eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
152 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۹۲۷ *اطلاعیه:* إن شاء الله تعالی قرار است از آغاز تا پایان *ماه مبارک رمضان،* در روزهای *یکشنبه و سه شنبه* به مدت *چهل دقیقه،* از ساعت *۱۴:۳۰ تا ۱۵:۴۰* در اسکای روم، درباره: *ادعونی أستجب لکم* یعنی چه؟ گفتگوئی داشته باشیم. برای اینکه *ظرفیت کلاس* برای مسئولین مجمع مدارس دانشجوئی، روشن شود، لطفا افرادی که *مایل* هستند و *می توانند* در این دو روز و در این ساعت در کلاس حاضر باشند، *تا فردا* (سه شنبه) در نشانی زیر *اعلام حضور* کنند: ble.ir/join/NGVkNjNmYm 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۲۸ وقتی مطالب شما را برای افراد خانواده خوندم ،این بحث چشم زخم در خانواده ما هم بالا گرفته و به تجربه های شخصی خود در این زمینه که برایشان رخ داده و حکمت ۴۰۰ نهج البلاغه: العین حق والرقی حق والسحر حق و الفال حق و الطیره لیست بحق و العدوی لیست بحق ( هم ترجمه آقای دشتی هم آقای بهرام پور ،چشم زخم ....گرفتن ) استناد می کنند و قائل به این هستند باید از طریق اثبات جعلی بودن سندهای احادیث جعلی در زمینه چشم زخم ،مسئله نادرست بودن چشم زخم را اثبات کرد. اکنون فرصت مناسبی در اکثر خانواده ها فراهم شده تا افراد باورهای خود را با هم ارزیابی و روشن و اصلاح کنند. می دانیم که قرآن، کتاب زندگی بشر تا قیامت است و لذا از طرح هیچ مسئله مهمی در آن غفلت نشده و هر « تر و خشکی » در آن مطرح شده است: *وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ* (أنعام/۵۹) وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ *تِبْيــــاناً لِـــكُـلِّ شَــيْ‏ءٍ* وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمينَ (نحل/۸۹) پس اگر « خطر چشم زخم » وجود داشت حتما خداوند آن را در قرآن مطرح می فرمود. در حالی که هیچ آیه ای به این مسئله نپرداخته و برخی افراد، فقط از یک (یا دو یا سه) آیه، « استنباط بدون دلیلی » را مطرح کرده اند. اما در زمینه « چشم »،« دو سه » روایت از معصومین صلوات الله علیهم، نقل شده است. *مورد اول:* « قصارِ ۴۰۰ نهج البلاغه » است که می‌فرماید: *الْعَيْــــنُ حَــــقٌّ. (چشم، حق است)* (که افراد کم تقوا ترجمه کرده‌اند: چشم زخم، واقعیت دارد.) *مورد دوم:* از رسول أکرم صلی الله علیه و آله و از امام صادق صلوات الله علیه نقل شده: که اگر قبور را بشكافید می‌بینید كه بیشتر مُردگان، بر اثرِ « *چشـــم* » از دنیا رفته اند. (که مترجمین « زخم » را به آن اضافه کرده اند.) (بحارالانوار/ج۶۰/ص۶۰) با توجه به اینکه « *أکثر مردم » در طول تاریخ و در جهان* با انواعِ « *جنگ و بیماری* » از دنیا رفته‌اند، پس فقط « *یک برداشت* »، می‌توان از این روایات داشت: و آن اینکه « عاقلانه » بپذیریم: « *بیشترین عاملِ قتــلِ مردم* در طول تاریخ، « *اختلافِ نظــــر » و « نگــاهِ حسودانه* و *عداوت* » میان آنها بوده است. همان « نظـر و نگاهـی » که تمامِ « عباداتِ إبلیس » را باطل و عداوتِ او را فعّال کرد، آن نگاه جاهلانه و حسودانه که هابیل را به شهادت رساند و اُحد و عاشوراء را پدید