط « دعوت » می کند: وَ اللَّهُ يَدْعُــوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ .. (بقره/۲۲۱) پس افراد باید پاسخگوی عملکرد خود باشند و عملکرد هر فرد فقط به خودِ او برگشت میشود: يَوْمَ تَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ تُجَادِلُ عَنْ نَفْسِهَا وَ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ .... *(جزء چهاردهم)(نحل/۱۱۱)* 👈واژه: ۱۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۰ *يك دقيقه با وحي* « در *روز پانزدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » فرق« *انسان کوثری* و *انسان كويری* » نقش مشترك همه مخلوقات، وساطت و سنت اصلی آفرينش، قانون داد و ستد است. يعنی همه مخلوقات، به اندازه ابراز و اظهارشان، و به اندازه تجلّی أسماء و صفات و اراده خالق، طبقه بندی می شوند. لذا جمادات، در پائین ترین مرتبه و گیاهان و جانوران در مرتبه بالاتر و انسان، باید با بیشترین تجلّی، بزرگترین آیت الهی و در صدر آفرینش باشد. اما تمام مردم از نظر مقدار بروز و ظهورشان، دو گروه اند: گروه اول: فقط دنیاطلب اند: مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ ... و سرانجامشان آتش است: ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا ... (إسراء/١٨) گروه دوم: در دنیا، توجهشان به آخرت است: وَ مَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ ... که قبول میشوند: فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُورًا (إسراء/١٩) با آنکه هر دو گروه از عطای الهی برخوردارند و مدد او محدوديتی ندارد: نُمِدُّ هَؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ وَ مَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا (إسراء/٢٠) و خداوند جایگزین کردن هر انفاقی را تضمین كرده: ... وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَهُوَ يُخْلِفُـهُ .. (سبأ/۳۹)(تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد فوراً دهدت باز)(کشف دوره ابتدائی من) اما آنان که عاقلانه و با اتصال به جریان نبوّت، به نگاه و مقصد آخرتی رسیده اند، فورانی کوثری و رحمه للعالمین دارند و تمام إیتاء و عطا و إطعام و اکرامشان، فقط برای جلب توجه خالق است: إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ ... و دنبال پاداش و تشکر نيستند: لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَلا شُكُوراً (انسان/۹) اما افراد بی تعقلِ ظاهربینِ دنیازده و کوردل، از ترس فقر، یا ازدواج نمی کنند تا بچه دار نشوند و یا فرزندانشان را سقط ميكنند و میکُشند: وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ ... (اسراء/۳۱) آنها چنان با غفلت و جهالت در پيله خودخواهی و خودپرستی اسير و محبوسند که اگر مالك همه خزائن الهی هم باشند چون رشد اجتماعی ندارند مانند كويری تشنه، همه چيز را فقط برای خود می خواهند و چيزی به ديگران نمی بخشند و از هر نوع انفاقی می گريزند: قُلْ: لَوْ أَنْتُمْ تَمْلِكُونَ خَزائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي، إِذاً لَأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنْفاقِ ... (پناه بر خدا) *(جزء پانزدهم)(إسراء/۱۰۰)* 👈واژه: ۱۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۱ ولادت فرخنده و با سعادت اولین شکوفه شکفته از بوستان نبوت ، دومین امام ، سومین پیشوا ، چهارمین معصوم ، حضرت امام حسن مجتبی صلوات الله علیه به تمام مسلمین و محبین خاندان رسالت و امامت تبریک و تهنیت باد 🌸 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۲ آیا مطالبی دال بر مثمر بودن دعای رفتگان به دیار باقی در حق خانواده و اهلشون داریم؟ بعيد می دانم كه آنها برای ما *دعا* كنند، اما ارواح طيبه و شهيدان، *يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ* دارند و از *امور امت،* حمايت می كنند و شايد *با اذن الهی،* در خواب يا بيداری، *توجهاتی* را برای افراد لايق، پديد آورند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۳ اگر در شب های قدر یک انسان با روحیه و اخلاق مشخص درخانه، مسجد محل یا در حرم یکی از ائمه باشد و احیا بگیرد آیا توجه که به ایشان و امور ایشان در شب قدر میشود متفاوت است؟ ممكن است *مكان خاص* و *زمان خاص* برای *آنتن دهی* بهتر باشد، اما احتمالا ربطی به *توجه* فرد كه محصول *طهارت گفتاری و رفتاری و اخلاقی* و *قلب سليم* اوست، ندارد. لذا بسياری از صحابه نزديك و حتی برخی از *همسران* أنبياء و أولياء الهی، صلوات الله عليهم، در كنار آن ذوات مقدسه، به كمترين *توجهی* دست پيدا نكردند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۴ میلاد امام حسن مجتبی علیه سلام مبارک، در جریان هستید که والدین سببی من بنا به اختلافاتی از هم جدا زندگی میکنند. ما به مادر سببی من مرتب سر می‌زنیم ولی همسر من به پدرشون حتی زنگ هم نمی‌زنند... مادر سببی من اجازه نمیدن کمکشون کنم و ..... سلام و رحمت الهی بر شما و اين ميلاد فرخنده بر شما و تمام أعضاء محترم گروه مبارك. ۱ـ به نحوی حرف را عوض كنيد كه كار به *غيبت* نكشد، مثلا: بپرسيد من با همسرم چگونه بايد رفتار كنم بهتر است كه كارمان به قهر و طلاق نيانجامد؟ آيا پيشنهاد شما اينست كه اگر تخلف شوهر برايم اثبات شد، از او جدا شوم؟ (شرائط ايشان را در خودتان پياده كنيد و بگذاريد ايشان از منظری ديگری به حل مسائلش بنگرد) يا بپرسيد: شما چكار كرديد كه فرزندانتان عاقل و بالغ و نمازخوان شدند؟ و .... ۲ـ مراقب باشيد كه ايشان يا هر *شاكی يكطرفه* ديگری را مورد قضاوت قرار ندهيد و *تأئيد* نكنيد. ۳ـ در هر حال با هر بهانه ای جلسه غيبت و بدگوئی از پدر سببی خود را ترك كنيد و نگذاريد تكرار خاطرات، باعث تلقين درستی رفتار ايشان شود. ۴ـ مستقيما هيچ *توصيه ای* به همسرتان نداشته باشيد، اما تلويحا و هنرمندانه *و با پرسش مناسب* (و چند مثال از روابط خودتان كه دور از چشم بچه ها بوده) به ايشان بفهمانيد كه هيچ فرزندی نمی تواند و نبايد نسبت به والدين خود قضاوت كند. ۵ـ بيش از اينها، لطفا برای آينده خودتان *درس* بگيريد و خودتان را عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه، نسبت به اين *كم ظرفيتی ها* و رفتارهای كودكانه، واكسينه كنيد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۵ *يك دقيقه با وحي* « در *روز شانزدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » تمام أنبیاء الهی از حضرت آدم تا خاتم أنبیاء صلوات الله علیهم با نماز، توجّه خود را به خدا حفظ کردند و پیروانشان را هم به نماز و توجّه به خالق فراخواندند. لذا اکثر مردم جهان با نام: زردشتی، صائبی، یهودی، مسیحی و مسلمان و غيره، کاری به اسم نماز انجام می‌دهند. صلاه یا نماز یعنی: خود را در محضر خالق دیدن و به او توجّه داشتن و در محضر او، تعهدات خود را مرور کردن و او را محور زندگی خود قرار دادن و در نتیجه، از هر فحشاء و منکر و کار غیر عاقلانه و غیر مجازی خودداری کردن است. اما اكنون با اینکه حدود نیمی از مردم جهان و خصوصا مسلمانان، نماز می‌خوانند، چرا تقریبا هر نوع فحشاء و منکر و كار غير عاقلانه‌ای در میان آنها دیده می‌شود؟ در حالی که حداقل نماز مسلمانان، باید آنها را از هر فحشاء و منکری باز دارد: وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ .... (عنکبوت/۴۵) در پاسخ، قرآن می فرماید: پیروان أنبياء الهی، نماز را ضایع کردند، یعنی: برای فهمیدن مفاهیم حیاتبخش آن، هیچ تلاش مفیدی نکردند و بجای اینکه به این نسخه درمانی، عمل کنند تا عاقل و مؤمن و متعهد شوند و در نورانیت آن، زندگی خود را تنظیم کنند، آن را بدون آنکه بفهمند و کمترین نقشی در زندگی آنها داشته باشد، فقط می‌خوانند، اما در کوچکترین امور زندگی، از ذهنیات و شهوات و تمایلات نفسانی خودشان پیروی می‌کنند و گمراه‌تر مي‌شوند: فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا (مریم/٥٩) البته راه بازگشت، بسته نیست و آنها اگر با مراقبت عاقلانه به ایمان قلبی برسند و رفتاری فسادستیز پیدا کنند، بدون کمترین ستم دیدنی، داخل بهشت سعادت می شوند: إِلا مَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ شَيْئًا. *(جزء شانزدهم)(مریم/۶۰)* 👈واژه: ۱۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۶ *يك دقيقه با وحي* « در *روز هفدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « مردم بازيگوش؛ بهوش! » غالب مردم با اينكه می‌دانند « آخرت » هست، اما نسبت به « حسابرسی دقیق » آن، غافل‌اند: اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ (أنبیاء/۱)(براى مردم، حسابرسیشان نزديك شده اما آنها غافلانه رويگردانند.) پس غفلت آنها، از بی‌خبری نيست، زیرا غالب آنها تذکر و هشدار أنبیاء الهی را شنيده‌اند بلکه به خاطر اینست که غرق در بازی اند: مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلا اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ يَلْعَبُونَ (أنبیاء/٢)(سخن تازه‏ ای از خدایشان نيامده مگر اينكه آن را در حال بازى‏ شنيدند.) در حالی که هيچ چيزی در آفرينش برای بازی آفريده نشده است: وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبينَ (أنبیاء/۱۶) (ما، آسمان و زمين و آنچه در آنهاست را بازيچه نيافريديم.) بازی یعنی چه؟ هر چیزی در عالم یک نام و اسم و یک واقعیت و یک خاصیت دارد. مثلا: آب، نام و اسمِ مایعی است که تشنگی را برطرف می کند. اگر انسان با نام و اسم و واقعیت هر چیزی سرگرم و در این دو مرحله، متوقّف شود و از خاصیتِ آن چیز بهره نبرد، در حال بازی با آنهاست. مثل آب بازی، عشق بازی، عروسک بازی، خاله بازی، سیاست بازی، کاغذ بازی، بازی با ریش و سبیل و لباس و کبوتر و گربه و سگ و غیره .... پس با حلوا حلوا گفتن و با حلوا دیدن، دهان شیرین نمی‌شود و با آب گفتن و آب دیدن و با دریا عکس یادگاری گرفتن هم، تشنگی برطرف نمی‌شود و تکرار أسماء خداوند و أنبیاء و أئمه أطهار صلوات الله علیهم و دیدنِ آن ذوات مقدسه و حتی همسر یا فرزند یا اصحاب آنها بودن و به زیارت مکانهای مقدس رفتن و عکس سلفی با آنها هم، عامل هدایتِ انسان نمی‌شود. متأسفانه غالب مردم مذهبی در الفاظ و ظواهر عناصر مذهب و تمام مردم غیر مذهبی، در دلبستگی به افراد و اشیاء و حیوانات و شهرت و شهوت، متوقف مانده اند. چرا؟ چون قلب آنها، به خداوند بی توجه است: لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ ... *(جزء هفدهم)(أنبیاء/۳)* 👈واژه: ۱۷ ۳ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
نشانی کلاس: *سبک زندگی انسان تراز قرآن،* https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-ghoran110
۳۹۲۷ .... به زیارت قبر....به احترام آنها دعای شما را اجابت کند... *دعای ما* بر سر مزار والدینمان، احتمال *اجابت* بیشتری دارد، *غیر از اینست که آنها برای ما دعا می کنند.