eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
157 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۰۲ سلام و صلوات و برکات الهی بر شما أعضاء مؤمن و با صفای گروه *جوانان مهدوی* و *وال
۱۸۰۷ لطفا میشه راهنمایی بفرمایید کدام حدیث امام صادق علیه السلام مد نظر است؟ بايد تلاش كنيد و بيان زيبای آن حضرت را (كه به نقلی امروز سالروز شهادت آن امام هم هست.) درباره *يأجوج و مأجوج* بيابيد. (زمانی كه آيات سوره كهف را مرور می كردم، متأسفانه اين حديث را نديده بودم.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۰۸ برای اینکه مشمول استغفارهای رسول الله به تمام معنا باشیم چکار کنیم؟ اگر منظورتان، برخورداری از *استغفار* رسول أكرم صلی الله عليه و آله و سلم در *آيه ۱۲ سوره ممتحنه* است، پاسخ به استناد همان آيه اينست كه: هر قدر *بانوان مؤمن* به آن *شش شرط* مطرح در آن آيه: (۱ـ شرك نورزند، ۲ـ سرقت نكنند، ۳ـ زنا نكنند، ۴ـ فرزندانشان را نكُشند، ۵ـ تهمت نزنند، ۶ـ با سنتهای *معروف* رسول أكرم صلی الله عليه و آله، نافرمانی نكنند.) بيشتر احترام بگذارند و آنها را رعايت كنند، قطعا از *استغفار* خاص ايشان بيشتر برخوردار می شوند. به طور كلی، *دريافت هر رزقی،* به *قابليت و لياقت و ظرفيت و استحقاق* و به عبارت ديگر به *طهارت و اخلاص* افراد بستگی دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۰۹ فرمودید که السابقون السابقون برای سبقت گرفتن از همسر و بقیه نیست و فقط سبقت امروز ما نسبت به دیروز ماست. در دعاها مثل دعای عهد که در خواستش رو داریم باز هم یعنی امروز خودمان نسبت به دیروزمان؟ سلام و صلوات الهی بر شما. چون قطعا *توانائي های درونی* و *امكانات و شرائط و إقتضائات بيرونی* هر فرد، *منحصر به خود اوست* و حتی *دو نفر* شرائط *مساوی ندارند،* (و اين از شگفتيها و زيبائی های بزرگ آفرينش است.)(و تمام روانشناسان هم ـ بدون استثناء ـ به اين نكته مهم *اعتراف* دارند.) پس: اولا: *مسابقه و رقابت افراد با يكديگر،* عادلانه و اصلا *ممكن نيست.* ثانيا: هر گونه *رقابتی* ، *كار غلط* و *تحقير* كننده است. (لذا در *مكتب خانه های قديم* و در *حوزه های علميه اسلامی،* هيچ رقابتی ميان افراد نبوده و نيست.) (و اصرار مدارس و دانشگاهها به ايجاد *رقابت* ميان افراد، نشانه *استكباری* بودن اين مراكز تحميلی برای *تحقير جوانان* و عامل *تكبر و افسردگی* در آنهاست.) پس به حكم *عقل و شرع* ، *هر فردی* بايد بكوشد فقط *از ديروز خودش* بهتر باشد. ۱ـ در دعای *عهد* هم شيعه ی منتظر بايد از *ديروز خودش* سبقت بگيرد و *بهتر از ديروزش* باشد: *وَ السَّابِقِينَ إِلَى إِرَادَتِهِ* وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ. ۲ـ در اواخر دعای كميل هم از خداوند می خواهيم از *آنهائی كه از ديروز خودشان پيشتازترند* (ركورد قبلی خود را می شكنند) باشيم: *حَتّى اَسْرَحَ اِلَيْكَ فى مَيادينِ السّابِقينَ* (تا در اطاعت از تو از تمام سبقت گیرندگان به سويت سبقت بگیرم.) ۳ـ در دعای ۴۴ صحيفه سجاديه هم حضرت امام سجاد صلوات الله عليه برای *ورود به ماه مبارك رمضان* می فرمايند: ۱۸) اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا .... وَ *مِنَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ.* (خدايا؛ ما را از آنان قرار ده كه در كارهای خير پيشتازند و در انجام آن كارهای خير، (از ديروز خودشان) سبقت می گيرند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
