eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
101 ویدیو
135 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
در سخنرانی های که پیرامون مسائل ازدواج داشتید، فرموده بودید که زن و شوهر هیچگونه دخالتی در مسائل دینی هم نداشته باشند .همسر من بسیار با خدا و محب اهل بیت هستند و حتی در مسائل روزانه مثال های قرآنی می‌آورند و بسیار زیبا و دلنشین قرآن تلاوت میکنند .ولی متاسفانه اهل نماز نیستند یه مدت به خاطر نذکرهای من میخوانند ولی بعد مجدد رها می‌کنند . میشه لطفا راهنمایی که من چیکار کنم .وقتی بهشون میگم میگه (لا اکراه فی الدین) ۱ـ متأسفانه غالب عروس‌خانم‍ها توجه ندارند که باید *نکات مثبت* شوهرانشان را هنرمندانه و بطور نامحسوس *نهادینه* و *تثبیت* کنند.  ۲ـ احتمالا شما نمازهایتان را به ایشان اقتدا نکرده‌اید و از *تشویق* هنرمندانه نکات مثبت ایشان غافل مانده‌اید. ۳ـ بکوشید از هر گونه بحث با ایشان بپرهیزید و فقط گهگاه با طرح *یک پرسش مناسب* زمینه تفکر و تعقل ایشان را فراهم آورید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آیا می توان گفت سخت ترین عذاب در قیامت، حسرت بر بالفعل نکردن رشدی است که برای هر فردی بالقوه باقی مونده؟ ۱ـ  ببخشید کمترین تجربه‌ای در این زمینه ندارم. ۲ـ اما قرآن در چند آیه این نظر شما را با کمی اختلاف تعریف و به ما *هشدار* می‌دهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
1137123072_1153719496.pdf
147.7K
با سلام و احترام. هر جمعه یک دقیقه با وحی ـ ۱۱ 👈واژه: ۱۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
1_11110320343.pdf
154.9K
ضمن سپاسگزاری از خداوند متعال که به ما توفیق انس با قرآن را عنایت فرموده، و با سلام و احترام و تشکر فراوان از حضور فعال شما عزیزان در دورهمی قرآنی. گزارش سی‌امین جلسه در شنبه هشتم اردیبهشت تقدیم حضورتان می‌شود. امیدوارم برایتان مفید باشد و ابهامات و ایرادات آن را به من هدیه دهید. به امید پیروزی رزمندگان غیور غزه و نابودی صهیونیسم. 👈واژه: ۳۰ ۸۲ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد در برابر از دست دادن عزیزی که جوان هم هستن ما چطور رفتار کنیم که خداپسند باشه و یموقع ناخواسته ناشکری نکرده باشیم وچطوری باچه افکاری به خودمون تسلی بدیم ... اگر آن عزیزتان به یک کشور خارجی می‌رفت چه احساسی داشتید؟  همه ما برای *رفتن* به دنیا آمده‌ایم، پس هر لحظه در *سفر* و *مسافریم* و هر سفر و مسافری *پایانی* دارد. با رفتن هر عزیزی، بهترین *کار* اینست که *تعلقاتمان* را *کم* کنیم و برای خود *توشه راه* تهیه کنیم و برای رفتنمان (یا بازگشتنمان) *آماده* شویم تا در پیشگاه الهی *شرمنده* نشویم و وقتی به آن *رفتگان* رسیدیم به ما اعتراض نکنند که *چرا از رفتن ما عبرت نگرفتید؟* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