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۸ .... منم شنیدم که اگربه زیارت مرقد پدر و مادر برویم واز آنان بخواهیم که برای مادعاکنند، آنها درحق مادعامیکنند به *شنیدنی ها* نمی توان استناد کرد. پس لطفا اگر سندی برای اینکه رفتگان می توانند برای جاماندگان *دعا* کنند، دارید ارائه بفرمائید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۲۹ .... نقد برنامه زندگی پس از زندگی یباره دیگه بفرمایید لطفا از پیگیری نظر من، صرفنظر کنید اما بکوشید با رعایت *تقوای الهی،* خودتان را لایق *فرقان* کنید تا بهتر بتوانید هر حق و باطلی را *تشخیص* دهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۰ رفت و آمد با خواهری که.... اصلا به قوانین خانواده ما اهمیت نمیدن و مارو بسیار حساس میدونن باید چه طور باشه؟.... فقط دو راه پیش روی شماست: اول: قطع ارتباط، (که هیچ حُسن و خیری در آن نیست.) دوم: اینکه وجود آنها را *غنیمت* بشمارید و به بهانه آنها، (مثل پزشکانی که با بیمارانشان، تجربه می آموزند و مهارت خود را افزایش می دهند،) *ظرفیت* و *هنرمندی* خود را برای *مدیریت* بهتر روابط افزایش دهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۱ طبق آیه ۲۴ سوره ی توبه محبت به ازواج، مانع محبت به خدا و رسول نیست .... شهادت امیرالمومنین صلوات الله علیه ، بواسطه ی رشته ی محبت به قطام اتفاق افتاد و بسیاری مردان..... 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. لطفا ابتدا نتيجه تحقيق خود را پيرامون *مودت* و فرق آن با *محبت* بفرمائيد. متشكرم. 📌همراه با نظرات شما طبق فرمایش قرآن ، رابطه ی رسول با امت از جنس رحمت است..... 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ از تلاش شما بسیار متشکرم. ۲ـ ظاهرا جزء خواصی که محبوب و معقولشان، *یکی* است، اکثر مردم، به سمت *محبوب* خود تمایل دارند نه به سوی *معقول* خود. مثلا غالب سیگاریها و معتادین، مضرات اعتیاد را می دانند و می‌فهمند که کارشان درست نیست، سارقین هم دزدی از خودشان را نمی‌پسندند. ابلیس و بلعم باعور خداشناس بودند و سامری، از عرفای قوم حضرت موسی علیه السلام بود، طلحه و زبیر و ریزشهای در طول تاریخ اسلام و انقلاب هم، بسیار خوش سابقه بودند اما *محبوبشان* بر *معقولشان* غلبه پیدا کرد. در قرآن هم بارها مردم به *تفکر* و *تعقل* دعوت شده اند اما به رسولش می فرماید: «بگو: *اگر خدا را دوست دارید، دنبالم بیایید:* قُلْ: *إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي* يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ... (آل‌عمران/۳۱) ۳ـ *محبت* در *قلب* پنهان است. اما *مودت* ، *بروز و ظهور* محبت در *گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع مختلف* و در *همراهی* و *هماهنگی* های اجرائی است. امام حسین صلوات الله علیه در بین راه، *فرزدق* را دیدند و از او پرسیدند: در *کوفه* چه خبر است؟ او عرض کرد: *دلهایشان با شماست و شمشیرهای‌شان علیه شما،* یعنی: محبتشان به مقام *مودت* نرسیده است. ۴ــ اکثر مردم، *محبت قلبی* را با *علاقه ذهنی و نفسانی* یکی می پندارند. قطام توانست *علاقه نفسانی* ابن ملجم را تحریک کند و او را به اطاعت از خود بکشاند. ۵ـ مؤمن *نباید* محبت (یا علاقه اش) به *مخلوق،* مانند یا بیشتر از *محبت به خالق* باشد: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً *يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ* وَ *الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ* (بقره/۱۶۵) ۶ـ *علاقه* (یا محبت) به آن *هشت مورد در آیه ۲۴ سوره توبه* را نمی توان از بین برد اما نباید نسبت به آن *سه مورد* از *أحب* برخوردار باشند: قُلْ: إِنْ كانَ آباؤُكُمْ، أَبْناؤُكُمْ، إِخْوانُكُمْ، أَزْواجُكُمْ، عَشيرَتُكُمْ، أَمْوالٌ..، تِجارَةٌ..، مَساكِنُ .. *أَحَـــــــــــــــــــــــــــــــبَّ إِلَيْكُمْ* مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في‏ سَبيلِهِ .... وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ *الْفاسِقينَ* (توبه/۲۴) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۲ *يك دقيقه با وحي* « در *روز هجدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « *مهمترین نیاز و تنها درخواست تمام مسلمانان؟