*اطلاعيه:* با سلام و احترام. نشانی كلاس *مفاهيم قرآن:* امروز *يكشنبه ۱۰ اسفند* از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵* هزينه حضور در كلاس: ۱ـ *وضو،* ۲ـ *ذكر صلوات كامل.* https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/jalasat-majma
۱۸۱۰ با سلام و احترام به شما أعضاء قدیم و جدید گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *چهل و ششمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما این بود که: منظور از *یأجوج و مأجوج* در عبارت: *إِنَّ يَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ* (کهف/۹۴) چیست؟ ضمن تشکر از پاسخ هر چند اندک شما به این پرسش نسبتا سخت. طبق آیه فوق، که *بیانی قطعی و حالیه* دارد، *یأجوج و مأجوج،* همین *الآن* در حال فسادأنگیزی و تبهکاری هستند. در کتاب *حقایق التفسیر* حدیثی از امام صادق صلوات الله علیه در ذیل این آیه نقل شده که فرمودند: *یأجوج* همان *نفس* توست که *تمایل به گناه دارد،* و *مأجوج* همان *هوا و هوس وسوسه گری* است که تو را به *نافرمانی و گناه* میخواند و میکشاند: *یأجوج، « نفسک » المائله إلی المعاصی* و *مأجوج، « هواک » فهو داعیک إلی المعاصی* پس جهان امروز، به خاطر همین *یأجوج و مأجوج* درونی مردم، غرق در *فساد و فحشاء و تباهی* است. لذا قرآن می فرماید: خشکی و دریا را دستاور بشر به *فساد* کشیده است: *ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ ...* (روم/۴۱) و ظاهرا آن *ذوالقرنینی* که بتواند این دو *عامل شیطانی* را در *درون* هر فرد مهار کند و به بند *عقل و شرع* درآورد، فقط *روح الهی و اراده ای ایمانی* است. خداوند یاریمان کند تا در این *ماه مبارک رجب* که *جهاد اصغر* در آن *حرام* است، بتوانیم به *جهادأکبر* بپردازیم و *یأجوج و مأجوج* درونمان را عاقلانه و مؤمنانه مهار کنیم. 🍃واژه: ۹۴ @dr_ghofrani2
۱۸۱۱ 📌همراه با نظرات شما در تفسیر عیاشی از مفضل روایت کرده که گفت از امام صادق علیه السلام پرسش نمودم درباره سدی که ذوالقرنین بین قوم یاجوج و ماجوج حائل کرد امام فرمود منظور تقیه است اگر به تقیه عمل کنی در حق تو هیچ حیله ای نمیتوانند بکنند و خود حصنی حصین است و میان تو و اعداء خدا سدی محکم است که نمیتوانند ان را خراب کنند. 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. با تشكر از روايت درستی كه نقل فرموديد. بله، طبق آيات سوره كهف و اين روايتی كه شما به آن اشاره كرديد، اصلا هيچ *سدی* قرار نيست ساخته شود و هيچ سدی هم قبلا ساخته نشده و اصلا هيچ سد مادی و فيزيكی و بيرونی، نمی تواند *نفوذناپذير* باشد. بلكه حضرت ذوالقرنين صلوات الله عليه، طبق صريح آيات سوره كهف، تقاضای ساختن سد (مادی و فيزيكی و بيرونی) را *رد* می كنند بلكه آنها را در ساختن *ردم* هدايت می كنند تا *مـــــردم* چنان *بصير و مقاوم و حكيم و متحد* و *حصن و دژ* محكمی شوند كه *هيچ عاملی* و هيچ *مكر و حيله و فتنه ای* نتواند در *خود* آنها *نفوذ* و آنها را *خراب* كند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۱۲ تقیه یعنی چی؟ شايد شنيده باشيد كه اشغالگران فلسيطين، (با سيستم های پدافندی) يك *سپـــر دفاعی* را به نام *گنبدآهنين* بر فراز برخی از شهرهايشان فراهم آورده اند تا *هيچ موشكی* نتواند از آن عبور كند و ويرانی به بار آورد. (البته بارها موشكهای دقيق ساخت ....... كه توسط حزب الله شليك شده از اين *سپر* عبور و نفوذ كرده و به آنها آسيب زده است.) *تقيه* هم *اوج تقوا* و *مجموعه ای* است از *عقلانيت و بصيرت و معرفت و اراده و ايمان و حكمت و همدل و اتحاد* كه *امت پشت سر رهبر متصل به خدا* را از *درون* و از *هر غفلت و وسوسه و مكر و حيله و فتنه و نفوذ و انحرافی* حفظ می كند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۷۹۰ سلام و صلوات الهی در این روز میلاد فرخنده نهمین جلوه نورانی امامت، *حضرت جواد ال
۱۸۱۳ استاد، آیا در میان قوم بنی اسرائیل به علت اینکه گاو نفس آنها ذبح نشد از درون ایشان صهیون متولد شد......یا اینکه.. نیاز به پرستش وجود داشت ولی آنها .، به غیر خدا مشغول شدند و ماجرا به صهیون انجامید؟ نظر شما ظاهرا درست و منطقی و قابل قبول است. البته می دانيد كه *صهيونيسم* منحصر به بنی اسرائيل نيست و افراد به ظاهر مسيحی و مسلمانی هم امروز در زير پرچم صهيونيسم قرار دارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۱۴ 📌همراه با نظرات شما قوم یاجوج وماجوج در شمال چین بوده هند واقوام سرکش ومفسد فی الارض بودند وپیامبر ذوالقرنین می‌آید وبین این دوقوم سدی می‌زند که جلوگیری کند از خونریزیهای وجنگهای بیشتر همچنین صاحب تفسیر قمی حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) نقل کرده که می فرماید: قبل از روز قیامت در آخر الزمان سد ذوالقرنین منهدم می شود و یأجوج و مأجوج خروج می کنند و مردم را قتل عام می کنند. 📌همراه با نظرات استاد اين مطلبی كه نقل فرموديد با صريح آيات انتهای سوره كهف مغايرت دارد و قابل قبول نيست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۱۰ با سلام و احترام به شما أعضاء قدیم و جدید گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار
۱۸۱۵ استاد مگه هوا و هوس وسوسه گری من، همون نفس من نیست؟ ظاهرا *نفس* انسان، *أجزائی* دارد. (كه شايد آنها را بتوان در حديث مشهور *جنود عقل و جهل* شناسائی كرد.) يكی از أجزاء آن *ذهـــن* و يا به فرمايش قرآن، *صــدر* است كه *محل دريافت وساوس شيطانی* و *محل مقايسه و حرص و حسادت ....* است و انسان را به *تخلف و گناه،* می كشاند و *متمايل* می كند. اما صاحب اين ذهن، هنوز *مرتكب حسادت و گناه* نشده و افراد *عاقل و مؤمن و با تقوا و خائف* می توانند اين *خطورات ذهنی* خود را *مهار و مديريت* و از آنها *استغفار* كنند و *پاك* شوند و در امان بمانند. اما *نفس،* بخش ديگری هم دارد كه *هوس* فرد را *هوايی* می كند و او را به *اسارت آن ذهنيت و وساوس* در می آورد و آن خطورات ذهنی و آن حسادت ناشی از مقايسه را *اجرائی و عملياتی* می كند: وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ *إِذا حَسَــــدَ.