آورد. همان « نگــــاه و تحلیل های غلطی » که باعث این همه « طلاق » می‌شود، همان « نگـــــاه تک چشم دجالی » که باعث اینهمه « دنیاطلبی » شده است، که اگر این « *ظاهــربینی و سطحی نگری » در میان آدمیان نباشد آنجا « بهشت » است. از منظر قرآن « *ریشة اصلی » تمام انحرافات و تخلّفات بشر همین « ظاهربینی » اوست: *يَعْلَمُـــــــونَ ظاهِـــــــــــراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا* وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ (روم/۷) مشکل مردمِ آن روزِ « کوفه » هم، همین « *تک چشمی و دنیاگرایی* » آنها بود. متأسفانه قرنهاست که « *دجالِ تک چشمِ ظاهربین* »، اکثر مردم را *« مسحور »* و *فکر، عقل، اراده، ایمان و امیدِ* آنها را به تعطیلی کشانده است. پس حساسیت مناجات شعبانیه به « *نظــر* » برای توجه ما به همین نکته مهم است. پس افراد با شوری چشمشان به ما « زخم و آسیب » نمی زنند بلکه این ما هستیم که با ظاهربینی و سطحی نگری، فریب کاخ و ماشین شاسی بلند و عینک و کراوات و ظاهر فریبنده و لباس و ریش جذاب معاویه صفتان را می خوریم و « آسیب پذیر » می شویم. پس اولا: قرآن، چشم زخم را مطرح و تأئید نکرده، ثانیا: با دو سه روایت، ما را به « *عین* » توجه داده اند، ثالثا: « هم زمانی دو رخداد » ، « علیت » آنها را إثبات نمی کند. یعنی اگر شما با دیدن چیزی « تعجب » کنید و بلافاصله آن چیز، بشکند یا آسیب ببیند، از نظر علمی و عقلی و وحیانی و قانونی، إثبات نمی شود که این، عامل آن بوده است لذا در هیچ دادگاهی نمی توان ادعا و اتهامی را مطرح کرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۲۹ استاد در پیام بالا اینچنین گفتی که اگر « خطر چشم زخم » وجود داشت حتما خداوند آن را در قرآن مطرح می فرمود. در حالی که هیچ آیه ای به این مسئله اشاره نکرده) در حالیکه استاد، خیلی از مسائل در قرآن مطرح نشده.. قرآن، قطعا و یقینا *کلیات* همه چیز را بیان فرموده است: تِبْيــــاناً لِـــكُـلِّ شَــيْ‏ءٍ اما برای *عاقلان مؤمن با تقوا،* پس حتما افراد *از خودغافل* و *خرافه پذیر* با هیچ توضیحی (و توجیهی!)، *إقناع* نخواهند شد. البته *تفصیل و تفسیر و آئینامه اجرائی* کلیات قرآن را به *عقل متصل* (حجت باطنی) و *عقل منفصل* (حجت بیرونی) واگذار کرده است. مثلا *نماز* را قرآن تشریع نموده اما *رکعات* آن را *أهل البیت* صلوات الله علیهم بیان فرموده اند. *چشم زخم* یا *شورچشمی* قطعا *خرافه* است و هیچ دلیل عقلی و قرآنی و روائی و علمی ندارد و بحث *سرگرم* کننده و *غفلت* آور و *بی فایده* است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۰ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه . *پنجاه و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما اینست که بفرمائید: منظور از: ... وَ *بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ* (چاه آب تعطیل شده) وَ *قَصْرٍ مَشيدٍ* (قصر مجلل) (حج/۴۵) چیست؟ لطفا از تمام تفاسیر استفاده کنید. *حی علی خیر العمل؟* 🍃واژه: ۴۵ @dr_ghofrani2