با تشکر از پاسخ های اقناع کننده و مطابق با فطرت. بارها موقع مطالعه پرسش و پاسخ ها از خودم میپرسم چرا به فکر خودم نرسید؟ امروز توفیقی نصیبم شددر تعقیب نماز صبح با این دعا آشنا شدم: اللَّهُمَّ أَحْیِنِی عَلَى «مَا» أَحْیَیْتَ عَلَیْهِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ أَمِتْنِی عَلَى «مَا» مَاتَ عَلَیْهِ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ عَلَیْهِ الْسَّلامُ. ۱) آیا منظور از «ما» محوریت زندگی و مرگ امام علیه السلام است؟ مثلاً اطاعت الهی، رضایت الهی، حاکمیت ارزشهای الهی و ... ؟ ۲) منظور از بمیران مرا برآنچه میراندی .... یعنی فاصله زندگی تا مرگم بر آن محور تداوم یابد؟ ظاهرا همینطور است که شما فرمودید و بیان دیگر آن اینست:  *اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
قل کل من عندالله ودر ایه بعدوما اصابک من سیئه فمن نفسک. کلا بدی و سختی و مصیبت ها از نفس ماست ؟یا از سوی خداست؟ قرآن می‌فرماید: ... *وَ إِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِنْدِكَ* ... (... اگر به تو نيكى رسد و پيروز شوى منافقین را ناراحت مى‌كند اما اگر به تو مصيبت و شكستى برسد، مى‌گويند: ما اين را از قبل پيش‌بينى مى‌كرديم و خودخواهانه بر مى‌گردند در حالی كه خوشحالند.) ۱ـ « *کافر* »،« *خدا* » را قبول ندارد اما « *منافق* » (به خاطر جهالت و حسادت) « *رهبر منصوب الهی* » را قبول ندارد لذا *هر مشکلی* را به *رهبر* نسبت می‌دهد تا *مردم* را از حمایت ایشان دلسرد کند.  ۲ـ چون « منافقین »،« *بیگانه‌پرستند* » لذا از « *إقتدار رهبر الهی* » و « *پیروزی نظام اسلامی* »،« *ناراحت* » و از « *شکست و مشکلات* » آنها، أبلهانه « *خشنود* » می‌شوند. *قُلْ: كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ* .... (نساء/۷۸) بگو: هرگز حادثه‌ای در آفرینش (حتی افتادن یک برگ درخت) تابع *اراده* و *قوانین نظام حکیمانه الهی* است ...) ۱ـ پس در نظام حکیمانه الهی « *هیچ رخداد و حادثه‌ای* »،« *اتفاقی* = *تصادفی* = *بی‌حمکت* » نیست. ۲ـ همانطور که سئوالات کنکور *از قبل* نوشته می‌شود « *مقدّرات انسان* » نیز از قبل نوشته شده است اما *واکنش مثبت یا منفی* و *عاقلانه یا جاهلانه* افراد بشر از قبل مشخص *نشده* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
فرق کلمات دار و بیت چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما *معلم فعال و عالیقدر.* هر روزتان مبارک. احتمالا *دار* هر فضای *بسته‌ای* است که *تحولی* در آن نیست. مانند: *دار قارون* که *نقش أنبار* دارد و *معطر به حضور همسری مؤمن نیست.* یا: *دارَ الْفاسِقينَ* که به خاطر غرور و تکبر و لجاجتشان، هیچ رشد و تحولی ندارند، یا: *دارُ الْمُتَّقينَ* فضای نورانی و معطری که لحظه‌ای در آن *غفلت* نیست. یا:  *دارُ السَّلامِ* که أهالی آن به *سلامتی* همه جانبه و *ثابتی* دست یافته‌اند، و یا *الدَّارُ الْآخِرَةُ* که *اصحاب المیمنه* و *اصحاب المشئمه* و *السابقون* در آن به جایگاه *ثابت و جاودانه‌ی* خود رسیده‌اند.  یا: *دارُ الْقَرارِ* فضائی که *کمترین اضطراب* و *تزلزلی* در آن نیست. یا: *دارُ الْخُلْدِ* که *سرای زیبای جاودانگی* است. اما *بیت* ظاهرا *محل رشد* و *تحول* و *بیتوته* و *تعقل* و *قرائت* و *هدایت* و *امنیت* و *گرانقدر و عتیقه شدن* و محل *زنده شدن* و *پرواز* به *ملکوت معنویت* است. جائی که *هیچ پلیدی* در آنجا *نیست:* ... *أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبـــــارَكاً وَ هُــــــدىً لِلْعالَمينَ.