eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
157 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6030408982965782072.pdf
129.5K
۶۰۵ 💥کارهای هفتگی یک خانم درخانه کدامند؟ 🍃واژه: ریزی روزانه @dr_ghofrani2
۶۰۶ 💥بشر ، در آستانه رسیدن به « یوم الدین » است. روزی که « دینداری فطری » از « درون » هر فرد بجوشد و از درون همه مشتاق و مطیع و تابع حق باشند. لذا « بهشت » سرایی « بدون حکومت » است.زیرا همه جلوه و آیت الهی هستند و هیچ منیت و نفسانیت و تضاد و تناقض و کینه ای نسبت به هیچ چیز ندارند و همه جلوه « سلام » و اسلام هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۰۷ 📌همراه با نظرات شما سوره مبارکه فرقان آیه ۶۳ وعباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبّر بر زمین راه می‌روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند) 📌همراه با نظرات استاد أحسنت به شما. آری همین آیه است که برای « عباد الرحمن » دوازده سیزده نشانه اعلام فرموده است. پس « عبادالرحمن » خودشان را با همسر و والدین و فرزندان و بستگان و دوستان و دشمنان طرف نمی بینند و « تمام بلاها » را « آزمون الهی » تلقی می کنند و مؤمنانه و صبورانه (مثل حضرت ابراهیم صلوات الله علیه) از میان هر « آتشی » با توکل به خدا، سالم عبور می کنند. موفق باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۰۸ 📌همراه با نظرات شما بسم الله الرحمن الرحیم Surah Al-Qasas, Verse 55: وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ لَا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ و هرگاه سخن لغو و بیهوده بشنوند، از آن روی می‌گردانند و می‌گویند: «اعمال ما از آن ماست و اعمال شما از آن خودتان؛ سلام بر شما (سلام وداع)؛ ما خواهان جاهلان نیستیم! 📌همراه با نظرات استاد أحسنت به شما. کلام حق چقدر زیبا و منطقی و برای عبور از کدورتها راهگشاست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۰۹ خير يعني چه ؟ و خیر چیست؟ و « الخیر فی ما وقع » یعنی چه؟ قرآن می فرماید: « فقط خداوند خیر است »: وَ اللَّهُ خَيْرٌ خداوند « خیر مطلق » است، یعنی او: « بهترین روزی دهنده »: وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقينَ، « رزق او بهترین رزق »: وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ، « بهترین فرصت دهنده »: وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمينَ، « بهترین گشاینده »: وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحينَ، « بهترین نگهبان »: فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظاً، « بهترین حمایت کننده »: وَ هُوَ خَيْرُ النَّاصِرينَ، « بهترین آمرزنده »: وَ أَنْتَ خَيْرُ الْغافِرينَ، « بهترین مهمان پذیر »: وَ أَنْتَ خَيْرُ الْمُنْزِلينَ، « بهترین طراح نقشه های موفق »: وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرينَ، و « منطقی ترین احکام و زیباترین حاکمیت و حکومت و حکمیت »: وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمينَ، « بهترین جداکننده حق از باطل »: إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلينَ، اوست و از اوست. نكته مهم: خير بودن خداوند، « مطلق » است، در حالی که « شر »، أمری « نسبی » است، پس نمی تواند « متضاد » خیر باشد. یعنی همانطور که خداوند « ضد » ندارد، « خیر » هم « ضد » ندارد و « شر »،« ضد خیر » نیست. زیرا« خیر »،« بهترین و تمام خوبی » و « بالاتر از تمام خوبی ها » است. پس اینکه قرآن می فرماید: « إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ » یعنی: زندگی انسان باید به سوی « خیر مطلق » باشد. آنکه « خوب » است هنوز در معرض « تضاد با بدی » است، اما « خداوند » چون « خیر مطلق » است لذا در تضاد با چیزی نیست. پس انسان باید در مسیر « خیر » قرار بگیرد تا از هر « تضادی » در أمان بماند و به « آرامش » برسد و مظهر اسم « سلام » الهی شود. انسانِ در مسیر « خیر »، در واقع به « توحید » رسیده و از « تضادها » رها شده و بر « تمام نفسانیت و منیت و خودخواهی خودش »،« غلبه » یافته است. پس « مهمترین اشتباه إبلیس » این بود که با « تضاد آتش و خاک » را « خیر » تلقی کرد »: قالَ: أَنَا خَيْـــرٌ مِنْهُ خَلَقْتَني‏ مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طينٍ، در حالی که: « لباس تقوا، خیر است »: وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَيْرٌ پس « خیر »،« هر کار و هر چیزی » است که « نگاه » انسان را « متوجه نظر و رضایت خدا کند » و او را از هر نوع « رودرویی با غیر خدا » و از « تضادها » برهاند. پس مؤمن، نباید « أهلِ ذهن گرایی و خیالبافی و مقایسه باشد » تا از « خوبی هایش »،« مغرور » و از « بدیهایش » مأیوس نشود. « خوبیها و بدیها » همیشه « با هم » و « در نزاع با هم » هستند. اگر فرد عاقل و مؤمنی بتواند خود را از این « تضاد و جدال » برهاند و خود را در مسیر « خیر » قرار دهد، به جای « أثرپذیری » و « منفعل و جوگیر بودن و آشفته شدن »،« أثرگذاری » فعال و جذاب می شود و در مواجهه با مصائب و ناسزاها، « از کوره به در نمی رود » و با خودش « دچار چالش » نمی شود و « هر حادثه ای » را از « مبدأ خیر » و برای « آزمایش خودش » می بیند و « مــشکلات » و حتی « شهادت عزیزانش » را « جز خیر و زیبایی » نمی بیند. لذا عاقلانه و عاشقانه فریاد می زند: « الخیر فی ما وقع » و « ما رأیت إلا جمیلا.» پس چنین مؤمن عاشقی، در هر شرائطی از زندگیش، خودش را با « نظر و کلام و رضایت خالقش »،« تنظیم » و « تراز » می کند و « فقط خیر » را آن هم از آن « مبدأ خیر » می خواهد: رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقيرٌ. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۰ ۶۰۱ 📌همراه با نظرات شما سلام علیکم ۲۳۶/بقره . . . حقا علی المحسنین این بر نیکوکاران الزامی است یعنی تکلیف نیکوکاران است ۲۴۱/بقره . . . حقا علی المتقین این بر متقین الزامی است یعنی تکلیف متقین است هر دو آیه تکلیفی را به عهده ی محسن و متقی میگذارد که هنگام طلاق متاع بالمعروف به زن مطلقه بدهد 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. أحسنت. پس می بینید که « حق و تکلیف » دو روی یک سکه هستند. یعنی هر فردی، « هم مجموعه ای از مجوزها را دارد » و « هم مجموعه ای از تکالیف » را به عهده دارد. به عبارت دیگر، متقین و محسنین، « اجازه » ندارد « تکلیف » هم ندارند که به « دختری که عروسیش به هم خورده »،« کالایی » را هدیه بدهند. اما همین محسنین و متقین، مجازند و مکلفند به « عروس خودشان که عروسیش به هم خورده »،« تکریم و بخشش » داشته باشند و برای خود « با رعایت این دستور الهی » امتیاز بگیرند. خلاصه اینکه « حق »، گرفتنی و دادنی نیست و باید « رعایت » شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۱ ۶۰۹ سلام عرض میکنم باتوجه به اینکه فرمودید خیرضدشرنیست پس ضدشرچی میشه ..اینکه بگویبم خیرهرچیزی است که از جانب خدا باشد وشرهرچیزی است که من دون الله باشددرست نیست ؟