eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
101 ویدیو
137 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌همراه با نظرات شما استاد مجاهد في سبيل الله جناب آقای غفرانی، سلام خدا و اولیاء الهی بر شما. ایام خجسته میلاد مولایمان امیرالمومنین(ص) و سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی بر شما و اهالی این محفل نورانی و قرآنی مبارک باد. آنچه شما از نقش خانمها و آقایان می گوئید منطبق بر فطرت و آموزه های دینی است. آنچه از گرفتاری‌های زمانه در خانواده ها و جامعه می بینیم ناشی از آموزه های فرهنگ منحط غرب است. آنقدر فرهنگ اصالت بشر (در مقابل اصالت خدا) جوامع ما را احاطه کرده که صحبت های قرآنی و سنتی شما بعضاً برای ما جدید می نماید. شیاطین مستکبر در غرب اگر توانستند ۴۰۰ سال بر گُرده مردم خود و جهان سوار شوند، بدلیل دستکاری در قوانین فطری و الهی جوامع انسانی بوده است. یکی از آنها همین روابط درون خانواده است. 📌همراه با نظرات استاد سلام و صلوات الهی بر شما سرور عزیز. از *حُسن ظن* و *بزرگواری* شما ممنونم اما از شما و سایر اساتید حاضر در گروه (که به هر دلیل در گروه اعلام نظر نمی‌فرمایند و گاهی در خصوصی مواردی را به من تذکر می‌دهند)، بسیار *متشکر* خواهم شد اگر *ایرادات* پاسخهای مرا در همین جا به من *هدیه* دهید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
... اینکه میفرمایید همیشه به عنوان همسر و یک زن باید همیشه نگاهمون به خودمون باشه و تنها همسرمون رو تشویق کنیم و ازشون تعریف کنیم اگر یک نکته منفی اخلاقی میبینیم در همسرمون برای برطرف کردن اون عیب آیا ما وظیفه ای داریم؟ نگرانم اون عیب اخلاقی بعدها در فرزندمون نمود پیدا کنه اگر برطرف نشه برای جلوگیری از اینکه فرزندمون عیب های اخلاقی همسرم رو نداشته باشه چه پیشگیری و راهکاری باید انجام بدم؟ ۱ـ *قانونا* و *شرعا* شما با *خطبه* ازدواجتان، *فقط* نسبت به *همسرتان،* متعهد و *مسئول* شده‌اید و به فرمایش *آیه ۱۸۷ سوره بقره* باید *لباس* شوهرتان باشید و اگر *مؤمن* باشید، نسبت به فرزندانتان، *هیچ تعهد مستقیمی* ندارید. ۲ـ اگر *یک نکته منفی* در *خود شما* باشد دوست دارید *چگونه* به شما گفته شود که *آزرده خاطر* نشوید؟ *لجاجت* پیدا نکنید؟ و بتوانید با *اشتیاق* آن نکته منفی را از خودتان *پاک* کنید؟ همان روش را *هنرمندانه‌تر* نسبت به همسر محترمتان بکار بگیرید. ۳ـ قطعا تا زمانی که *رفع عیوب خودتان* و *رفع عیوب همسر* محترمتان برای شما *مهمتر* از *آینده فرزند* نــــــــــــباشد، در این *اصلاح* به خاطر *نداشتن صداقت* موفق نخواهید شد. 👈واژه: ۱۸۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
شما در پیام ها میفرماید که زن مسئولیتی نسبت به فرزندانش ندارد و مسئولیت آنها با پدر است، ولی در این حدیث از پیامبر گفته شده که زن نسبت به فرزندان مسئولیت دارد، رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله : ألا كُلُّكُمْ راعٍ و كُلُّكُم مَسؤولٌ عن رَعِيَّتِهِ ... و المَرأةُ راعِيَةٌ على بَيتِ بَعلِها و وُلْدِهِ و *هِي مَسؤولَةٌ عَنهُم* ۱ـ این حدیث از نظر *حدیث‌شناسان* ظاهرا *ایراداتی* دارد. ۲ـ من *مسئولیت* مادر در قبال *فرزند* را *نفی* نکرده‌ام، بلکه (همانطور که *حرارت* باید از طریق *ظرف* به *مظروف* برسد) از *منظر قرآن،* مسئولیت و *حرارت* سوزان *محبت* مادر هم باید *غیر مستقیم* و به *واسطه* پدر به فرزند سرایت کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