*  یا: *وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهيمَ مَكانَ الْبَيْتِ* ... یا: *جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِيامــــــــاً لِلنَّاسِ* ... یا: ... *وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِــــهِ مُهاجِـــــــــــــراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ* ... یا: .... *بِالْبَيْتِ الْعَتيقِ.* یا: ... *يَبيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياماً.*  یا: *وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ.*  یا: *إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْـــسَ أَهْــــــــــلَ الْبَيْتِ* .... البته مشروط به اینکه *بیت* مثل *بیت عنکبوت* شکارگاه دیگران و *تحت سلطه زنان مسخ شده* نباشد، زیرا در آنصورت هیچکدام از آن *برکات بیتی* که می‌تواند *قبله* و عامل *قبولی أعمال* و محل پرورش *قبله‌نما* باشد را نخواهد داشت: *وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ*... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
1406279425_-892502574.pdf
148.8K
با سلام و احترام و سپاس و ستایش خداوند به خاطر نزول باران رحمت خود. 👈واژه: ۱۲ ۵۰ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد، برای فهم قرآن، سوره ها رو با صوت شما پیش میروم و مانند شما واژه ها رو ، متناسب با اعمال و رفتار انسان ، رنگی میکنم. واژه‌ های منفی در دنیا را *قرمز* کردم ، مثل ، مسرفین ، مقمحون ، غافلون و .... ولی بعضی واژه های منفی مربوط به قیامت است ، مثلِ خاسرین سوأل من این است که این واژه ها چه رنگی باشند ؟ و چرا ؟ ۱ـ در *ملاقات‌های* اقشار مختلف با مقام معظم رهبری، تقریبا از *همه* افراد، *فیلم* گرفته می‌شود، اما *بعداً* در زمان *پخش* فیلم آنها *معلوم* می‌شود چه افرادی *توجه* داشتند، چه افرادی *بی‌توجه* بودند، چه افرادی *خواب* بودند، چه افرادی *چرت* می‌زدند، چه افرادی *شعار* می‌دادند، چه افرادی با *تسبیح* بازی می‌کردند و خلاصه *حالات* همه افراد *بعداً* معلوم می‌شود. ۲ـ *بعــــــد* از *چاپ* عکسها و یا *پخش* فیلمهای *عروسی‌* هم *حالتهای زشت و زیبای* افراد *معلوم* می‌شود.  ۳ـ پس ظاهرا *همه صفات مثبت یا منفی* انسان، مربوط به *گفتار* و *رفتار* و *اخلاق* و *مواضع* او در همین *دنیا* است که فقط در *آخرت* حقیقت آنها به *نمایش* در می‌آیند و *تجسم* پیدا می‌کنند. لذا شاید بهتر باشد همه صفات را فقط با *دو رنگ* مشخص کنید.  *نکته مهم:* *غافلون* در *آیه ۲۳* سوره *نور* یک صفت *مثبت* و *ارزشمند* است و *منفی نیست.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد در کتاب «ازدواج چگونه» فرمودید ک اگه مرد مایل ب زدن کراوات باشه مورد مناسبی نیست!! فکر نمیکنید این مورد با ساده گرفتن در ازدواج و اینکه می‌فرمایید در اصول اساسی باید سنخیت داشت، ضدیت داره؟ برای کراوات یه پسر مومن رو بذاریم کنار چون عقیده نداره ک این سوغات دشمنه و ب مسلمانی ما ضربه میزنه؟ آیا گذاشتن ریش یا عمامه خیلی ب مسلمانی ما کمک کرده!؟ اگر همین یه تیکه درازآویز زینتی! رو نشانه ای از دشمن بدونیم پس کت و شلوار را هم باید سوغات کشورهای بیگانه بدونیم و به سبک پوشش سنتی و قدیم خودمون برگردیم. آیا اگر پیروان حضرت مسیح بودیم باید ب سبک اروپا تیپ می‌زدیم و الان چون مسلمانیم فقط تیپ اعراب برای ما موجه و قابل قبوله؟ ک براین اساس روحانیون ما بصورت متفاوت از اقشار جامعه لباس مخصوص اعراب را تن میکنند؟ این مسئله برای چادر هم هست، چرا اینقدر ک ب کراوات ایراد وارد میشه ب کراهت سیاه بودن رنگ چادر خانم ها ایرادی نمی‌گیریم ؟ چرا هیچ پویشی برای تغییر این فرهنگ ایجاد نمیکنیم؟ چرا برای احیای چادرهای رنگی و لباس های سنتی فاخر و زیبنده بانوی ایرانی ک از فرهنگ نیاکانمان نشئت میگیره تلاشی نمیکنیم؟ ۱ـ هر جوانی برای اینکه به *تکلیف* عقلی و شرعی خود در باب ازدواج عمل کند باید *معیارهای قرآنی* را *ملاک انتخاب* خود قرار دهد. با این که ممکن است افراد در طول زمان دچار *تغییر* شوند.   ۲ـ *عاقل* و *بالغ* بودن و *خداباوری* و *آخرت‌باوری* و *طیب بودن* مهمترین معیارها در *انتخاب همسر* است. بر همین اساس جوان *مؤمن* اجازه ندارد با فرد *تارک الصلواه* و *شرابخوار* و *بی‌حیاء* ازدواج کند.  ۳ـ چون افراد زیادی  *جاهلانه* یا *منافقانه* رفتارهای مذهبی *سطحی* و یا *تصنعی* دارند و *باور قلبی* ندارند، لذا باید برخی *نکات ریزتر* را هم (مثل: خالکوبی، کراوات زدنهای مستمر پسرها، آرایشهای غلیظ دخترها و دوست و رفیق‌های آنها، دست دادن به نامحرم، ...) مورد توجه قرار داد.   ۴ـ *همه* دستورات شرعی *عقلانی* است و هیچیک از *احکام اسلامی* ربطی به *أعراب* ندارد. ۵ـ *عبای مشکی* برای آقایان و *چادر مشکی* برای بانوان توصیه اسلام *نیست* اما از منظر اسلام *مجاز* است و ایرادی ندارد. این *چادر مشکی* رایج در *ایران* مخصوص *ززدشتی‌های* ایران است و ربطی به *اسلام* و *أعراب* ندارد. البته *چادر مشکی* امروز برای بانوان ایرانی، مثل *پرچم* از *قداست* برخوردار و *خار چشم دشمنان* شده است.    ۶ـ در اسلام داشتن ریش و عمامه، هرگز *ملاک بالغ* و *مؤمن* بودن نیست. ۷ـ کراوات زدن، پاپیون زدن، شلوار پاره پوشیدن، خالکوبی کردن، گوشواره داشتن پسران، با نامحرم دست دادن، بگو و بخند داشتن با نامحرم، کت و شلوار سرخ پوشیدن ....  حامل *پیام بی‌منطقی، مقلّد بودن، خودکم‌بینی، احساس حقارت و ریاکاری، بی‌حیائی* است. اما *کت و شلوارهای معمولی* حامل چنین پیام *غیر منطقی* نیست.     ۸ـ همانطور که شما به درستی فرمودید *بانوان نیاکان ما* (و همه اقوام بشر) لباسهای فاخر و بلندی داشتند و (مانند بانوان عشایر امروز) به خاطر *احساس ارزشمندی* بسیار *پوشیده* بودند، اما این *بدن‌نمائی‌های ابلهانه* دختران و زنان *خودباخته* و *بی‌منطق* امروزی، پیروی از *زنان متبرج أعرابی* است که *هیچ شأنی نداشتند.* لذا قرآن به افراد *عاقل* می‌فرماید: مانند *زنان دوران جاهلیت عرب، تبرج نکنید.*  ۹ـ خلاصه اینکه دختران و پسران *عاقل* و *مؤمن* برای *إحراز کفویت* خود با همسر مورد نظرشان باید *ملاکهای عاقلانه* و *مؤمنانه* داشته باشند و *عادات* و *رسوم* را ملاک قرار *ندهند* و سخت‌گیری نکنند و ساده‌لوح هم نباشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما قربون آقا امام رضا برم دل مهربونی داره. خدا قسمتم کرده سربازیم افتاده مشهد. واسم خیلی دعا کنید انشالله موفق بشم و این امتحان بزرگ را به خوبی کنار بذارم التماس دعا واسه همگی. 📌همراه با نظرات استاد خدمت نظام وظیفه و حضور در فضای نورانی مشهد را به شما تبریک می‌گویم و امیدوارم عاقلانه‌ترین و بهترین استفاده را از این *فرصت* ببرید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