دراین صورت میشوند ضدهم. عرض شد که قرآن می فرماید: وَ اللَّهُ خَيْـــرٌ وَ أَبْقى ، یعنی خداوند، « خیر مطلق » و « خیر بیکرانه » است. و « مطلق »،« متضاد و مانند » ندارد. لذا در دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه باید بگوئیم: فَإِنِّي لَا أَجْعَلُ لَكَ ضِـــدّاً، وَ لَا أَدْعُو مَعَكَ نِـــدّاً (دعای ۲۰/جمله ۲۳) اما « شر »، یک امر « نسبی » و « عدمی » و « ذهنی » است. یعنی در عالم هستی، « اصلا هیچ شری » وجود ندارد. بلکه نسبت چیزی به چیز دیگری، در « ذهـــــن بشر »، شر تلقی می شود. پس « خیر »، حقیقی است اما « شر »، یک أمر کاملا « ذهنی » است. لذا مؤمنین متمسک به قرآن و أهل البیت صلوات الله علیهم، « خلقت إبلیس، شیاطین، میکربها، ویروسها، باکتریها، أنگلها، ابن ملجم ها، یزیدیان، شمرها » و « انواع بیماریها و مشکلات و مصائب » را هرگز « شر » تلقی نمی کنند. بلکه همه آنها را هم جلوه « رحمت عالمانه و حکیمانه » الهی می دانند. امیدوارم خداوند متعال با « همین توضیح مختصر » این مطلب مهم و سنگین را برایتان روشن فرماید. 🍃واژه: سجادیه_۲۰ @dr_ghofrani2
۶۱۲ ۶۱۱ 📌همراه با نظرات شما باسلام وتشکر خدارو شکر که لطف کرد وفهم این مطالب ارزشمند را بوسیله شماروزی ماکرد... پس بااین وجود هیچ خیری برای مانیست مگراینکه بی من شویم وفنای لله وتا به این باورنرسیم که ماچیزی جز جلوه خدانیستیم خیری دریافت نمیکنیم وماوقتی ازمقایسه کردن خلاص میشویم که من نباشدکه بخواهیم باکسی یاچیزی مقایسه کنیم نگاهمان فقط به خالق همه خوبیها باشد وحتی نمی شود گفت خود را بااوطرف ببینم چون دیگر من وجود ندارد ..بازهم متشکر وممنون 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. از حسن ظن و اظهار نظر شما متشکرم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۳ ۶۱۱ چرا در آیه ۲۱۶ بقره خداوند خیر را مقابل شر آورده؟ سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه در قرآن، « الله » در کنار « شیطان » قرار گرفته به این معنی نیست که این دو، « دو چیز » هستند و « متضاد » یکدیگرند. « هستی » و « نیستی » هم « متضاد » یکدیگر نیستند زیرا « نیستی » مخلوق ذهن بشر است و حتی « واقعیت » هم ندارد.(تا چه رسد به حقیقت) در آن آیات هم ، با اینکه « خیر » در کنار « شر » آمده اما « متضاد » یکدیگر نیستند زیرا « شر » مخلوق ذهن بشر است و « و اقعیت » ندارد. به عبارت دیگر : هیچ شری در نظام حکیمانه الهی نیست. پس : « الخیر فی ما وقع » و « ما رأیت إلا جمیلا » باید از دروس مهم مقاطع مختلف دانشگاهی باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۴ سلام وادب استاد بزرگوار لطف می کنید راجع به محبت صحبت کنیم وابعاد محبت مادری که ازلحاظ جسمی وخوراکی محبت می کند محبت بیشتری کرده یا مادری که علاوه براینجور محبت ها هرچند کمتر اما با شرکت درمراسم مذهبی فرزندانی انیس باقران تربیت کرده که اهل گذشت ومدارا و چشم پوشی هستند آیا اینکه دختری تربیت کنی اهل رعایت آداب اسلامی ودراختیار مردی قرار دهی بزرگترین محبت نیست ؟ از پدرومادری که ۳۰ سال زحمت کشیدند بازهم باید توقع داشت ؟؟؟ سلام و رحمت الهی بر شما. تمام تلاشهای والدین و محبت آنان به فرزندانشان و تمام تلاشها و زحماتی که تمام افراد خوب و مؤمن در عرصه های مختلف خانوادگی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خدماتی، نظامی، جهادی، بهداشتی و پزشکی و مهندسی و عرصه های دیگر انجام می دهند، « هر قدر که ارزشمند و خوب » باشند، مشروط به اینکه « نیت کار و شکل کار » آنها، « عاقلانه و صادقانه و مؤمنانه و مجاز و مداوم » باشد، « زاد و توشه آخرتی » آنها را تأمین می کند. اما اگر والدین و افراد