کلاس زندگی از منظره سوره یاسین کی شروع و برگزار میشه؟ احتمالا از این *دوشنبه ۲۳ بهمن* شروع خواهیم کرد. إن شاء الله تعالی اطلاع رسانی خواهد شد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
سلام استاد بزرگوار سپاسگزارم که انقدر *کامل* و *زیبا* ابتکار را توضیح دادید. به خصوص *سه مثال آخر* خیلی جدید و برایم جالب بود. امکانش هست بپرسم مثال آخر مربوط به فرمانده ایرانی را از چه کتابی میتونم ببینم؟ ببخشید *نام* آن فرمانده را (که احتمالا در دوره صفویه بوده) الآن به خاطر ندارم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
به کار بردن لفظ ممنون به جای تشکر معنای فارسی سپاس را دارد؟ یا ارتباطی با منت هم دارد؟ *منّت* و *تشکر* هر دو از کلمات *قرآنی* هستند و با *حمد* (مدح و ثناء) فرق دارند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
به نظر شما آقایی که در پاسخ به این سوال که ایا خمس مالشان را می دهند یا خیر، میگویند زکات و نماز در قرآن آمده و من زکات مالم را میدهم، و مالم را به دست روحانیون و حاکم شهر نمیدهم و به نظرم هر کس باید خودش هر مقدار که خواست به فقیر کمک کند، برای ازدواج مناسب است؟ پرداخت *خمس* و *زکات* و *صدقات،* یک *تکلیف شخصی* است و از موارد *احراز کفویت* برای ازدواج نیستند. متأسفانه اکثر شیعیان (و احتمالا خود شما و خواستگار شما) *نمی‌دانند* که: ۱ـ *خمس* از مصادیق *زکات* و *انفاق* و از *واجبات* شرعی است و با *صدقه* و *کمک به فقرا* (که یک رفتار انسانی و *مستحب* است،) فرق دارد. ۲ـ هیچ شیعه‌ آگاهی، *خمس* خودش را هرگز به *روحانیون* یا *حاکم شرع* پرداخت *نمی‌کند.* ۳ـ (همانطور که هر *بدهکاری* بدهی *نقدی* خود را از طریق *صندوقدار* یکی از شعبات بانکها پرداخت می‌کند.) *خمس* هم طبق فرمایش *قرآن* برای *خداوند* است که باید *فقط* به *رسول منصوب الهی* داده شود. ۴ـ طبق *فتوای* تمام مراجع شیعه، *خمس* باید *فقط* به *رسول* و یا به *امام* (رسولِ رسول) و یا به *نایب امام* (رسولِ رسولِ رسول) پرداخت شود. (پس نباید به دیگران پرداخت کرد و دیگران هم مجاز نیستند برای خودشان دریافت کنند.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
به دختر بچه ۹ ساله ای که درگیر مریضی سخت هست و از روند درمان خسته شده و نمازش رو کنار گذاشته و نسبت به خدا و دعا بدگمان شده چه جور میشه کمک کنیم؟ آیا هر انسان عاقلی به خاطر *بیمار* شدن از *طلب علم* و *تحصیل دانش* و ارتباط با *پزشک* و مصرف *دارو* دوری می‌کند؟ ظاهرا والدین و خصوصا *مادر* این دختر خانم، تصور *غلطی* از نماز و دعا دارند و فرزند را (هم مثل خودشان) از خداوند *طلبکار* نموده‌اند. در حالی که انسان وقتی *بیمار* می‌شود باید بیشتر *قدر دارو* را بداند. (آمد طبیب عاشقان، خواهی که آید سوی تو؟ بیمار شو بیمار شو.) 