‌استاد ممنون میشم راهنمایی کنید ایمانم را در طول سربازی قوی کنم و فکر و خیال شیطانی به ذهنم نیاد و عذا وجدان نداشته باشم و بتونم با خیال راحت سربازی را به پایان برسانم متاسفانه من خیلی وابسته هم به خانواده و همین یه معظل بزرگی هست که من بخوام برم سربازی من حتی نیم ساعت از خانواده دور نبودم و شهر های دیگه به صورت مجردی نتونستم بچرخم همین واسم مشکل شد که خدایا نکنه به سرم بزنه فرار کنم یا چی من خودما سپردم‌به امام رضا گفتم اونکه ضامن آهو شد ضامن آبروی من هم بشه انشالله بکوشید *هر روز* با خواندن چند آیه *انس با قرآن* پیدا کنید و در ترجمه آنها دقت کنید و در هر فراغتی به خواندن *کتابهای علمی،* یا *تاریخی،* یا: *خودشناسی،* و مفید بپردازید و با *روحانیون* مرکز خود دوست شوید و با آنها گفتگو داشته باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
۱-فرق رسول و نبی در آیه ۵۲ سوره حج چیست؟ ۲_فرق و معنی دقیق زنده شدن ومردن و دوباره زنده شدن در آیه ۶۶ سوره حج با دوبار مردن و دوبار زنده شدن در آیه ۱۱ سوره غافر چیست؟ ۱ـ *نبیّ* رابط *خالق* و *خلق* است و پیامهای الهی را *ارائه* می‌کند. *رسول* به إجرا درآورنده پیامهای الهی و *شریعت* است. ۲ـ آیه ۶۶ سوره حج می‌فرماید: خداوند شما را زنده كرد و به دنیا آورد ، سپس مى‌ميراند و از دنیا می‌برد و بار ديگر در قیامت زنده مى‌كند. اما آیه ۱۱ سوره غافر می‌فرماید: کفار در قیامت به خداوند می‌گویند: شما در مرحله اوّل، ما را از خاک بی‌جان بیرون آوردی و در مرحله دوم زندگی دنیائی را به ما دادی و در مرحله سوم در پایان عمر ما را از دنیا بردی، و در مرحله چهارم وارد زندگی برزخی و آخرتی نمودی. پس دو بار ما را میراندی و دو بار به ما حیات دادی، پس ای خداوندی که مالک مرگ و حیاتی؛ تو توانائیِ این را داری که دو ممات و دو حیات ما را به سه ممات و سه حیات کنی و ما را به دنیا برگردانی تا در مقام جبران برآئیم. پس دو آیه هیچ تعارض و تضادی با هم ندارند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
چگونه می توان نگاه معنوی را جایگزین نگاه مادی کرد. چگونه میتوان به دیگران گفت این چنین دیدی هم هست ... ۱ـ انسان هر قدر *عاقل‌تر* شود و با انس با قرآن و نهج البلاغه و صحیفه و کتابهای معتبر *معرفت* خود را افزایش دهد، از *نعمت مادیات* برای رشد خودش بهتر استفاده می‌کند.  ۲ـ مؤمنینِ عاقل، *قبل از متحول شدن همه جانبه خود* هیچ *تکلیفی* برای متحول کردن *دیگران ندارند.* ۳ـ بعد از إقامه *ارکان نماز* و *قرائت* و *ذکر* یک یا دو رکوع و دو یا چهار سجده، هر نمازگزاری باید به مرحله *تشهد* برسد و *شاهد* بودن خود به *وحدانیت الهی* و *عبد* و *رسول* بودن *حضرت محمد* صلی الله علیه و آله را باید با خودش مرور کند.    ۴ـ پس *مؤمن* کشته شود یا بمیرد فرقی نمی‌کند زیرا در هر حال به *إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ* رسیده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