۱۹۳۱ *چند پيشنهاد* برای *متأهلين:* *پيشنهاد اول:* « *تهيه سالنامه خانوادگی* » پيشنهاد می كنم با كمك همسر محترمتان *از ابتداي ازدواجتان،* و برای *هر يك سال زندگی مشترك* خودتان، در فقط *يك صفحه آ 4* مطالب زير را جمع آوری كنيد. تيتر: * برگ (۱) « سالنامه خانـواده مـا » در سـال: * ..... = ..... * *محل سكونت:* (و اجاره ای، ملكی، آپارتمانی يا ويلائی بودن آن): .............. *امكانات حمل و نقل:* (دوچرخه، موتور، خودرو، وانت) *مهمترين وقايع در اين سال:* ۱ـ ۲ـ ۳ـ ۴ـ ۵ـ *مسافرت‌ها:* ۱ـ ۲ـ ۳ـ *فعاليتهای مادر:* *فعّاليتهای پدر:* *وضعيّت فرزندان:* (خصوصيات، فعاليتها، دوستان، تحصيل، معلم محبوبشان) فرزند اول: فرزند دوم: *وضعيّت مالی:* ۱ـ جمع درآمدهای سالانه: 2ـ جمع هزينه های سالانه: *خريدهای مهم:* اين كار را برای *هر سال زندگی* خود و با دقت و با رنگهای مشخص (در فايل مخصوصی در رايانه) انجام دهيد و بعدا می توانيد از آن برگه ها، « كپی » بگيريد و در پوشه مشخص و زيبائی قرار دهيد، پس از چند سال، تماشای اين *سالنامه زندگی مشترك* شما و مقايسه اطلاعات آن، براب خودتان و فرزندان و نوه هايتان بسيار جالب و آموزنده خواهد بود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۲ یعنی در اسلام بحث چشم زخم وجود ندارد؟ فرض کنید که *شور چشمی* واقعیت دارد و افرادی می توانند با *چشم* خود به شما صدمه بزنند. حال چه باید کرد؟ پاسخ شما این خواهد بود که: *باید به خدا پناه برد.* *سئوال اول:* تمام أنبیاء و أولیاء الهی و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم که بسیار *زندانی* و *اسیر* و *شکنجه* و *شهید* شدند، آیا به خدا پناه نبرده بودند؟ *سئوال دوم:* آیا خداوند از تمام افرادی که به او پناه می برند، *حمایت* و در زندگی آنها *دخالت* و آنها را از *مصائب و حوادث* حفاظت می کند یا خیر؟ چرا؟ *سئوال سوم:* آیا تمام شهداء کربلاء، به خداوند *پناه* نبرده بودند؟ آیا خداوند آنان را از آنهمه جنایت و خباثت و اسیران را از آن همه آزار و اذیت و اهانت، حفظ کرد؟ آیا باید حفظ می کرد؟ آیا حفاظت الهی به این بود که آنها صدمه نبینند؟ ظاهرا پس از هزاران سال، هنوز هم باید *بتهای کوچک* را با تبر بشکنند و تبر را در دست *بُت بزرگ* بگذارند تا ما جرأت و فرصت پیدا کنیم به جای *خیالبافی* و *دهن بینی* به *تفکر و تعقل* بپردازیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۳ ...اینکه چشم زهر در قرآن بیان نشده ..اما همیشه شنیده بودیم که حضرت یعقوب به پسرانش گفته از یک در وارد نشوید به خاطر اینکه چشم میخورید ...وشما بیان کردین اینطور نبوده..میشه لطف کنید دلیل اصلی توصیه حضرت یعقوب چه بوده؟ اگر در این روزهای پایانی *هشت سال فشار صدام حسن،* بشنوید که فروشگاهی *مرغ!!!* توزیع می کند، آیا با تمام اهل و عیالتان در صف قرار می گیرید یا خیر؟ آیا در صف اعلان می کنید که با هم آشنائید یا وانمود می کنید که اصلا یکدیگر را نمی شناسید؟ وقتی ده فرزند یک خانواده قرار است بروند و از تنها جائی که طی هفت سال قحطی، *گندم* بگیرند، باید پراکنده می رفتند یا *پرچم* خانوادگی را به دست می گرفتند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۴ 📌همراه با نظرات شما همگی خود را به حضرت یوسف معرفی کردند و مشخص شد ک با هم برادر هستند. 