جامعه، « بیشترین و سخت ترین کارها و مبارزات و مجاهدتها و سختی ها » را انجام بدهند و یا تحمل کنند اما، « نیتشان یا شکل کارشان »،« عاقلانه و صادقانه و مؤمنانه و مجاز و مداوم » نباشد و کارشان را با « منت گذاردن » و « اذیت کردن » و « ریاکاری » خراب کنند، « تمام زحمات و صدقات » آنها « باطل » می شود. مثل طلحه و زبیر و برخی از اصحاب تمام پیامبران و برخی از انقلابیون و مجاهدینی که منحرف شدند و ریزش کردند. لذا حضرت ابراهیم صلوات الله علیه فرمودند: هرگز نمیرید مگر اینکه « تا آخرین لحظه عمرتان »،« مسلمان » و « تسلیم دین الهی » باشید: وَ وَصَّى بِها إِبْراهيمُ بَنيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى‏ لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (بقره/۱۳۲) پس همه با هم برای والدینمان و برای خودمان از خداوند بخواهیم که « زحمات و صدقات » آنها و ما، با « رفتار خودخواهانه و غیر مجاز »، « باطل » نشود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۵ ۶۱۴ چطور تفاوتهای فردی فرزندان درک کنیم،طوریکه موجب مقایسه نشه تا دلخوری پیش نیاد؟ والدین باید فقط « مراقبِ گفتار و رفتار خودشان » باشند و « عاقلانه و منطقی و مؤمنانه و طبیعی » عمل کنند. اما برای اینکه « رفتارشان » با مخاطبان مختلف (والدین، همسر، طفل، جوان، بزرگسال، سالم، بیمار، جاهل و ...)،صالح و شایسته و مناسب باشد، باید با قرآن و کتب معتبر حدیث و کتب عالمانی که در کارشان « مجتهد » بوده اند، « انس » روزانه و پیگیر داشته باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۱۶ 💥آهای اهالی محترم و مؤمن و مشتاق گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار: در آخرین لحظات ماه نورانی و پر برکت شعبان هستیم. پذیرایی شامگاه « *موکب أربعینی* » روز *۲۸ ماه شعبان* ما اینست که: بفرمائید از این عبارت پایانی *مناجات شعبانیه* که عرض می کنیم: وَ أَنْ تَجْعَلَنِي *مـمن:* (خدایا مرا متحول کن و قرار بده از آنان که:) ۱ـ *يُدِيـــــــــــمُ ذِكْــــــــــرَكَ،* (ادامه دهندگان دائمی یـــاد تو هستند.) ۲ـ وَ *لا يَنْقُـــضُ عَهْـــــــــــــدَكَ،* (عهـــــــــــــــد تو را نــمی شکنند.) ۳ـ وَ *لا يَغْفُـــــــلُ عَنْ شُكْــــــرِكَ،* (از قدردانی نعمتهای تو غافل نمی شوند.) ۴ـ وَ لا يَسْتَخِـــــفُّ بِأَمْـــــــــرِكَ،* ( أمــــر تو را کوچـــک نــمی شمارند.) چه نکاتی را می توان استنباط کرد؟ حی علی النشاط. 🍃واژه: ۲۸ @dr_ghofrani2
۶۱۷ ۶۰۰ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار؛ عرض شد: در سوره « *فلــق* »، باید « *از شـــر تــمام مخلوقـــات* » به خداوند پناه ببریم. « *مِـــن شـــر مـــــــــــا خلـــــــق* » پرسش این بود که: چگونه ممکن است وجود مقدس رسول أکرم صلی الله علیه و آله و وجود مکرم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه و قـــرآن و مقام معظم رهبری و علماء و اساتید و والدین و فرزندان و دیگر عزیزان، برای ما « شــــر » باشـند و به مـــا آسیب بزنند؟ ضمن تشکر فراوان از پاسخهای قابل تأمل و پر نکته ای که برخی از أعضاء محترم ارائه کردند، ۱ـ همانطور که شما هم اشاره کردید، « *خداوند علیم حکیم، چیزی به نام شــر نیافریده* » ۲ـ آن مواردی را هم که *یکی از أعضاء محترم* از قرآن برای *فرعونیان* مطرح فرمودند، (فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ *الطُّوفانَ وَ الْجَرادَ وَ الْقُمَّلَ وَ الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ)* ، « تماما *آیات و معجزات حکیمانه و گوشمالی الهی* برای به هوش آمدن آنها بود و « *شرارتی* » در آنها نبود. ۳ـ به نظر می رسد: « *متضرر شدن انسان از هر مخلوقی* »، فقط به خاطر « *نـــگاه غیر توحیدی* » به آن مخلوق است. پس رسول أکرم صلی الله علیه و آله را اگر « عبد و سید رسولان الهی و سرور کائنات » نبینیم، دچار خسارت می شویم، اگر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را پاره تن پیامبر و اُم أبیها نبینیم، خود را به کور دلی کشانده ایم، اگر قرآن را کتاب زندگی نبینیم، به خودمان خسارت زده ایم، اگر أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه را « خدا » ببینیم و تالی تلو پیامبر نبینیم، شر و خسارت و *حتی باعث نجاست ماست* ، در طول این چهل و یک سال پس از انقلاب، افراد مهمی با بحث ولایت فقیه سقوط کردند و تمام زحمات و مجاهدتهای خود را باطل کردند، پس شاید بتوان گفت که: « *ریشه تمام شرور* »،« *نـــگاه غیر عقلانی و شرک آلود* » به *هر مخلوقی* است. پس این سخن درستی که: « *بیشترین أهل قبور* » در « *اثـــر چشم (نگاه غیر عقلانی و شرک آلود)* » نعمت زندگی و حیات طیبه را از دست داده اند، پس *چشم دیگران به من زخم نمی زند* بلکه این خود من هستم که اگر « *نگاه و نظر و رأی و بصر* » خودم را (نسبت به هر مخلوقی) *خودخواهانه و جاهلانه* به کار بگیرم، حتما *به خودم زخم می زنم و خسارت وارد می کنم و دچار شر می شوم.* 🍃واژه: غیر عقلانی @dr_ghofrani2
۶۱۸ 💥 قابل توجه تمام أعضاء محترم گروه: آیا « محبت » (مثلا میان زن و شوهر)، ۱ـ می تواند دو طرفه باشد. ۲ـ بهتر است دو طرفه باشد. ۳ـ محال است دو طرفه باشد. ۴ـ حتما دو طرفه می شود. هر کدام به چه دلیل؟ پرسش ضمیمه: اگر انسان این « یکطرفه » بودن « تمام افعال و أعمال » را بفهمد در رفتارهای عبادی و روابط خانوادگی، شغلی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تبلیغی ... خودش به چه « صفت » بسیار ارزشمندی دست پیدا می کند؟ لطفا فقط و فقط با « یک کلمه » پاسخ دهید. 🍃واژه: یکطرفه یا دو طرفه @dr_ghofrani2
۶۱۹ ۶۱۸ 📌همراه با نظرات شما محبت ابتدا یکطرفه است اما اگر تا آخر هم یکطرفه باقی بماند دوام نخواهد داشت. لااقل برای مثال زن و شوهر که بنظرم اینجوری است،صدبار دویست بار اگر یکنفر محبت کند و محبت نبیند دیگر به محبت یکطرفه خود ادامه نمیدهد. اینجا هم تاکید بر عشق و محبت دو طرفه شده 📌همراه با نظرات استاد ولي امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و حضرت جواد الأئمه صلوات الله علیه و حضرت نوح و حضرت لوط علیهما السلام به همسرانشان یکطرفه احترام گذاردند و محبت کردند مشکلی هم در این جوشش پیدا نکردند. 📌همراه با نظرات شما محبت همیشه یکطرفه ست و در این یکطرفه بودن همیشه یک نفر صادر کننده و یک نفر گیرنده دارد.....با جریان پیدا کردن محبتِ یکطرفه ارتباط شکل میگیرد.....حال گاهی زن ارتباط برقرار میکند گاه مرد.....درست متوجه شدم استاد؟ 📌همراه با نظرات استاد درست است و چه خوب و عالی است اگر هر دو نفر، محبت خود را (اگر دارند) یکطرفه ابراز کنند. 🍃واژه: یا دو طرفه @dr_ghofrani2