👈واژه: #۹ ساله 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آقایی ۳۳ ساله هستم. یک ساله ازدواج کردیم. خانمم با خواهرشون خیلی صمیمی هستن و در طول روز دائم چت میکنن. بنده رو این موضوع حساس شده‌ام. اخیرا هم متوجه شدم که محتوای چت هاشون بیشتر غیبت هست. این مورد رو به نحوی که فکر میکردم درسته به ایشون گوشزد کردم چندبار به طور مستقیم. بار آخر خانمم گفت شما اصن در مقامی نیستی که بخوای تذکر بدی و همچین وظیفه‌ای نداری که درباره مکالمات خصوصی من قضاوت کنی و تذکر بدی.لطفاً بفرمایید وظیفه من چیه؟ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ اکثر خواهران و برادران، (خصوصا بعد از ازدواج) ارتباط گرمی با هم دارند و این محدود به همسر شما و *عیب* نیست. ۲ـ یک *قانون* مهم در زندگی اینست که تا: *برادری* خود را إثبات نکرده‌ایم نباید *ادعای ارث* داشته باشیم. ۳ـ لطفا ابتدا با احترام به ایشان و تشویق زیبائی‌ها و جذابیتهای ایشان، *توجه* ایشان را به خودتان جلب کنید به نحوی که حاضر باشد *نمازهای* خود را به شما *اقتدا* کند و به سخنان شما را بشنود تا بعد بتوانید بطور *غیر مستقیم* او را از *غیبت کردن* (نه از ارتباط با محارم) منع کنید. ۴ـ با *ملایمت* و *احترام* می‌توانید ایشان را عاشق خودتان کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
توی قنوت نماز وتر باید اسم چهل نفررو بیاریم؟ آیا باید مومن باشد؟ احتمالا همین که *عنوان* آنها را بیان کنید و *افراد* را در ذهن خود مرور کنید، کافی باشد. (مثلا: همسرم، والدین و آباء و اجداد خودم و همسرم، برادران و خواهران خودم و همسرم و فرزندانشان، بستگانم، دوستان و همسایگان و همکارانم، معلمین و اساتیدم، رهبرم، همه علماء و فضلاء و مسئولین دولت و رزمندگان، ....) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
معنای توسل چیست؟ اینکه خداوند فرموده وسیله ای بجویید به چه معنایی است؟ ... خدا برای بنده کافی است ... *توسل* یعنی از *آژانس* (هوائی یا زمینی یا ریلی یا باری) *وسیله مناسب* خواستن. پس نباید برای برای رفتن به مشهد، به *آژانس* زنگ بزنید و یک *هواپیما* یا یک *قطار* یا یک اتوبوس را تقاضا کنید. بلکه اول باید با یک وسیله کوچکی خود را به *فرودگاه* یا *راه آهن* و *ترمینال اتوبوسها* برسانید، تا بتوانید با هواپیما یا قطار یا اتوبوس به مشهد برسید. توسل یک مؤمن هم ابتدا باید به *رسول باطنی* و بعد به *پدر* یا *شوهر* و بعد به *نایب امام* و از طریق ایشان با *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، ارتباط برقرار کند تا به *قرب الهی* برسد. پس وقتی خداوند می‌فرماید: با من *تماس* بگیرید به معنی *نفی وسائل ارتباطی* نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
یه جا خوندم هیچ چیز خوب یا بد وجود نداره و ذهن آدمهاست که خوبی یا بدی را درست میکند آیا درسته این حرف؟ یعنی: *زیبائی صداقت* و *طهارت* و *شجاعت* ... و *زشتی دروغگوئی* و *سرقت* و *فحاشی* .... *تابع* ذهن افراد است و لذا تلقی مردم از آنها *یکسان* نیست؟ آیا قضاوت افراد مختلف نسبت به *کار قابیل* و *کار شمر* می‌تواند فرق داشته باشد؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
منم این سوال رو دارم. به علاوه یک سری کارها که برای سلامتی شون ضرر داره ولی به هیچ وجه حاضر به همراهی برای رفع مشکل یا پیگیری نیستن و بچه ها مخصوصا پسرها کاملا از پدرشان الگو میگیرن. با آقایون در این حالت باید چطور برخورد کرد؟ *الناس أعداء لما جهلوا* مردم با هر چیزی که *نمی‌فهمند* دشمنی می‌ورزند، پس افراد دلسوز باید به یکدیگر کمک کنند تا همه *عاقل* و *عالم* و *بالغ* شوند تا خودشان از هر *زیانی* خودداری کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