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۱۶ استاد گرامی آیا اینکه یاجوج و ماجوج از ریشه اجّ آتش افروختن است و فعل و مفعول است میشه به این مورد نگاه کرد؟ آری، *تمام فتنه انگيزها و آتش افروزيها و تمام جنايات و فسادها* از همين *نفس* جن و انس *مختار* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۱۷ 📌همراه با نظرات شما شما اشاره به استفاده باطنی آیه کردید ولی نمی تونیم که ظاهر آیه را نادیده بگیریم چون ظاهر آیه خودش حجت هست و نمی توان رد کرد به نظر من این که چنین سدی را جناب ذوالقرنین نساخته، نمیتونه درست باشه 📌همراه با نظرات استاد اينكه *ظاهر آيات* حجت است، بيان كاملا درستی است. پس لطفا آيه ای را بيان كنيد كه در *ظاهرش* گفته باشد آن حضرت، (مهندس سدسازی است و) *سدی* را قبلا ساخته يا قرار است بعدا بسازد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۱۸ این توضیح آیه یعنی فقط به نفس برمیگرده و یاجوج و ماجوجی در کار نبوده؟ در تفاسیر ذکر شده که قومی بودن و از اقار آنها دیوار چین هست و با کلی مشخصات و .... یا توضیح جالوت و طالوت هم همینطور اگر ممکنه کمی توضیح بفرمائید. *ريشه* تمام آتش افروزيها در جهان، *نفسانيت* تك تك افراد بشر است. پس ريشه يأجوج و مأجوج در *درون* هر فردی هست. البته در آستانه ظهور هم *مصداق بيرونی* (مثل: داعش، منافقين، طالبان، ...) هم خواهد داشت. متأسفانه در تفاسير مطالب *غير معتبر زيادی* آمده است كه معقول و منطقی نيستند و با آيات سوره كهف مغايرت دارند. *ربط* نبرد حضرت طالوت عليه السلام با ستمگری به نام جالوت و بحث ياجوج و مأجوج را متوجه نشدم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۱۹ با سلام و عرض صبح بخير؛ روز *پنجشنبه* را با توجه به دعای عالمانه *حضرت زهرای أطهر* سلام الله عليها شروع كنيم: *اَللّهُمَّ إِنّی أَسْئَلُکَ الْهُدَی* وَ *التُّقی* وَ *الْعِفافَ* وَ *الْغِنَی* وَ *الْعَمَلَ بِما تُحِبُّ* وَ *تَرْضی.* خدايا؛ من، هدایت و تقوا و عفت و بی نیازی (از خلق) و عمل به آنچه تو می پسندی و رضایت داری، از تو می خواهم. *اَللّهُمَّ؛ إِنّی أَسْئَلُکَ مِنْ قُوَّتِکَ لِضَعْفِنا* وَ *مِنْ غِناکَ لِفَقْرِنا* وَ *فَاقَتِنا* وَ *مِنْ حِلْمِکَ وَ عِلْمِکَ لِجَهْلِنا.* خدايا؛ از تو ميخواهم که ما را قدرتی بدهی تا ضعف و گرفتاريمان را بهبود بخشیم و از صبر و علمت بهره ای دهی تا جهلمان را درمان کنیم . *اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ* وَ *أعِنّا عَلی شُکْرِکَ* وَ *ذِکْرِکَ* وَ *طاعَتِکَ* وَ *عِبادَتِکَ،* خدايا؛ تمام توجه خود را بر محمد و خاندان محمد معطوف كن و ما را بر قدردانی (از نعمتهايت) و ياد (در محضر بودنت) و فرمانبرداری (از كتاب و أولياءات) و بندگيت یاری فرما. *بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الّراحِمینَ.* به رحمت (و فرصتهای حياتبخشت سوگند). ای مهربانترین فرصت دهنده. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۰ استاد، آیه ۹۶ سوره مبارکه کهف روبا توجه به نظرتون چگونه توضیح میدهید؟ احتمالا پس از *اعتراض* به من، متوجه شده ايد كه كلمه *سد* در آيه ۹۶ سوره كهف نيامده لذا اعتراضتان را پيگيری نكرديد. در آيه ۹۶ سوره كهف، نامی از *سد* برده نشده اما متأسفانه *مترجمين* (و برخی از مفسرين) كلمه *ردم* را *اشتباهاً* به *سد* ترجمه كرده اند و دقت نكرده اند كه *هر نوع سد فيزيكی و مادی* حتما *نفوذپذير* است و قطعا می توان (با انواع هواپيما و موشك و پهباد و بالن) از *فراز* آن *عبور* كرد. در حالی كه آن حضرت فرمودند: اگر *دو چيز خاص* را بياوريد و آنها را در زندگيتان *روشن* كنيد، با آن *ردم = مــ ردم امام گونه* ساخته ميشود كه هيچگونه سلطه ای *بر آن* و هيچ نفوذی *در آن* رخ نخواهد داد: *فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا* (كهف/۹۷) (مثل: امام خمينی، امام خامنه ای، سردار سليمانی و مثل اون سيد حسن! و ...) در هر حال از توجه مؤمنانه شما تشكر می كنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۱ استاد ذوالقرنین پیامبر بوده یا طبق گفته بعضیها ذوالقرنین همون کوروش پادشاه مادها و پارتها بوده؟ طبق *آیه ۸۴ سوره کهف،* حضرتِ « *ذو الْقَرْنَيْن* » صلوات الله علیه، تنها فردی است که به *قدرتِ تام و اقتدارِ جهانی* می‌رسد. آیا تاریخ بشر، *پیامبر* و یا *پادشاهی* را سراغ دارد که: *خداوند* چنین *قدرتِ جامع و گسترده‌ و اقتدارِ جهانی* به او داده باشد؟ و طبق *آیه ۸۶* این سوره، آنحضرت، شخصیتِ *بسیار عزیزی* است که خداوند *بی‌واسطه،* با او *سخن* می‌گوید. و طبق همین آیه، « خداوند » به ایشان *اعتماد قطعی* دارد تا آنجا که ایشان را نمایندة *تام‌الإختیار* خود قرار میدهد و *تشخیصِ* مردمِ « ظالم و مؤمن » و *تعیین* « مجازات یا پاداش » آنها را به ایشان واگذار میکند، پس آن حضرت، (که به فرمایش أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه *پیامبر* نیست،) *عدالتِ قطعی* دارند. (آیا تاریخ تا کنون چنین فردی را تجربه کرده است؟) از آنجا که این *مقام* حتی به *هیچ پیامبری* داده نشده، پس « *حضرت ذوالقرنین* » صلوات الله علیه، *استثنایی‌ترین فرد بشر* است که *هنوز ظهور نکرده* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۲ ببخشید استاد ارتباط این دو قسمت از نفس رو میشه با انواع نفس (مسوله ، اماره، لوامه، ملهمه) بفرمایید؟ این دو قسمت که فرمودید اگر اشتباه نکنم دو قسمت از نفس مسوله هست، یعنی نفس مسوله دو جز دارد؟؟ و نفسی که بازدارنده هست همان نفس لوامه ست با تشكر از اظهار نظر مؤمنانه شما، ظاهرا می توان آن *دو جنبه نفس* را *نفس مسوله* و *نفس اماره* ناميد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۳ آقای رایفی پور توی سخنرانیشون با استنباط از احادیث و تورات به این نتیجه رسیدن که ذوالقرنین همان کوروش وایرانی هستن، استاد منتظر راهنمایی شما هستم علامه طباطبایی، در تفسير الميزان به نقل از *امیرالمؤمنین* صلوات الله علیه می‌گوید: « *ذوالقرنین* »،« *پیامبر* و *پادشاه* » نبوده است. خصوصيات *هيچ پادشاهی* با آيات *۸۴ تا ۹۸ سوره كهف* مطابقت و حتی *شباهت* هم ندارد. شاهی كه در جنگ شكست ميخورد و برای تجهيز مجدد سپاهش به مشكل مالی برخورد ميكند و *كفاشی* حاضر ميشود *تمام هزينه* تجهيز سپاه او را بدهد به شرط اينكه *پسرش* در مدرسه غير انتفاعی *آقازاده ها* درس بخواند اما آن شاه، *اين خفت* را بزرگتر از *خفت شكست در مقابل دشمن* می پندارد، آيا هيچ شباهتی به *أولياء الله* دارد؟ اينكه مفسر عاليقدر ما (بر خلاف روايتی كه خود ايشان نقل فرموده) گرفتار *اظهار نظر غير عالمانه يك نفر هندی* شده اند، جای بسيار تعجب دارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۲۴ 📌همراه با نظرات شما کانال مربوط به سخنان و کلیپ های آیت الله حائری شیرازی که واقعا شخصا خیلی استفاده می کنم. 📌همراه با نظرات استاد خداوند حضرت آيه الله حائری شيرازی را مورد رحمت خاص خود قرار دهد. آن مرحوم عزيز، *تنها شخصيتی* است كه *محور اصلی* تمام كتابهايشان، *خودشناسی* است. 🍃واژه: آيت الله @dr_ghofrani2
۱۸۲۵ سلام و بركات الهی بر شما أعضاء محترم گروه *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* امیدوارم صبح *جمعه* شما بخیر و سرور باشد و در این روز عزیز ما و شما و همه مسلمانان بتوانیم به *همدلی* نزدیکتر شویم و در برپائی *اجتماعی* سالم و *امّتی* متحد سهيم باشیم. *چهل و هفتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما در اين روز عزيز جمعه اینست که بفرمائيد: اینکه خداوند تمام افراد بشر را « *زن و مرد* » آفرید تا *یکدیگر را بشناسند* چه *پیامی* برای ما دارد؟ (وقتی آدم و حوا یکدیگر را شناختند چه اتفاقی افتاد؟) يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا *خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثی* وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ *لِتَعارَفُـــــوا* .... (حجرات/۱۳) *حی علی الفلاح* 🍃واژه: ۱۳ @dr_ghofrani2
۱۸۲۶ استاد بیزحمت راهنمایی کنید سوالش سخته *راهنمائی:* وقتی دختر و پسری به هم می رسند و *زن و مرد* بودن يكديگر را *می فهمند!* چه اتفاقی می افتد!؟ *هشدار!* چون *اين پرسش خيلی ساده و بسيار بسيار بسيار زيباست،* لذا لازم است حداقل *صد نفر* اظهار نظر كنند. 🍃واژه: ۱۳ @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۸۲۶ #پرسش استاد بیزحمت راهنمایی کنید سوالش سخته #پاسخ *راهنمائی:* وقتی دختر و
۱۸۲۸ اقبال به سمت تشکیل اجتماع شکل میگیره؟ شما، فقط *خيلی اندك* به پاسخ نزديك شده ايد. اما افرادی كه تا كنون پاسخ داده اند احتمالا همگی *مجرد* و *بی تجربه* بودند!!! لذا اظهار نظرشان تا اينجا خيلی فيلسوفانه و *دور* از *واقعيت* ميدانی بوده است. لطفا بدون اينكه خودتان را در معرض ديد *گشت ارشاد* ببينيد، تصور كنيد كه بر روی تمام اين كره زمين بزرگ، *يك مرد و يك زن* برای اولين بار با يكديگر مواجه می شوند. و آنها به اين *معرفت* می رسند كه آنها *گياه و حيوان* نيستند بلكه هر دو *آدم* هستند!!! پرسش اينست كه *ثمره اين معرفت* چيست؟ تا *صد نفر* راهی نيست، بشتابيد. 🍃واژه: ۱۳ @dr_ghofrani2