۶۲۰ ۶۱۸ 📌همراه با نظرات استاد .......... با سلام و احترام شما بفرمایید سهم همسر حضرت لوط علیه السلام. از دختران بسیار خوبش چقدر است؟ و چه < خیری > برای او داشتند؟ ........... اگر یادتان باشد گفتیم هر « دارایی » باید برای اثبات داراییش، آن دارایی را (یکطرفه) « ابراز » کند. ............ ببخشید در ابراز محبت و در ابراز هر نوع « دارایی »، نباید « توقع » داشته باشیم. ..........هر نوع توقعی، بــــــــــــــــــد است. اما « انتـــــــــظار » خوب و مجاز است. .........آیا با قبول یکطرفه بودن هر فعلی « قانون عمل و عکس العمل » زیر سوال میرود؟ خیر ، بلکه بازخورد هم یک « حرکت یکطرفه » و در « امتداد همان حرکت اصلی » است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۱ ۶۱۸ با سلام و احترام و تشكر بسیار فراوان از أعضاء محترم و فعال و با نشاطی که به پرسش امروز « یکطرفه نظر » دادند. این بود که: آیا « محبت » (مثلا میان زنان و شوهران)، یکطرفه است؟، دوطرفه است؟، می تواند دو طرفه باشد؟، بهتر است دو طرفه باشد؟ : با اینکه هر فعل، عمل، ارتباط، جریان، حرکت، ابراز، ظهور و مهر و محبتی، حتما « دو طـــرفِ » (دهنده و گیرنده، گوینده و شنونده، مبدأ و مقصد) دارد، اما هر فعلی، هر عملی، هر ارتباطی (چه صوتی، چه تصویری، چه نوری، چه فیزیک، چه ریاضی، چه شیمیایی، چه سیاسی، چه مرئی، چه نامرئی)، هر جریانی (چه برقی، چه آبی، چه گازی، چه امواج تلفنی و رادیویی و مخابراتی)، هر حرکتی (چه مادی، چه عاطفی و چه معنوی)، هر ابرازی، هر ظهوری، هر مهری، هر محبتی، چه از طرف خداوند و چه از طرف انسان و چه از طرف سایر مخلوقات، در هر شرائطی، حتما و قطعا « فقط یکـــــطرفه » امکان دارد و « ارتباط دو طرفه »،« محــــــال » است و اصلا شدنی نیست. از کوزه همان برون تراود که در اوست. لطفا « اعتراضــــات » و یا « تأئیـــــدات خود را با « آیات قرآن » بفرمائید 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۲ ۶۱۸ 📌همراه با نظرات شما سلام علیکم من متوجه نمیشم اینکه ارتباط دو طرفه محال است یعنی چی؟ یعنی امکان نداره دو طرف همزمان بهم محبت کنن؟ 📌همراه با نظرات استاد درست می فرمائید ممکن است و « خیلی بهتر است » که هر دو طرف، « علم و معرفت و انصاف و صداقت و شعور و محبتشان » را « یکطرفه » (و قربه الی الله) ابراز کنند، اما « ابرازِ » هر کدام از آنها، « یکطرفه » است و هیچ ربطی به رفتار طرف مقابل ندارد. (نباید داشته باشد.). قطار مترو با اینکه « دو سر » دارد اما « در هر لحظه » فقط به « یک سمت » می تواند حرکت کند. مثلا دیگر : در مسابقه « طناب کشی » هر دو طرف طناب را به سمت خود می کشد (نیت و قدرت خودش را ابراز می کند)، اما طناب فقط به آن سمتی می رود که « نیرویش بیشتر است. » که اگر نیروی دو طرف برابر باشد، شاخص، ثابت می ماند. درست است، مثل « هر گُلی » که عطر و بوی خودش را متصاعد و منتشر می کند و کاری به گُلها و گیاهان دیگر ندارد. (نباید داشته باشد.) 📌همراه با نظرات شما پس با این تفسیر امتحان بسیار سختی است و هر کسی از عهده اش برنمی آید 📌همراه با نظرات استاد بر عکس، پس کار بندگی، بسیار ساده است. کافی است هر نمازگزاری، فقط مراقب نماز و روز و عبادت خودش باشد و کاری به کار دیگران نداشته باشد، کافیست هر ورزشکاری فقط مراقب رفتار درست خودش باشد. کافیست هر دانش آ»وز و دانشجویی فقط مراقب رفتار خودش باشد. کافیست هر زن و شوهری فقط « نقش و تکالیف خودش » را درست بشناسد و آنها را درست انجام دهد. وقتی شما دور یک میدان یا دور خودتان می چرخید، هر لحظه « فلش بردار حرکت شما »، یکطرفه است. پس « هر منحنی » و « هر بُرداری »، فقط « یک جهت » دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما سلام و صبح بخیر استاد بااین قسمت نظر شما کاملا موافقم که باید خالی از هرگونه توقع به دیگری محبت کرد و این معیار را برای سنجش محبت حقیقی معیاری درست میدانم چون درغیراینصورت خالص برای طرف مقابل نیست و ناشی از حب نفس است و مقاصد شخصی. ولی قبول کنید که محبت کردن به آدمی که قدر محبت نمیداند کارسختی است که فقط ازیک آدم مهربان مخلصی مثل امام حسن مجتبی روحی فداه برمی آید! مگر اینکه خالصا مخلصا نگاهت الهی باشد و از توقع جبران یا تشکر خالی شده باشی!!