درمورد اینکه به یکی از دوستان فرمودین که با اولین خواستگار دارای عقاید مذهبی ازدواج کنند. ایا همچین چیزی ممکنه؟ حتی در خرید لباس و وسایل ابتدایی هم سلایق افراد متفاوته و هر فرد از یک چیز با ویژگی های متفاوت خوشش میاد چطور ممکنه با هرکسی که میاد ازدواج کنیم در حالیکه اصلا مورد پسند نیست یا مثلا هیچ تناسبی به لحاظ فرهنگی و خانوادگی با دختر خانم ندارد؟ ۱ـ ازدواج *دو گونه* است: اول: همسرگزینی بر اساس *سلیقه* خود، دوم: همسرگزینی بر مبنای *تکلیف الهی.* ۲ـ از نظر اسلام، رعایت *خطوط قرمز* برای *مجوز* ازدواج *کافی* است و *محسنات* دیگر ربطی به کفویت ندارند. ۳ـ اگر این *دروغ* روانشناسان و جامعه شناسان را *باور* کرده باشید که انسان *محصول وراثت و محیط* است، همانطور که شما فرمودید: باید دو نفر از یکدیگر خوششان بیاید و به هم *علاقه* پیدا کنند و سلیقه‌هایشان مثل هم باشد. ۴ـ اما اگر بر مبنای *تعقل* خودتان و فرموده *تمام* أنبیاء و مرسلین و *تمام* آیات قرآن بفهمید که سرنوشت انسان *فقط تابع عملکرد خود اوست،* پس برای ازدواج اسلامی، داشتن *مجوز* کافیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
سوالات ... جواب داده میشن؟ آخه جواب چند تا سوال و مایلم بدونم اما پاسخ داده نشده به خاطر کثرت نامه ها باید برای رعایت نوبت، صبور باشید 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در سوره ناس از شر وسواس جن به خدا پناه می بریم. یک *پیام* این *پناه بردن* اینست که آنها (شیاطین جن و انس) *فقط* وسوسه می‌کنند اما *مسئول* هر گونه *غفلت* و *انحراف* و *تخلفی* فقط *خود فرد* است. لذا إبلیس می‌گوید: مرا *ملامت* نکنید خودتان را ملامت کنید زیرا من فقط *دعوت* کردم و شما با اینکه *دروغگوئی* مرا می‌دانستید مرا پذیرفتید اما به سخن و دعوت *خالقتان* با اینکه می‌دانستید *حق* است، بی‌إعتنائی کردید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات استاد *از ابراز محبت و تبریک تمام عزیزان تشکر می‌کنم.* امیدوارم همگی لایق و قابل *عنایت خاص* حضرت *أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه باشیم. 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
وقتی عملی یا حرفی در مقابل دیگران می خواهیم انجام بدیم، چطور تشخیص بدیم اون حرف یا عمل کمک هست یا دخالت ... اگر *مطالبی* را که مطرح می‌کنید مبتنی بر *اطلاعاتی* است که از *مخاطب* در ذهنتان دارید، نوعی *دخالت* است، اما اگر جنبه *کلی* داشته باشد و یا به صورت *پرسشی* مطرح شود، چنین احساسی را به مخاطب منتقل نمی‌کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد اینکه در انتهای این فراز فرموده مرا در روز حاکمیت دین بیامرز ، یعنی چه؟ ... ۱ـ ظاهرا منظور از *یوم الدین* (روز حاکمیت قطعی تمام دین بر تمام هستی) *روز قیامت* است. *يَسْئَلُونَ أَيَّانَ يَوْمُ الدِّينِ؟