* » بشر اخراجی از بهشت اولیه و غرق در ظلماتِ دنيای مادی و فانی، برای رهائی از ظلم و فساد و سلطه‌ مستکبرین و حاکمیت بر زمین و رسیدن به کمال و بازگشت به قرب الهی، مهمترين نياز و تنها تقاضایش، فقط هدايت است. لذا مسلمانان، ـ از هر گروه و مذهبی ـ هر روز حداقل ده بار و گاه بيش از سی بار از خداوند می‌خواهند که: ما را به آن راه (از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر و) قيام‌طلب، راهنمائی و رهبری کن. راه آنان كه (همه چيز را) برايشان نعمت قرار دادی، نه آنها كه (به خاطر کفر و خودپرستی، همواره) مورد غضب (نظام حکیمانه تو) اند، و نه گمراهان (که رفتار متضاد و مواضع متناقض دارند): اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ (۶) صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ (حمد/۷) اما متأسفانه غالب مسلمانان، در جزء هجدهم قرآن، به این شرط توجه ندارند که خداوند می‌فرماید: اگر (از تمام تعالیم قرآن و تمام سنت و سیره رهبر منصوب الهی در هر مکان و زمان،) اطاعت کنید، هدایت می‌شوید: قُلْ: أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ .... وَ إِنْ تُطيعُوهُ تَهْتَدُوا ... (نور/۵۴) ۱ـ چرا کلمه اطاعت دوبار آمده؟ زیرا کلام خدا در قرآن با کلام رهبر منصوب او در هر مکان و زمان، فرق دارد. زیرا آن، کلیات را بیان می‌کند و این، جزئیات و نحو اجرای تعالیم الهی را مناسب با هر زمان و مکان و مخاطبی بیان می‌کند. ۲ـ چرا نام رسول نیامده؟ زیرا رسالت، ختم نشده و أئمه أطهار صلوات الله علیهم و نایبان خاص و عام آنان در هر زمان و مکانی، به عنوان أوصیاء، همان رسالت رسول أعظم صلی الله علیه و آله را اجرا می‌کنند. قرآن میفرماید: وعده خدا برای آنکه شما وارث زمین شوید و ارزشهای اسلامی را بر تمام آن حاکم کنید و به أمنیت فراگیر برسید تا موحدانه خدا را بندگی کنید، قطعی است اما مشروط به اینکه اولاً: (بجای عقاید ذهنی گسستنی،) أهل ایمان (عاقلانه و قلبی) باشید، ثانیاً: (با اطاعت از تمام قرآن و کلام رهبر منصوب الهی در هر زمان،) کارهای صالح انجام دهید (و فسادسیتز باشید): وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ .... وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ ... وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ ... أَمْناً يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً ... *(جزء هجدهم)(نور/۵۵)* 👈واژه: ۱۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۳ چند سال پیش معنی واژه وکلمات قران را از ترجمه بهرام پور می خوندم .... الان ادامه بدهم .... می توانید با همان کتاب کارتان را ادامه دهید. اما توضیحات آن منبع یا هر منبع دیگری را کافی نبینید و تا برایتان امکان دارد آن ترجمه را با آیات متعدد بسنجید و ابعاد جدیدی از هر واژه را خودتان بیابید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۴ توی جلسات اخلاقتون فرمودید هر گفتار یا رفتاری که با قلب و فطرت و باور یکی نباشه صدق نیست.پس اگر ما در جایی رفتاری ببینیم که دوست نداشته باشیم ولی بخاطر اینکه کدورتی پیش نیاد لبخند بزنیم یا کسی را دوست نداشته باشیم ولی به آن شخص محبت کنیم (مثلا همسر) آیا این رفتار ما دروغ است و صدق نیست؟ ۱ـ می توانید به یک نکته زیبا در همان صحنه توجه کنید و به آن لبخند بزنید و مثل حضرت زینب کبری سلام الله علیه جنبه جمیل هر حادثه ای را ببینید. ۲ـ ظاهرا طبق فرمایش معصوم صلوات الله علیه، هر گونه اعلام محبت به قصد ایجاد الفت میان زن و شوهر یا والدین، هرگز *دروغ* محسوب نمی شود زیرا افراد خانواده حتما یکدیگر را دوست دارند اما اکثرا در ابراز محبت، ضعیف هستند. اما اگر حادثه ای برای هر کدامشان رخ دهند، برای یکدیگر هر گونه تلاشی می کنند. ۳ـ دلیلی ندارد که نسبت به هر رخدادی و یا هر چیزی یا هر سخنی واکنش نشان دهیم که در صدق و کذبش گیر کنیم. کودکان معمولا واکنشهای صادقانه ای دارند و در خیلی مواقع، بی واکنش هستند. ۴ـ لطفا کار را برای خودتان سخت نکنید. با توکل به خداوند و رعایت تقوا، خداوند قطعا گشایش را پیش روی شما قرار می دهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۵ در ادامه این مسایل...آیا مجاز.... سلام و برکات الهی بر شما. لطفا بکوشید *مصلحت* را در *هر شرائطی* و با *هر مخاطبی* فقط خودتان *کشف* کنید، این پرسشهای ریز، خلاقیت و ابتکار و هنرمندی شما را مختل می کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۶ واقعا چطور میتونم نورانیت نمازم رو به جایی برسونم که در کوچکترین موارد زندگیم به جای تمایلات نفسانی، نماز به دادم برسه؟ اولین اقدام اینست که *مفاهیم* نماز را با وسواس زیاد، به درستی بشناسیم تا *کاربرد* آنها در زندگی روزمره برایمان روشن شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۷ *يك دقيقه با وحي* « در *روز نوزدهم* ضیافت الله رمضان ۱۴۰۱ » « *قیمت انسان چقدر است؟* » اگر انسان عاقل نشود و مبدأ و مقصد و در نتیجه كرامتش را نشناسد، نمی‌فهمد که خالق جهان به بالاترین قیمت خریدار اوست، لذا عاقلانه زندگی نمی كند و برای مُزدی اندک و فانی، هر كاری را برای هر ظالمی انجام می دهد. لذا ساحران برای شکست حضرت موسی علیه السلام فقط مزدی فانی از فرعون ستمگر خواستند و گفتند: ... قَالُوا: ... أَئِنَّ لَنَا لأجْرًا؟ ... (شعراء/٤١) اما انسان عاقل با فهم حق و باطل قلبش بصیر ‌میشود و مخلوقیت خود و معیّت خالقش را می‌فهمد و شوق ملاقات او چنان منقلبش می‌کند که با دیدن اولین نشانه او را می‌جوید و سر بر آستانش می‌ساید و به سفیران او ایمان می‌آورد: .. فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ (٤٥) فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ (٤٦) قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ الْعَالَمِينَ (٤٧)رَبِّ مُوسَى وَ هَارُونَ (٤٨){وقتی عصای موسی سحر آنها را باطل کرد ساحران (با ندای فطرتشان) به سجده افتادند و گفتند: ما ارباب جهانیان را یافتیم که خدای نبوّت موسی و امامت هارون است.} اولین ثمره این تحول قلبی اینست که دیگر نه تنها هیچ مزدی جز لقاء او را نمی خواهند از هیچ تهديدی هم نمی‌ترسند. لذا وقتی با تهدید فرعون متکبر به بدترین شکنجه، ساحران فقط از انقلاب قلبی و عشق عاقلانه و شوق مؤمنانه خود سخن گفتند: قَالَ: .. لأقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لأصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ (٤٩) قَالُوا لا ضَيْرَ إِنَّا إِلَى رَبِّنَا مُنْقَلِبُونَ (٥٠) {فرعون گفت: دست و پایتان را بر عکس قطع می‌کنم و به دار می‌آویزم ساحرانی که کمی قبل فقط مزد فانی می‌خواستند گفتند: بی‌خیال، ما معشوقمان را یافتیم} ثمره دوم این انقلاب قلبی اینست که بدیهیات عقلی را فعال و فرد را خوش الحان و آخرت‌نگر و خداشناس می‌کند. ساحران به آن کدخدای متکبر مُردنی گفتند: قالُوا: لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلى‏ ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الَّذي فَطَرَنا فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ إِنَّما تَقْضي‏ هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا (۷۲) ... وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ (طه/۷۳) ثمره سوم این تحول مُنذر شدن است. به فرعون گنهکار گفتند: إِنَّهُ مَنْ يَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِماً فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لا يَمُوتُ فيها وَ لا يَحْيى‏ (۷۴) وَ مَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِناً قَدْ عَمِلَ الصَّالِحاتِ فَأُولئِكَ لَهُمُ الدَّرَجاتُ الْعُلى‏ (۷۵) جَنَّاتُ عَدْنٍ ... (طه/۷۶) {فرعونیان بدانید که مجرمین جهنمی و مؤمنین صالح، بهشتی می‌شوند.