👌☘ 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما و صبح شما هم بخیر. اگر « نــگاه » ما فقط به خدا باشد و « نیت » ما فقط برای تکامل و تعالی و تقرب خودمان باشد، دیگر فرقی نمی کند که مخاطب مهر و محبت و انصاف و إطعام و انفاق شما، انسان فهمیده باشد یا نفهم، انسان باشد یا حیوان یا گیاه یا محیط زیست، سالم باشد یا بیمار، عاقل باشد یا دیوانه، انسان عاقلی که « اصل یکطرفه بودن » را می فهمد مثل « شیشه عطری » می ماند که بوی خوشش، « یکطرفه » منتشر و متصاعد می شود و همه را تحت تأثیر قرار می دهد و اولا: کاری به « بوی بد » اطراف ندارد، ثانیا: به افرادی که به خاطر « سرماخوردگی » بوی خوش را استشمام نمی کنند هم کاری ندارد. و هر زن و شوهر و هر مؤمنی باید « مثل اویس قرنی » و « مثل سیب گلشاهی »، برای خودش (با رفتار عاقلانه و زندگی مؤمنانه)، معطر و خوشبو شــــــود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۴ 💥دعـــــوت عمومی از تمام افراد بسیار محترم گروه: لطفا « زن و مرد، پیر و جوان، متأهل و مجرد، دانشگاه رفته و سالم مانده!!، سالم و بیمار، پولدار و بی پول، صاحبخانه و مستأجر » بپذیرید که امروز برای « هر کاری که انجام می دهیم »، (پاکیزگی، پاکی، زیبا و جذاب بودن، معطر بودن، خوش اخلاقی، خندان بودن، شاد بودن، آراستگی، آشپزی، خیاطی، نظافت، همسرداری، بچه داری، رانندگی، سلام کردن، مهربان بودن، انفاق کردن، شاکر بودن، ذاکر بودن، با وضو بودن، و برای هر کار خانوادگی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنری، آموزشی ... »، از هیچ یک از افراد اطرافمان، « هیچ توقـــــعی » نداشته باشیم. و در پایان امروز خودمان را منصفانه ارزیابی کنیم و به خودمان « نمره » بدهیم. یا علی و یا زهرا 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۵ ۶۲۴ استادگرامی ان شاء الله اگر خدا کمک کرد و من آدم بی توقعی شدم و اهل محبت و کارخیر یکطرفه با آدمهایی که بخواهند از این ویژگی خوب سوءاستفاده کنند چه برخوردی باید داشت؟ « سوء استفاده » یعنی چه؟ آیا « سوء استفاده » از اینهمه رحمت و نعمتهای غیر قابل شمارش الهی، به خداوند لطمه می زند؟ آیا « سوء استفاده » از آن همه لطف و محبتی که پیامبر أکرم صلی الله علیه و آله به مهاجر و انصار داشتند، به عظمت ایشان لطمه زد؟ آیا « سوء استفاده » از آن همه « عدالت و نرمش حکیمانه ای » که أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه نسبت به عموم مردم و منافقین ابراز داشتند چیزی از عظمت ایشان کاست؟ آیا « سوء استفاده » از نور خورشید به خورشید لطمه می زند؟ « سوء استفاده » از خوبیهای شما، دیگران را به جهنم واصل می کند؟ آیا شما باید ناراحت باشید؟ « سوء استفاده »، چماق سنگینی است که روشنفکران دست پرورده استکبار با آن مانع رشد مردم شده و می شوند. 🍃واژه: استفاده @dr_ghofrani2
۶۲۶ ۶۲۱ استاد یعنی هر ابرازی یک طرفه س و تا الان مشکل ما این بوده که گمان میکردیم دو طرفه س ؟ « تاکید بر بازخوردها » و « اصرار بر لزوم دو طرفه پنداشتن محبت » از آموزه ها و تلقینات شیطانی روانشناسان در دانشگاه و رسانه ها است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۷ ۶۲۴ با سلام و تشکر استاد لطفا در مورد فرق انتظار و توقع میفرمایید؟ و این ضرب المثل که میگه: خوبی که از حد گذشت، نادان خیال بد کند ممنون میشم « انتظار »،« امید عاقلانه » به « اجابت » یک « دعا »، بدون کمترین « طلبکاری و توقع نفسانی » است که فرد « منتظِر » را « موظف و مکلف » به « فراهم آوردن شرائط » می کند. مثل انتظار شیعیان در « تعجیل ظهور آخرین حجت الهی » که آنان را به « بالابردن لیاقت و قابلیت و ظرفیت و صلاحیت خودِ آنان »،« موظف و مکلف » می کند. اما « توقع »، اینست که فقط « منتظَر » و « دیگران » را « موظف و مکلف » بدانیم تا « بدون آمادگی و قابلیت و لیاقت و ظرفیت و صلاحیت ما »،« « خواسته ها و تقاضاهای نفسانی و طلبکارانه و غیر عقلانی » ما را برآورده کنند. مثل توقع از خداوند و والدین و همسر و فرزند و از بستگان و دوستان و از همسایگان و مردم ، که هر نوع کم لطفی و بی مهری و بی احترامی و وظیفه نشناسی و بداخلاقی و تخلف مرا تحمل کنند اما از لطف و مهر و محبت و احترام و خدمت به من « دریغ » نکنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۸ ۶۲۴ استاد من خواستم امروز تمرین عملی کنم که توقع نداشته باشم حالا این مثال رو میشه توضیح بدید: من امروز ساعت ۳ با کسی قرار دارم من نعمت های زیادی داشتم. اون ها رو بروز دادم ، و در نتیجه سر وقت حاضر شدم اما فرد مقابل ۴۰ دقیقه دیر امد. من خسته و‌کلافه شدم آیا درست است انتظار داشته باشم که او به موقع بیاید؟ یا این هم توقع است و اشتباه است. الان درست است من از دست او ناراحت باشم ؟ شما چهل دقیقه فرصت تفکر و ذکر گفتن داشتید. خیلی خدا را شکر کنید اگر فکر کردید یا ذاکر بودید و متأسف باشید از اینکه به همه چیز توجه داشتید غیر از اینکه در محضر خدا و در معرض « آزمون الهی » قرار دارید آیا اگر چهل دقیقه تأخیری که ممکن است به هر دلیل غیر عمدی رخ دهد (که برای همه ما رخ داده است) ، ناراحتی دارد، تأخیر چندین ساله ما برای انقلاب و ظهور و بندگی چقدر باید سخط و غضب و خشم الهی را به دنبال داشته باشد؟ اجازه بدهید طرف دلایل تاخیرش را مطرح کند اگر قصور یا تقصیر داشت آنگاه او را با کمال بزرگواری خود ببخشید. و اگر « دلایل منطقی نداشت » برایش « دلایل منطقی » بتراشید. لطفا این عبارت را از نهج البلاغه بیابید و اینجا با ترجمه بنویسید که آن حضرت می فرماید: قبلا « برادری » داشتم که دنیا در چشمش کوچک بود و او خودش را از سلطنت شکم رهانیده بود.... 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۲۹ ۶۲۷ سلام استاد. میشه بیشتر در مورد ضرب المثل(خوبی که از حد گذشت، نادان خیال بد کند) توضیح بدهید. سلام و رحمت الهی بر شما. به نظر می رسد مطلبی را که به عنوان ضرب المثل مطرح کردید، از إلقائات موذیانه و روانشناسانه نظام طاغوتی است که با فرهنگ اسلامی مطابقتی ندارد. دشمنی شیاطین با انسان و انسانیت جدّی است لذا « مراکز فرهنگی استکبار » سالیان سال است که برای إغفال و استحمار مردم، از اینگونه ضرب المثلهای مخرّب می سازند و در جامعه رواج میدهند. اینکه مؤمن باید رفتارش « صالح » و شایسته و متناسب با میزان تعقل مخاطب باشد، بیانی عاقلانه و منطقی است. اینکه باید با « جاهل » رفتار « سالمی » داشت، درست، اما « خوب بودن »، حدی ندارد. أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم باید سرشار از خوبی می بودند تا بتوانند مظهر أسماء الحسنای الهی باشند. طبق این جمله ای که شما مطرح کردید، « انسان نباید همیشه خیلی خوب باشد، بلکه کمی تا قسمتی دروغ و خیانت و وطن فروشی و رشوه و اختلاس و زمین خواری و دزدی و رذائلی از قبیل هم گهگاه لازم است در کارش باشد، » آیا به نظر شما این درست است؟ و امروز کدام قشر جامعه ما از این سخن استقبال می کنند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2