* (۱۲) *يَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ يُفْتَنُونَ* (۱۳) *ذُوقُوا فِتْنَتَكُمْ هذَا الَّذي كُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ* (ذاریات/۱۴) ۲ـ خواستن *آمرزش* در آن روز، احتمالا به این معناست که *در اینجا* من باید *توفیق استغفار* و *توبه* را پیدا و آن *قابلیت* و *لیاقت* را در اینجا *إحراز* کنم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اینکه ما در بعضی موارد باید به عرف جامعه مون رجوع کنیم و آن را معیار برای عمل قرار دهیم را متوجه نمیشم ۱ـ مسلمان، *تکالیف* خود را فقط بر اساس *عقل* و *شرع* تشخیص و انجام می‌دهد و در میان علماء، *عرف* به عنوان یک *منبع مستقل* برای تشخیص احکام مطرح نیست. ۲ـ منظور از *عرف* نظر *عقلاء مردم* است و شامل *تمام مردم* نمی‌شود. ۳ـ *عرف* فقط برای *مجتهدین* می‌تواند در *استنباط* برخی از احکام، کمک کننده باشد، اما برای مردم عادی، ملاک نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
روز حاکمیت دین. اگر قیامت را نه در آخر عالم که مبدأ و مبناء همین عالم بدانیم در این صورت، دعای حضرت را نباید حواله به آینده داد که هر روز، حاکمیت دین است. شیطان نمی تواند حاکمیت دین در میان نوع بشر را تغییر دهد. بنابراین دین بر همه عالم حاکمیت دارد و یکی بیشتر هم نیست. سئوال، با وجود شیاطین انس و جن، حاکمیت دین چگونه قابل تفسیر است؟ به نظر می رسد پاسخ این باشد که در حرکت جوهری عالم، در تمام تحولات عالم، (مثل کربلا) این دین الهی است که حاکمیت می یابد. امیرالمومنین فرمایشی قریب به این مضمون دارند که در هیچ نبردی با دشمن مواجه نشدم مگر آنکه پیروز بودم. سلام و برکات الهی بر شما. ضمن تشکر از توضیحات شما استاد ارجمند، غالب مترجمین و مفسرین، *دین* را معادل *جزا* گرفته‌اند، در حالی که حضرت *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله، آن را *حُب* و *بغض* (عاقلانه و بر خواسته از فطرت) فرموده‌اند. پس ظاهرا *فقط* آن *زمانی* که *تمام جن و إنس* بدون استثناء *تمام حب و بغض* منطقی خود را فقط بر مبنای *حق* ابراز می‌کنند (و همه غافلین *نادم* اند و تمام مستضعفین از *مستکبرین* و گنهکاران از *شیطان* و مجرمین از *صاحبان رسانه‌* و مردم از *اکابر* خود، ....... *شکایت* و *بیزاری* می‌جویند،) و تمام افراد جن و إنس، *مطیع* فرمان الهی هستند، فقط آن روز، *یوم الدین* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در طرز لباس پوشیدن یا چگونگی ظاهر شدن در جمع خانوادگی یا حتی مدل آراستگی مان باید جوابگوی خانواده باشیم ؟ گویا باید با آنها تراز شویم البته شاید کلمه مناسب‌تر اینجا شأن خانواده باشد تا عرف؟ ... بله، اصطلاح فقهی درست همان *شأنی* است که فرمودید. مؤمنات باید *شئونات* خودش را (در خرید وسائل و تجهیز منزل و در تمام ابعاد زندگیش) به درستی بشناسد و رعایت کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
چطور دیگران را ببخشیم. گاهی اوقات دیگران در حق ما بدی میکنند از روی نادانی.‌اما گاهی آگاهانه و از روی بغض و کینه است ... ۱ـ اگر مسافر کنار پنجره هواپیمای بر فراز آسمان باشید، هرگز *گفتار* و *رفتار* مردم روی زمین را *نمی‌شنوید* و *نمی‌بینید* و لذا هرکز ناراحت هم نمی‌شوید. ۲ـ بکوشید آنقدر *روح* و *معنویت* خودتان را *بالا* ببرید که کمترین حساسیتی نسبت به دیگران نداشته باشید. ۳ـ اینکه فرموده‌اند: *ببخشید* تا *بخشیده* شوید را دائما به خودتان یادآوری کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2