۱۸۲۹ از میان « ۱۱۴ سوره قرآن »، آیا سوره ای را سراغ دارید که خداوند آن را « سوره » نامیده باشد و (خواندن و فهمیدن و عمل به) آن را « واجب » کرده باشد؟ در میان « ۱۱۴ » سوره قرآن، « فقط سوره نور »،« سوره » و « فریضه » نامیده شده است. اما چه چیز آن « واجب » است؟ به احتمال زیاد، « خواندن و فهمیدن و عمل به تعالیم نورانی آن » و به عبارت دیگر، « قرائت » و « تلاوت » آن، واجب و « فریضه » است. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که این سوره « برای چه مخاطبی » واجب شده است؟ به نظر شما « پاسخ خود سوره » چیست؟ اینکه « سوره نور » برای « چه مخاطبی » واجب شده؟ نظر خود سوره اینست: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏ سُورَةٌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فيها آياتٍ بَيِّناتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّـــــــــرُونَ (۱) این سوره را ما فرود آوردیم و ما در آن « آیات بینات » را فرود آوردیم تا « شما یادآوری کنید ». پس مخاطب این سوره، « افرادی » هستند که: اولا: « می توانند (زیرا قدرت بیان دارند)» و ثانیا: « می خواهند (زیرا ضرورت این وساطت و تبیین و تفهّم و تفهیم را می فهمند و به آن برای رشد و شکوفایی و کمال و تعالی خود نیازمندند.)» (پس بایـــد) « مبین و بیان کننده و یادآور » باشند. لطفا متن بالا را یکبار « بدون پرانتز » و یکبار « با پرانتز » بخوانید. ضمنا: ۱ـ در احادیث نقل شده که این سوره را « دختر خانم ها و بانوان » باید بدانند. ۲ـ از منظر قرآن، « مردها »،« مذکَّر » (اسم مفعول = نیازمند تذکر و یادآوری) هستند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۸۳۰ استادگرامی بحث اختیار کامل داشتن انسان و تنها بستر و زمینه بودن آن چندعامل قبول ولی این آیات را چطور توجیه کنیم؟(آیا این ها را بگذاریم پای فرافکنی مجرمان که هرگاه گیر می افتند در مقام تبرئه خودشان ، دیگران را مقصر جلوه میدهند؟) وَمَا أَضَلَّنَا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا لَّقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا لطفا « تمام » آیه اول را بنویسید تا توضیح دهم. آیه دوم : عبارت « لم أتخذ » یعنی « خودم کردم که لعنت بر خودم باد. » آیه سوم: عبارت « بعد إذ جائنی » یعنی : خــــودم به « حق شناسی خودم » بی اعتنایی کردم. تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِين إِذْ نُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ آنها به چی « سوگند » می خورند؟ به « خدایی » که او را « می شناختند » اما او را « احمقانه و خودخواهانه و لجوجانه » با « کدخداهای پوشالی »، « بــــرابــــر » و « هم سطح » قرار دادند و بسیار احمقانه از کدخداها اطاعت نمودند. اما بعد « برای خودفریبی »، پای مجرمین را وسط می کشند که اگر آنها نبودند ما « وسوسه » نمی شدیم مثل اینکه شرکت کنندگان کنکور بفرمایند اگر « آن سه گزینه ی غلط » نبود ما هم قبول می شدیم. همین الآن هم فراوانند افراد « از خودبیگانه ای » که می گویند: « چرا خداوند شیطان را آفرید تا ما را وسوسه کند؟» اما افرادی که در همین لحظات در « شیب بسیار تند » و بر « روی برف لغزنده »،« اسکی » می کنند لذتشان در اینست که « با اراده و مراقبت از خودشان »، « سُر » می خورند اما « زمین نمی خورند و سقوط نمی کنند» ما شاء الله به « اراده و مراقبت » اسکی بازها . إن شاءالله در « زمینه های مختلف زندگی » هم سقوط نکنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2