📌همراه با نظرات استاد قرار نبود برادری خود را *انکار* کنند بلکه لازم بود از نظر *مسائل أمنیتی* برای *دژبانان* و *دروازه بانان* ناشناخته بمانند تا از ورودشان به مصر جلوگیری نشود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۵ آیا این مطلب صحیح است که با توجه به سختیها و ریاضت هایی که هرچند گاهی حتی ممکن است با روش صحیح یا در جهت صحیح نباشد اما با وجود این روح یا نفس شخص چنان قدرتی پیدا می کند که در محیط مادی اطرافش می تواند تصرفاتی محدود انجام دهد مثل کرامت های بعضی از علما یا مطالبی که در مورد مرتاضان هندی بیان می شود. در صورت تأیید مطلب فوق آیا می توان گفت بعضی از اشخاص در اثر شدت حسادت و عذابی که بر روح خود تحمیل می کنند به مرور حالتی بر آنان ایجاد می شود که این حسادت درونی نمود خارجی پیدا می کند و روی محیط اطرافشون تأثیر منفی که اصطلاحا بهش چشم زخم گفته می شود . خواهند گذاشت؟ بله، وقتی *نگاه* انسان، *اسیر نفسانیت* او و فقط به *ظواهر* و *دنیا* و *ثروت و قدرت و شهوت و شهرت* معطوف باشد، قطعا *حسادت برآمده از جهالت و عصبیت* آن شخص فوران می کند و آن *فجایع عاشوراء* و *جنایتهای وحشتناک داعش* و *جنایتکاران نیجریه و میانمار* را پدید می آورد. امروز ببینید از *سیلی خوردن آمریکا* و از *قرارداد با چین* یا از *پخش یک سریال،* چه افرادی (با چه چشم و نگاه و تحلیلی) در داخل *جیغ بنفش* می کشند؟ این *چه چشم و نگاه و تحلیلی* است که مرز با *ترکیه غرق در ویروس انگلیسی* را *بر خلاف نظر ستاد ...* باز نگه می دارد و *راههای داخلی* را می بندد؟ این *کوردلان* چه خوابی برای *رمضان* و *انتخابات* دیده اند؟ الله اکبر، به نظر شما؛ این *چه چشمی* است که این همه مرگ و میر هر روز در جهان با *انواع حوادث رانندگی و بیماری و جنگ و ترور و ..* را *نمی بیند* (یا عمدا نمی خواهد ببیند) اما *شور چشمی احتمالی* چند نفر را *می بیند و باور می کند؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۶ *چند پيشنهاد* برای *متأهلين:* *پيشنهاد اول:* « *تهيه سالنامه خانوادگی* » (که قبلا گفته شد.) *پيشنهاد دوم:* « *تهيه قبیله نامه* » پیشنهاد می کنم *اطلاعات تمام افراد خانواده* خود را تحت *یازده عنوان* زیر به نمایش درآورید: ۱ـ افراد قبيله: « به تفکیک خانواده »: ۲ـ پیوندها و تاریخ « عقد و عروسی » افرادِ قبیله: ۳ـ ترتیبِ « سال ورود » افراد قبیله ی شما به « جمع شما »: ۴ـ افراد قبیله: به ترتیب « حروف الفبای فامیــلی »: ۵ـ افراد قبیله: به ترتیب « حروف الفبای نـام افراد »: ۶ـ افراد قبیله: به ترتیب « تاریــخ تولدشان »(شمسی و قمری): ۷ـ افرادِ قبیله: به ترتیب « روز تولدشان »: ۸ـ « تولّد » افراد قبیله: به ترتیب « ماههای قمری »: ۹ـ « تولّد » افراد قبیله: به ترتیب « ماههای شمسی »: ۱۰ـ « زادگاه » افرادِ قبیله: به ترتیب « حروف الفباء محل تولد »: ۱۱ـ « نکات جالب و ویژه » در قبیله: *نکته اول:* اگر ازدواج شما هنوز به داشتن *عروس و داماد و نوه* منجر نشده، بهتر است این *قبیله نامه* را در *دو مجموعه* تهیه کنید: مجمومه اول: بر محور *پدر و مادر* شوهــــر و *عموها و دائیها و عمه