} ثمره چهارم این تحول قلبی اینست که به لطف الهی، امیدوار می‌شوند. لذا آن انقلابی‌ها گفتند: ما امیدواریم به خاطر اینکه اولین مؤمنینیم، خداوند خطاهای ما را بیامرزد: إِنَّا نَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لَنَا رَبُّنَا خَطَايَانَا أَنْ كُنَّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِينَ. *(جزء نوزدهم)(شعراء/٥١)* 👈واژه: ۱۹ ۵۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۸ صوت دومین جلسه اخلاق اسلامی رو گوش میکردم وشما راجع به این صحبت کردید که هیچ صفتی به انسان داده نشده برخلاف حیوانات که هرکدام صفت یا صفتهای بارزی دارند. انسان بی صفت خلق شده تا خودش درخودش ایجاد کند اینکه درقرآن انسان را این گونه خطاب کرده کان الانسان عجولا، کفورا... آیا اینها صفاتی نیستند که درانسان نهادینه اند؟ ۱ـ در ابتدای تولد، هیچ انسانی، کافر یا مؤمن یا منافق یا ظالم یا فاسد یا فاجر یا شاکر .... نیست اما بعدا خودش عاقلانه یا جاهلانه، فضائل یا رذائل را در خودش نهادینه می کند. ۲ـ شوق به فضائل اخلاقی و نفرت از رذائل اخلاقی در *ذات* هر انسانی هست. بعدا خود فرد آنها را گزینش و تقویت و از خودش ابراز می کند. ۳ـ عجول و کفور و قتور بودن انسان مربوط به *خلقت* اوست نه *فطرت* او. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۳۹ از بالا بودن مقام زن می گویی اما انچه در احکام حتی عرفایی مثل امام خمینی هست این مطلب را تایید نمی کند... در مقابل تعبیر استاد که سجده فرشتگان به مرد را برا کمک به رفع عیب او می داند بسیاری از مفسرین این تعظیم را تعظیم به مقام خلیفه الهی می دانند که در واقع تعظیم به انسان کامل به امر خدا.... ۱ـ پس از معصومین صلوات الله علیهم شاید اولین عارفی که از *مقام والای* بانوان به زیبائی *تجلیل* نموده، حضرت امام خمینی رحمه الله علیه بودند. اینکه زن سرچشمه انسان و انسانیت است، اینکه مرد از دامن زن به معراج می رود و .... ۲ـ بلافاصله پس از شهادت رسول أکرم صلی الله علیه و آله تا یکی دو قرن قبل، تمام کشورهای اسلامی و ایران، زیر سلطه حکومتهای فاسد و *تحریف گر* و *زن ستیزی* مثل بنی امیه و بنی العباس بودند و از شروع به کار حوزه های علمیه شیعه، و انقلاب اسلامی، آنقدری نمی گذرد. لذا برای تفکیک احادیث جعلی از اصلی، و تلاش برای *تدبر در قرآن،* شیعه فرصت و امکانات زیاد و شرائط مناسبی نداشته است. ۳ـ آنچه باید برای شما بسیار مهم باشد، *تجلیلی* است که *قرآن* از مقام زن ارائه می کند. ۴ـ این تجلیل قرآن از مقام زن را به راحتی می توانید در برخورد رسول أکرم صلی الله علیه و آله و معصومین صلوات الله علیهم با مادر نازنینمان حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و حضرت صدیقه طاهره زهرای أطهر سلام الله علیها و حضرت زینب کبری سلام الله علیها و سایر بانوان مجلله ببینید. ۵ـ اختلاف نظر در همه زمینه ها هست، مهم اینست که برداشت و استنباط ما، *مستدل* و *مستند* باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۹۴۰ قوام بودن ما انسانها بر اساس..... از اقامه کردن صلاه راهنمایی بفرمایید ۱ـ از مطالب ارزنده شما سپاسگزارم. ۲ـ ظاهرا صلاه، به معنی *توجه* است. پس إقامه نماز، یعنی *توجه دائمی* به خالق و تراز و تطبیق و تنظیم تمام ابعاد زندگی با تعالیم او و *رهبر منصوب او* در هر زمان و مکان است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2