چنانچه مقدور هست پیرامون توحید افعالی نظرات خود را بیان فرمایید ۱ـ *توحید أفعالی* یعنی: *همه أفعال* همه مخلوقات *فقط* یک *فاعل* دارد. ۲ـ *توحید أفعالی* یعنی: (همانطور که همه وسائل برقی سرد کننده، گرم کننده، بالابرنده، به چرخش درآورنده .... ، همه انرژی خود را فقط از *نیروگاه* می‌گیرند،) همه مخلوقات نیز *همه توانمندیهای* خود را برای ابراز *هر نوع فعلی* فقط از *یک فاعل قادر مقتدر* دریافت می‌کنند. ۳ـ با اینکه *فاعل* هر فعلی فقط *خداوند* است اما *عامل* هر عمل *اختیاری* شخص *مختار* است. پس *هر گفتار و رفتار* جن و إنس، *توانش* از *خدا* است اما *نحوه ابرازش* به إراده و خواست خود جن و إنس بستگی دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
موقع ازدواج همسرم پسری پنج ساله داشتند. همسرم در مورد خانواده اشون و پسرشون مطالبی را بیان کردند که خلاف واقع بود و من وقتی وارد زندگی مشترک شدم بعد از یک هفته واقعیتها را متوجه شدم. پسرشون که حالا من مادرش شده بودم شب ادراری داشت و در شلوارش پی پی می کرد و هنوز هم بعد از ۶ سال مشکلش حل نشده و همسرم و خانواده اش سعی در عادی نشون دادن موضوع هستند و نمی خواهند بپذیرند و راه درمان در پیش بگیریم من چون به نجس و پاکی اهمیت میدم خیلی اذیت میشم جوری شده من اصلا نمی تونم این بچه را در آغوش بگیرم و از بویی که میده حالم بد میشه. بچه ای هست که همه چیز را متوجه هست و باهوش. لطفا راهنمایی کنید چطور می تونم با شرایط کنار بیام ۱ـ شب ادراری کودکان اصلا *نگران کننده* نیست و به آسانی و گاهی در دراز مدت درمان می‌شود. ۲ـ شما *اولا:* به احتمال زیاد، فرق ازدواجهای رایج با ازدواج *اسلامی* را نمی‌دانید لذا *توقعاتی* دارید که شما را از درون آزار می‌دهند، *ثانیا:* به احتمال زیاد (و به خاطر مشکل اول) با همسر محترمتان و خانواده او به *تفاهم* عاقلانه‌ و *همدلی* مؤمنانه‌ای نرسیده‌اید لذا شیطان با وساوس خود، شما را به *بهانه‌جوئی* و *عیبجوئی* کشانده است.   ۳ـ بانوی محترم؛ لطفا منصفانه از خودتان بپرسید: که اگر این فرزند، *فرزند خود من* بود و چنین مشکلی داشت *چه می‌کردم؟* ۴ـ بانوی محترم؛ هزاران هزار دختر و هزاران هزار زن همین الآن در *حسرت* داشتن *شوهر* و *فرزند* هستند، در حالی که با لطف الهی شما شوهر دارید و بدون حواشی سخت زایمان، فرزند هم دارید. لطفا خیلی مراقب باشید که واکنشهای شما جنبه *ناشکری* پیدا نکند. زیرا *عوارض تلخی* را به دنبال خواهد داشت.  ۵ـ بانوی محترم؛ شما از دبستان تا هر مقطعی که تحصیل کرده‌اید، دائما در *دروس مختلف* مسائل متعددی را *حل* کردید و به *سئوالات فراوانی* پاسخ دادید، چرا؟ برای اینکه امروز بتوانید *مسائل* پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشده *زندگی* را عاقلانه و عالمانه و مؤمنانه و هنرمندانه *حل* کنید تا *خودتان حل نشوید.*  ۶ـ لطفا با اینترنت *علل شب‌ادراری* و *راه‌های درمان* آن (یا هر مشکل دیگری) را بیاموزید و برای حل آن مسئله تلاش کنید تا از خداوند *أجر خدائی* دریافت کنید و *توقع* تشکر همسر و خانواده ایشان هم را نداشته باشید.  ۷ـ امیدوارم بدانید که انسان در دنیا *هر لحظه* و با *هر چیزی* در حال *آزمایش* است، پس بسیار *مراقب* باشید تا همه *عبادتها* و *تلاشهای* خود را با *ناشکری* از دست ندهید بلکه بکوشید با *صبر مؤمنانه* بهشت جاودانه را برای خود پیش‌خرید کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اگه بخوایم از ابتدا با دیدگاه استاد و کلاس هاشون آشنا بشیم از کجا باید شروع کنیم؟ ۱ـ اگر *مجرد* هستید از *خودشناسی* و *کلاسهای ازدواج* شروع کنید. ۲ـ اگر *متأهل* هستید *کتاب فردای ازدواج* و *کتاب عشق و اختلاف* را بخوانید و *مباحث هنر زن بودن* و *خانواده مهدوی* و *خانواده پویا* .... را پیگیری کنید. ۳ـ اگر *مادر* هستید *مباحث خانواده* را بشنوید. ۴ـ اگر *مادربزرگ* هستید *مباحث زندگی* و *مفاهیم قرآنی* و غیره را بشنوید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد درباره خوف و رجا توضیح میدهید و برای افرادی که در وضیعت خوف قرار دارند چطور باید به تعادل برسند ۱ـ ابتدا *علل* آن را شناسائی کنید. مثلا شاید *خوف* شما به خاطر *ازدواج نکردن* است.  ۲ـ اگر متأهل هستید، شاید *رابطه جذابی* با همسر محترمتان ندارید.  ۳ـ پس بکوشید *وظائف* خود را عاقلانه و مؤمنانه *شناسائی* و به آنها *عمل* کنید تا با *انس با قرآن* به تعادل برسید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد عزیز آیه ۲۶ سوره احزاب درمورد اختیار صحبت شده ممنون میشم بفرمایید پیام این آیه و اختیار در کارها به چه منظوری است؟ لطفا متن آیه و ترجمه آن را بنویسید و نظر خودتان را هم پیرامون آن بفرمائید. 👈واژه: ۲۶ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
برداشت بنده از آیات ۷ سوره محمد .. همسر بنده موافق کامل کنارکشیدن بنده هستند حضورم درمنزل رو بیشتر از هرچیز ... ۱ـ به گمانم اولا: برداشتهای شما از آن آیاتی که فرمودید خیلی درست نیست. ثانیا: أمر به معروف، (مثل حج) فقط با *شرائط آن* و بر افراد *مستطیع* واجب می‌شود  ۲ـ اگر واقعا *کار فرهنگی و اجتماعی* برایتان مهم است بدانید که *مهمترین کار فرهنگی و اجتماعی* و مهمترین *تکلیف الهی* هر بانوی *مؤمنی* فقط *همسرداری* است. پس *همه* کارهای بیرونی را رها کنید و به همسرداری و حفظ *سنگر خانواده* برسید. اینکه *دیگران* را بر *خانواده* ترجیح دهید حتما مورد رضایت الهی نیست. ۳ـ پس با اطلاعی که از مشکلات خود دارید باید به *خودسازی* بپردازید و با پرداختن به دیگران فرصتهای خود را تلف نکنید. ۴ـ اگر در جایگاه طبیعی و قرآنی خود باشید خداوند *علم لازم* را به شما إفاضه می‌کند و هیچ نیازی به بیرون رفتن ندارید. ۵ـ یاری کردن دین، به *دینداری* ما و *وظیفه‌شناسی* و *متعهد* بودن خود ماست. ۶ـ مشکل غالب ما مردم همین است که با *غفلت* از خودمان و بدون *خودسازی* قصد *هدایت دیگران* را داریم. ۷ـ فقط با *عاقل* و *مؤمن* بودن دائمی می‌توانیم فرق *الهام* و *وسوسه* را در *درون* خود تشخیص دهیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد خیلی از کلاسهایی که برگزار می کنید ممنونم ‌. اما این همه فرق درمعنایی قران چرا؟ آیات محکم خوب حکم هستش و مشخص. ولی در آیات متشابه امکان دارد مفسر مورد امتحان قرار می گیره ؟ چون خیلی باهم فرق می کنند ؟ *همه* کتابها فقط *یکبار* نوشته و عرضه می‌شوند (و گاهی در چاپهای بعدی کمی ویرایش می‌شوند.) اما *قرآن* تنها مجموعه‌ی *زنده‌ای* است که *هر آن* در جهان *جریان* پیدا می‌کند: *نُنَـــــــــــزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ* پس به فرموده قرآن، *همه* باید *دائما* قرآن را *قرائت* کنند و در قرآن *تدبر* کنند، زیرا (رشد انسان تدریجی است لذا) *هر بار* چیزهای شگفت‌أنگیز و *تازه‌ای* را از آن *می‌فهمند.* مرحوم *علامه طباطبائی* (بعد از إتمام المیزان) می‌فرمودند: قرآن هر یکی دو سال، نیازمند *تفسیر جدید* است. به نظر می‌رسد تا زمانی که *مفهوم واژه‌های* قرآن (و واژه‌های هر زبانی) با *همفکری همه لغت شناسان* روشن نشوند و تا *مفسر اصلی قرآن* ظهور پیدا نکند، از *اختلاف نظر* رها نمی‌شویم. البته *اختلاف نظرها* (اگر نیت‌ها سالم باشند) با عنایت الهی عامل پیشرفت هستند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در مورد کلمه *لو* که در کلاس زندگی از منظر سوره یس فرمودید ، اگر امکان دارد توضیح بدهید . *خیلی ممنون که بزرگوارانه پاسخگوی سؤالات هستید* ۱ـ *لو* در زبان عربی *کاربردهای متعددی* دارد لذا در جملات مختلف، یکسان ترجمه نمی‌شود.  ۲ـ به نظر می‌رسد *پیام* عبارت: *لَوْ نَشاءُ لَطَمَسْنا عَلى‏ أَعْيُنِهِمْ*  و: *لَوْ نَشاءُ لَمَسَخْناهُمْ* (اگر صلاح و لازم ببینیم) اینست که: روال معمول ما این *نیست* که در *دنیا* متخلفین را به *مجازات نهائی* برسانیم. اما اگر صلاح و لازم ببینیم در همین دنیا (و قبل از پایان یافتن أجل و مهلت آزمایش متخلفین) آنها را به *مرتبه‌ای از محرومیت* می‌رسانیم.   ۳ـ به عبارت دیگر، خداوند با این دو آیه به ما *هشدار* می‌دهد که: اگر کوهنوردی به خاطر غفلتهای پی در پی *خودش* بخواهد از قله انسانیت به دره بوزینگاهن و خوکان *سقوط* کند، ما (بر خلاف میلمان) *مانع* سقوط آنها *نمی‌شویم.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
جلسات نمازشناسی کجا برگزار میشه؟ آدرس؟ جلسات نمازشناسی در خارج از شهر تهران برگزار می‌شود که رفت و آمد برای تهرانی‌ها مناسب نیست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
تو زندگیم چالش دارم اینه که، من زبانم به حفظ اسرار چه خونه چه بیرون بسته هست. برعکس همسر من حرفی نیست که نزنه ... تو این شرایط فرزند من همانند من خواهد شد یا پدرش؟ ۱ـ *هر مؤمن مکلفی* فقط باید *مراقب* شناختن و انجام وظائف *خودش* باشد.  ۲ـ اگر گمان می‌کنید گفتار یا رفتار اطرافیانتان *ایراد* دارد حرفتان را *فقط* به صورت *سئوالی هنرمندانه* مطرح کنید اما از *نصیحت* یا *عیبجوئی* و *تحمیل نظر خود* که قطعا تأثیر منفی دارد بپرهیزید. ۳ـ چون *هر فرزندی* عقل و فطرت دارد و قطعا *گفتار و رفتار منطقی* را *تشخیص* می‌دهد پس پدر یا مادری را پیروی می‌کند که گفتار و رفتارشان *صادقانه‌تر* و *طبیعی‌تر* باشد. (خود شما از کدامیک از والدین خود تبعیت می‌کنید؟) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2