ها و خاله های* او و فرزندانشان. مجمومه دوم: بر محور *پدر و مادر* همـــسر و *عموها و دائیها و عمه ها و خاله های* او و فرزندانشان. اما اگر ازدواج شما به *عروس و داماد و نوه* منجر شده، می توانید این *قبیله نامه* را فقط برای فرزندان و عروس و داماد و نوه های خــــــودتان تهیه کنید. *نکته دوم:* اطلاعات *هر عنوان* را در یک صفحه آ 4 و به *ترتیب تاریخ و حروف الفباء* جمع آوری کنید. *نکته سوم:* از *رنگهای مختلف* برای عناوین و اطلاعات خود استفاده کنید. *نکته چهارم:* عبارت *تبدیل تاریخ* را در اینترنت بجوئید و از آن برای *تبدیل تاریخ شمسی به قمری* بهره ببرید. *نکته پنجم:* با دقت در *شباهت* در *تاریخ ها و مناسبتها و ترتیب* افراد، *نکات جالبی* را برای عنوان آخر می یابید. *نکته ششم:* از این *قبیله نامه* به هر خانواده، یک کپی بدهید و با هر *ازدواج یا تولد* جدیدی، آن را تکمیل کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۷ اینکه میفرمایید زن درمورد تربیت فرزند مسئولیتی ندارد ومورد بازخواست قرار نمی گیرد میشه روایت یا آیه ای که مستند باشه بفرمایین ممنون وسپاسگزار لطفا شما یک آیه و یا یک روایت بیاورید که *مسئولیت مادر در قبال فرزندش* را إثبات کند. و لطفا یک آیه و یا یک روایت بیاورید که گفته باشند فرزندتان را *تربیت* کنید. اگر این کار را انجام دهید *پنجاه هزار تومان* جایزه تقدیمتان خواهم کرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۸ چطور ممکنه مادر در قبال فرزند مسول نباشه عالمی میگفتند ما در قبال حتی یه گل که در منزل داریم و موجب از بین رفتن اون گل شدیم مسول هستیم و در قیامت باید پاسخگو باشیم حالا در مورد بچه چطور مسول نیستیم؟ اینکه طبق کریمه: *ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ* انسان باید از هر نعمتی، عاقلانه و مؤمنانه قدردانی و عملا شکر کند، سخن *حقی* است. اما طبق آیات قرآنی و بیانات أهل البیت صلوات الله علیهم و طبق قوانین تمام کشورهای جهان، مادر *هیچ تکلیف مستقیمی* نسبت به فرزندانش *ندارد. به نظر می رسد اینکه برخی *اصرار* بر *مسئول* معرفی کردن *مادران* دارند به خاطر اینست که بانوان از *جهاد همسرداری* خود که *ام الفساد* است، غافل بمانند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۳۹ چشم زخم خرافه است، حرز های که توی مفاتیح هست خرافه اند؟ اگر به *متن* این حرزهای *منسوب به أهل البیت* صلوات الله علیهم توجه کنید، می بینید که با این *ادعا* که: *اگر لشگرهای روم و ترک را ملاقات کنی و همگی به همراه جمیع اهل زمین علیه تو قیام کنند، از آنها به تو بدی نرسد و از همه آن ها ایمن باشی.* اصلا مطابقت ندارد و پذیرش این *ادعاها،* عاقلانه و منطقی و مورد تأئید قرآن نیست. اگر این *ادعا* درست بود امامان صلوات الله علیهم به شهادت نمی رسیدند و در عاشوراء آن فجایع رخ نمی‌داد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۴۰ استاد عزیز از نظر شما سحر و جادو هم خرافه است؟ آری، کلمه *سحر* در قرآن آمده اما متأسفانه (از روی غفلت یا عمد) در هیچ کتابی *ترجمه نشده* و هیچ مسلمانی اهل قرآنی هم از بزرگان *معنا و مفهوم* آن را نپرسیده و همه *خیال* می کنند که معنای آن را می دانند. لذا اصلا متوجه نیستند که این *سحر* را امروز *دانشگاها* و *رسانه هایی* که استکبار به ملتها تحمیل کرده به مردم *باسواد* تعلیم می دهند و به آنها *مدرک فریبکاری!!!* هم می دهند تا یکدیگر را به شکلهای مختلف، بهتر *فریب* بدهند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۴۱ 📌همراه با نظرات شما همه ی ما موقع برداشت از کلام مخاطب،ظاهر کلمات و کلام را برداشت می کنیم در صحبتهای معمول خودمان،مگر اینکه قرینه ای در ان کلام وجود داشته باشد ک بر معنای مجازی دلالت کند،پیامبر و معصومین ع هم در عصر خود این شیوه را رد نکرده اند،اگر غلط بود باید رد می کردند مثلا اینکه ظاهر کلمات قران را معنا نکنید و یا باید برای فهم کلامشان راه دیگری مشخص می کردند ک نکردند،پس ظاهر کلمات در درجه اول قرار دارد.پس سحر در درجه اول به همان سحر دلالت دارد حوزه ها که از استکبار به ما تحمیل نشده اند که فریب بدهند،و تا جایی ک می دانیم ترجمه های قران توسط ایشان انجام شده است 📌همراه با نظرات استاد ۱ـ اگر سخن شما درست باشد پس هرگز نباید آیات قرآن را *ترجمه* کرد زیرا *هر کلمه ای* معنای خودش را می رساند!!! پس *هدی للمتقین* یعنی: هدایت می کند متقین را!!! متأسفانه بسیاری از واژه های قرآنی *همینطور که شما فرمودید* عینا در ترجمه ها *تکرار* شده و ترجمه نشده اند. و بسیاری از واژه ای دیگر *مثل رسول* را (غفلتا یا اشتباها یا ....) *پیامبر* ترجمه کرده اند. ۲ـ غالب مترجمین *حوزوی* نبوده و نیستند. ۳ـ متأسفانه سالهاست که حوزه هم مانند دانشگاهها، *مدرک ساز* شده و از *اجتهاد* در آن کاسته و بخشی از آن *از رهبری* زاویه پیدا کرده اند. (به مطالب پایانی وصیتنامه شهید سردار سلیمانی مراجعه شود.) ۴ـ اگر قرار است مردم را *مفهوم سحر* را بدانند پس *کتاب لغت* و *هیچ ترجمه و تفسیری* لازم نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۴۲ 📌همراه با نظرات شما همگی خود را به حضرت یوسف معرفی کردند و مشخص شد ک با هم برادر هستند. 📌همراه با نظرات استاد قرار نبود برادری خود را *انکار* کنند بلکه لازم بود از نظر *مسائل أمنیتی* برای *دژبانان* و *دروازه بانان* ناشناخته بمانند تا از ورودشان به مصر جلوگیری نشود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۴۴ 📌همراه با نظرات شما .....وقتی اینجوری فکر می کنم، می بینم چشم زخم جز خرافه چیزی نمی تونه باشه و باید مسئولیت کارهام رو خودم به عهده بگیرم ..... 📌همراه با نظرات استاد از اینکه تلاش می کنید از یکسو تحت تأثیر شایعات و حرف مردم و إلقائات عوامل شیطان قرار نگیرید و از سوی دیگر برای *باورهای* خود *استدلال* بیاورید، بسیار عالی است. موفق و مؤید باشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۴۵ و شری که از انس و جن ساطع میشود در سوره ناس چیست؟ مطلب *عجیبی* فرمودید. آیا مگر مخلوقات حکیمانه الهی *شر* دارند؟ و آیا از آنها شر *ساطع* می شود؟ چگونه به این *ذهنیت غلط* رسیده اید؟ آیا از *قرآن* و آیا از *أمیرالمؤمنین* و آیا از *دنیا،* از *زنان،* از *پول* ..... شر *ساطع* می شود؟ یا *نگاه ظالمانه به قرآن* عامل *خسارت* است؟ و یا اگر أمیرالمؤمنین را اشتباها *خدا* بپنداریم، کافر و *نجس* می شویم؟ و یا اگر *دنیا* و *شهوت* و *ثروت* و *قدرت* را *محبوب و معبود* خود قرار دهیم، گرفتار *خسارت* می شویم؟ بانوی محترم؛ مخلوقات خداوند، قطعا *هیچ شر ذاتی* ندارند. اگر مردم به هشدار حضرت امام رحمه الله علیه توجه می کردند و به این *افراد نالایق ناأهل و دوتابعیتی و نوکر انگلیس و آمریکا* رأی نمی دادند، آنها هم مثل مردم عادی زندگیشان را می کردند و *عامل* این همه *شرارت و رذالت و خسارت* برای خودشان و کشورشان نمی شدند. پس باید به شدت مراقب باشیم تا *نگاهمان* در هیچ شرائطی از خالق به خلق، *منحرف* نشود و *خودمان* خودمان را *چشم* نزنیم و با *نگاه ناقص و تحلیل غلط،* خودمان را گرفتار *خسران* نکنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۴۶ 📌همراه با نظرات شما من اگر ببینم قحطی است، خیلی سختم هست که بخوام با همه خانواده ام توی صف برم و حتی طوری وانمود کنم که تنها عضو خانواده هستم که متقاضی دریافت مرغ هستم. چطور ممکنه پیامبری از پیامبران خدا، به پسرانشون دستور داده باشند که برای دریافت سهم بیشتر، طوری رفتار کنید که کسی متوجه قوم و خویشی تان نشود؟ (البته اون توجیهی که میارن برای دوری از چشم زخم هم هست برام قابل قبول نیست و پاسخ شما به این نوع نگاه رو پذیرفتم) 📌همراه با نظرات استاد *شوخی* بسیار خوبی بود و باعث مسرت شدید!!! زیرا وقتی اعلام می شود که مثلا فلان روز *نانوائی* پخت نمی کند، اکثر بانوان محترم به همسران و فرزندانشان سفارش می کنند تا می توانند *بیشتر* نان بخرند تا مبادا مثلا در روز عاشوراء، گرسنه بمانند. نمی دانم آیا در کشورهای دیگر هم این همه *ضایعات نان* وجود دارد؟ و این همه وانت های *نان خشکی* در کوچه هایشان پرسه می زنند؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۴۷ برای بنده شوخی و ادعاست اما آیا واقعا برای پیامبر خدا هم شوخی است؟ آن حضرت، قطعا *حرص* نداشتند بلکه آن فرزندان *ناخلف،* اولا: باید برای حدود *هفتاد* نفر (بنی اسرائیل) آذوقه تهیه می کردند. ثانیا: (با تدبیر الهی) باید حتما وارد مصر می شدند و به خدمت *عزیز* مصر می رسیدند تا *زشتی* کارشان (وَ أَلْقُوهُ في‏ غَيابَــتِ الْجُــبِّ) را می فهمیدند. لازم است بدانید که *جبّ،* چاه نبود، آنها حضرت یوسف علیه السلام را در *چاه* نیانداختند بلکه مثل مسلمانانی که باعث *غیبت* امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شدند، موجبات *غیبت* آن حضرت را فراهم کردند و او را مفت فروختند. کاری که این *دولت خائن* با *نایب منصوب* ایشان می کند و می خواهد ایشان را هر طور شده از صحنه مدیریت انقلاب دور کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۱۹۴۸ برای این مطلبی ک شما فرمودین در ایه چه نشانه ای هست؟ضمن اینکه انتهای ایه ک فرموده است قطعا او صاحب علمی بوده است ک ما به او بخشیدیم و اکثر مردم نمی دانند (علم حضرت یعقوب را ب خودش نسبت داده و ان را از اکثر مردم نفی کرده) در حالیکه این علمی ک شما فرمودین(اینکه از یک در وارد نشوند تا دژبانی انها را نگیرد) همه مردم عادی هم می دانند و علم خاصی نمی خواهد،از این جهت ظاهر ایه به ان معنا نمی خورد و رد می کند منشاء *هر علمی* (حتی به خاطر آوردن نام خود،) عنایت و لطف الهی است. 🍃واژه: هر علم @dr_ghofrani2
۱۹۴۹ ان شاءالله یعنی چه؟ مترجمین، کلماتی مثل: *اراد، شاء، طلب، سأل، دعا، ...* را *خواستن* ترجمه کرده اند. در حالی که این کلمات با یکدیگر خیلی فرق دارند. مثلاً: اگر پزشکی، *تشنه* باشد و در حضور شما بگوید: *می خواهم آب بخورم،* این خواسته او، *هیچ ارتباطی به شما ندارد.* اما اگر همان پزشک بگوید: *می خواهم برای شما فلان دارو را بنویسم.* به این معنی است که *بیماری شما* چنین *إقتضائی* دارد. خواست اولی را در عربی با *اراد* و خواست دوم با *شاء* بیان می شود. پس *شاء* در تمام آیات قرآن، به *مخاطب* مربوط است. لذا *إن شاء الله تعالی* یعنی: اگر خداوند با علم و حکمتش، *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* لازم را (در ما یا در دیگری) إحراز کند، آن را محقق می سازد. 🍃واژه: شاء الله تعالی @dr_ghofrani2
۱۹۵۰ در نماز که باخدا داریم صحبت میکنیم ومیگوییم قل هو الله احد یعنی به خدا میگوییم ؟ ظاهرا *مخاطب* ما چه در نماز و چه در تمام دعاها و زیارتها، *خودمان* هستیم که در *محضر خداوند* و یا در محضر *آن ذات مقدس،* می کوشیم *گوش کر* خودمان را *شنوا* و چشممان را *بینا* کنیم و خودمان را از *غفلت* و *انحراف و گمراهی و انواع اشتباهات و تخلفات* برهانیم. 📌همراه با نظرات شما سپاسگزارم استاد 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام؛ آیا شما و سایر أعضاء محترم می توانید *دلیلی* بیاورید که ثابت کند در نماز و دعا، مخاطب *خود ما* هستیم؟ 📌همراه با نظرات شما اگر منظورتان از دلایلی هست که شما به شیرینی و بسیار مستدل و محکم می آوردید، ،متاسفانه خیر ،بلد نیستم. وگرنه میگویم... خودش صراط مستقیم است.... 📌همراه با نظرات استاد یک دلیل بر اینکه در نماز و ادعیه، با اینکه در محضر خداوند هستیم اما *مخاطب* ما *خود ما* هستیم، اینکه: موظف به انجام اکثر عبادات به شکل *جماعت* هستیم. در حالی که اگر قرار بود من، *فقط با خدا* حرف بزنم در *خلوت* بهتر بود. 🍃واژه: در نماز و دعا @dr_ghofrani2
۱۹۵۱ استاد سحر و جادو هم خرافه است؟ استاد غفرانی: با سلام و احترام؛ لطفا ابتدا بفرمائید *سحر* و *جادو* یعنی چه؟ 📌همراه با نظرات شما در نظر بنده گره در کار کسی انداختن بواسطه نیت های نادرست و.... 📌همراه با نظرات استاد باید *سحر* را به نحوی ترجمه کنید که با این بیان قرآن مطابقت داشته باشد: *وَ لَكِنَّ الشَّيْاطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُـــــــــونَ النَّاسَ السِّحْــرَ* پس *سحر* چیزی است که در *دانشگاهها* و *رسانه های مزدور* به مردم *دائما* آموخته می شود. هیچ روستائی *بی سوادی* هرگز نمی تواند *میلیاردی* اختلاس کند. هیچ *بیسوادی* آنقدر *وقیح* نیست که بگوید: « گرانی مرغ نشانه *صداقت* ماست. » هیچ *بیسواد دانشگاه نرفته ای* هرگز این همه در مقابل *کدخدای جنایتکار و تحقیرکننده* خودش را *خوار و ذلیل* نمی کند و *فریب* نمی خورد و مردم کشورش را *فریب* نمی دهد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2